Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:22

sneeuwpop schreef:
Hanneke, jij "klinkt" aps een hele fijne verzorgster.
Dat van de leeftijd n verantwoordelijkheid ben ik ook wel met je eens.
Alleen is het wel zo dat hersenen van tieners nog niet volledig ontwikkelt zijn en dus gaan die letterlijk anders om met situaties. Tieners zien echt minder gevaar, dat is een feit.
Daarbij heb je als eigenaar toch een andere verantwoordelijkheid over een jonge verzorgster dan over een volwassen verzorgster.
Ik hoop dat je het nu beter begrijpt.

Ja het klopt idd wel dat tieners minder gevaar zien maar ze zien vaak ook meer plezier in het werk. (Geld natuurlijk niet voor iedereen). Ik weet dat ik voor alle klusjes die ik doe, veel terug krijg. Zoals rijden, les en gewoon fijn wandelen met de paarden als de bak weer eens te nat is. En ik heb vaak gezien dat bijrijders van bijv. 20 jaar niet eens komen als de bak niet te rijden is. Maar het verschilt ook per persoon. De een is overal erg enthousiast over en de ander komt alleen voor het rijden :)

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:25

Anke schreef:
Hanneke snapt het. Zo zou elke verzorger moeten zijn.
Weg met de snobs!

Haha dankje

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:26

Ik wil jullie toch even laten weten dat ik trots ben op mijn dochter (11) en al bijna 4 jaar lang door weer en wind gaat naar haar verzorgpaardje.
Als het regent, als het vriest, ze gaat altijd en ja ik ben er altijd bij en als zij niet kan doe ik het allemaal.
Maar ik probeer haar verantwoordelijkheidsgevoel te geven en ik denk dat dat aardig gelukt is.
Paardje heeft ook medicijnen en deze worden echt niet vergeten. Als ik last heb van rug/schouder mest ze zelf uit, normaal doe ik dat en zei poetst. Samen doen we de paddock en het eten klaarzetten. Zij geeft de beweging. Dus ik best trots hoe ze het doet, en gelukkig kan ze ook alles met hem.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:26

Mijn bijrijdster is op haar 13e begonnen bij mij, is pas 14 geworden. Rijdt ook nog 2 keer in de week op de manege, maar het is echt een super meid. Komt altijd als we afgesproken hebben, ongeacht het weer. Als het poedersuiker is gaat ze alleen poetsen en knuffelen, wat ook zo afgesproken is, ze mag van mij in de regen rijden, maar ik vertik het ook dus verwacht het van haar ook niet.
En met rijden pikt ze alles zo gruwelijk snel op, ideaal. Ze rijdt niet perfect, maar is netjes en vriendelijk voor mijn paard en als ik iets 1 keer uitleg snapt ze het meteen en past het ook toe. Vaak doet ze het dan echt een paar seconde voor ik het de 2e keer wil zeggen al zelf, echt super fijn!
En ik denk dat ze met mijn paard ook wel gaat groeien, steeds meer ervaring natuurlijk, naarmate ze het vaker doet, dus het komt wel.
Maar ik rijd dan ook geen wedstrijden, dus ze kan voor mij weinig verzieken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:36

Zo hoort het ook als verzorgster. Dan zijn paarden een echte hobby liefhebbery waar je voor gaat omdat het je diepste liefhebbery is. Dat is het hier ook, maar ja dat kl ote lijf. Niet rijden omdat het stoer is voor je vriendinnen en dat je kan zeggen dat je een paard "hebt". Waarvan ik het idee heb dat dat vaak het geval is. Die haken ook af als er idd een mooie stranddag is of de vriendinnen willen winkelen of wat ook.

En wat ik me dan afvraag stel je zou ze betalen, wie zegt je dat ze dan oo werkelijk komen en doen wat ze moeten doen? En je bent bij betaling werkgever met alle risico van dien. Een ongelukje waar een baas achterkomt en ik ben bang dat ze je weten te vinden voor het betalen van de bijvoorbeeld gemiste arbeid.

Klokjes, ze is nu uitgevallen fysiek voor lange tijd helaas. En er was al een dag afgevallen. En ja alles is gedaan. Inclusief fotos zelfs ervan en de dingen die ik merk aan jonge smurf als hij weer een stapje verder is met zijn gewenning. Haar zoontje is bij de paarden juist een aanwinst. Knulletje vindt poepscheppen bijvoorbeeld het leukste wat hij kan doen. Paarden zelfs jonge puber reageren heel erg goed op hem ook. Leuk om die interactie te zien. Maar ja als er dan steeds minder wordt gedaan als zoontje er niet bij is. Dat is gewoon naar. Vooral omdat ze gek is op die twee dat is het dubbele eraan. En nee je woont denk ik 250 km uit de buurt of zo.

Ik hoop dat een dag overgenomen kan worden al. Dat geeft wat rust. Mogelijk vandaag een dagje niet hoeven omdat bijna ex vandaag zou gaan zei hij. Maar daarover hoop ik nog bevestiging te krijgen. Ben hard toe aan even niks. Vooral ook door de dagen ziekenhuis is een extra paar ogen wel heel handig. Dan kan ik echt niet gaan.

Maar ja stug volhouden met zoeken maar.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:36

Stille meelezer haakt even in :+

Inmiddels knolloos hoor dus niet meer op zoek naar een bijrijdster,
zelf ook amper tijd dus ook niet op zoek naar een bijrijdpaard of verzorgpaard :')

Maar Karuna, ik snap op zich wel dat ze niet in de rij staan, hoe ruk dat ook klinkt.
Je bent op zoek naar een ervaren iemand die stevig in z'n schoenen staat, en die de verantwoording kan dragen omdat je ook met de medicatie van de oude te maken hebt, maar heel eerlijk, dan kom je toch al snel op een volwassene uit... En ja, daar zijn er maar weinig van die het leuk vinden om enkel te verzorgen en geen uitzicht op rijden of mennen hebben...

Snap dat de situatie absoluut heel rot is, volgens mij had je dit zelf ook liever anders gezien natuurlijk :(:) Maar ik snap op zich ook wel dat er geen rij verzorgers klaar staat..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:40

Medicatie normaal stelt niks voor. Twee keer een druppel in de mond, dat is alles. Alleen nu met zijn gehoest heeft ie meer nodig wat ik afgepast klaar zet en alleen in het eten gegooid hoeft te worden. En met 650 kilo dominant vlees is een onervaren vlieggewicht gewoon niet veilig. Het is een schat van een dier die oude maat wel loeisterk en een eigen wil. En zoals gezegd, jonkie is nog te jong maar met 2,5 langzaam in opleiding. Dus dat komt dan vanzelf. Gekke is dat ze er vroeger wel waren. En een 16 plusser met ervaring is ook al ok. Jonger is gewoon niet verstandig. Heb ik gehad ook toen er nog gereden kon worden maar hij neemt daar echt een loopje mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:42

Karuna; snap ik absoluut :j Sowieso met jonge paarden zou ik al niet aan jonge meiden willen beginnen, zelf ook niet al te beste ervaring ermee van tijd tot tijd. En ik hoop ook echt oprecht dat je snel iemand vind, want als je er zelf aan onderdoor gaat schiet dat ook niet op natuurlijk, maar als je continu op zoek moet naar iemand is het misschien reëeler om andere opties ook te gaan bewandelen (verhuizen naar evt rusthuis voor de oude oid..)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:46

Als ik zie wat sommige voor mooie plekjes aanbieden, waar weinig of geen (normale) reacties op komen, dan is het imo ook niet gek dat je geen (goede) verzorgster kunt krijgen . je bied immers nog een stuk minder.
Jammer, maar wel realistisch.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:49

Naar gekeken ook alleen ivm zijn heftige stro allergie zijn die er gewoon niet. Heb daarvoor zo ongeveer heel nederland nagebeld. Maar of ze staan op stro, of wordt er gezamelijk brok gevoerd wat ook niet kan want een graanhoudend brokje en hij staat te piepen en te stikken. Ik ben echt al 8 maanden of zo op zoek naar een oplossing. En oude verhuizen is jonge wegdoen en volgens de dierenarts ook nog heel waarschijnlijk einde oude man omdat hij heel slecht verteerd als vriendjes weggaan. Dat heeft hem bij zijn vorige vriendje bijna zijn leven gekost, ook een oplossing maar niet een die ik vrijwillig ga opzoeken. Dat maakt het er niet gemakkelijk op. Ik zal zo moeten blijven doorworstelen of ergens een huisje vinden waar ik ze bij huis heb. Dan heb ik in ieder geval die ellendige reistijd er niet bij.

En de regio hier is zowiezo al dun gezaaid met verzorgsters, men wil rijden en alleen dat kennelijk tegenwoordig. -O-

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:52

@Karuna
Ik snap best dat je ervan baalt hoor.
En ja misschien hadden er 30 jaar terug wel 10 meiden staan te popelen om je paardjes te mogen verzorgen en die dat met veel overgave en plezier zouden doen.
Maar toen waren er veel meiden die niet mochten rijden (op de manege) want dat was te duur en er waren minder paarden om te verzorgen.

Helaas is de tijd/situatie nu (blijkbaar) anders.
Als je niemand kan krijgen voor wat jij zoekt, zul je toch wat anders moeten doen.

Ik zocht een bijrijder voor mijn Fjord, maar hier in de buurt stikt het van de paarden.
Of mensen hebben zelf al een paard/pony of ze hebben keus uit veel verzorgpaarden.
Dan kan ik wel "roepen"; Vroeger kwamen ze in bosjes vragen om te mogen verzorgen en nu willen ze geeneens op een Fjord rijden..
Maar dat zorgt er niet voor dat ik een bijrijder krijg.
Zij staat helaas met een blessure, maar ik heb zelf een meisje in de buurt aangeboden of ze mijn Fjord regelmatig wilt rijden en dat ik haar lessen (1x per 2 weken) betaal.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:04

Brainless schreef:
@Karuna
Ik snap best dat je ervan baalt hoor.
En ja misschien hadden er 30 jaar terug wel 10 meiden staan te popelen om je paardjes te mogen verzorgen en die dat met veel overgave en plezier zouden doen.
Maar toen waren er veel meiden die niet mochten rijden (op de manege) want dat was te duur en er waren minder paarden om te verzorgen.

Helaas is de tijd/situatie nu (blijkbaar) anders.
Als je niemand kan krijgen voor wat jij zoekt, zul je toch wat anders moeten doen.

Ik zocht een bijrijder voor mijn Fjord, maar hier in de buurt stikt het van de paarden.
Of mensen hebben zelf al een paard/pony of ze hebben keus uit veel verzorgpaarden.
Dan kan ik wel "roepen"; Vroeger kwamen ze in bosjes vragen om te mogen verzorgen en nu willen ze geeneens op een Fjord rijden..
Maar dat zorgt er niet voor dat ik een bijrijder krijg.
Zij staat helaas met een blessure, maar ik heb zelf een meisje in de buurt aangeboden of ze mijn Fjord regelmatig wilt rijden en dat ik haar lessen (1x per 2 weken) betaal.

Waarom willen ze dan geen fjord rijden?
Omdat het geen sportpaard is?

Ik zou voor mijn eigen pony geweldig blij zijn geweest met een fjord, maar ik ben dan ook helemaal gek op Koudbloeden :) .

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:05

Het zit hem ook in de ouders he. Mijn nichtje heeft ook een tijdje paardgereden, volgens mij van haar 10de tot haar 12de oid. Toen ik haar vroeg waarom ze gestopt was "Ja, ik leerde niets meer op de manege" Dan denk ik, ehhhh, op die leeftijd gaat het toch nog helemaal niet om leren en beter worden, maar toch vooral om het feit dat je met die dieren bezig kan zijn? Ik heb in de jaren dat ik op de manege reed ook maar weinig geleerd, maar ging er met onwijs veel plezier heen omdat ik gewoon super graag in de buurt van paarden was. En ik denk dus ook eigenlijk dat het niet mijn nichtje is die vond dat er te weinig geleerd werd, maar mijn oom...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:08

Dat bedoel ik ook met zijn paarden je echte diepe liefhebberij of doe je het voor de omgeving omdat het interessant staat. Net als het nieuwste mobielte of een hip jasje. Je hoort er bij met een stoere zwarte arabier niet met een stomme koudbloed.

En ik kom het vaker tegen, toevallig van de week een topic van een 12 jarige die vond alles saai met dingen doen en wilde weten wat ze allemaal met haar verzorgpony kon doen. Ik had die vraag nooit, was altijd bezig met pony verzon de meest gekke dingen en wilde echt leren rijden. Steeds netter en mooier en beter. Heb ook nooit iets saai gevonden. En nu nog niet trouwens,

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:09

Nou heb ik al bijna 20 jaar eigen paarden, maar ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik ook af en toe echt sta te bedenken wat ik nu toch weer in vredesnaam met ze moet gaan doen. Vooral in de winter. Ik werk fulltime en ben dus dan savonds aan de bak gebonden, in het donker naar buiten vind ik geen optie.
Wel verlichting in de bak, maar dat wordt ook saai hoor... Of te nat om te rijden, of opgevroren... Mijn grote merrie houdt ook nog eens niet van poetsen, en wordt stikjaloers als ik de kleine poets. Nou dan sta ik me ook echt af te vragen hoe ik ze gelukkig kan houden...

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:44

Ik ben op 13 jarige leeftijd ook begonne bij een vrouw. Ze had een oude ruin staan in pension als weidemaatje en een tinker die stond met een hoefscheur. Ik kwam poetsen, wandelen, verzorgen, stallen doen en de tinker verzorgen. Voornamelijk deed ik het oude paardje aandacht geven en Ik was al blij dat ik die kans kreeg elk moment dat ik niet op school was , was ik daar te vinden. Later mocht ik SOMS op de tinker onder begeleiding toen ze was opgeknapt. Verdee bleef ik alleen verzorgen en kreeg ik soms cadeautjes en mocht ik mee naar allerlei evenementen. Ook kreeg ik af en toe een zakcentje voor de hulp.
Klinkt nu misschien als omkoping maar zo was het absoluut niet! Kreeg van de eigenaar alle liefde en vertrouwen. At daar ook vaak mee endergelijke
Later kreeg ik de tinker tor beschikking omdat er een paard bij kwam. Heerlijk rijden en de paardjes verzorgen. Jaren gedaan!

Ik heb nog vele paarden gereden en verzorgd, helaas vind je slecht die personen die zon instelling hadden die ik had / heb!

Momenteel rijd ik een haflinger voor iemand hier aan huis en we spreken wekelijks af welke dagen ik doe. Zij heeft onregelmatige lestijden en is druk met school, ik werk in de zorg en werk dus onregelmatig. Ik zal nooit rare dingen doen en overleg alles met eigenaresse. Ik ben zuinig op spullen en als zij wil dat ik het zo doe, prima dan doen we het zo! Vertrouwen is er van 2 kanten en dat is fijn!
Laatst bijgewerkt door joyce_eddy op 04-03-16 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:48

Joyce_eddy, ik deed hetzelfde. Als die mensen op vakantie gingen zorgde ik 3 weken lang voor de pony's. Elke dag voor schooltijd langs en na schooltijd. Mijn ouders vonden dat prima. Bij een ander meste ik 10 stallen uit terwijl ik maar 1 paard reed. Het lijkt wel of die mensen er nog maar weinig zijn.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:49

Nou inderdaad ik deed ook de honden Tussen de middag uitlaten enzovoort... Maar het kwam van 2 kanten ik kreeg er zo veel voor terug toen

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:51

Ik heb van mijn 11e tot 16e een aantal shetten verzorgd en hier ook heel veel van geleerd. Deed ook allerlei klusjes rondom (kinderboerderij). Op mijn 17e ben ik toen een hele leuke Haflinger gaan doen, haar reed ik niet. Wel veel wandelen en grondwerken, had het geluk geen klusjes te hoeven doen. Toen deze merrie ging verhuizen ben ik bij m'n huidige plekje terecht gekomen: een Fries en een shet. Hier betaal ik een bijdrage, mest 2 stallen en eventueel de paddock en krijg heel veel vrijheid. Ik mag bijna alles en maak toch graag buitenritten. Tot mijn 17e heb ik ook op de manege gereden. Ik vind het hier best leuk, ondanks dat ik soms heel weinig kan (slecht weer en daardoor zwembad ipv bak).

Moraal van het verhaal? Dieren verzorgen bestaat voor een groot deel uit stront scheppen en je hoeft niet te rijden om het naar je zin te hebben :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:47

Ik heb altijd alles voor iedereen gedaan. Heb er nooit voor hoeven betalen. Omdat ik hun de dienst bewees. Anders stonden de paarden stil. Winwin situatie.

Als ik geen fijne bijrijder vind, dan krijgt mijn paard maar geen extra aandacht als ik echt niet kan.

Betalen doe ik alleen voor een bewezen ruiter. Waar mijn paard werkelijk beter van word.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:13

Jup hier het zelfde als turbo tinker. Ik dacht dat ik een fijn iemand gevident had.
Woensdag afgesproken dat ze me even liet weten of ze gister bij de les kwam kijken. Hoorde niks zelf maar geappt. Toen zei ze dat ze nog in bespreking was dus ze niet wist of het lukte. Naja oke ksn gebeuren dus ik zeg laat maar even wat horen. En ik heb tot noch te gewoon nog geen berichtje weet gehad. Is dat normaal?

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:17

zou mij niet lijken als iemand die zijn afspraken goed nakomt.. maargoed misschien is ze gewoon niet zo goed met eerste indrukken. zou het nog een kans geven en als het niks is dan is het niks toch?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:29

Hmm een appje ofzo is een kleine moeite. Ik vind communicatie heel belangrijk! Als ze nu al laks zijn..

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:32

Ja dat bedoel ik dus

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:22

Was voor mij ook gelijk einde verhaal. Appen is zo gebeurd. Wie die moeite al niet neemt..