Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:31

Kennelijk is er ergens een misverstand. Als iemand zelf aangeeft ik wil drie dagen overnemen van je. Geheel vrijwillig en eigen idee. Dan ga ik ervan uit dat op die dagen het ook wordt gedaan. Kan iemand niet ook goed maar meldt het zodat ik zelf kan gaan. Als iemand een dag over wil nemen ook goed. Elke dag is er een. En alles kan behalve rijden. Wandelen, longeren, jonge pony moet nog veel leren kwa africhting. En als hij nog zolang hier is is rijden uiteindelijk wel mogelijk. Alleen nu niet omdat hij te jong is. Leuk toch om dat te willen doen. Tenminste in mijn ogen.

En deel van jullie gaat ervan uit dat ik vrijwillig in deze situatie terecht ben gekomen. Nou nee dus. -O- alles behalve dat. De situatie is nu zo dat ik eigenlijk wacht tot oude er niet meer is en dan moet stoppen met paarden. Anders is de enige optie oude nu laten inslapen omdat ik het niet meer red door omstandigheden waar ik zelf geen enkele sturing in heb gehad.

Einde relatie waardoor alle zorg voor huis, dieren op mijn nek zijn gekomen. Terwijl ik fysiek niet gezond ben. En geld heel stuk is verminderd daardoor. Vorige stal waar zoon van stalhouder is doorgedraaid en ik voor mijn eigen veiligheid en die van de paarden weg moest. En er in een straal van 50 km er domweg geen volpension stal te vinden is waar ik terecht kan met de eisen die oude stelt aan zijn omgeving die betaalbaar is. Ik kan geen 250 euro per paard missen helaas.

Als ik 7 dagen per week ga, red ik het misschien een tijdje maar dat gaat ten koste van mijn gezondheid, huishouden, honden en alles. Dan bestaat leven uit paarden doen, eten slapen en klaar. Hooibakken zijn zo dat ik er voor twee dagen hooi in kan doen. Voldoende waterbakken waarmee het ze ook twee dagen redden als alles goed is. Medicatie liefst iedere dag maar om de dag zou kunnen. Alleen dat betekent geen toezicht ook, geen controle of alles ok is. En de dag na een dag niet gaan is het extra veel werk om alles weer op orde te krijgen.

Dus voor welzijn van de paarden en te voorkomen dat ik helemaal onderuit ga fysiek waardoor ik inddaad oude moet laten inslapen omdat de baas niet meer kan. Heb ik gewoon iemand nodig die me wat ontlast. Met reistijd erbij ben ik 3 uur per dag kwijt voor de zorg en dat is alle energie die ik heb.

Los daarvan eigenlijk best triest dat kennelijk het tegenwoordig normaal is om alleen dingen te doen voor geld. Niet omdat je het leuk vindt of er iemand mee helpt. Nee alleen geld is het dan tegenwoordig nog motivatie om iets te doen. -O- best wel sneu eigenlijk.

Zou je dit doen alleen voor geld is het idd een bijbaantje ipv een hobby. Ik heb vroeger ook met paard op een manege of stal volpension gestaan waar ik vrijwillig meehielp om buiten te zetten, stallen te doen te vegen. Omdat ik het leuk vond en graag hielp. En nee niet tegen vergoeding of korting op stalgeld.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:35

Hanneke, jij "klinkt" aps een hele fijne verzorgster.
Dat van de leeftijd n verantwoordelijkheid ben ik ook wel met je eens.
Alleen is het wel zo dat hersenen van tieners nog niet volledig ontwikkelt zijn en dus gaan die letterlijk anders om met situaties. Tieners zien echt minder gevaar, dat is een feit.
Daarbij heb je als eigenaar toch een andere verantwoordelijkheid over een jonge verzorgster dan over een volwassen verzorgster.
Ik hoop dat je het nu beter begrijpt.

Myou

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:06

Karuna over hoeveel paarden heb je het? Zou er geen mogelijkheid zijn om er eentje te verkopen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:38

@Karuna
Toen ik jonger was deed ik dat ook, maar je kunt niet jou "hoe ik/het vroeger was" projecteren op anderen en het "nu".

Ik was toentertijd ook veel fanatieker dan de gemiddelde verzorger nu, maar als ik dat projecteer naar mijn kinderen; ik zou niet willen dat mijn dochters dat deden (die verantwoordelijkheid kregen).
De verantwoordelijkheid is zeer veranderd, zowel positief als negatief hoor.
Maar ik heb ook wel eens gestaan tussen 6 grote paarden die door de draden waren gegaan en de waar er 3 van op de weg liepen.
Nu wil ik al niet dat mijn dochter van 12 alleen tussen de paarden is.

Maar ook de werkdruk (school enz) is veel veranderd.
Mijn kinderen bv (12, 14, 16) hebben geen 1 middag vrij, zijn op z'n vroegst om 16:15 thuis (soms zelfs 17:00 uur) uit school en dan nog ca 2 uur huiswerk.
Dan hou je ook minder tijd over voor andere verplichte dingen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:37

Iemand vroeg wat wij een goede bijrijder vinden. Dat vind ik iemand die op een verantwoorde manier om gaat met mijn paard (en spullen). Dus ook betreft rijden, schema's etc. Heel veel bijrijders hebben de kennis echter niet.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:42

Dat is imo ook niet eens zo'n ramp.. Als ze maar bereid zojn om te leren..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:46

Dat laatste idd. Bereid zijn om te leren, niet de instelling dat ze het wel weten..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:46

Vind ik ook. Ik heb de tijd. Mijn bijrijder wist het ook allemaal niet. Maar ze had wel genoeg verantwoordelijkheidsgevoel. Al met al gaat ze nu dus op een fijne verantwoordelijke manier met paard bezig. :)

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:47

ben ik het wel mee eens, maar er word ook veel gevraagd om ervaring met bijrijdpaarden maar je moet ergens beginnen.. dus zo kom zo eigenlijk bijna niet aan bijrijdpaarden omdat iedereen ervaring vereist vind.

vinden jullie niveau ook belangrijk of vinden julliw het belangrijker dat er op een goede manier met het paard omgegaan word?

echter ben ik zeker wel bereid om te leren en er veel tijd in te steken, ik voel me ook verantwoordelijk.. dus daar ligt het niet aan

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:48

Ik vind dat het er ook aan ligt Hoe je paard is in omgang en rijden. Mijne kan ik echt niet iemand bij zetten met geringe ervaring.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:52

Ligt helemaal aan het paard en mijn intenties daarmee. Zo heeft mijn pony dus een manege ruiter maar mijn paard zouden alleen (zeer) ervaren bijrijders mogen doen. Ten eerste omdat alleen die het paard aankunnen (om lange termijn), en ten tweede omdat ik ook met hem aan de slag ben en het dan zonde vind omdat ze 'm toch een beetje 'verkloten' puur door gebrek aan ervaring.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:03

Hier is een jonger iemand ook van harte welkom voor verzorgen. Rijden dan echter alleen onder mijn begeleiding, en bos niet. Dit omdat ik zuinig ben op mijn paardje, en hij niet de makkelijkste is.
Mocht het na verloop van tijd heel goed gaan, kan er altijd worden uitgebreid in mogelijkheden.
Maar helaas ook hier toch wat slechte ervaringen met jongere meiden (maar ook 20+!) die na 1-2 maanden stopten, waardoor ik nu niet meer actief op zoek ben naar verzorgster. Heb 1 fijne bijrijdster en de rest doe ik zelf of soms springt een stalgenootje bij :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:13

its_daantjee schreef:
ben ik het wel mee eens, maar er word ook veel gevraagd om ervaring met bijrijdpaarden maar je moet ergens beginnen.. dus zo kom zo eigenlijk bijna niet aan bijrijdpaarden omdat iedereen ervaring vereist vind.

vinden jullie niveau ook belangrijk of vinden julliw het belangrijker dat er op een goede manier met het paard omgegaan word?

echter ben ik zeker wel bereid om te leren en er veel tijd in te steken, ik voel me ook verantwoordelijk.. dus daar ligt het niet aan

Hangt imo ook van het paard af.
Op en sensiebel ding, moet je niet iemand zetten die nog heel veel moet leren.
Veel mensen denken dat ze beter kunnen rijden, dan ze in werkelijkheid doen.
Zeker als ze op de manege op jonge en "moeilijke" paarden/pony's mochten rijden bijv.

Omgang met het paard, versta ik ook niveau onder, want de signalen die je geeft op het paard is ook omgang.
Onbewuste signalen zijn niet vriendelijk.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:39

Het niveau vind ik ook nog niet zp belangrijk.. Mits er weer intentie ia om te groeien met mijn paard..

En zoals iemand zei..tuurlijk moet je ergens beginnen.. Maar men wordt over het algemeen automatisch voorzichtiger als het om meerdere paarden gaat..

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:08

ik begrijp jullie reacties. dankjewel voor de antwoorden!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:00

Hanneke snapt het. Zo zou elke verzorger moeten zijn.
Weg met de snobs!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:35

Ik had er eentje die heel arrogant over kwam op mail. Dus netjes terug gemaild met wat ik wel zoek.

Wilde ze er voor betaald worden. Dream on :+
Mensen die 15 zijn en vertellen dat ze veel ervaring hebben met springen , paarden inrijden, uitbrengen op wedstrijd etc. Die gaan mijn stalletje voorbij :+

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:38

Hahaha betalen, wat een lef om dat te gaan vragen. Die hoeven ook niet bij mij aan te kloppen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:41

Maar gezien de reacties van mensen kennelijk wel normaal om te doen tegenwoordig. Ik schrik daar best wel van.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:46

Die ben ik inderdaad ook wel eens tegengekomen, of de kinderen van twaalf die net een jaartje rijden en het nodig vinden om nog even te vermelden dat zij er geen bijdrage voor vragen, alsof het heel gul van ze is :') Dat vind ik dus echt nergens op slaan, maar toch kom ik het steeds vaker tegen...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:57

Hahah...gelukkig kan ik er meestal om lachen. Althans achteraf wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:06

Ik ben echt nog nooit een verzorger/bijrijder tegen gekomen die er wat voor vraagt! Vind dat werkelijkwaar belachelijk... Als je je paard bij iemand in training zet dan ja, logisch.
Maar die meiden vragen dus simpel gezegd geld voor het uitoefenen van hun (toch wel behoorlijk dure) hobby... Getuigd wel val lef :Y)

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:52

karuna schreef:
Kennelijk is er ergens een misverstand. Als iemand zelf aangeeft ik wil drie dagen overnemen van je. Geheel vrijwillig en eigen idee. Dan ga ik ervan uit dat op die dagen het ook wordt gedaan. Kan iemand niet ook goed maar meldt het zodat ik zelf kan gaan. Als iemand een dag over wil nemen ook goed. Elke dag is er een. En alles kan behalve rijden. Wandelen, longeren, jonge pony moet nog veel leren kwa africhting. En als hij nog zolang hier is is rijden uiteindelijk wel mogelijk. Alleen nu niet omdat hij te jong is. Leuk toch om dat te willen doen. Tenminste in mijn ogen.

Ik ben dan wel benieuwd of de verzorgster ook daadwerkelijk ging wandelen, longeren en africhten met een jonge pony en een bijzonder kind aan haar zijde. Blijkbaar werd het haar toch te veel. Wel fijn dat je nu duidelijkheid hebt, maar echt jammer dat ze helemaal niet meer komt, daar had nog wel een tussenweg in gezeten naar mijn idee (1 dag in de week bv).
Je situatie lijkt me inderdaad verre van ideaal, hopelijk komt er nog een fijne oplossing voor wat extra hulp. Zoals je het schrijft krijg ik de neiging om zelf te zeggen, ik neem wel een dag over, maar je zal vast niet in buurt wonen.

Kids die zelf gaan vragen hoeven bij mij ook niet aan te kloppen hoor, dat vind ik ook niet normaal om een vergoeding te betalen. Maar het meisje (17 jaar) dat de afgelopen 2 maanden 5 uur per week door de blub, regen en kou heeft lopen ploeteren terwijl ze niks met mijn paard mocht doen en deze tijd ten koste ging van haar bijrijdpaardje, die heeft wel een vergoeding gekregen en dik verdient. Ik zie dit ook als een dienst.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:55

Mjaaar waar trekken jullie de grens? Zoals eerder gezegd, heb ik 4 paarden.. Waarvan toekomstige verzorgster 1 mag rijden en onder mijn begeleiding ook 1ag mennen..

Maar de verzorging van ze alle 4 ligt er wel.. En ik wil daar wel voor betalen.. Laat ik t mijn stalhouder doen, moet ik er immers ook voor betalen.. Ik voel me nu bijna raar.. :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:07

Anoniem schreef:
Ik ben echt nog nooit een verzorger/bijrijder tegen gekomen die er wat voor vraagt! Vind dat werkelijkwaar belachelijk... Als je je paard bij iemand in training zet dan ja, logisch.
Maar die meiden vragen dus simpel gezegd geld voor het uitoefenen van hun (toch wel behoorlijk dure) hobby... Getuigd wel val lef :Y)

Mijn facebook advertentie is dus door iemand verziekt en ik laat hem rustig staan.
Ik heb 3 reacties gehad die serieuzer zijn. Omdat ik maar 1 keer per week rij (soms 2 keer) heb ik gewoon gezegd ik ga eerst nr1 een paar keer laten rijden, dan evt. nr2. Gewoon op basis van degene die het eerst reageerde. Advertentie laat ik gewoon staan, met af en toe updates.
Nu reageerde er 2 dagen terug nog iemand via een privebericht. Ik meld netjes terug dat ik met iemand bezig ben. Begint ze onder mijn advertentie te schrijven: en je heb hier geschreven dat je nog niemand hebt en tegen mij loop je te liegen.
Ik reageer netjes van als je goed kijkt is de laatste reactie van mij in deze advertentie van een paar dagen terug en wat ik je via pb stuurde van vandaag.
Gaat ze verder met: en je hoeft mij niet af te blaffen, blabla.
Ik had zoiets van ok, ik reageer nog 1 keer, dus reageer nog 1 keer netjes zo van dit is geen afblaffen, maar jij vergist je in de chronologische volgorde en leg gewoon nog een keer uit hoe ik het doe. Verder hoop ik dat je niet van plan bent om deze advertentie voor rellen te gebruiken. (heb dat al eens eerder meegemaakt omdat iemand vond dat ie het meeste recht had om mijn paard te rijden)
Krijg ik allemaal bijval en mensen die elkaar weer zwart maken. Best bijzonder. :+
Als die persoon niet zo raar had gereageerd,dan had ik die bij wijze van nog een keer benaderd als die eersten ook niets zouden zijn. Maar nu gaat er natuurlijk direct een streep door.

Ik ben overigens bang dat mensen ook nu weer gewoon na een paar keer afhaken. Dat is me de laatste tijd continu overkomen en best wel jammer. Maar gelukkig ligt het niet aan mij zeggen anderen. Degene met wie ik nu bezig ben heeft 1 keer gereden en ik heb gezegd dat ik vanavond geen tijd heb om te rijden, maar wel wegens afwezigheid stalhouder dus dit weekend de paarden moet verzorgen, en dus wel naar stal ga. Ze hoeft niet te komen omdat ik niet rij, maar heeft gezegd van geef even aan hoe laat je gaat, dan kom ik ook, ik vind verzorgen niet erg. Dat vind ik dan wel weer positief. Plan is om zondag wel weer samen te gaan rijden. Is overigens ook de eerst die zegt van ik wil ook wel een keertje komen als er niet gereden kan worden.