Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:12

FristiLover schreef:
Even een vraag uit pure interesse hoor, maar hoe moet je dan ooit meer ervaring opdoen dan alleen manege, als eigenaren je geen kans willen geven? Want dan blijf je dus altijd op 1 punt hangen, lijkt mij.

Je kunt op andere manieren veel ervaring op doen.

Je kunt ipv groepsles ook regelmatig een priveles nemen.
Je kunt veel kijken naar privelessen van particulieren, wedstrijden, zelfs you tube clinics bekijken.
Kijken naar de reactie van de hulp en de reactie van het paard.

En wanneer je veel snapt, komt dat ook over in je reacties etc.

Zoals net over de moeilijke, bokkende pony's , zie ik als eigenaar eerder als minpunt. Die pony's reageren vaak niet zoals ze hadden moeten reageren op hulpen. Het correct leren van de hulpen, lukt dan dus niet.
De baas zijn over je pony bijv, geeft mij ook een beeld dat je het nog niet helemaal begrepen hebt.

Jeika

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:17

de eigenaar van mijn verzorgpaard Marron vind juist dat het goed is om een verzorgpaard te hebben als je alleen manege ervaring heb, omdat je dan juist heel veel kan leren :D

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:50

Op het gegeven moment ging de eigenaresse van mijn bijrijdpaard mij een keer helpen met rijden een paar maanden geleden en in dat ene half uur heb ik vrijwel meer geleerd dan de afgelopen 10 jaar op de manege (voor mijn gevoel) sindsdien ben ik op zoek naar een fijne instructrice en wil ik eigenlijk stoppen op de manege want ik weet nu zelf dat ik zo veel meer kan maar er daar de kans niet voor krijg

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:54

Ja, verzorgpony's zijn bij mij in de buurt echt heel lastig te vinden..
Hoewel sommige er 5 hebben, ik kan ze maar niet vinden!
Ben inmiddels al 2,5 jaar opzoek...

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:55

sneeuwpop schreef:
FristiLover schreef:
Even een vraag uit pure interesse hoor, maar hoe moet je dan ooit meer ervaring opdoen dan alleen manege, als eigenaren je geen kans willen geven? Want dan blijf je dus altijd op 1 punt hangen, lijkt mij.

Je kunt op andere manieren veel ervaring op doen.

Je kunt ipv groepsles ook regelmatig een priveles nemen.
Je kunt veel kijken naar privelessen van particulieren, wedstrijden, zelfs you tube clinics bekijken.
Kijken naar de reactie van de hulp en de reactie van het paard.

En wanneer je veel snapt, komt dat ook over in je reacties etc.

Jammer genoeg kan niet iedereen naast de normale lessen ook nog is privelessen betalen, die vaak nog duurder dan de normale lessen zijn ook.

Zoals net over de moeilijke, bokkende pony's , zie ik als eigenaar eerder als minpunt. Die pony's reageren vaak niet zoals ze hadden moeten reageren op hulpen. Het correct leren van de hulpen, lukt dan dus niet.
De baas zijn over je pony bijv, geeft mij ook een beeld dat je het nog niet helemaal begrepen hebt.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:33

Ik ben net bij één van de paarden geweest, de andere afspraak wordt verzet naar morgen omdat dat beter uitkomt voor de eigenaresse.

Het was in ieder geval heel leuk, echt een geweldig leuke uitdaging. het is een 5-jarige haflinger (sportief gebouwd), erg leuk dier. De eigenaren hebben haar nog niet lang en bij haar vorige eigenaren is er niet veel mee gedaan, ze is dus nog niet goed opgevoed en ook nog niet verkeersmak, dus als ik haar ga verzorgen gaan we daar eerst mee aan de slag. Daarna wil de eigenaar haar ook voor de kar hebben, een lekker veelzijdig dier dus.
De bak was bevroren dus we hebben even gewandeld, ze was erg enthousiast en voorwaarts, dat vind ik ook wel positief. Het langs de weg lopen ging ook verassend goed (het bos ligt vijf minuten bij haar stal vandaan dus we gingen daar even heen), dus daar was ik ook heel blij mee.
Ik voelde ook wel echt een klik met het paardje, haar karakter lijkt heel erg op die van mijn oude verzorgpony. Heel vrolijk en enthousiast, leergierig, veel looplust en lekker energiek, daar hou ik van :D
Ik hoop dat het wat wordt, de eigenraar was ook erg aardig en in overleg is er veel mogelijk. Woensdag kwam er ook nog iemand kijken dus ik wacht het nog even af. Ik ben ook wel benieuwd naar morgen, ik ga gewoon even kijken wat me meer aanspreekt. :)

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:50

Iemand die een westernponytje weet omg. Zetten?? Ik heb al heel veel adresjes enzo gehad maar er is schaarste aan Reining getrainde paarden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:08

Sennaxpaddie, niet kunnen betalen is niet het probleem van een ander.
Ik zie en hoor het wel vaker, ondertussen gaan ze/wel op vakantie en lopen regelmatig met nieuwe kleding. Niet allemaal natuurlijk, maar paardrijdennis ook geen recht en geen eerste levensbehoefte.
Paardeneigenaren moeten ook een hoop laten om dat paard te kunnen betalen. De meeste die ik ken, hebben echt geen hoog inkomen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:39

Yep mee eens!

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:10

Moeten jullie toch maar eens naar eemnes verhuizen :) stalling incl eten/faciliteiten etc nog geen 200,- dat ik weet en volgens mij zijn er zelfs stallen nog goedkoper hier in de buurt!!

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:19

Maar stalling is niet de enige kostenpost voor een eigenaar ;)

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:23

Pony aangeboden gekregen, leuke haf mag er alles mee, alleen 50 euro en ik mag max 40. Wat moet ik doen :?

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:26

Ik zou gaan kijken, als het écht een leuk paard is en het de moeite waard is, waarom niet? 50 euro is een normaal bedrag, zeker als je er alles mee mag. Je kan ook altijd nog vragen of er iets van de prijs af mag door bv meer klusjes o.i.d. te doen :)

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:43

gerpiegorp schreef:
Ik zou gaan kijken, als het écht een leuk paard is en het de moeite waard is, waarom niet? 50 euro is een normaal bedrag, zeker als je er alles mee mag. Je kan ook altijd nog vragen of er iets van de prijs af mag door bv meer klusjes o.i.d. te doen :)

Kijken zal ik zeker doen ja. Als het klikt kan ik het inderdaad misschien overwegen. Hopelijk kan dat, zou wel fijn zijn! Dankjewel!

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:48

@lieniemini: ja, maar als het bij stallingskosten zou blijven zou ik inmiddels ook wel een eigen paard hebben, er zijn zat goedkope stallen. Het probleem is dat het echt niet bij stalling blijft, wat dacht je van dierenarts, hoefsmid, passen harnachement, dat is ook alles behalve gratis. En daarbij, ik vind 200 nogsteeds een behoorlijk bedrag dus ik zou iemand het ook echt niet kwalijk nemen om een bijdrage te betalen, ik zie niet waarom iemand gratis op jouw paard mag rijden, terwijl jij per maand tweehonderd euro betaalt, lijkt me toch niet helemaal eerlijk. Tenzij de verzorger veel klusjes doet oid, of de eigenaar het zelf heel breed heeft en geen bijdrage nodig heeft.

@soesje321: ik zou gewoon gaan kijken of het klikt, als de eigenaar het ziet zitten kan er misschien nog wel overlegd worden over de prijs, misschien dat je inderdaad voor 40 zou mogen komen als je in ruil daarvoor wat meer klusjes doet? En anders kan je misschien zelf meebetalen, mijn ouders hebben ook altijd gezegd dat ze tot een bepaald bedrag konden betalen en dat als ik iets duurders had gevonden ik zelf bij moest leggen van mijn zakgeld. Nu betaal ik geen bijdrage, maar als ik bijvoorbeeld les zou willen nemen, of een wedstrijdje zou willen rijden, zou ik dit ook zelf moeten betalen. Ik heb het er altijd wel voor over gehad, ik heb er tenslotte meer plezier van dan ik zou krijgen van wat ik er anders voor zou kopen.

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 10:11

Citaat:
@soesje321: ik zou gewoon gaan kijken of het klikt, als de eigenaar het ziet zitten kan er misschien nog wel overlegd worden over de prijs, misschien dat je inderdaad voor 40 zou mogen komen als je in ruil daarvoor wat meer klusjes doet? En anders kan je misschien zelf meebetalen, mijn ouders hebben ook altijd gezegd dat ze tot een bepaald bedrag konden betalen en dat als ik iets duurders had gevonden ik zelf bij moest leggen van mijn zakgeld. Nu betaal ik geen bijdrage, maar als ik bijvoorbeeld les zou willen nemen, of een wedstrijdje zou willen rijden, zou ik dit ook zelf moeten betalen. Ik heb het er altijd wel voor over gehad, ik heb er tenslotte meer plezier van dan ik zou krijgen van wat ik er anders voor zou kopen.

Ja ik moet dan inderdaad iets van mijn zakgeld bijleggen haha. Ik zat ook te denken om baantje te vinden enz. Maar hopelijk kan ik inderdaad een goed woordje doen met de eigenares en proberen het naar 40 te brengen. Dankjulliewel voor de tips!

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 10:35

Veel succes! Ik hoop dat het lukt! :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 10:37

lienieminie schreef:
Moeten jullie toch maar eens naar eemnes verhuizen :) stalling incl eten/faciliteiten etc nog geen 200,- dat ik weet en volgens mij zijn er zelfs stallen nog goedkoper hier in de buurt!!

Begrijp dat 200,- voor sommigen ook niet betalen is als je ook nog de andere kosten er bij moet rekenen :P

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:41

Ik heb een tijdje een eigen paard gehad ik weet echt wel wat er allemaal bij komt kijken :') maar bij ons was de grootste klapper de stalling en sommige betalen daar 400/500 euro voor en nogmaals ik was daar 180 voor kwijt dat is alles wat ik wil zeggen
Maar dat was even offtopic :)

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:54

En wat is je punt nu dan? Stalling is per regio afhankelijk, hier in de buurt kun je voor 150 euro all-in stalling krijgen (mijn halfzus heeft haar paard zelfs helemaal gratis), maar bij bv de Randstad ben je nou eenmaal het dubbele kwijt aan hetzelfde of zelfs minder. Dat het bij jouw goedkoper is, betekent dus niks. En iedereen heeft andere wensen en daarbij hoort ook een ander kostenplaatje :)

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:48

Ik snap ook niet helemaal wat je punt is, zoals gerpiegorp al zegt is dat gewoon afhankelijk van de regio. Hier betaal je minimaal 300 euro voor een stal met een fatsoenlijke bak, voor minder heb je helemaal niets. En daarbij, dat jij het geluk hebt gehad dat je paard nooit een dierenarts of zadelmaker oid nodig heeft gehad, betekent niet meteen dat niemand dat nodig heeft. Ik vind 180 trouwens nog een groot bedrag (er zijn echt wel goedkopere stallen te vinden), maar hoe hoog het bedrag ook is, de eigenaar heeft gewoon het recht om een bijdrage te vragen. Prima als jij het er als zoekende niet mee eens bent, reageer dan gewoon niet en kijk verder. Zat verzorgpaarden te vinden waar geen bijdrage voor gevraagd wordt, maar ik zou als ik eigenaar was geweest sowieso afknappen op iemand die niet bereid is een bijdrage te betalen, het niet kunnen is één ding, het niet willen vind ik al heel anders.

Ik mis de instelling om ergens in te investeren bij veel mensen tegenwoordig. Ik zie niet waarom iemand van jouw paard zou mogen profiteren terwijl jij niet eens echt helpt, als je nou veel klusjes doet (en dan bedoel ik niet zo nu en dan een stal uitmesten omdat het moet, maar echt vrijwillig helpen waar je kunt) of de eigenaar op een andere manier veel aan je heeft (paard naar hoger niveau trainen etc.) vind ik het al anders, maar dat kom ik maar zelden tegen. Vooral mensen die al zeuren als ze één stalletje uit moeten mesten of als ze 20 euro bijdrage moeten betalen, dat is gewoon de instelling die ik tegenwoordig overal tegenkom en ik kan me daar zo aan ergeren :n mensen die nergens meer moeite voor willen doen en die denken dat er vanzelf wel iets op ze afkomt, je moet zelf initiatief nemen anders ga je het nog erg moeilijk krijgen, maar dat is tot veel mensen nog niet helemaal doorgedrongen geloof ik.

brendy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:16

Ik ben niet bereid een bijdrage te betalen, maar mijn ouders vinden dat ik niet hoef te werken voor niets, en al helemaal niet een bijdrage betalen als je al het werk doet (ken mensen die nogal worden uitgebuit door die eigenaren.).

Ik vind ook niet van mezelf dat ik als de beste rijd, maar als ik mezelf vergelijk met sommige anderen (o.a. op internet) vind ik niet dat ik zo slecht rijd. Tuurlijk valt er van alles nog te leren, dit weet ik ook van mezelf. Voor mij maakt het niet uit of ik een shetje of een sportpaard vind,. Ik zoek iets om te leren en om plezier te hebben met paarden. Op de manege heb ik het lang niet altijd leuk omdat ik simpelweg anders denk over paarden dan hen. Ik heb ook niet geweldig veel tijd, dat is de reden dat ik geen eigen pony (meer) heb. Ik hoop binnenkort een bijbaantje te hebben, dus dan kan ik wat bijverdienen en lessen nemen. Ik denk dat als je maar lang genoeg doorzet je vanzelf wel iets tegenkomt of ergens voor wordt gevraagd. Ik kan me echt ergeren aan dat "manege ervaring" gezeur.. Ik heb zelf het idee dat dat me de das omdoet. Ik ben zo'n persoon die poetsen en verzorgen al heel leuk vind om te doen. Rijden heeft niet eens de voorkeur voor mij. Ik snap heus wel dat mensen voorzichtig zijn met hun paard, maar laat ze dan eens komen ofzo.. Tja het is mijn mening en niet die van anderen maar toch.. Ik baal er wel van.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:39

Zit ff op de markt te kijken of er nog nieuwe verzorgpaarden/ponys in mijn buurt zijn. Zie ik dat degene waar ik contact mee had en ze steeds afzegde. En ik nu al anderhalve week op nieuwe afspraak wacht, nadat ik haar vroeg voor een nieuwe afspraak zelf een advertentie heeft geplaatst.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:41

Die mensen ken ik ook ja, mensen die een hoge bijdrage vragen en hun verzorgster dan eerder gebruiken als stalhulp dan als bijrijder. Dat vind ik inderdaad ook niet kunnen, maar dat is echt niet overal zo. Tuurlijk snap ik dat als het van je ouders niet mag, het ophoudt, maar ik kom ook zat meiden tegen die geen bijdrage WILLEN betalen, of zelfs meiden die denken dat het heel gul van ze is dat ZIJ geen bijdrage vragen, want zij kunnen natuurlijk zo goed rijden dat de eigenaar ze wel dankbaar moet zijn dat ze überhaupt op zijn paard willen rijden :') (vaak meiden van 11/12 jaar).

Maar een ding, je zegt "laat ze dan eens komen ofzo"... Tja, ik snap dat jij er zo over denkt maar voor eigenaren ligt dit toch heel anders. Ik snap best dat je als eigenaar niet iedereen langs laat komen, dan blijf je bezig. Eigenaren gaan nu eenmaal niet snel voor mensen van de manege omdat deze over het algemeen minder goed rijden dan mensen die op privépaarden rijden en lessen, tuurlijk zitten er uitzonderingen tussen, maar moeten eigenaren dan iedereen maar laten komen kijken in de hoop dat er één uitzondering tussenzit? Dat gaat denk ik toch wel een beetje ver, tenslotte is de kans dat je zo'n uitzondering tegenkomt niet heel groot. Het is gewoon heel lastig om een grens te trekken, als je iedereen langs laat komen blijf je bezig, dat gaat echt niet werken.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:43

Roosje01 schreef:
Zit ff op de markt te kijken of er nog nieuwe verzorgpaarden/ponys in mijn buurt zijn. Zie ik dat degene waar ik contact mee had en ze steeds afzegde. En ik nu al anderhalve week op nieuwe afspraak wacht, nadat ik haar vroeg voor een nieuwe afspraak zelf een advertentie heeft geplaatst.

Oh dat is rot :( laat dan op z'n minst even weten dat je het toch niet ziet zitten, zo blijft iemand op jou wachten... Nee, dat vind ik echt niet kunnen :n
Ik hoop voor je dat je snel wat leuks vindt!

Edit; typo