Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:10

Dat je dus iemand betaald om je te helpen bij de verzorging van je paarden. Dat verzorgmeisjes dus geld verdienen bij het uitoefenen van hun hobby.

Amable er is meer op de wereld met paarden dan rijden alleen. Als ik dadelijk paardloos ben ga ik echt op zoek naar een verorgpaard voor een of twee dagen in de week. Zodat ik kan blijven tutten maar niet meer iedere dag. Heerlijk toch om te doen of is dat een uitstervend iets? Is rijden zo heilig dat al het andere dat ook bij paarden houden hoort te min of beneden stand? Als iemand alleen wil rijden gaat hij of zij maar naar een manege.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:17

karuna schreef:
Dat je dus iemand betaald om je te helpen bij de verzorging van je paarden. Dat verzorgmeisjes dus geld verdienen bij het uitoefenen van hun hobby.

Amable er is meer op de wereld met paarden dan rijden alleen. Als ik dadelijk paardloos ben ga ik echt op zoek naar een verorgpaard voor een of twee dagen in de week. Zodat ik kan blijven tutten maar niet meer iedere dag. Heerlijk toch om te doen of is dat een uitstervend iets? Is rijden zo heilig dat al het andere dat ook bij paarden houden hoort te min of beneden stand? Als iemand alleen wil rijden gaat hij of zij maar naar een manege.

Is volgens mij een uitstervend ras...
Als ik hier in de buurt zeg dat ik een mini heb, kijken ze me aan alsof ik ze net vertelde dat ik door Aliens ben ontvoerd.
Met een 'WAT MOET JE NOU WEER MET EEN SHET?!'

Ik laat ze maar lekker praten, hele aardige moeder en dochter op stal die met begrijpen!
En ik geniet wel met mijn baby ;) .
Hoeft geen rijden aan te pas te komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:19

@Karuma
Als ik iemand zoek die alleen komt verzorgen/voeren op dagen dat ikzelf niet kan; ja dan betaal ik degene daarvoor.
Een stalmedewerker die graag met paarden werkt en het leuk vindt de stallen te doen, krijgt ook gewoon salaris.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:23

Brainless dan ben ik echt zwaar ouderwets of leef ergens onder een steen. Maar vroeger waren mensen blij dat ze met paarden konden bezig zijn omdat ze dat zelf niet konden betalen. Dan is dan kennelijk dan verleden tijd.

Maar wat versta je onder verzorgen? Is de functionele dingen zoals stal uitmesten, voer en eten klaarzetten maar verder niets met een paard doen? Dat wat stalmedewerkers op een grote manege doen? Of alles met een dier doen behalve rijden of mennen?

Dan is iemand die een shetlander of een veulen doet kennelijk stom bezig om dat gratis te doen omdat het leuk is?

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:28

heehee ik kom eens even binnenvallen! kunnen jullie mij uitleggen wat je precies in een goede bijrijder zoekt? en wat verwachten jullie van een bijrijder?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:31

Een goede bijrijder kan goed rijden is zelfstandig, heeft ervaring met paarden houden en verzorgen. Heeft een dusdanige rijstijl dat paard er niet door verpest wordt. En heel belangrijk gaat respectvol met paard en spullen om en houdt zich altijd aan afspraken. En heeft meer interesses in paarden dan het rijden alleen. Ook de verzorging eromheen telt mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:33

Ik kreeg vroeger ook betaald als ik het van iemand (tijdelijk) overnam.
Bij de stal waar ik de paarden hielp verzorgen kreeg ik korting op mijn (en later gratis) stalling.

Men heeft het hier over:
1 Je "mag" geld vragen als degene alleen komt om te rijden (en zeer weinig klusjes hoeft te doen).
2 Je "mag" geen geld vragen als degene veel klusjes moet doen en als dank mag rijden.
3. Maar nu nr 3: je mag alleen (gratis) verzorgen... maar wordt wel verwacht dit vol overgave te doen (dat is logisch..) maar ook nog eens op vaste dagen en de volledige zorg van de paarden op je te nemen.

Ik vind met nr 3 dat degene niet verplicht kunnen worden dat vaste dagen/tijden komen om alles over te nemen.
Tenzij er wat tegenover staat... rijden en/of betaling.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:34

goede omschrijving. en ik snap wel dat ervaring vereiste is.. maar je moet ergens beginnen, en als elke paardeneigenaar aangeeft dat ervaring vereist is, kun je dus nergens beginnen...

daar loop ik namelijk tegen aan. ik wil heel graag, ben ook bereid om te leren, en rij regelmatig op het eigen paard van mijn oma. maar omdat iedereen ervaring vereiste vind kom ik nergens, en dat terwijl ik juist zo bereid ben om te leren en mijn best te doen

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:59

Als er voor een verzorger niks te "winnen" valt aan bijvoorbeeld rijden/mennen, maar wel veel te doen aan mesten, medicijnen geven, voeren, verantwoording, verplichting, nou ja gewoon de verzorging dus :+ , dan vind ik dat je daar als paardeneigenaar (die dus een dagje rust wilt of nodig hebt) best een vergoeding voor kunt geven. Maar het is natuurlijk waar jij je zelf prettig bij voelt.

Andersom geld in het algemeen ook, een bijrijder die alleen komt rijden en verder niks, moet vaak betalen en dat vinden we normaal. Een bijrijder die ook verzorgt en klusjes doet hoeft niks of minder te betalen of krijg af en toe les (is ook vergoeding), een verzorger die niet kan rijden/mennen maar wel klusjes doet en werk/verplichting uit handen neemt mag daar best een vergoeding voor krijgen in mijn ogen, natuurlijk ook afhankelijk van de ervaring, leeftijd en wat je verder te bieden hebt.

Natuurlijk heeft iedereen er een eigen kijk op, is elke situatie anders. Maar een vergoeding kan net dat setje in de rug zijn voor een verzorger om zich consequent aan afspraken te houden. En je kunt als paardeneigenaar dan ook net ff meer vragen als dat nodig is.

Karuna: ik probeerde alleen in mogelijkheden mee te denken voor je.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:05

Karuna
Je kunt wat mij betreft niet verwachten dat mensen je gaan bedanken om poep te mogen scheppen, beestjes eten/drinken te geven en een knuffel te geven om vervolgens weer naar huis te gaan.

Zoals jij het verteld ben je gewoon op zoek naar een stalmedewerker, die zijn nou eenmaal niet gratis.
Jij kiest ervoor dat zelf te willen doen, zorg dan ook dat dat kan. Is het lichamelijk niet mogelijk is zul je een bekende moeten regelen, een betaald iemand of moeten verplaatsen naar een stal waar het voor je wordt gedaan.

Maar verwachten dat iemand blij is al die klussen te doen en er bar weinig uit te halen is imo echt een no go.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:09

Dan klinkt het meer als een bijbaantje.
Ik vind dat een aparte beredenatie.
Vroeger had ik een verzorgpony en deed er alles voor.
Geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om de eigenaar te vragen om me te betalen. Ík wilde een verzorgpony. Was dolblij dat ik haar mocht verzorgen en die verantwoordelijkheid kreeg!
Hier ook...verzorgers zoeken een verzorgpony. Alles rondom verzorging hoort erbij. Sommigen gaan ook graag ermee wandelen.
Rijden is niet voor iedereen weggelegd. Denkend aan gebrek aan ervaring/rijkunsten/leeftijd of hoogte vd pony/paard.

Snap dat stukje "eruit halen" niet zo.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:11

karuna schreef:
Dan is iemand die een shetlander of een veulen doet kennelijk stom bezig om dat gratis te doen omdat het leuk is?

Nee; maar wel als degene verplicht de dagen moet komen omdat de eigenaar niet kan.
Dan wordt je gewoon gebruikt als gratis stalmedewerker.

En ja, er zullen best wel enkele zijn die zich voor het karretje laten spannen omdat ze zo gek zijn met het diertje, maar de meeste zullen dat niet doen.

En vergeleken met "vroeger", toen hadden veel minder mensen een paard en was het een rijkeluis hobby.
Nu zie je op "elke hoek" van de straat shetten staan.
Ik was in mijn klas de enige die paardreed, nu rijden veel meer meiden paard.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:16

Ik reken idd op de verzorgster op de dagen dat ze komt.
En dat is niet zo dat ik dan niet zou kunnen.
Echter houd ik van duidelijkheid en vastigheid. Begin vd week geeft ze aan wanneer ze die week komt. Welke dagen en dagdeel. Zo weet ik wanneer zij er is.
Ze komt hier nu ruim twee jaar en kan zelfstandig aan de gang. Daar hoef ik niet bij te zijn.
De bijrijder. Daar moet ik nog veel bij begeleiden. Daarna is het ook de bedoeling dat ze zelfstandig haar ding kan doen. Ik werk ze in. Leer ze dingen en daarna kunnen ze dit zelf toepassen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:18

Anke schreef:
Dan klinkt het meer als een bijbaantje.
Ik vind dat een aparte beredenatie.
Vroeger had ik een verzorgpony en deed er alles voor.
Geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om de eigenaar te vragen om me te betalen. Ík wilde een verzorgpony. Was dolblij dat ik haar mocht verzorgen en die verantwoordelijkheid kreeg!
Hier ook...verzorgers zoeken een verzorgpony. Alles rondom verzorging hoort erbij. Sommigen gaan ook graag ermee wandelen.
Rijden is niet voor iedereen weggelegd. Denkend aan gebrek aan ervaring/rijkunsten/leeftijd of hoogte vd pony/paard.

Snap dat stukje "eruit halen" niet zo.

Maar moest je toen ook een vaste dag komen om te voeren, stallen te mesten enz?
Ook als je ziek was of iig dat je je moest afmelden?

Ik heb ook een tijdje een veulen verzorgt, maar ik kwam wanneer ik wilde/kon.
Ik was niet verplicht de volledige zorg te dragen.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:20

Ik heb even terug gelezen, maar je schrijft dat je behoorlijk afhankelijk bent van een verzorgster voor: hooi en water bijvullen, grasland open zetten, medicatie geven, temperaturen en het liefst stal even rechttrekken. En dat 3 dagen per week in weer en wind. Persoonlijk vind ik dat een behoorlijke verantwoordelijkheid en druk voor een verzorger en snap dat het enthousiasme wat zakt na verloopt van tijd.

Verzorgen zonder te kunnen rijden is helemaal prima en ook super leuk, natuurlijk ben je niet gek als je dat doet en ik bedoel ook niet dat alle poetsmeisjes maar betaald moeten worden, maar in dit verhaal verleent iemand meer een dienst voor de eigenaar in mijn ogen, de verantwoordelijkheid en verplichting is hoog.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:21

"Karretje spannen"...snap die negatieve houding niet. Een eigenaar doet toch ook al die klussen en taken en betaald alle kosten. Een verzorgster heeft vaak de tijd en/of geld niet voor een eigen pony. Is dan toch alleen maar fijn dat ze ergens gewoon mee mag draaien. Doet veelal hetzelfde als de eigenaar alleen heeft ze geen kosten, risico's en (eind)verantwoordelijkheid. Ideaal toch om zo jouw hobby te kunnen uitoefenen.

Uiteraard als ik ziek was of niet kon komen, meldde ik me netjes af. Goed fatsoen heet zoiets.

Mijn verzorgster mag ook zo vaak komen als ze wilt. Echter wil ik wel weten wanneer. Idem als ze niet kan komen. Dat heet: communicatie.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:26

Kan me goed voorstellen dat mensen niet direct staan te springen voor alleen de verzorgen en toch vrij veel verantwoordelijkheden.
Ben zelf wel iemand die verzorgen belangrijker vindt maar als het ook in de toekomst niet mogelijk is om te rijden weet ik vrij zeker dat bij mij op den duur ook de lol er af gaat. Ik doe ook graag eens wat anders met paarden dan alleen rijden maar om eerlijk te zijn zou ik ook niet direct een paard kopen waar ik niet op kan rijden wil dan weer niet zeggen dat ik een paard weg zou doen omdat ik er niet meer op zou kunnen rijden. Dus zou ik er zelf ook niet aan beginnen om een dier te gaan verzorgen waarvan ik weet dat ik er nooit op zou kunnen rijden. Maar er zijn vast mensen voor. Duurt alleen wat langer voor dat je ze vindt.
Toen ik jonger was ook verschillende verzorgpony's gehad en uiteindelijk blijf je toch meer plakken bij degene waar meer mogelijk is.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:27

Ik vond het een eer als ik de volledige zorg mocht dragen.
Dan had de eigenaar dus het volle vertrouwen in mij.
Ik ging elke dag. Non stop. Tegenwoordig voelt men zich al snel uitgebuit. Wil men geen vaste verantwoordelijkheden enzo. Alles moet maar vrijblijvend zijn. Oh verzorgpony? Vriendin belde net om naar de bios te gaan. Ow eh ja...vergeten te zeggen dat ik niet kom. Oh verzorgpony? Is zo'n mooi weer, ga lekker met de hond wandelen, kom dus niet. Etc. Prima als iemand zo'n visie heeft mbt prioriteiten-verzorgpony. Echter matcht die niet bij mij.
Moeten ze verder zoeken naar een vrijblijvende plek. Zul je zien dat de verzorgster dan klaagt erover dat de eigenaar haar weinig toevertrouwd en betrekt bij dingen rondom het paardje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:31

Tja... zelfs mijn dochter heeft geen volledige verantwoordelijkheid over haar pony.
Moet je eens horen als een kind van 10 doodgeschopt wordt... ("waar waren haar ouder" "wie laat zo'n jong kind tussen paarden lopen" enz).
Mijn dochter is 12, heeft een eigen pony, helpt tussendoor bij de verzorging ervan, maar stallen mesten, paarden binnen/buiten zetten, voeren enz doe ik (of mijn man).

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:09

Brainless schreef:
@Karuma
Als ik iemand zoek die alleen komt verzorgen/voeren op dagen dat ikzelf niet kan; ja dan betaal ik degene daarvoor.
Een stalmedewerker die graag met paarden werkt en het leuk vindt de stallen te doen, krijgt ook gewoon salaris.

Eindelijk iemand die het begrijpt.. _/-\o_

Ik wil ook betalen voor een goede verzorgster/bijrijder.. Ik heb er nu eentje, die doet t super, maar gaat wss stoppen ivm werk/relatie etc..

Maar een nieuwe is niet te vinden, al geef je geld toe.. Mensen willen in een gespreid bedje komem..

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:24

Persoonlijk vind ik dat een twaalfjarige best mag helpen met mesten, moest ik ook op die leeftijd. Mijn ouders zeiden, jij wil een paard, dan hoor je er ook voor te zorgen. Uiteraard deed ik dit samen met mijn vader, maar hielp toch.
Dit stukje mis ik tegenwoordig wel bij de verzorgsters en bijrijders, wel plezier willen hebben, maar de rest erom heen niet.
Jammer, maar dit hoort er toch echt bij.
Bij mij hoeven ze niet veel te doen, alleen een drolletje te wippen en waterbak vullen. Na gebruik poetsplaats aanvegen. Dus de normale klusjes, niks bijzonders.
Hoe vaak ik wel niet gehad heb, dat ik alle zooi achter sommigen op heb moeten ruimen en dat de paarden op hun droogje stonden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:28

Tja, de paarden staan er los bij (heb een openfront stal met de plaat/paddock eraan vast) en mijn merrie is niet de makkelijkste.
Veiligheid gaat voor alles.
Zo ook met voeren en water geven, dan moet ze tussen 3 paarden door.
Dat wil ik persoonlijk gewoonweg niet.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 01:03

Hier ook hetzelfde als Brainless.. Vandaar durf ik ook geen jonge meid te vragen..

elszoekt17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:21

Op de dagen dat ik naar mijn verzorgpaard/bijrijdpaard ga ( 4 keer per week ) dan doe ik alles wat nodig is. Kuil, uitmesten, voer klaarzetten, paarden wisselen, paddock uitmesten en eventueel medicatie. Geen problemen mee, het hoort er bij.

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:33

Hoi ik voeg me ook even bij dot topic :)
Op de dagen dat ik naar mijn verzorgpaardjes ga mest ik altijd de stallen uit en leg ik het voer klaar. Ook check ik altijd ff het hooi&water in de wei. Ik heb hier geen problemen mee en kom door weer&wind. Ik zie wel eens berichten voorbij komen van bijrijders die alleen komen voor het (gratis) rijden. Zelf ben ik echt niet zo. Ik doe eerst alle klusjes en overleg dan met de eigenaar v/d paarden wat ik met de paardjes ga doen. Soms is dat alleen ff een wandeling of poetsbeurt maar zelfs van die kleine dingetjes geniet ik van. Ben erg blij met mn plekje daar en de eigenaar is blij dat ik een paar dagen kan bijspringen zodat zij ook wel eens een dagje rust heeft. :) was zelf 14 toen ik daar begon en ik loop er alweer een jaar. En ik vind ook dat wat jongere bijrijders best verantwoordelijksheid gevoel kunnen hebben en dat je iemand niet moet afwijzen op de leeftijd :)