Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree_2001

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:32

Vrijheid, een "goed" paard, eventueel faciliteiten etc.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:42

Anke schreef:
Bij verplaatsing is het toch bruikleen en betaal je toch vrijwel alle kosten?

Uhm.. :D zit nogal wat verschil tussen je paard door een goede (hobbymatige) ruiter door laten trainen, en je paard gewoon uitlenen.

Past misschien niet helemaal bij de rest van het topic. :P

Ik heb ook weer een advertentie neer gezet. Heb tijd over. :) ik zoek paarden om te trainen voor mijn plezier. Maar wil voor een goed paard wel een kleine bijdrage betalen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:33

Desiree_2001 schreef:
Vrijheid, een "goed" paard, eventueel faciliteiten etc.

Maar dat is per persoon erg verschillend.

Of een pensionhouder nu een fjord of een getalenteerd paard in de box heeft staan, zijn de kosten hetzelfde.

En de 1 is helemaal gek van fjorden en de ander niet.

Dus ik vind " hangt er vanaf wat je er voor terug krijgt" , zou moeten zijn " hangt er vanaf wat ik ervoor terug krijg"

Over het algemeen is het gewoon een net bedrag voor die dure hobby.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 08:44

brendy29 schreef:
Ik heb op twee maneges gereden, een eigen pony gehad die ontzettend moeilijk was, ze stond 1 jaar stil. Bokken, rennen en ontzettend stijf. Heb ik veel van geleerd.

En dit is imo nu zo typisch.
Op een moeilijke pony die dat doet, leer je imo van " overleven/crisismanagment".
Een sensibele pony die echt reageerd op elke hulp, zorgt voor echt leren rijden, bewust wording van je fouten. Pony zal niet "het" niet doen voordat jehet correct vraagt. En je onbewuste hulpen zal je opmerken omdat de pony iets doet wat voor jou niet de bedoeling was.

Neem het voorbeeld van mijn brave paard. Die ging stijgeren omdat de persoon been gaf en teveel met de teugels tegen hield. Paard moest naar voren, maar kon niet. Enige weg was omhoog en dat deed ze. Een heel braaf paard dus, precies het gevraagde, alleen bedoelde de ruiter wat anders.
En dat paard was niet eens sensiebel.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:46

Ik denk niet dat je écht wat leert van bokkende/rennende manegepony's. Ja, blijven zitten :Y) maar daar blijft het ook bij.

Ik heb 9 jaar op een manege gereden en ik toen ik op de manege reed dacht ik altijd dat ik heel goed reed. Mijn zit en houding was goed, ik won vaak wedstrijden ( :')) en ik kon op vrijwel alle paarden rijden. Maar ik leerde niet zoveel meer en ik dacht, laat ik eens op Internet opzoeken hoe paardrijden moet... Er opende echt een wereld voor mij. Rijden op je zit, juiste hulpen, dat een paard 'mooi aan de teugel' gaat van ontspanning, gedrag en allemaal andere dingen. Dat had ik nóóit geleerd op de manege. Toen ik dat eenmaal wist had ik wel door dat ik niet zo goed reed als ik dacht :')

Een aantal maanden daarna kreeg ik dus een pony aangeboden om te rijden. Leuk, dacht ik. En met rijden (ja, ja) kwam ik er alweer achter ik toch echt niet zo goed reed... Het is wel even een klap ik je gezicht, ik rijd 9 jaar en kan helemaal niet zo goed rijden. Ik krijg nu privéles van de instructrice van de eigenaresse en ook van de eigenaresse zelf, ik ben er echt erg blij mee. Ik leer eindelijk goed rijden, fantastisch! _/-\o_

Maar dat leer je nou eenmaal niet op de manege. Zoals eerder gezegd is het echt het begin van het begin. Het is wel een beetje de manegementaliteit, rijden is het belangrijkst, want ja hallo, je gaat toch niet betalen om niét te rijden?! Zagen is goed want dat loopt de pony met zijn neus op de borst en dat is mooi. Als een paard bokt is dat omdat hij zich misdraagt en dan mag best de zweep erover. Een vol uur rijden met veel galop is goed, want dat doen we op de manege ook altijd... Ga maar verder :Y) en ik snap best dat je als eigenaar dat niet op je paard wil hebben.

Nu ik niet meer op de manege rijd krijg je pas door hoe 'slecht' je daar leert rijden. Maar ook hoe die pony's worden behandeld soms (ik heb op mijn manege wel eens dingen gezien die waarschijnlijk wel in het hokje dierenmishandeling vallen, maar als je nog jong bent weet je niet beter als dat het paard het verdiend voor zijn slechte gedrag).

Maar om niet iedereen over 1 kam te scheren, het geld niet voor alle manege's en manegeruiters :D

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:57

gerpiegorp schreef:
Ik denk niet dat je écht wat leert van bokkende/rennende manegepony's. Ja, blijven zitten :Y) maar daar blijft het ook bij.

Ik heb 9 jaar op een manege gereden en ik toen ik op de manege reed dacht ik altijd dat ik heel goed reed. Mijn zit en houding was goed, ik won vaak wedstrijden ( :')) en ik kon op vrijwel alle paarden rijden. Maar ik leerde niet zoveel meer en ik dacht, laat ik eens op Internet opzoeken hoe paardrijden moet... Er opende echt een wereld voor mij. Rijden op je zit, juiste hulpen, dat een paard 'mooi aan de teugel' gaat van ontspanning, gedrag en allemaal andere dingen. Dat had ik nóóit geleerd op de manege. Toen ik dat eenmaal wist had ik wel door dat ik niet zo goed reed als ik dacht :')

Een aantal maanden daarna kreeg ik dus een pony aangeboden om te rijden. Leuk, dacht ik. En met rijden (ja, ja) kwam ik er alweer achter ik toch echt niet zo goed reed... Het is wel even een klap ik je gezicht, ik rijd 9 jaar en kan helemaal niet zo goed rijden. Ik krijg nu privéles van de instructrice van de eigenaresse en ook van de eigenaresse zelf, ik ben er echt erg blij mee. Ik leer eindelijk goed rijden, fantastisch! _/-\o_

Maar dat leer je nou eenmaal niet op de manege. Zoals eerder gezegd is het echt het begin van het begin. Het is wel een beetje de manegementaliteit, rijden is het belangrijkst, want ja hallo, je gaat toch niet betalen om niét te rijden?! Zagen is goed want dat loopt de pony met zijn neus op de borst en dat is mooi. Als een paard bokt is dat omdat hij zich misdraagt en dan mag best de zweep erover. Een vol uur rijden met veel galop is goed, want dat doen we op de manege ook altijd... Ga maar verder :Y) en ik snap best dat je als eigenaar dat niet op je paard wil hebben.

Nu ik niet meer op de manege rijd krijg je pas door hoe 'slecht' je daar leert rijden. Maar ook hoe die pony's worden behandeld soms (ik heb op mijn manege wel eens dingen gezien die waarschijnlijk wel in het hokje dierenmishandeling vallen, maar als je nog jong bent weet je niet beter als dat het paard het verdiend voor zijn slechte gedrag).

Maar om niet iedereen over 1 kam te scheren, het geld niet voor alle manege's en manegeruiters :D

Amen _/-\o_

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:01

Same here.. Ik wilde toch meer tijd doorbrengen met de paarden en maakte daarom de overstap naar een verzorgpaard. Het belang van grondwerken zag ik niet. Longeren kende ik niet. Wat ik kon was op alle manege paarden rijden, elk op hol geslagen paard "uit zitten", een paar F-proefjes en een beetje springen. Maar sturen enzo ging als combie en meer met hand dan met been/zit.

Bij mijn eerste verzorgpaard heb ik weinig begeleiding gehad en geen lessen. Hier reed ik dus nog op dezelfde manier en vooral recreatief. Wel heb ik daar geleerd hoe ik moet uitmesten en longeren. Borstelen, stro opstrooien en helpen met voeren leer je nog wel op de mangege als je het zelf wilt en er om vraagt. Grondwerk/longeren, stal uitmesten etc. niet en al helemaal het belang van grondwerk niet.

Een half jaar geleden pakte ik het paardenleven weer op en vond ik een pittig dametje. Van haar heb ik zoveel geleerd! (Met les, eigen gevoel en vooral naar haar kijken/luisteren) Vooral het belang van grondwerk is mij duidelijk geworden en ik ben nu ook veel minder snel geneigd om meteen te gaan rijden. Eerst een paar weken op de grond werken tot je elkaar een beetje kent voelt nu veel logischer :o

Ik ben nu dus geen manege ruiter meer en het gaat me ook echt niet om het rijden, maar toch zet ik het in mijn advertentie er wel bij. Al ben ik eerst maanden op de grond bezig, wanneer de band en het vertrouwen er is (en het paard gezond is natuurlijk) wil ik toch graag ook kunnen rijden. De afwisseling maakt het leuk.

Maar eerlijk is eerlijk.... Toen ik 12 jaar was en met 3 jaar rij-ervaring van de manege kwam dacht ik ook dat ik goed kon rijden. Want ik hoorde toch bij de beste ruiters van de les en kon op elk paard rijden en zelfs elk paard in een springwedstrijd rijden? Met andere woorden, je beseft je dat pas als je weet hoe het moet en een aantal jaren ouder bent :j

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:04

Veel maneges gaat het erom:
Geld verdienen
Zo min mogelijk kosten
Zoveel mogelijk in een groep
Gewoon wat rondjes en figuren rijden

Ik heb ook op de manege gereden. Hoogste groep, lastigste pony's. Won bijna elke wedstrijd.
En toen privé en eigen pony. Je voelt je nog net geen totale beginner!

Zolang iemand openstaat om "opnieuw" te leren rijden, lukt het wel.
Kost een eigenaar wel veel tijd en moeite.
Dus dat is een investering. De meesten zoeken iemand die vrijwel gelijk zelfstandig aan de slag kan.
Logisch want de tijd die je in begeleiding stopt, betekent zelf geen tijd hebben om te rijden/trainen. En als het daarna een goede en een blijver is, was het de moeite waard. Anders baal je als een stekker.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:23

Ik kon mijn pony (Z dress) niet eens sturen :') wat moet de eigenaar wel niet gedacht hebben.. :D

Fris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:41

Even een vraag uit pure interesse hoor, maar hoe moet je dan ooit meer ervaring opdoen dan alleen manege, als eigenaren je geen kans willen geven? Want dan blijf je dus altijd op 1 punt hangen, lijkt mij.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:46

FristiLover schreef:
Even een vraag uit pure interesse hoor, maar hoe moet je dan ooit meer ervaring opdoen dan alleen manege, als eigenaren je geen kans willen geven? Want dan blijf je dus altijd op 1 punt hangen, lijkt mij.

Je hebt er maar één nodig die je die kans wil geven. Ik mocht toen op een Z2-merrie rijden. Niet dat ik er ook maar iets moois van kon maken want nageeflijkheid kende ik niet, maargoed, blij dat ik toen die kans kreeg.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:48

Citaat:
Even een vraag uit pure interesse hoor, maar hoe moet je dan ooit meer ervaring opdoen dan alleen manege, als eigenaren je geen kans willen geven? Want dan blijf je dus altijd op 1 punt hangen, lijkt mij

Je moet veel geluk hebben dat iemand er tijd in wil steken. Verder is het héél belangrijk dat de manege ruiter weet dat hij/zij niet alles al kan en nog veel moet leren.

Wanneer iemand aangeeft graag meer te willen leren en ook les wilt nemen komt dat al heel anders over dan iemand die zegt dat ze al 5 jaar op de manege rijden en nu uitgeleerd zijn. Of dat ze letterlijk zeggen dat ze goed kunnen rijden en vervolgens alleen manege ervaring blijken te hebben.

Het is een combinatie van de juiste instelling, juiste manier van presenteren en de juiste eigenaar/eigenaresse treffen ;) Deel heb je zelf in de hand, ander deel is gewoon veel geluk hebben

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:56

Precies....soms zit er eentje tussen die het (nog eens) wil proberen met een "groentje".
Heb het jarenlang niet meer gedaan en afgelopen twee jaar weer wel. Gelukkig heb ik daar 1 goede verzorgster aan over gehouden. Sinds kort ook een bijrijdster. Dat is nog ff afwachten. Ze is wel al gelijk onder de indruk mbt hulpen en rijden op de zit. Paar privélesjes erover gegeven. Weer eentje erbij die nu weet hoe het hoort te zijn.
Zoals ik al zei. Het kost een eigenaar gewoon veel tijd en energie. Daar moet je jezelf voor willen inzetten. 9 vd 10 personen die reageren is gewoon 10 keer niks. Die willen gratis een eigen pony en kunnen opscheppen tegen vriendinnen.
Kunst is om die ene echte ertussenuit te plukken.

Mijn verzorgster/bijrijder geef ik gratis les.
Voor anderen is dat 25,-/uur op eigen paard en 35,-/uur op eentje van mij.
Dus je kunt je voorstellen dat goed leren (Centered) rijden een duur iets is.
Vind het niet erg om iemand die niet (veel) budget heeft een kans te geven in ruil voor een bijdrage of meehelpen met verzorgen/klussen.
Echter moet er dan wel een bepaalde houding en motivatie zijn bij de betreffende persoon.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:17

Je moet idd geluk hebben mijn eerste verzorg pony was ook beetje buiten hobbelen. 2e was een bijrijdpony waar ik €50 per maand betaalde. Maar daar was nog geen bak werd nog aangelegt, dus ook alleen buiten hobbelen. Op dezelfde stal nog verzorg erbij gekregen een gangenpaard dus een totaal nieuwe ervaring. En had het onwijs getroffen met die eigenaar. In het begin alleen wandelen. En later kreeg ik les van haar en ook samen gaan lessen eigenaar de ene week ik de andere week. Bijrijd paard werd verkocht en toen met verzorgpaard verder gegaan. Had uiteindelijk alle vrijheid. Dochter van de merrie zelf zadel mak mogen maken en inrijden onder begeleiding. Helaas zijn beide paarden uiteindelijk ook verkocht. Maar ben super blij met de kansen die ik heb gekregen soms moet je dat geluk hebben. Heb er superveel van geleerd.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:50

Ik ben met 9 jaar manege ervaring en nu bijna 10 maanden m'n verzorgpaard ook niet echt een goede ruiter. Op mijn laatste manege heb ik trouwens best veel geleerd (veel meer op zit en ontspanning rijden). Maar Falco is gewoon een lekker boshobbelpaard en in de tussentijd had ik een half jaar niet gereden, dan sluipen er weer foutjes in. Maar een goede dressuurruiter zijn is ook niet mijn doel. Ik kan nu lekker buitenrijden (moet wel, bak is door het weer onbruikbaar) en ik kan lekker mijn gang gaan. Ik heb veel vrijheid, eigenlijk precies wat ik zocht.

Maar een hele goede ruiter dat ben ik niet nee, ondanks al die jaren op een paardenrug. Maar ik weet wél dat aan de teugel geen leuk kunstje is en dat je vooral met zit moet rijden en zo mij mogelijk met teugels.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:19

Ik heb door Bokt ruim 1,5 jaar geleden het inzicht gekregen, dat ik nou niet zo goed kon rijden als ik dacht :+ Ik heb toen heel veel gelezen, en ben er zo achter gekomen dat grondwerken ook heel leuk is. Vervolgens een advertentie op Fb gezet, omdat ik meer wilde leren dan op de manege mogelijk was, en ook een band wou opbouwen met een paard. In die advertentie stond onder andere dat ik niet zo'n goede ruiter was, van de manege kwam, maar heel graag wou leren. Toen heb ik het aanbod gekregen om een Gelderse merrie te gaan verzorgen. Dit gedaan, en uiteindelijk na een paar maanden gestopt, omdat de eigenaresse heel ontevreden was. Helaas nooit opbouwende kritiek gekregen. Ik heb daar dressuurmatig wel veel van geleerd, dus heb daar zeker wat aan gehad.

Ik denk dat het belangrijk is dat je aangeeft dat je wilt leren, en nog niet zo veel ervaring hebt. Zo heb ik ook het aanbod gekregen. En natuurlijk je inzet, helpen waar kan, durf te vragen, probeer aanwezig te zijn bij bezoekjes van de da, hoefsmid, zadelmaker, etc, daar leer je heel veel van!

BenteIsabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:32

Ik heb vele jaren op verschillende stallen gewerkt. Hard werken maar wel veel leren. Paarden binnen/buiten zetten, voeren, stallen doen, schoonmaken en gewoon heel veel bezig zijn met en rondom paarden. Ikzelf vond dit heel leuk maar deed dit ook vooral omdat ik het lastig vond om een leuke plek te vinden waar ik echt mijn eigen ding kon doen.
Er zijn natuurlijk heel veel meisjes op zoek naar een leuke plek/verzorgpaard of pony dus ik moest wel laten zien dat ik anders was en echt de moeite waard was laat maar zeggen.
Ik wilde graag dat mensen zagen dat ik hard kon werken en bereid was om veel te leren. Je moet gewoon langsgaan bij (pension)stallen, je voorstellen en vragen of er hulp nodig is. Uiteindelijk op heel wat leuke plekken gereden en veel geleerd wat heel erg gaaf was!
Nu rijd ik op een geweldige plek waar ik heel heel heel veel leer, ik super veel lol heb en ik op hele goede paarden rijd.
Iets wat ik nooit had durven dromen maar wat wel echt is gebeurd.

Mijn tip is dus: laat jezelf zien, ga geen advertenties plaatsen met een mooiweer verhaaltje waarin je zegt dat je al ervaring hebt, goed met paarden om kan gaan, bereid bent om te leren en hard te werken en ga zo maar door. Mensen lezen dat honderd keer per dag!

Als je tussen de mensen komt, zien mensen jou en maak je een veel grotere kans op een goede en leuke plek!

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:57

FristiLover schreef:

Er zijn echt wel mensen die iemand van een manege een kans willen bieden. Zolang je maar beseft dat je lang niet alles weet, bescheiden blijft, aangeeft graag te willen leren, eventueel bereid bent te investeren in begeleiding (ik heb dit gehad van de eigenaar zelf en hoefde dus niet te betalen, dat komt ook redelijk vaak voor), inzet toont en tenslotte ook serieus bent. Dat zijn toch wel punten die eigenaren vaak belangrijk vinden. Probeer ook niet op alles te reageren, maar kijk echt naar wat jij kunt en wilt, reageer alleen als dit ook bij de eisen van de eigenaar passen. Daarbij zie ik veel meiden van de manege die alleen over rijden praten, als je nog niet veel ervaring hebt moet je gewoon niet verwachten meteen een super kans te krijgen, je moet gewoon blij zijn met wat je aangeboden krijgt en je zo omhoog werken. Ik ben ook begonnen met het verzorgen van een shetje toen ik tien/elf was en net van de manege kwam, nu heb ik een sportpaard onder mijn kont en krijg ik gratis les, je moet je gewoon bewijzen en je zo omhoog werken.

Ik denk trouwens ook dat het niet persé alleen door de manegeervaring komt, wat ik vaak zie is dat de mensen van de manege toch vaak de jongere meiden zijn en leeftijd blijft toch een puntje. Volwassenen die van een manege komen hebben het volgens mij al een stuk makkelijker.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:13

Je moet inderdaad geluk hebben om een eigenaar te treffen die de moeite wil nemen om je alles te leren. Je moet wel eerlijk blijven daarbij. Als je reageert op een advertentie en zegt dat je zo en zo rijdt, maar als je daar op het paard stapt het juist het tegenovergestelde is, dan knap je daar toch op af. Maar als je gelijk aangeeft van, ik ben niet de allerbeste ruiter, maar ik wil het graag leren en ben bereid daarin te investeren (bv. lessen), dan komt dat al veel positiever over op iemand, je wéét namelijk dat je nog een lange weg te gaan hebt, maar ook beter wilt worden.

Ik heb een pony aangeboden gekregen en bij het rijden heb ik ook gezegd dat ik een manegeruiter ben en dus niet geweldig goed rijd. Dit vond de eigenaresse geen probleem, ze heeft nog meer paarden die ze rijdt en ze past niet meer op de pony, dus de tijd heeft ze wel. Dus sinds ik daar ben heb ik veel geleerd, ik heb ook een lessenpakket bij haar instructrice en daar leer ik ook heel veel bij. De eigenaresse heeft sinds ze eigen paarden heeft ook alles opnieuw moeten leren, dus als ik weer even een kneusmoment heb (en dat gebeurt redelijk vaak _O-), dan snapt ze dat ook, want ze heeft hetzelfde doorgemaakt :+

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:18

FristiLover schreef:

Goeie vraag! Dat is dus echt heel erg afhankelijk van wat er gezocht wordt, en wat je kan bieden. Ik had geen verzorger nodig, maar nu de vierde op komst is, zou dit wel erg goed uitkomen.

Ik heb (toen ik dus niemand nodig had) een meisje laten komen die zelf een pony had gehad. Helaas had zij toch erg weinig ervaring, en was het lastig om haar daarvan te overtuigen, aangezien 'zij dit altijd zo gedaan had'. Daarbij kwam dat we beiden last hadden van de miscommunicatie telkens, dus dat was alleen maar frustratie. Hier ben ik dus mee gestopt.

Nu een paar maanden later, was ik eens advertenties aan het bekijken, en zag ik dat een moeder voor haar twee dochters een verzorg pony zocht. Ik heb haar benaderd, verteld wat ik zocht, en dat ik de eerste tijd (intensieve) begeleiding geef, zodat ik mijn pony straks met een gerust hart kan toevertrouwen aan de verzorgers. Dit vond ze super klinken en hebben we kennisgemaakt: inmiddels zijn ze er ruim een maand en erg enthousiast en leergierig. Moet wel zeggen dat ik me een beetje verkeken heb op de ervaring, want dat is dus echt alleen het rijden op de manege, daar leren ze niks over de verzorging wat ze dus wel graag willen. (Dit is uiteraard per manege verschillend.)

Maar ze zijn erg blij en gek op mijn pony, dan steek ik er zelf ook wel graag energie in.

Uiteraard zijn er genoeg meiden (jongens) die dit niet zouden willen en gewoon zelf aan de slag willen gaan. Prima, dat begrijp ik, maar daar is mijn pony dus niet geschikt voor ( en ik nog minder, haha. Ben niet zo'n makkelijke eigenaar die alles maar goed vindt)

Edit: nieuwe reactie zie ik, lees ik straks!

BrittSl03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:37

Ik zit er een beetje mee dat ik graag met mijn verzorgpaard aan de slag wil met grondwerk om een sterke band te krijgen. Alleen heb ik het idee dat het paard mij een beetje negeert op sommige momenten. Ze is al 23 maar voor de rest zeer flexibel. Er zit arabisch bloed in en ze heeft ook zo'n beetje haar eigen ideen en een sterk karakter. Ze heeft 3 weilanden tot haar beschikking en kan haar stal onder het afdak in en uit lopen, er is geen bak.
Hebben jullie misschien tips hoe ik met haar met grondwerk kan beginnen?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:40

BrittSl03 schreef:
Ik zit er een beetje mee dat ik graag met mijn verzorgpaard aan de slag wil met grondwerk om een sterke band te krijgen. Alleen heb ik het idee dat het paard mij een beetje negeert op sommige momenten. Ze is al 23 maar voor de rest zeer flexibel. Er zit arabisch bloed in en ze heeft ook zo'n beetje haar eigen ideen en een sterk karakter. Ze heeft 3 weilanden tot haar beschikking en kan haar stal onder het afdak in en uit lopen, er is geen bak.
Hebben jullie misschien tips hoe ik met haar met grondwerk kan beginnen?

Misschien een instructrice zodat ze mee kan kijken waar het fout gaat? Dan word je je bewuster van je eigen houding. Vaak heb je al genoeg aan één les.

BrittSl03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:49

Het is hem een beetje dat het paard nogal vrij is en de eigenaar me gewoon leuk met het paardje om wil laten gaan...

BrittSl03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:49

Maar ik ga een letten op mijn eigen houding, misschien moet ik me meer tonen als een leider!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:56

je hoeft niet los te werken met grondwerk. Dat kan ook prima aan het halster met een lang touw of een longeerlijn.