Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Anke schreef:Bij verplaatsing is het toch bruikleen en betaal je toch vrijwel alle kosten?
Desiree_2001 schreef:Vrijheid, een "goed" paard, eventueel faciliteiten etc.
brendy29 schreef:Ik heb op twee maneges gereden, een eigen pony gehad die ontzettend moeilijk was, ze stond 1 jaar stil. Bokken, rennen en ontzettend stijf. Heb ik veel van geleerd.
gerpiegorp schreef:Ik denk niet dat je écht wat leert van bokkende/rennende manegepony's. Ja, blijven zittenmaar daar blijft het ook bij.
Ik heb 9 jaar op een manege gereden en ik toen ik op de manege reed dacht ik altijd dat ik heel goed reed. Mijn zit en houding was goed, ik won vaak wedstrijden () en ik kon op vrijwel alle paarden rijden. Maar ik leerde niet zoveel meer en ik dacht, laat ik eens op Internet opzoeken hoe paardrijden moet... Er opende echt een wereld voor mij. Rijden op je zit, juiste hulpen, dat een paard 'mooi aan de teugel' gaat van ontspanning, gedrag en allemaal andere dingen. Dat had ik nóóit geleerd op de manege. Toen ik dat eenmaal wist had ik wel door dat ik niet zo goed reed als ik dacht
Een aantal maanden daarna kreeg ik dus een pony aangeboden om te rijden. Leuk, dacht ik. En met rijden (ja, ja) kwam ik er alweer achter ik toch echt niet zo goed reed... Het is wel even een klap ik je gezicht, ik rijd 9 jaar en kan helemaal niet zo goed rijden. Ik krijg nu privéles van de instructrice van de eigenaresse en ook van de eigenaresse zelf, ik ben er echt erg blij mee. Ik leer eindelijk goed rijden, fantastisch!![]()
Maar dat leer je nou eenmaal niet op de manege. Zoals eerder gezegd is het echt het begin van het begin. Het is wel een beetje de manegementaliteit, rijden is het belangrijkst, want ja hallo, je gaat toch niet betalen om niét te rijden?! Zagen is goed want dat loopt de pony met zijn neus op de borst en dat is mooi. Als een paard bokt is dat omdat hij zich misdraagt en dan mag best de zweep erover. Een vol uur rijden met veel galop is goed, want dat doen we op de manege ook altijd... Ga maar verderen ik snap best dat je als eigenaar dat niet op je paard wil hebben.
Nu ik niet meer op de manege rijd krijg je pas door hoe 'slecht' je daar leert rijden. Maar ook hoe die pony's worden behandeld soms (ik heb op mijn manege wel eens dingen gezien die waarschijnlijk wel in het hokje dierenmishandeling vallen, maar als je nog jong bent weet je niet beter als dat het paard het verdiend voor zijn slechte gedrag).
Maar om niet iedereen over 1 kam te scheren, het geld niet voor alle manege's en manegeruiters
FristiLover schreef:Even een vraag uit pure interesse hoor, maar hoe moet je dan ooit meer ervaring opdoen dan alleen manege, als eigenaren je geen kans willen geven? Want dan blijf je dus altijd op 1 punt hangen, lijkt mij.
Citaat:Even een vraag uit pure interesse hoor, maar hoe moet je dan ooit meer ervaring opdoen dan alleen manege, als eigenaren je geen kans willen geven? Want dan blijf je dus altijd op 1 punt hangen, lijkt mij
FristiLover schreef:Even een vraag uit pure interesse hoor, maar hoe moet je dan ooit meer ervaring opdoen dan alleen manege, als eigenaren je geen kans willen geven? Want dan blijf je dus altijd op 1 punt hangen, lijkt mij.
BrittSl03 schreef:Ik zit er een beetje mee dat ik graag met mijn verzorgpaard aan de slag wil met grondwerk om een sterke band te krijgen. Alleen heb ik het idee dat het paard mij een beetje negeert op sommige momenten. Ze is al 23 maar voor de rest zeer flexibel. Er zit arabisch bloed in en ze heeft ook zo'n beetje haar eigen ideen en een sterk karakter. Ze heeft 3 weilanden tot haar beschikking en kan haar stal onder het afdak in en uit lopen, er is geen bak.
Hebben jullie misschien tips hoe ik met haar met grondwerk kan beginnen?