Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Selina schreef:Jammer Guusje, had ik toen ook. Ik wilde max 20 min in de auto zitten. Maar toen me een leerpaard werd aangeboden toch voor degene gekozen die een halfuur rijden was. Heb zelf het geluk dat ik een auto tot mijn beschikking heb (of nja, eigenlijk chauffeur want ik rijd niet in het donker)
Mijn bijrijdpaard had vorige week koliek. Ze knapte ook maar niet op dus ik kneep hem wel even dat ik nu ik eindelijk een leuk paard had, ik haar zou verliezen. Maar gelukkig ging ze na 3 dagen eindelijk weer eten.
guusje_h schreef:Ik heb tot nu toe echt een hoop reacties gehad, wat ik niet vetwacht had aangezien ik een angstige ruiter ben. Het probleem is steeds dat de paarden veel te ver weg staanik moet alles gewoon op de fiets of met de bus doen en ik red het allemaal niet als ik én laat uit ben (moet nog drie kwartier naar huis fietsen) , én ruim een uur in de bus zit naar het paardje.
gerpiegorp schreef:Ik denk niet zozeer het treintje rijden, maar meer het feit dat er alleen gereden wordt (en qua verzorging, longeren e.d. niks wordt geleerd) en dat er vaak niet wordt geleerd om op de benen en zit te rijden maar alleen op de teugels met bijbehorende rukken en plukken om het paard 'mooi aan de teugel' te krijgen...
FristiLover schreef:StalhulpenIk heb vanaf mijn 6e op een manege gereden en elke week toch echt voor en na het rijden het paard moeten verzorgen.. En daar hoort ook hoeven krabben bij.
Bij ons krijg je als je begint met rijden ook een paar poets- en opzadellessen.
Helaas nog geen bijrijdpaard gevonden. Ben wel bij iemand wezen kijken, maar voor mijn gevoel is het het net niet helemaal. Vandaag zou ik nog bij een andere pony gaan kijken, maar die heeft voor de tweede keer afgezegt helaas.![]()
Wat vinden jullie van een bijdrage betalen plus les nemen? Ik ben best bereid les te nemen maar ik vind 50 euro als bijdrage plus 25 voor les per maand behoorlijk veel. Betaal dan 75 euro om 2 keer per week te kunnen rijden..
maava schreef:sneeuwpop schreef:
Hoe bedoel je dat?
Ik denk dat te veel mensen daar te veel de "blijf in een treintje achterelkaar aan hobbelen" gedachtes er nog bij hebben?
Desiree_2001 schreef:Ik vind het persoonlijk niet zo vreemd dat mensen geen bijrijder zoeken met enkel manegeervaring, hoe vervelend het ook is.
Nu zeg ik niet dat er geen goede maneges zijn, maar over het algemeen leer je er weinig over verzorging e.d. En dat is nu eenmaal iets wat voor veel eigenaren belangrijk is, dat zou het voor mij ook zijn als ik een eigen paard had gehad en een bijrijder zou zoeken. De eigenaar is toch verantwoordelijk voor jou en hoewel ongelukken soms niet te voorkomen zijn, is de kans dat er iets gebeurt bij een minder ervaren ruiter groter.
Veel meiden van de manege zoeken ook iets om perse te rijden (wat ik wel begrijp, daar gaat het niet om) en veel eigenaren vinden dit niet interessant mede vanwege de risico's.
En misschien dat dit een beetje hard is, maar ik vind dat je op een manege niet "echt" leert rijden, tenzij het echt een goede manege is waar je op niveau ingedeeld wordt. Ik ben ook gewoon begonnen op een manege, al was dit geen standaard manege met paardjes die altijd netjes hun rondje liepen. Mede omdat ik nog al veel lef heb en eigenlijk overal op stap, reed ik altijd op de nieuwe en de lastige paarden. Ik heb het daar echt naar mijn zin gehad, maar je leert er niet rijden zoals je leert op een privépaard, toen ik met mijn huidige paardje begon en ik mijn eerste les kreeg begreep ik veel (termen) niet. Ik wist wat stelling was en hoe ik het toe moest passen, maar veel verder dan dat was ik niet.
Écht rijden heb ik niet geleerd op de manege, dat leer ik nu pas. Natuurlijk heb ik wel veel gehad aan mijn manegetijd, doorzettingsvermogen bijvoorbeeld, als ik niet op deze manege was begonnen had ik dat echt niet zo gehad nu, maar dat krijg je ook niet op alle maneges en daar moet je ook veel voor doen. Zo hielp ik ook veel op de manege, hierdoor mocht ik ook zo nu en dan op privépaarden rijden, kreeg ik soms gratis een extra lesje en mocht ik vaak op de nieuwe pony's. Deze mentaliteit mis ik tegenwoordig (dat klinkt alsof ik veertig ben, maar ik zie wel echt verschil tussen manegemensen van nu en de manegemensen van een aantal jaren geleden) en veel eigenaren denk ik ook.
Ik ben begonnen met verzorgpaarden toen ik tien was, omdat ik door een verhuizing naar een nieuwe manege moest en ik daar niet genoeg uitdaging had. In die tijd gaf ik nog vrij weinig om rijden dus het was niet moeilijk om iets te vinden, daarbij heb ik mijn eerste paar verzorgpaarden allebei via via gevonden, wat ook wel veel voordeel geeft. Als iemand iets positiefs over je hoort geloven ze makkelijker dat je een goede ruiter bent, probeer dus niet meteen als je van de manege komt een sportpaard te zoeken waar je alles mee mag doen, dan kan ik je alvast uit je droom helpen, maar wees gewoon blij met wat je aangeboden krijgt en probeer een goede naam op te bouwen, de paardenwereld is tenslotte erg klein en zo kan je steeds een stukje verder komen.
Het paard waar ik zaterdag ga kijken staat ook op een stal waar ik al vaker ben geweest (meerdere malen daar geweest om eventueel paarden te gaan rijden maar dat was het allemaal net niet), kwam ik net achter. Bedacht me net dat ik dus ook weet om welke pony het gaat, wat ik overigens erg leuk vind want ik vond het al een leuke pony toen ik hem voor het eerst zag ()
Ik heb er heel veel zin in, het klinkt als een hele leuke uitdaging! Een uitdaging heb ik nu sowieso al, maar dit is ook wel een uitdaging waar ik een toekomst in zie. Dat mis ik met mijn huidige paardje soms wel een beetje, qua rijden zit er zeker wel verbetering in maar het beest is overal bang voor, ze kan langs twintig auto's lopen maar bij de eenentwintigste kan ze opeens schrikken/wegrennen/verstijven. Dit hoort gewoon bij haar karakter dus dat zal nooit veranderen. (Verder hou ik wel van d'r hoormaar soms is het erg vermoeiend, aangezien ze niet eens normaal mee loopt aan een touwtje)
Desiree_2001 schreef:Ik zeg ook niet dat het in jouw geval zo is, daar kan ik niet over oordelen, maar dit is wel wat ik zie bij de meeste mensen die ik ken die van een manege komen. En tja, ik snap dat het vervelend is, maar het is nu eenmaal lastig om in te schatten wie echt goed is en wie dat niet is, dat lukt vaak alleen via via. Ik weet dat het frustrerend kan zijn dat anderen het voor jou verpesten, en sommige mensen op een manege kunnen wel echt rijden, maar het is als eigenaar heel lastig om een grens te trekken. Er zijn zo veel meiden van maneges die zich aanmelden en hoewel er echt een paar goede tussen zullen zitten, zal een groot gedeelte ook niet goed zijn. Eigenaren kunnen lastig iedereen langs laten komen en met mensen van de manege is het heel lastig om in te schatten, omdat dat nu eenmaal afhankelijk is van op welke manege je rijd. Ik heb mensen gezien die op een manege rijden en heel aardig kunnen rijden, maar daarentegen heb ik er ook veel gezien die dat niet kunnen, ik snap best dat eigenaren de "gok" soms niet willen wagen.
Edit; Als je wilt laten zien dat je niet rijd als een typisch meisje van de manege is het misschien een idee om foto's en eventueel een video aan je advertentie toe te voegen. Dan kunnen eigenaren zien hoe je rijd en kunnen ze inschatten of ze je een kans zouden willen geven. Ik heb je advertentie even bekeken en zie dat je redelijk veel ervaring hebt, daarbij vertel je ook duidelijk wat je te bieden hebt en wat je zoekt, dus daar zal het ook niet aan liggen.
Anke schreef:Zag net de vraag over 75,-/maand met 1 les erbij. Gemiddeld 8 x rijden. Dat is nog geen tientje per keer. Lijkt me een prima deal!