Ik ben het wel eens met de bovenstaande dingen, maar mijn reden voor een oudere ruiter ligt vooral bij het verantwoordelijkheidsgevoel. Ik zoek iemand die zelfstandig mijn paard kan opzadelen en een uurtje recreatief beweging geven. Of dat nou een bosrit of bakwerk is, er moet eerst 100-200 meter langs de doorgaande weg gereden worden voordat deze bereikt zijn. En bij een 13-14 jarige voelt het voor mij niet veilig aan om deze zonder begeleiding met mijn paard op stap te sturen. En van mijn ouders kan ik niet verlangen dat ze er altijd bij zijn om dat stukje te overbruggen.
Een andere voorbeeld situatie waarvoor ik liever een oudere ruiter heb: In het bos waar ik rij lopen regelmatig eigenaren met honden, nu is het al meermaals voorgekomen dat die los lopen en niet meer luisteren naar de eigenaar. Mijn paard is an sich helemaal niet bang voor honden, maar als zo'n beest aan komt rennen en constant tussen z'n benen glipt, wil ie wel eens uitslaan uit irritatie. Een jong meisje is dan totaal niet opgewassen (op een nette en beleefde manier) tegen een hondeneigenaar die compleet uit de pan flipt.
Spoiler:
Ja, dit bovenstaande maak ik regelmatig mee hier. Toen ik jong was, was ik blij dat m'n ouders erbij waren om de hondeneigenaar op hun plek te wijzen. Nu ben ik inmiddels wijs genoeg dat dat me niet meer van m'n stuk brengt als ik alleen rij, maar voor iemand die er geen ervaring mee heeft kan het vrij heftig zijn..
Edit: toevoeging
Misschien zijn er inderdaad goeie ruiters die pas 2 jaar lessen op de manege, maar het anticipatievermogen is toch een stuk lager dan ruiters die langer rijden. Vooral op een manege rijd je niet vaak buiten/kom je minder in contact met ongewone situaties. Zoals hierboven loslopende honden, 5 vrachtwagens achter elkaar, tegemoetkomende ruiters/menwagens. Immers als je altijd in een groep buitenrijd, dan slaat een pony nooit extreem op hol omdat die dan de kudde verlaat. Alleen rijden is dan toch wel wat anders..
Laatst bijgewerkt door Aight op 29-02-16 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt