Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:58

Anoniem schreef:
Was een vriendin van mij (puur toeval dat we zonder het van elkaar te weten bij hetzelfde paard gingen kijken :D ), ik heb verder niet gevraagd waarom ik en zij niet, maar als ik zo belabberd zou rijden omdat ik "maar 1,5 jaar manege lessen gehad heb" zou ze mij niet gekozen hebben :)

Nouja, het heeft natuurlijk met de eisen van de eigenaar te maken. Hoeft niets over jouw rijden te zeggen. :P

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:59

Idem hier. En sommige dingen mag ik ook voor mezelf houden. Dat ik wil springen is prima. Maar ik wil niet dat mijn bijrijders met hem springen. Simpelweg omdat ze nu al niet netjes met de beweging meekomen. Mss later. En als ze al springen blijft t gewoon laag. Tot een halve meter is genoeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:02

elszoekt17 schreef:
Zijn er nog mensen met positief nieuws over hun bijrijders? :)

Ik heb nu sinds 2/3 weken iemand die mijn paard verzorgd en ze is onwijs lief en geduldig met mijn paard. Ook nu ze ineens niet kan rijden, doordat paard een oude blessure heeft die is gaan opspelen. Ze vind het geen ramp en helpt heel graag mee om paardlief vanaf de grond te trainen :)
Heb het getroffen met haar, denk ik zo. Het is ook de eerste die ik ooit mijn paard laat verzorgen en op mijn advertentie had gereageerd :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:09

Hier ook bij de eerste meteen raak! Ben super blij met haar. Ik rijd er niet meer mee, dus hij is eigenlijk voor haar. Een ex-Z pony waar zij als manege ruiter wedstrijden mee wilt gaan doen. Ze doet hem drie keer per week omdat ze niet meer tijd heeft dan dat. Ik train hem twee keer per week aan de longe ter ondersteuning daarvan.

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:14

elszoekt17 schreef:
Zijn er nog mensen met positief nieuws over hun bijrijders? :)

Jazeker :D
De bijrijdster voor mijn haflinger ben ik super blij mee. Ze doet haar nu al een aardig aantal jaren drie keer in de week. Ik was toentertijd geen eens opzoek voor de haf omdat ze niet een van de makkelijkste is maar ik kreeg een spontane mail van haar dat ze via via wist dat ik paarden heb. Dus toch maar geprobeerd, en het klikte heel goed.

elszoekt17

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 08:31

fijn dat er nog positief nieuws is tussen de nare momenten :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 09:58

Over leeftijd..

Tja, ik zoek een ouder iemand, omdat ik buiten Wiebe alleen maar jong spul heb staan.. Wiebe is 9,Sneakers 3, Parel 4 en Karma 1..

En er is de kwestie van lichamelijk werk.. (uitmesten).. En dat laat ik niet aan een jong kind over.. (daarbij ben ik ook niet erg goed met jonge kinderen..) :o

Het klikken met Wiebe zou makkelijk moeten kunnen.. Hij is een echte allemansvriend.. Dan zou er al iets raars moeten gebeuren..

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:09

Ik vind het heel mooi wat je aanbied Nine, ik hoop dat je snel iemand vind die helemaal bij jou en de paarden past.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:26

Anoniem schreef:
Ik heb zelf maar 1,5 jaar manege lessen gehad toen ik mijn 4-jarige bijrijdpaard vond. Ik wil niet arrogant over komen, maar de eigenaresse heeft toen voor mij gekozen (ik was ook nog is 13/14 jaar) ipv iemand 20+ die al 10 jaar reed.
Dus ja, na 2 jaar manege lessen zijn er dus echt wel mensen die prima kunnen rijden, want ik zal echt niet de enige zijn ;)
Maar verder on-topic :P

Dat heeft ws niet zozeer ermee te maken dat jij nu al goed kan rijden, maar dat jij nu nog goed 'om te turnen' bent. Ik heb ook twee meiden van 12/13. Voor verzorgen, en 1 heeft inmiddels 1 les op mijn pony gehad. Ze is supervriendelijk, gooit liever de teugels los dan in de mond te zitten, en is heel erg allert op de aanwijzingen. Dat is gewoon heel erg fijn, en daar kan je wat mee. Hiervoor iemand erop gehad, die dacht (denkt) te kunnen rijden, maar dat was constant kneepjes geven, terwijl ik zeg van die teugels af te blijven.. Na een paar keer (totaal twee keer rijden) het te zeggen en uitleggen, bleef ze dit doen.. Tja, dan is het jammer maar helaas. Daar leen ik mijn pony niet aan uit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:21

Ja dat zou ook zeker de rede kunnen zijn! Maar daar ging het mij niet om, ik zei dit meer omdat er ook echt wel goede meiden/jongens zijn die misschien pas 2 jaar rijden, dat bedoelde ik :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:07

Dat je na 10 jaar of langer nog niet kan rijden, dat is mogelijk.
Maar dat je na 2 jaar heel goed kunt rijden is onmogelijk als je geen dagelijkse uitstekende begeleiding krijgt op het paard (-en).
Of jij en ik verschillen wel heel veel over de mening van goed paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:18

Is niet mijn mening he? ;) Is wat mij toen door de eigenaresse verteld is ;)
Maar nogmaals, was dat helemaal niet het doel van mijn post!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:27

Ik ben ook vaak blij met manege klanten.. ook degene die nog maar 1 of 2 jaar rijden..
Vaak zitten deze 'kinderen' er netjes op.. mooi in balans en niet storend in de beweging.. soms met wat strakke teugels maar dat hoef ik meestal maar 1 keer te zeggen en dan laten ze mn paard meer los.. en soms mis ik t gebruik van de buitenteugel
Maar mijn paard maakt daar dan meteen gebruik van dus dan leg ik ze dat uit en geef ik een lesje en dan is het goed..
ik rij recreatief met mijn paarden dus hogere dressuur hoeven ze niet te kennen.. maar netjes in balans vind ik belangrijk en dat zitten de meeste manege ruiters wel

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:39

Mee eens. Iemand die al jaren fout rijdt, is lastiger om te turnen.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:59

Ik ben het wel eens met de bovenstaande dingen, maar mijn reden voor een oudere ruiter ligt vooral bij het verantwoordelijkheidsgevoel. Ik zoek iemand die zelfstandig mijn paard kan opzadelen en een uurtje recreatief beweging geven. Of dat nou een bosrit of bakwerk is, er moet eerst 100-200 meter langs de doorgaande weg gereden worden voordat deze bereikt zijn. En bij een 13-14 jarige voelt het voor mij niet veilig aan om deze zonder begeleiding met mijn paard op stap te sturen. En van mijn ouders kan ik niet verlangen dat ze er altijd bij zijn om dat stukje te overbruggen.

Een andere voorbeeld situatie waarvoor ik liever een oudere ruiter heb: In het bos waar ik rij lopen regelmatig eigenaren met honden, nu is het al meermaals voorgekomen dat die los lopen en niet meer luisteren naar de eigenaar. Mijn paard is an sich helemaal niet bang voor honden, maar als zo'n beest aan komt rennen en constant tussen z'n benen glipt, wil ie wel eens uitslaan uit irritatie. Een jong meisje is dan totaal niet opgewassen (op een nette en beleefde manier) tegen een hondeneigenaar die compleet uit de pan flipt.

Spoiler:
Ja, dit bovenstaande maak ik regelmatig mee hier. Toen ik jong was, was ik blij dat m'n ouders erbij waren om de hondeneigenaar op hun plek te wijzen. Nu ben ik inmiddels wijs genoeg dat dat me niet meer van m'n stuk brengt als ik alleen rij, maar voor iemand die er geen ervaring mee heeft kan het vrij heftig zijn..

Edit: toevoeging

Misschien zijn er inderdaad goeie ruiters die pas 2 jaar lessen op de manege, maar het anticipatievermogen is toch een stuk lager dan ruiters die langer rijden. Vooral op een manege rijd je niet vaak buiten/kom je minder in contact met ongewone situaties. Zoals hierboven loslopende honden, 5 vrachtwagens achter elkaar, tegemoetkomende ruiters/menwagens. Immers als je altijd in een groep buitenrijd, dan slaat een pony nooit extreem op hol omdat die dan de kudde verlaat. Alleen rijden is dan toch wel wat anders..
Laatst bijgewerkt door Aight op 29-02-16 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:09

Om die rede snap ik het helemaal!
Bij mij zullen er alleen geen buitenritten gemaakt worden door een meisje van 13-14, simpelweg omdat je alleen maar in de berm kan rijden (helemaal geen ruiterpad bij m'n nieuwe stal) en mijn paard buiten braaf, maar soms wat schrikkerig is. Dat zou ik ook niet vertrouwen, zou niet met een fijn gevoel thuis zitten dan...
De weg op vind ik ook een hele andere verantwoordelijkheid dan in de bak, en als dat is wat er 'veel' gedaan wordt met jou paarden snap ik je rede helemaal :j

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 17:12

Anoniem schreef:
Om die rede snap ik het helemaal!
Bij mij zullen er alleen geen buitenritten gemaakt worden door een meisje van 13-14, simpelweg omdat je alleen maar in de berm kan rijden (helemaal geen ruiterpad bij m'n nieuwe stal) en mijn paard buiten braaf, maar soms wat schrikkerig is. Dat zou ik ook niet vertrouwen, zou niet met een fijn gevoel thuis zitten dan...
De weg op vind ik ook een hele andere verantwoordelijkheid dan in de bak, en als dat is wat er 'veel' gedaan wordt met jou paarden snap ik je rede helemaal :j

Het is geen aanval op mensen, maar inderdaad wat ik verwacht van een ruiter, en dan sluit het vereiste ''ouder dan 18'' meer aan op mijn situatie :)

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:24

Na 3 jaar een super leuke e merrie te hebben verzorgd ga ik verhuizen naar mijn studeerstad en moet ik helaas afscheid van haar nemen. Voor mij begint de zoektocht naar een nieuw paard en een nieuwe eigenaar ook weer. Ik snap alle dingen die de eigenaren zeggen heel goed, maar wil toch ook wel even zeggen dat niet alle eigenaren nou zo fijn zijn. (ps. ik ben 18, rij sinds mijn 6e en ben nogsteeds aan het leren)
Sommige eigenaren eisen hele andere dingen dan in de advertentie worden genoemd. ik ben echt niet vies van wat klusjes, uitmesten van stallen/paddocks en tuig onderhoud oid, maar als verzorger/bijrijder wordt ik toch niet erg blij van 1,5 uur aan klusjes en vervolgens te horen krijgen dat ze niet willen dat ik rijd omdat ze weg moeten. nou snap ik dat je niet wil dat ik rijd als je er zelf niet bij bent, vind het ook fijner als de eigenaar (zeker in het begin) wat begeleid want elk paard is anders en de eigenaar weet vaak toch wel het beste wat werkt. maar laat dan weten dat rijden het niet wordt, dan sta ik niet me daar uit te sloven voor een teleurstelling. wil best langskomen voor alleen klusjes en poetsen een paar keer. Maar laat dan even weten dat er geen tijd voor rijden is. Communicatie is in general een moeilijk iets geloof ik. van beide kanten, en dan vooral ook het houden aan gemaakte afspraken.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:32

Al even niet meer gereageerd wel mee gelezen.

Morgen of woensdag komt er waarschijnlijk iemand kijken bij mijn paard. Een oudere vrouw dan ik zelf haha. Zelf altijd paarden gehad en haat dochters hebben nog allebei een pony. Ook is ze secretariaat van een vereniging hier in de buurt. Dus klinkt goed en hoop dat het wat is.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:59

Dat klinkt als een paarden familie. Ben benieuwd.

Communicatie is heel belangrijk. Dat vind ik ook. We hoeven geen vriendinnen te zijn. Maar ik vind wel dat het fijn is om contact te hebben over het paard heen en weer. Zeker als je alleen gaat wil ik weten wat je gedaan hebt enz. Maar de ene eig is de andere niet.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:10

baroeg schreef:
Na 3 jaar een super leuke e merrie te hebben verzorgd ga ik verhuizen naar mijn studeerstad en moet ik helaas afscheid van haar nemen. Voor mij begint de zoektocht naar een nieuw paard en een nieuwe eigenaar ook weer. Ik snap alle dingen die de eigenaren zeggen heel goed, maar wil toch ook wel even zeggen dat niet alle eigenaren nou zo fijn zijn. (ps. ik ben 18, rij sinds mijn 6e en ben nogsteeds aan het leren)
Sommige eigenaren eisen hele andere dingen dan in de advertentie worden genoemd. ik ben echt niet vies van wat klusjes, uitmesten van stallen/paddocks en tuig onderhoud oid, maar als verzorger/bijrijder wordt ik toch niet erg blij van 1,5 uur aan klusjes en vervolgens te horen krijgen dat ze niet willen dat ik rijd omdat ze weg moeten. nou snap ik dat je niet wil dat ik rijd als je er zelf niet bij bent, vind het ook fijner als de eigenaar (zeker in het begin) wat begeleid want elk paard is anders en de eigenaar weet vaak toch wel het beste wat werkt. maar laat dan weten dat rijden het niet wordt, dan sta ik niet me daar uit te sloven voor een teleurstelling. wil best langskomen voor alleen klusjes en poetsen een paar keer. Maar laat dan even weten dat er geen tijd voor rijden is. Communicatie is in general een moeilijk iets geloof ik. van beide kanten, en dan vooral ook het houden aan gemaakte afspraken.

Och ja. Soms zie ik ook advertenties dat ik echt denk of ze wel helemaal 100% zijn :roll:
Maar natuurlijk ook oude stalgenoten :=
Succes met je zoektocht!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:16

En als je vooraf weet dat het een klusjesdag is, zeg je zelf dat je je dan niet zo zou uitsloven.
Dus als je het vooraf weet..wat maakt dit dan uit? Dat je niet komt of minder je best doet?
Dan kan ik me voorstellen dat de eigenaar dat van tevoren niet zegt.

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:20

Anke schreef:
En als je vooraf weet dat het een klusjesdag is, zeg je zelf dat je je dan niet zo zou uitsloven.
Dus als je het vooraf weet..wat maakt dit dan uit? Dat je niet komt of minder je best doet?
Dan kan ik me voorstellen dat de eigenaar dat van tevoren niet zegt.

owh jawel hoor, dan werk ik net zo hard en net zo graag. maar ik zie rijden ook als een beloning voor mezelf en als je naar een paard gaat met het idee van, en straks lekker even rijden en oefenen op .... dan is het best een teleurstelling als je klaar bent met alle klusjes en vervolgens lik op stuk krijgt. zeker als het niet een tussendoor afspraak van de eigenaar is, maar iets is wat al weken gepland stond.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:23

Daar heb je gelijk in. Heb er eentje gehad die altijd verstek liet als ze wist dat we gingen mesten. Heel irritant.

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:27

dat is wel heel vervelend dan ja. ook bij mijn huidige verzorg merrie kom ik eens in de zoveel tijd in het weekend langs samen met het 2e meisje wat erbij is gekomen omdat ik wegga, en dan poetsen we al het tuig. als er tijd over is gaan we soms met de barebackpad een paar rondjes aan de longe, maar lang niet altijd. Helaas zijn er inderdaad veel ruiters die alleen willen rijden en verder niks. Ik vind dat die op een manege thuishoren waar de boel daar ook op ingesteld is.