Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:39

Rowdine schreef:
Ik heb paarden en ik betaal ongeveer een euro of 700 per maand. Ik zou niemand gratis laten rijden, en als klapper op de vuurpijl zou ik ze ook nog verplichten les te nemen bij m'n instructrice.
Voor andere sporten betaal je toch ook? Ik snap echt niet dat de gierige Nederlanders altijd weer alles gratis moeten. Alsjeblieft zeg.

Je kan toch niet de redenen zien dat ik geen financiele bijdrage wil doen en juist wel wil helpen met de verzorging? Sowieso heb ik vrij weinig met rijden, dus dan is het logisch (lijkt mij) dat ik geen 100 euro ga betalen per maand om stallen uit te mesten, paarden te verzorgen en te helpen (rijden eventueel..)

Anoniem

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:41

Ik heb het steeds over bijrijders. Ik ben niet opzoek naar iemand die met m'n paard tut of gaat wandelen, maar iemand die m'n paard beweging geeft :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:45

Mijn verzorger betaalt niks, lest wel op eigen initiatief, maar hier is ze ongeveer 30 euro aan kwijt in de maand voor 2x les in de week.
Ze komt elke dag en helpt mee met klusjes, borstelt vaak alvast de paarden voor ik er ben en rijdt ook ongeveer 3x in de week.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:47

Ok, dan is het al een ander verhaal. Wandelen enzo is ook beweging ;) (ben recreatieruitertje, maar vind grondwerk etc ook leuk, en dan niet zeggen dat dat geen beweging is. Als je een beetje handig bent met longeren/dubbele longe, dan is het ook zeker niet slecht voor het paard...) maar totaal niet wat jij zoekt...

Als het alleen rijden is, vind ik een bijdrage nog wel ok. Maarja, jij hebt nog hogere eisen dan een standaard "bakruitertje" die een paar rondjes rijdt. Dan is het ook lastiger om iemand te vinden natuurlijk. En zo te lezen wil je je paard ook niet echt als leerpaard laten gebruiken :p (tenminste, in zo verre dat het al iemand moet zijn die een bepaald niveau al heeft en ook jouw paard verder kan brengen, als ik me niet vergis dan he?)

Maar even een stom vraagje hoor, stel je vindt iemand die je paard super kan rijden en alles, maar dit is iemand die er juist geld voor vraagt (weet niet in hoeverre het bij jou het geval is dat het nodig is...) maar hoe denk jij dan over "ruiter betalen" om te rijden? (even los van je situatie/eisen) Stel je vindt iemand die zo veel beter rijdt dat je paard er echt bij vooruit gaat... In jouw voordeel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:59

Ik vind dat iemand een kans moet krijgen om te leren rijden dat doe je niet alleen op de manege met een uurtje les per week...dat doe je door op andere paarden te rijden..

Van een bijrijd(st)er verwacht ik dat ze de afspraken nakomt en ook komt als het slecht weer is, je kan altijd wat met paarden doen...en wil je betalen prima..neem maar een zak voer mee of wat wortels/appels... maar ik wil nog geen stuiver zien...

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:05

Narnia schreef:
Ik vind dat iemand een kans moet krijgen om te leren rijden dat doe je niet alleen op de manege met een uurtje les per week...dat doe je door op andere paarden te rijden..

Van een bijrijd(st)er verwacht ik dat ze de afspraken nakomt en ook komt als het slecht weer is, je kan altijd wat met paarden doen...en wil je betalen prima..neem maar een zak voer mee of wat wortels/appels... maar ik wil nog geen stuiver zien...

Hier ben ik het zo mee eens... En als je kijkt wat ik allemaal voor mijn verzorgpaardjes toentertijd gekocht heb. (Vliegendekens voor ze allebei (terwijl ik maar op 1 reed, maarja, mocht daar alles...), fleecedeken, hoofdstel, borstels, supplementen voor het oudje, vitaminekuurtjes, extra brokjes omdat ie stijver werd etc.) Dat gaat toch wel automatisch? :)

En afspraken nakomen dat moet ook voor zich spreken? Maar dat is niet voor iedereen helaas (en ik ga me dan altijd zitten ergeren daaraan terwijl ik het meteen moet zeggen :+ maar dat heb ik geleerd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:06

Serendip90 schreef:
Ok, dan is het al een ander verhaal. Wandelen enzo is ook beweging ;) (ben recreatieruitertje, maar vind grondwerk etc ook leuk, en dan niet zeggen dat dat geen beweging is. Als je een beetje handig bent met longeren/dubbele longe, dan is het ook zeker niet slecht voor het paard...) maar totaal niet wat jij zoekt...

Als het alleen rijden is, vind ik een bijdrage nog wel ok. Maarja, jij hebt nog hogere eisen dan een standaard "bakruitertje" die een paar rondjes rijdt. Dan is het ook lastiger om iemand te vinden natuurlijk. En zo te lezen wil je je paard ook niet echt als leerpaard laten gebruiken :p (tenminste, in zo verre dat het al iemand moet zijn die een bepaald niveau al heeft en ook jouw paard verder kan brengen, als ik me niet vergis dan he?)

Maar even een stom vraagje hoor, stel je vindt iemand die je paard super kan rijden en alles, maar dit is iemand die er juist geld voor vraagt (weet niet in hoeverre het bij jou het geval is dat het nodig is...) maar hoe denk jij dan over "ruiter betalen" om te rijden? (even los van je situatie/eisen) Stel je vindt iemand die zo veel beter rijdt dat je paard er echt bij vooruit gaat... In jouw voordeel...

Mijn paard mag best fungeren als leerpaard hoor, daar is hij zelfs uitermate geschikt voor! Ik wil alleen wel iemand die er serieus mee aan de slag gaat en niet van een uur rijden, 3 kwartier aan het kletsen is. Ik ben serieus bezig met mn hobby en verwacht dat van een eventuele bijrijder ook. Tuurlijk, buiten ritjes etc kan allemaal, maar wel serieus! En ik ben heel erg opzoek naar iemand die zichzelf wil ontwikkelen, dus vandaar dat ik les ook verplicht stel.

Nu betaal ik om mijn paard af en toe bij te laten rijden door mn instructrice. Zij kan mn paard af en toe wat bijsturen als ik er even niet uit kom. Dus ik ben op dat vlak best bereid om te betalen. Maar een bijrijder heeft mi een andere functie dan een professioneel persoon! Bijrijder is onderhoud, professional is bezig met het verbeteren van het paard.

Ik denk dat het een verschil is in hoe je de hobby uitvoert. Ik sta op een professionele stal waarin het stalklimaat gericht is op de sport. Zelf les ik wekelijks en heb de drang altijd beter te worden. Mn paarden krijgen geen ander voer (dus dat hoeft een bijrijder al niet mee te nemen), ik heb zelf allemaal goede spullen en dus is het voor mij onzin als een bijrijder deze aan zou schaffen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:13

Rowdine schreef:
Serendip90 schreef:

Mijn paard mag best fungeren als leerpaard hoor, daar is hij zelfs uitermate geschikt voor! Ik wil alleen wel iemand die er serieus mee aan de slag gaat en niet van een uur rijden, 3 kwartier aan het kletsen is. Ik ben serieus bezig met mn hobby en verwacht dat van een eventuele bijrijder ook. Tuurlijk, buiten ritjes etc kan allemaal, maar wel serieus! En ik ben heel erg opzoek naar iemand die zichzelf wil ontwikkelen, dus vandaar dat ik les ook verplicht stel.

Nu betaal ik om mijn paard af en toe bij te laten rijden door mn instructrice. Zij kan mn paard af en toe wat bijsturen als ik er even niet uit kom. Dus ik ben op dat vlak best bereid om te betalen. Maar een bijrijder heeft mi een andere functie dan een professioneel persoon! Bijrijder is onderhoud, professional is bezig met het verbeteren van het paard.

Nee, ok dan is het duidelijk :)

Verplicht lessen vind ik wel een goed idee, vooral als jij en je paard ook verder willen. Maar dan wel bij jouw instructrive neem ik aan? Dat het gewoon voor je paard lekker duidelijk blijft omdat "iedereen" dan op dezelfde manier rijdt?

Ik kreeg namelijk een mailtje van iemand (L2 ofzo?) die wel even wilde komen rijden hoor, maar dan wel 20 euro per maand vroeg. Je gaat me vast uitlachen, maar ze zal vast serieuzer en beter mijn paard in de bak rijden dan ikzelf (ik rijd het liefst bitloos, lekker relax, gewoon voor de fun ;)) Maar dat vond ik dus eigenlijk al "raar" terwijl mijn paard er wel van vooruit zou gaan waarschijnlijk. Maar het voor mij niet van belang is, zolang hij soepel en los is en wat conditie heeft, is het al goed.

Maar door je uitleg snap ik nu wel waar je de grens legt en dat klinkt ook wel logisch :) Blijkt wel weer dat er een heel verschil zit in recratieruiters (die toch vaak verzorgpaarden zoeken) en mensen met wedstrijdambities (die je dan toch weer sneller ziet met een bijrijdpaard..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:18

Dat is denk ik idd ook een verschil!
Een email van iemand die wel voor komen rijden voor 20 euro per maand zou ik ook niet intrappen hoor, haha! Degenen die echt goed kunnen rijden hoeven geen email te sturen om zichzelf 'aan te bieden'. Mijn instructrice rijdt mn paard af en toe bij, en dan vind ik het logisch dat ik daarvoor moet betalen! We worden er tenslotte allebei beter van :)

Een bijrijder zou ik idd verplichten te lessen bij mn eigen instructrice! Duidelijk voor het paard en makkelijker voor beide ruiters. Overigens zou mn bijrijder ook prima met mijn paard mogen starten als hij of zij dat wil :)

Ik ben wel een piepdoos hoor als het om mn paarden gaat! Stel vrij hoge eisen ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:53

Ik wil JUIST niet dat mijn bijrijders hoofdstellen, dekens of weet ik wat voor troep aanschaffen ;). Ik hou tuigage graag in eigen hand en mijn jongens hebben geen dekens of ijzers dus die vlieger gaat ook niet op. Een zak appels kost misschien een euro dus dat vind ik als betaling volledig verwaarloosbaar ;).

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:58

Natuurlijk gaat dat in overleg. Nouja, bij mij was het meer zo dat het haar oude wedstrijdpaard was, ze had nog een oud stug hoofdstel liggen (was nog goed hoor, maar ze had hem toen al zeker 10 jaar, en zo oud was het hoofdstel ook...) en de rest gebruikte ze voor haar nieuwe paard :) Dus dan is het ook al anders.... Met dat paardje deed ze niets meer en ik pakte de volledige verzorging gewoon op me :) Ook met voeren enzo altijd overleg (paardje werd namelijk wat ouder, dus in de winter sublementje, extra senioren slobber etc.) en qua dekens alleen een fleecedeken gehaald, er lag nog wel een oud fleecedeken, maar dat vond ik niet mooi en minder praktisch zonder singel ;) Maar dan is het meer "wat is nodig?" en "wat wil ik vervangen"....

Ik zit nu heel hypocriet te denken dat ik echt niet vrolijk zou worden van nog een hoofdstel :$ Maarja, moet ook zeggen dat echt alles aanwezig is nu, dus dan heb je die neiging ook niet om het te kopen/vernieuwen...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:45

Ik zit misschien ook wel in een uitzonderlijke situatie hoor, ik sta niet volpension maar mijn jongens staan in principe 24/7 buiten. Ik heb wel een stal maar als die gemest moet worden, doe ik dat gewoon zelf. Mijn bijrijders hoeven dus niet te voeren (alleen na het rijden een beetje krachtvoer), niet te mesten, niet mee te draaien in een of ander rooster, niets. Ze mogen álles op de dagen dat ze de paarden tot hun beschikking hebben. Is er met de een iets, zouden ze desnoods op de ander kunnen rijden. Mochten de bijrijders een keer niet kunnen, mogen ze altijd inhalen. We doen alles in overleg samen (appgroepje :D ) en ik vind het supermeiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:08

Ik zou ook niet graag hebben dat bijrijders zelf tuig meebrengen. Een hoofdstel gaat nog, maar wel mmet mijn fiat. Bit gaan ze niet over en een zadel van een ander komt er niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 01:53

Ik heb een zadel en een hoofdstel.....dat lijkt me wel genoeg dat hoeft er niet bij te komen been bescherming is er ook wel...hoeft ook niet...

Als iemand dan toch wil betalen dan maar in de vorm van een zak voer of wat wortels...maar zeker geen harnachement...(ik heb maar 1 kast waar moet ik het allemaal in kwijt!?)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:19

Maar bij jullie scheelt het ook dat jullie ook alles "goed" en "in orde" hebben... Er zijn ook veel eigenaren die het maar wat makkelijk vinden als de verzorg(st)ers alles aanschaffen :s (Of nog erger, die alles van stalgenoten lenen dat je uiteindelijk ruzie krijgt met hun verzorgster dat je met "haar hoofdstel" aan het rijden bent terwijl zij wil rijden.... Naar mijn weten had ik het hoofdstel nog steeds zelf gekocht en leende de eigenaar het hoofdstel altijd omdat hij nog geen goed passend hoofdstel had (paard met maatje cob, hij had alleen maar full :') Heerlijk als je aan het rijden bent en iemand eist bijna dat je afstapt en je hoofdstel afgeeft :s) Toen dat verzorgstertje weg was en er een andere kwam die les kreeg van iemand "ja, het zadel dat nu op je paard ligt, past niet"... En ik ging met mijn stomme kop nog rekening houden met wanneer ze les had zodat ze mijn zadel kon gebruiken :') Uiteindelijk heb ik een nieuw hoofdstel gekocht en de mijne aan de nieuwe verzorgster verkocht... Snap dat nooit zo...

(Het komische, ik ben daar ondertussen weg gegaan omdat ik er helemaal gek van werd, die "eigenaar" dacht dat ie ook mijn "eigenaar" was, ow en hij had mijn paard en alles voor mij gekocht (ja, je moet iets vertellen als je indruk wil maken :')) Nu staat ie dus weer bij mij op stal (nog maar even gelukkig...) met 2 paarden. Vriendinnetje van mij had haar zadel al ruim een jaar "uitgeleend" aan hem... Haalt ze het zadel terug, ligt de week erop mijn zadel weer op 1 van zijn paarden omdat mijn verzorgster en zijn verzorgster vriendinnen zijn en samen op die paardjes een rit gingen rijden. Heb heel lief gezegd dat ze voor die rit het zadel mochten lenen (in 1 week nog een zadel regelen... tjah het kan, maar snapte dat het een beetje korte termijn was en dat ze nog een paar keer op het paardje wilde rijden voordat ze mee ging doen aan een rit van 4-5 uur.) Maar echt no-way dat het nu nog voorkomt...

Snap het ook echt niet, je wilt voor het belang van je paard toch gewoon een goed zadel en hoofdstel hebben? Dat is toch de basis als je een bijrijdpaard aanbied waarop iemand wedstrijden moet gaan rijden :s

Maar in het geval van het meisje wat die paarden verzorgd, snap ik wel dat ze dingen zelf aanschaft, anders kan ze niet meer vooruit en hij vindt het niet erg....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:36

Serendip90 schreef:

Ik zou graag even op dit stukje reageren.
Verzorgsters hoeven hier niet te betalen, maar ben ze dan ook niet nodig.

Als ik wil dat mijn paard een niveau hoger wordt getild, dan breng ik hem weg of ik betaal een bijrijder, maar dan moet de bijrijder in kwestie wel wat kunnen en zich bewezen hebben.

Als ik graag zou zien dat iemand hetzelfde niveau als mij zou rijden, dus niet hoger brengen, dan betaal ik niets.

Een ruiter die mijn paard niet op het niveau kan rijden die hij gewend zou zijn, zou ik niet op mijn paard laten.

Trouwens het zonde van je geld vinden om voor een bijrijdpaard te betalen, mag ik misschien vragen waarom. Voor menig hobby moet gewoon 'contributie' worden betaald?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:37

Matheno schreef:
Mijn verzorger betaalt niks, lest wel op eigen initiatief, maar hier is ze ongeveer 30 euro aan kwijt in de maand voor 2x les in de week.
Ze komt elke dag en helpt mee met klusjes, borstelt vaak alvast de paarden voor ik er ben en rijdt ook ongeveer 3x in de week.

Das goedkoop lessn 8x voor 30 euro! Ik betaal voor een les van een half uur 20.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:40

Serendip90 schreef:
Narnia schreef:

Hier ben ik het zo mee eens... En als je kijkt wat ik allemaal voor mijn verzorgpaardjes toentertijd gekocht heb. (Vliegendekens voor ze allebei (terwijl ik maar op 1 reed, maarja, mocht daar alles...), fleecedeken, hoofdstel, borstels, supplementen voor het oudje, vitaminekuurtjes, extra brokjes omdat ie stijver werd etc.) Dat gaat toch wel automatisch? :)

En afspraken nakomen dat moet ook voor zich spreken? Maar dat is niet voor iedereen helaas (en ik ga me dan altijd zitten ergeren daaraan terwijl ik het meteen moet zeggen :+ maar dat heb ik geleerd)

Kijk daar zit ook verschil in. Ik zou niet willen dat je dekens en supplementen voor mijn paard aanschaft en liever ook geen tuig. Dat is ook allemaal aanwezig en als ik denk dat mijn paard wat extra's nodig heeft, dan koop ik dat zelf. Ik zou niet graag zien dat een bijrijder dat op eigen initiatief doet.
Kijk op dat punt zijn het inderdaad mijn paarden en mijn verantwoording en ben ik degene die hun spullen betaald, dat zou ik niet van een bijrijder verwachten, niet eens willen.

Ik zou idd liever hebben dat een bijrijder met regelmaat komt en zich aan de afspraken houdt, dan dat iemand klusjes doet, betaald of spullen komt. Alleen is het afspraken nakomen schijnb aar toch erg moeilijk en ook hetgene wat bij een hoop eigenaren inmiddels ergernis oproept.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-12 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:40

Ik heb sinds gisteren een bijrijdpaard. Helemaal gratis, western en staat op een stal met fantastische uitrij mogelijkheden :) Wel ben ik van plan als ik eenmaal een baan heb 1 x in de 2 weken ofzo een les te nemen van de instructrice van stal, gewoon op eigen initiatief omdat ik dan ook goed kan leren omgaan met het paard :j Vind het wel belangrijk dat er geen miscommunicaties ontstaan enzo :) Lessen betaal ik uiteraard zelf :D

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:44

Mindim schreef:
Serendip90 schreef:

Ik zou graag even op dit stukje reageren.
Verzorgsters hoeven hier niet te betalen, maar ben ze dan ook niet nodig.

Als ik wil dat mijn paard een niveau hoger wordt getild, dan breng ik hem weg of ik betaal een bijrijder, maar dan moet de bijrijder in kwestie wel wat kunnen en zich bewezen hebben.

Als ik graag zou zien dat iemand hetzelfde niveau als mij zou rijden, dus niet hoger brengen, dan betaal ik niets.

Een ruiter die mijn paard niet op het niveau kan rijden die hij gewend zou zijn, zou ik niet op mijn paard laten.

Trouwens het zonde van je geld vinden om voor een bijrijdpaard te betalen, mag ik misschien vragen waarom. Voor menig hobby moet gewoon 'contributie' worden betaald?

Nee, dat snap ik. Ben ik het ook mee eens, Naar een hoger niveau mag er best voor betaald worden. Als dat ook je doel is, stel je krijgt iemand die Z dressuur rijdt en het leuk vindt.. maar van jou hoeft het niet, dan is het ook weer een ander geval.

Mijn situatie is apart ;) Maar dan kan ik beter een keer op en neer rijden naar mijn eigen paard die 100km verderop staat (kon hier geen stal vinden die aan mijn eisen voldoet, hoef niet per se dagelijks te rijden en wil in de bossen rijden die er hier nauwelijks zijn.) dus dan kan ik beter dat geld aan benzine besteden dan aan een ander paard :p (haha lees nu dat het wel heel stom er staat... maar met deze uitleg denk ik iets duidelijker...)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:58

Mindim schreef:
Serendip90 schreef:

Kijk daar zit ook verschil in. Ik zou niet willen dat je dekens en supplementen voor mijn paard aanschaft en liever ook geen tuig. Dat is ook allemaal aanwezig en als ik denk dat mijn paard wat extra's nodig heeft, dan koop ik dat zelf. Ik zou niet graag zien dat een bijrijder dat op eigen initiatief doet.
Kijk op dat punt zijn het inderdaad mijn paarden en mijn verantwoording en ben ik degene die hun spullen betaald, dat zou ik niet van een bijrijder verwachten, niet eens willen.

Ik zou idd liever hebben dat een bijrijder met regelmaat komt en zich aan de afspraken houdt, dan dat iemand klusjes doet, betaald of spullen komt. Alleen is het afspraken nakomen schijnb aar toch erg moeilijk en ook hetgene wat bij een hoop eigenaren inmiddels ergernis oproept.

Eigenaresse deed toen niets meer met de paarden, gewoon altijd netjes overlegd van "het oudje valt elke winter zo terug, wat kunnen we hem gaan voeren?" "ik heb in de winkel dit en dit gezien, goede verhalen over gehoord, mag ik dat proberen?" :) (Het stomme was dat het ook gewoon echt "mijn" paardje was... Meer mijn paardje dan mijn eigen pony ooit zal kunnen worden zelfs :')) Dus dan is het ook al anders. Zij was bezig met haar wedstrijdpaard en ik met "de mijne", haar zus die vroeger ook fanatiek reed, kwam zelfs aan mij vragen of ze "mijn paardje" mocht lenen voor een buitenrit...

Als alles aanwezig is, is bij mij nu ook het geval, dan is het ook niet nodig en dan ook liever niet (eerlijk is eerlijk).. Maar bij het verzorgpaardje was er gewoon veel wel, maar dan was het oud en vond ik het zelf leuk om het te vervangen. En dat vonden ze alleen maar leuk, ze zagen hem zelf ook als "mijn" paardje dus dat is dan ook al heel anders.

In overleg mag van mij veel. maar ik moet er wel het nut van inzien. En ik ben zelf heel erg van het "letten op wat je voert, kijken waarop die het beter doet etc" dus dat scheelt natuurlijk ook. Ik wil ook geen onnodige troep of wat dan ook... Maar als er dingen niet zijn, dan koop ik ze zelf wel... Hoeven ze maar aan te geven. (De kast ligt al bomvol, en thuis kan ik bijna een winkeltje beginnen :') dus is ook niet nodig)

Maarja, was er ook echt kind aan huis, at mee, was er in de vakantie heel de dag te vinden. Dus dat scheelt denk ik ook wel... En mjah, in het begin was het ook niet zo, na een paar jaar werd het beestje gewoon zo gezien als mijn paard, mijn verantwoordelijkheid ook... Dan heb je al hele andere verhoudingen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:02

Ik begrijp het van uit de bijrijder kant ook wel hoor. Zekers als je het met oude spullen moet doen en als er niets aanwezig is.

Ik doel eigenlijk meer op het feit dat er al een aantal malen is genoemd, dat de eigenaar verantwoordelijk is voor zijn paard. Dat er daarom geen bijdrage kan worden gevraagd, dat kan men niet afwentelen op een bijrijder. Ik vind het juist de verantwoording van de eigenaar dat er adequate spullen aanwezig zijn voor de bijrijder, zodat deze kan rijden en voor correcte verzorging van het paard.
Als een bijrijder zelf borstels wil kopen en een leuk halster, daar heb ik geen probleem mee. Maar het is voor mij niet nodig, want alles voor het paard is aanwezig. Die spullen blijven van henzelf en niet van het paard zeg maar.

Als een bijrijder vind dat een bepaald supplement goed zou zijn voor het paard, dan zou ik daar eens naar kijken en vind ik het wat, dan koop ik dat zelf.
Ik heb een eczemer en een paard van 28 dus ben zeer gebrand op hun voeding en vanzelf ook dekengebruik en zou het niet waarderen als de bijrijder zelf voer gaat halen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:07

Hier hoeft de bijrijdster ook niets te halen; alles is aanwezig. Dekje vies? Prima, zeg het maar en ik leg gelijk de dag erna een schone neer. Halstertouw stuk? Prima, ik heb voldoende op reserve.

Wat ik wel heel tof van haar vond was toen ik een heel mooi hoofdstel zag en zei; wat vind je van deze? Dat ze zei; ik vind het zo gaaf dat ik de helft mee wil betalen! :)
Heb wel gezegd dat het echt niet hoefde, maar ze wou het graag. Nou prima :j super lief!

Paard en zijn spullen zijn mijn verantwoordelijkheid. Enige dat ik van haar verwacht is zorg voor de spullen dus netjes opbergen, bit schoonmaken en borstel netjes in de bak weer én dat ze altijd een cap op heeft als ze gaat rijden. Voor de cap moest ze wel zelf zorgen natuurlijk.

senna1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:30

Ik vind het echt nutteloos.
Wij vragen nooit geld aan bijrijders omdat we weten dat er mensen zijn die de pony's superlie vinden maar het geld gewoom niet hrbben.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:17

Als het in overleg gaat of ze komen met ideetjes... Dan is het anders. Zit te denken dat mijn verzorgpaard gewoon echt mijn paard was, hoofdstel vond ik leuk om te kopen omdat er alleen nog een oude lag die toen alweer een jaar of 3 niet gebruikt was ;) en qua dekengebruik bepaalde ik ook niets, hooguit fleecedeken..

Hier zal ook altijd alles aanwezig zijn, willen ze iets hebben, dan komt het er... Hebben ze iets gezien waarvan ze denken dat het nodig is, dan zeggen ze het maar. Vervanging van kapotte spullen meteen :) is iets vies, gaat het mee naar huis....

Maarja, als je gratis rijdt en het paard is gewoon "jouw" paard, dan is het anders dan dat de eigenaar er ook nog veel mee doet :s Blijf er nog steeds bij, mijn verzorgpaardje was zo veel meer mijn paardje dan mijn eigen paardje nu :')