Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liannetje86

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:58

Ik vind meteen erop altijd wel fijn :') Sommige zijn super lief, maar gaan erop zitten en veranderen in rukenplukmonsters :')

Dan kan het nog zo goed klikken, als mensen dat aangeleerd zijn, leer ze dat dan maar eens af...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:11

Anke schreef:
Zijn heel wat buitenritten. Nee daar begin ik niet aan. Veel willen gratis (proef)rijden.
Eerste indruk en kijken of het kan matchen.
Zo ja dan tweede afspraak en proef rijden.

Ach ik neem sowieso regelmatig mensen mee op buitenrit als ze willen.
Dus gratis (proef)rijden valt nog wel mee.
Daarnaast heb ik een Fjord en loopt het absoluut geen storm wat betreft bijrijders. :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:17

Ik vind het niet erg om ze anders te leren rijden als er een klik is.
Moeten ze wel voor open staan natuurlijk.

Mijn vrije tijd is heel beperkt met twee kleine kids.
Dus maak alleen extra tijd vrij om te rijden als ik denk dat het kans van slagen heeft.
Anders rijd ik liever zelf.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:37

Brainless schreef:
Ik neem ze de eerste x gewoon mee op buitenrit.
Dat is nl mijn "eis" dat ze dat kunnen.

Eigenlijk nooit zo over nagedacht, wat eigenlijk stom is aangezien ik ergens dit jaar endurance wil starten. Ik ben laatst op een rit van 3 uur geweest met mijn bijrijder en dat ging eigenlijk heel goed. Nooit aan gedacht dat voor tijd te vragen oid, ookal ga ik zelf mee met de fiets.

Brengt me meteen op de volgende vraag, laten jullie je bijrijder buitenrijden? Ik wel, nu ga ik er nog naast maar het wel de bedoeling dat als ze mijn pony langer rijd ze ook alleen zou kunnen met stalgenoten of alleen wanneer ze dat wilt. Het moet niet van mij maar begrijp dat het voor haar wel leuk is, maar ik heb niet de tijd of zin om iedere keer mee te gaan.
Uiteraard is het niet altijd feest en moet er ook serieus in de bak worden gereden..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:45

En natuurlijk schift ik van tevoren hoor.
Als iemand al aangeeft nog nooit buiten te hebben gereden, laat ik diegene ook niet langskomen.

En omdat ik wil dat iemand zich zelfstandig kan redden, ga ik daarom (na de eerste schifting) met ze buiten rijden (of eerst mee op de fiets).

Juist omdat ik iemand zoek die alles zelf kan (van paarden op stal zetten tot zadelen, opstijgen, rijden).
En nee, ze hoeven echt niet de sterren van de hemel te rijden, als ze maar niet bang zijn, redelijk kunnen zitten en een paard normaal rond kunnen sturen.

De eerste keren wil ik sowieso meerijden (ik zoek ook meer een buitenritmaatje), en als dat goed gaat mogen ze van mij ook best alleen naar buiten.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:56

Ik zet mensen inderdaad ook meteen de eerste x op mijn paard. Gelukkig maar, want mijn huidige bijrijdster kwam naast het paard wat onzeker en voorzichtig over, dus ik had mijn twijfels over hoe het zou gaan als ze erop zit. Nu heb ik natuurlijk 2 paarden, dus ik rij eerst 1 paard voor om te laten zien dat ze braaf zijn, zet kandidaat op het paard en kijk even een paar rondjes om te zien of het niet heel erg fout gaat. Dan zadel ik mijn andere paard en ga er gewoon bijrijden. Op die manier kan ik ze heus wel in de gaten houden, maar heeft kandidaat minder het gevoel op de vingers gekeken te worden waardoor ze vaak wat ontspannen wat uiteindelijk voor mijn paard ook weer fijner is. En als het op paard 1 goed gaat dan kan ik ze daarna nog even op de ander zetten om te kijken of dat ook klikt. Nu gaat het bij mij wel ook echt om het rijden, dus uiteindelijk scheelt ook een kandidaat me al tijd omdat er dan toch 2 gereden zijn die ik dan niet zelf na elkaar hoef te rijden. En ik vertrouw mijn paarden, het zijn fijne dieren die met plezier hun werk doen en een nieuwe ruiter niet tegen zullen werken.

Ik moet trouwens ook zeggen, ik heb echt nog nooit een ruiter gehad die onaardig tegen mijn paarden deed of die "even ging laten zien wat ze kon" oid. Ik heb echt eigenlijk alleen nog maar meiden langs zien komen die eerder te voorzichtig waren dan dat ze hardhandig of lomp waren. Wel ook best wat meiden langs zien komen die gewoon zo van de manege komen en nog weinig ruitergevoel hebben. Iemand hoeft bij mij niet de sterren van de hemel te rijden, maar ik vind het wel belangrijk dat de paarden zich kunnen ontspannen en dat de ruiter ze niet in de weg zit.

Qua buitenrijden gaan we meestal samen, en dat is niet dat ik het niet vertrouw, maar dat buitenrijden toch snel wat meer tijd kost. Als ik er niet bij ben heeft mijn bijrijdster er 2 te rijden, dan is buitenrijden niet zo praktisch. Dat is handiger als we samen zijn, dan kunnen we lekker ook 2 uurtjes ofzo op pad gaan :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:37

Hier laat ik ook de eerste keer meteen rijden, omdat mijn paard braaf is maar niet de makkelijkste (erg voorwaarts en je moet durven loslaten en echt met korte ophoudingen werken). Hierdoor zijn manegeruiters vaak (niet altijd) ongeschikt (al heb ik die er wel op gehad).
Buitenrijden mag hier pas als het in de bak goed zit qua tempocontrole. De eerste keer was het alleen stap en stukje draf en was ik te voet mee. Dat ging prima dus mocht ze stap/draf rondjes alleen gaan doen. Toen keer samen gegaan (waarbij paardlief dan altijd wat feller is) en hebben we ook galop mee gepakt, en ze kon hem goed controleren, dus nu mag ze gewoon lekker naar het bos met hem als ze daar zin in heeft. Ook paar enge objecten al tegen gekomen en laten zien hoe dat het beste op te lossen is met hem.
Dus hoop dat zij nog kang blijft, heel happy met haar :)

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:38

Mijn vorige bijrijdster reed uiteindelijk wel alleen buiten, en dat ging super. Uiteraard de eerste paar keer op de fiets meegeweest. Maar dat was ook meer een vriendin dan een bijrijdster, wij genoten echt samen van paardlief.
Mijn huidige vind ik daar nog te jong en onervaren voor. Paardlief is op zijn zachtst gezegd flink heet buiten (lees explosief) dus voorlopig houden we het op in de bak rijden. Zolang ze daar niet gecontroleerd kan galopperen doen we buiten nog even niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:10

Eerst samen met pony/paard aan he touwtje, als dat goed ging los mee met begeleiding ernaast of met andere paarden, nu ook wel alleen wandelen maar niet alleen rijden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:46

Helaas, ik kan weer op zoek. Ik dacht iemand gevonden te hebben. 3 keer samen gereden, ze mocht van mij alleen, en nu gaat het helaas toch niet door.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:02

Oh, wat balen is dat!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:31

Hier heel blij met de nieuwe bijrijder. Vandaag vierde keer met Wondergirl naar de rijhal. En echt duidelijke vooruitgang in haar rijden te zien. Paardje loopt dan ook al nageeflijker.
Mooi om te zien!
Nog een foto van afgelopen donderdag. Was de 3e keer en thuis eerst ff mijn dochtertje erop
Afbeelding

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:47

Ik heb een hele leuke meid gevonden.. 15 jaar dus vrij jong.. maar ze rijdt heel netjes en gaat goed met de paarden om..
Het is alleen een stuk fietsen voor haar dus ik hoop dat ze het volhoudt.. al komt nu het mooie weer er natuurlijk weer aan dus dat scheelt alweer

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:48

De mijne zijn ook rond die leeftijd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:16

Ik zit er nu een beetje aan te denken om maar helemaal niemand meer te zoeken. Na het afmeldberichtje was het kennelijk noodzakelijk om meteen maar te blokkeren. Ik heb alleen teruggeschreven, jammer. Dus geen oordeel gegeven of stennis geschopt ( dat is het me niet waard en bovendien laat ik mensen dan graag in hun waarde)
Direct een nieuwe advertentie geplaatst, maar eigenlijk heb ik een beetje angst nu om weer tijd in iemand te steken. Is dat raar?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:31

Nee, natuurlijk is dat niet raar, heel begrijpelijk juist! Je gevoel gaf toch wat anders aan ( dat het wel goed zat nl). Blijkbaar toch niet, en dat is gewoon klote. Maar de goede verzorgers/bijrijders zijn er echt. En de ene eigenaar heeft geluk met meteen een goede match, de ander helaas niet.. Maar na een paar missers, kan ik me wel voorstellen dat je er klaar mee bent, het vreet toch energie..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:39

Uiteindelijk komt een goede...het is alleen net ff afwachten of je het zolang volhoudt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:57

germie schreef:
Ik zit er nu een beetje aan te denken om maar helemaal niemand meer te zoeken. Na het afmeldberichtje was het kennelijk noodzakelijk om meteen maar te blokkeren. Ik heb alleen teruggeschreven, jammer. Dus geen oordeel gegeven of stennis geschopt ( dat is het me niet waard en bovendien laat ik mensen dan graag in hun waarde)
Direct een nieuwe advertentie geplaatst, maar eigenlijk heb ik een beetje angst nu om weer tijd in iemand te steken. Is dat raar?

Datt is de reden waarom ik het niet meer doe.
Een enkele x een uitzondering, maar niet zomaar weer.
Ik laat onze paarden en pony's liever vakantie vieren.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:46

Ik heb waarschijnlijk iemand gevonden voor mijn pony, ze is gisteren geweest en heb haar gewoon haar gang laten gaan met de pony. Ik zag direct dat mijn pony super goed op haar reageerde, heel fijn! Ze komt binnenkort nog een keer en dan gaan we wat afspraken maken.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:15

germie schreef:

Hier ook angst, ik zoek dan wel geen bijrijder maar een verzorgster die als tegenprestatie mag rijden. Maar nadat twee van mijn paarden door anderen zijn gereden en er niet beter van zijn geworden durf ik amper meer iemand er op te laten..

En daarbij krijg ik het keer op keer aan de stok met jonge meiden die mijn advertentie verzieken |o Dat ze betaald willen en dat je 'niet eens mag rijden'. Terwijl er duidelijk staat dat rijden gewoon mag maar niet voordat ik heb gezien hoe je met de paarden omgaat en daar vertrouwen in heb.

Ben net begonnen met zoeken maar wil het nu alweer opgeven...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:15

Pfff.. Vreselijk zeg, een verzorgster vinden..

Ik heb 4 paarden.. Staan buiten in de paddock..

Werkzaamheden:

Paddock uitmesten, water geven op dinsdag, woensdag en donderdag.. Ze staan op een betonnen paddock, dus ff mest bij elkaar schuiven en in de kruiwagen mikken.. Ik heb een paletbox voor het water, alleen kwestie van slang erin hangen.. Ik BETAAL 50.- per maand..

Ik bied :

Een fijn rijpaard
Gezellige stal
Mogelijkheid om op wedstrijd te gaan (wr hebben een trailer)
Mogelijkheid tot les
Mogelijkheid om (met mij erbij) te mennen, of mee op de koets
Veel vrijheid met de paarden

En nog is er NIEMAND te vinden.. Ik had me vroeger gehangen voor zo'n kans...

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:32

Wauw @Nine1987 Je zou toch zeggen dat er wel mensen zijn die dat aan moet spreken!

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:41

Nine: wauw klinkt super, waarschijnlijk ook enorm uit mijn buurt haha!

Ik snap het ook niet waarom niemand wil.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:10

Hoihoi! :wave: Ik ben even op zoek naar meningen, als alles is afgesproken met een bijrijder ( kennis making en rijden allemaal goed verlopen) en deze betaald heeft ( halve maand) en ze is de week daarna alleen gaan rijden ( met moeder) en zegt savonds dat het haar niet bevalt. Nou tuurlijk kan gebeuren, graag de maand afmaken aangezien ik andere mensen voor haar heb afgezegd en nu dus opnieuw moet gaan zoeken. Nu staan ze erop dat ik geld terug geef omdat ze niet kan op de afgesproken dagen, heb gezegd dat op ze op een andere dag mag komen maar dat willen ze niet. Wat zouden jullie doen in deze situatie? Vind het erg lastig en iedereen in mijn omgeving zegt dat ik niks moet terug geven dat ik ze genoeg andere oplossingen heb gegeven...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:29

darkadia schreef:
Wauw @Nine1987 Je zou toch zeggen dat er wel mensen zijn die dat aan moet spreken!

Precies, klinkt goed.
Maar ja, ik ben ook nog op zoek. Paard wat zo meekan op wedstrijden, alleen te laden is, trailer aanwezig (wel zelf voor auto zorgen), zadels voor elke discipline, je hoeft niet te mesten en het kost je alleen een zak biks per maand, dus eigenlijk gratis.

@femkepien: Ik weet niet om hoeveel geld het gaat, maar eigenlijk heb ik ook zoiets van je moet niet zeuren (die bijrijder he). Het gaat maar om een halve maand toch? Paardrijden is niet gratis, de eigenaar biedt mogelijkheden genoeg om toch wat te verzetten. Er is een afspraak gemaakt en als het niet bevalt is het pech. Je krijgt op een manege ook geen geld terug als jij besluit te stoppen.
Laatst bijgewerkt door germie op 24-02-16 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt