Anke schreef:Oh wat vervelend zeg. Mijn bijrijder appte vanmorgen nog of het doorging ivm het weer. Ja hoor...gaat gewoon door.
Hele slimme keuze om voor begeleiding te gaan. Is een investering in jezelf.
Jezelf verdedigen? Dan sta je niet open om te leren.
Faalangst of eigenwijs om dingen aan te nemen en te veranderen?
Zou goed kijken wat je wilt en belangrijk vindt.
hoezo niet open staan om te leren? Beetje kort door de bocht he...
Verdedigen is ook aangeven dat je iets nog niet kunt of iets niet lukt om een bepaalde reden. Hier wil mijn lijf geregeld iets niet. en een ingeslopen fout is ook niet makkelijk te corrigeren als het gewoonte is geworden of het (gedrag van het) paard die bepaalde reactie bij je uitlokt.
Tja, als je perfectionistisch bent is het vaak al moeilijk te accepteren dat het niet altijd lukt zoals je zou willen en dat je te kort schiet en tegen je grenzen van je handigheid/motoriek/gevoel etc aan loopt en dus faalt.
Als je dan begeleid wordt door iemand die de lat te hoog legt waardoor je nog meer faalervaringen krijgt, of die nadruk legt op wat je allemaal (steeds) niet goed doet, dan werkt dat dus niet.
Daarbij heb je bij begeleiding door de eigenaar ook nog de druk dat je het voor de eigenaar goed wilt doen en dat die tevreden is hoe het gaat. Als de eigenaar dan allemaal op- en aanmerkingen heeft, is dat ook niet fijn voor het vertrouwen.
Gelukkig heb ik een instructrice gevonden die wel snapt hoe het werkt (psychisch) en die weet het zelfvertrouwen te vergroten en te helpen relativeren en doorzetten als het moeilijk gaat. Af en toe een lesje ergens anders is altijd goed voor de frisse kijk, en een keer de kiezen op elkaar en incasseren bij iemand die"streng of autoritair" les geeft gaat dan wel, maar structureel op die manier lessen? nee, dank je...
Er zijn heel veel bijrijders die hier last van hebben i meer of mindere mate. Voordeel van een eigen paard is dan dat je geen rekenschap af hoeft te leggen tegeover iemand anders. Scheelt veel onzekerheid.