Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alfi2010

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:22

@ Damelza: Lindy Jansen-Jonk van Equiheart geeft Centered Riding lessen. Woont in Volendam/Edam.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:52

Op de website van CR staat een overzicht met instructeurs.
Is een hele andere slag. Heel bewust van houding, beweging en ademhaling. Super is dat!
Heb in 2015 mijn certificaat behaald. Gaf al jaren les. Dit is een mooie uitbreiding.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:27

Liannetje86 schreef:
Instructrice of nouja prutsmuts zoals ik der noem nu, rijdt zzl ofzo.. Iig op hoog niveau, dus dan is je verwachting dat....

Neem het haar ook niet kwalijk, ze is 15, ziet de gevolgen er niet van in... Maar als ze het niet wil geloven, "want hij loopt zo veel beter", dan ga ik twijfelen. Stel dat ze gaat rijden en toch die trucjes uithaalt... Zit ik straks met een pony die pijn heeft en niets meer kan en zegt zij "houdoe en bedankt"...

Straks praten en als ik die plank vor haar hoofd niet kapot gezaagd krijg... Weet ik niet wat ik dan doe...

Leeftijd doet er niet heb er hier 1 gehad daar zei ik keer op keer tegen dat het niet goed ging dat mijn paard meer stijf en kreupel in de wei stond dan niet ze was er van overtuigd dat het niet aan haar lag en van rijles moest ze niks weten ze heeft hier dik 2 jaar gelopen rijles is op 1 hand tellen en ik was zo stom om er in te trappen steeds weer een smoes

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:41

Liannetje86 schreef:
Instructrice of nouja prutsmuts zoals ik der noem nu, rijdt zzl ofzo.. Iig op hoog niveau, dus dan is je verwachting dat....

Neem het haar ook niet kwalijk, ze is 15, ziet de gevolgen er niet van in... Maar als ze het niet wil geloven, "want hij loopt zo veel beter", dan ga ik twijfelen. Stel dat ze gaat rijden en toch die trucjes uithaalt... Zit ik straks met een pony die pijn heeft en niets meer kan en zegt zij "houdoe en bedankt"...

Straks praten en als ik die plank vor haar hoofd niet kapot gezaagd krijg... Weet ik niet wat ik dan doe...

Ik zou het risico niet nemen.
15 of 25, als ze niet gelijk door hebben dat het aan de manier van rijden komt - dan is het niet (meer) aan mijn paarden om als leerschool te dienen. Kopen ze zelf maar een leerpaard.

riemkje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:28

Liannetje86 schreef:

Ikzelf ben een bijrijdster maar als ik zoiets zou doen en daarna niet mijn fouten zou inzien dan had ik niet meer hoeven komen, ik vind dat ze dankbaar moet zijn dat ze uw paard mag rijden en ik vind dat ze dat op uw manier moet doen. Een paard in de krul is niet alles, ontspanning en plezier is veel belangrijker!

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 02:14

Maar dat zie je te vaak.. Blindelings achter mensen aanlopen die op een hoog niveau rijden.

Heb nog ergere verhalen over drr gehoord. Maarja.. Bijrijdster snapt het nu wel gelukkig.. Maar dan merk je wel dat mensen een bepaald niveau zo vertrouwen dat ze alles geloven... +het mens wil lesklantjes. Dus hoe slecht een paard ook loopt. Ook al zegt de da dat het paard rust nodig heeft. Prutsmuts weet het beter en mensen volgen haar. Ze speelt gewoon heel erg in op de jongere kids op stal en onwetende mensen. Dus mjah.. Iig een goed gesprek gehad en ze wandelt elke dag met de pony dus mjah.. Ze baalt er zelf ook van... Ondanks dat mensen zo op haar inpraten nu.. Dus mjah :) komt wel weer goed... Ze was er ook gewoon vanuit gegaan dat het mens iets van rijden wist. Maar zat bij sommige dingen die ze bij haar eigen paard deed, al flink te twijfelen. Dus nu lief het laatste duwtje in de goede richting gegeven...

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:29

Ik ken helaas genoeg instructrices die op hoog niveau rijden maar waarbij ik nooit zou willen lessen :o . Als ik dan ook op wedstrijd sommige lesklanten voorbij zie komen die in de B al vooral die kop naar beneden snokken dan bedank ik helemaal vriendelijk :). Mijn paard zou alleen nog maar op zijn achterbenen staan dan denk ik..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:10

Druk vandaag in de rijdhal. 80% prikt elke pas een spoor erin. Kost me echt moeite om daar niet naar te kijken. Vind dat echt verschrikkelijk. Zelfs bij het uitstappen doet de helft het ook nog non-stop!
Mijn nieuwe bijrijder heeft ook als aandachtspunt voeten stil. Niet elke pas meedrijven. Alleen een hulp geven als er iets moet veranderen.
Zal wel ff tijd oveheen gaan. Echter doet ze haar best en ze wil graag leren. Fijn om te zien!

Afbeelding

Net nog ff met mijn verzorgster naar de bak geweest.

Zelf dus weer een tijd om te rijden. Vandaag had het gekund. Echter gekozen om de andere meiden te helpen en begeleiden.

Afbeelding

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:42

Anke inderdaad daar word ik ook altijd somber van, dan denk je het kan zo anders.
Fijn dat je je verzorgster hebt begeleid en dat ze zo op een fijne manier leert rijden.
Ook fijn voor de toekomstige paarden waar ze op terecht komt!

Wat een nat weer hè , had vandaag ook geen zin om iets te doen.
Volgende zaterdag komt mijn nieuwe bijrijder kijken, spannend!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:16

Vandaag is een potentiële bijrijder geweest. L2 geklasseerd, maar angstig geworden. Zag er dus ook enorm tegenop om op mijn paard te stappen, maar wilde toch wel graag.
Kleine ruiter, en ik heb een vrij groot paard (1.72). Dus ik zo van je mag een opstapje gebruiken. Uiteraard heb ik niets stabiels, maar ik zet een blok voor onder een hindernis neer. Die bleek niet stabiel genoeg, dus lag ze per ongeluk al onder het paard voordat ze überhaupt een voet in de beugel had. :o Gelukkig sprong mijn paard niet opzij en bleef gewoon staan, want je kunt raar vallen van zo'n opstapje wat er eigenlijk niet voor is. En ze lag echt onder de buik. Oeps. Bij de tweede poging ging het goed en voor haar was het goed om te zien dat ik toch echt wel een braaf paard heb. Daarna voorzichtig begonnen met rijden, eerst op de volte, later ook rechtuit en uiteindelijk alle gangen. Paard liep best netjes en ontspannen. Omdat ze nog nooit bitloos gereden had heb ik dus terwijl ze er op zat even het hoofdstel verwisseld (hoezo braaf paard), en heeft ze nog even bitloos gereden. Alleen rijden wil ze nog niet direct, maar nog wel een keer komen als ik er ben. Dus dat gaan we gewoon doen. En dan kijken of ze het wel alleen aandurft. Qua karakter vond ze mijn paard wel fijn (mijn paard is wat flegmatiek, maar ook een echt leerpaard). Dus misschien heb ik iemand gevonden.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:15

Ik heb toch mijn bijrijdster af gezegt. ik ben veelste bang dat er iets fout gaat. Ik las vorige week hier een verhaal van iemand wie zn paard verkloot was. Heb k toch maar besloten geen bijrijdster meer te nemen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:31

Bij mij lag het niet aan de bijrijdster, maar aan de Z-rijdende ruk-plukmuts... waarvan we niet verwacht hadden dat ze het zo zou verpesten :S (Als je der les ziet geven, is het nog best redelijk) En het probleem was gewoon, dat zo'n meisje dan denkt "ze rijdt Z en weet wel wat ze doet"... (was er zelf voor het gemak ook vanuit gegaan :S foutje..)

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:54

Liannetje86 schreef:
Bij mij lag het niet aan de bijrijdster, maar aan de Z-rijdende ruk-plukmuts... waarvan we niet verwacht hadden dat ze het zo zou verpesten :S (Als je der les ziet geven, is het nog best redelijk) En het probleem was gewoon, dat zo'n meisje dan denkt "ze rijdt Z en weet wel wat ze doet"... (was er zelf voor het gemak ook vanuit gegaan :S foutje..)

Precies, maar ik heb al meerder onprettige ervaringen gehad met bijrijdsters. en had echt zoiets van ga ik dit mijn paard weer aan doen? Weer drama? weer t zelfde liedje?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:07

Op een gegeven moment kan ik me voorstellen dat je er genoeg van hebt.
Zelf heb ik jaren er geen gehad. Teveel frustratie opgebouwd.
Nu weer sinds twee jaar een verzorgster.
Tussendoor genoeg zien komen en vaak snel weer gaan.
Nu sinds kort een bijrijder. Heb genoeg pony's. En wil best delen, maar niet zomaar.
Moet klikken en de instelling en houding moet bij mij matchen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:18

Ik heb sinds begin november een ruitertje gevonden voor mijn B pony.
Al een hele hoop ruiters gehad maar niemand die bleef, en het ziet er naar uit dat dit wel een blijvertje is.
Meisje is nog maar net 2 weken 8jr, en gaat echt super met de pony. Ze helpt mee waar ze kan, komt zelfs als het regent, hopen dat zij hem kan blijven rijden tot ze er te groot voor wordt.
Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:19

Oh super zeg. Wat een leuke combi!

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:20

Mjah maar daarom is een wat ouder iemand die minder beïnvloedbaar is fijn. Aan de andere kant... Ik neem zelf ook sneller wat aan van iemand waarvan ik denk "die is goed bezig" dan iemand die ik zie rondhobbelen bijvoorbeeld ;)

En dit meisje is jong, maar ze doet het echt goed.

Ik heb voor mijn paard weinig vervelends meegemaakt. Er zijn er gestopt omdat ze een eigen paard gingen kopen, tijdgebrek omdat ze ook een eigen paard hadden, allergisch en vaak ziek, eentje durfde te weinig, wilde alleen maar stappen als er andere paarden in de bak waren, die moest wel stoppen (maar ook omdat ze vond dat ik maar een trailer moest kopen zodat ik haar naar wedstrijden kon rijden :') die had het gewoon te hoog in der bol, de andere die moest stoppen had gewoon een grote mond en wilde over zelfgemaakte hindernissen gaan springen, was gewoon gevaarlijk. Dus dan is het ook exit.

Ze probeert het zo goed mogelijk te doen, houdt rekening met hem. (Als ze een springwedstrijd heeft, dan wil ze oefenen, maar plant ze het ook zo in dat ie niet allemaal achter elkaar springt "en dan rij ik die dag in de bak gewoon, dan die dag een sprongetje, die dag longeer ik, dan het bos in.. etc.) Dus ze is er echt wel mee bezig om mijn paard goed te houden/beter te maken. Dat stemt ze allemaal super af... Alleen was het een inschattingsfoutje en gewoon iemand geloven waar je tegen op kijkt...

Het hoeft niet altijd verkeerd te gaan he? Nu een jaar bezig en eigenlijk nooit iets gebeurd. Dit is alleen jammer. (Heb het meisje zelf ook les zien geven, was in mijn ogen niets mis mee... als ik had geweten dat ze na de verzorgster zelf nog een uur ging rijden op mijn pony, had ik het nooit goedgekeurd.. Had gewoon verwacht dat ze meer verstand had... En snap ook dat zo'n meisje denkt "zij weet beter, als zij zegt dat het kan, dan kan het wel." Had ik op die leeftijd ook...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:40

Ik vind het moeilijk om over iemand te oordelen. Nu dus iemand die erg onzeker is. Maar ik heb zoiets van prima, dan ben ik er nog een paar keer bij en ik geef je gewoon een kans. Ben ik dan te goed voor mensen? Iemand die even wat opstarthulp nodig heeft moet toch ook een kans krijgen als de motivatie er is? Nadat deze persoon had gezien dat m'n paard echt wel braaf is kreeg ze al meer zelfvertrouwen. Kost tijd, maar ja, hopelijk is dit dan iemand die gewoon blijft. En zich straks wel alleen kan redden natuurlijk. Ze reed af en toe een paar leuke stukjes uit m'n paard.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:47

germie schreef:
Ik vind het moeilijk om over iemand te oordelen. Nu dus iemand die erg onzeker is. Maar ik heb zoiets van prima, dan ben ik er nog een paar keer bij en ik geef je gewoon een kans. Ben ik dan te goed voor mensen? Iemand die even wat opstarthulp nodig heeft moet toch ook een kans krijgen als de motivatie er is? Nadat deze persoon had gezien dat m'n paard echt wel braaf is kreeg ze al meer zelfvertrouwen. Kost tijd, maar ja, hopelijk is dit dan iemand die gewoon blijft. En zich straks wel alleen kan redden natuurlijk. Ze reed af en toe een paar leuke stukjes uit m'n paard.

Ik vind dat je gewoon goed bezig bent. :) de meeste bijrijders moet je helpen. Is het niet voor hun (omdat ze onzeker zijn) is het voor jezelf.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:50

Geryon schreef:
germie schreef:

Ik vind dat je gewoon goed bezig bent. :) de meeste bijrijders moet je helpen. Is het niet voor hun (omdat ze onzeker zijn) is het voor jezelf.

Dat is waar. En ik heb op zich een fijn paard staan, maar ja, wat flegmatiek. Het valt me op dat velen, ook als ze geen ervaring hebben buiten de manege om dit vaak niet fijn vinden. Maar deze ruiter had best leuke stukjes er tussen en had ook een paar hele nette overgangen. Ze zei ook dat ze kon voelen dat het paard toch verder afgericht was. En dat is dan voor mij een motivatie om iemand de kans te geven. Maar het is natuurlijk best lastig.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:56

Een bijrijder die dingen aanvoelt, is wel een aanwinst.
Mijn verzorgster is ook angstig aangelegd.
Echter komt ze wel al twee jaar 3/4 keer per week non-stop.
Anderen met meer lef heb ik zien komen en zien gaan.
Dus dat wil niks zeggen. Betrokkenheid en motivatie dat is voor mij het belangrijkst.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:00

Anke schreef:
Een bijrijder die dingen aanvoelt, is wel een aanwinst.
Mijn verzorgster is ook angstig aangelegd.
Echter komt ze wel al twee jaar 3/4 keer per week non-stop.
Anderen met meer lef heb ik zien komen en zien gaan.
Dus dat wil niks zeggen. Betrokkenheid en motivatie dat is voor mij het belangrijkst.

Ik heb ook al gezegd van als je het niet vertrouwd mag je altijd eerst longeren (ik longeer nooit, maar ja, paard heeft het ooit wel geleerd). En je moet immers toch een band op bouwen. Ook met borstelen en gewoon wandelen bouw je een band op. Ik heb gewoon gezegd we gaan volgend weekend weer. En dan verder geen verplichtingen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:08

Mijn vorige bijrijdster was bij het rijden angstig geworden door haar vorige verzorgpaard. Met mijn pony is ze weer een stuk zekerder geworden. Uiteindelijk is ze gestopt omdat ik mijn pony ging verhuizen.
Een relaxte pony een een fijne instructrice (centered ridding) waren een gouden combi.

Dus ik zou een onzeker persoon niet per direct afzeggen. Bij mij was het echt een succes.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:27

Centered Riding helpt mijn verzorgster ook heel goed.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 22:33

Het helpt mijzelf ook enorm. Alleen heb ik de laatste tijd amper tijd om te rijden, dus ook al een hele poos niet gelest.