Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:00

ja, maar ook beetje jammer als het goed klikt op de grond maar als je na een paar keer komen pas gaat rijden en het zo tegen valt dat je alsnog niet geschikt bent ;)

Ik ging ook gerust eerst eens kennismaken en het paard bekijken en pas de tweede keer rijden. Maar vaak als men echt een bijrijder zoekt is het wel zo efficient iemand gelijk te laten rijden als het klikt. Scheelt toch weer een bezoek en vaak laat men meerdere mensen proefrijden bij veel reacties.

Anke

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:19

Ik heb altijd eerst een kennismakingsgesprek. Bij een tweede afspraak laat ik ze proefrijden. Ik spreek zelden een 2e keer af.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:23

Ik werd beetje verrast door hoeveel reacties ik nu kreeg :D Half jaar geleden niks, en nu heb ik ruim keus. Maakt het overigens niet makkelijker.. Ik ben al bij eentje gaan kijken en ga morgen in ieder geval nog naar iemand anders ;) Ben hierin ook transparant naar de anderen toe. Ik wil geen overhaaste keuze maken en wil echt doorzoeken tot ik een goed gevoel heb bij eigenaar, paard en stal. Ik heb wel gemerkt hoe belangrijk dat is ;)

Hier op bokt in ieder geval maar even op gereserveerd gezet tot ik iets gevonden heb of langs ben geweest bij iedereen die gereageerd heeft. Er is ook iets als teveel keuze :j En dat maakt kiezen lastig en betekend veel mensen af moeten zeggen waar ik een hekel aan heb ;)

Ik heb de reacties via marktplaats, facebook, bokt en een briefje op de stal waar mijn vorige verzorgpaard stond gekregen.

Mijn tijd met Sally had wel een rot eind... Dachten we een leuk plekje gevonden te hebben, dus haar zondag helpen verhuizen. Krijg ik eerst een berichtje met ze is goed aangekomen en s'avonds met dat ze ingeslapen was |( . Ik nam afscheid onder het mom van ik kom je nog wel opzoeken en ik zie je nog wel een paar keertjes, maar dat gaat dus niet meer .. Blijkbaar was ze zo van streek dat ze in haar stal gevallen was waarbij haar knie gewricht gebroken is.

Moet eerlijk zeggen dat dit wel een heel dubbel gevoel geeft bij het verder zoeken.... Beetje lang verhaal, maar wilde het toch even delen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:29

Jeetje wat heftig zeg. Wat een verpletterend afscheid op deze manier.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:39

Anke schreef:
Ik heb altijd eerst een kennismakingsgesprek. Bij een tweede afspraak laat ik ze proefrijden. Ik spreek zelden een 2e keer af.

Dat heb ik dus ook, vaak zie je het al of het klikt als ze alleen maar bezig zijn met het paard of pony. Laat niet zomaar iedereen op mijn paarden dus de klik en ervaring moet er naast al zijn, als dat al niet zo is zoals ik graag zie wil ik ze al helemaal niet op mijn pony hebben!

Pfoe dat is een naar bericht...

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:46

Altijd bijrijdster geweest en sinds kort eigenaar. Ik vind het veel moeilijker om iemand te vinden voor mijn paardje moeilijker als ht vinden van een bijrijdpaardje. Misschien omdat wil dat iemand mijn paard goed verzorgd en los zet naast het rijden. Gewoon iemand die lekker met der tut. Dat deed ik zelf ook altijd bij bijrijdpaarden, maar ik vind niemand anders die dat leuk vind.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:15

Wat een naar verhaal zeg!

Ik heb verschillende kennismakingen meegemaakt... Van 'hier is het paard, daar liggen de spullen, veel plezier' tot een eigenaar die heel controlerend was. Iets ertussenin vind ik het fijnst de eerste keer :j

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:27

Bij mijn huidig verzorgpaard wat het eerste keer met eigenaren erbij opzadelen en rijden, keer erna keken ze me al raar aan dat ik eerst aanbelde :'), dus direct in mijn eentje :). Verzorgpaard je ervoor ben ik mee gestopt omdat ik niks vrijheid had eigenlijk, vind het nu ook veel leuker, leer er veel meer van vind ik

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:35

De eerste keer bij mijn fjord was het alleen op gesprek en even bij het paard zelf kijken. Het was winter en er was enorm veel blubber dus rijden en dergelijke was het toch niet :D

Bij de tweede ging ik even kennismaken met de eigenaresse en daarna gelijk naar de pony en poetsen en opzadelen om te rijden :) daarna was ik trouwens nog niet "aangenomen" dat kwam serieus pas 2 maanden later en dat wist ik zelf niet eens := ik dacht dat ik gewoon bijrijdster was, maar toen ik appte met 'kan ik zaterdag komen' o.i.d. kreeg ik het antwoord van 'ja we gaan op buitenrit, maar je mag wel komen hoor' dus ik dacht, leuk gezellig :Y) en pas op het einde van de buitenrit kreeg ik de vraag of ik vaste bijrijdster wilde worden.... Ik voelde me een beetje genaaid dat wel :o

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:38

Tot nu toe heb ik ook altijd gelijk de eerste keer gereden.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:40

Eerste keren vind ik het ook lastig inschatten in hoeverre ik dingen zelf mag doen. Zelf vind ik eerst kijken fijn omdat iedereen z'n eigen rituelen heeft. Bij m'n vorige bijrijdpaard begon het al goed want durfde niet op te stappen. (Die daar weer voor steigerde met opstappen) Maar tot nu toe mocht ik altijd bijrijden na het proefrijden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:27

Ik vind kennismaken altijd heel lastig, als eigenaar. Ik liet ze juist wel rijden, ik zocht echt iemand die het paard ook beweging zou geven. Hoewel ik echt geen hoog niveau verwacht, wil ik wel dat hij correct door het lijf gereden wordt en op een vriendelijke manier.
Ik lees hier heel vaak dat mensen vinden dat ze niet vrij genoeg gelaten worden, dat ze het vervelend vinden als de eigenaar er teveel bovenop staat maar ik denk dat jullie misschien niet goed beseffen hoe laag de kennis van normale basisomgang soms is. Ik heb best heel brave paarden maar ze zijn wel fit, zitten lekker in hun vel, goed in conditie dus een klein beetje nadenken voor je iets doet is wel gewenst. En ik heb me toch rare dingen gezien....Van beenbeschermers verkeerd om omdoen, helft van het paard overslaan met poetsen tot er recht!! voor gaan zitten op de knieën terwijl ze bescherming omdoen. Zadel veel te ver naar voor leggen, neusriem niet op de juiste manier vastmaken (lage neusriem boven het bit langs willen doen), onvoorzichtig bij doorgangen (heel slecht voor je zadel), niet aansingelen voor je op wil stappen, vinden dat anderhalf rondje onder 'goed instappen' valt, opstappen en ipv aandrijven paard een rotschop geven om weg te stappen....Wou dat ik kon zeggen dat ik de helft ter plekke verzonnen heb maar helaas, allemaal echt gebeurd. En zoveel zijn er nou ook weer niet langs geweest.

Ik vind het helemaal niet erg als iemand nog iets moet leren, vooral niet als ze dat zelf ook weten. Maar veel dingen zijn gewoon gevaarlijk of onvoorzichtig en dat is iets dat niet voor 100% te leren valt. Dat is een stuk instelling en inzicht. Dat je twijfelt over hoe het zadel of hoofdstel precies moet zitten, geen punt. Dat je hard roept dat je het zelf allemaal kunt en vervolgens het niet een beetje maar echt finaal heel verkeerd doet, dat is lastig. Zelfde met rijden. Geen punt als je nog weinig ervaring hebt met echt rijtechnisch aan de slag gaan. Maar ga er dan niet opzitten met een instelling van 'hij doet dit niet, hij wil dat niet' terwijl je hem ondertussen 6 hulpen tegelijk heeft, uit balans zit en eraan loopt te pulken. Dan kan ik je niet helpen, of tenminste, kan ik wel maar daar ga ik mijn paard niet voor gebruiken.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:38

Helemaal mijn visie, 0000!

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:45

0000 schreef:
Ik vind kennismaken altijd heel lastig, als eigenaar. Ik liet ze juist wel rijden, ik zocht echt iemand die het paard ook beweging zou geven. Hoewel ik echt geen hoog niveau verwacht, wil ik wel dat hij correct door het lijf gereden wordt en op een vriendelijke manier.
Ik lees hier heel vaak dat mensen vinden dat ze niet vrij genoeg gelaten worden, dat ze het vervelend vinden als de eigenaar er teveel bovenop staat maar ik denk dat jullie misschien niet goed beseffen hoe laag de kennis van normale basisomgang soms is. Ik heb best heel brave paarden maar ze zijn wel fit, zitten lekker in hun vel, goed in conditie dus een klein beetje nadenken voor je iets doet is wel gewenst. En ik heb me toch rare dingen gezien....Van beenbeschermers verkeerd om omdoen, helft van het paard overslaan met poetsen tot er recht!! voor gaan zitten op de knieën terwijl ze bescherming omdoen. Zadel veel te ver naar voor leggen, neusriem niet op de juiste manier vastmaken (lage neusriem boven het bit langs willen doen), onvoorzichtig bij doorgangen (heel slecht voor je zadel), niet aansingelen voor je op wil stappen, vinden dat anderhalf rondje onder 'goed instappen' valt, opstappen en ipv aandrijven paard een rotschop geven om weg te stappen....Wou dat ik kon zeggen dat ik de helft ter plekke verzonnen heb maar helaas, allemaal echt gebeurd. En zoveel zijn er nou ook weer niet langs geweest.

Ik vind het helemaal niet erg als iemand nog iets moet leren, vooral niet als ze dat zelf ook weten. Maar veel dingen zijn gewoon gevaarlijk of onvoorzichtig en dat is iets dat niet voor 100% te leren valt. Dat is een stuk instelling en inzicht. Dat je twijfelt over hoe het zadel of hoofdstel precies moet zitten, geen punt. Dat je hard roept dat je het zelf allemaal kunt en vervolgens het niet een beetje maar echt finaal heel verkeerd doet, dat is lastig. Zelfde met rijden. Geen punt als je nog weinig ervaring hebt met echt rijtechnisch aan de slag gaan. Maar ga er dan niet opzitten met een instelling van 'hij doet dit niet, hij wil dat niet' terwijl je hem ondertussen 6 hulpen tegelijk heeft, uit balans zit en eraan loopt te pulken. Dan kan ik je niet helpen, of tenminste, kan ik wel maar daar ga ik mijn paard niet voor gebruiken.

Dat begrijp ik helemaal, ook al ben ik verzorger/bijrijder! Ik kan me ook aan advertenties irriteren van meisjes van 15 die zeggen 'ik heb 2 jaar op de manege gereden en kan heel goed rijden'. Die hebben dan ook geen inzicht in wat ze doen. Ik wist/weet ook dat ik nog genoeg rijtechnisch te leren had/heb, en daarom ben ik ook meteen gaan lessen met het paard, zodat ik iig geen verkeerde dingen zou aanleren.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:50

Snap je heel goed 0000. Fijne van de eigenaar van mijn bijrijdpaard nu is dat ze bij elk hoofdstel en bit de werking ervan uitlegt. Dus zo leer ik ook nog wat. In het begin checkte ik ook even of het zadel goed lag en of ik strak genoeg had aangesingeld. Maar kan de andere kant ook snappen. Dat als je eenmaal rijdt, de eigenaar kent je en als je dan het gevoel hebt alsof de eigenaar je nog niet vertrouwt, dan is dat ook niet fijn.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:55

Selina schreef:
Snap je heel goed 0000. Fijne van de eigenaar van mijn bijrijdpaard nu is dat ze bij elk hoofdstel en bit de werking ervan uitlegt. Dus zo leer ik ook nog wat. In het begin checkte ik ook even of het zadel goed lag en of ik strak genoeg had aangesingeld. Maar kan de andere kant ook snappen. Dat als je eenmaal rijdt, de eigenaar kent je en als je dan het gevoel hebt alsof de eigenaar je nog niet vertrouwt, dan is dat ook niet fijn.

Dat begrijp ik ook, meestal heb je na een paar keer echt wel gezien of alles duidelijk is, ze alles weten te vinden en er netjes mee omgaan. En als ik tijd zou hebben om er de hele tijd naast te staan, kan ik er net zo goed zelf op gaan zitten haha. Maar ik zou dat met proefrijden niet direct durven en soms zie ik gewoon al in de advertentie staan dat iemand 'veel vrijheid' wil of dat 'alles mogen doen' een eis is en dan krijg ik echt een beetje jeuk. Dan snap je het gewoon niet, denk ik.

@ Maaikevdk, wat een leuk paard in je onderschrift, ik zie bij jou ook echt dat je er heel zorgvuldig mee bezig bent, leuk!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:00

Ik vond het altijd heel fijn om de eerste paar keer samen met de eigenaar te gaan. Maar na een tijdje is het wel fijn als je gewoon zelfstandig mag gaan. Ik ben ook zo als ik geweest ben app ik altijd even een klein verslagje wat ik heb gedaan die dag.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:15

Roosje01 schreef:
Ik vond het altijd heel fijn om de eerste paar keer samen met de eigenaar te gaan. Maar na een tijdje is het wel fijn als je gewoon zelfstandig mag gaan. Ik ben ook zo als ik geweest ben app ik altijd even een klein verslagje wat ik heb gedaan die dag.

Met m'n vorig bijrijdpaardje hielden we een logboek bij. Schreven we ook of er gevoerd was en mok behandeld enzo en wanneer wie les had. Waar ik nu rijd is de eigenaar er vaak bij maar dat krijg je als ze aan huis staan, dan kom je toch even kijken :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:19

maliejane schreef:
Ik werd beetje verrast door hoeveel reacties ik nu kreeg :D Half jaar geleden niks, en nu heb ik ruim keus. Maakt het overigens niet makkelijker.. Ik ben al bij eentje gaan kijken en ga morgen in ieder geval nog naar iemand anders ;) Ben hierin ook transparant naar de anderen toe. Ik wil geen overhaaste keuze maken en wil echt doorzoeken tot ik een goed gevoel heb bij eigenaar, paard en stal. Ik heb wel gemerkt hoe belangrijk dat is ;)

Hier op bokt in ieder geval maar even op gereserveerd gezet tot ik iets gevonden heb of langs ben geweest bij iedereen die gereageerd heeft. Er is ook iets als teveel keuze :j En dat maakt kiezen lastig en betekend veel mensen af moeten zeggen waar ik een hekel aan heb ;)

Ik heb de reacties via marktplaats, facebook, bokt en een briefje op de stal waar mijn vorige verzorgpaard stond gekregen.

Mijn tijd met Sally had wel een rot eind... Dachten we een leuk plekje gevonden te hebben, dus haar zondag helpen verhuizen. Krijg ik eerst een berichtje met ze is goed aangekomen en s'avonds met dat ze ingeslapen was |( . Ik nam afscheid onder het mom van ik kom je nog wel opzoeken en ik zie je nog wel een paar keertjes, maar dat gaat dus niet meer .. Blijkbaar was ze zo van streek dat ze in haar stal gevallen was waarbij haar knie gewricht gebroken is.

Moet eerlijk zeggen dat dit wel een heel dubbel gevoel geeft bij het verder zoeken.... Beetje lang verhaal, maar wilde het toch even delen.

Ik heb je advertentie bekeken, en je biedt ook best veel voor de recreatieruiter en het paard daarvan. Dus de reacties snap ik wel!

Ben nu aan het pben betreft een soort bruikleen paard. Spannend! :)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:30

0000 schreef:
@ Maaikevdk, wat een leuk paard in je onderschrift, ik zie bij jou ook echt dat je er heel zorgvuldig mee bezig bent, leuk!

Dankje! Helaas zal ik op zoek moeten naar wat anders omdat ze verkocht wordt :(

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:03

Bedankt Geryon ;) Ikzelf vind eigenlijk niet dat er veel bijzonders instaat... Zie het als vanzelfsprekend :P Maar dat zal wel aan mij liggen dan denk ik ;) En half jaar geleden stond er vrijwel hetzelfde maar kwam ik van een aantal jaar niks en toen kreeg ik niks

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:52

Haha je bent niet jong, wilt meer dan alleen rijden en hebt al vrij wat ervaring. Dat is het denk ik.

De mijne staat op stal! Goed paard, moeilijke uitdaging, heerlijk :D

Afbeelding

Dag 1, van wegrennen en steigeren naar naar me toe komen, gekomen. dus heb er wel vertrouwen in :D

Daantje_zw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:12

Geryon schreef:
Haha je bent niet jong, wilt meer dan alleen rijden en hebt al vrij wat ervaring. Dat is het denk ik.

[ [url=m/QqFzlc.png]Afbeelding[/url] ]

Dag 1, van wegrennen en steigeren naar naar me toe komen, gekomen. dus heb er wel vertrouwen in :D

Gaat je zeker lukken! *\o/*

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:38

Veel succes! Je komt er vast wel met hem dan ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:41

Daantje_zw schreef:
Geryon schreef:

[ [url=m/QqFzlc.png]Afbeelding[/url] ]

Gaat je zeker lukken! *\o/*

Hee daantje jij op bokt!

(Dit is dus mijn fijne verzorgster :D of was dat het andere topic? := )