Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:52

Dat herken ik hier ook idd, ze lijken het super leuk te vinden maar in eens hoor je niets meer..

elszoekt17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 10:55

Amigo_stan schreef:
Tja of mensen die dan komen, en weken later toch weer afhaken. Hebben we t niet over 14jarige maar gewoon volwassen mensen van boven 20.

Ik vraag me dan überhaupt af waarom mensen zogenaamd "interesse" hebben, neem dan geen verzorgpaard..

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:05

Ik ben nog steeds heel happy met mn verzorgster/bijrijder. Ik vroeg haar laatst of ze er al een keer op zou willen. Gaf ze aan dat ze liever tijdens de winter nog met hem op de grond werkt, ze vind de paarden gewoon wat onrustiger met kou en wacht liever nog even. Prima :) ze is eerlijk, lief voor Zac, komt afspraken na en we kunnen het onderling goed vinden. :) eerste verzorgster en heb het meteen goed getroffen.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:18

elszoekt17 schreef:
Amigo_stan schreef:
Tja of mensen die dan komen, en weken later toch weer afhaken. Hebben we t niet over 14jarige maar gewoon volwassen mensen van boven 20.

Ik vraag me dan überhaupt af waarom mensen zogenaamd "interesse" hebben, neem dan geen verzorgpaard..

Tjaa geen idee.. Je zou dan denken dat ze "Volwassen" zijn..

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:21

Tja, volwassen kan ik het niet noemen.
Helaas vaak genoeg meegemaakt, eerst aangeven ja ik kan elke dag wel als het moet, puntje bij paaltje, na een week zie je ze nooit weer.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:21

Zo volhouden!! Ik zeg ook iedere keer weer bij een "nieuwe" dat het zo goed gaat en zal het dan nu echt zo zijn dat ze blijft.. maar iedere keer stellen ze me weer teleur en zo moeilijk ben ik echt niet.
Heb nu mijn advertentie zo aangepast omdat ik niemand meer alleen bij mijn paarden durf te laten, mocht iemand zich bewijzen en het gaat goed en ze willen vaker gaan vind ik dat echt geen probleem maar ik heb nu zoveel mee gemaakt dat ik het niet meer aandurf.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 11:23

Tegenwoordig heb ik de instelling, elke week die ze wel komen is mooi meegenomen, echter blijf wel altijd de advertenties volgen, je weet maar nooit wanneer ze wegblijven.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:20

Apart, juist als moeder zijnde is het heerlijk om ff weg te zijn van de kids.
Oppas voor 1 of 2 keer per week zou toch haalbaar moeten zijn.

Hier komt vanmiddag de nieuwe bijrijder voor de eerste keer officiëel.

Aituari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:49

Paard2014 schreef:
Liannetje86 schreef:
Ik blijf het belachelijk vinden een vergoeding...

Het is toch een win-winsituatie... Sowieso al zonder bijdrage.... Ik ga toch niet geld vragen voor iemand die MIJ helpt, die zorgt dat ik minder zorgen heb. Ik ga elke dag naar mijn paard, maar vind het fijn als iemand hem meer aandacht geeft.

Ik heb het zelfs meegemaakt iemand hulp zocht met stallen uitmesten voor 2 pony's, zonder te rijden, beetje poetsen en helpen... 50 euro vergoeding vragen :') Betalen om stallen uit te mesten... Dus mjah... wat andere doen... Tjah ;) Ik kijk er niet naar.

En geloof me... Als je eindelijk een goede bijrijdster hebt, moet je gewoon echt in je handjes wrijven... Want er loopt veel brutaal tuig rond ;)

Ik vind alle bijrijdsters erg brutaal tegewoordig (kan mij niet herinneren dat ik dit deed bij een verzorgpaard/pony). Eerst een betaalde gehad dacht dan heb ik wat zekerheid, die dacht meteen mee te kunnen beslissen. Later zonder vergoeding maar dan van de een op andere dag mee stoppen of zich ook met mijn rijden bemoeien en hoe ik hem moest gaan rijden. Heb er nu weer 1 die boos is dat ze niet mag lessen bij een andere instructrice....Nee niet handig om een paard op 2 verschillende manieren te rijden en vooral niet een paard boven de 20! Kreeg naar mijn idee nog een kat dat ik niet goed voor mijn paard was want hij hoeft niet hard te werken?! Uuuhm...paard op leeftijd? Nog lang plezier van willen hebben?! Ben er dus klaar mee...goede bijrijders bestaan dus niet meer. Wel of niet mee betalen...maakt dus niks uit..

Ze bestaan wel alleen diegene die eerlijk. Zijn hebben er geen in de buurt

Aituari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:57

Liannetje86 schreef:
Bij mij is het principieel :') Niemand hoeft bij mij te betalen omdat ze MIJ helpen ermee.. En ik zou ook nooit ervoor betalen :o Koop dan liever zelf weer een paard dan dat ik een bijdrage ga betalen... Klinkt misschien heel bot, maar als ik om me heen kijk en ik zie hoe het gaat bij mensen die paarden leasen (dan betaal je nog kei veel, meer dan een bijdrage) en paard van de één op de andere dag weg... Of gezeik met eigenaren... Ik moet er niet aan denken :$

Maar zijn jullie niet bang dat jullie hele fijne mensen mislopen omdat je een bijdrage vraagt? Mijn verzorgstertje heeft ook meer hobby's, als ik kijk wat alles al kost... bij volwassenen een ander verhaal misschien, die werken, hebben vaak een inkomen... Kan dan nog niet in hun portemonnee kijken.. Maar als ik soms zie... Shetjes 50 euro per maand... Dat is toch voor een kind, super veel?!

Als ik een bijdrage zou hebben gevraagd, had ik niemand gevonden. (Zie ook dat verschillende mensen les geven etc en een bijdrage vragen, ander verhaal) mijn verzorgstertje is per maand al 40-50 euro aan lessen kwijt...) Dat zie ik liever dan een bijdrage...

Ja inderdaad daarom zoeken er zo veel verzorgsters nog een paardje

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:11

Ik heb momenteel 3 adresjes, 1 merrie waar ik al bijna 3 jaar kom, heb haar doorgereden en ben daar 2 a 3x per week. Nu sinds een jaar of anderhalf dat ik mee begin te beslissen in trainingen en dingen. 1 is heel vrijblijvend, als ze me nodig heeft spreken we af, als ik een keer wat wil dan kan ik het vragen, maar niks vast. en de laatste ga ik nu 2-3 keer per week trainen zodat die daarna de verkoop in kan. Ik heb met alle eigenaren hele duidelijke afspraken en vind echt dat communicatie daarin de key is. Ik heb hiervoor vaak zat bijrijdpaarden gehad waarvan ik na een jaar ineens de sleutel mocht inleveren en doei. of dat ik ineens werd gevraagd of ik niet liever ergens anders heen ging. Ik heb veel mazzel gehad met waar ik nu zit, maar heb ook vaak zat eigenaren gehad waar geen land mee te bezeilen was.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:24

@baroeg Ik ken het. Iemand die mij als destijds 14 jarige vertelde dat ik alleen kon komen als zij op het terrein was. Nou ja, prima dat begreep ik heel goed. Maar toen bleek al snel dat ze pas vanaf 21:00 thuis was, terwijl ze midden in het bos woonde. Van een 14-jarige mag je imo niet verwachten dat ze om 21:00 nog door een donker bos fietst (alleen!) om haar paard te verzorgen. Laat staan de terugweg..

Of onlangs nog; ik reed al 7 jaar een paard bij. Ingereden, hielp op stal overal mee, hielp al die jaren met haar andere paarden, allemaal geen probleem! Kom ik op een dag op stal, paard weg. Verkocht, zonder ook maar een woord te zeggen.. Ik heb begrip voor verkoop, maar als iemand zoveel energie erin steekt om jou te helpen, mag je imo tenminste terugverwachten dat ze wat verteld...

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:28

Owh, hier lijkt weer toekomst in te komen!

Na enige tijd niet meer op zoek geweest te zijn naar een bijrijder, (afspraken niet na komen, niet melden dat ze 3 adgen niet geweest was, en paard dus in een vieze stal heeft gestaan, waardoor lieve staleigenaar de stal gedaan had!)

Vandaag iemand wezen kijken om mijn paard bij te komen rijden! En moet zeggen, klikte goed... Zowel van paard als haar kant. En paard vond haar ook wel erg leuk!!
Door de vorst helaas niet kunnen rijden, dus dat komt ze volgende week doen!
Ben benieuwd, en hoop dat dit wat wordt, en een blijvertje is!!
Hele leuke enthousiaste meid!! :))

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:58

Anke schreef:
Apart, juist als moeder zijnde is het heerlijk om ff weg te zijn van de kids.
Oppas voor 1 of 2 keer per week zou toch haalbaar moeten zijn.

Hier komt vanmiddag de nieuwe bijrijder voor de eerste keer officiëel.

Oppas is duur!
Ik heb 2 meide, de oudste gaat naar school, voor de jonste heb ik oppas zodat ik 2x per week kan rijden, waarvan 1x per week les.
de oppas kost 6 euro per uur + lunchvergoeding van 1 euro (gastouder) daar krijg ik niets van terug want het is hobby en geen werk.

De lesdag heb ik oppas van 8:45-14:30. Dan kan ik tot 10:00 de paarden doen thuis, even eten en dan met trailer naar bijrijdpaard om hem op te halen en mee te nemen. Meestal ben ik tussen 14:00 en 14:15 thuis en moet om 14:30 bij school staan.
Dus voor de les heb ik 4 uur oppas nodig. Dan nog een extra keer zelf rijden. Dan heb ik oppas van 8:45 tot 12:00, waarvan eerst tot 10:00 de paarden thuis doen en dan door en 2 uur oppas alleen om te rijden en mesten inclusief reistijd. flink opschieten dus.(per week dus 25,- + 12,- is 37,- aan oppaskosten, komt per maand op bijna 160,- aan oppaskosten. Daar bovenop nog brandstof en lesgeld.) In de schoolvakanties heb ik dus dubbele oppaskosten als mijn man geen vrij neemt of niet thuis kan werken! Dan is een eigen paard aan huis toch echt vele malen goedkoper in mijn geval.

Die oppaskosten vind ik toch wel een flinke uitgave voor een hobby hoor! Daar kan iemand zijn hele gezin van op een sport zetten... Niet iedereen heeft ouders of buren die wel even gratis op kunnen passen. Dan kun je de oppaskosten wellicht wat drukken als papa in de avond op kan passen en je dus geen oppas nodig hebt, maar mijn man werkt de hele dag en wil dan 's avonds ook wel zijn eigen dingen kunnen doen. Dus dan is het kinderen op bed en kan ik bijvoorbeeld pas n 20:00 weg.

Dit is mijn voorbeeld, wellicht hebben anderen het makkelijker of goedkopere oppas, maar een beetje begrip en inzicht in kosten is wel zo eerlijk naar zulke paardengekke mama's toe.

Oh ja, en buiten de vakanties kunnen kinderen ook nog ziek worden en dus niet naar school en soms ook niet naar de oppas kunnen. Dan is het toch echt afbellen of kijken of het verschoven kan worden.

Een beetje flexibiliteit van de eigenaar is dan wel zo prettig.

Ik ken het verhaal dus van beide kanten. Zowel ervaring met verzorgsters en bijrijders als er zelf 1 zijn

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:44

Dan is een moeder met kinderen die geen standaard oppas hebben zoals oma niet geschikt voor mij. Als je maar 1x in de zoveel tijd kan komen dan ga je maar een paard ergens huren. Ga namelijk niet gratis mijn paard uitlenen voor iemand die nooit komt. Ik ga ook niet allemaal vreemde op mijn paard zetten, gratis, omdat ze allemaal kinderen hebben en maar 1x in de zoveel tijd kunnen komen...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:53

Ja dat is natuurlijk wel zo fijn als je kinderen hebt dat je een flexibele eigenaar treft. Maar dat heeft niet iedereen. Vele willen toch wel iemand die of vaste dagen komt of in ieder geval ... aantal keer per week.
En met kinderen is het natuurlijk ook nogal eens wat. Ze zijn ziek of vakantie dan moet er dagje weg. Kan me voorstellen dat als je iemand zoekt op vaste dagen dat het niet prettig is als er regelmatig wat tussenkomt. Natuurlijk gaan de kids voor maar als je als eigenaar kun je dan ook niet echt bouwen op zo iemand(als er dus vaak iets tussenkomt) Of als ze al aangeven dat ze in de vakantie tijd niet komen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:57

Ze gaf mij van te voren gelukkig al aan dat ze alle vakanties van de kinderen niet kwam, ook de zomervantie niet... Ik wil best rekening houden met iemand maar zo heb ik er totaal niets aan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:09

_PatriciaH schreef:
Dan is een moeder met kinderen die geen standaard oppas hebben zoals oma niet geschikt voor mij. Als je maar 1x in de zoveel tijd kan komen dan ga je maar een paard ergens huren. Ga namelijk niet gratis mijn paard uitlenen voor iemand die nooit komt. Ik ga ook niet allemaal vreemde op mijn paard zetten, gratis, omdat ze allemaal kinderen hebben en maar 1x in de zoveel tijd kunnen komen...

Er zit veel ruimte tussen "een vreemde die af en toe komt" of iemand die bij ziekte of schoolvakanties minder vaak kan komen en af en toe af moet zeggen. Maar inderdaad. Als je zelf absoluut niet flexibel bent moet je er zeker niet aan beginnen.

Echter vind ik veel paardeneigenaren zelf best flexibel naar zichzelf toe O:) Zeker wanneer ze vol pension staan komen sommigen dagenlang niet of amper bij hun paard. Bij drukte slaan ze over, en bij ziekte, bij regen, sneeuw of gladheid... bij bezoekjes en dagjes uit en uiteraard weekendjes weg en vakanties.
Op mijn vorige stal kamen sommige eigenaren zelfs wekenlang niet, maar dan wel als ze komen paard opzadelen, half uur door de bak draven en galoperen en paard weer op stal zetten voor de volgende "vakantieperiode"op stal. Of bij zelf uitmesten alleen even losgooien in de bak tijdens het uitmesten en weer op stal. In de periode met weidegang niet zo erg, maar in die tijd stonden de paarden vanaf november t/m maart op stal en moest je zelf maar kijken of en hoe lang je ze los gooide. Als je er maar bij bleef...

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:18

Citaat:
Dit is mijn voorbeeld, wellicht hebben anderen het makkelijker of goedkopere oppas, maar een beetje begrip en inzicht in kosten is wel zo eerlijk naar zulke paardengekke mama's toe.

Maar dit is je eigen keuze. Jij hebt er voor gekozen kinderen en een dure hobby te hebben. Ik vind dat niet mijn pakkie an. Als je m'n paard wilt rijden, kost dat geld. Klaar, ik betaal er ook geld aan en moet ook naar school etc dat is ook allemaal niet gratis. k vind dat je dat maar prive moet houden, als iemand met zn verhaal bij me aan kwam en daarom te weinig geld/tijd zou hebben dan maar niet hoor!
Laatst bijgewerkt door Amigo_stan op 21-01-16 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:18

Ik zal dan wel geluk gehad hebben maar nooit problemen met de bijrijders gehad (4 op 4 paarden).

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:44

joyce B schreef:
_PatriciaH schreef:

Er zit veel ruimte tussen "een vreemde die af en toe komt" of iemand die bij ziekte of schoolvakanties minder vaak kan komen en af en toe af moet zeggen. Maar inderdaad. Als je zelf absoluut niet flexibel bent moet je er zeker niet aan beginnen.

Echter vind ik veel paardeneigenaren zelf best flexibel naar zichzelf toe O:) Zeker wanneer ze vol pension staan komen sommigen dagenlang niet of amper bij hun paard. Bij drukte slaan ze over, en bij ziekte, bij regen, sneeuw of gladheid... bij bezoekjes en dagjes uit en uiteraard weekendjes weg en vakanties.
Op mijn vorige stal kamen sommige eigenaren zelfs wekenlang niet, maar dan wel als ze komen paard opzadelen, half uur door de bak draven en galoperen en paard weer op stal zetten voor de volgende "vakantieperiode"op stal. Of bij zelf uitmesten alleen even losgooien in de bak tijdens het uitmesten en weer op stal. In de periode met weidegang niet zo erg, maar in die tijd stonden de paarden vanaf november t/m maart op stal en moest je zelf maar kijken of en hoe lang je ze los gooide. Als je er maar bij bleef...

Als je mijn vorige post leest dan lees je dat de persoon in kwestie nooit kan komen. Je moet van beide kanten flexibel zijn niet alles moet van mijn kant komen!

Zie:
Ze gaf mij van te voren gelukkig al aan dat ze alle vakanties van de kinderen niet kwam, ook de zomervantie niet... Ik wil best rekening houden met iemand maar zo heb ik er totaal niets aan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 20:49

Doelde niet op betaalde oppas.
ouders, zus/broer, vriend(in).

De moeder van mijn verzorgster heeft me vanochtend ff twee uurtje geholpen door op de kleinste te letten.

Wel fijn dat ze het vooraf aangeeft. Dan kun je daar zelf een keuze in maken

Bijrijder was in het begin erg gespannen. Durfde niet los te laten. Dus ponylief ging zijwaarts en huppelen.
Haar ff op weg geholpen, binnenteugel ontspannen. Daarna ging het goed.
Ze moet nog veel leren, wil graag leren en verbeteren. Dus dat komt wel goed.
Uiteindelijk gaat ze op de E-pony rijden. Eerst ff haar wat bijspijkeren op de D-pony. Die spiegelt goed.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:43

tegenwoordig woont niet iedereen meer dicht bij elkaar ( bij ons gezin zijn wij in de buurt blijven wonen bij ouders en vrienden uit onze jeugd = 10/15km van Drachten/Friesland, maar zusje woont in Utrecht en Broertje in Noord Brabant dus dan kun je elkaar niet helpen) en veel opa's en oma's moeten langer doorwerken of willen gewoon geen verplichte oppasdagen/tijden. vrienden bij ons werken allemaal zelf en wonen in grotere plaatsen 10km verderop.

Het is vaak al een probleem om mantelzorg voor elkaar te krijgen.

Ik zie wel dat in de kleinere dorpen zoals waar wij wonen, de mensen die hier opgegroeid zijn vaak wel familie in het dorp hebben, maar wij hebben hier bijvoorbeeld zelfs een tekort aan gastouders, geen kinderopvang of peuterspeelzaal en ook geen BSO. De BSO uit de grotere plaatsen komen hier geen kinderen van school halen. Ik wil eigenlijk weer cursussen enopleidingen gaan doen om me alvast weer bij te scholen voor als de jongste naar school gaat. Maar oppas is echt een probleem. Er zijn hier meerdere ouders die hun kinderen bij meerdere gastouders hebben en ook nog familie/buren/moeders van klasgenootjes in moeten schakelen om de gaten te vullen!

Hoe gaat dat bij jullie dan?

Daantje_zw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:17

Ik heb net heel wat terug gekeken en wat schokkende dingen gezien. Iemand anders stiekem op jou verzorgpaard laten rijden, niet meer reageren etc.. Zelf heb ik ook een verzorgpaard en ben daar heel erg blij mee! Ik was zelf heel lang bezig met zoeken en nu na 2 jaar eindelijk iets gevonden. Meestal zie ik aanbiedingen en reageer ik maar krijg ik vervolgens geen reactie. Het kan ook komen omdat ik geen handige leeftijd hiervoor heb (13) maar weet wel al veel. Natuurlijk nog niet alles maar dat wil ik heel graag leren. Ik vind het heel belangerijk om te weten of als ik iets doe, de eigenaar het goed vind. Daarom vraag ik het ook altijd als ik iets nieuws wil doen. Ik informeer meestal ook hoe het was gegaan de dag dat ik er was. Dit hoeft natuurlijk niet maar doe ik vooral omdat het nog vrij nieuw is. Het is een uur fietsen naar de stal. Dit is natuurlijk niet ideaal, maar ik maak graag tijd en ben al heel blij met wat ik heb. Ik hoop dat jullie allemaal een geschikte bijrijder kunnen vinden! Zelf weet ik nog een aantal leuke meisjes die nog zoeken, maar dat ligt heel erg aan jullie locatie. (Ik ben trouwens de bijrijder van Geryon (is ook actief in deze topic))

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:33

Ik ben ook een uur onderweg, ik ga met de trein, vaak als ik uit school toch al in de trein zit. Is wel lastig nu in de winter, ik ben nu ook ziek dus alleen vandaag geweest deze week, heeft de eigenaar gelukkig begrip voor. Ik kan dit paard echt als eigen beschouwen, zeg de eigenaar gedag en vraag af en toe of hij weet waar de weggelopen spullen zijn gebleven (maneges...) en doe verder alles zelfstandig. Ontzettend fijn om zo toch een soort 'eigen' paard te hebben, zo voelt het. Als iemand wat over hem vraagt zeg ik ook gewoon "Mijn paard doet dit" "Mijn paard is zo'n lafaard!" en "Raymond bla die bla"

Eigenaar is ontzettend blij met me, had hem een kerskaart gegeven met deze foto er op:

Afbeelding

Had er bij gezet hoe blij ik met Raymond was en dat alle negatieve reacties van mensen op stal allemaal waren verdwenen, hij had me een berichtje terug gestuurd dat hij de kaart heel leuk vond en super blij met me is, dus daar doe ik het voor!

Hij mag mij altijd een appje sturen met vragen, of ik deze week misschien een keer extra kan komen, nog plannen heb of dat ik misschien ipv woensdag een keer op zondag wil rijden.

Ik voel me erg thuis op stal, zijn rouw geeft me af en toe les, zijn stal eigenaars, af en toe poets ik een ander paard van hun en als ik bijvoorbeeld opeens twee uur uitval heb kan ik gewoon zonder afspraak komen, echt mijn paardje dus ~~}>