Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
gerpiegorp schreef:En om eerlijk te zijn, ik zou mezelf ook echt niet op mijn paard latenmaar gelukkig kan ik er met mijn beide pony's goed aan werken
sneeuwpop schreef:Hoezo kun je geen vooruitgang krijgen op een manege paard?
Nu moet je wel een beetje hebben die medisch wel goed is, maar dan kun je in een uur dat paard best lekker aan het lopen krijgen. Je moet het alleen wel kunnen en dat is voor de meeste het probleem, niet het paard.
Je bent er om te leren toch?
BrittSl03 schreef:Roosje01 schreef:Leuk britt!
Ik kan ook niet wachten tot donderdag. Had gister ook nog mailtje gehad voor een tinker, maar dan zou ik 2x per week met de auto heen een weer over de pond moeten. En dan word het wel een duur grapje. En wil eerst ff de haflinger afwachten tenslotte heb ik daar al een afspraak. Nu hopen dat het klikt.
Super veel succes donderdag! Je kijkt er echt al lang naar uit volgensmijIk zou inderdaad ook afwachten voor die haflinger! Iedere keer met de auto lijkt mij vervelend...!
gerpiegorp schreef:Natuurlijk kun je een manegepaard wel correct laten lopen hoor, niet alle manegepaarden zijn doodgetrapte aardappels![]()
Maar als ik kijk naar de paarden die ik dan op de manege reed (tuiger die niet tegen de druk van teugels kan, pony die met 2 dekjes gereden moest worden omdat hij anders teveel last had van het zadel, paard die van trensje naar roosjesbit ging omdat hij bokte), dan is het nog best lastig om ze 'correct' te rijden, maar het is ook een uitdaging waar je van kan leren.
Maar dingen als longeren, grondwerk, en alles leer je nou eenmaal niet op een manege, dat vind ik best wel jammer. Gelukkig is de pony die ik rijd ongelooflijk gevoelig voor lichaamstaal, dus dat is ook echt een (enorme) uitdaging voor mij, vooral omdat ik nou niet bepaald een leiderstype ben en zij maakt daar haarfijn misbruik van
En dat is ook het leuke van een verzorgpaard/bijrijdpaard, dat je dan al die dingen wél kunt leren
Anke schreef:Op manegepaarden kun je goed werken aan je eigen houding, zit en balans.
Op een lastig paard ben je vaak veel met het trainen, coachen en corrigeren van het paard bezig.
Dus af en toe op een mak schaap komt ten goede van je eigen bewustzijn als ruiter.
Anke schreef:Had het ook niet over de hulpen. Puur over je eigen zit en houding. Dat werkt ideaal op een beginnerspaard. Ook letten op stille handen op de correcte plaats. Idem met de onderbenen en rug.
Op een druk of moeilijk paard maakt de juiste houding geen verschil. Wel of je gespannen/verkrampt zit of ontspannen/losjes.
joyce B schreef:ik vind het rijden van een manegepaard niet altijd goed voor je houding en rijden. Als het dier zich erg strak houd en slecht voor je been is en slecht in buigt, ga je je hulpen soms forceren en meer druk geven. Handen vastzetten als een paard je uit balans trekt, hakken optrekken omdat een paard niet op je kuit reageert etc. etc... Ik heb veel meer ruimte om aan mijn houding en zit te werken op een paard dat fijn aan de hulpen en soepel is!