Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:47

Hoezo kun je geen vooruitgang krijgen op een manege paard?
Nu moet je wel een beetje hebben die medisch wel goed is, maar dan kun je in een uur dat paard best lekker aan het lopen krijgen. Je moet het alleen wel kunnen en dat is voor de meeste het probleem, niet het paard.
Je bent er om te leren toch?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:52

gerpiegorp schreef:
En om eerlijk te zijn, ik zou mezelf ook echt niet op mijn paard laten :+ maar gelukkig kan ik er met mijn beide pony's goed aan werken :j

Maar weet je, met zo'n instelling zou ik er al meer vertrouwen in hebben. Dat toont aan dat je weet dat er nog een hele weg te gaan is, en vooral dat je echt wil leren. En daar kun je juist wat mee..

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 21:15

sneeuwpop schreef:
Hoezo kun je geen vooruitgang krijgen op een manege paard?
Nu moet je wel een beetje hebben die medisch wel goed is, maar dan kun je in een uur dat paard best lekker aan het lopen krijgen. Je moet het alleen wel kunnen en dat is voor de meeste het probleem, niet het paard.
Je bent er om te leren toch?

Ik vind dat je een manege paard wel degelijk goed kan laten lopen, maar met instructrices die poep , je niet nee :+ Dan kan je het niet goed leren.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:26

Natuurlijk kun je een manegepaard wel correct laten lopen hoor, niet alle manegepaarden zijn doodgetrapte aardappels :+

Maar als ik kijk naar de paarden die ik dan op de manege reed (tuiger die niet tegen de druk van teugels kan, pony die met 2 dekjes gereden moest worden omdat hij anders teveel last had van het zadel, paard die van trensje naar roosjesbit ging omdat hij bokte), dan is het nog best lastig om ze 'correct' te rijden, maar het is ook een uitdaging waar je van kan leren.

Maar dingen als longeren, grondwerk, en alles leer je nou eenmaal niet op een manege, dat vind ik best wel jammer. Gelukkig is de pony die ik rijd ongelooflijk gevoelig voor lichaamstaal, dus dat is ook echt een (enorme) uitdaging voor mij, vooral omdat ik nou niet bepaald een leiderstype ben en zij maakt daar haarfijn misbruik van :Y)

En dat is ook het leuke van een verzorgpaard/bijrijdpaard, dat je dan al die dingen wél kunt leren :))

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:30

BrittSl03 schreef:
Roosje01 schreef:
Leuk britt!
Ik kan ook niet wachten tot donderdag. Had gister ook nog mailtje gehad voor een tinker, maar dan zou ik 2x per week met de auto heen een weer over de pond moeten. En dan word het wel een duur grapje. En wil eerst ff de haflinger afwachten tenslotte heb ik daar al een afspraak. Nu hopen dat het klikt.

Super veel succes donderdag! Je kijkt er echt al lang naar uit volgensmij :) Ik zou inderdaad ook afwachten voor die haflinger! Iedere keer met de auto lijkt mij vervelend...!

Dank je moet nu ook met de auto maar hoef niet over de pond voor deze.

Ik lees later even verder bij er is zoveel gepost

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:34

Op manegepaarden kun je goed werken aan je eigen houding, zit en balans.
Op een lastig paard ben je vaak veel met het trainen, coachen en corrigeren van het paard bezig.
Dus af en toe op een mak schaap komt ten goede van je eigen bewustzijn als ruiter.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 23:58

Zo heb er eigenlijk nooit over nagedacht :o
Ik vind het best wel een slimme... Ik zocht altijd wel een beetje uitdaging in een paard (niet dat ik graag bokkend door de bak ga hoor), dus dan ben je niet zo aan het letten op jezelf (vooral niet in een les met meerdere mensen). Dit vind ik wel een leuke, hier ga ik eens mee aan de gang :D

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 00:27

gerpiegorp schreef:
Natuurlijk kun je een manegepaard wel correct laten lopen hoor, niet alle manegepaarden zijn doodgetrapte aardappels :+

Maar als ik kijk naar de paarden die ik dan op de manege reed (tuiger die niet tegen de druk van teugels kan, pony die met 2 dekjes gereden moest worden omdat hij anders teveel last had van het zadel, paard die van trensje naar roosjesbit ging omdat hij bokte), dan is het nog best lastig om ze 'correct' te rijden, maar het is ook een uitdaging waar je van kan leren.

Maar dingen als longeren, grondwerk, en alles leer je nou eenmaal niet op een manege, dat vind ik best wel jammer. Gelukkig is de pony die ik rijd ongelooflijk gevoelig voor lichaamstaal, dus dat is ook echt een (enorme) uitdaging voor mij, vooral omdat ik nou niet bepaald een leiderstype ben en zij maakt daar haarfijn misbruik van :Y)

En dat is ook het leuke van een verzorgpaard/bijrijdpaard, dat je dan al die dingen wél kunt leren :))

Mijn verzorgpaard is een een Tuiger en is ook geen fan van teugel druk, zijn daar gewoon heel erg moeilijk in.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 00:29

Anke schreef:
Op manegepaarden kun je goed werken aan je eigen houding, zit en balans.
Op een lastig paard ben je vaak veel met het trainen, coachen en corrigeren van het paard bezig.
Dus af en toe op een mak schaap komt ten goede van je eigen bewustzijn als ruiter.

Mijn houding was kan (blijkbaar), toen ging ik een Tuiger rijden en naarmate ik ontspande ging hij ontspannen. Als hij goed liep wist ik dat ik netter zat. Dus het kan ook precies omgekeerd zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 02:18

ik vind het rijden van een manegepaard niet altijd goed voor je houding en rijden. Als het dier zich erg strak houd en slecht voor je been is en slecht in buigt, ga je je hulpen soms forceren en meer druk geven. Handen vastzetten als een paard je uit balans trekt, hakken optrekken omdat een paard niet op je kuit reageert etc. etc... Ik heb veel meer ruimte om aan mijn houding en zit te werken op een paard dat fijn aan de hulpen en soepel is!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 02:24

Ik heb in begin ook les gehad van de eigenaar daarna met de eigenaar samen. En uiteindelijk had ik alle vrijheid mocht ik elke dag komen. Mocht ze als eigen beschouwen was egt heerlijk 6 dagen per week op stal 3 dagen reed ik. De rest deed ik longeren, wandelen en grond werk dag 7 was vrije dag.

Ik als verzorgster vind rijden niet het belangrijkste, maar het is fijn als je af en toe wel mag rijden. Ik wissel zelf gewoon graag af met wat ik doe als ik kom. En het liefste ga ik als ik mag rijden lekker ontspannen naar buiten. En daarom zoek ik ook bewust geen wedstrijd paard, maar een recreatie paard. Les nemen en leren sta ik ook altijd voor open. Ik zeg altijd op paarden gebied ben je nooit uitgeleerd. Ik zit al jaren in de paarden maar ik weet lang niet alles.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 08:13

Had het ook niet over de hulpen. Puur over je eigen zit en houding. Dat werkt ideaal op een beginnerspaard. Ook letten op stille handen op de correcte plaats. Idem met de onderbenen en rug.

Op een druk of moeilijk paard maakt de juiste houding geen verschil. Wel of je gespannen/verkrampt zit of ontspannen/losjes.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:22

Anke schreef:
Had het ook niet over de hulpen. Puur over je eigen zit en houding. Dat werkt ideaal op een beginnerspaard. Ook letten op stille handen op de correcte plaats. Idem met de onderbenen en rug.

Op een druk of moeilijk paard maakt de juiste houding geen verschil. Wel of je gespannen/verkrampt zit of ontspannen/losjes.

Ja en laat ik nou net mijn rug hol trekken en geen vertrouwen in mijn paard hebben als ik gespannen zit. Ga ik ontspannen zitten, recht ik mijn rug en ontspan ik. Handen van mij staan eigenlijk sowieso wel goed. Dus ik ben het er niet mee eens. In een halfjaar ben ik door een Tuiger met vaste rug, een eigen wil en schrik reacties beter gaan zitten dan in twre jaar op de manegepaarden omdat ik daar nooit verbeterd en nu ik privé les heb wel. ;)

Niet perse tegen jou Anke:)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 10:56

joyce B schreef:
ik vind het rijden van een manegepaard niet altijd goed voor je houding en rijden. Als het dier zich erg strak houd en slecht voor je been is en slecht in buigt, ga je je hulpen soms forceren en meer druk geven. Handen vastzetten als een paard je uit balans trekt, hakken optrekken omdat een paard niet op je kuit reageert etc. etc... Ik heb veel meer ruimte om aan mijn houding en zit te werken op een paard dat fijn aan de hulpen en soepel is!

Maar dat heeft dan weer met. de les te maken.
Want het heeft ook vooral temaken met wèten hoe je houding moet zijn. Handen vastzetten op de verkeerde plaats kun je ook doen op een soepel paard.
Meeste paarden beginnen soepel, aan de ruiter om dat zo tehouden en hem nog sterker te maken.
Op de manege worden ze al snel vast gereden, maar je krijgtze brestlosser in een uurtje. Je moet alleen weten hoe.
Ligt imo lang niet altijd aan het paard.
Paarden met lichamelijke problemen zouden imo niet gebruikt moeten worden en anders alleen met lichte ruiters die niet veel van ze vragen.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:46

Helaas is dat vaak niet het geval :=

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:57

Dat is fijn. Privéles is niet voor iedereen weggelegd.
Ik gaf tips om het optimale uit een manegeles te halen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:26

Das waar, maar ik kan er niet zo goed tegen dat de schuld soms bij het manegepaard wordt gelegd, terwijl er veel meer uit te rijden is.
De spiegel is niet goed, omdat er steeds een ander op rijdt. Dat is een groot voordeel van een eigen paard, dan kom je je eigen fouten weer tegen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:28

Volgens mij beginnen we een beetje af te dwalen met deze discussie := . Het gaat hier tenslotte over verzorg en bijrijdpaarden vinden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:16

ja, maar ook over er weer in komen na een pauze en dat je dan beter weer even wat manegelessen kunt nemen dan helemaal onwennig op je potentiele vijrijdpaard stappen terwijl je je van je beste kant wil laten zien bij de eigenaar ;)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 14:19

Krijg net sms deze week gaat het weer niet door. Ivm prive omstandigheden. Wel balen keek er zo naar uit. Ze smst me nog voor nieuwe afspraak.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:18

valt weinig te rijden nu met deze vorst en alleen een buitenbak...

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:37

Ik heb gisteren een advertentie op bokt geplaatst, en vrijwel meteen antwoord gekregen.
Het is iemand die een stal heeft waar ze paarden en sportpaarden als lease- of verzorgpony aangeboden hebben. Superleuk natuurlijk! Ik ga binnenkort een afspraak maken!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:42

Ook al is de bak te hard nu door de vorst zijn er nog zoveel andere dingen die er gedaan kunnen worden met kennismaken toch?
Ik vind het zelf niet eens prettig als ik iemand de eerste keer laat komen om die dan direct te laten rijden, iedereen is zenuwachtig dus eerst maar eens rustig kennismaken en dan zien we wel of er gereden wordt of niet en is de klik er maken we een nieuwe afspraak om dan te gaan rijden.
Voel je je toch iets minder zenuwachtig en opgelaten dan als er meteen van je verwacht wordt dat je de sterren van de hemel rijd!

BrittSl03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:18

Balen dat het weer niet door gaat roosje!
Ik ga er gelukkig donderdag wel naartoe, waarschijnlijk ga ik alleen maar poetsen maar dat is ook leuk natuurlijk! :D

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:05

Ik weet helemaal niet wat ik de eerste keer ga doen. Maarja voorlopig gaat het steeds nie door.