Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 17:53

Lola96 schreef:
Gizeppie, je leert daar ook heel veel van, met name om een paard goed te lezen, lichaamstaal.
En ik ben ook van mening dat je zo een betere band opbouwt met een paard dan vanuit het zadel, zeker wanneer je vertrouwen moet winnen.
Ik moet wel lachen om je laatste regel hoor, zo zijn ze gelukkig niet allemaal maar je hebt ze er idd bij.
Ik heb ook nog nooit een bijrijdster gehad, maar had in het verleden ook maar 1 paard, daar reed mijn vriendin op als ik echt niet kon en anders deed ik haar ook een dagje vrij, nu met meerdere paarden kom ik er niet onderuit, als ik er straks 3 onder het zadel heb dan wordt het wel veel wil ik het allemaal goed blijven doen.

Ja het is ook veel, zeker met meerdere paarden. Ik heb er dan maar eentje.. Ik heb zelf ook super lang bij gereden, weet ook hoe dat is. Het kan een hele mooi ervaring zijn. Ik heb in vedergeval super veel geleerd.. Er zijn mensen die daar wel moeite in willen steken, maar ook mensen die helaas alleen het 'rijden' zien of daar geen tijd in willen investeren. Succes met je zoektocht!

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:02

Ik lees af en toe mee en besef me hoeveel geluk ik heb gehad.

Een vroeger kennisje van me tipte me plotseling een advertentie van iemand die een verzorger zocht voor een Fries die nog moest worden opgebouwd en onder het zadel gebracht moest worden.
Degene die zocht was een stalgenoot van de eigenaresse, zij bemiddelde.
Een tijdje die Fries gedaan maar door wat omstandigheden gestopt.
Degene die bemiddelde is inmiddels een vriendinnetje geworden. Zij verhuisde van stal, leerde daar weer iemand kennen met een leuk paard en zo ga ik komende woensdag rijden. :D

Mijn grootste tip voor jullie is dan ook; leg je lat laag, laat zien dat je serieus bent en zo kom je vanzelf stapjes verder. :j

Succes met de zoektocht!

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:16

hey

ik doe 2 super leuke welsh a ponys nu zoekt eigenaar er nog iemand bij
ponys staan in scherpenzeel gelderland mochten jullie iemand weten of zelf stuur me maar pb

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 08:25

Het is soms raar verdeeld. Ik heb twee shetlanders die best wat extra aandacht zouden kunnen gebruiken. Verzorgsters/-gers zijn hier eigenlijk niet te vinden. Te veel paarden en pony's, te weinig jongeren...

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:18

Ik zit even ergens mee, het gaat niet echt over het zoeken van een verzorgpony, maar een eigen topic openen lijkt me wat overdreven dus ik hoop dat het goed is als ik mijn 'probleem' hier neerleg.

De situatie is als volgt, ik heb sinds een aantal maanden een leuk bijrijdpaard. Sinds kort ben ik begonnen met lessen maar ik ben het niet eens met de manier van aan de teugel rijden hoe de lesgever wil dat ik het doe. Lesgever wil dat ik (veel) druk zet op m'n teugels en ontspan als het paard loslaat. Ik wil liever vanuit ontspanning en activiteit rijden met als resultaat een fijne aanleuning. Ik kom net van de manege en ik sta er zeker voor open nieuwe dingen te leren, maar ik zie aan de teugel rijden niet als een doel maar als resultaat zegmaar.
Na de les appte ik de eigenaar dat ik dit wel lastig vond, maar de eigenaar is het met de manier van de lesgever eens. Hij zei dat ik even flink moet doorzetten en streng moet zijn met m'n handen, en dat ik het paard geen pijn zou doen omdat het een heel vriendelijk bit is.
Ik weet nu even niet zo goed wat ik hiermee moet. De eigenaar en ik rijden dus op een totaal andere manier, en hij wil eigenlijk dat ik op zijn manier ga rijden.
Heeft iemand wellicht tips hoe ik hier mee om moet gaan?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:24

Ken je iemand die jij prettig vind rijden en die eens kan komen kijken naar je les? De overstap van manege naar meer trainingsgericht rijden kan groot zijn dus ik denk dat het handig is om iemand met meer kennis en ervaring eens mede te laten beoordelen of je gevoel hierin klopt. Als die jouw mening deelt zou ik echt afscheid nemen. Alles wat je nu verkeerd aanleert gaat je later enorm tegenwerken en heel veel tijd en energie kosten om af te leren. Om het nog maar niet te hebben over hoe leuk het nog is als je iets moet doen waar je niet achter staat...de lol gaat er dan meestal snel af.

Horizonnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:07

Ik dacht ook altijd dat verzorgponys vinden heel lastig was in mijn buurt. dat was toen ik nog jong was ook niet gemakkelijk. Toch een lieve shetlander gevonden die ik een jaar mocht verzorgen van mijn ouders. Toen ik daar weg moest heel lang geen verzorgpaard gehad. moed was inderdaad in mn schoenen gezakt want ik was wel bij 3 mensen komen kijken.
Toen een oude kennis van me waarvan ik wist dat die een paardje had gevraagd of die nog hulp nodig had. Dat had ze en ik heb haar arabiertje een maand of 4-5 verzorgd. Helaas door omstandigheden daar mee moeten stoppen. was een moeilijke keuze, en ik had er absoluut geen zin in om weer heel lang te moeten gaan zoeken want het was al zo lastig om de arabier te vinden. Toen ik toch besloot te stoppen werd ik een paar uur later gebeld door een stalgenootje...
sindsien een superlieve haflinger die heel goed bij me past. maandag 12nov doe ik haar officieel een jaar. Ik wil nooit meer weg bij haar <3

mijn tip: vraag alle eigenaren die je kent (met leuke ponys) of ze nog hulp nodig hebben. misschien zijn ze niet per se op zoek, maar is het wel een verrijking als je hun gaat helpen! succes!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:34

Pindakaa7 schreef:
Ik zit even ergens mee, het gaat niet echt over het zoeken van een verzorgpony, maar een eigen topic openen lijkt me wat overdreven dus ik hoop dat het goed is als ik mijn 'probleem' hier neerleg.

De situatie is als volgt, ik heb sinds een aantal maanden een leuk bijrijdpaard. Sinds kort ben ik begonnen met lessen maar ik ben het niet eens met de manier van aan de teugel rijden hoe de lesgever wil dat ik het doe. Lesgever wil dat ik (veel) druk zet op m'n teugels en ontspan als het paard loslaat. Ik wil liever vanuit ontspanning en activiteit rijden met als resultaat een fijne aanleuning. Ik kom net van de manege en ik sta er zeker voor open nieuwe dingen te leren, maar ik zie aan de teugel rijden niet als een doel maar als resultaat zegmaar.
Na de les appte ik de eigenaar dat ik dit wel lastig vond, maar de eigenaar is het met de manier van de lesgever eens. Hij zei dat ik even flink moet doorzetten en streng moet zijn met m'n handen, en dat ik het paard geen pijn zou doen omdat het een heel vriendelijk bit is.
Ik weet nu even niet zo goed wat ik hiermee moet. De eigenaar en ik rijden dus op een totaal andere manier, en hij wil eigenlijk dat ik op zijn manier ga rijden.

Lastig is dat. Ik heb ook een keer een bijrijdpaard gehad waarbij de eigenaar totaal anders reed dan ik. Mocht toen wel m'n eigen instructrice dus ik bleef wel op mijn manier rijden. Uiteindelijk merkte ik toch steeds negatieve effecten als zij gereden had, dus ben toen toch met het paard gestopt. Is er een mogelijkheid dat je een eigen instructeur mag kiezen?

Horizonnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:33

Pindakaa7 schreef:

Ik zou misschien in overleg gaan met de eigenaar. Het werkt niet goed als jullie totaal anders rijden op hetzelfde paard denk ik. Doe een beetje research naar andere instructeurs in de buurt die jou interessant lijken, en anders misschien toch je aanpassen of anders opzoek naar een ander paardje. Het is voor de eigenaar natuurlijk onhandig om zich aan de bijrijder aan te passen. Maar hopelijk komen jullie er samen uit! Houd ons op de hoogte :(:)

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 21:33

Bedankt voor de tips! Ik heb 1x per maand les, ik mag helaas niet van lesgever veranderen. Ik weet niet echt wat de eigenaar er nou van vind dat ik anders rijd. Buiten de les om rijd ik nu gewoon op 'mijn' manier en krijg ik af en toe wat tips van iemand op stal. Het met de eigenaar overleggen vind ik wel lastig.. Ik heb niet het idee dat de eigenaar het erg vind en ik ben best wel aan het paard gehecht :o. Ik denk dat ik het nog even aankijk en het wellicht binnenkort toch ga bespreken.

Horizonnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 22:07

Pindakaa7 schreef:
Bedankt voor de tips! Ik heb 1x per maand les, ik mag helaas niet van lesgever veranderen. Ik weet niet echt wat de eigenaar er nou van vind dat ik anders rijd. Buiten de les om rijd ik nu gewoon op 'mijn' manier en krijg ik af en toe wat tips van iemand op stal. Het met de eigenaar overleggen vind ik wel lastig.. Ik heb niet het idee dat de eigenaar het erg vind en ik ben best wel aan het paard gehecht :o. Ik denk dat ik het nog even aankijk en het wellicht binnenkort toch ga bespreken.

ja snap ik. hoe anders rijden jij en de eigenaar dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 23:33

Pindakaa7 schreef:

Ik als eigenaar zou er niet blij mee zijn zeg ik heel eerlijk. Maar in dit verhaal snap ik jou eigenaar ook niet helemaal, dat die er verder niks mee doet/van zegt.
Je weet dus niet zeker of zij het erg vind? Ik zou het toch even netjes overleggen. Ik persoonlijk zou er niet blij mee zijn als ik erachter kwam dat je gewoon doodleuk je eigen ding doet wat niet strookt met hoe ik wil dat het paard gereden wordt ;)

Ik wil met een reden dat mijn bijrijders bij dezelfde instructrice lest als ik. Als ze vervolgend alsnog op haar eigen manier gaat rijde heeft dat weinig zin. Daarnaast lijkt het mij ook niet helemaal eerlijk tegenover het paard :) Ik weet niet hoeveel jullie rijden van elkaar verschild, maar als hij hetzelfde doet bij beide en bij de één erop afgestraft wordt en bij de ander beloont is dat voor hem ook niet te begrijpen :)

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 23:49

Heel eerlijk, als je manier van rijden zo erg verschilt is het beter, ook voor het paard, om er niet mee door te gaan. Dat levert voor jou ook alleen maar frustraties op. Ik ken het gevoel hoor, ik wil mijn bijpaard ook niet in de krul trekken en gelukkig stond de eigenaresse er wel voor open dat ik bij een andere instructrice ging lessen. Onze rijstijl komt niet overeen, maar 'gelukkig' ben ik de enige die haar rijd. Voor het paard is het ook verwarrend hoor als je zover uiteen ligt. Wij hebben een nieuw verzorgmeisje erbij en die had even op haar gereden, ik kon de dag erna aan haar merken dat ze flink in de mond heeft gezeten. Dat vind ik zelf wel erg vervelend en het is verwarrend voor het paard :)

Lolaxx18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 23:54

Geduld hebben en via via en veel mensen vragen en kennen. Hoe meer mensen je kent hoe meer vertrouwen ze in je krijgen en je dat lagen doen :)

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:15

Toen ik aangaf dat ik niet op de manier van de lesgever wil rijden, werd dat (voor mijn gevoel) afgekapt met dat deze manier gewoon het snelst werkt. Ik heb toen duidelijk laten weten dat ik niet met zo veel teugeldruk ga rijden, hier reageerde de eigenaar niet op. Hij weet dus dat ik op 'mijn' manier blijf rijden, maar ik weet niet wat hij daar van vind.
Het is dus uiteraard niet zo dat ik m'n eigen ding blijf doen zonder dat de eigenaar het weet! Dat zou niet netjes zijn natuurlijk.
(Dit gesprek verliep via whats app)
Bedankt voor jullie meningen!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 17:41

@Pindakaa7

Ik zou het zelf niet zo netjes vinden als mijn verzorgster totaal andere dingen doet dan ik zelf. Ik zou graag als eigenaar op 1 lijn willen blijven, vandaar ook dezelfde instructeur..

Het gesprek hierover zou ik niet via WhatsApp doen! Komt verkeerd over namelijk..

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 15:32

Ik meld me hier weer -O-

2 jaar lang een super lief en moeilijk paard mogen rijden/verzorgen, maar helaas is de eigenaresse verhuisd, en verhuisde hij zo'n 100 km van mij vandaan ;(

Nu na een maand heb ik weer een advertentie geplaatst.. helaas nu al 2 mensen gehad die de afspraak last minute afzegden en nu niet meer reageren :=

Morgen ochtend een afspraak staan, voor een paard wat ik echt zou zoeken als ik een eigen paardje mocht kopen. Ben dus heel erg benieuwd :D

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:34

Nog even een vraagje: nemen jullie bij de 1e keer kijken jullie laarzen en cap mee?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 00:08

xZiva_ schreef:
Nog even een vraagje: nemen jullie bij de 1e keer kijken jullie laarzen en cap mee?

Ik zou gewoon vragen of het de bedoeling is dat je gaat rijden :)

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 00:53

xZiva_ schreef:

Ik meestal wel maar dan laat ik ze in de auto. Als er dan naar gevraagd word kan ik ze halen. Op de fiets nam ik ze niet mee om niet de indruk te wekken dat ik er vanuit ging gelijk te mogen oefenrijden

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 02:59

Eske_B ik neem het sowieso niet mee hoor. Wil niet de indruk wekken dat ik alleen maar wil rijden namelijk. Mocht ze het toch willen heb ik altijd jodphurs aan, en kan ik vast een cap lenen :D

Vroeg het me gewoon af als algemene vraag :))

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 09:00

Wel meenemen hoor of vragen voor je komt of het de bedoeling is om gelijk proef te rijden of alleen kennis te maken. Gewoon in een tas valt het niet heel erg op als je ze mee neemt.
Cap uitlenen vind ik niet fijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 10:31

Inderdaad vragen en anders rijkleding/jodpurs aan en chaos en cap in een tas of in de auto.

Ik heb niet veel tijd, dus alleen afspreken om te praten vind ik zonde van de tijd, als het niet goed lijkt tijdens het gesprek kan ik altijd nog zeggen dat het hem niet wordt qua rijden. Maar lijkt alles goed en is het weer redelijk (dus geen spoelende regen/onweer/storm en geen keiharde bevroren of gladde bak... Dan liever gelijk de eerste keer proefrijden.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 12:06

Gewoon vragen idd :j

Bij mij is het overigens uiteindelijk makkelijk gegaan. Via een facebook groep voor verzorgers en bijrijders in friesland, kreeg best wat reacties. Dus mijn tip is in zo'n groep kijken

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 14:15

Ik zou het zelf ook wel prettig vinden als het mee is.. kan je altijd in de auto laten of bij de fiets. Cap lenen kan wel, heb er 4 voor de uitleen. Maar als iemand dan gympies aanheeft wordt het geen rijden. Of zonder zadel ff uitstappen na longeren ofzo. (Maar dan heb ik mijn pony ook vast.)