bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:27

Ik kan er met mijn pet, of cap, niet bij dat er zulke slechte ervaringen zijn met bijrijders en verzorgers.
Sinds kort verzorg ik 2x per week een superpaardje en ik vind het zeer bijzonder dat de eigenaar zo'n vertrouwen in mij stelt dat ik met zo'n kostbaar bezit en haar beste vriend mág rijden en hem mag verzorgen.
Dat wil niet zeggen dat ik de grote heilige perfecte verzorgster ben ofzo, ik ben ook maar een mens en zal vast nog wel eens een keer een fout gaan maken. Maar iemands vertrouwen zo beschamen dat ze echt compleet klaar zijn met verzorgers, ik hoop maar dat ik dat nooit doe.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:51

Tigra_ schreef:
Ik zeg ook niet dat mensen een paard aanschaffen om een ander een plezier te doen, nouja ouders doen het veel al niet voor hun zelf maar voor hun kind. Maar goed als je een paard hebt en je hebt wegens omstandigheden of dat nu lichamelijk is of kwa privé leven dat je de tijd niet hebt of gewoon weg niet meer kunt, en je zoekt een bijrijder gun je een ander wel dat plezier want er zijn weinig paarden die er slechter op worden als ze gewoon lekker in de wei staan en alles hebben wat ze nodig hebben.

Klopt.
Mijn paarden zijn de afgelopen 2 jaar heel weinig bereden,maar ze worden er niet slechter van. Laat ik ze rijden door een verzorgster is de kans veel groter dat ze er wel slechter van worden. (scheef, doof op de hulpen etc)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:13

minikatje schreef:
Adamootje schreef:
Stel nu dat je iemand tegenkomt die toevallig vrij goede referenties heeft als bijrijder, maar hij/zij heeft geen geld om een bijdrage te geven. Wat zouden jullie dan zeggen? "Nou, nee bedankt. Ik wil gewoon iemand hebben die mij betaald." Niet iedereen heeft een geldboom in zijn/haar achtertuin (Als student zijnde moet je vaak echt zuinig zijn op je geld). Wees blij dat je dan een paar daagjes vrij hebt, daar neem je tenslotte een bijrijder voor aan toch? Bovendien zou ik het veel belangrijker vinden dat mijn bijrijder mij meehelpt bij het ontwikkelen en trainen van mijn paard. Ik vind het dan belangrijker dat zij daarom eerder les gaat volgen bij een gediplomeerde instructrice, dan dat zij mij geld geeft.

het gaat om de klik.
geen klik=> feest gaat niet door.
goede referenties zijn ook maar relatief.
ik vraag niet de hoofdprijs, slechts een kleine bijdrage voor he paardenpotje.
en bovendien, 9 van de 10 moeten de mensen omgeschoold worden. dit omdat ik niet op de gangbare manier rijdt + dat ze meestal moeten leren dat rijden niet alles is en dat ik ook graag heb dat ze grondwerken en tijd stoppen in de omgang met de paarden.
heb 2 lesgeefmensen in mijn vriendenkring die erg goed zijn en paardlief goed kennen, dus les is geen probleem

Natuurlijk is de klik belangrijk (bij zowel het paard als bij de eigenaar natuurlijk). Ik heb al verschillende mensen weg gebonjourd omdat de klik er gewoonweg niet was met mijn paard.

Maar als we het gaan hebben over het geld: ik vind het belangrijker dat mijn bijrijder wilt investeren in mijn paard haar ontwikkeling en in haar eigen ontwikkeling. Dat wat jij opnoemt vind ik daar eigenlijk óók wel onder vallen. Je brengt nu eenmaal je verzorger/ bijrijder wat bij. ;)

minikatje

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:38

precies, maar dat gaat niet gratis :)
paardlief vind de wei idd ook prima, dus het is echt voor de bijrijder zelf.
en ben geen filantropische instelling. ;)

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:01

Snap niet dat mensen zo moeilijk doen over het betalen om een paard te mogen rijden. Hobby kost geld. Heb je dit er niet voor over kun je beter gaan hardlopen. Kost je alleen een paar goeie schoenen.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:23

xsenny schreef:
somige meiden maken echt domme opmerkingen hier !
kijk bv in mijn geval
ik heb tijd zat voor me pony .
alleeen door een ongeluk kan ik me pony niet meer dagelijks rijden
aangezien me pony toch regelmatig gereden moet worden omdat dat dat gewoon beter voor haar is .
vooral nu ze op paddock staat .
hoef ik toch niet gelijk me paard te verkopen?
dat overigens al bijna 24 is dus waarschijnlijk bij de slacht zal belanden!
mensen denk eens even na voor je hier op bokt een reactie plaatst !!

Sorry hoor, ik vind niet dat je 'domme' kan gebruiken. Dit is een discussie plek, dus je kan hier je mening kwijt. Dat deze niet overeenkomt met jouw mening, maakt haar mening nog niet dom. Dus denk zelf na voor je een reactie plaatst!

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:28

Ik begin me af te vragen wat de eigenaren verwachten van een bijrijdster. Dat houdt dus in wat voor taken de bijrijdster moet verrichten als zij komt, welke vaardigheden zij moeten bezitten, in hoeverre zij dingen zelf mag bepalen en wat zij kan verwachten om te betalen. Hoe zien jullie de ideale bijrijdster?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:32

Op de markt staat er nu 1, hele lastige draver, de bijrijder MOET M1 gereden hebben, en dan ook nog 5 euro per keer betalen.
Hallo... het is een draver die moeilijk te rijden valt, dan moet je blij zijn als daar iemand al gratis op stapt. Beter zet je z'n paard op training op een proffesionele stal.

Ik vraag zelf geen geld trouwens, maar wel inzet.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:40

max66, ik vind het erg kort door de bocht om mijn paarden te verkopen, omdat ik er maar op 1-tje kan rijden..
Door lichamelijke problemen kan ik zelf op 1 rijden. De ander heb ik als veulen gekocht en ik vind dat je minimaal 2 paarden moet hebben. Toen wist ik ook nog niet, dat het lichamelijk zo achteruit zou gaan en dan nog...Ik maak zelf toch uit hoeveel paarden ik wil hebben. Tijd heb ik zat. De paarden staan hier op de 1e plaatst. Zou van de zotte zijn, dat ik 1-tje zou moeten verkopen, omdat ik zelf niet in staat ben om hem te berijden..

Wat ik het belangrijkste vind, is inzet..Ook eens langskomen, als het weer te slecht is om te rijden en dan eens een borstel eroverheen..Meer vraag ik niet..Ik begeleid waar nodig en op het rijden en de verzorging die daarbij hoort, vraag ik niets..Maar zelfs die inzet is dus blijkbaar heel moeilijk..Ik ben nu zover, dat ik niet meer op zoek ga naar een bijrijdster..Dan maar wat anders bedenken om met dat paard te gaan doen..

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:41

Wieldop schreef:
Ik begin me af te vragen wat de eigenaren verwachten van een bijrijdster. Dat houdt dus in wat voor taken de bijrijdster moet verrichten als zij komt, welke vaardigheden zij moeten bezitten, in hoeverre zij dingen zelf mag bepalen en wat zij kan verwachten om te betalen. Hoe zien jullie de ideale bijrijdster?

als mijn bijrijder zegt dat ze bv 2 keer per week komt
en zich vervolgens 3 maanden niet laat zien .
zonder het even te melden .
dat vindt ik dus zeer vervelend sterker nog kan ik laaiend om worden !
maar blijkbaar heb ik elke keer de verkeerde .
het is wel jammer want daardoor ben ik het vertrouwen inmiddels kwijt .
en durf ik er ook niet meer aan te beginnen .

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:46

Wieldop schreef:

Ik heb er geen en ik zoek er geen. Maar mocht ik er eentje zoeken is denk toch niets voor mij, ik vertrouw mensen niet zo goed met mijn paard. Maar als ik wel iemand zocht, dan iemand is die eerlijk is en vooral zichzelf niet overschat met rijden of alles er omheen.
Iemand die de basis kennis heeft niet alleen van het paard maar ook daar om heen. Als ik iemand zou hebben die niet eens zou merken tijdens het rijden dat het paard kreupel loopt daar zou ik me niet prettig bij voelen. En valt toch best tegen dat weinig mensen daar toch gevoel voor hebben of zicht op hebben. Bij twijfel toch even vragen en niet stug door gaan en maar denken zal wel meevallen.
Gewoon een eerlijk persoon die dus iets weet om de paarden heen. Ik denk dat dat vaak het probleem is de onwetendheid van de vele verzorgers/bijrijders. Maar als je ze alleen laat met je paard wil je wel dat je paard in goede handen is en dat ze dus van dingen op de hoogte zijn. Gewoon het gevoel hebben voor paarden en die zijn er denk ik niet zoveel.
En afspraken nakomen, en tijdig afzeggen als je niet kan en niet 10 minuten voor tijd. Als je ziek bent weet je dat wel en kun je direct afbellen of even laten weten ik voel me niet goed en ik weet niet of het beter gaat straks of dat ik niet kan. Zodat je zelf ook nog iets kan regelen mocht het paard niet vol pension staan en dus zelf moet voeren of het voer klaarzetten.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 13:34

Ik verzorg momenteel 3 paardjes.
-1 haflinger van 2,5 : daar moet ik niet voor betalen( logisch ook een beetje, ik rijdt er ook niet op) maar die man kent niets van paarden dus is blij dat ik hem kom helpen.

-ook nog een 11 jarige ruin : in het begin betaalde ik 3euro per keer dat ik kwam rijden. Dit is nu weggevallen. Heeft eigenaar zelf beslist. Normaal gerief, wel geen piste

-en ik rijdt nu sinds een paar maanden nog een andere ruin : daar hebben ze heel erg mooi gerief, 3 zadels voor 1 paard, eindeloos veel setjes, en ze hebben een eigen piste. Ze vragen 50 euro per maand. Vind ik zelfs weinig eigenlijk ! (paard staat wel aan huis) hier in belgie vragen ze rap 175 euro... Dus vindt ik dat heel erg veel geluk heb met mijn bijrijdpaardjes. Vriendelijke mensen, mooi gerief, leuke paardjes, mag er mee op stage's , wedstrijden, naar zee enzovoort !

Ik vindt dat je wel geld mag vragen, maar niet overdreven veel. Moet een beetje in verhouding zijn met wat jij kan aanbieden...

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:03

Wieldop schreef:

een open houding en geen bijdehandje.
voor de rest verwacht ik alleen:
- dat ze trouw komt of netjes afmeld
- de paarden eerlijk en fair behandelt
- niet bang is om aan te pakken

de rest wordt allemaal geregeld.
- ze krijgt les
- op den duur mag ze alleen met de paarden bezig
- leert grondwerken en rijden op een andere manier (wat dus dr houding etc ten goede komt)

andere kant:
- unfair behandelen => je vliegt eruit
- grote bek => je vliegt eruit
- achter mn rug om zeggen dat de paarden sielug zijn => je vliegt eruit
- denken dat je mij kan vertellen wat ik moet doen met mn paarden => je vliegt eruit (overleg is natuurlijk altijd mogelijk, maar verwacht niet dat je hier de dienst kan gaan uitmaken)

ken je plek en wees eerlijk.
ben geen boze boeman die onmogelijke dingen verwacht, maar ben wel eerlijk.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:07

Zammie schreef:
max66, ik vind het erg kort door de bocht om mijn paarden te verkopen, omdat ik er maar op 1-tje kan rijden..
Door lichamelijke problemen kan ik zelf op 1 rijden. De ander heb ik als veulen gekocht en ik vind dat je minimaal 2 paarden moet hebben. Toen wist ik ook nog niet, dat het lichamelijk zo achteruit zou gaan en dan nog...Ik maak zelf toch uit hoeveel paarden ik wil hebben. Tijd heb ik zat. De paarden staan hier op de 1e plaatst. Zou van de zotte zijn, dat ik 1-tje zou moeten verkopen, omdat ik zelf niet in staat ben om hem te berijden..

Ik vraag me wel af of je inderdaad een bijrijder hebt en of die jou dan ook moet betalen..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:14

en waarom zou die niet een bijdrage kunnen leveren?
voor niets gaat de zon op, jij hebt een hobby.
anders kan diegene beter slapen als hobby nemen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:53

max66 schreef:
Zammie schreef:

Ik vraag me wel af of je inderdaad een bijrijder hebt en of die jou dan ook moet betalen..

nee, ik heb nog nooit een vergoeding gevraagd..En had tot deze week een bijrijder, maar door het langdurige slechte weer niet een keer langsgeweest...Dus daar stop ik nu dus mee..

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 17:55

niet alleen als het weer goed is komen
nee een echte verzorgster komt door weer en wind !!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:40

Wieldop schreef:
Hoe zien jullie de ideale bijrijdster?

Eerlijk en duidelijk. (vrolijk ;) )
Bewust van "eigen kunnen". (meeste overschatten zich enorm)
Voorzichtig en netjes met paard en spullen omgaan.
Liever een vraag teveel, dan ..... (vul maar in)
Fanatiek om zichzelf te verbeteren met rijden.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:52

Gewoon laten zien dat je door het vuur gaat voor een pony, vanuit je hart, dan komt de rest vanzelf.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:56

Pentax schreef:
Gewoon laten zien dat je door het vuur gaat voor een pony, vanuit je hart, dan komt de rest vanzelf.

Dat ben ik niet met je eens.. ik heb nu super lief meisje, inmiddels vriendin die mijn 'bijrijdster' is.. alleen kan ze mijn paard helaas niet aan. Dus voor een borsteltje en voeren in/ naast de wei gaat ze alleen, maar moet hij beweging hebben 'moeten' we samen.. alleen red ze het niet.. Ondanks dat ze ontzettend gek op hem is, en dus door het vuur zou gaan voor em, is het toch geen 'goede' bijrijdster.. (Voor mijn paard althans)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:10

Ik neem aan dat je wel begrijpt dat wanneer de combinatie goed is. Ik kan ook niet van een 8 jarige verwachten, die graag wilt, dat ze in haar eentje die grote hengst even beleerd. Of andersom van een volwassene dat een shetlander rijden ook niet zo handig is.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 01:21

Dus als iemand eerlijk is,
Komt door weer en wind, zelfs als er niet te rijden valt.
zichzelf wil verbeteren.(met of zonder les)
stallen uitmest, goed voor het dier zorgt.
Weet wat zijn/haar niveau is.
verantwoordelijk is, alles in overleg doet.
en ook laat merken dat hij/zij om het paard geeft en niet loopt te chagrijnen op stal

Is iemand geschikt als verzorger/bijrijder?

Zijn er ook mensen die een ruiterbewijs eisen?.. Ik heb er zelf wel een behaald.. en daar veel van geleerd dus het lijkt mij wel een aanrader eigenlijk..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 03:22

Ik betaal niets. Ik doe wel alle voorkomende klussen, vet het tuig in, mest uit, zet voer klaar en help mee aan het onderhoud van de bak, weiland en paddock. Sta regelmatig met m'n harkje de bak recht te trekken en dat doe ik met genoegen allemaal,. Neem ook regelmatig dingen mee als appels, brood, zak voer/ slobber en zo en vind het leuk om af en toe een halster of zo te kopen. Ook was ik de dekjes regelmatig. In ruil daarvoor klim ik ook wel eens op het paard (gemiddeld zo'n 1 tot 2 keer per week, ben er de ene week 2 dagen en de andere week 4 dagen en meld alleen af bij bijzondere gelegenheden, paar keer per jaar in de praktijk.) voor haar in als zij niet kan en ik val, meestal voor een buitenritje op het moment. Bak is nogal beroerd. Ook train ik het paard aan de dubbele longe. Maar voor al het werk dat ik doe ga ik niet betalen, dat gaat me echt te ver. Ik zie het onderhoud dat ik doe aan tuigage, stal en omgeving als betaling in natura en in ruil daarvoor mag ik doen met het paard wat ik wil, naar eigen goeddunken en ben voorzichtiger dan de eigenares, paardje is immers niet van mij. En rijden staat daarbij niet altijd op de eerste plaats.

In ruil daarvoor mag ik dus rijden wanneer ik zin heb, en de eigenares vraagt over alles, maar dan ook alles, mijn mening en advies. We beslissen in de praktijk samen (nou is dat niet moeilijk, omdat we in vrijwel alles op een lijn zitten en we hebben in jaren tijd pas 1 keer een discussie gehad, en dat was feitelijk over iets onbenulligs, maar dan heeft zij gewoon het laatste woord en dat accepteer ik moeiteloos). Toen paardlief in Utrecht stond, doodziek, ben ik daar elke dag heen gegaan. Ben daar vaker geweest dan de eigenares, omdat ik makkelijker dingen kon regelen met mijn werk dan zij en we van mening waren dat miep in elk geval dagelijks een vertrouwd gezicht moest zien. Dat ze niet vergeten zou worden, ookal stond ze ver weg doodziek te zijn.

Het is heel simpel. Ik heb geen geld, en zij is blij met het feit dat ik gewoon kom volgens afspraak en op de dagen dat ik er ben regel dat madam zoveel mogelijk buiten komt. Ik ben betrouwbaar en kom ook als het paard ziek is (juist dan!), en ben in staat en bereid om in de stal te gaan slapen als het nodig mocht zijn.

Het enige nadeel is dat ik geen topruiter ben, en dat nooit zal worden. Iets met gebrek aan talent. De verbetering van het paard kan ik niet realiseren. Maar ik doe wel m'n stinkende best om daar wat aan te doen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 08:03

mick75, wat ben jij een zalig persoon...Ze heeft het echt getroffen met iemand zoals jij. Zelden zo'n inzet gezien!

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:08

Een bijrijder moet voor mij voldoende inzet tonen en enthousiasme.
Heb nu 1 paardje in pension staan. De eigenaar komt zelden. Is in 3 maand tijd 4 keer geweest. Als ze komt rijdt ze buiten en dan meestal een lange rit. Niet helemaal eerlijk tegenover je paard vind ik als je zo weinig komt. Zo' n verzorger zoek ik dus niet.
Netjes met spullen en paard omgaan, voldoende komen rijden. Dat vind ik belangrijk.