Felicidade schreef:Ik ga woensdag bij een bijrijdpaard kijken!
Heb er echt zin in hopelijk gaat het goed hahais een nrps en en lekker dichtbij!
Succes alvast!
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
AlwaysH schreef:Ik hoorde net in een ander topic dat mensen met eigen paard, die hun pony aanbieden als verzorgpony, het vreemd vinden dat kinderen (en volwassen) die ene verzorgpony zoeken willen rijden. Daar heb je dan natuurlijk bijrijdpaarden voor.
Ik vind dit niet hetzelfde, maar ik vind niet dat je een verzorgpony alleen maar hoeft te verzorgen. Ik bedoel, bijrijdpaarden hebben extra beweging nodig maar verzorgpaard en hebben vaak te weinig aandacht én beweging dus dat snap ik nie echt...
AlwaysH schreef:@Marocje, voel je je aangevallen?
En verpesten vind ik heel erg overdreven, zal wel aan mij liggen.
xxdomiixx schreef:ook al kunnen mensen goed rijden soms is het ook gewoon niet zoals de eigenaar het zou zien.
Marocje schreef:Ik kan idd niet tegen de instelling van verzorgers dat er alleen met rijden beweging gegeven kan worden. En ja, verpesten. Mijn pony is ingereden en meteen helemaal vast gereden, door onwetendheid. Ook het idee dat ie minimaal drie keer per week bereden moest worden. Het zadel moest passen volgens de winkel, daar vertrouwden ze op. (Paste dus echt niet). Rechtsom galoperen kon ie later niet meer: hij was eigenwijs... dit was dus voor mijn tijd, voor de duidelijkheid.
Ik ben geen osteopaat, maar die heb ik er wel bij gehad. Mijn vermoeden klopte dus zeker. En zo zijn er wel heel veel paarden die ik om me geen zie (zag) die echt wel problemen hebben, maar waarvan de ruiter lekker een rondje rijdt, paar figuren, en 'ze hebben weer lekker gereden'
En uiteraard zijn er een boel mensen, eigenaren of bijrijders/verzorgers, die netjes rijden, weten wat ze doen, waar de oefeningen voor dienen en hun paard verbeteren! Maar ik zie helaas vaker het tegenovergestelde dus..
Maaikevdk schreef:Ik denk dat zodra je lessen neemt bij dezelfde instructrice, dat een verzorger/bijrijder ook op het paard kan rijden. Je moet dan als verzorger wel ervoor openstaan om te leren en natuurlijk ook klusjes doen en op een andere manier beweging geven.
xxdomiixx schreef:Ik zie juist vaak dat mensen te veel met die teugels willen en te veel met de benen doen, of te veel op het hoofd van het paard letten. Ik kijk zelf eigenlijk voornamelijk naar de mentaliteit van de ruiter, wat zorgt er voor dat die ruiter bepaalde dingen doet of wil. Net als om de pas aan sporen.. zodat het paard niet terug valt in tempo, als mijn paard dat bij mij doet dan weet ik meteen waar we die dag aan gaan werken: niet terugvallen tot dat ik het zeg. Sturen: afblijven van die teugels. Stoppen: afblijven van die teugels. Heel veel mensen die daar gewoon moeite mee hebben. EN ik zie ook heel vaak dat een paard dubbele signalen krijgt: benen om naar links te gaan maar de heupen zeggen rechtdoor of rechts, dus wat duurt paard lief - dat wat de heupen zeggen, en als dan direct de teugels gebruikt worden denk ik wel: hmm moet je niet eerst even bij jezelf nagaan of je wel de juiste hulpen geeft.
gerpiegorp schreef:Oei, ik wil eigenlijk nog studeren komend jaarmaar ze zijn wel prachtig (ik ben gek op vossen
)
Nog even doorsparen ("even") en dan koop ik wel mijn eigen Gelderse (zweet)vos merrie![]()
Ik had een mooi stukje over mijn manegerijden getypt, klik ik op de 1 of andere manier op 'herstel' van de iPad en toen was mijn hele verhaal kwijtverdorie...
Maaikevdk schreef:Ik denk dat zodra je lessen neemt bij dezelfde instructrice, dat een verzorger/bijrijder ook op het paard kan rijden. Je moet dan als verzorger wel ervoor openstaan om te leren en natuurlijk ook klusjes doen en op een andere manier beweging geven.
AlwaysH schreef:xxdomiixx schreef:Ik zie juist vaak dat mensen te veel met die teugels willen en te veel met de benen doen, of te veel op het hoofd van het paard letten. Ik kijk zelf eigenlijk voornamelijk naar de mentaliteit van de ruiter, wat zorgt er voor dat die ruiter bepaalde dingen doet of wil. Net als om de pas aan sporen.. zodat het paard niet terug valt in tempo, als mijn paard dat bij mij doet dan weet ik meteen waar we die dag aan gaan werken: niet terugvallen tot dat ik het zeg. Sturen: afblijven van die teugels. Stoppen: afblijven van die teugels. Heel veel mensen die daar gewoon moeite mee hebben. EN ik zie ook heel vaak dat een paard dubbele signalen krijgt: benen om naar links te gaan maar de heupen zeggen rechtdoor of rechts, dus wat duurt paard lief - dat wat de heupen zeggen, en als dan direct de teugels gebruikt worden denk ik wel: hmm moet je niet eerst even bij jezelf nagaan of je wel de juiste hulpen geeft.
Ja klopt.
Op veel maneges wordt het wel hele erg slecht aan geleerd hoor. Echt om te huilen gewoon.
Toen ik twee jaar geleden nog leste (Beukers) met school had ik een instructrice die zei dat ik de teugels helemaal over de hals moest doen en net zo lang moest volhouden tot het paard na irritatie de volte op ging bijvoorbeeld.
Toen ging ik een Tuiger rijden, die niet zo van teugel druk houdt en helemaal stijf was (isxP) en niet op beenbreuk reageerde. Toen kreeg k les van mijn moeder en nu gebruik ik mijn teugels alleen als ik stelling vraag. De rest doe ik met mijn benen, en mijn heupen gaan wel mee met de benen en de rest van mij lichaam, ik zit soms zelfs te scheef, ook niet goed natuurlijk.
Op maneges leren instructrices je gewoon niet genoeg in een paar lessen omdat een groep altijd veel te groot is. Ze hebben geen tijd om zw stuk voor stuk te helpen. Ik heb op een paard meer geleerd dan op al die manegepaarden, wel degelijk door de instructrices...