Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:27

Sheran schreef:
Hihi, dat vind ik eigenlijk ook wel logisch! Net als zuinig zijn op je spullen enzo. Een basisvoorwaarde.
Maar wat heeft dat te maken met op een manege lessen of niet?

Als iemand kiest om liever niet te rijden of met paarden om te gaan, dan bijv een manegeles te nemen, dan zullen ze eerder stoppen met bijv bijrijden of verzorgen wanneer ze het even drukker hebben bijv....
Als je paardrijden of met paarden om gaan niet heel belangrijk voor je is en zonder kan, dan is afzeggen ook niet zo moeilijk meer.
Zullen vast uitzonderingen zijn, maar helaas hebben de "slechte" het verpest.

Zelf paarden aan huis, ookal doe ik er niet veel mee, kan ik niet zonder.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:50

Hmm, ben het daar niet mee eens. Ik heb in mijn kindertijd gereden op de manege, en superleuk. Maar het enige wat ik achteraf heb geleerd, is paardzitten... Toen ik op privepaarden ging rijden, heb ik pas leren rijden. Toen ik een tijd uit de running was (gezondheid van mij) wilde ik jaren later echt niet weer beginnen op een manege: een tienrittenkaart aangeschaft, maar daarvan maar 3 gereden: dat was echt niets voor mij!
Dus weer bij een vriendin begonnen, en zo weer verder gerold idd. Maar nee, als je liever op een manege rijdt dan helemaal niet, denk ik eerdersom: is het rijden dan echt zo belangrijk voor je? Mij gaat het meer om het paard verbeteren, en dat ga je niet leren op een manege.. Dan kun je er beter naast staan.

Zo zou ik dat dus zelf ook graag willen zien: iemand die echt wil leren, ipv alleen rondhobbelen. Daar leen ik mijn pony niet voor uit (en ga je idd maar naar de manege +:)+ ) Maar wil je echt leren, hoe je een paard los kan maken dmv longeren, Werken aan de Hand of andere dingen? Dan ben je welkom. En uiteraard kan je later ook opstappen.

sneeuwpop

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:22

Er is een groot verschil met vroeger en nu in je ervaring.
Vroeger opde manege moest ik het leren van de instructie. In groeples en op manegepaarden is dat niet zo veel. Echter weet ik nu te leren van paarden en daarnaast van de instructie. De signalen van het paard snap ik en elk paard is anders. Zo zal paard 1 minder heftig reageren op je zit, dan paard 2 of is het ene paard moeilijker bij elkaar te rijden dan de ander...

Ik heb vorig jaar bewust een sensibel paard gekocht om daarvan te leren. Betere spiegel kan ik me niet wensen. Als ik dit paard als eerste paard jaren geleden had gekocht, had dat eerder gevaarlijk kunnen zijn, omdat ik nog niks met de signalen kon doen.

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:25

Ben het compleet met je eens sneeuwpop. Het zal misschien wisselen per manege maar de maneges die ik ken zijn uitdagend genoeg hoor. Mijn vorige manege instructrice vond het juist heel fijn dat ik bij haar in de groepsles reed omdat ze het juist interessanter vond dan kinderen leren 'paardzitten' en ik ook echt iets deed met haar hulp.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:55

De ruiters van één manege uit de buurt hoef ik niet direct als bijrijder hebben, lesniveau is zo onder de maat. De rek en trek, pluk en ruk en schop en mep niveau.

Met dat betreft een herintreder vind ik niet erg, kan gelijk mijn manier van rijden erin krijgen.
En soms komt het nu eenmaal voor dat je niet meer de mogelijkheid hebt om te rijden.
Vind ik helemaal niet erg, zolang je maar accepteerd dat er dan lessen aan vast hangt.

Er zitten wel een aantal betere ruiters tussen van die manege, daar heb ik nu een aantal van bij mij op les gekregen en een aantal daarvan rijden nu paarden van mij bij.
Zodra ze één les van mij hebben gehad, willen ze eigenlijks niet meer terug naar die andere manege.
Terwijl ik persoonlijk vind dat ik niet de beste instructrice ben en ik heb lesgeven ook met vallen en opstaan geleerd.
Maar ik ben heel pietluttig in de basis, dus de houding en de hulpen. En sowieso van de voorkant afblijven, eerst voorwaarts rijden.
Nageeflijk lopen is een cadeautje, die je eerst moet verdienen, voordat je hem krijgt.

Dit is voor de meeste bijrijders in het begin erg moeilijk, vooral omdat ze dit nooit geleerd hebben.
De meeste manege's zijn van geen gel.l trek hem in de krul.
Dit hoef je niet te doen bij mijn paarden, deze laten het weten dat ze dat niet accepteren.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:19

CharxHebe schreef:
Ben het compleet met je eens sneeuwpop. Het zal misschien wisselen per manege maar de maneges die ik ken zijn uitdagend genoeg hoor. Mijn vorige manege instructrice vond het juist heel fijn dat ik bij haar in de groepsles reed omdat ze het juist interessanter vond dan kinderen leren 'paardzitten' en ik ook echt iets deed met haar hulp.

In de hogere groepen rij je niet domweg achter elkaar. Ik heb toen ook een paar x een les meegereden op een paard. Had een pony en mijn "nieuwe" paard werd zadelmak gemaakt. Ik wou graag wat ervaring op een grotere, zonder een paard van een bekende te rijden. Dan voel ik me zo bekeken en rij ik niet vrij. Heb aangegeven bij de manege dat ik wat meer paard wou en kreeg een fijn paard die eerder m1 was geweest. Heb best lekker gereden hoor. (Instructrice was er ook blij mee zag ik, dat het paard wat losser werd gereden)

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:52

Tsja.. als ik kijk naar de maneges in deze omgeving, rijden ze gemiddeld met 16 (!) in één les, met één instructrice. Zelfs de beste instructeurs kunnen dan echt niet elk foutje zien. Uiteraard heb je dan privelessen (duurder dan op eigen paard), maar dan kom je terug op de vorige issue: geld!

Als ik moet kiezen tussen een boterham of een priveles, lijkt de keuze duidelijk toch?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:25

CharxHebe schreef:

Uitdagend genoeg voor jou ja. Maar je kan niet stellen dat het sowieso al uitdagend genoeg is. Ik denk ook dat je enkel iets uit die keuze kunt halen bij ruiters die niet zoveel gewend zijn.
Ik ken meerdere zeer gedreven ruiters, die liever een pauze dan manegeles kiezen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:21

Inderdaad. En je hebt de manege niet altijd helemaal voor het kiezen, sommige zijn beter dan andere. Maar op veel maneges leren ze praktijken aan waar ik gewoon niet aan mee wil werken. Ik wil alleen lessen op maneges die fijn zijn voor hun paarden. Anders voel ik me er echt niet goed bij. Sowieso bennik er kritischer op dan vroeger... niet-passende zadels, schuurplekjes, vreemde bitten... ik doe er liever niet meer aan mee.

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:48

Voor mij ja, ik zeg ook niet dat het overal zo is. Maar ik mocht ook gewoon knhs starten, springen, buitenritten rijden, paarden uittesten en zelfs 1tje zadelmak mogen maken, reed 2 privélessen in de week en 1 springles. Op een andere manege reed ik weer mee in de groepsles. Dus ik had niks te klagen hier op de maneges. Maar feit is er zit uiteindelijk wel een kosteplaatje aan ja dus ik snap dat ook niet iedereen dat kan betalen. Feit is inderdaad wel dat ik privélessen 10x zo leerzaam vind als groepslessen is natuurlijk ook logisch. Maar goed dat ik dat liever doe dan niet rijden is MIJN mening natuurlijk :), ik verplicht het niemand.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:29

Dat is ook wel leuk. :) Voor een vast paard zou ik het ook over hebben. Maar iedere week verschillende manege paarden rijden, zie ik ook gratis niets in.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:45

Geen idee of er mensen uit deze buurt een bijrijder zoeken maar ik heb toch een advertentie op de Markt gezet. (liefst western maar Engels mag ook)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:50

Ik heb inmiddels al mijn twijfels over de verzorger die morgen komt proefrijden.

Ze is wel heel enthousiast, maar in haar laatste berichtje vroeg ze al gelijk van hoe laat we weer terug bij de manege zouden zijn...

Ben ik nou zo maf of vraag je dat gewoon niet bij een kennismakking?
Je kan toch vooraf niet bepalen hoe lang zo iets duurt?

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:07

Misschien willen haar ouders graag weten hoelaat ze ongeveer terug is oid?
Ik hoop voor je dat het wat is :)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:13

Nee het ging niet om haar ouders maar om een goede vriendin van haar.
Haar ouders waren overdag de hele dag weg namelijk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:27

RoosTinker: ik vind dat niet zo raar hoor, weten hoe laat je ongeveer terug bent.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:30

Op zich niet zo hele rare vraag ik weet niet of ze verder veel ervaring heeft met kennismakingen. Maar kan me voorstellen dat ze graag een beetje een indicatie heeft hoelang het kan duren. Zeker als je daarin nog niet zo ervaren bent.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:38

Thnx dames :)
Dan weet ik dat ik me gewoon aanstel haha.
Ik heb hier ook geen ervaring mee :)

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:52

Vind het opzich wel een verstandige vraag ja :). Ik heb bij meerdere mensen proefgereden en de ene keer ben je binnen een uur thuis en de andere keer ben je er 3 uur later nog.. dusja dat is overal anders. 1x moest ik ook op een bepaalde tijd weg om op te gaan passen dus dat heb ik toen ook aangegeven en dat was geen probleem.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 08:20

Spannend. En idd geen gekke vraag. Tenzij ze het wil weten om anderen te laten zien dat ze op een privépaardje mag rijden.
Zelf ben ik allergisch voor pronkgedrag. Zijn ook de typjes die al in het begin vragen of ze een vriendinnetje mee mogen nemen.

Ik heb vandaag om 10.00 uur een afspraak.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:49

Anke schreef:
Spannend. En idd geen gekke vraag. Tenzij ze het wil weten om anderen te laten zien dat ze op een privépaardje mag rijden.
Zelf ben ik allergisch voor pronkgedrag. Zijn ook de typjes die al in het begin vragen of ze een vriendinnetje mee mogen nemen.

Ik heb vandaag om 10.00 uur een afspraak.

Mag ik vragen wat er erg is aan een vriendin meenemen :)

Nou ben ik 18 en is het geen pronkgedrag, maar gewoon gezellig. Ik ga af en toe mee naar haar leasepaard, zij naar mijn verzorgpaard.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:31

Wat er erg aan is? Niks.. tenzij ze het vriendinnetje laten rijden zonder het te vragen en dan kom je daar en zie je iemand anders op je paard, parkeer je de auto loop je naar de bak en hebben ze stiekem snel verwisselt. Huhu valt niet op nee.. (Sorry irritaties komen weer boven :o )

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:59

:oo sommige mensen..

Mijn verzorgster is leaser geworden. Super blij mee! Hij biedt mij zelf geen uitdaging meer dus ben ik op zoek naar een ander paard om te rijden.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:30

Ze is het helaas niet geworden.
Ze had toch niet genoeg ervaring om pony goed op zijn plek te zetten wanneer het nodig was.
Hij ging echt gigantisch met haar aan de haal, dat ik er uiteindelijk zelf maar even op gegaan ben..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:37

Oh wat jammer zeg!!