Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 23:53

AlwaysH schreef:
spruitje12 schreef:
in februari doe ik emma al een jaar <3 wat is ze toch leuk en hopelijk nog vele jaren! Hopelijk binnenkort een sulky zodat we km kunnen gaan maken :D

Eej jij ook een jaar in februari!

ja *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 00:13

1 april alweer 2 jaar op dit super plekje. <3

Mijn bericht destijds:
[naam] schreef:
Het is nu 100% zeker, ik heb een bijrijdpony gevonden! Een hartstikke lieve KWPNxTinker merrie van 12 jaar genaamd [naam]! <3

Alleen bleek ze 14 te zijn en geen 12. :))

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 00:21

Anoniem schreef:
1 april alweer 2 jaar op dit super plekje. <3

Mijn bericht destijds:
Anoniem schreef:
Het is nu 100% zeker, ik heb een bijrijdpony gevonden! Een hartstikke lieve KWPNxTinker merrie van 12 jaar genaamd Star! <3

Alleen bleek ze 14 te zijn en geen 12. :))

super leuk!

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 08:44

AlwaysH schreef:
lienieminie schreef:
Ik doe lucky nu ruim een jaar (bijna 400 dagen) en ben net begonnen met lessen zodat ik binnenkort een keer proefje bij de club verderop kan rijden :D

Is ie nog jong? Of eenkennig?
Raymond was eenkennig, daarom juist meteen beginnen met rijden zodat we daar aan konden wennen:)

Eerst was ze nog weleens aan het uittesten maar dat is nu compleet weg het gaat met rijden heel erg goed ik dacht dat ze 22 was maar ze blijkt dus 19 te zijn en 3 april word ze 20 wat ben ik toch verliefd op haar <3 <3 alle wirwar tussen mij en de eigenaresse zijn ook compleet opgelost alsof het nooit gebeurt was zo blij mee! Ik kreeg ook een kerstkaartje met wat geld erin als bedankje echt zo lief! Daarna ook even kerstkadootje gekocht voor de gedachte :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 09:05

lienieminie schreef:
Tot welke leeftijd rijden jullie op je verzorgpony/paard? Die van mij is namelijk in april 20 en ik weet nooit echt met welke leeftijd een paard ongeveer met pensioen gaat (niet dat dat uitmaakt maar was gewoon benieuwd :) )

Mijn pony is 24. Daar mocht zijn verzorgster ook nog recreatief op rijden. In de bak vind hij niet zo leuk maar buitenritjes heeft hij nog veel plezier in. Helaas staat hij nu in de kliniek omdat hij koliek had. Als hij weer naar huis komt moet hij eerst weer aansterken en hopelijk kan ze daarna weer rijden.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 25-12-15 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 09:09

joyce B schreef:
lienieminie schreef:
Tot welke leeftijd rijden jullie op je verzorgpony/paard? Die van mij is namelijk in april 20 en ik weet nooit echt met welke leeftijd een paard ongeveer met pensioen gaat (niet dat dat uitmaakt maar was gewoon benieuwd :) )

Mijn pony is 24. Daar mocht zijn verzorgster ook nog recreatief op rijden. In de bak vind hij niet zo leuk maar buitendijks heeft hij nog veel plezier in. Helaas staat hij nu in de kliniek omdat hij koliek had. Als hij weer naar huis komt moet hij eerst weer aansterken en hopelijk kan ze daarna weer rijden.

Lucky heeft echt nog energie voor 10 zo he! Ik rij ook gewoon recreatief maar 10 minuten stappen zit een rijvereniging waar ze vaak activiteiten organiseren daar rijden al mijn vriendinnen dus ik ga een keer mee doen aan gewoon een b proef (ze heeft tot m1/m2 gelopen en kon niet maar z omdat ze niet stil kon staan hahahaha)

SophieXAnni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 16:31

Hoi! Weer na lange tijd een update aan mijn kant :) Ik heb een welsh bijgereden voor ong een maandje maar die is helaas verhuist. Nu zit ik in een dilemma.... Ik mag een pony van een stalgenootje van mijn moeder gaan verzorgen maar ben vandaag ook gevraagd om de verzorgpony van mijn vriendin te gaan verzorgen. Want de eigenaresse is zwanger en zou het wel fijn vinden om iemand erbij te hebben. En omdat ik die pony al ken (die van mn vriendin) krijg ik eerder de neiging om dat te gaan doen... maar die pony bij mn moeder op stal is ook heel leuk, ze lijken best wel op elkaar. Ze zijn beide een arabier en denk ook wel van zelfde leeftijd rond de 12 geloof ik. Ik weet alleen totaal niet het karakter van de pony bij mn moeder op stal, maar die bood het als eerste aan. Dus twijfel heel erg, ik denk dat ik eerst kennis ga maken met de pony bij mijn moeder op stal en als dat niks wordt kan ik altijd nog die andere pony gaan verzorgen

vraagteken

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:33

Beste jammer dat er niemand een buitenrij paardje zoekt.... Ik zou het heel gezellig vinden als er af en toe iemand zin heeft om mee te gaan het bos in op twee bomproof paardjes. Maar er is volgens mij meer animo voor dressuurpaarden en wedstrijd rijden.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:37

vraagteken schreef:
Beste jammer dat er niemand een buitenrij paardje zoekt.... Ik zou het heel gezellig vinden als er af en toe iemand zin heeft om mee te gaan het bos in op twee bomproof paardjes. Maar er is volgens mij meer animo voor dressuurpaarden en wedstrijd rijden.

-Lees al heeel lang mee btw x'D-
Als ik een nieuw bijrijdpaard zou zoeken zou ik liever gaan buiten rijden dan wedstrijden rijden. Gelukkig rijd ik nu al bijna een jaar een superleuke Norikeroma bij!! We rijden vooral buiten en soms in de bak, vind ik persoonlijk zoveel leuker :).

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:53

vraagteken schreef:

Tja woon je in mijn buurt? Zou best wel een keertje met je in het bos willen rijden ;)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:57

Hier ook buitenrij paardjes maar ook nog steeds geen reactie van de juiste..

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:58

Nou hier is daar zo weinig aanbod van...

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:01

AlwaysH schreef:
vraagteken schreef:
Beetje jammer dat er niemand een buitenrij paardje zoekt.... Ik zou het heel gezellig vinden als er af en toe iemand zin heeft om mee te gaan het bos in op twee bomproof paardjes. Maar er is volgens mij meer animo voor dressuurpaarden en wedstrijd rijden.

Tja woon je in mijn buurt? Zou best wel een keertje met je in het bos willen rijden ;)

Jammer, we wonen niet in de buurt ( paarden staan in de buurt van Lemmer)... Desalniettemin ben je altijd welkom voor een bosrit hoor :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:07

Wat ik dan heel moeilijk om te vinden vond, is een paard waar beide mee mag. Nog bijna niet gevonden tot nu toe. Vind buitenrijden heel leuk maar wil ook dressuur doen. Dus kies nu voor paarden waar ik wel dressuur mee kan doen en buitenritten doe ik dan maar op van die stallen.

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:40

Selina schreef:
Wat ik dan heel moeilijk om te vinden vond, is een paard waar beide mee mag. Nog bijna niet gevonden tot nu toe. Vind buitenrijden heel leuk maar wil ook dressuur doen. Dus kies nu voor paarden waar ik wel dressuur mee kan doen en buitenritten doe ik dan maar op van die stallen.

Mijn paarden zijn ook geschikt voor beiden hoor, maar blijkbaar is er toch meer vraag naar sportpaarden. (terwijl mijn tinker ook kan piafferen :D )

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:44

vraagteken schreef:
Selina schreef:

Mijn paarden zijn ook geschikt voor beiden hoor, maar blijkbaar is er toch meer vraag naar sportpaarden. (terwijl mijn tinker ook kan piafferen :D )

Ik heb dat tijdens zoektochten nooit echt kunnen vinden, weet niet of jij dan een uitzondering bent of dat ik op de verkeerde momenten zocht :D Mijn enige eisen waren altijd dat het paard met een onzekere ruiter om kan gaan en een rijbak.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:44

Deze zou mogen. Is alleen schrikkerig dus ben nu met de basis bezig:)

Ga waarschijnlijk de volgende zomer wel met hem naar buiten. Spannend.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:00

Weet niet of het hier hoort, maar ik zit er een beetje mee of ik zal stoppen met mijn bijrijdpony of niet. Sinds 2 maanden is hij verhuisd naar een andere stal en in die tijd heb ik denk ik 2/3 keer gereden. Ik betaal dus nu 50 euro per maand om z'n stal uit te mesten en te longeren. Ik rij niet omdat hij er simpelweg áltijd vandoor gaat.
Toen ik begon was mij verteld dat hij bomproef is. Dat was echt precies wat ik zocht want ik was een beetje het vertrouwen in de paarden en in mezelf kwijt geraakt. Nu was hij in het begin echt superbraaf, maar vooral sinds hij op deze stal staat is het heel erg veranderd. Het rijden vind ik eng en niet leuk meer omdat hij er op een gegeven moment toch wel vandoor gaat. De pony zelf vind ik verder echt heel leuk, maar ik zou ook heel graag weer willen rijden. Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:10

Vervelende situatie Amira. Ik zou het er sowieso over hebben met de eigenaren, of heb je dat al gedaan? Reageert de pony ook zo bij de eigenaar? Misschien is er wat aan de hand met de pony?
Les nemen is natuurlijk een goed plan, op deze manier kan je ook wat vertrouwen terug krijgen.

Mocht na controle van de pony en les nemen nog steeds niks verbeterd zijn dan kun je jezelf afvragen of deze situatie prettig is voor jou en de pony. Paardrijden doen we immers voor het plezier voor onszelf en het paard.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:20

Amira_ schreef:
Weet niet of het hier hoort, maar ik zit er een beetje mee of ik zal stoppen met mijn bijrijdpony of niet. Sinds 2 maanden is hij verhuisd naar een andere stal en in die tijd heb ik denk ik 2/3 keer gereden. Ik betaal dus nu 50 euro per maand om z'n stal uit te mesten en te longeren. Ik rij niet omdat hij er simpelweg áltijd vandoor gaat.
Toen ik begon was mij verteld dat hij bomproef is. Dat was echt precies wat ik zocht want ik was een beetje het vertrouwen in de paarden en in mezelf kwijt geraakt. Nu was hij in het begin echt superbraaf, maar vooral sinds hij op deze stal staat is het heel erg veranderd. Het rijden vind ik eng en niet leuk meer omdat hij er op een gegeven moment toch wel vandoor gaat. De pony zelf vind ik verder echt heel leuk, maar ik zou ook heel graag weer willen rijden. Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Ik zou les nemen of vragen of de eigenaar/eigenaresse misschien tijd heeft om je een aantal keer te begeleiden. Ook moet je misschien iets aan je eigen instelling veranderen, als jij er niet op gaat omdat hij er toch wel vandoor gaat, gaat hij er ook vandoor als je er wél op gaat zitten.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:33

Amira_ schreef:

Ik zou het nog even aankijken, vooral omdat je zegt dat de pony voorheen wel braaf was krijg ik de indruk dat de pony er gewoon wat langer voor nodig heeft om te wennen. Het zou dus zonde zijn als je stopt terwijl je wel een klik met de pony hebt en het volgende week ook opeens beter zou kunnen gaan. Mijn verzorgpaarden zijn vorige maand ook verplaatst van een kleine stal met vier paarden naar een grote stal met alle faciliteiten en ze hebben er beide veel moeite mee (gehad) om te wennen. Ik rijd op dit moment al een paar weken alleen aan de longeerlijn en het gaat nu eindelijk de goede kant op maar ze dribbelt nog steeds door de bak in plaats van dat ze stapt :')
Lessen kan zeker helpen en probeer het rustig op te bouwen, het zijn veel nieuwe indrukken voor het paard dus je kunt beter tien minuutjes stappen waarin het goed gaat dan dat je een vol uur rijd.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:34

Femm_k schreef:
Vervelende situatie Amira. Ik zou het er sowieso over hebben met de eigenaren, of heb je dat al gedaan? Reageert de pony ook zo bij de eigenaar? Misschien is er wat aan de hand met de pony?
Les nemen is natuurlijk een goed plan, op deze manier kan je ook wat vertrouwen terug krijgen.

Mocht na controle van de pony en les nemen nog steeds niks verbeterd zijn dan kun je jezelf afvragen of deze situatie prettig is voor jou en de pony. Paardrijden doen we immers voor het plezier voor onszelf en het paard.

Les is inderdaad een optie, zal ik na mn examens proberen! Ik denk dat het vooral is omdat ie het eng vind, hij gaat er namelijk aldoor op hetzelfde stukje vandoor :j Van de eigenaar weet ik alleen dat die hem nu longeert en niet rijdt. Bedankt voor je reactie!

xcarpediem: dat van je instelling veranderen snap ik niet helemaal, wat bedoel je daarmee?

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:49

Citaat:
Ik denk dat het vooral is omdat ie het eng vind, hij gaat er namelijk aldoor op hetzelfde stukje vandoor

Dit is dus gewoon een kwestie van oefenen, jij moet aan het paard duidelijk maken dat het niet eng is.
Probeer het dus gewoon te oefenen, eventueel aan de hand in plaats van onder het zadel. Loop eens met hem langs het stuk waar hij normaal gesproken wegschiet en let goed op waar hij van schrikt, als je dat weet is het al een stuk makkelijker. Loop er een paar keer rustig langs en beloon hem als hij niet schrikt, wanneer jij zelf bang bent zal het paard niet doorkrijgen dat het eigenlijk helemaal niet eng is dus als je echt bang bent bij het rijden kan je het beter eerst aan de hand oefenen. Wanneer jij zelf kalm blijft zal het paard op een gegeven moment vanzelf doorkrijgen dat het niet zo eng is als hij nu denkt :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:58

de pony moet wennen en is onzeker/angstig. Kijk ook even of er iets veranderd is in (meer of pttiger) krachtvoer en minder uren buiten. Dat zijn zaken die veel invloed kunnen hebben op te veel energie krijgen en schrikkeriger worden.

Veel wandelen en werken aan de hand op het erf en in de bak zodat het dier vertrouwen krijgt in zijn nieuwe omgeving. En eventueel eerst losgooien en longeren en daarn pas gaan rijden zodat het drisse er al af is.

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:30

Ik zoek zelf juist een paardje om lekker mee buiten te rijden.