Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:34

Ik denk dat het er ook vanaf hangt wat je zoekt.

Ik bedoel. Ik reed net anderhalf jaar weer op de manege en reed alleen brave manege paarden.

Toen kwam ik een ontzettend grote Tuiger tegen met 0 geduld, 0 respect, maar wel ontzettend lief.

Ik ben 'aangenomen' omdat ik hem vriendelijk rijd en graag wilde leren. Ik wist niet eens wat aan de teugel was. Durf beginners nu wel uitleg te geven over dat onderwerp, of uit te leggen hoe je met een schrikkerig paard omgaat.

Eigenaar is nog steeds blij met me, hij heeft me nu de hele week aangeboden en hoef maar een dag te betalen. Hij heeft gewoon niet de tijd om hem te rijden omdat hij staleigenaar is, af en toe ment hij en verzorging doet hij natuurlijk.

Het hangt er van af of je er geld mee wilt verdienen, je kinderen iets wilt leren of dat je gewoon niet alle tijd hebt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:41

Gewoon niet alle tijd.

Geld hoef ik er niet persé voor. Kinderen iets leren zijn zowel ik als m'n merrie ongeschikt voor.

Paard verder opleiden hoeft ook niet persé (dan zet ik haar wel bij een prof om door te rijden, maar is niet nodig).

Maar wel gewoon iemand die handig kan rijden en klik met m'n merrie zou hebben.
Dat ik niet de weinige tijd die ik heb besteed aan merrie terug op het rechte pad te zetten.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:54

Ik vind het ergens wel grappig om te horen, dat zo veel eigenaars denken dat 'goede' ruiters wel wat beters te doen hebben.
Ik denk dat het best wel mee valt. veel mensen kunnen een eigen paard gewoonweg niet betalen en hebben weinig uitdaging/binding op de manege, dus zoeken en bijrijdpaard. Maar veel mensen vragen er hoge bedragen voor, dus is het alsnog niet mogelijk.

Zo is het in mijn geval wel. Ik heb mijn inziens redelijk wat ervaring, zowel in grondwerk als rijden. Maar ik ben student, en kan geen 75€ per maand ophoesten..

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:56

miramii schreef:
Ik vind het ergens wel grappig om te horen, dat zo veel eigenaars denken dat 'goede' ruiters wel wat beters te doen hebben.
Ik denk dat het best wel mee valt. veel mensen kunnen een eigen paard gewoonweg niet betalen en hebben weinig uitdaging/binding op de manege, dus zoeken en bijrijdpaard. Maar veel mensen vragen er hoge bedragen voor, dus is het alsnog niet mogelijk.

Zo is het in mijn geval wel. Ik heb mijn inziens redelijk wat ervaring, zowel in grondwerk als rijden. Maar ik ben student, en kan geen 75€ per maand ophoesten..

Precies hetzelfde...
Ik hoef hier maar €35 te betalen, ben deze man zo dankbaar :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:02

Mja, de mensen die ik ken en wel op m'n merrie zou willen zetten hebben effectief geen tijd omdat ze al voldoende paarden te rijden hebben.
Bij ons op stal hebben meerdere eigenaars bijrijders. En die bijrijders zijn idd helemaal niet slecht (sommige beter dan eigenaar in kwestie :P ) maar je moet ze maar net vinden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 19:10

Ik heb het bewust bij verzorgen niet over het rijden.
Ik wil bepaalde types gewoon graag afschrikken.
Degene die serieus is, informeert wel verder.
Heb liever maar eentje per maand die komt kennismaken, dan tien waaraan ik mijn tijd verspil.

Vanmiddag eerst samen met mijn verzorgster de zadels schoongemaakt en ingevet. Daarna haar longeles gegeven en daarna op een ander nog dressuurles.
Ze vraagt nooit "gaan we rijden" / "wanneer gaan we rijden". Of iets soortgelijks. Daar hou ik van.
Ze vindt het ook geen punt als er niet gereden wordt. Ook niet als dit een paar weken zo is. Heeft begrip en geduld. Ze komt nu bijna twee jaar hier en gaat prima. Ze vormt een team.

Het moet matchen en vaak gaat er veel tijd en veel personen voorbij voordat je de juiste match hebt gevonden.
Dat moet je willen en tijd voor vrijmaken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:54

Ik vond het altijd wel belangrijk dat ze iets deden met mijn pony. Dus niet alleen helpen met uitmesten en voer klaarzetten, vegen etc, maar ook echt even een borstelbeurt en ze aandacht en liefst ook iets van beweging geven. Vaak was het dan: ga je niet rijden?
Niets doen is echter geen acceptabele optie vloor mijn gevoel. Maar ik zoek dan ook verzorgsters die mij helpen en als dank mogen rijden, en geen bijrijders. Voor les of hulp/begeleiding vraag ik ook geen geld.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:28

miramii schreef:

Mijn ervaring is dat de goede op een pensionstal al een nieuwe krijgt aangeboden voor de ander die door omstandigheden niet meer gereden kan worden.

Ook is het verschil in goede per persoon ook verschillend natuurlijk.
Mensen die liever niet rijden, dan rijden op een manege, zijn voor mij over het algemeen geen goede (iig niet voor mij).
Mensen die niet de moeite nemen om te investeren in zichzelf, daar doe ik ook geen moeite meer voor.
Heb een paar het voordeel van de twijfel gegeven, maar het bleken losse flodders. Geen volhouders.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:33

Ik zal denk ik eerder niet rijden dan op een manege rijden, gewoon omdat ikndaar het geld niet voor over heb. Wel voor privelessen van een goede instructeur. Maar een manege daar ben ik nu echt wel vanaf (met uitzondering van sommige lessen van studentenrijverenigingen, die zijn soms erg betaalbaar en goed!)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:41

Dan zou ik (!) je niet uitnodigen.
Klinkt (!) als "niet snel tevreden" , vooral omdat je voor jouw standaard wel geld over kan hebben.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:52

Het is gelukkig nooit voorgekomen. Maar vind je het vreemd? Geld kun je maar 1x uitgeven. Ik ben ook niet snel tevreden, klopt, omdat ik mezelf wil blijven verbeteren. Ik zal dus eerder op zoek gaan naar alternatieven, of misschien klusjes in ruil voor lessen enzo.

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:55

Ik reed zelfs 3x per week een uur heen en een uur terug naar een manege omdat ik wou blijven rijden :') zelfs toen ik weer vzpaarden had bleef ik dat doen. Maargoed nu heb ik mijn eigen paard dus ben ik daar gestopr dat scheelt wel een hoop gereis :). Maar helemaal niet rijden was voor mij geen optie, evenals 1x in de week op een paard bij mij in de buurt. ik mistte het teveel en vulde dat gevoel op door een manege :).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:59

Had ik destijds ook zeker gedaan, heb ontzettend veel voor de paarden over! :D. Na 7 jaar eigen paarden had ik de mijne verkocht en had ik 1 manegeles genomen, en ik kwam er bijna huilend vanaf... dit was niet zoals ik wilde. Later weer teruggegaan, naar een anderebles, ander paard, en toen was het erg leuk :). Daar ben ik blijven rijden en ik kreeg er okk al snel bijrijdpaarden. Mijn paard 2 jaar later weer teruggekocht, maar ik ben die paarden er toch gewoon bij blijven doen :).

Maar wat ik wil zeggen is dat ik zelf iemand niet zo snel af zou rekenen om het niet nemen van manegelessen. Als ze maar laten zien dat ze graag met paarden bezig blijven en op het moment zelf, met mijn paard, graag willen leren.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:00

Sheran schreef:
Het is gelukkig nooit voorgekomen. Maar vind je het vreemd? Geld kun je maar 1x uitgeven. Ik ben ook niet snel tevreden, klopt, omdat ik mezelf wil blijven verbeteren. Ik zal dus eerder op zoek gaan naar alternatieven, of misschien klusjes in ruil voor lessen enzo.

Maar dan zal je ook aan hoge eisen moeten voldoen (tenminste, dat is imo wel zo eerlijk) . Zonder regelmatig rijden, zal je daar niet aan kunnen voldoen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:02

CharxHebe schreef:
Ik reed zelfs 3x per week een uur heen en een uur terug naar een manege omdat ik wou blijven rijden :') zelfs toen ik weer vzpaarden had bleef ik dat doen. Maargoed nu heb ik mijn eigen paard dus ben ik daar gestopr dat scheelt wel een hoop gereis :). Maar helemaal niet rijden was voor mij geen optie, evenals 1x in de week op een paard bij mij in de buurt. ik mistte het teveel en vulde dat gevoel op door een manege :).

Dat dus ook. Niet zonder paarden kunnen... Daarbij leer je altijd wel wat, wanneer je daar voor open staat.
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 29-12-15 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:04

Sheran schreef:
Had ik destijds ook zeker gedaan, heb ontzettend veel voor de paarden over! :D. Na 7 jaar eigen paarden had ik de mijne verkocht en had ik 1 manegeles genomen, en ik kwam er bijna huilend vanaf... dit was niet zoals ik wilde. Later weer teruggegaan, naar een anderebles, ander paard, en toen was het erg leuk :). Daar ben ik blijven rijden en ik kreeg er okk al snel bijrijdpaarden. Mijn paard 2 jaar later weer teruggekocht, maar ik ben die paarden er toch gewoon bij blijven doen :).

Maar wat ik wil zeggen is dat ik zelf iemand niet zo snel af zou rekenen om het niet nemen van manegelessen. Als ze maar laten zien dat ze graag met paarden bezig blijven en op het moment zelf, met mijn paard, graag willen leren.

Gelukkig toch goed gekomen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:06

ik heb overwogen les op een manege te nemen toen ik na een periode niet echt kunnen rijden en pony/paard niet gezond genoeg voor les het rijden weer serieuzer op wilde pakken. Maar heb toen eerst geprobeerd een bijrijdpaard te vinden waar ik mee kon gaan lessen en dat was in 1 x raak. Yad ik niets kunnen vinden was ik denk ik bij verschillende maneges of de fokker war ik vroeger een pony voor uit had gebracht weer wat lessen gaan nemen.

Als ik nu weer zonder paard zou komen te zitten en ik heb zelf nog geen eigen geschikt paard, heeft mijn instructrice toegezegd dat ik door kan lessen bij haar op 1 van haar eigen paarden. Ze vond het een belachelijk idee wanneer ik dan weer bij een manege zou moeten gaan lessen...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 29-12-15 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:06

Vijf ik ook sneeuwpop! Er was daar een manegepaard waar niemand opdurfde omdat haar 1e dag er iemand gelijk afviel. Die reed ik toen als enige standaard in de les en verder mijn instructrice. Verder teste ik nieuwe paarden uit in de groepsles om te kijken of ze geschikt waren. Dus opzich had ik toch wel uitdaging hoor :). Ook op een manege moet je je bewijzen meestal gaan er dan genoeg deuren open :).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:10

Wat fijn :j

Ja die ervaring heb ik ook, deuren gaan vanzelf open.

@sneeuwpop: wat vind jij dan specifiek belangrijk in een bijrijder, wanneer voldoet iemand aan je eisen? Want als ik het goed begrijp zijn die niet alleen niveau- en omgangsgerelateerd, zoals bij de meesten :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:18

Iemand die waar maakt wat hij /zij zegt.
Veel mensen komen er later achter dat ze toch anders willen dat dat ze in het begin zeiden of totaal een verkeerd beeld hebben van hun eigen ervaring.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:22

joyce B schreef:
ik heb overwogen les op een manege te nemen toen ik na een periode niet echt kunnen rijden en pony/paard niet gezond genoeg voor les het rijden weer serieuzer op wilde pakken. Maar heb toen eerst geprobeerd een bijrijdpaard te vinden waar ik mee kon gaan lessen en dat was in 1 x raak. Yad ik niets kunnen vinden was ik denk ik bij verschillende maneges of de fokker war ik vroeger een pony voor uit had gebracht weer wat lessen gaan nemen.

Als ik nu weer zonder paard zou komen te zitten en ik heb zelf nog geen eigen geschikt paard, heeft mijn instructrice toegezegd dat ik door kan lessen bij haar op 1 van haar eigen paarden. Ze vond het een belachelijk idee wanneer ik dan weer bij een manege zou moeten gaan lessen...

Maar dan kan je dus blijven rijden.
Daar gaat het mij om, dat je -als je echt wil en niet hebt, ook voor even wat minder genoegen neemt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:22

Hihi, dat vind ik eigenlijk ook wel logisch! Net als zuinig zijn op je spullen enzo. Een basisvoorwaarde.
Maar wat heeft dat te maken met op een manege lessen of niet?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:29

maar als de eigenaresse van mijn huidige bijrijdpaard moeilijk had gedaan over het feit dat ik al 4 a 5 jaar niet meer had kunnen lessen (oudje met spat en geen plezier in bakwerk en geblesseerde voormalige sportmerrie waarmee ik alleen nog kon stappen in bk of buitenritje en verschillende zwangerschappen met complicaties en zware drukke tijd met de kinderen)) was ik ook niet meer bij mijn oude instructrice terecht gekomen.
Sinds mijn merrie definitief geblesseerd was geraakt en ik zwanger van de oudste hadden we elkaar niet meer gesproken.

Het heeft wel een aantal maanden geduurd voordat ik weer zo'n beetje terug in vorm en op mijn oude niveau was O:) (Bijrijdpaardje gaf het me ook niet cadeau ;))

Maar inderdaad, waar een wil is, is een weg. Dus je kiest wat je het prettigst vind en lukt dat niet dan neem je genoegen met minder of anders.

Heb tussen zwangerschappen door ook een periode les genomen bij de achterbuurvrouw op haar Z paard. Dat was toen ook een mooie oplossing.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:37

Voor een vast manegepaard of een uitdaging heb ik het geld wel over, maar anders ook zeker niet. Zou dat gratis niet eens willen eigenlijk.

Maar ik snap de eis wel, voor als je gewoon een leuke enthousiaste ruiter zoekt. Zou ik ook hebben voor mijn paard. Maar zoek je een ervaren ruiter, kan je dat niet verwachten vind ik.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:58

Ik vind het persoonlijk belangrijker dat ze willen gaan lessen of in elk geval mijn begeleiding aan nemen, dan of ze de afgelopen periode zonder paard wel doorgelest of gereden hebben. Net ook weer mijn vriendin haar pony gekoppeld aan een herintredende amazone en dat ging prima. Dat iemand een tijd niet regelmatig gereden heeft wil lang niet altijd zeggen dat diegene alles vergeten is... Met een proefritje kun je dan toch al een redelijke inschatting maken of het goed gaat komen qua niveau en klik met het paard toch?