Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:55

Sees schreef:
Ruilen van dagen komt eigenlijk nooit van mij uit (behalve in een uitzonderlijk geval met een wedstrijd), wel van de bijrijders en dan is daar altijd wel een mouw aan te passen. Ik zorg er voor dat de bijrijders altijd kunnen rijden (muv blessures uiteraard) dus ik plan de vrije dagen van mijn jongens ook op mijn dagen, nooit op die van hen. Soms houdt dit in dat ik in een week slechts één keer op mijn eigen paard rijd ;). Ik heb twee paarden dus mocht er een langdurig een blessure hebben, dan zou ik mijn andere paard eventueel beschikbaar kunnen stellen.

Mijn bijrijders mogen heel veel, op de dagen dat zij komen is het 'hun' paard. Willen ze wedstrijden rijden, lessen etc prima. Ik rij ze er wel heen met de trailer, trailerhuur en leskosten zijn voor eigen rekening. En er zijn eigenlijk geen klusjes die ze 'moeten' doen.

Mijn bijrijders mogen best dingen aandragen, hun mening geven of suggesties doen, het eindordeel ligt echter te allen tijde bij mij. Wil ik mijn paarden verhuizen of verkopen zal ik dat eerst kenbaar maken aan de bijrijders en dit niet als een voldongen feit presenteren maar zal ik dit wel doorzetten ongeacht de mening van de bijrijders op het moment dat ik dit beter acht ;).

Nogmaals, bijrijders die bij voorbaat weigeren te betalen terwijl dit vooraf duidelijk kenbaar is gemaakt, hoeven hier niet op het erf te komen, die zijn, is mijn ervaring, niet serieus of willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten :( .

Vooraf zeggen is wat anders dan achteraf horen "ow jaah, je wil 2 dagen in de week komen rijden? Is goed hoor... " en dan een week later "ja, de bijdrage van 100 euro, wanneer krijg ik die?" :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:59

Serendip90 schreef:
Vooraf zeggen is wat anders dan achteraf horen "ow jaah, je wil 2 dagen in de week komen rijden? Is goed hoor... " en dan een week later "ja, de bijdrage van 100 euro, wanneer krijg ik die?" :D

Ja dat vind ik ook. En als je vraagt 'wil je dan als je er bent ook af en toe een drol scheppen?' moet je niet gek opkijken als iemand die komt rijden het een keer niet doet; je vraagt immers 'soms' en niet 'áltijd'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:16

__Sannne schreef:
Wat ik niet snap is dat mensen gelijk denken dat als diegene betaald, het ook geen serieuze bijrijder is? :?
Snap niet hoe je die link kan leggen.

Ik denk dat mensen eerder gebruik maken van hetgene waar ze voor betalen (anders is het geld namelijk weggegooid) dan iets wat zeer vrijblijvend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:35

sallandval schreef:
Mindim schreef:
Veeleisend of zelfoverschatting vind ik een behoorlijk verschil hoor. Mensen moeten eens wat realistischer zijn, voor niets gaat de zon op tegenwoordig, alles wordt duurder en duurder en de tijd dat alles nog voor niks kon is voorbij.
Mensen die eisen willen stellen en daar niets tegenover willen zetten, dan is het dag met het handje. Dat werkt beide kanten uit.

Nou het valt me op dat je (ook hier) alleen de negatieve dingen lijkt te zien aan de bijrijders, terwijl ik je nog niets negatiefs heb horen zeggen over eigenaars. Ook hier; waar ik schrijf dat zowel de eigenaars als de bijrijders aan zelfoverschatting/veeleisendheid lijden... lijkt het alsof jij alleen maar ziet dat de bijrijders daar last van hebben. nou dat is niet mijn ervaring, de enige bijrijders die ik heb gehad waren eerder te bescheiden dan te zelfoverschattend, in tegenstelling tot de eigenaars waar ik heb bijgereden (zeker niet allemaal maar ik kan er wel een aantal noemen)... die soms een stijve of manke ouwe bok als de hoofdprijs beschouwden... en het dan 'ondankbaar' vonden als de bijrijder uiteindelijk "nee" zei tegen de eer om een uur reistijd en een uur klusjes te stoppen om een uur op 'Blessie the Great' te mogen rondhobbelen

Als ik jouw berichten dus zo lees dan denk ik: als je toch kunt kiezen tussen een paard hebben en te maken hebben met bijrijders (die volgens jou leiden aan zelfoverschatting, veeleisendheid, ondankbaarheid) of je hebt geen eigen paard en hebt als ruiter dus te maken met eigenaars (waar je naar het schijnt geen slechte ervaringen mee hebt) ... dan zou ik als ik jouw mening deelde wel weten wat ik deed; lekker weer gaan bijrijden!!! Dat is dan toch veel makkelijker/leuker?

Ik zeg echter vaak genoeg dat het beide kanten uitwerkt, ook in het bovenstaande voorbeeld. Ik zeg nergens dat alleen bijrijders zich aan zelfoverschatting, veeleisendheid en ondankbaarheid schuldig maken toch? Dat maak je er van. Ook in je bovenstaande voorbeeld niet. Ik stel dat mensen zich realistischer op moeten stellen, beide kanten. Veeleisend en zelfoverschatting vind ik nog steeds 2 heel verschillende karaktereigenschappen. Dus het zou fijn zijn dat je me geen woorden in de mond legt ;)

Ik zie veel negatieve dingen aan bijrijders, puur gestoeld op mijn ervaringen ermee, want waar anders moet ik het op baseren?

Verder vind ik een eigen paard veel leuker dan bijrijden en mijn probleem met bijrijders is fijn op een andere manier opgelost, die neem ik niet meer, ja die oplossing was er ook nog ;)

Voor de goede orde verder, ik betaal voor mensen die mijn paard verder helpen. Bijrijders hebben hier nooit hoeven betalen en ik heb altijd aangegeven hun lessen te willen betalen. Men hoeft hier niets te doen, behalve mest uit de bak halen, wanneer dit tijdens de rit is gebeurt en alles weer achter laten zoals je het gevonden hebt. En voor het paard en voor mij is enige regelmaat wel prettig, niet eens zozeer om de beweging van het paard, maar wel dat het niet dusdanig onregelmatig is, dat je er geen pijl op trekken kunt. Heb je iets nodig, geef het aan, dan haal ik het.
Ik ben iemand die een verzorger in de watten legt hoor wat dat betreft, heb begrip voor heel veel dingen. Maar middels negatieve ervaringen, van niet komen opdagen tot het mishandelen van mijn paard, is mijn houding naar bijrijders niet echt positief meer.
Moet ik omdat ik deze mening en ervaring heb, zelf maar gaan bijrijden? Tja, ik vind dat een vreemde oplossing, ik heb hier gewoon geen bijrijders meer. Ik draag verantwoording voor mijn paard en verkoop niet zomaar en zekers niet om een gebrek aan een bijrijder, zou wat wezen.
Eigenaren? Ik heb er zelf zeer positieve ervaringen mee, maar misschien kwam dat ook door mijn instelling als bijrijder. Je kon op me rekenen en helaas zie je dat tegenwoordig niet veel meer.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:52

Mindim schreef:
__Sannne schreef:
Wat ik niet snap is dat mensen gelijk denken dat als diegene betaald, het ook geen serieuze bijrijder is? :?
Snap niet hoe je die link kan leggen.

Ik denk dat mensen eerder gebruik maken van hetgene waar ze voor betalen (anders is het geld namelijk weggegooid) dan iets wat zeer vrijblijvend is.

Misschien maar dat hoeft echt niet alles te zeggen hoor, lijkt me dat dit echt enorm verschilt per persoon.
Vind het nogal naïef om gelijk maar te denken dat iemand er niet gebruik van maakt als diegene er niet voor hoeft te betalen.

vuurneon

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:57

50 euro vind ik zelfs nog veel; daar kan ik 2 pony's een maand van voeren :P

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:02

Serendip, natuurlijk maak je dan vooráf kenbaar (lijkt mij tenminste ;)). Mijn bijrijders wisten vooraf waar ze aan toe waren. En nogmaals, bij ons gaat alles in overleg. Zij geven het gelúkkig ook duidelijk aan als ze iets vinden/willen.

Wat ik wel raar vind is dat als ik duidelijk in de advertentie zet dat ik een bijdrage vraag, mensen dan komen kijken/rijden en dan vervolgens over de bijdrage gaan 'miepen'. Daar kan ik me wel aan ergeren.

Ik vind alles tussen de € 0 - € 100,- voor 2 à 3x in de week héél schappelijk (zelf vraag ik overigens minder) maar nogmaals, als ik € 500,- vraag en ik krijg het ervoor. Prima toch, ik weet wel een goede besteding voor dat geld hoor :P.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:06

Voor 500 euro in de maand mag ze zelfs de staart en manen van mijn pony in een model knippen de ze zelf leuk vind :')

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:07

vuurneon schreef:

Dan heb je het dus alleen over voer.. Met een eigen paard ben je nog veeeeeel meer kwijt, dus 50 euro vind ik niet veel nee..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:09

Dahlia schreef:
vuurneon schreef:

Dan heb je het dus alleen over voer.. Met een eigen paard ben je nog veeeeeel meer kwijt, dus 50 euro vind ik niet veel nee..

Nou zoveel meer ben ik echt niet kwijt per maand hoor ;) 85 euro.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:15

Jij misschien ;) Maar de meeste zijn toch écht meer kwijt.
Dan denk ik dat je ook niet veel faciliteiten hebt (en ik heb het niet over luxe).

Maargoed, ik heb biks, lucerne, vlas, hooi, hoefsmid, stalgeld etc. Dus dat zou ik met 85 euro niet redden hoor _O-
En ik sta op een goedkope stal, zeker voor deze omgeving (randstad), met hele fijne faciliteiten (fijne grote buitenbaan, paddock, overdekte longeering, weiland, ruime box, uitrijmogelijkheden, etc)
Laatst bijgewerkt door Dahlia op 19-10-12 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:16

Mijn bijrijder hoeft niets te betalen. Ze mag 3 a 4 keer per week op mijn haflingers rijden en soms rijden we samen. Eigenlijk mag ze er van mij alles mee doen. Ze heeft respect voor mijn paarden en gaat voorzichtig met mijn spullen om. Ook meld ze het direct als er iets met een van de ponys is aangezien ze bijna om de hoek woont. Ik ben er super blij mee, vandaar dat ik er niets voor wil hebben. Toch is het lastig om een goede verzorger te vinden. Zou het voor haar wel leuk vinden als er
nog iemand van haar leeftijd mee kwam verzorgen, maar vindt maar eens iemand.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:16

Ik heb alles meegerekend haha :D zelfs weideonderhoud!

(Kun je nagaan hoe luxe mijn voorzieningen zijn :') maar goed; heb een stal, 1 hectare grond en een super mooi uitrijgebied direct naast het land! Paard is happy en de baas voor dat bedrag ook haha)

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:20

Ik zou bijvoorbeeld al een bak missen.. Ik wil en kan niet zonder bak (naast dat ik het heerlijk vind om buiten te rijden, wat bij ons ook geweldig kan).
Ik hoef echt geen hele luxe stal, dat vind ik onzin. Maar een goede bak vind ik belangrijk.

En jij woont waarschijnlijk niet in de randstad ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:24

__Sannne schreef:
Misschien maar dat hoeft echt niet alles te zeggen hoor, lijkt me dat dit echt enorm verschilt per persoon.
Vind het nogal naïef om gelijk maar te denken dat iemand er niet gebruik van maakt als diegene er niet voor hoeft te betalen.

Je noemt mij nu naief :D
Nee, mensen laten betalen is geen garantie dat ze komen nee, maar voor sommigen wel, die willen waar voor hun geld. Mensen gaan vaak geen geld stoppen in dingen waar ze geen gebruik van maken ;) Daarvoor is het een te dure tijd om in te leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:25

rb_1990 schreef:
Mijn bijrijder hoeft niets te betalen. Ze mag 3 a 4 keer per week op mijn haflingers rijden en soms rijden we samen. Eigenlijk mag ze er van mij alles mee doen. Ze heeft respect voor mijn paarden en gaat voorzichtig met mijn spullen om. Ook meld ze het direct als er iets met een van de ponys is aangezien ze bijna om de hoek woont. Ik ben er super blij mee, vandaar dat ik er niets voor wil hebben. Toch is het lastig om een goede verzorger te vinden. Zou het voor haar wel leuk vinden als er
nog iemand van haar leeftijd mee kwam verzorgen, maar vindt maar eens iemand.

Nou daar zeg je het, zo iemand vinden is lastig.
Als ik er eentje zou vinden zoals in jouw beschrijving, zou ik heel blij en zuinig mee zijn :D

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:10

Mindim schreef:
rb_1990 schreef:
nog
iemand van haar leeftijd mee kwam verzorgen, maar vindt maar eens iemand.

Nou daar zeg je het, zo iemand vinden is lastig.
Als ik er eentje zou vinden zoals in jouw beschrijving, zou ik heel blij en zuinig mee zijn :D

Dat ben ik ook! Na 6 mislukte pogingen om een verzorger te vinden. De grap is dat ik helemaal niet meer opzoek was, maar toen ik de paarden bij mijn oom ging stallen en zij daar de shetten verzorgde wilde ze die van mij ook dien

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:11

vuurneon schreef:

Citaat:

[b][quote] Nou zoveel meer ben ik echt niet kwijt per maand hoor ;) 85 euro.[quote]

Ik weet niet...maar wij betalen hier alleen aan stalling inclusief hooi, stro en krachtvoer 325,- per maand. Dan komt er nog van alles bij natuurlijk, dus tsja het is ook maar net wat je wilt: nu wel een super binnenbak, buitenbak, paddocks, stapmolen, uitrijmogenlijkheden en op hoog niveau privélessen (tegen extra betaling uiteraard). Dus ik vind het echt helemaal niet gek dan een bijdrage te vragen om mee te kunnen delen met de luxe van een paard wat ook wat kan en zulke faciliteiten. Dan heb ik andere kosten niet eens benoemd hier.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:20

mijn verzorgsters betalen ook mee, ik vind dat niet meer dan logisch, ze kunnen zich geen eigen paard veroorloven, maar huren nu als het waren een stukje paard en toebehoren van mij. daarin tegen mogen ze er ook veel mee doen.ze mogen al mijn spullen gebruiken,incl. trailer, wedstrijden rijden, krijgen begeleiding van me, zowel thuis als op wedstrijd. mogen in overleg ook paard mee op vakantie nemen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:10

Met begeleiding vind ik het ook alweer anders als "klusjes moeten doen omdat eigenaar geen tijd heeft" :p

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:11

De eigenaresse en ik doen het altijd samen omdat we het gezelliger vinden, en ik haar gewoon help zonder dat het een verplichting is!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:23

Mijn mams en zusje zijn mijn oude verzorgpaardje binnen aan het zetten, eigenaresse op vakantie en der vader kreeg hem niet meer gevangen :') We komen daar al ruim 13 jaar... Sinds 3 jaar zelf een paard, maar daar nog steeds blijven komen om even te knuffelen (mijn verzorgpaardje was op pensioen) en dat soort dingen :) Maar als er nu iets is, dan zijn we er nog steeds (ok, ik zit 100 km verderop dus voor mij wat lastiger) we hebben daar jaren lang lol gehad met de paarden, alles mogen doen en ook veel geholpen. Zo kan het dus ook :p ook al rijden we daar al een hele tijd niet meer.

sannie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 20:39

Ik heb een fjord en shet. Zelf heb ik opzich genoeg tijd voor de fjord, daar geen verzorgster voor. Voor de shet heb ik wel een verzorgster. Ze hoeft geen geld te betalen want ik heb haar gevraagd om te verzorgen, ik vind het dan raar als ze moet betalen. Als je zelf in tijdnood zit en zoekt een verzorger vind ik het vreemd dat diegene moet gaan betalen, JIJ zit in tijdnood dus wees blij dat iemand wil verzorgen! Als iemand aan jou vraagt of hij/zij jouw paard mag verzorgen en jij hebt zelf genoeg tijd om je paard te doen maar laat diegene toch verzorgen, vind ik best dat je wat geld mag vragen.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 00:01

HalloDan schreef:
Ik weet niet...maar wij betalen hier alleen aan stalling inclusief hooi, stro en krachtvoer 325,- per maand. Dan komt er nog van alles bij natuurlijk, dus tsja het is ook maar net wat je wilt: nu wel een super binnenbak, buitenbak, paddocks, stapmolen, uitrijmogenlijkheden en op hoog niveau privélessen (tegen extra betaling uiteraard). Dus ik vind het echt helemaal niet gek dan een bijdrage te vragen om mee te kunnen delen met de luxe van een paard wat ook wat kan en zulke faciliteiten. Dan heb ik andere kosten niet eens benoemd hier.

Zo dan.. Wat een bedrag.. Nee dat zal ik zelf écht niet gaan betalen (misschien als ik ooit de loterij win _O- Onee dan ook niet, want dan neem ik stallen aan huis :') ).
Maar dat is ieder voor zich natuurlijk! :)

M'n bijrijdster dus (die ik nu onverwachts sinds zondag heb :P Uiteraard daarvoor al is geweest om te proefrijden enzo), nou volgens mij heb ik daar ook een hele leuke lieve meid aan!
M'n paard moet nu voorlopig alleen gestapt worden (heeft sinds een paar dagen een dik been, loopt totaal niet kreupel of onregelmatig, maar vandaag was er een DA op stal, die heeft even gekeken. Advies is stappen stappen stappen, gebeurt er niets, scannen). En ze bied zelf aan dat ze hem wil komen stappen 's avonds!
Ze zou hem in principe 2 dagen in de week gaan rijden. En nu wilt ze meerdere dagen na haar werk (vlakbij stal) komen om hem even te doen. Ik ben er altijd overdag, moet vaak 's avonds werken. Dus dit vind ik echt heel erg lief van haar! Dat hij 's avonds nog een keer gestapt en gekoeld wordt. Super toch?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 00:37

Ik help binnenkort een meisje met haar stal te bouwen en ga dan elke dag haar paard voeren (is 10 min fietsen) en.in ruil daarvoor mag ik gratis een.paard op haar wei zetten. Als dat paard er komt, zal ik kijken hoe het loopt, maar als ik weer last van mijn rug krijg, zal ik toch echt iemand hem laten rijden 3/4x per week voor 40-50 euro per maand. Ik ben er dan wel altijd bij, want ik mankeer geen tijd, maar de rug die niet meezit.
Lijkt me wel eerlijk, toch?