Sees schreef:Ruilen van dagen komt eigenlijk nooit van mij uit (behalve in een uitzonderlijk geval met een wedstrijd), wel van de bijrijders en dan is daar altijd wel een mouw aan te passen. Ik zorg er voor dat de bijrijders altijd kunnen rijden (muv blessures uiteraard) dus ik plan de vrije dagen van mijn jongens ook op mijn dagen, nooit op die van hen. Soms houdt dit in dat ik in een week slechts één keer op mijn eigen paard rijd. Ik heb twee paarden dus mocht er een langdurig een blessure hebben, dan zou ik mijn andere paard eventueel beschikbaar kunnen stellen.
Mijn bijrijders mogen heel veel, op de dagen dat zij komen is het 'hun' paard. Willen ze wedstrijden rijden, lessen etc prima. Ik rij ze er wel heen met de trailer, trailerhuur en leskosten zijn voor eigen rekening. En er zijn eigenlijk geen klusjes die ze 'moeten' doen.
Mijn bijrijders mogen best dingen aandragen, hun mening geven of suggesties doen, het eindordeel ligt echter te allen tijde bij mij. Wil ik mijn paarden verhuizen of verkopen zal ik dat eerst kenbaar maken aan de bijrijders en dit niet als een voldongen feit presenteren maar zal ik dit wel doorzetten ongeacht de mening van de bijrijders op het moment dat ik dit beter acht.
Nogmaals, bijrijders die bij voorbaat weigeren te betalen terwijl dit vooraf duidelijk kenbaar is gemaakt, hoeven hier niet op het erf te komen, die zijn, is mijn ervaring, niet serieus of willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.
Vooraf zeggen is wat anders dan achteraf horen "ow jaah, je wil 2 dagen in de week komen rijden? Is goed hoor... " en dan een week later "ja, de bijdrage van 100 euro, wanneer krijg ik die?"