Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 3.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:05

HalloDan schreef:
Jemig..als je je dáár al druk om maakt omdat je er niet bij bent: alleen longeren??? Dan zou ik niet graag jouw bijrijdster zijn eerlijk gezegd! :o
Waar heb je dan een bijrijdster/verzorgster voor vraag ik me af? Juist om op die dagen toch juist even alles uit handen te kunnen geven?

Nou, dat is wel heel kort door de bocht. Ik heb mijn verzorgster ook niet om het op die dagen uit handen te geven, maar juist omdat ik een ander ook het plezier gun van een paard 'voor jezelf'. En daarnaast voor de gezelligheid en aanspraak. Overigens doet mijn verzorgster ook niets waar ik niet bij ben. Enerzijds omdat ik dat niet wil, want ik wil weten hoe het gaat in de omgang met m'n paarden, anderzijds is het de leeftijd en het risico.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:07

Jibbel schreef:
HalloDan schreef:
Jemig..als je je dáár al druk om maakt omdat je er niet bij bent: alleen longeren??? Dan zou ik niet graag jouw bijrijdster zijn eerlijk gezegd! :o
Waar heb je dan een bijrijdster/verzorgster voor vraag ik me af? Juist om op die dagen toch juist even alles uit handen te kunnen geven?

Nou, dat is wel heel kort door de bocht. Ik heb mijn verzorgster ook niet om het op die dagen uit handen te geven, maar juist omdat ik een ander ook het plezier gun van een paard 'voor jezelf'. En daarnaast voor de gezelligheid en aanspraak. Overigens doet mijn verzorgster ook niets waar ik niet bij ben. Enerzijds omdat ik dat niet wil, want ik wil weten hoe het gaat in de omgang met m'n paarden, anderzijds is het de leeftijd en het risico.

Daar kan ik me inderdaad in vinden 'Jibbel'.
Ik zou het ook zelf niet fijn vinden, zeker aan het begin niet, als de eigenaar me niet even op weg helpt.

DatBenIkNou

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:48

Op weg helpen in het begin, is iets anders dan geen vertrouwen hebben. Maar goed, ik heb het dan wel over minimaal 16+ verzorgers/bijrijders hé? Onder die leeftijd vind ik het een ander verhaal, dan zal je inderdaad in begeleiding moeten investeren. Dus dan ligt het er ook maar aan waarom je een bijrijdster/verzorger zoekt. Maar uitgaande van de titel van dit Topic, gaat het toch wel om het vinden van iemand die je kan bijstaan op dagen dat jij als eigenaar minder tijd hebt en gaat het niet om iemand anders het plezier te gunnen van een 'eigen' paard'. In dat laatste geval kóst het je namelijk alleen maar tijd en bespáár je er bepaald geen tijd mee.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:14

Ushilove schreef:
Ik ben altijd wel opzoek naar een (bij)rijdpaardje erbij!
8 jaar ervaring, woon in Dronten. al verschillende paarden bijgereden en verzorgt ;)
Maar kan/wil er niet voor betalen

Er stond op mp toch een advertentie voor een tinker in Dronten? Is Elburg te ver voor je?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:38

HalloDan schreef:
Op weg helpen in het begin, is iets anders dan geen vertrouwen hebben. Maar goed, ik heb het dan wel over minimaal 16+ verzorgers/bijrijders hé? Onder die leeftijd vind ik het een ander verhaal, dan zal je inderdaad in begeleiding moeten investeren. Dus dan ligt het er ook maar aan waarom je een bijrijdster/verzorger zoekt. Maar uitgaande van de titel van dit Topic, gaat het toch wel om het vinden van iemand die je kan bijstaan op dagen dat jij als eigenaar minder tijd hebt en gaat het niet om iemand anders het plezier te gunnen van een 'eigen' paard'. In dat laatste geval kóst het je namelijk alleen maar tijd en bespáár je er bepaald geen tijd mee.

Daar heb je een punt.
Maar dan ligt het meestal gewoon bij jou, jij hebt dan geen vertrouwen in mensen.
Ik denk toch dat dat na een aantal weken echt wel gaat komen en dan heb je er gewoon plezier van.
Mocht je nu al zoiets hebben van 'dat gaat me nooit lukken' dan zou ik er niet aan beginnen.
Dat is ook zo eerlijk voor de bijrijder, want als hij/zij straks naar huis moet omdat het het toch niet is zijn ze vaak niet blij.
Ik zou dat namelijk ook niet zijn.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:14

A_nouk schreef:
Mochten jullie nog een paard weten in de omgeving van Eindhoven.. Voor een dressuurmiep.
Hou me graag aanbevolen :)

Helaas kom ik op korte termijn zonder te zitten door apart gedrag van de eigenaar....

Wat naar !
Ik hoop dat je snel wat vind.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:19

Ja inderdaad maargoed, maar eens ergens anders naar gaan kijken :)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:25

In Eindhoven iig genoeg stallen in de buurt... Ik twijfel nog steeds wat ik moet gaan doen :$ Aan de ene kant mis ik het met paarden bezig zijn heel erg... Aan de andere kant, vind maar eens een leuk beestje waar je ook nog iets mee kan/mag en van iemand met wie je op 1 lijn zit :s (vooral het laatste :$)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:28

Stallen genoeg maar wat ze aan prijs vragen is niet altijd helemaal reeel...Vergelijkbaar met de kosten van een eigen paard.

Ook vaak wel een paard maar dan geen bak in de buurt of iets in die trant.. Wil toch graag fanatiek aan de slag met lessen en wanneer het lukt een wedstrijdje.

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:28

Serendip90 schreef:
In Eindhoven iig genoeg stallen in de buurt... Ik twijfel nog steeds wat ik moet gaan doen :$ Aan de ene kant mis ik het met paarden bezig zijn heel erg... Aan de andere kant, vind maar eens een leuk beestje waar je ook nog iets mee kan/mag en van iemand met wie je op 1 lijn zit :s (vooral het laatste :$)

Gewoon gaan kijken zo deed ik dat vroeger ook en zeker dat je dan wel ergens een paardje vind die de aandacht nodig heeft.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:31

tomnaat schreef:
Serendip90 schreef:

Gewoon gaan kijken zo deed ik dat vroeger ook en zeker dat je dan wel ergens een paardje vind die de aandacht nodig heeft.

Dat werkt vaak het beste ja, maar is niet op iedere pensionstal gewenst. Maar naar maneges gaan, mensen leren kennen die misschien iets weten... Het paardenwereldje is klein.

En ik heb hier geen idee waar ik een fatsoenlijke stal kan vinden :$ maar ik vertik het ook gewoon om ergens iets te gaan doen wat niet aan mijn eisen voldoet... (Zoals 1x in de week uitmesten omdat het anders te duur wordt met stro etc. of paard heel de dag in een stalletje...) daar heb ik gewoon geen fijn gevoel bij...

Ik rijd gewoon wel naar Nuenen op en neer :p Dat is het makkelijkst en het minste gezeur :$

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:34

xLions schreef:
Ik denk dat het komt omdat niet iedereen meer op een Shet kan rijden.
Ik ben bijvoorbeeld al veel te groot, en ouders laten hun jonge kinderen minder snel alleen naar een verzorgpony gaan.
Ik zou graag een Shet verzorgen, maar rijden kan niet omdat ik te groot/te zwaar ben.

Dat is natuurlijk wel een 'puntje', want idd moet je niet te groot en te zwaar zijn om op een shet te kunnen rijden. Toch zou ik ook iemand die er niet op past gerust langs laten komen, want extra aandacht is nooit weg en longeren of mennen behoort ook tot de mogelijkheden.
Mijn idee was alleen dat je juist op alleen verzorgen weinig tot geen reacties krijgt, en juist meer als er ook gereden mag worden (hetzij erop, hetzij met de kar)

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:39

maar met een shet kan je wel grondwerk en lekker wandelen leren naast de fiets en idd de kar

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:41

Ja ik verzorg ook n shet, en je kunt er gewoon bijna net zoveel mee!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:42

Serendip90 schreef:
Dat werkt vaak het beste ja, maar is niet op iedere pensionstal gewenst. Maar naar maneges gaan, mensen leren kennen die misschien iets weten... Het paardenwereldje is klein.

En ik heb hier geen idee waar ik een fatsoenlijke stal kan vinden :$ maar ik vertik het ook gewoon om ergens iets te gaan doen wat niet aan mijn eisen voldoet... (Zoals 1x in de week uitmesten omdat het anders te duur wordt met stro etc. of paard heel de dag in een stalletje...) daar heb ik gewoon geen fijn gevoel bij...

Ik rijd gewoon wel naar Nuenen op en neer :p Dat is het makkelijkst en het minste gezeur :$

Rij jij op en neer van Zwijndrecht naar Neunen :+

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:45

Het zou mij niet eens uitmaken, maar ik merk nu, had wel iets gevonden, maar qua "stal" zitten we totaal niet op 1 lijn. Ik mestte eerst elke dag mijn stal uit (elke dag drollen eruit, natte plekken) en hier doen ze het 1x per week, paarden staan op een dun laagje... En dan denk ik ook, tjah... Dat is leuk.. Maar ik erger me er gewoon aan. Zelf rijd ik weinig, dus of het nu een pony of een paard is, maakt niet veel uit :p Je kan met alles genoeg doen... Zelf jaarlingen in de tuin gehad en daarmee kon ik me ook uren vermaken... (Nee rustig maar, niet longeren of wat dan ook ;) maar gewoon knuffelen, ze laten wennen aan dingen, voetje leren geven, meelopen aan een halstertouw etc.)

Maarja, snap dat het hier niet mogelijk is om je paard heel de winter ook buiten te laten staan, andere soort grond etc. Maar de basis qua "denkwijze" moet wel hetzelfde zijn... Tenminste dat werkt voor mij fijner :p

@ A_Nouk; in het weekend ja... Even 100 km ofzo :p

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:48

voor een verzorger en eigenaar is het fijner als je op dezelfde lijn zit.
Anders zal het zeker niet werken.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:52

Dat je commentaar krijgt als je een keer de stal hebt gedaan "er ligt te veel stro in" terwijl het voor jouw gevoel "nog steeds heel weinig is" :p Of met rijden, begin altijd gewoon relax, lang teugeltje, rustig loskomen, maar nee, paard moet meteen in een krul getrokken worden zo'n beetje en na 1 rondje stappen kun je wel gaan draven en actief gaan rijden hoor :') ja sorry...

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:55

kijk als verzorger heb je daar last van maar ook zeker als eigenaar.
Ik ben juist van een pensionstal weggegaan omdat ik dus ook altijd naar mijn hoofd kreeg.
En sorry maar daar ben ik echt niet van gediend.
Alles moet op gevoel gaan en niet met gezeur erbij van andere.
Paarden zijn en blijven je hobby waar je veel liefde aan geeft en terug krijgt.

Daarom ben ik nu zo blij dat ik een plek heb gevonden waar ik gewoon mijn gang kan gaan een soort van (eigen land)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:58

Haha ik zeg er even niets over... Je hebt overal bemoeimensen die alles beter weten. Voor mij is het nu helaas niet mogelijk om alles in eigen beheer te hebben, heb het met mijn moeder/zusje wel een hele tijd gehad hoor :) Dat was echt ideaal. Al wilde ik een uur er achterstevoren op gaan zitten, niemand die er wat van zei :p

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:02

dus jij hebt de andere kant al gezien zoals het kan hihihi.
ja dan zal het moeilijk worden om er 1 te vinden jij bent al verwend hoe het ook kan.hihihi

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:07

Erg is het dan hoor :p Dan valt alles tegen en dan is het bij de ene stal qua "voeren" niet goed, andere is de stal te kaal, andere stal komen ze te weinig buiten :p En dan wil ik het liefst ook nog bij het bos zitten :p

Maar nu gelukkig een stal gevonden die aan de eisen voldoet :D (Alleen wel in Nuenen... maarja, dan blijft ie lekker bij mijn moeder/zusje) en nu is het alleen even kijken, in de weekenden "is ie van mij", maar doordeweeks is het even kijken :) Verzorgster gaat erop "achteruit" (Geen binnenbak meer, nog geen buitenbak, geen kantine, niet meer met haar vriendinnen, 2 km verder) maarja voor mijn paardje is het een betere stal, voor mijn moeder en zusje is het dichterbij, en voor mij mjah.. of ik nu 100 of 101 km rij ;) maakt ook niet meer uit... Dus ben benieuwd of ik doordeweeks iemand houd om te rijden... Aandacht krijgt ie wel van mams en zusje, maar die rijden niet en durven ook niet echt te longeren enzo...

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:11

Serendip, neunen is bij mij om de hoek zowat. Waar sta je dan ergens dat er verder geen mogelijkheden zijn qau rijden? Als ik dat mag vragen uiteraard.

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:12

hier dus een shet en jaarlinghengst die niet veel kunnen.
Dus meisjes of jongens die alleen willen knuffelen komt soms ook niet goed.
ze kunnen naar elkaar wel een maf doen en als je dan tussen staat moet je echt je mannetje zijn.
Maar doordat er veel pensionpaardjes in de buurt zijn gaan de betere verzorgers liever daar heen dan "mijn" stukkie bagger land hihihi.

Ik hoop dat ik ooit nog een goede verzorgster vind en dat hun wel hun aandacht kunnen krijgen die ze nodig hebben

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:18

A_nouk schreef:
Serendip, neunen is bij mij om de hoek zowat. Waar sta je dan ergens dat er verder geen mogelijkheden zijn qau rijden? Als ik dat mag vragen uiteraard.

Ik pb je even :p (want het is nog allemaal niet officieel, nouja voor mij al wel bijna zeker, maar moet nog dingen regelen :p)