Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:38

Icrack, je vraag over het naar links gooien van het zadel vind ik ook wat ver gezocht. Heb al heel wat paarden gereden (ook wedstrijden) en denk dan,zonder het paard gezien te hebben,aan een niet passend zadel en in het ergste geval aan een scheef bespierd paard.(waardoor het zadel niet past)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:21

Ook als recreatie ruiter vind ik het wel belangrijk dat ik niet constant hoef te corrigeren. Voornamelijk de communicatie tussen mij en mijn paard. Die is nu goed maar zodra iemand anders bezig is geweest dan merk ik dat direct tussen ons en moet ik het weer recht zetten. We zihn het nog aan het "inprenten" zodat hij daar niet meer door beïnvloed wordt maar dat duurt wel even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:37

Ik heb het precies andersom eigenlijk: ik ben al zo lang de enige die alles met ze doet, dat mijn bijrijdster er nog een harde dobber aan gaat krijgen, ze zijn lief hoor voor haar, maar ik hoef maar aan te komen lopen en ze word compleet genegeerd door ze en lopen zo van haar weg, om gelijk naar mij toe te komen. Egostrelend voor mij, maar niet echt handig voor haar. Met rijden precies zo, zonder mij in de buurt kan ze er echt niets mee beginnen nog, maar ze doet het hartstikke goed en vind het allemaal geweldig, ik ben echt heel blij met haar.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:49

Ik heb mijn bijrijdster in het begin echt les gegeven over hoe ik wil dat mijn paard gereden wordt, en dat gaat nu dus echt perfect! Zij geeft zelf aan als ze weer eens behoefte heeft dat ik meekijk, en daar maak ik dan ook tijd voor. En dan hebben we er echt overleg over. Dan vraag ik haar waar zij denkt dat het misgaat en waarom, en hoe ze dat denkt op te kunnen lossen. En vaak weet ze het antwoord wel, want ik heb het haar tenslotte al geleerd, alleen moet ze het dan even bevestigd/herinnerd hebben en dan gaan ze weer prima

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:53

Nou rij ik al heel lang paard, heb veel paarden gereden, heb nu mijn eigen paard en les fanatiek maar wat bedoel je met 'het zadel naar links gooien'?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:02

sneeuwpop schreef:
Icrack, je vraag over het naar links gooien van het zadel vind ik ook wat ver gezocht. Heb al heel wat paarden gereden (ook wedstrijden) en denk dan,zonder het paard gezien te hebben,aan een niet passend zadel en in het ergste geval aan een scheef bespierd paard.(waardoor het zadel niet past)

Het zadel is in orde, zeer recentelijk gechecked ook. Haar rug is opgemeten en na gekeken op scheefheid, de scheefheid is mnimaal en valt heel erg mee.
Mijn merrie heeft dit bij vlagen, ik hou daar dan ook rekening mee met mijn rijden en trainingen. Het lijkt mij als je een goede en betrokken bijrijdster hebt dat deze dit ook onderhoudt tijdens haar rijdagen. Of vinden jullie het normaal, dat zij maar wat voor de wilde weg rondrijd onder het mom van who care's.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:15

Ik vind zomaar rond rijden onder het mom who cares echt niet kunnen. Bijrijder kan er echt wel rekening meehouden. Mijn paard is snel verveeld die moet uitgedaagd worden anders pluk ik daar de zure vruchten van :') dat moet een bijrijder ook kunnen maar dat kan lang niet iedereen (patronen doorbreken van jezelf)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:16

xxdomiixx schreef:
Ik vind zomaar rond rijden onder het mom who cares echt niet kunnen. Bijrijder kan er echt wel rekening meehouden. Mijn paard is snel verveeld die moet uitgedaagd worden anders pluk ik daar de zure vruchten van :') dat moet een bijrijder ook kunnen maar dat kan lang niet iedereen (patronen doorbreken van jezelf)

Precies! :-)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:54

Maar waar letten jullie op bij proefrijden? Of de manier van rijden aansluit bij jouw rijden, of alles goed gaat of dat ze open staat voor tips? Zo ging ik proefrijden. We gingen alle kanten op, scheef, kreeg d'r niet in draf. Voelde me net iemand die een maand reed. Maar ik mocht het paard rijden simpelweg omdat ik vriendelijk reed, werd niet boos op het paard of zat niet te plukken aan de voorkant. De rest kwam met les wel.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:05

Ik let op de manier waarop, het gaat er niet om of het lukt en of het snel lukt maar hoe ze er mee omgaan. Want als dat laatste goed is dan lukt het uiteindelijk wel. En ik vind het belangrijk dat ze open staan voor tips en kunnen loslaten wat ze tot nu toe altijd hebben geleerd of gedacht (dat is bij mij heel belangrijk omdat ik vanuit Natural Horsemanship mijn paardje train) en dat ze dus ook openstaan voor nieuwe dingen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:42

Ik denk dat veel mensen de lat voor een bijrijder wel erg hoog leggen. Een echt fijne ruiter heeft meestal al zat te rijden, komt via via makkelijk aan weer een nieuw paard en hoeft het wrs niet van een advertentie op internet te hebben.
Dus een bijrijder via een advertentie rijdt niet rond met "who cares" maar die weet gewoon niet beter. Voelt het wellicht niet of denkt dat ze zelf scheef zit. Veel ruiters horen ook altijd dat alles aan hun ligt en zoeken de fout dus ook bij zichzelf. Terwijl ze soms juist de "fout" van het paard op moeten lossen.

Women2 > Wat ik bij jou tussen de regels door lees is dat wat jij hele fijne paarden noemt eigenlijk niet direct hele makkelijke paarden zijn. Iemand die zich niet door stalgenoten angst moet laten aan praten... Waarom zouden de stalgenoten dat doen? Lijkt me dat daar toch ergens wel iets aan ten grond ligt. Daarnaast gaat het om mesten, voer klaar zetten en paarden even uit de stal halen en als iemand echt heel goed is mogen ze misschien ook wel rijden. Ik vind mesten in ruil voor rijden prima, maar als ik enkel op de grond werken mag en zelfs daarin nog beperkingen krijg en geen begeleiding dan voelt dat niet als iets waar ik blij van zou worden. Ik heb zelf momenteel een verzorgster, die werkt ook enkel vanaf de grond met de paarden, maar die heb ik ondertussen wel al les gegeven/geholpen met lange teugel werk, dubbele longe, vrijheidsdressuur, grondwerk etc. Die heeft van mij al een boel geleerd. Daarnaast mag ze komen wanneer ze wil maar heeft geen verplichtingen en als ze er is haalt ze ook even wat mest uit de wei. Daarnaast mag ze ook mee naar shows en evenementen.

Bij proefrijden kijk ik vooral naar mijn paard. Kan die ontspannen lopen bij de ruiter. Hoeft echt niet nagevelijk, maar als hij vluchterig reageert, met zijn hoofd in de lucht loopt of duidelijk geirriteerd kijkt dan weet ik dat het geen match is. Daarnaast vind ik het ook belangrijk hoe iemand erop zit, iemand die bijvoorbeeld de handen vast zet (zie ik ook aan mijn paard) maakt bij mij meteen al minder kans, dat is iets dat zo moeilijk weer af te leren is, wil ik mijn paard niet aan doen. Iemand die vreselijk krom of scheef zit ga ik ook niet mee verder, zie dat maar eens recht te krijgen, da's een lange weg maar mijn paard last van heeft, doe ik niet. Ik zoek geen sterruiter, maar wil wel een bepaalde basis.

En wat betreft de herintreders die paarden als leerpaard zoeken, kijk alleen al eens naar de adviezen hier op bokt. Hoe vaak zie ik wel niet langs komen in topics "ik wil wel weer rijden, maar liever niet op een manege en een eigen paard zit er nog niet in" of "ik heb geen geld maar wil wel rijden" of "ik heb vroeger gereden en wil weer beginnen, maar niet tussen de kindjes" of "ik wil meer leren, ben uitgeleerd op de manege" of "ik wil de sport in maar mijn ouders willen geen paard kopen" of "ik wil een band opbouwen met een paard" enz. Advies op bokt? Zoek een verzorgpaard! Want daarop kan je gratis rijden, meer leren, zit je niet tussen de kleine kindjes, kan je een band opbouwen en zo vaak gaan als je wilt. Dus zo gek is het niet dat mensen ook met die insteek op zoek gaan naar een verzorgpaard. Wat dat betreft gaat mijn voorkeur altijd uit naar mensen die een eigen paard gehad hebben, die staan er toch anders in heb ik gemerkt. Merk dat aan mijn huidige bijrijdster ook, die zal nooit het gevoel hebben dat mijn paarden op een manier van haar zijn en vindt het ook leuk om te zien hoe gek mijn paarden op mij zijn :)

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:54

@ Amable: De merrie heeft niet een hele goede start gehad op de stal waar ze nu staat. Ze moest halsoverkop verhuizen van stal en kon dat niet helemaal verwerken wat zich uitte in een enorm kwaad en gefrustreerd en bang paard. Ze was in deze periode echt niet leuk en veel mensen op stal zijn een beetje bang van haar geworden, terwijl dat niet helemaal terecht is meer. Ze is niet gevaarlijk, maar kan soms wel wat vreemd uit de hoek komen.

En fijn te rijden ja zeker, makkelijk op zich ook wel. Zoals in een eerdere post al aangegeven kan er een heleboel tegen over staan. Als iemand verder wil in het grondwerk kan dat ook in de vorm van lessen, longeerlessen, als het qua rijden wat wil dan ook gewoon les en de ruin eventueel ook uitbrengen in de springsport.
Ze mogen komen wanneer ze willen, ik sta alleen op een stal waar je zelf moet mesten. Dus ja, dat is wel een beetje een vereiste ja.
Beetje kort door de bocht om, blijkbaar zonder goed te lezen, te zeggen dat het alleen mesten en poetsen is met alleen maar beperkingen. En dat er niets tegen over staat.

De verzorgster die ik had heeft de merrie mee gehad voor schoollessen. Dus ja.... Het is maar wat je noemt dat er niets tegen over staat.

boogiezero1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:04

Hoi allen ik zoek ook nog steeds bijrijdster voor mijn Western gereden les pony in Badhoevedorp iemand interesse ?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:13

Ik had even een vraagje voor paarden eigenaren die hun paard aanbieden voor verzorging/berijden of lease.

Ik heb nu met de feestdagen erg weinig tijd en dus gevraagd of Raymond een soort kerstvakantie mocht zodat ik me totaal op school kon richten en op de feestdagen, zonder me ook nog druk te moeten maken om tijdens de toets en daarna projectweek alleen in het weekend langs te komen. Hij vind het prima en snapt het volledig. Maar hoe vinden jullie dat? De een vindt het namelijk niet kunnen omdat ik nu verantwoord ben over de beweging van zijn paard, maar de ander vindt dat mijn school en de feestdagen wel even mogen gebeuren en ik daarna Raymond weer kan oppakken.

Ik voel me best wel schuldig dat ik niet naar Raymond kan gaan doordeweeks nu om hem aandacht en beweging te geven die hij verdient. Maar ik denk dat Raymond het niet erg zou vinden, want hij staat overdag op de weide met zijn maatje en kunnen hun energie gewoon kwijt.

Hoe denken jullie hier over?
Ik moet overigens ook een uur met de trein en de fiets om bij hem te komen en dan ook weer terug, wat ook meetelt natuurlijk want daardoor heb ik dus geen tijd.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:27

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:43

Volgens mij zoeken ze hier in de buurt geen verzorgpony. :')
Zijn inmiddels bijna 2 maanden verder en er heeft nog altijd niemand gereageerd op mijn advertentie. :')

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:07

AlwaysH schreef:
Ik had even een vraagje voor paarden eigenaren die hun paard aanbieden voor verzorging/berijden of lease.

Ik heb nu met de feestdagen erg weinig tijd en dus gevraagd of Raymond een soort kerstvakantie mocht zodat ik me totaal op school kon richten en op de feestdagen, zonder me ook nog druk te moeten maken om tijdens de toets en daarna projectweek alleen in het weekend langs te komen. Hij vind het prima en snapt het volledig. Maar hoe vinden jullie dat? De een vindt het namelijk niet kunnen omdat ik nu verantwoord ben over de beweging van zijn paard, maar de ander vindt dat mijn school en de feestdagen wel even mogen gebeuren en ik daarna Raymond weer kan oppakken.

Ik voel me best wel schuldig dat ik niet naar Raymond kan gaan doordeweeks nu om hem aandacht en beweging te geven die hij verdient. Maar ik denk dat Raymond het niet erg zou vinden, want hij staat overdag op de weide met zijn maatje en kunnen hun energie gewoon kwijt.

Ik moet overigens ook een uur met de trein en de fiets om bij hem te komen en dan ook weer terug, wat ook meetelt natuurlijk want daardoor heb ik dus geen tijd.

Moet kunnen vind ik. Zolang jij hierover communiceert met de eigenaar is er geen probleem toch.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:12

@xxdomiixx, dankjewel. Ik vroeg me gewoon even af of iedereen er zo makkelijk in is:)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:27

AlwaysH schreef:

School, werk, opleiding gaat gewoon voor, net als bv verjaardagen oid. Ik heb daar ook nooit een probleem van gemaakt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:39

Icrack schreef:
Het zadel is in orde, zeer recentelijk gechecked ook. Haar rug is opgemeten en na gekeken op scheefheid, de scheefheid is mnimaal en valt heel erg mee.
Mijn merrie heeft dit bij vlagen, ik hou daar dan ook rekening mee met mijn rijden en trainingen. Het lijkt mij als je een goede en betrokken bijrijdster hebt dat deze dit ook onderhoudt tijdens haar rijdagen. Of vinden jullie het normaal, dat zij maar wat voor de wilde weg rondrijd onder het mom van who care's.

het gaat mij om de vraag waar jij het juiste antwoord op wil van de verzorgster.
En met mijn ervaring (paarden zadelmak gemaakt en z dressuur) vind dat echt een apart geval waar ik volgens jou ook het foute antwoord op zou geven.
Nu zoek ik geen verzorgpaard, maar al zou, dan zou ik zou gelijk twijfels hebben om te gaan kijken. Omdat mijn ervaring zegt dat het aan het zadel ligt.
Ik geloof wat je zegt en denk dus dat je een uitzondering onder je kont hebt. Geen probleem, maar verwacht niet dat iedereen begrijpt wat je bedoelt

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:44

Bedankt @Icrack, dankje, ik dacht dat iedereen daar altijd heel streng in was.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:48

Selina schreef:
Maar waar letten jullie op bij proefrijden? Of de manier van rijden aansluit bij jouw rijden, of alles goed gaat of dat ze open staat voor tips? Zo ging ik proefrijden. We gingen alle kanten op, scheef, kreeg d'r niet in draf. Voelde me net iemand die een maand reed. Maar ik mocht het paard rijden simpelweg omdat ik vriendelijk reed, werd niet boos op het paard of zat niet te plukken aan de voorkant. De rest kwam met les wel.

Hele plaatje. Vooral jezelf zijn en je niet anders voordoen. Rijden zoals jij dat doet en daarbij ook oplossen zoals jij vind dat het moet -desnoods met vragen.
De eerste x is altijd onwennig en de eigenaar kent over het algemeen zijn of haar paard en de valkuilen die daarbij horen.
Het gevoel die de eigenaar krijgt moet goed zijn.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:04

sneeuwpop schreef:
Icrack schreef:

het gaat mij om de vraag waar jij het juiste antwoord op wil van de verzorgster.
En met mijn ervaring (paarden zadelmak gemaakt en z dressuur) vind dat echt een apart geval waar ik volgens jou ook het foute antwoord op zou geven.
Nu zoek ik geen verzorgpaard, maar al zou, dan zou ik zou gelijk twijfels hebben om te gaan kijken. Omdat mijn ervaring zegt dat het aan het zadel ligt.
Ik geloof wat je zegt en denk dus dat je een uitzondering onder je kont hebt. Geen probleem, maar verwacht niet dat iedereen begrijpt wat je bedoelt

Ik ga alleen uit van ervaren zadelmakers/fitters welke onafhankelijk van elkaar de rug gemeten hebben voor het aanmeten van een nieuw zadel en daarbij ook mijn oude zadel gezien hebben. Zij zijn beide van mening dat mijn merrie een klein beetje scheef is. Beide zijn ook van mening dat mijn zadel oke is en goed aansluit op de rug van mijn merrie. Aangezien jij mijn merrie en mijn zadel niet kent, laat staan gezien en mee gemaakt hebt vind ik wel dat je erg stellig bent over de staat van mijn zadel en of merrie.

suzvisser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:29

Kijk op Facebook voor een paardenpagina. Daar zijn vele mensen die zich opgeven! :)

suzvisser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:33

Facebook! De TIP! Ik deed dat ook. In 1 dag, 3 mensen, die hadden gereageerd. Ik ben voor eerste gegaan, echt een topper met een gouden hart!

Succes!