Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:36

miramii schreef:
Maar inderdaad, veel mensen reageren niet terug. Stuit ik zelf ook regelmatig op. Ook op mp.. bod plaatsen en niets meer laten horen..
:/

Nou, soms komt het niet van de andere kant en reageer ik ook niet (meer) hoor.
Sommige reacties zijn ook zo aso dat ik me niet geroepen vind op daarop te reageren.
Maar bij normale reacties altijd wel!

miramii

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:20

Ja natuurlijk! Maar in die zin kom je beide tegen: eigenaars én bijrijders die niet/raar reageren. Hopen dat je op die manier dan maar de 'rotte' appels eruit kan halen..

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:06

Mag ik me hier ook melden?

Ik ben in het trotse bezit van twee hele fijne paarden. Een wat typische merrie die het heel fijn in de sport doet en een grote jonge ruin die nog wat pubert, onstuimig en super scherp is, maar o zo braaf.

Nou wil ik alleen maar een verzorgster die ouder is, ervaren is, lief is voor mijn paarden, niet hard wegloopt omdat mijn merrie wat zuur doet, zich niet bang laat praten door stalgenoten die haar eng vinden. Iemand die mij in ieder geval een dag in de week volledig zorg uit handen neemt en de rest van de week kan komen en gaan als hij/zij wil. Die ze wil voeren, boxen wil mesten, wil longeren, wil voeren, ze een borstelbeurt geeft, een eindje met ze wandelt, ze longeert (en hier als het kan ook handig in is >> evt dubbele longe) die een keer tuig wil poetsen. Gewoon iemand die ze de aandacht geeft die ze soms wat te kort komen, die afspraken na komt, te vertrouwen is, en die gewoon lief is voor mijn beesten.

Mocht ik een hele fijne, handige, ervaren ruiter vinden is rijden ook zeker een optie. Merrie is goed beleerd en gaat straks over naar het M en de ruin is net zadelmak. Moet uiteindelijk de springsport in als het even kan.

Is iemand die gewoon lief is, zuinig is op paarden en spullen en ook echt wat kan (gewoon een ervaren, ouder iemand) nou echt zo moeilijk vindbaar?

O en die het niet erg vind dat het zonnig is, vies is, koud is, mooi droog is, winderig en stormig is, lelijk weer is, fantastisch 30 graden weer is...

Ik kan ze niet vinden in ieder geval...

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:18

Klinkt in mijn oren niet verkeerd! Maar het ligt er wel aan in welke omgeving je zit..
En de meeste mensen zijn niet zo happig op enkel verzorging of ze willen geld oid. Dus waarschijnlijk zal je voor optie twee meer mensen kunnen krijgen.

Is het wellicht een idee om een advertentie te plaatsen of als je die hebt, even goed naar je advertentie te kijken?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:29

tja, de meeste mensen willen niet alleen het werk, maar ook het rijden er bij. Toen ik jong was betaalde ik eerst voor de lesse, maar als we hielpen met uitmesten, voeren en water geven mochten we buiten de lessen om ook gratis rijden, of kregen we 1x in de zoveel tijd gratis les. Dus zelfs 25 jaar geleden werkte het op deze manier....

Dus dan is het een verzorger (groom) betalen in geld, of in mogelijkheden om te trainen met wat zij leuk vinden (de een vind dressuur leuk, de ander springen, weer een ander buitenritjes of Trec/enurance, of een combinatie. Vrijwilligerswerk is er genoeg te vinden en meestal krijgen ze daar meer waardering dan van de gemiddelde paardeneigenaar... Dan moet je al heel erg geluk hebben om iemand te vinden.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 16:54

Ik zit in Friesland en in overleg is alles mogelijk.

Zelf uiteindelijk de ruin uitbrengen in de springsport, longeerlessen (de merrie kan prima in de dubbele longe lopen), als ik iemand vind en ik vertrouw het gewoon is rijden ook zeker een optie en dan kan er ook gewoon les gereden worden.

Alleen in de basis zoek ik gewoon een goede verzorger die het leuk vind om er vanaf de grond mee te werken. Grondwerk lessen nemen is ook allemaal wel een optie. Kunnen ze beiden ook wel wat gebruiken...

Echt alles is mogelijk. Maar in de basis gaat het om het verzorgen. Daar mijn ruin nog niet vertrouwd genoeg is in het rijden dat ik er iemand op wil zetten en de merrie is super braaf. Als het bevalt kan daar gewoon op gereden worden en les mee gereden worden. Ze is M dressuur en kent de basis van de pirouettes, appyementen etc allemaal. Enige nadeel is dat ze wat moeilijk is en een hele sterke voorkeur heeft voor wie ze wel en niet mag. Ze heeft een beetje tijd nodig om aan vreemden te wennen.

Ik ben zelf ook begonnen met alleen verzorgen en daar keihard mn best in doen, en bewijzen dat ik er betrouwbaar in was, zorgde dat ik uiteindelijk ook mocht rijden.

Ik heb het op dit moment een beetje opgegeven en doe het allemaal zelf met een beetje hulp van een vriendin en de staleigenaar die op ze passen als ik echt niet kan. Als ik iemand tegen het lijf loop of iemand biedt zich aan en het lijkt te passen, dan wil ik iemand echt wel een kans geven.

En gezien de geschiedenis van de merrie, wil ik niet te veel mensen 'proberen'

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:04

Ik weet niet hoe het met jullie reactie's zit naar aanleiding van het vinden van een bijrijdster, ik krijg voornamelijk mailtjes van herintredende ruiters. Opzich is daar niks mis mee, maar ik vind dat een jong dier (mijn merrie is 5) niet als leermeester ingezet hoeft te worden. Ik vraag geen bijdrage, al bekruipt mij soms het idee dat mijn merrie als een soort van "gratis" leerpaard gezien wordt door de intredende ruiters. Ik denk bij het woord leermeester aan een ouwe rot in het vak die al heel wat jaartjes mee draait en niet aan een 5 jarig dier ....jullie wel?
De kreet welke ik dan ook in de mailtjes tegen kom is de volgende; het lijkt hun een fijn leerpaard waar ze wat van op kunnen steken, ja leuk voor hun, ......maar mijn merrie dan?

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:41

Women2 schreef:
Mag ik me hier ook melden?

Ik ben in het trotse bezit van twee hele fijne paarden. Een wat typische merrie die het heel fijn in de sport doet en een grote jonge ruin die nog wat pubert, onstuimig en super scherp is, maar o zo braaf.

Nou wil ik alleen maar een verzorgster die ouder is, ervaren is, lief is voor mijn paarden, niet hard wegloopt omdat mijn merrie wat zuur doet, zich niet bang laat praten door stalgenoten die haar eng vinden. Iemand die mij in ieder geval een dag in de week volledig zorg uit handen neemt en de rest van de week kan komen en gaan als hij/zij wil. Die ze wil voeren, boxen wil mesten, wil longeren, wil voeren, ze een borstelbeurt geeft, een eindje met ze wandelt, ze longeert (en hier als het kan ook handig in is >> evt dubbele longe) die een keer tuig wil poetsen. Gewoon iemand die ze de aandacht geeft die ze soms wat te kort komen, die afspraken na komt, te vertrouwen is, en die gewoon lief is voor mijn beesten.

Mocht ik een hele fijne, handige, ervaren ruiter vinden is rijden ook zeker een optie. Merrie is goed beleerd en gaat straks over naar het M en de ruin is net zadelmak. Moet uiteindelijk de springsport in als het even kan.

Is iemand die gewoon lief is, zuinig is op paarden en spullen en ook echt wat kan (gewoon een ervaren, ouder iemand) nou echt zo moeilijk vindbaar?

O en die het niet erg vind dat het zonnig is, vies is, koud is, mooi droog is, winderig en stormig is, lelijk weer is, fantastisch 30 graden weer is...

Ik kan ze niet vinden in ieder geval...

Ik breek even in.

Wat jij aanbiedt is precies wat ik zou zoeken wanneer ik weer behoefte aan paarden heb. (mijn paard is 3 weken geleden ingeslapen, geheel onverwachts.)

Maar ik snap jouw gevoel, ik ben ook heel lang op zoek geweest naar iemand die mijn paard in het weekend wilden doen, ze wilde gelijk rijden en de hele mikmak. Alleen maar jonge meisjes die reageerde en puntje bij paaltje toch geen zin hadden en dat terwijl ik geen geld vroeg, alleen liefde, aandacht en vertrouwen voor mijn paard.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:50

Rienn schreef:
Ik breek even in.

Wat jij aanbiedt is precies wat ik zou zoeken wanneer ik weer behoefte aan paarden heb. (mijn paard is 3 weken geleden ingeslapen, geheel onverwachts.)

Een hele geruststelling dat wat ik zoek in ieder geval bestaat! Geef weer een beetje moed dat er uiteindelijk iemand voorbij komt die geschikt is!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 17:53

Icrack: wat valt dan allemaal onder herintreden?

Ik heb inmiddels weer en verzorgpaard in Deventer gevonden, nu nog even op de manege langs in Amsterdam. Die is vlak bij mijn nieuwe huis, hopelijk kan ik daar wat bijrijden :j. Tips over hoe ik dat het beste aan kan pakken? Ik heb er geen connecties en het aanbod is enorm.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:01

Ruiters welke al een aantal jaren niet gereden hebben of net weer een begin gemaakt hebben met rijden sinds een 5 tot 10 jaar bv.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:02

Ja zag laatst iemand die het rijden therapeutisch op wilde gaan pakken. Zocht een bomproof paard om daar buitenritjes mee te gaan maken.
Mijn vraag dan wat is de "winst" voor de eigenaar. Antwoord blij zijn met extra beweging voor het paard.
Tja...zie niet in waarom ik daarvoor mijn (les)paardje moet uitlenen.
Want wie wil nu niet lekkere buitenritten maken op een betrouwbaar paard? En nog gratis ook.
Nee voor mij moet er ook een win-kant aan zitten.

Ik zit er niet mee als ze weinig of niet gereden worden. Beter niet gereden dan fout gereden.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:29

Ja precies Anke. Als mijn merrie goed loopt die dag rijdt de bijrijder ook goed, maar als mijn merrie een mindere dag heeft en er met de pet naar gooit verwacht ik wel dat men dit weet te corrigeren. Dat de bijrijdster van mijn merrie leert prima, maar leert mijn merrie (in positieve zin) ook wat van hun en zijn zij bij machte om ook (leertechnisch) iets toe te voegen ipv alleen beweging geven. Ik zie daar graag een een evenredige verdeling in.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:09

Ik vind dat er in ieder geval geen verlies bij de eigenaar moet zijn, heb ooit gehad dat mijn paardje helemaal in oud patroon viel omdat hij niet genoeg uitgedaagd werd. Moest ik er weer 3-4 dagen flink mee aan de slag om het eruit te krijgen. Liefst inderdaad dat het ook echt wat opleverd dan alleen beweging want dan is "bijrijden" ook niet nodig, dan is los gooien en evt. longeren genoeg of wandelen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:31

@Women2. Ik denk dat jij het moet zoeken in de NH aanhangers. Op facebook is er zo'n groep 'paard natuurlijk' misschien kun je daar eens kijken?

Hier nog blij met verzorgster/bijrijdster :D

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:01

Women2 schreef:
Rienn schreef:
Ik breek even in.

Een hele geruststelling dat wat ik zoek in ieder geval bestaat! Geef weer een beetje moed dat er uiteindelijk iemand voorbij komt die geschikt is!

Je woont alleen erg ver weg. Succes met je zoektocht!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:46

Icrack schreef:
Ruiters welke al een aantal jaren niet gereden hebben of net weer een begin gemaakt hebben met rijden sinds een 5 tot 10 jaar bv.

Zo ben ik vorig jaar ook weer begonnen op de haflinger die ik nu nog steeds bij rijd.
Mijn merrie al jaren alleen nog geschikt voor stapritjes. Een oudje die niet meer intensief gereden kan worden, alleen nog licht recreatief en door meerdere zwangerschappen en bevallingen en lijf wat uit conditie was. dus een aantal jaren ook niet kunnen lessen.

Ik heb in het verleden wedstrijden gereden t/m L2 met winstpunten en heb bij de advertentie aangegeven dat ik er wel weer in moest komen en dat ik graag wilde lessen om weer terug te komen op mijn oude niveau en liefst ook verder.

De Haflinger liep toen al Z dressuur en de eigenaresse vond het geen probleem dat ik haar paard zou gebruiken als "herintreed- en leerpaard".
Herintredend zegt nog niets over het niveau of over hun ervaring en hoe snel ze weer terug zijn op hun oude niveau. En al zeker niets over de klik met het paard.

Ik zou iemand daar niet op afwijzen maar gewoon proef laten rijden als het goed lijkt te passen qua ervaring en wat jullie beiden zoeken. Met proefrijden kun je dan wel zien hoe diegene rijd en of dat voor jou acceptabel is en of het mogelijk wel of niet gaat werken met je paard.

Heb hier voor de pony van mijn vriendin ook een herintredende jonge dame gevonden met jong kindje en dat ging echt niet verkeerd.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 17-12-15 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:51

Loever een herintredende goede ruiter dan een niet-herintredende aanmodderaar. Laat haar gewoon proefrijden, fijn zitten en een fijne hand verleer je echt niet!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:54

fijn zitten wel hoor... Tjonge jong wat heb ik me in het begin geschaamd voor mijn houding en zit en gebrek aan buikspieren en stabiliteit. Duurde echt wel een paar maanden voor ik weer een beetje tevreden was. Maar het is maar net waar je de lat hebt liggen voor jezelf. Gnoeg ruiters die uberhaubt nooit goed hebben leren rijden/les hebben gehad en het niet eens van zichzelf doorhebben.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 00:02

Als je paard of pony op hoog nivo gelopen heeft ligt het wat anders vind ik. Daar is alles al veel meer bevestigd dan met een jongerer en of onervaren dier in die zin. Uiteraard vraag ik de dames naar hun vroegere nivo, maar niemand welke een antwoord geeft op mijn vraag of ze rij typische problemen op weten te lossen. Het wordt dan wel heel erg stil vanaf de andere zijde.
Zo raar en of moeilijk vind ik mijn vraagstelling niet eigenlijk :-)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 00:04

Ik neem aan dat jullie niet gelijk Jan en alleman uitnodigen voor een proefritje ...of wel ;-)
Je gaat voor jezelf toch eerst na of deze belangstellende wel is wat je zoekt en of dit overeenkomt met jou idee van een bijrijder?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 00:29

ja, maar ik ga ook niet beloven dat ik met een vreemd paard rijtechnische problemen op kan lossen. Ook nu niet terwijl mijn instructrice daar de volste vertrouwen in heeft.

En een Z paard is dan wel verder doorgereden, maar weet vaak ook alle trucjes om onder het werk uit te komen en zijn vaak niet zo simpel te rijden. Heb meerdere Z paarden mogen rijden en kan je vertellen dat een minder ver opgeleid paard vaak toch wel wat simpeler is. Heb zelf ook meerdere jonge pony's en paarden doorgereden vanaf zadelmak dus heb met beiden ervaring.

Wat ik vooral geleerd heb is niet te hoog van de toren te blazen voor je gaat proefrijden. Dan kan het alleen maar tegenvallen. Wat jij zoekt is zeldzaam. Heb het de eigenaresse van mijn bijrijdpaard zelf tijdje terug nog horen verzuchten hoe moeilijk het is een geschikt iemand te vinden, en dan vind ik het juist bijzonder hoe zij toch zoveel ervaren meiden kan vinden die ook nog bereid zijn er een stuk voor te rijden. Als zulk soort meiden reageren moet je gewoon blij zijn en probeer je de best klikkende er uit te selecteren. Maar als je te kritisch overkomt kun je ook goede bijrijders afschrikken.

Je kunt vragen naar ervaring, waar ze gelest hebben, wie hun instructrice was en hoe lang en of ze wedstrijdervaring hebben en op welk niveau. Wat voor paarden of pony's ze gereden hebben, wat ze zoeken in een paard en wat hun ambities zijn. Maar een rijtechnische discussie aangaan met een eigenaar die je niet kent over de aanpak van een paard wat je niet kent zou ik ook uit de weg gaan denk ik. Glad ijs. Dan kun je beter voorstellen om eerst eens kennis te maken zodat je beter kunt zien wat voor vlees je in de kuip hebt (en pas tweede keer rijden) of als ze nu ergens les rijden eens bij een les kijken.

Ik ben heel blij dat de eigenaresse begrip toonde ipv super kritisch was.

Bij mijn eigen paard en pony probeerde ik te kijken wat bij wie zou passen en reed ik meestal eerst voor om daarna de ander op te laten stappen. Meestal krijg je dan al een indruk. En zeker als ze dan gaan draven. Als het niet vertrouwd is of gaat niet naar mijn zin en er wordt niets gedaan met mijnm aanwijzingen dan haal ik ze er desnoods weer af.

Je kunt van iemand die op een vreemd paars stapt niet verwachten dat hij/zij gelijk zo op je paard weg kan rijden als jijzelf. Zelfs als de ruiter erg ervaren is kan het gebeuren dat het paard erg moet wennen en ook nit zichzelf is. Het kost vaak toch wel een tijdje voor een combinatie gevormd is. Meestal een aantal maanden tot een jaar.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 01:18

Ik verwacht zeker geen hoogstaande zaken wat het rijden betreft en echt rijtechnische problemen van zware aard zijn er ook niet. Maar, ik vind wel dat als mijn merrie haar zadel op links gooit dan doe ik daar wat mee qua oefeningen en training zodat er verbetering optreed...lijkt mij logisch. Als de bijrijdster dan het zadel met haar gewicht alleen maar naar rechts drukt en er verder niks mee doet, dan vind ik dat als eigenaar en ruiter wel wat minder ja. Evenals er van mijn merrie een volte gevraagd wordt en zij valt naar binnen, dan mag ik toch hopen dat de bijrijdster hier wat mee doet en het niet gewoon maar laat voor wat het is.

Je kunt aankomende bijrijdsters uiteraard vragen naar hun ervaringen e.d en dat gebeurd ook, het is erg jammer dat er een veel mooiere cv voorgeschoteld wordt dan waarheid is. En ik snap ook heel goed dat er goede ruiters en ook herintreders zijn, maar dat geldt zeker niet voor iedereen. Sommigen zijn behoorlijk creatief met hun ervaringen en nivo.

Ik heb er echt geen trek in om, als ik zelf ga rijden, alleen bezig ben met corrigerend rijden omwille van een onkundige bijrijdster. Ik ken mezelf niet als een kritisch en of onredelijk persoon en verwacht ook geen Z ruiter, maar wel ééntje die weet wat ze doet en waar ze mee bezig is en dit in alle redelijkheid.
Wat ik zoek is geen zeldzaamheid, maar een gewoon nuchter "meiske" met recente rijervaring die mijn merrie netjes rond kan sturen en in weet te grijpen wanneer dit nodig blijkt.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 01:53

Er reageerde iemand op mijn bericht! Via Facebook nog wel. Een meisje die rijd op de manege en al erg lang op zoek is. Nouja als ze verder kan leren en het klikt, waarom niet?

Ik ben erg benieuwd in ieder geval. Mijn pony is 19 en start volgend jaar endurance dus zoveel kan er niet verkeerd gaan dacht ik zo.

Vind het ook wel lastig hoor, qua tijdgebrek heb ik echt een bijrijder nodig en ik gun het iemand ook heel erg alleen door de vorige bijrijder vind ik het toch wel erg lastig. Überhaupt haar uit handen geven vind ik lastig :')

Icrack
Je zou mij als potentiële bijrijder gigantisch afschrikken als je zo ook communiceert naar hun toe. Ik krijg een beetje het idee dat je het erg lastig vind haar uit handen te geven, dat snap ik dat heb ik zelf ook. Maar als het echt zo lastig is moet je misschien nadenken of je wel écht een bijrijder wil. Niemand rijd net als jij, dat bestaat niet..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 02:04

Dat vind ik niet. Ik zou het ook zeer vervelend vinden als ik echt serieus bezig ben met m'n paard. Als ik recreatief bezig ben ipv wedstrijdgericht vind ik het niet zo'n probleem. Zoals nu rijd er (op mijn 'Z-pony') ook gewoon een 'beginner' op.

En als bijrijder kijk ik er hetzelfde naar.