Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:02

Ik vind het dus ook best wel lastig. Sinds lange tijd een aanbod gekregen in de buurt, voor een betaalbare prijs. Eigenaar kan zelf niet rijden en wil daarom bijrijders. Ze wilt dat haar paard zoveel mogelijk beweging krijgt, bij voorkeur 7 dagen per week. Maar nu heeft ze tot nu toe dus 2 bijrijders (1x één dag, 1x twee dagen). De overige dagen wil ze opvullen met andere bijrijders, maar mij lukt het niet om steevast vier dagen te komen per week.. En dat wil ze dan opvullen met een overige bijrijder.

Ik weet niet zo goed of ik dit wel moet doen, wil dit niet ten koste van het paard doen o.i.d.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:07

Mijn verzorgpaard heeft ook nog een andere bijrijder voor 2x in de week en dochter van eigenaar werkt er dan 3x in de week mee (longeren of rijden). Het is wat veel en niet altijd makkelijk...
Als jullie alle vier op 1 lijn zitten is het misschien wel mogelijk :)

Amable

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:14

Ik heb voor mijn paarden 1 bijrijdster en 1 verzorgster. Ik wilde graag dat ze toch nog net 1 of 2 x extra per werk aan het werk gingen, maar ik wilde liever niet nog een structurele ruiter, de verzorgster rijdt niet, wil zelf vanwege angst ook niet rijden, dus die werkt de paarden enkel vanaf de grond. Wat mij betreft een ideale combinatie :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:14

miramii schreef:
Ik vind het dus ook best wel lastig. Sinds lange tijd een aanbod gekregen in de buurt, voor een betaalbare prijs. Eigenaar kan zelf niet rijden en wil daarom bijrijders. Ze wilt dat haar paard zoveel mogelijk beweging krijgt, bij voorkeur 7 dagen per week. Maar nu heeft ze tot nu toe dus 2 bijrijders (1x één dag, 1x twee dagen). De overige dagen wil ze opvullen met andere bijrijders, maar mij lukt het niet om steevast vier dagen te komen per week.. En dat wil ze dan opvullen met een overige bijrijder.

Ik weet niet zo goed of ik dit wel moet doen, wil dit niet ten koste van het paard doen o.i.d.

Denk dat vier bijrijders niet gaat werken, jullie rijden alle vier anders, andere ideeën. Als jij bijvoorbeeld een dag niet kan of jouw rooster/schema/oid verandert, dan kan je niet wisselen naar een andere dag, tenzij een ander ook wil wisselen. Lijkt me voor het paard ook verwarrend, niet alle paarden zijn geschikt voor meerdere ruiters. Mijn bijrijdpaard is heel onzeker dus zij zou daar echt gek van worden. Vind jij het leuk om dan jouw bijrijdpaard te moeten delen met drie mensen? Heb je wel eens een advertentie op Bokt gezet, aangezien ik nu niks zie?

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:32

Nee, dat vind ik ook het lastige. En nee, ik heb nog geen advertentie gezet op bokt.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 11:55

miramii schreef:
Nee, dat vind ik ook het lastige. En nee, ik heb nog geen advertentie gezet op bokt.

Ook als bijrijder mag je kritisch zijn. Snap wel dat je alles aan wilt grijpen als het lastig is om iets te vinden maar je moet er wel lol van hebben.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:23

miramii schreef:

Ik ken via via iemand die voor iedere dag een andere bijrijder heeft en die betalen allemaal een bijdrage van 50 euro... Tja, zo kan ik ook een paard betalen
En als ik naar dat paard kijk kan ik niet zeggen dat het een positief effect heeft gehad... Het ligt natuurlijk ook wel een beetje aan de Ruiters' maar ik ben er zelf niet echt fan van... :n

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 17:44

Zie daar het voordeel niet van in, in vergelijking met de manege. Hoe meer ruiters, hoe onduidelijker je spiegel.
Als het gaat om buitenritjes, dan is het een ander verhaal. Al vind ik 7 dagen structueel wel teveel van het goede

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:06

Het ligt er ook aan wat je paard gewend is, mijn paarden zijn lespaarden en voelen perfect aan wie op de rug zit en maken je na mate je kunt rijden ook de graat van moeilijkheid hoger.
Vraag je tijdens het rijden moeilijkere oefeningen, dan moet je dit uiteraard wel goed begeleiden met de juiste hulpen, doe je het niet correct, dan doen ze het ook niet.

Terwijl ze gewoon licht aan de hulpen zijn. Je kunt ze niet rijden als een manegepaard, dan staan ze bij één keer aandrijven in volle galop aan de overkant van de bak.
Zodra je. Ruk en trek manier van sturen wil gebruiken, straffen ze direct af, door een ruk en trek terug te geven.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:43

Ik vind jullie wel heel negatief over manegeruiters doen :') Er zitten ook wel wat goede maneges bij.... (zeldzaam maar waar ;))

En ook mensen met een eigen paard die les krijgen van "Je teugels zijn er om je armspieren te trainen" ;) Of die zo gewoon rijden :p Hier in de buurt is een privé instructrice... en dan zeg ik heel eerlijk, ik zet liever een manegeruiter op mijn pony dan iemand die al jaren van haar les heeft... (En ze geeft ook mensen les die M enzo rijden :S vraaag me nog steeds af hoe...) Zit nu te denken dat ik er zo zelfs 2 ken :') "En gooi er maar een stiek aan" mens is er ook nog :') Die vind uitstappen niet nodig...

(Laat ik het zo zeggen... ik zet er liever iemand op die nauwelijks kan rijden, dan iemand die denkt alles te weten en al zo verpest is ;))

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:03

Ik ben het helemaal eens met Liannetje86.
Nu snap ik dat mensen liever een bijrijder hebben die al goed op weg kunnen wat betreft rijden, maar iedereen die al lang rijd heeft gewoon zijn eigen manier wat ook weer sneller kan botsen.

Zelf ben ik heel erg blij dat ik nooit op de standaard manege heb leren rijden, wel begonnen met voltige en een jaar op een natural horsemanship manege gezeten waar je nauwelijks reed en af en toe zonder zadel rond hobbelde en parcoursjes aflegde (het rijden daar begon pas veel later). Hier heb ik wel heel veel geleerd als het gaat om de omgang met paarden, het gedrag van paarden en verzorgen (oh en gangen vegen en stallen uitmesten). Maar met een zadel rijden? Lichtrijden? Hoofdstel omdoen? Wist ik veel. :+

Maar zo ben ik wel op een hele fijne manier de verzorgsterwereld in gerold. Wel ook met een dosis geluk, want ik ben nooit de deuren langs gegaan, dat durfde ik ook echt helemaal niet. Maar uiteindelijk heb ik van mijn buurvrouw ontzettend veel geleerd bij een pony die ooit van een ander buurmeisje was en die we toen samen zijn gaan doen, daar heb ik leren 'rijden' met een zadel en hoofdstel. Die vond het juist heel fijn dat ze me zelf kon vormen, ondanks dat ik nog heel veel moe(s)t leren. En daardoor heb ik juist hele fijne instructie gehad, van haar maar ook van een andere instructrice. En zo ben ik via mijn buurvrouw uiteindelijk terecht gekomen bij mijn huidige verzorgpony waar ik ontzettend veel plezier heb, al ruim 1 jaar lang en lekker doorleer.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:45

Hier komt morgen een meisje 14 kijken.. ik ben heel benieuwd maar heb er wel vertrouwen in.. mijn vriend is war sceptisch ivm haar leeftijd.. ik vind een jonge meid juist wel heel gezellig en ben er zelf ook altijd bij dus verwacht daar geen problemen mee

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:19

ohjajoh6 schreef:
Ik ben anders wel van mening dat je met een uitgebreide poetsbeurt, op regelmatige basis, wel een hoop doet, qua band opbouwen. Maar goed, ik ben dan ook een 40+ pennytrut.

Ik poets mijn verzorgpaard uitgebreid voor het rijden. Dat kan toch ook?x)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:31

AlwaysH schreef:
ohjajoh6 schreef:
Ik ben anders wel van mening dat je met een uitgebreide poetsbeurt, op regelmatige basis, wel een hoop doet, qua band opbouwen. Maar goed, ik ben dan ook een 40+ pennytrut.

Ik poets mijn verzorgpaard uitgebreid voor het rijden. Dat kan toch ook?x)

Hahahaha, ja natuurlijk kan dat! Ik bedoelde het een tikkeltje anders eigenlijk,
dat niet alleen maar het rijden/trainen voor een band met je paard zorgt, maar juist ook de aandacht die je op de grond aan het dier geeft...

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:36

Even mijn frustratie uiten: is er nu echt geen geschikte bijrijder te vinden in Heerlen/Landgraaf? Zoeken overal maar niemand geschikt te vinden...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:30

Ja dat valt nog niet mee he.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:38

Ik heb ook veel liever een manege ruiter dan de gemiddelde niet manege ruiter. Tenzij een 'ver gevorderde' manegeruiter, die zijn vaak even erg :+

Hier heeft verzorgster er voor het eerst opgezeten. Ging hartstikke goed! Ze neemt alles wat ik zeg zo goed aan. Heel blij mee :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:01

Ja dan kun je beste iemand hebben die wellicht helemaal niks van foute lessen heeft gehad!

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:14

Dan kun je misschien net zo goed een willekeurig persoon van straat plukken en les geven :') :+

Kun je hem ook nog naar eigen hand zetten, super toch? :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:24

Anke schreef:
Ja dan kun je beste iemand hebben die wellicht helemaal niks van foute lessen heeft gehad!

Mijn verzorgster heeft manege les volgens klassieke dressuur, nou dat heb ik nog nooit gezien op een normale manege. :oo Helemaal top, dat is de juiste dressuur :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:36

Nou naar eigen hand is een ruim begrip.

Iets afleren is lastiger dan iets aanleren .
Als iemand al 10 jaar rijdt op een manier die niet matcht. Is dat lastiger om te scholen dan iemand die pas een jaartje ofzo rijdt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:38

Er zullen vast uitzonderingen zijn bij maneges. Echter meeste is toch niet op zithulpen. Zie toch vooral teugeltrek en schopwerk.
Heb overigens liever een manegeruiter dan een dressuurmiep die met haar sporen elke pas deze erin zet.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:46

Geryon schreef:
Anke schreef:

Mijn verzorgster heeft manege les volgens klassieke dressuur, nou dat heb ik nog nooit gezien op een normale manege. :oo Helemaal top, dat is de juiste dressuur :D

Waar zit die manege :O
Zit helemaal in mijn straatje en past precies bij mij en mijn pony!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 08:04

RoosTinker schreef:
Geryon schreef:

Waar zit die manege :O
Zit helemaal in mijn straatje en past precies bij mij en mijn pony!

Manege de ruif in amsterdam. :)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 10:07

Jammer dat het zo ver weg is.. *baalt stevig*