Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sannanasje

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 08:01

In jouw situatie vind ik het ook niet gek om haar een vergoeding te geven

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 08:22

De vergoeding snap ik ook wel.
Ik hoop wel dat ze het vol houdt. Dat van die vriendin is niet zo'n fijn begin, dus goed in de gaten houden en Beterschap voor jezelf.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:49

Dank jullie wel. Een belofte dat ze na 3 maanden mag gaan rijden kan en wil ik niet maken. Het is een laterale 5 ganger ijslander, dus voor de draf en de tolt heb je wel ervaring nodig. Als de klik er straks is en Vidir verder is in zijn revalidatie zijn stapritjes wel mogelijk, maar dat moeten ik nog even zien en wil ik niet beloven ;).

Ze is wel heel enthousiast, dat ik haar vanochtend om 10 uur een berichtje stuurde was ze al geweest :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:14

mooi dat je haar een vergoeding geeft. Zo is het voor haar beetje een baantje en in elk geval de moeite waard om te gaan ookal heeft ze niet zo veel zin. Heb je ook tijdsduur van de wandeling afgesproken? Minimaal zoveel minuten? Dat is misschien wel zo verstandig.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:01

Ja ze mag het ook een beetje als een baantje zien, daarnaast is het ook een aanvulling voor haar opleiding en ervaring. Ze gaat per februari namelijk stage lopen op de manege. Voor nu is het nog 30 minuten wandelen en dat met ongeveer 5 minuten per keer opbouwen naar een uur of 5 kwartier, daarvan is ze op de hoogte. Ze mag zelf bepalen welke dagen ze heen gaat, als ze het maar aan mij laat weten. Ze hoeft van mij ook niet door de regen en de storm te lopen, maar daar had ze vandaag dus zelf al op geanticipeerd "ik ben al geweest want vanmiddag gaat het regenen". Owkay, ik ben net zelf 5 minuten wakker :+

Paardje staat overigens niet op stal, maar buiten in een ruime zandpaddock, vandaag en morgen een dagdeel op het paddock paradijs en ik vermoed/hoop dat hij er eind volgende week weer 24/7 op kan dus dan loopt hij zelf ook weer rondjes.

Erg fijn om te horen dat die kleine vergoeding wel prima is in deze situatie, mijn weidegenootje reageerde namelijk heel erg verbaast.

Ik lees overigens met verbazing eerdere stukken uit het topic, sommige hebben het echt niet getroffen pfff.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 18:48

Klokjes schreef:
Ik meld me ook even. Omdat ik een complexe breuk in mijn voet heb en waarschijnlijk nog 2 a 3 maanden uit de running ben, ben ik ook op zoek gegaan naar een verzorgster. Mijn paard is net door de dierenarts beter verklaard van zijn hoefbevangenheid en het advies was wandelen... ja dat lukt zelf nu niet. Ik heb een paar mensen op bokt markt aangeschreven (was net te ver weg voor hun) en een paar via marktplaats waarvan 1 bingo was. Gisteren kennis gemaakt en het lijkt goed te klikken. Mijn paard reageerde heel ontspannen op haar en dat voelde goed. Van sommige mensen kan hij nogal onzeker worden namelijk. Tijdens het wandelen (ik in de rolstoel mee), bleek dat ze eigenlijk niet zoveel ervaring had (mijn tante heeft een paard.... en op school, ze is 3e jaars opleiding dierverzorging ), maar ze was lief voor hem en hij is super braaf dus dat komt wel goed. Misschien liever weinig ervaring dan iemand die gewent is ruw te zijn. Ik had wel afgesproken dat ze geen vriendinnetjes mee mocht nemen, maar had vandaag al de vraag of er een vriendin mee mocht *zucht*. Duidelijk uitgelegd waarom ik dat niet wilde en toen was het ook wel oke, maar wel een klein wankeltje bij mij "doe ik hier wel goed aan?". Het is de eerste keer dat ik mijn paard uit handen geef en dat is toch wel spannend.
Ik vind het wel een goed idee dat je haar iets betaalt,nu is het gewoon een baantje en moet ze ook precies naar jou, haar werkgever, luisteren,dus geen gezeur over vriendinnen meenemen enzo.En als je niet tevreden bent ontsla je haar en zoekt iemand anders. :j
Overigens, ik geef haar (17 jaar) een kleine vergoeding van 25 euro per maand, wat vinden jullie daarvan? Het gaat alleen om wandelen aan de hand 2x per week (meer mag) en is tijdelijk (waarschijnlijk 3 maanden).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:15

Vandaag 1 meisje al wezen kijken, leuk meisje.
Mijn ADHD 4 jarige was wel beetje stout, maar Heps is nou eenmaal beetje rare fjord (klein maf druk brutaal ding).
Morgen komt ze weer.
Ze weet dat het alleen tutten, wandelen en losgooien is, dus we gaan het zien.
De rest had nog rijdt ambities dus eerst haar laten komen.

Leuk meisje zo op het eerste gezicht in ieder geval.

Met voet in de prak en maanden uit de running is wel hele lastige, dan moet je wel iemand hebben.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:29

Hier zo morgen iemand komen maar ik had wel verteld dat ik een kleine vergoeding vroeg,toen zij ze dat ze niet meer kwam,als ik op marktplaats en hier op de bokt markt kijk vragen vele echt wel een vergoeding en terecht ook je paardje kost ook geld,op de manege is het ook niet voor niks.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:41

Ligt aan hoe veel je vraagt en wat ze mogen..

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:43

Awwijk24 schreef:
ik snap niet dat bijrijders niet willen mesten/helpen op stal. grappig om hier zo de reacties te lezen. ik kan van beide kanten wat zeggen omdat ik zelf een pony heb gehad met bijrijder. meisje deed de eerste 3 weken echt haar best maar hoe minder ik er bij was op stal hoe minder ze deed. we hadden afgesproken dat ze 3 stallen zou mesten en af en toe het leer in zou vetten. standaard afspraken als opruimen van de spullen en zuinig doen heb ik wel vermeld maar lijken me meer dan logisch. toen ik naar 6 weken mijn zadel buiten in de regen zag liggen toen ik op stal kwam was dat de druppel voor mij om haar aan te spreken. ik kreeg als antwoord: sorry ik had haast. toen zei ik.. sorry ik heb dan voor jou hier geen plek meer. zoo niet oke meiden die zo denken.

Ik laat mijn lease paard altijd even op stal staan als ik hem uit de weide heb geplukt en ik geen haast heb. En vraag dan altijd aan de vrouw van Cor (Cor is eigenaar van manege en eigenaar van mijn leasepaard) of ik kan helpen. Meestal kan ik een paard voor ze wandelen, hooi rondbrengen of evt iets anders.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:45

Ik blijf het belachelijk vinden een vergoeding...

Het is toch een win-winsituatie... Sowieso al zonder bijdrage.... Ik ga toch niet geld vragen voor iemand die MIJ helpt, die zorgt dat ik minder zorgen heb. Ik ga elke dag naar mijn paard, maar vind het fijn als iemand hem meer aandacht geeft.

Ik heb het zelfs meegemaakt iemand hulp zocht met stallen uitmesten voor 2 pony's, zonder te rijden, beetje poetsen en helpen... 50 euro vergoeding vragen :') Betalen om stallen uit te mesten... Dus mjah... wat andere doen... Tjah ;) Ik kijk er niet naar.

En geloof me... Als je eindelijk een goede bijrijdster hebt, moet je gewoon echt in je handjes wrijven... Want er loopt veel brutaal tuig rond ;)

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:51

Awwijk24 schreef:
Ligt aan hoe veel je vraagt en wat ze mogen..

Ik vraag 50 euro,gewoon om een pak kuil mee te betalen,daarvan mogen ze 2 a 3 keer per week rijden.
Buiten rijden wel altijd samen gewoon voor de veiligheid,ze hoeven geen klusjes te doen.
De bijdrage is per maand.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:16

Alles onder de 100,- vind ik geen bedrag om je druk om te maken. Mits het minimaal 2 dagen rijden per week zijn.
Eentje eet hier al 90,- aan hooi. De overige kosten lopen flink op. Als iemand wil delen in de lusten, mag er ook gedeeld in de lasten.
Betalen voor verzorgen vind ik onzin.

Als je spreekt over win-win...dat is denk ik voor iedereen anders.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 17:43

Is ook voor iedereen anders, maar ik zie een verzorgster echt als mijn eigen luxe, niet als iemand die ik dingen aanbied en waar ze gebruik van mogen maken...

Soms heb ik er ook wel spijt van hoor, dat geef ik toe... Dat je zoiets gewoon de verkeerde laat doen, die er alleen maar gebruik van maakt... Die heb je er helaas ook bij ;) Maar zolang het voor je gevoel eerlijk is.. gewoon doen wat je zelf wilt!

Ik snap zo veel mensen niet met wat ze realistisch vinden...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:49

Het moet gewoon goed voelen voor beide kanten.

Woensdag komt een meisje van 12 proef rijden. Ze rijdt F4 op de manege.
Mij zegt dat niet zoveel. Wil gewoon zien of ze capabel is voor mijn jonkie of niet.
Het lijkt me een leuke en gemotiveerde meid. Dacht dat ze 15 was. Blijkt 12 te zijn. Wel fijn dat haar moeder heel betrokken is en ook met haar meegaat.

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:32

Liannetje86 schreef:

Het is toch een win-winsituatie... Sowieso al zonder bijdrage.... Ik ga toch niet geld vragen voor iemand die MIJ helpt, die zorgt dat ik minder zorgen heb. Ik ga elke dag naar mijn paard, maar vind het fijn als iemand hem meer aandacht geeft.

Ik heb het zelfs meegemaakt iemand hulp zocht met stallen uitmesten voor 2 pony's, zonder te rijden, beetje poetsen en helpen... 50 euro vergoeding vragen :') Betalen om stallen uit te mesten... Dus mjah... wat andere doen... Tjah ;) Ik kijk er niet naar.

En geloof me... Als je eindelijk een goede bijrijdster hebt, moet je gewoon echt in je handjes wrijven... Want er loopt veel brutaal tuig rond ;)

Ik vind alle bijrijdsters erg brutaal tegewoordig (kan mij niet herinneren dat ik dit deed bij een verzorgpaard/pony). Eerst een betaalde gehad dacht dan heb ik wat zekerheid, die dacht meteen mee te kunnen beslissen. Later zonder vergoeding maar dan van de een op andere dag mee stoppen of zich ook met mijn rijden bemoeien en hoe ik hem moest gaan rijden. Heb er nu weer 1 die boos is dat ze niet mag lessen bij een andere instructrice....Nee niet handig om een paard op 2 verschillende manieren te rijden en vooral niet een paard boven de 20! Kreeg naar mijn idee nog een kat dat ik niet goed voor mijn paard was want hij hoeft niet hard te werken?! Uuuhm...paard op leeftijd? Nog lang plezier van willen hebben?! Ben er dus klaar mee...goede bijrijders bestaan dus niet meer. Wel of niet mee betalen...maakt dus niks uit..

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:44

Ik zit er nu aan te denken om er 1tje te leasen. Waar ik heb gekeken op stal betaal je 120 euro per maand en mag je zo vaak en wanneer je maar wilt komen. Ze hebben alleen een binnenbak en spring materiaal aanwezig. Incl gebruik van zadel en hoofdstel. Enige nadeel is dat het paard mee blijft lopen in de lessen dus als er jonge Kids op gereden hebben mag je dat weer gaan corrigeren. Wat vinden jullie van deze vorm van leasen?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:52

Poeh. Hou op, schei uit.
Voorheen nooit moeite gehad om een verzorgster te vinden, ondst mijn fries gewoon gereden kon worden.. Maar nu heb ik twee jonge dieren staan, maar niemand die er ook maar over peinst om ze te komen verzorgen..

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:22

nine1987 schreef:
Poeh. Hou op, schei uit.
Voorheen nooit moeite gehad om een verzorgster te vinden, ondst mijn fries gewoon gereden kon worden.. Maar nu heb ik twee jonge dieren staan, maar niemand die er ook maar over peinst om ze te komen verzorgen..

Er is te veel aanbod denk ik...of mensen hebben het te druk...willen geen verantwoording aan gaan. Weet het ook niet. Ik zit met een ouder paard en iedereen wil ala anky rijden dus dan is een ouder paard toch ook niet meer interessant (Niet dat een ala anky op mijn eventuele jongere paard mag :p maar dat is weer een ander verhaal)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:43

Hier ook geen enkele reactie, denk dat de meiden idd een "Anky" paard zoeken en geen Tinker of Haflinger hihi

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:54

Ik zou het heerlijk vinden om een koud bloed te rijden! Iedere ruiter zijn eigen ding. En iedere omgeving.. hier worden voornamelijk (dure!) warmbloedjes aangeboden. Ook een leuke uitdaging, maar ja.. geld.

Alles heeft zo zijn eigen probleem! ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:55

Liannetje86 schreef:

Het is toch een win-winsituatie... Sowieso al zonder bijdrage.... Ik ga toch niet geld vragen voor iemand die MIJ helpt, die zorgt dat ik minder zorgen heb. Ik ga elke dag naar mijn paard, maar vind het fijn als iemand hem meer aandacht geeft.)

Er zijn genoeg eigenaren die geen hulp nodig hebben.vaak kost het zelfs nog tijd en energie om minder ervaren verzorgsters te helpen. Dan mag er best wat tegenover staan. Je hoeft imo als eigenaar niet de hobby van een ander te sponsoren.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:48

miramii schreef:
Ik zou het heerlijk vinden om een koud bloed te rijden! Iedere ruiter zijn eigen ding. En iedere omgeving.. hier worden voornamelijk (dure!) warmbloedjes aangeboden. Ook een leuke uitdaging, maar ja.. geld.

Alles heeft zo zijn eigen probleem! ;)

Komt vanzelf iemand op ons pad die wel helemaal (nou ja bijna :o ) aansluit aan onze wensen.
Heb een meid van 14jaar die nu al een jaar netjes haar afspraken na komt en zo een zoek ik er bij!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:50

Paard2014 schreef:
Liannetje86 schreef:

Ik vind alle bijrijdsters erg brutaal tegewoordig (kan mij niet herinneren dat ik dit deed bij een verzorgpaard/pony). Eerst een betaalde gehad dacht dan heb ik wat zekerheid, die dacht meteen mee te kunnen beslissen. Later zonder vergoeding maar dan van de een op andere dag mee stoppen of zich ook met mijn rijden bemoeien en hoe ik hem moest gaan rijden. Heb er nu weer 1 die boos is dat ze niet mag lessen bij een andere instructrice....Nee niet handig om een paard op 2 verschillende manieren te rijden en vooral niet een paard boven de 20! Kreeg naar mijn idee nog een kat dat ik niet goed voor mijn paard was want hij hoeft niet hard te werken?! Uuuhm...paard op leeftijd? Nog lang plezier van willen hebben?! Ben er dus klaar mee...goede bijrijders bestaan dus niet meer. Wel of niet mee betalen...maakt dus niks uit..

Onzin, verder zeg ik niets. Even je berichtje nalezen voordat je in alle woede iets plaatst...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:01

Awwijk24 schreef:
Ik zit er nu aan te denken om er 1tje te leasen. Waar ik heb gekeken op stal betaal je 120 euro per maand en mag je zo vaak en wanneer je maar wilt komen. Ze hebben alleen een binnenbak en spring materiaal aanwezig. Incl gebruik van zadel en hoofdstel. Enige nadeel is dat het paard mee blijft lopen in de lessen dus als er jonge Kids op gereden hebben mag je dat weer gaan corrigeren. Wat vinden jullie van deze vorm van leasen?

Als je een beetje handige ruiter bent, heb je niet zoveel last van anderen die erop rijden. Vind het wel goed klinken, ook niet zo duur.