Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sallandval schreef:Door dit topic was ik toch nieuwsgierig geworden naar de vraag en het aanbod. Qua bijrijders zie ik alleen mensen met ervaring die betaald willen worden voor het trainen van een paard, qua verzorgsters die zich aanbieden zie ik meiden tussen de 8 en 16...
En bij de paarden die worden aangeboden zie ik opvallend vaak dat ze nog erg groen zijn (of alleen geschikt voor ervaren mensen), of paarden die wat mankeren... en in elk geval staat er altijd een minimaal aantal keer dat de verzorger moet komen (en de verzorging dus te veel is voor de eigenaar).
Weinig wat matcht met elkaar dus. Er zijn ook veel topics over trouwens... ik denk dus niet zozeer dat de vraag of het aanbod verandert, maar eerder dat mensen misschien wat meer aan zelfoverschatting leiden dan eerder.
knuffeldier schreef:ik heb in het begin van het topic een keer gereageerd, en tot pagina 15 actief mee gelezen. Daarna half half mee gelezen. Toch stoor ik me een beetje aan de houding van sommige mensen. Echt die attitude van dat een eigenaar toch maar heel blij met ze moet zijn en dat het wel heel erg raar zou zijn als ze moeten betalen. Dan denk ik altijd, koop maar eens zelf een paard, zal je zien hoeveel het je kost.
Ik vind het overigens wel belachelijk als je voor verzorgen zou moeten betalen. Als je als bijrijder veel klusjes doet vind ik het ook wel gerechtvaardigd dat je (vrijwel) gratis mag rijden. Maar voor degenen die alleen hoeven te rijden en het raar vinden dat ze moeten betalen, heb ik hier een heel leuk rekensommentje (met betrekking op mijn paard)
Mijn paard kost me aan stalling en verzekering 360 euro in de maand. Dat is 12 euro per dag.
Wat krijg ik daar voor:
- een schitterend paard onder mn kont(zie profiel), die bovendien ook nog erg braaf is met rijden. En zo'n kwaliteit vind je niet op een manege
- Binnenbak buitenbak
- Zelf mesten en zelf binnen en buitenzetten.
Wat zou ik krijgen als manege ruiter: een uur groepsles met 12 personen voor 19 euro per keer. Dus 1 keer per week per maand is dan al zo'n 80 euro.
Maar laten we nu eens naar het echte kostenplaatje kijken die een eigenaar heeft(ff mijn situatie)
- 310 stalliing
- 50 verzekering
- 14 hoefsmid (28 per 2 maanden)
- 11 krachtvoer
-83 afschrijving (op een auto rekent iedereen afschrijving, dus waarom op een paard niet. 85 euro is de prijs van mijn paard en zadel samen en dan een afschrijvingsperiode van 10 jaar)
In totaal kom ik dan op 468 p.m en dan heb ik nog geen meter gereden en niks extra's. Dat is 15,6 euro per dag.
Dus ik denk dat je als bijrijder een verrekte goede deal hebt als je voor 25 a 30 euro voor 1 dag in de week per maand mijn paard mag rijden.
Ik heb overigens een bijrijder voor 1 dag in de week en die hoeft niks te betalen. Het gaat me gewoon om het principe en ik word af en toe best giftig als ik de reachties van sommigen lees die niet willen betalen maar wel lekker willen rijden. Ik denk dan koop er dan zelf 1 of ga terug naar de manege, daar moet je ook gewoon betalen. Ik laat heel veel om mijn paard te betalen. Waarom zou ik alles moeten dokken en zou een ander wel gratis zijn hobby moeten beoefenen en zou ik als eigenaar nog dankbaar moeten zijn ook. Voordat ik mijn paard kocht ben ik ook betalende bijrijder geweest en daar heb ik nooit een probleem van gemaakt.
Zo ff genoeg gespuid. Ik heb overigens een bijrijder voor 1 dag in de week en die hoeft me niet te betalen. Omdat ze me veel heeft geholpen (en nog steeds) en erg waardevol voor me is. En het is bovendien een erg fijne vriendin. Maar mocht zij stoppen gaat de volgende waarschijnlijk wel 25 a 30 per dag/per week in de maand betalen.
Ik vind overigens wel dat als je betaald en het paard raakt kreupel dat je per direct niet meer zou hoeven te betalen tot dat het paard weer te rijden is.
Mindim schreef:sallandval schreef:Door dit topic was ik toch nieuwsgierig geworden naar de vraag en het aanbod. Qua bijrijders zie ik alleen mensen met ervaring die betaald willen worden voor het trainen van een paard, qua verzorgsters die zich aanbieden zie ik meiden tussen de 8 en 16...
En bij de paarden die worden aangeboden zie ik opvallend vaak dat ze nog erg groen zijn (of alleen geschikt voor ervaren mensen), of paarden die wat mankeren... en in elk geval staat er altijd een minimaal aantal keer dat de verzorger moet komen (en de verzorging dus te veel is voor de eigenaar).
Weinig wat matcht met elkaar dus. Er zijn ook veel topics over trouwens... ik denk dus niet zozeer dat de vraag of het aanbod verandert, maar eerder dat mensen misschien wat meer aan zelfoverschatting leiden dan eerder.
Of men eist gewoon te veel![]()
Mag ik vragen waar je de advertenties zoal hebt bekeken?
Citaat:Maar Mindim; als ik jou zo hoor praten in dit soort topic vraag ik me bijna af waarom je zelf een eigen paard hebt en niet liever een bijrijdpaard hebt. Het lijkt soms namelijk net alsof je het bijrijden veel fijner vind/vond? Niet dat het uitmaakt; ik herken het alleen niet. Zelf vind ik een eigen paard 100x leuker .
KENZiE13 schreef:Als ik een eigen paard krijg (over 2 jaartjes:D) dan ga ik er ook een bijdrage voor vragen voor verzorgsters, omdat ik het anders zelf niet kan betalen, hihi. Het kost 75,- per maand om hier een pony te stallen, niet erg veel dus, maar ik zou een kleine bijdrage van 25,- per maand vragen voor 2x per week waar in het bijrijdertje ook mag buiten rijden, wedstrijden (moet ze wel zelf betalen) en springen, dat vind ik dan wel ok om te vragen.
Serendip90 schreef:KENZiE13 schreef:Als ik een eigen paard krijg (over 2 jaartjes:D) dan ga ik er ook een bijdrage voor vragen voor verzorgsters, omdat ik het anders zelf niet kan betalen, hihi. Het kost 75,- per maand om hier een pony te stallen, niet erg veel dus, maar ik zou een kleine bijdrage van 25,- per maand vragen voor 2x per week waar in het bijrijdertje ook mag buiten rijden, wedstrijden (moet ze wel zelf betalen) en springen, dat vind ik dan wel ok om te vragen.
Even klein vraagje hoor, maar bij voorbaat het al niet alleen kunnen betalen, waar begin je aan? Wat als er iets kapot gaat, dierenarts of weet ik veel wat? :s Ik zou dan gewoon al niet beginnen. Zeker niet als het stallen zo goedkoop is en je dat niet eens kan betalen :s
KENZiE13 schreef:Als ik een eigen paard krijg (over 2 jaartjes:D) dan ga ik er ook een bijdrage voor vragen voor verzorgsters, omdat ik het anders zelf niet kan betalen, hihi. Het kost 75,- per maand om hier een pony te stallen, niet erg veel dus, maar ik zou een kleine bijdrage van 25,- per maand vragen voor 2x per week waar in het bijrijdertje ook mag buiten rijden, wedstrijden (moet ze wel zelf betalen) en springen, dat vind ik dan wel ok om te vragen.
Maar bv 50,- vind ik heel veel, want ik vind wel dat je elkaar een dienst verleend, maar iets kleins, ok.
Maar bv 50,- vind ik heel veel, want ik vind wel dat je elkaar een dienst verleend, maar iets kleins, ok.
Serendip90 schreef:KENZiE13 schreef:Als ik een eigen paard krijg (over 2 jaartjes:D) dan ga ik er ook een bijdrage voor vragen voor verzorgsters, omdat ik het anders zelf niet kan betalen, hihi. Het kost 75,- per maand om hier een pony te stallen, niet erg veel dus, maar ik zou een kleine bijdrage van 25,- per maand vragen voor 2x per week waar in het bijrijdertje ook mag buiten rijden, wedstrijden (moet ze wel zelf betalen) en springen, dat vind ik dan wel ok om te vragen.
Even klein vraagje hoor, maar bij voorbaat het al niet alleen kunnen betalen, waar begin je aan? Wat als er iets kapot gaat, dierenarts of weet ik veel wat? :s Ik zou dan gewoon al niet beginnen. Zeker niet als het stallen zo goedkoop is en je dat niet eens kan betalen :s
Dahlia schreef:Dat snap ik inderdaad ook niet![]()
Als je al weet dat je het zelf niet kan betalen, doe het dan niet..
Idd, je kan zo ineens onverwachte kosten krijgen..
Als je maar 50 euro per maand kan betalen, zou ik een leuk bijrijdpaard zoeken.
Mindim schreef:Veeleisend of zelfoverschatting vind ik een behoorlijk verschil hoor. Mensen moeten eens wat realistischer zijn, voor niets gaat de zon op tegenwoordig, alles wordt duurder en duurder en de tijd dat alles nog voor niks kon is voorbij.
Mensen die eisen willen stellen en daar niets tegenover willen zetten, dan is het dag met het handje. Dat werkt beide kanten uit.
Sallandval, je zei in een ander topic over dit onderwerp het volgende:Citaat:Maar Mindim; als ik jou zo hoor praten in dit soort topic vraag ik me bijna af waarom je zelf een eigen paard hebt en niet liever een bijrijdpaard hebt. Het lijkt soms namelijk net alsof je het bijrijden veel fijner vind/vond? Niet dat het uitmaakt; ik herken het alleen niet. Zelf vind ik een eigen paard 100x leuker .
Ik vraag me nog steeds af waarom je dat denkt?
Prisca schreef:Serendip90 schreef:
Euh idd ene 75 euro voor stalling?. Wat heb je dan NIETS?. Dan zal een bijrijder in de winter snel afhaken en alleen voor 25 euro een mooi weer ruiter zijn.