Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:59

Ik geef heel bewust aan geen vaste bijdrage te willen betalen, ik wil best mesten, wandelen, poetsen, rijden, enz. maar ik betaal geen vaste bijdrage.
Daar staat wel tegenover dat ik wel om de week wil lessen op eigen kosten bij een instructeur die de eigenaar aanbeveelt.
En ja natuurlijk doet de eigenaar mij er een plezier mee dat ik op haar paard mag rijden maar andere andere kant geeft ik het paard aandacht en beweging op het moment dat een eigenaar er zelf geen tijd voor heeft.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:15

Zoals eerder gezegd betaal ik voor mijn verzorgpaard, ik betaal een redelijk bedrag en rijd hem daarvoor 2x in de week. Ik hoef geen klussen te doen, dit word allemaal door de stadhouder gedaan. Als het flink regent sla ik gerust een dag over, dit meld ik altijd bijtijds bij de eigenaresse, dan kan zij wellicht nog iets met hem doen. Paard loopt voldoende buiten, krijgt zijn natje en droogje en ook een schone stal, dan zie ik geen reden om mezelf helemaal nat te laten regenen. Anders is het wanneer paard kreupel staat en daar de nodige verzorging voor nodig heeft, dan sta ik er, weer of geen weer.

Ik verwacht verder ook geen inspraak, vind ik ook een beetje raar.

Ik verwacht wel begrip van de eigenaresse, ik ben nu overhaast aan het afstuderen en het paard staat nu echt op de 2e plek, hier heeft ze (vanzelfsprekend) helemaal begrip voor.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:57

Door dit topic was ik toch nieuwsgierig geworden naar de vraag en het aanbod. Qua bijrijders zie ik alleen mensen met ervaring die betaald willen worden voor het trainen van een paard, qua verzorgsters die zich aanbieden zie ik meiden tussen de 8 en 16...

En bij de paarden die worden aangeboden zie ik opvallend vaak dat ze nog erg groen zijn (of alleen geschikt voor ervaren mensen), of paarden die wat mankeren... en in elk geval staat er altijd een minimaal aantal keer dat de verzorger moet komen (en de verzorging dus te veel is voor de eigenaar).

Weinig wat matcht met elkaar dus. Er zijn ook veel topics over trouwens... ik denk dus niet zozeer dat de vraag of het aanbod verandert, maar eerder dat mensen misschien wat meer aan zelfoverschatting leiden dan eerder :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:19

sallandval schreef:
Door dit topic was ik toch nieuwsgierig geworden naar de vraag en het aanbod. Qua bijrijders zie ik alleen mensen met ervaring die betaald willen worden voor het trainen van een paard, qua verzorgsters die zich aanbieden zie ik meiden tussen de 8 en 16...

En bij de paarden die worden aangeboden zie ik opvallend vaak dat ze nog erg groen zijn (of alleen geschikt voor ervaren mensen), of paarden die wat mankeren... en in elk geval staat er altijd een minimaal aantal keer dat de verzorger moet komen (en de verzorging dus te veel is voor de eigenaar).

Weinig wat matcht met elkaar dus. Er zijn ook veel topics over trouwens... ik denk dus niet zozeer dat de vraag of het aanbod verandert, maar eerder dat mensen misschien wat meer aan zelfoverschatting leiden dan eerder :') .

Of men eist gewoon te veel ;)
Mag ik vragen waar je de advertenties zoal hebt bekeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:23

knuffeldier schreef:
ik heb in het begin van het topic een keer gereageerd, en tot pagina 15 actief mee gelezen. Daarna half half mee gelezen. Toch stoor ik me een beetje aan de houding van sommige mensen. Echt die attitude van dat een eigenaar toch maar heel blij met ze moet zijn en dat het wel heel erg raar zou zijn als ze moeten betalen. Dan denk ik altijd, koop maar eens zelf een paard, zal je zien hoeveel het je kost.

Ik vind het overigens wel belachelijk als je voor verzorgen zou moeten betalen. Als je als bijrijder veel klusjes doet vind ik het ook wel gerechtvaardigd dat je (vrijwel) gratis mag rijden. Maar voor degenen die alleen hoeven te rijden en het raar vinden dat ze moeten betalen, heb ik hier een heel leuk rekensommentje (met betrekking op mijn paard)

Mijn paard kost me aan stalling en verzekering 360 euro in de maand. Dat is 12 euro per dag.
Wat krijg ik daar voor:
- een schitterend paard onder mn kont(zie profiel), die bovendien ook nog erg braaf is met rijden. En zo'n kwaliteit vind je niet op een manege
- Binnenbak buitenbak
- Zelf mesten en zelf binnen en buitenzetten.

Wat zou ik krijgen als manege ruiter: een uur groepsles met 12 personen voor 19 euro per keer. Dus 1 keer per week per maand is dan al zo'n 80 euro.

Maar laten we nu eens naar het echte kostenplaatje kijken die een eigenaar heeft(ff mijn situatie)
- 310 stalliing
- 50 verzekering
- 14 hoefsmid (28 per 2 maanden)
- 11 krachtvoer
-83 afschrijving (op een auto rekent iedereen afschrijving, dus waarom op een paard niet. 85 euro is de prijs van mijn paard en zadel samen en dan een afschrijvingsperiode van 10 jaar)

In totaal kom ik dan op 468 p.m en dan heb ik nog geen meter gereden en niks extra's. Dat is 15,6 euro per dag.

Dus ik denk dat je als bijrijder een verrekte goede deal hebt als je voor 25 a 30 euro voor 1 dag in de week per maand mijn paard mag rijden.
Ik heb overigens een bijrijder voor 1 dag in de week en die hoeft niks te betalen. Het gaat me gewoon om het principe en ik word af en toe best giftig als ik de reachties van sommigen lees die niet willen betalen maar wel lekker willen rijden. Ik denk dan koop er dan zelf 1 of ga terug naar de manege, daar moet je ook gewoon betalen. Ik laat heel veel om mijn paard te betalen. Waarom zou ik alles moeten dokken en zou een ander wel gratis zijn hobby moeten beoefenen en zou ik als eigenaar nog dankbaar moeten zijn ook. Voordat ik mijn paard kocht ben ik ook betalende bijrijder geweest en daar heb ik nooit een probleem van gemaakt.

Zo ff genoeg gespuid. Ik heb overigens een bijrijder voor 1 dag in de week en die hoeft me niet te betalen. Omdat ze me veel heeft geholpen (en nog steeds) en erg waardevol voor me is. En het is bovendien een erg fijne vriendin. Maar mocht zij stoppen gaat de volgende waarschijnlijk wel 25 a 30 per dag/per week in de maand betalen.

Ik vind overigens wel dat als je betaald en het paard raakt kreupel dat je per direct niet meer zou hoeven te betalen tot dat het paard weer te rijden is.

Hier kan het alleen maar mee eens zijn.
Ik kan mij er ook wel een beetje aan irriteren dat sommige ruiters en amazones graag geld willen ontvangen terwijl ze geen kosten aan het paard hebben.

Ik heb ook een bijrijdster maar ik vraag geen geld voor het rijden van mijn paard.
Maar ik ga er zeker ook niet voor betalen. Ik vind het een wederzijds dienstverlenen.
Als ze wat willen geven mag dat maar dan meer in de vorm van een paar wortels.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:36

Mindim schreef:
sallandval schreef:

Of men eist gewoon te veel ;)
Mag ik vragen waar je de advertenties zoal hebt bekeken?

Veeleisend en zelfoverschattend ligt niet zo ver uit elkaar toch? Mensen die een (te) hoge dunk van hun rijden hebben eisen te veel van een paard, mensen die een (te) hoge dunk van hun paard hebben eisen teveel van hun bijrijder/verzorger. Persoonlijk ken ik bijna geen mensen die hun paard niet geweldig vinden... en ik ken ook weinig mensen die van zichzelf vinden dat ze niet kunnen paardrijden.

marktplaats, eerste 3 pagina's of zo bij de zoekwoorden verzorgpaard en bijrijder...

Ik zag ook nog een paard dat ik nog ooit op een blauwe maandag bereden heb... (het arme kind zoekt nog steeds in the middle of nowhere naar die 'bijrijder' die twee a drie keer per week naar haar stallen komt rijden om te mogen uitmesten, gelukkig staat dat er nu wel bij vermeld).
)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 00:50

Veeleisend of zelfoverschatting vind ik een behoorlijk verschil hoor. Mensen moeten eens wat realistischer zijn, voor niets gaat de zon op tegenwoordig, alles wordt duurder en duurder en de tijd dat alles nog voor niks kon is voorbij.
Mensen die eisen willen stellen en daar niets tegenover willen zetten, dan is het dag met het handje. Dat werkt beide kanten uit.

Sallandval, je zei in een ander topic over dit onderwerp het volgende:
Citaat:
Maar Mindim; als ik jou zo hoor praten in dit soort topic vraag ik me bijna af waarom je zelf een eigen paard hebt en niet liever een bijrijdpaard hebt. Het lijkt soms namelijk net alsof je het bijrijden veel fijner vind/vond? Niet dat het uitmaakt; ik herken het alleen niet. Zelf vind ik een eigen paard 100x leuker .

Ik vraag me nog steeds af waarom je dat denkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 01:07

Goh leeft het topic weer!?

Heb al een keer gereageerd geloof ik....

Ik zie het nog altijd als elkaar een wederdienst leveren...jij stelt je paard beschikbaar, zij rijdt het paard voor jou..

Als men er dan al wat voor wil geven..dan een zak voer of wat wortels ofzo...ik zou me er gewoon niet lekker bij voelen om geld te gaan vragen om mijn paard bij te rijden..

KENZiE13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:14

Als ik een eigen paard krijg (over 2 jaartjes:D) dan ga ik er ook een bijdrage voor vragen voor verzorgsters, omdat ik het anders zelf niet kan betalen, hihi. Het kost 75,- per maand om hier een pony te stallen, niet erg veel dus, maar ik zou een kleine bijdrage van 25,- per maand vragen voor 2x per week waar in het bijrijdertje ook mag buiten rijden, wedstrijden (moet ze wel zelf betalen) en springen, dat vind ik dan wel ok om te vragen.
Maar bv 50,- vind ik heel veel, want ik vind wel dat je elkaar een dienst verleend, maar iets kleins, ok.
Laatst bijgewerkt door KENZiE13 op 19-10-12 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:15

KENZiE13 schreef:
Als ik een eigen paard krijg (over 2 jaartjes:D) dan ga ik er ook een bijdrage voor vragen voor verzorgsters, omdat ik het anders zelf niet kan betalen, hihi. Het kost 75,- per maand om hier een pony te stallen, niet erg veel dus, maar ik zou een kleine bijdrage van 25,- per maand vragen voor 2x per week waar in het bijrijdertje ook mag buiten rijden, wedstrijden (moet ze wel zelf betalen) en springen, dat vind ik dan wel ok om te vragen.

Even klein vraagje hoor, maar bij voorbaat het al niet alleen kunnen betalen, waar begin je aan? Wat als er iets kapot gaat, dierenarts of weet ik veel wat? :s Ik zou dan gewoon al niet beginnen. Zeker niet als het stallen zo goedkoop is en je dat niet eens kan betalen :s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:17

Serendip je bent me voor...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:23

Serendip90 schreef:
KENZiE13 schreef:

Even klein vraagje hoor, maar bij voorbaat het al niet alleen kunnen betalen, waar begin je aan? Wat als er iets kapot gaat, dierenarts of weet ik veel wat? :s Ik zou dan gewoon al niet beginnen. Zeker niet als het stallen zo goedkoop is en je dat niet eens kan betalen :s

Euh idd ene 75 euro voor stalling?. Wat heb je dan NIETS?. Dan zal een bijrijder in de winter snel afhaken en alleen voor 25 euro een mooi weer ruiter zijn.

Ikheb ooit een betalende ruiter gehad die gerust niet ging als het te slecht weer was. Nou die is niet lang geweest....

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:24

Ik was al 75 euro kwijt aan hooi/stro/vlas/voer per maand... En dan stond ie "gratis in de tuin" :p Dus als je maar "50" euro hebt... tjah dan zou ik een bijrijdpaard zoeken :p

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:26

KENZiE13 schreef:
Maar bv 50,- vind ik heel veel, want ik vind wel dat je elkaar een dienst verleend, maar iets kleins, ok.

Geen paard kopen...

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:33

serendip, ik vind tot je idd helemaal gelijk heb. als je maar 50 euro in de maand kan opbrengen en je kan het alleen betalen als je verzorgster ook 25 betaald.. dat klopt toch van geen kant.
je kan geen paard dan onderhouden zo simpel is dat ik ben totaal al 280 euro kwijt *incl voer en ondergrond. verder heb ik daarnaast een verzekering, en eventueel een potje geld mocht dat nodig zijn.
en als je die pony koop moet je dan geen benodigtheden kopen? zoals zadel hoofdstel enz....

Meisje denk eerst goed na. en neem anders gewoon voor dat geld een leuke verzorg/bijrijdpony.

Boortjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:36

Nou hier in de randstad hoef je gratis niets te zoeken...voor ik mijn Eigen paard had ruim 7 jaar geleden betaalde ik al 75 euro voor 3 x per week per maand en dat was pas veel en moest alles zelf doen..alleen ik was wel blij want ik had toen wel gevoel dat ik eigen paardje had..
Ik heb nu ook 2 bijrijders 1 die betaald niets alleen hoefsmid als ze wil daar is ze vrij in...ik heb haar al jaren namelijk...en ze helpt mij goed...een goede bijrijder vinden is schaarse n helemaal een die betrouwbaar is...
De ander heb ik zelf gezegd kijk maar wat je kwijt kan...ik heb gezegd dat ik bijdrage wil ivm dat ik geen werk meer heb en dus moeizaam mijn paarden kan houden...maar ik heb ze al zo lang het zijn me kids dus vandaar
Laatst bijgewerkt door Boortjuh op 19-10-12 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:38

Wat ik niet snap is dat mensen gelijk denken dat als diegene betaald, het ook geen serieuze bijrijder is? :?
Snap niet hoe je die link kan leggen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:39

Ik heb nu ook een verzorgster, ze betaald niet, mag ongeveer 3 x per week paard doen.

Het verschil is dat ik nu 1 paard heb en als ik een keer wil rijden op de dag van mijn bijrijdster dan voel ik me nu niet zo bezwaard om dit aan te geven. Vaak ruilen dan wel een dag.
Mijn zusje betaald wel mee, maar kan heel weinig ivm studie. Vandaar dat ik het prettig vind iemand er bij te hebben zodat het paard genoeg beweging en aandacht geeft.

Voorheen had ik wel een bijrijder die betaalde, maar daar stonden de dagen ook vast van en dan bel ik niet zo snel om te ruilen van dag ofzo.

Mijn bijrijdster is wel een topper, ook dat mijn andere pony toen niet goed liep was ze altijd bereid om haar aan de hand te stappen toen ze boxrust had.
Ook als ik een keer de stal niet kan doen dan wil ze dat voor me doen.

Goede bijrijders zijn goud waard, je moet toch je paard en spullen kunnen toevertrouwen aan iemand en dat is niet makkelijk.

De discussie of iemand wel of niet moet betalen laat ik in het midden, ik snap beide kanten en het verschilt per situatie en afspraken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:23

KENZiE13 schreef:

Niet vervelend bedoelt maar dit vindt ik zelf de slechtste reden om een verzorger/bijrijder te laten betalen. Je hoort zeker financieel niet afhankelijk te zijn van een verzorger/bijrijder. Die kunnen elk moment stoppen en zo zit je weer een paar maand zonder want als je weinig te bieden hebt en er moet best wat betaald worden zal het niet storm lopen en zo kom je elke maand geld te kort.
Als je het doet ter compensatie maar op zich geen probleem hebt om het te betalen prima kan me helemaal indenken als ik 300/400 euro in maand kwijt ben aan me paard met bijbehorende faciliteiten dan ga ik dat zeker niet voor niets aanbieden. Ga niet voor andermans hobby betalen natuurlijk. Als een paard dan volpension staat dan mag je als bijrijder buiten dat je van het paard kan genieten ook nog eens alle faciliteiten gebruiken daar mag wel wat tegen over staan.
En daar kun je als bijrijder ook voor kiezen je kunt ook zeggen ik houdt het simpel ik wil niet betalen maar dan zul je ook realistisch moeten zijn dat de faciliteiten waarschijnlijk minder zijn dan wanneer jij gewoon een vast bedrag betaald.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:00

Ruilen van dagen komt eigenlijk nooit van mij uit (behalve in een uitzonderlijk geval met een wedstrijd), wel van de bijrijders en dan is daar altijd wel een mouw aan te passen. Ik zorg er voor dat de bijrijders altijd kunnen rijden (muv blessures uiteraard) dus ik plan de vrije dagen van mijn jongens ook op mijn dagen, nooit op die van hen. Soms houdt dit in dat ik in een week slechts één keer op mijn eigen paard rijd ;). Ik heb twee paarden dus mocht er een langdurig een blessure hebben, dan zou ik mijn andere paard eventueel beschikbaar kunnen stellen.

Mijn bijrijders mogen heel veel, op de dagen dat zij komen is het 'hun' paard. Willen ze wedstrijden rijden, lessen etc prima. Ik rij ze er wel heen met de trailer, trailerhuur en leskosten zijn voor eigen rekening. En er zijn eigenlijk geen klusjes die ze 'moeten' doen.

Mijn bijrijders mogen best dingen aandragen, hun mening geven of suggesties doen, het eindordeel ligt echter te allen tijde bij mij. Wil ik mijn paarden verhuizen of verkopen zal ik dat eerst kenbaar maken aan de bijrijders en dit niet als een voldongen feit presenteren maar zal ik dit wel doorzetten ongeacht de mening van de bijrijders op het moment dat ik dit beter acht ;).

Nogmaals, bijrijders die bij voorbaat weigeren te betalen terwijl dit vooraf duidelijk kenbaar is gemaakt, hoeven hier niet op het erf te komen, die zijn, is mijn ervaring, niet serieus of willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten :( .

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:03

Ik ben ook weer op zoek naar een leuk paardje in de buurt. en ben ook best bereid te betalen. maar ook van mij hoeven ze geen honderde euros te verwachten ;) maaaaar als iemand een tip heeft voor iets in de buurt van bergen op zoom dan mag je best een PB sturen :D

best jammer dat er zoveel geld gevraagt wordt om een paardje te verzorgen maarja wie weet is het maar tijdenlijk

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:05

Serendip90 schreef:
KENZiE13 schreef:

Dat snap ik inderdaad ook niet -O-
Als je al weet dat je het zelf niet kan betalen, doe het dan niet..
Idd, je kan zo ineens onverwachte kosten krijgen..
Als je maar 50 euro per maand kan betalen, zou ik een leuk bijrijdpaard zoeken.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:07

Dahlia schreef:
Dat snap ik inderdaad ook niet -O-
Als je al weet dat je het zelf niet kan betalen, doe het dan niet..
Idd, je kan zo ineens onverwachte kosten krijgen..
Als je maar 50 euro per maand kan betalen, zou ik een leuk bijrijdpaard zoeken.

Inderdaad, wat moet je dan als het paard ziek wordt? Of als je geen verzorgster kan vinden?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:33

Mindim schreef:
Veeleisend of zelfoverschatting vind ik een behoorlijk verschil hoor. Mensen moeten eens wat realistischer zijn, voor niets gaat de zon op tegenwoordig, alles wordt duurder en duurder en de tijd dat alles nog voor niks kon is voorbij.
Mensen die eisen willen stellen en daar niets tegenover willen zetten, dan is het dag met het handje. Dat werkt beide kanten uit.

Sallandval, je zei in een ander topic over dit onderwerp het volgende:
Citaat:
Maar Mindim; als ik jou zo hoor praten in dit soort topic vraag ik me bijna af waarom je zelf een eigen paard hebt en niet liever een bijrijdpaard hebt. Het lijkt soms namelijk net alsof je het bijrijden veel fijner vind/vond? Niet dat het uitmaakt; ik herken het alleen niet. Zelf vind ik een eigen paard 100x leuker .

Ik vraag me nog steeds af waarom je dat denkt?

Nou het valt me op dat je (ook hier) alleen de negatieve dingen lijkt te zien aan de bijrijders, terwijl ik je nog niets negatiefs heb horen zeggen over eigenaars. Ook hier; waar ik schrijf dat zowel de eigenaars als de bijrijders aan zelfoverschatting/veeleisendheid lijden... lijkt het alsof jij alleen maar ziet dat de bijrijders daar last van hebben. nou dat is niet mijn ervaring, de enige bijrijders die ik heb gehad waren eerder te bescheiden dan te zelfoverschattend, in tegenstelling tot de eigenaars waar ik heb bijgereden (zeker niet allemaal maar ik kan er wel een aantal noemen)... die soms een stijve of manke ouwe bok als de hoofdprijs beschouwden... en het dan 'ondankbaar' vonden als de bijrijder uiteindelijk "nee" zei tegen de eer om een uur reistijd en een uur klusjes te stoppen om een uur op 'Blessie the Great' te mogen rondhobbelen

Als ik jouw berichten dus zo lees dan denk ik: als je toch kunt kiezen tussen een paard hebben en te maken hebben met bijrijders (die volgens jou leiden aan zelfoverschatting, veeleisendheid, ondankbaarheid) of je hebt geen eigen paard en hebt als ruiter dus te maken met eigenaars (waar je naar het schijnt geen slechte ervaringen mee hebt) ... dan zou ik als ik jouw mening deelde wel weten wat ik deed; lekker weer gaan bijrijden!!! Dat is dan toch veel makkelijker/leuker?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:42

Prisca schreef:
Serendip90 schreef:

Euh idd ene 75 euro voor stalling?. Wat heb je dan NIETS?. Dan zal een bijrijder in de winter snel afhaken en alleen voor 25 euro een mooi weer ruiter zijn.

KENZIe13 is 13 jaar oud volgens haar profiel, misschien dat ze zelf de stalling moet betalen van een krantenwijk of zakgeld
en dat haar ouders met de rest wel bijspringen?

Hier in de buurt kan ik een plekje vinden voor € 65 per maand, weide met schuilstal en een gedraineerde bak. :)