Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:47

Anke schreef:
Ja op een manege hoef je ook niet te mesten. Als ze moeten betalen is het net als op een manege.
Begrijp het dan, ze zoeken een gratis plek. Gaan voor de lusten en willen niet de lasten.

Nou dat valt hier wel mee ik rij op zaterdag van half 12- half 13 maar blijf tot ongeveer 5/6 uur om te vegen, mesten, losgooien, molen in en uit, voeren schoonmaken etc. Krijg hier geen geld voor ofzo ook geen voorrang of andere dingen gewoon puur om mijn ervaring te vergroten, nieuwe dingen te leren en vooral omdat het met alle vriendinnnen gewoon heel erg gezellig is! Dit heeft erg veel voordeel bij mijn verzorgpony aangezien ik het daar alleen doe en op de manege nog wel onder begeleiding (dingen zoals voeren enzo) ben de afgelopen jaren echt heel erg gegroeit sinds ik verzorgpony's heb veel meer verantwoordelijkheid, inzicht en passie ontwikkeld. Dus soms moet je iemand de kans geven om te groeien (in het begin ging het zéker niet vlekkeloos!) maar nu gaat het super! En ik heb het niet eens over het rijden

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:14

Leuk dat er ook bij jullie wat schot in de zaak is qua bijrijders! En dan nu hopen op een *\o/* ipv een -O-

Sjolvir

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:18

Oh, klinkt goed bij sommigen.

Ik heb er nu 2 op het oog, die ik uit wil nodigen.
Rest zeg ik dan gewoon in 1e instantie af, ga geen 10 man op audientie laten komen, dat wordt veels te veel.

Ga kiezen voor de jonge meiden denk ik.
Maar eerst even mijn bijrijder afwachten die van de week proefles gaat rijden om te beslissen of ze lid wordt van de vereniging of niet.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:48

Anke schreef:
Ja op een manege hoef je ook niet te mesten. Als ze moeten betalen is het net als op een manege.
Begrijp het dan, ze zoeken een gratis plek. Gaan voor de lusten en willen niet de lasten.

Dat mochten ze willen of me mee helpen op de stal,of een bijdrage betalen dieren kosten me ook geld en ik stel niks voor niks ter beschikking.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 08:22

Dat is precies mijn visie!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:46

Ik ga denk ik ook een advertentie zetten. Merrie krijgt in principe genoeg aandacht maar wat meer beweging zou ik fijner vinden voor haar :)
Daar gaat mijn zoektocht.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 16:59

Hier staat mn advertentie nu bijna 3 weken online... Heb nog 0,0 reacties gehad.. :(
Kei jammer want gun die pony echt meer aandacht en beweging.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:02

De advertentie op bokt heb ik geplaatst op marktplaats krijg ik hem niet in de juiste categorie :(

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 17:51

@Roostinker als ik dichterbij woonde en niet al een geweldig plekje had zou ik zeker wel reageren
Vind het een goede advertentie. Heb je het ook op Facebook groepen gezet?

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:07

Ja ook al op fb gedaan :)
NoG niet op mp. Zal ik ook ff zetten :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:01

Icrack schreef:
Leuk dat er ook bij jullie wat schot in de zaak is qua bijrijders! En dan nu hopen op een *\o/* ipv een -O-

Lijkt er op dat we voor de Welsh K pony van mijn vriendin (staat bij mij aan huis) nu ook een match hebben :D Ze lijkt enthousiast, dus hopen dat ze blijft komen! Begin 20, dagen passen precies en komt met de scooter. Dat scheelt want met de fiets zou ze 45 minuten onderweg zijn... Dat houd niemand lang vol denk ik ;)

Hoe oud is jouw nieuwe bijrijdster Icrack? en moet ze bij jouw instructrice lessen of heeft ze daar zelf keuze in?

Hier is het in overleg.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 08:31

Da's leuk voor je Joyce! :-)

Mijn bijrijdster is 19 jaar oud, zij gaat (2xpm) lessen bij mijn instructrice. Dat is echter geen kwestie van moeten. Al vind ik het wel logisch en handiger omdat op die wijze de lessen mooi aansluiten op mijn eigen lessen. Wij rijden mijn merrie samen namelijk. Ik les zelf ook 2xpm. Ik sta er niet om te springen dat je een kwestie krijgt van; mijn instructie zegt linksom en de hare rechtsom bij wijze van spreken. Al snap ik dat het ook moet klikken tussen de nieuwe bijrijdster en mijn "juf", mocht dit niet het geval zijn, dan kijk ik, samen met mijn bijrijdster, of er een andere mogelijkheid is.
Ik vind dat een bijrijdster ook zeker wat te melden heeft, mits goed onderbouwd uiteraard.

Dus nee, het is geen persé moeten :-)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:13

SteffiiY schreef:
De advertentie op bokt heb ik geplaatst op marktplaats krijg ik hem niet in de juiste categorie :(

Ah volgens mij heb jij mij via mp een berichtje gestuurd :D stuur je ff een pbtje.

Hier is de verzorgster al een aantal keer geweest en het gaat goed! Ook aan de foto's te zien. Heel leuk voor m'n pony. :D
Vandaag de eerste keer samen longeren om der alles uit te leggen over lichaamsgebruik etc.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 13:41

Morgenmiddag komt iemand langs. Heeft een leasehaflinger. Ze wil graag verder in de sport, ook wedstrijden.
Ben dus wel heel benieuwd naar haar rijdniveau.
Een haflinger is wat anders dan een pittig sportpaardje.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:09

Het ras wat je rijd zegt niets over je rijkwaliteiten. Wel wat voor instructie je hebt gehad en of je een beetje rijtechnisch gevoel en aanleg hebt...

Heb je ervaring met haflingers Anke?
je hebt ook flink pittige haflingers... Misschien is de gemiddelde haflinger vrij nuchter, maar er zitten flinke draken tussen (doordrammen, dwars/eigenzinnig/sterk) en ze kunnen ook flink voorwaarts zijn. Echt niet altijd geschikt voor kinderen.Heb ervaring met verschillende rassen (Welsh K, NRPS, New Forest/Engels Volbloed, KWPN) Binnen elk ras heb je toch wel flink verschillende karakters. De NRPS ers en Welshjes die ik ken werden ook door manegekinderen gereden. Eerlijk en meewerkend karakter is bepalender dan ras...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:31

Ja heb door de jaren heen een stuk of 8 gehad.
Ze zijn toch echt minder sensibel en beweeglijk dan de bloedtypjes.
Helaas zover ik begreep heeft ze alleen manegeles gehad.
Ze zocht een paardje waar ze alles mee mag.
Ehm...tja...ik ben toch wel streng mbt veiligheid en dierwelzijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:44

Anke schreef:
Morgenmiddag komt iemand langs. Heeft een leasehaflinger. Ze wil graag verder in de sport, ook wedstrijden.
Ben dus wel heel benieuwd naar haar rijdniveau.
Een haflinger is wat anders dan een pittig sportpaardje.

Oei dit kan je beter niet op bokt zetten, krijg je discussie van :=

Maar je hebt gelijk hoor. Ze kunnen pittig zijn en moeilijk, maar op een andere manier dan bloederige paarden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 15:34

Ik heb niks tegen discussie hoor.
Mbt bovenstaand ik heb veel paardjes beleerd alle soorten, leeftijden, karakters en rassen.
De robuustere kunnen over het algemeen meer hebben en als ze gek doen is dat vaak wat makkelijker uit te zitten dan ze rankere bloedtypjes.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:40

Hier wel reacties gehad via fb,reis tijd te ver niet willen mesten en ook geen bijdrage willen betalen.
Toen ik jong was mocht ik gratis rijden maar moest wel helpen op de boerderij met dieren en in het najaar,fruit plukken heb er veel geleerd en er van genoten ik mis te tijd.
En het rijden mocht zoveel rijden wat ik wilde mesten mocht hoefde niet, was een geweldige rijd en nu alweer 13 jaar me eigen stal waar blijft de tijd.

En me dieren kosten mij ook geld een kleine bijdrage van 50 euro per maand voor 3 keer in de week moet kunnen dan hoeven ze niet te mesten.
Ik stel geen paard gratis ter beschikking.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:56

Ik zie het ook niet als ter beschikking stellen :') Daar zit het verschil...

Iemand helpt mij zodat ik meer tijd heb, dus ik word geholpen, dan ben ik toch een prutsmuts als ik daar geld voor ga vragen? Tenminste, zo zie ik het :p Voor mij is het gewoon luxe, meer tijd, geen fanatieke ruiter en paardje wordt fijn gereden :)

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:17

ik snap niet dat bijrijders niet willen mesten/helpen op stal. grappig om hier zo de reacties te lezen. ik kan van beide kanten wat zeggen omdat ik zelf een pony heb gehad met bijrijder. meisje deed de eerste 3 weken echt haar best maar hoe minder ik er bij was op stal hoe minder ze deed. we hadden afgesproken dat ze 3 stallen zou mesten en af en toe het leer in zou vetten. standaard afspraken als opruimen van de spullen en zuinig doen heb ik wel vermeld maar lijken me meer dan logisch. toen ik naar 6 weken mijn zadel buiten in de regen zag liggen toen ik op stal kwam was dat de druppel voor mij om haar aan te spreken. ik kreeg als antwoord: sorry ik had haast. toen zei ik.. sorry ik heb dan voor jou hier geen plek meer. zoo niet oke meiden die zo denken.

anderzijds, ik brak vorig jaar mijn rug (een jaar daar voor was ik 2 jaar werkzaam op een fokkerij). sinds mijn rugbreuk heb ik een half jaar niet meer gereden en ben terug gaan helpen op de fokkerij. stallen mesten, paarden binnen buiten zetten, voeren, wassen, borstelen, grondwerk.. we kennen het wel. erg leerzaam ook, zeker in de veulen periode. dat ik zo nu en dan MAG rijden (2x per maand ofzo) vind ik al voldoende. ook al mest in per dag 12 boxen uit en veeg een heel erf aan. gemiddeld kom ik er zon 2 a 3 keer per week. en ja ik zoek een lease paard maar als ik een paard echt lease dan betaal ik ook het volle pond... en dan nog hoort de verzorging er bij. ik snap niet dat mensen het zien als alleen rijden en wegwezen.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:28

Dat was bij mij het geval paard zeik nat rijden en wegwezen spullen niet op ruimen.
Nu heeft de persoon een eigen pony kan ze daarmee jakkeren.
Nee mesten willen ze niet en tuig in vetten ook niet ik staak me zoek tocht maar.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 00:07

Ik meld me ook even. Omdat ik een complexe breuk in mijn voet heb en waarschijnlijk nog 2 a 3 maanden uit de running ben, ben ik ook op zoek gegaan naar een verzorgster. Mijn paard is net door de dierenarts beter verklaard van zijn hoefbevangenheid en het advies was wandelen... ja dat lukt zelf nu niet. Ik heb een paar mensen op bokt markt aangeschreven (was net te ver weg voor hun) en een paar via marktplaats waarvan 1 bingo was. Gisteren kennis gemaakt en het lijkt goed te klikken. Mijn paard reageerde heel ontspannen op haar en dat voelde goed. Van sommige mensen kan hij nogal onzeker worden namelijk. Tijdens het wandelen (ik in de rolstoel mee), bleek dat ze eigenlijk niet zoveel ervaring had (mijn tante heeft een paard.... en op school, ze is 3e jaars opleiding dierverzorging ), maar ze was lief voor hem en hij is super braaf dus dat komt wel goed. Misschien liever weinig ervaring dan iemand die gewent is ruw te zijn. Ik had wel afgesproken dat ze geen vriendinnetjes mee mocht nemen, maar had vandaag al de vraag of er een vriendin mee mocht *zucht*. Duidelijk uitgelegd waarom ik dat niet wilde en toen was het ook wel oke, maar wel een klein wankeltje bij mij "doe ik hier wel goed aan?". Het is de eerste keer dat ik mijn paard uit handen geef en dat is toch wel spannend.

Overigens, ik geef haar (17 jaar) een kleine vergoeding van 25 euro per maand, wat vinden jullie daarvan? Het gaat alleen om wandelen aan de hand 2x per week (meer mag) en is tijdelijk (waarschijnlijk 3 maanden).

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 00:55

Ik vind dat je haar niet hoeft te betalen in principe. Ze is 17 en is weer een ervaring voor haar er bij. Daarbij is het maar 2x per week. Ik had eerder iets gedaan van nu 3 maand wandelen en dat ze straks misschien 1 dag bij mag rijden in de week ofzo. Dan weet je zeker dat ze ook bereid is een band op te bouwen met je paard. Maar als je haar over 3 maand weg wil hebben kan je het opzich wel zo doen. Niks mis mee.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 07:46

Ik vind het wel een goede keuze, alleen gaan wandelen met de wintermaanden in het vooruitzicht is best een opgave. De belofte tzt rijden is leuk, maar geen zekerheid. Daarbij ben je nu ook min of meer van haar afhankelijk, omdat jr zelf in een rolstoel zit.