Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 00:41

Geryon schreef:
Mijn verzorgster is ook manegeruiter, en vandaag merkte ik daar weer eens een groot nadeel van. Ik heb de tijd en zin om haar het juiste aan te leren, en heb toch geen Z ambities meer met mijn paard. Maar heel veel mensen hebben die tijd en zin niet, of willen uberhaupt gewoon niet dat hun paard negatief beinvoed wordt vanwege al de moeite en geld die ze erin steken. Dat is helaas voor manegeruiters wel de realiteit. En in mijn ogen heel begrijpelijk.

ben ik het volledig mee eens! alleen als ik dan naar mezelf kijk wil ik heel graag leren. eerlijk? nu ben ik op de manege een beetje aan het rondhobbelen.. en ik ben zeker de beste ruiter niet. vaak zie je qua rijden heel goed het verschil tussen een manegeruiter en een paarden eigenaar. maar het lijkt mij juist zo leuk om als manege ruiter net zo mooi te kunnen rijden als een paarden eigenaar. en dan bedoel ik niet met het paard in de krul of dat soort dingen. maar gewoon de manier van rijden, want die is bij mij verre van perfect. ik vind het alleen zo jammer dat een manege ruiter als ik (die geen eigen paard heeft omdat ze het simpelweg nog niet kan betalen) dan veroordeeld word ondat ik op een manege rij, terwijl ik tot alles in staat ben om net zo te leren rijden, of bij te leren zodat ik uiteindelijk ook het zelfde niveau zit als het niveau van een paarden eigenaar (om het maar even zo te zeggen).

Geryon

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 01:02

Het is niet zo dat eigenaren denken dat je niet wilt leren omdat je manegeruiter bent. Maar tot jij zo ver bent als de eigenaar, beinvloed je het paard negatief, en dat zal best een tijd zijn want dat is logisch. En zoals ik al zei dat moet je er als eigenaar ook maar voor over hebben.

Zelf heb ik dan weer liever iemand die ik zelf kan leren, want ruiters die in mijn optiek fijn dressuur rijden zijn er niet veel.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 04:12

Oh in mijn geval is het heel makkelijk. Ik heb al twee verzorgsters die ik moet begeleiden en helpen met goed leren rijden. Degene die erbij komt, moet dus echt al zelfstandig op een correcte manier kunnen trainen.
Dat is gewoon een harde eis. Puur vanwege de ontbrekende tijd om nóg iemand erbij te nemen die veel begeleiding nodig heeft.
Wil zelf ook nog eens kunnen rijden...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 08:08

donjalover13 schreef:
ben ik het volledig mee eens! alleen als ik dan naar mezelf kijk wil ik heel graag leren. eerlijk? nu ben ik op de manege een beetje aan het rondhobbelen.. en ik ben zeker de beste ruiter niet. vaak zie je qua rijden heel goed het verschil tussen een manegeruiter en een paarden eigenaar. maar het lijkt mij juist zo leuk om als manege ruiter net zo mooi te kunnen rijden als een paarden eigenaar. en dan bedoel ik niet met het paard in de krul of dat soort dingen. maar gewoon de manier van rijden, want die is bij mij verre van perfect. ik vind het alleen zo jammer dat een manege ruiter als ik (die geen eigen paard heeft omdat ze het simpelweg nog niet kan betalen) dan veroordeeld word ondat ik op een manege rij, terwijl ik tot alles in staat ben om net zo te leren rijden, of bij te leren zodat ik uiteindelijk ook het zelfde niveau zit als het niveau van een paarden eigenaar (om het maar even zo te zeggen).

Om het even hard te zeggen, maar niet de bedoelinging om het hard te brengen... Draait het toch om geld.
Ook de meeste eigenaren hebben veel betaald en doen dat nog steeds om te leren.
Met alleen een eigen paard ben je er nog lang niet. Privelessen zijn ook een hoge kostenpost.
Ook de meeste eigenaren willen graag leren en zullen daar in de meestegevallen voor moeten betalen.

Wat je kunt doen om meer kans te maken op een verzorgpaard is te investeren in jezelf.
Ook op de manege kun je privelessen volgen. Je kunt als schrijver bij wedstrijden gaan helpen en daarvan leren. Je kunt clinics bijwonen - al zal je daarvoor wel je ouders nodig hebben en dus ook geld.
Toch zal je daar meer van leren zonder dat je een eigen paard nodig hebt.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 08:42

Tja, als ik de keuze heb voor een bijrijder welke ik in bv 4 weken los kan laten of een ruiter waarbij ik de eerste maanden onder de pannen ben met begeleiden e.d dan is mijn keuze niet zo moeilijk.
Tenslotte kies ik voor een bijrijder om zelf de handen meer vrij te hebben, dus.. zou ik een manegeruiter nemen dan schiet ik mijn doel voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:26

Ik zou dus wel willen investeren in een manegeruiter, mits ze het doorzettingsvermogen hebben en het besef dat het vaak 3 stappen achteruit is voordat je er 1 vooruit zet. En gewoon spreekwoordelijke ballen in de broek en niet van opgeven weten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:33

Ja dat is wel echt een puntje. Op de manege is het rondhobbelen, alles gaat vanzelf en de paarden zijn van goud zo braaf. Bij veel eigenpaarden is dat toch niet het geval als je er als manegeruiter op stapt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:48

Hier niet perse iets tegen manegeruiters, en die ook wel op mijn paard gehad. Maar missen vaak toch iets handigheid en leiding/duidelijkheid naar het paard en dat werkte niet voor mijn jonkie. Hij is braaf, maar zonder leiding neemt ie wel stuur en richting over. Mijn huidige bijrijdsters kunnen hem nu wel al heel behoorlijk rijden. Ik sluit me wel bij Geryon aan wat betreft het correcte dressuur rijden. Veel mensen zijn helaas teveel gefocust op het plaatje en dat hoofd naar beneden/in de krul...Dat zijn zeker niet alleen manegeruiters, ik zie dat ook bij instructeurs en mensen met eigen paarden.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:54

ohjajoh6 schreef:
Ik zou dus wel willen investeren in een manegeruiter, mits ze het doorzettingsvermogen hebben en het besef dat het vaak 3 stappen achteruit is voordat je er 1 vooruit zet. En gewoon spreekwoordelijke ballen in de broek en niet van opgeven weten.

Ja precies en voor manegeruiters een hele mooie en of leuke kans.

Ik wil best investeren, dat is het "probleem" ook niet. Mijn werkomstandigheden laten dit echter lang niet altijd toe. Over het algemeen werk ik 6 dagen achtereen (full-time) in een onregelmatig rooster en vaak op tijdstippen dat anderen vrij zijn. Dit kan wel eens lastig zijn met het begeleiden van een nieuwe bijrijder. Voor een korte periode is dit, met wat pas en meet werk, te doen. Maar voor een langere periode vind ik dit zelf niet prettig, juist omdat dit vaak ten koste gaat van mijn slaap en andere verplichtigen in die zin.
Uiteraard heb ik ook mijn weekenden, maar juist op die dagen rij ik liever zelf, wat ook logisch is.

Sommigen zullen het vast herkennen als ik zeg dat het niet altijd een kwestie is van niet willen, maar het moet ook kunnen :-)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:07

darkadia schreef:
Hier niet perse iets tegen manegeruiters, en die ook wel op mijn paard gehad. Maar missen vaak toch iets handigheid en leiding/duidelijkheid naar het paard en dat werkte niet voor mijn jonkie. Hij is braaf, maar zonder leiding neemt ie wel stuur en richting over. Mijn huidige bijrijdsters kunnen hem nu wel al heel behoorlijk rijden. Ik sluit me wel bij Geryon aan wat betreft het correcte dressuur rijden. Veel mensen zijn helaas teveel gefocust op het plaatje en dat hoofd naar beneden/in de krul...Dat zijn zeker niet alleen manegeruiters, ik zie dat ook bij instructeurs en mensen met eigen paarden.

Slecht rijden zie je overal in verschillende vormen. We maken allemaal fouten.
Vind het altijd typisch wanneer sommige het vooral over de krul hebben....
Ik mag dan een redelijk basis niveau hebben (gehad- al een poos niet meer in de wedstrijd ring), maar ik maak nog zoveel fouten.
Paardrijden is voelen en "hoger" je komt, des te meer fouten je voelt.
Het krulletje is imo alleen nog maar het begin. Iemand die dat nog niet kan, zal bijv veel ruiters op het verkeerde been zien licht rijden.... Je ziet wat je wilt zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:08

Absoluut Icrack, want dan ben je dubbel zo ziek als ze na al jouw tijd de brui eraan geeft.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:19

ohjajoh6 schreef:
Absoluut Icrack, want dan ben je dubbel zo ziek als ze na al jouw tijd de brui eraan geeft.

Exact! Da's echt niet fijn nee :n

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:27

sneeuwpop schreef:
darkadia schreef:

Slecht rijden zie je overal in verschillende vormen. We maken allemaal fouten.
Vind het altijd typisch wanneer sommige het vooral over de krul hebben....
Ik mag dan een redelijk basis niveau hebben (gehad- al een poos niet meer in de wedstrijd ring), maar ik maak nog zoveel fouten.
Paardrijden is voelen en "hoger" je komt, des te meer fouten je voelt.
Het krulletje is imo alleen nog maar het begin. Iemand die dat nog niet kan, zal bijv veel ruiters op het verkeerde been zien licht rijden.... Je ziet wat je wilt zien.

Ik snap niet helemaal waar jouw reactie op slaat?? En dan met name de laatste zin...

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:13

Ik heb ook niks tegen manege ruiters. Maar wel als ze zeggen dat ze willen leren en vervolgens na 2x dat ik erbij ben zeggen dat ze t wel alleen kunnen en ik wel thuis kan blijven terwijl dat duidelijk niet zo is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:30

Ik vraag me wel eens af hoe kritisch de eigenaar op zichzelf is met rijden of dat diegene vooral de fouten van een ander ziet en van zichzelf denkt dat hij alles goed doet.

Ik verwacht niet dat een bijrijdster het paard foutloos kan rijden en gelijk alles er uit haalt wat er in zit. Ik weet ook van mijzelf dat ik mijn zwakke en moeilijke punten heb. Maar soms krij ik het gevoel dat mensen zichzelf heel wat vinden qua rijden en heel kritisch zijn op de ander. Dat is niet alleen met eigenaren/bijrijdsters of verzorgsters, maar ook de kijkers langs de kant van de bak (stalgenoten, clubgenoten, mederuiters op manege, toeschouwers op wedstrijden en bij clinics etc.

Ik ben altijd bloednerveus als ik moet rijden met "publiek" vanwege die kritische blikken langs de kant... Als het dan niet fijn gaat kom ik in negatieve spiraal, lukt het nnog minder door de spanning en durf helemaal niet meer te rijden.
Daarnaast moet ik meestal erg wennen aan een nieuw paard, en een paard ook aan een vreemde ruiter. Aan de eerste keren rijden kun je meestl niet echt zien hoe ik zou kunnen rijden als ik een paard al wat langer heb gereden. Ben blij dat de eigenaresse van de haflinger die ik nu rijd niet zo kritisch was als ik sommige eigenaren hoor praten

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:38

Ik als eigenaar vind dat ik zelf rij als een natte krant, al rij ik zeker niet slecht! En aan de omstanders te merken, bak ik er zeker wel wat van. Wat ik ook weet is dat sommigen door jaloerzie vinden dat elk mankement van de ruiter onder een vergrootglas moet komen te liggen.
Wat ruiters, bijrijders, omstanders etc betreft...iedere gek zijn gebrek. Iedereen heeft zo zijn gebreken, of je nou Z rijdt of B.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:54

Ik verwacht van mijn bijrijders zeker niet dat het meteen perfect gaat, en dat is iets wat ik bij hen ook benadruk. Ook tijdens de 'lessen'. Ook bij mij gaat het lang niet altijd perfect en 99/10 keer ligt de fout dan ook bij mij. Belangrijk vind ik dat er wordt nagedacht over waar het mis gaat als er iets niet lukt. Ik had eerder een jonger meisje, waarbij paardlief ook doodleuk de bak uit liep...en regelmatig harder ging dan zij wilde, en dan dingen als 'paard wat doe je'... Terwijl zij in dit geval niet duidelijk was naar hem en geen grenzen aan gaf. Met mijn huidige bijrijders gaat dit super, ik ben zelf ook zeker geen Z ruiter, maar als iets niet lukt, dan ga ik wel kijken: kan mijn paard dit, waarom versnelt hij, bokt hij terecht of heeft hij ergens last van...
Zo is mijn paard absoluut geen bokker, en ging hij een week of 2 geleden ineens bokken met aangalopperen. Heb het even aangekeken, maar later die week weer hetzelfde, ook aan de longe. Dus duidelijk ergens last van, osteo erbij gehaald, en hij bleek inderdaad weer wat vast te zitten in zijn lendenen. Gaat nu weer prima met hem. Er zijn zat ruiters die dit als stout/ongehoorzaam zien, paard direct straffen en doorrijden. Mijn paard is er ook zo een als je m een klap geeft dat ie dan daarna het maar braaf doet, omdat ie graag pleast....Zuke ruiters passen dus niet bij mij en mijn paardje helaas.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:18

Ik denk dat eigenaren fouten van zichzelf gewoon beter kunnen hebben dan die van de bijrijder. Heb ik wel in ieder geval :o

Zelf verwacht ik niet dat alles foutloos gaat, maar dat mijn paard niet de vernieling in gereden wordt.

Met eigen wedstrijdpaarden zou ik wel veel meer eisen hebben. Zou ik waarschijnlijk uberhaupt geen bijrijder nemen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:29

Ik zie gewoon heel veel herkenning wanneer ik iemand zie rijden die minder ervaring heeft dan ik.
Daardoor weet ik ook welke fouten er wsl nog gaan komen en hoe lang het duurt voor je bepaalde dingen af leert.

Van mijn eigen rijden vind ik idd nog dat ik nog zoveel moet leren, zo nederig/ onhandig voel ik me soms, terwijl ik vroeger dacht dat je met Z niveau al goed kon rijden. Verkeerd gedacht dus.

Van een bijrijder vind ik het paard corrigeren het minst leuk. Dus op mijn rijpaard wil ik geen vreemde ruiters. Mijn"spiegel" wordt ook minder duidelijk met een andere ruiter erbij.
bij onze pony's kan ik best veel hebben, want daar rij ik niet op. Maar je best doen staat voorop. Een fout prima, maar wel je best doen om van je fouten te leren en niet de pony onnodig in de weg zitten.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:42

darkadia schreef:
Ik snap niet helemaal waar jouw reactie op slaat?? En dan met name de laatste zin...

Typisch dus dat als mensen afgeven op het krulletje, ze zelf vaak ook vaak naar het krulletje kijken en minder naar de rest van een andere ruiter.
Als een ruiter op het paard teveel bezig met het krulletje kun je dat imo heel makkelijk corrigeren als die ruiter open staat om te leren met het hoe en waarom verhaal.
Scheef zitten is een veel groter probleem en ook het gebruik (niet gebruiken) van de buitenteugel kost veel meer tijd om te corrigeren. "Het gevoel"moet dan nog ontwikkelt worden. Het juiste gevoel voor hen is dan al die tijd fout geweest en verander je niet zo snel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:45

Daar ben ik het niet mee eens. Krulletje betekent dat het paard z'n lichaam verkeerd gebruikt en is niet zo vriendelijk. Door scheef te zitten of weinig gebruik van de buitenteugel kan ie 'm minder goed gebruiken, maar niet per se verkeerd en het is ook niet per se onvriendelijk. Denk dat het darkaria daarom gaat.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:54

Ik kijk naar de oplossing. Een verkeerd krulletje kun je heel snel oplossen.
Scheef zitten en verkeerd gebruik van de buitenteugel krijg je een scheef paard van (scheve bespiering en ongelijke belasting) en dat probleem vind ik echt wel groter

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:02

Dat verschilt ook maar per paard. Als het krulletje enkel en alleen door de ruiter komt, is het makkelijk. Als het paard het krulletje zelf prefereert (of een andere zeer verkeerde houdin, heb je als ruiter alweer veel meer kennis en ervaring nodig het goed te rijden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:12

Geryon schreef:
Dat verschilt ook maar per paard. Als het krulletje enkel en alleen door de ruiter komt, is het makkelijk. Als het paard het krulletje zelf prefereert (of een andere zeer verkeerde houdin, heb je als ruiter alweer veel meer kennis en ervaring nodig het goed te rijden.

Maar we hadden het toch over bijrijders die zich teveel op het krulletje/ hoofd richten?
Natuurlijk komt er verder nog meer bij kijken...

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 14:14

Verkeerd krulletje is inderdad prima op te lossen, maar helaas stond diegene niet open voor andere manier van rijden en was het voor mij dus geen match.

Mijn huidige bijrijders waren mijn amnier van rijden (klassieke dressuur) ook niet gewend, maar staan er wel voor open, en ervaren nu ook dat heel veel gewoon met zit en benen en consequentie is op te lossen.
Laatst bijgewerkt door darkadia op 07-11-15 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt