Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:56

Ik snap echt niet waar al die ophef iedere keer vandaan komt. Er worden hier ervaringen over bijrijders gedeeld maar ze worden heus niet allemaal over een kam geschoren hoor! Het is wat mij betreft echt niet nodig dat de bijrijders zich minderwaardig voelen :)

En wat Anke bedoelt begrijp ik wel. Bij een eigen paard komen veel extra kosten bij kijken, die heb je als bijrijder niet. En waarom ik mijn paard dan niet verkoop? Omdat ik hem al 12 jaar heb en er dus erg aan gehecht ben. Verkopen is dus geen optie.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 01:14

EskeGirl schreef:
Als ik dit topic doorlees krijg ik soms toch echt het gevoel dat bijrijders minderwaardig zijn. Ik ben gek op m'n verzorgbeesten, maar ik kan niet zelf beslissingen nemen. Ik kan niet doen wat ik wil, het paard verplaatsen. Wat dacht je van het risico om het paard kwijt te raken? Al meerdere keren gebeurd. Na een half jaar heb je een band met zo'n beest, en dan krijg je het nieuws dat ze gaat verhuizen. Dat voelt zo verdrietig en je voelt je zo machteloos!

Ik ben heel blij met m'n huidige adresje, ik mag heel veel. Zou ook dingen willen veranderen, maar ja dat kan ik niet. Ik geniet hiervan, maar kijk uit naar de tijd dat ik ooit een eigen paard kan hebben. Helemaal voor mij, helemaal zelf beslissen wat ik wil en kan... ja, dat lijkt me nog veel leuker.

Dat moeten bijrijders zich vooral niet persoonlijk aantrekken. Want zoals met vele dingen wordt er makkelijker gepraat over de negatieve dingen dan over de positieve dingen. Ik voel me namelijk niet aangevallen door wat er allemaal voor bij komt hoor. Je weet toch zelf hoe je bent en hoe blij(?) eigenaren met je zijn. Dat is toch het enige wat telt wat de eigenaar van jouw bijrijdpaard/verzorgpaard van jouw vindt.
En dit is voor vele gewoon een uitlaatklep en die hebben verzorger/bijrijder ook over de (-ex) eigenaren.

Geryon

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 01:49

Ik begrijp ook zeker wat er bedoeld wordt met het jaloers zijn op bijrijders. Andersom ook het jaloers zijn op eigenaren.

Snap de ophef ook niet zo. Je weet van jezelf hoe je het doet. Je hoeft je toch niet aangesproken te voelen.

Mijn waarschijnlijk verzorgster is echt aardig, hoop dat het wat is! Het is hier eigenlijk echt als extraatje, ze hoeft ook niet per se te komen enzo. Dat maakt de kans op slagen al wat hoger denk ik :P

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:22

Idd, een uitlaatklep.
Als je er zelf alles voor over had en dan krijg je 1 of meer slechte ervaringen......

Daarbij weegt de verantwoordelijkheid ook best zwaar en denk ik ook met plezier terug aan het relatief onbezorgd verzorgen toen.. maar ook denk ik terug aan de wens toen om een pony voor mezelf te hebben en niet eerst te overleggen voor speciale dingen die volgens jezelf kunnen en goed zijn.

Er zijn voor en nadelen in beide gevallen.

Imoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:07

Ik heb niet alle reacties gelezen van dit (uitgebreide!) onderwerp maar ik begrijp dat ik niet de enige ben met dit 'probleem'. Ik heb mijn paard net een half jaar en ik heb net mijn tweede bijrijdster bedankt. Niet omdat ze niet 'goed genoeg' is maar omdat ik iemand zoek die mijn paard niet direct rond wil rijden. Ik krijg zelf wekelijks les in centered riding en ik wil graag dat mijn bijrijdster zich daar ook in verdiept. Mijn paard is 5 jaar en pas een half jaar onder het zadel. Ik wil dat ze eerst goed haar achterhand er onder zet voordat ze voor wordt 'opgepakt'. Ik ervoer hier veel weerstand tegen bij mijn vorige bijrijdsters, het lijkt wel of iedereen alleen maar direct aan die voorkant wil 'klooien' omdat het er zo mooi uitziet. Maar daar ligt voor mij wel een grens, hoe leuk/aardig iemand ook is, het is mijn paard en ik wil dat er eerlijk gereden wordt. Dus als jullie nog iemand weten die een geweldig bijrijpaard zoekt in Schiedam en open staat voor een meer holistische manier van omgaan met het paard dan hoor ik dat graag :-)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:28

Volgens mij komt het gevoel van minderwaardig voelen ook vaak door de verzorger zelf hoor. Ik ken genoeg verzorgers die zich dat zeker niet voelen. Het is ook maar net of je een klik met de eigenaar hebt denk ik, maar de verhoudingen zijn uiteindelijk gewoon nooit gelijk aangezien de 1 eigenaar is en de ander niet. Hoe dat voelt kan je alleen zelf bepalen. Ik wil juist dat een bijrijdster zich vrij voelt. Ze mag me ook zeker aanspreken of met ideeen komen. Ik zie een bijrijdster dan ook als een paar extra ogen oren en verstand. 2 weten meer dan 1. Zou ook nooit zomaar paard in de verkoop zetten. Dan zoek ik nog liever naar een soort gedeeltelijk leaseplan o.i.d of bruikleen of whatever. Mijn bijrijdster zei dan ook dat ze niet alleen de klik met paard had maar ook met mij en dat lijkt me bijna net zo belangrijk. Je deelt wel een van je meest geliefde prive 'bezitten'.

Imoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:37

Dat ben ik met je eens Collie, de klik met elkaar is net zo belangrijk als de klik met je paard. Wat mij betreft is een bijrijdster volledig gelijk aan aan de eigenaar, anders zou het een beetje 'eng' worden. Je doet het samen en wat is er nou fijner dan je paard aan vertrouwde handen te kunnen overdragen?

horsieslii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:04

Ik vind inderdaad ook dat je het samen doet. De klik moet er inderdaad wel zijn. Ik ben ontzettend blij met mijn verzorgster, mijn paard heeft helaas een peesblessure en toen ze kwam kennis maken gingen wij net die week naar de kliniek om te kijken wat het zou zijn: peesblessure.. half jaar revalideren. Ondanks deze pech wilde zij mij en mijn paard toch graag helpen en daar heb ik veel waardering voor dat ze aan het verzorgen begint van een paard dat een blessure heeft. Het klikt heel goed tussen mij en ze heeft de klik met het paard, ik vraag geen vergoeding en dat ga ik ook niet doen als de blessure voorbij is. Wij helpen elkaar zo ver dat mogelijk is, nu is er helaas nog niet zoveel vrijheid ivm revalideren maar deze krijgt ze daarna zeker. Ik had nooit gedacht dat ik iemand op dit moment nog zou vinden, want een paard met een blessure is zeer beperkt.
Laatst bijgewerkt door horsieslii op 01-11-15 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 11:13

Je moet gewoon echt geluk hebben, er zijn echt wel leuke mensen bij die graag willen en echt veel met je paard hebben en met wie jij het ook goed kan vinden.

Maar je komt tijdens je zoektocht gewoon soms dingen tegen dat je denkt... "WTF!" Ouders die denken dat je een oppas met een paard bent waar ze hun kind elke dag kunnen dumpen, kids van 11 die zeggen dat je er zelf niet meer op mag rijden en dan zijn er nog 100 dingen war je over kunt gaan twijfelen als ze er eenmaal zijn. Dingen die niet goed gaan, hoe je het aan moet pakken, hoe anderen het zouden doen, wanneer iets genoeg is, wat redelijk is etc. En dan is dit topic ideaal.

Natuurlijk hier ook mensen met verschillende meningen, maar dat is alleen goed!

Verzorgsters zijn ook niet minderwaardig of wat dan ook... Een goede is echt goud waard! Blijf ik bij...

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:14

Hey Liannetje86,

Ik woon ook in Geldermalsen!
Heb je nog een bijrijder nodig?
Ik zou het heeel graag willen doen!

Groetjes Mirthe *\o/*

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:16

D_M_L schreef:
Hey Liannetje86,

Ik woon ook in Geldermalsen!
Heb je nog een bijrijder nodig?
Ik zou het heeel graag willen doen!

Groetjes Mirthe *\o/*

dit is wel een beetje off topic, ik zou dr een pb'tje sturen, en dan iets meer info over jezelf geven.

D_M_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:31

haha ow donjalover
Hoe moet je een pb sturen?

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:33

D_M_L schreef:
haha ow donjalover
Hoe moet je een pb sturen?

je ziet als het goed is staan bij de reactie van degene waar jij een pb naar wil sturen, en daaronder staat pb, en quote. als je dan op pb drukt kan je haar een priveberichtje sturen!

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:45

Haha ik zoek niemand :o nog steeds heel tevreden over mijn verzorgster! Ze doet het echt super netjes... Hoor het vaak genoeg dat ik blij met haar moet zijn... (Alleen is het heel eng dat zelfs andere haar ook vragen (meisje dat een paard zou krijgen), maarja... ze is gelukkig heel gek op die ezel van mij dus verwacht niet dat ze zo maar opeens een andere gaat verzorgen :p

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:07

De twee verzorgersters/bijrijdsters die bij die van mij zijn komen kijken zijn allebei leuk. Gelukkig hebben ze verschillende dagen waarop ze kunnen dus heb ze beide blij kunnen maken en mijn pony vindt al die aandacht en beweging alleen maar fijn.
Hoop dat het beide blijvers zijn.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 14:11

Ik herken het wel imoontje. Ik heb mijn paard pas een halfjaar, hij is 21 en komt van de manege af. Ik ben met hem natural horsemanship gaan doen, zo moeilijk om iemand te vinden die er ook mee bezig is of wil zijn. Eerste keer manegeruiters die idd direct aan die voorkant klooien zelfs terug rijden van galop naar draf en naar stap (terwijl hij daar echt met zit op reageert) wordt gedaan door aan de teugels te trekken. Direct vragen of hij aan de teugel kan lopen... ik dacht echt wtf..

Nu heb ik er een die wel geïnteresseerd is in NH maar nog wel eigen ideeën heeft. Kritisch zijn vind ik goed maar het is gewoon NH of niet. Wel de beste bijrijder die ik gehad heb en hoop dat ze blijft en meer verdiept in nh.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:23

Als ze vragen of hij aan de teugel kan lopen zegt nogal veel over de ervaring van de ruiter. Dan heeft die nog niet begrepen hoe het aan de teugel gaan werkt.

Maar het is lastig om iemand in de buurt te vinden op ongeveer hetzelfde niveau en die er hetzelfde over denkt.

Voor mij is natural horsemenship ook iets waar ik van weg blijf.
voor mij dus heel begrijpelijk waarom sommige mensen daar geen interesse in hebben.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 15:39

Ik geloof dat wij een verzorger (misschien toekomstig bijrijder, als ze dat wil, ze wilde eerst hem beter leren kennen) rijker zijn.
Tussen haar en de pony klikt het goed, ze is consequent, heeft ervaring met het ras en weet wat ze wel en niet van hem wil hebben.
Ze is nu 3x geweest en gaat volgende week voor het eerst zonder mij.
Ik vind t loslaten wel erg moeilijk, maar heb wel vertrouwen in haar.
Hopelijk klopt de eerste indruk, want ook tussen ons klikt het goed.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 18:22

Dat klinkt goed. Eerste moment alleen is altijd ff spannend.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:15

@sneeuwpop ik ben wel nieuwsgierig waarom jij ver weg blijft van NH?

Hier nog steeds happy met bijrijders. Zij nemen nu weekje over zodat ik even hard aan studie kan :)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:25

darkadia schreef:

Ben ik inderdaad ook benieuwd naar :j

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:46

Eigenlijk moet ik ook een 'bij'rijder voor de tuiger, maar zie er erg tegen op.

Situatie: Mijn pony staat op het land bij mijn schoonmoeder, samen met de tuiger van mijn schoonzus. De tuiger staat nu al bijna een jaar stil, op een paar keer longeren na.
Schoonzus woont niet meer dicht bij en heeft een kindje, dus de totale zorg komt bij mij. Geeft niet, 1 of 2 voeren maakt niet uit.
Doordat ik ook een gezinnetje heb, is mijn tijd ook wat beperkt, zeker gezien dat het geen familiepaardjes zijn. Gelukkig wonen we ernaast.
In de zomer heb ik wat meer tijd en longeer ik haar ook wel eens, maar met haar rijden doe ik niet zo gauw meer, nadat er vorig jaar een ijzeren hek heel snel dicht bij kwam. (Kinderen hebben maakt angstiger) Ook heb ik totaal geen klik met haar. Wat het ook weer lastiger maakt om iemand anders er wel op te zetten.
Ander probleem is dat mijn pony niet alleen kan staan en in de stress schiet als de ander weg gehaald wordt, andersom is geen probleem.
Dus eigenlijk moet ik eerst een 3e pony (gezinspony :D ) voor ik kan gaan zoeken voor de merrie. (Mag van de eigenaar)

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 00:11

@hypos pfoe, dat is inderdaad lastig. Maar denk je niet dat je pony kan leren om alleen te zijn, door bijvoorbeeld de tijd op te bouwen e.d.? Of heb je dat al geprobeerd?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 08:09

xxdomiixx schreef:
darkadia schreef:

Ben ik inderdaad ook benieuwd naar :j

Omdat ik het een commercieel ding vind.
Nh doe ik voor een deel al normaal.
Ik vind het mooi hoe sommige echte profs het doen hoor, daar kan ik van leren. Echter gaat het dan om probleempaarden en die heb ik gelukkig niet.
Maar net als met rechtrichten, is het geen los iets. Het is allemaal 1 geheel.

Ik heb mensen zien klooien met nh.
Men maakt er oefeningen van en trucjes, paard raakt alleen maar in de war van de onduidelijke signalen. Nh snappen ze wel, maar sommige eigenaren snappen er nog weinig van. Daarbij zie je sommige mensen compleet doorslaan naar bijv ijzerloos. Imo moet je niet kiezen voor een richting, maar kijken wat je kunt gebruiken van elk "ding" en wat niet. Elk persoon en elk paard is anders. Door 1 richting te kiezen, maak je juist tunnelvisie. Iets waar ik ver van weg wil blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 08:46

Mag ik mij hier melden? Ik ben ook op zoek, had tijdelijk een geweldige meid, maar die heeft (heel begrijpelijk, maar god wat baal ik er van) een nieuw paard gekocht. Maar ik krijg dus geen enkele reactie op mijn advertentie, wat doe ik verkeerd?