Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:13

Ik heb m'n verzorgster denk ik gevonden! :D leuke lieve meid. Ze vond m'n pony erg leuk.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:24

Oh super! Hopelijk wordt het wat.

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:07

Ik heb ook een bijrijder gevonden! :) :j
Heeft opleiding paardenhouderij gedaan dus dat kan eigenlijk niet beter zou je denken!

Ben nog wel een beetje voorzichtig want over de vorige was ik de eerste 2 weken ook enthousiast en dat viel achteraf toch tegen!

Fijn voor je Geryon dat je ook iemand gevonden hebt +:)+

Heb de "discussie" van de afgelopen dagen stilletjes meegelezen. Ik heb veel reacties gehad op mijn advertentie, vooral van 16-17jarige, die haken dan al meteen af vanwege de prijs. Vind ik gek, ik had op die leeftijd gewoon een bijbaantje en betaalde toen ook al €100 mee aan m'n eigen paard (de rest deden mijn ouders) en dat bedrag vond ik toen goed te doen. Dan vraag ik me af of ze het dus echt wel zo graag willen.
Fanatieke manege ruiters hebben denk ik ook vaak niet door hoeveel geld en tijd er in een eigen paard gaat zitten...

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:15

Lieverd, ik ga je even uit een droom helpen.. Ik heb er 3 gehad die die opleiding met paarden in Deurne kregen en dan les kregen op school etc. Van de 3 kon er 1 rijden.. Andere zat alleen te zagen en mijn paard liep er niet bij (meteen zagen bij het instappen al... toen ik er iets van zei "Ja, maar jij bent maar een recreatieruiter" De "stap maar af, want jij bent maar een paardenverpester"zorgde denk ik dat er geen klik was ;)... andere durfde niet eens op te stappen... (Er heeft een 4jarig meisje opgezeten toen hij 3 weken stil had gestaan :') Het is een braverd, maar als iemand angst heeft, dan ettert ie met opstappen :'))

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:17

Ik vind persoonlijk 100 euro voor je eigen paard anders dan voor een verzorgpaard. Van mijn bijbaantje zou ik best 100 kunnen betalen, maar dan zou ik driekwart van m'n maandloon aan een paard wat niet van mij is besteden.

Kleine bijdrage is prima (zeg rond de 50), maar als ik 100 euro moet betalen, geen inspraak, de altijd reeële kans dat je paard opeens weg is... dat zou ik niet doen.

Voor leasen zou ik dan wel weer meer over hebben, maar over het algemeen heb je dan meer inspraak, vrijheid en minder risico (mezelf vergelijkend met een vriendin die een paard voltijd least van een manege).

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:21

Liannetje86 schreef:
Lieverd, ik ga je even uit een droom helpen.. Ik heb er 3 gehad die die opleiding met paarden in Deurne kregen en dan les kregen op school etc. Van de 3 kon er 1 rijden.. Andere zat alleen te zagen en mijn paard liep er niet bij (meteen zagen bij het instappen al... toen ik er iets van zei "Ja, maar jij bent maar een recreatieruiter" De "stap maar af, want jij bent maar een paardenverpester"zorgde denk ik dat er geen klik was ;)... andere durfde niet eens op te stappen... (Er heeft een 4jarig meisje opgezeten toen hij 3 weken stil had gestaan :') Het is een braverd, maar als iemand angst heeft, dan ettert ie met opstappen :'))

Ik begrijp dat er veel verschil in zit hoor. Maar ik heb d'r al ontmoet en ze heeft ook al een keer gereden. Is een leuke meid, die netjes rijdt! Of het zo blijft ga ik in de komende weken zien!

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:22

EskeGirl schreef:
Ik vind persoonlijk 100 euro voor je eigen paard anders dan voor een verzorgpaard. Van mijn bijbaantje zou ik best 100 kunnen betalen, maar dan zou ik driekwart van m'n maandloon aan een paard wat niet van mij is besteden.

Kleine bijdrage is prima (zeg rond de 50), maar als ik 100 euro moet betalen, geen inspraak, de altijd reeële kans dat je paard opeens weg is... dat zou ik niet doen.

Voor leasen zou ik dan wel weer meer over hebben, maar over het algemeen heb je dan meer inspraak, vrijheid en minder risico (mezelf vergelijkend met een vriendin die een paard voltijd least van een manege).

Mijn paardje is ook een leasepaard waarmee ze alle vrijheid hebben :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:31

Ik moet 14 geweest zijn dat ik zelf de hoefsmid en biks ging betalen voor mijn verzorgpony. Verdiende dit geld net werken. En dan hou je ook weinig over. Daarna verhuist en net 17 toen ik mijn pony kocht en zelf alle kosten betaalde (naast school)
Wel had ik thuis geen extra kosten en kon ik mijn loon totaal gebruiken...

ik had er werkelijk alles voor over....

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:35

sneeuwpop schreef:
Ik moet 14 geweest zijn dat ik zelf de hoefsmid en biks ging betalen voor mijn verzorgpony. Verdiende dit geld net werken. En dan hou je ook weinig over. Daarna verhuist en net 17 toen ik mijn pony kocht en zelf alle kosten betaalde (naast school)
Wel had ik thuis geen extra kosten en kon ik mijn loon totaal gebruiken...

ik had er werkelijk alles voor over....

Ja ik ook! Vond het ook niet meer dan normaal dat ik daar zelf aan mee betaalde. Je moet er wat voor over hebben voor een eigen pony toch :)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:50

Paulaaa schreef:
Liannetje86 schreef:

Ik begrijp dat er veel verschil in zit hoor. Maar ik heb d'r al ontmoet en ze heeft ook al een keer gereden. Is een leuke meid, die netjes rijdt! Of het zo blijft ga ik in de komende weken zien!

Haha dan is het goed! :p Maar echt... dan komen ze aan met "ik doe die en die opleiding" heb je meteen het idee van "JEEEEEEJ iemand die er iets vanaf weet" en dan valt je mond soms echt open :p (Toevallig zijn die 2 ook gestopt met de opleiding en die wel goed reed, heeft hem wel afgemaakt... zal geen toeval zijn geweest ;))

En even goed informeren wat haar idee is van goed rijden! De ene vond dat zagen echt zo normaal, want zo reed je een paard professioneel en niet recreatief... (Dacht echt van OMG! Wat leer je daar?!) Terwijl vroeger Deurne echt bekend stond om de kwaliteit.. Veel stallen wilden alleen mensen die daar hun opleiding hadden gedaan... En ook een vriend van mij die er jaren geleden heeft gezeten, rijdt echt super, weet echt wat ie doet... Maar vraag me ook af in hoeverre ze meedoen met hypes enzo...)

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:55

Zouden ze dat in Deurne echt aanleren of zouden dat soort meiden gewoon niet kunnen rijden :P
Serieus de eerste de beste die op mijn paard gaat zitten zagen trek ik er meteen vanaf!! Hoe durven ze zo om te gaan met een paard, laat staan een paard van een ander!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:57

Vandaag klaagde ik tegen de ene bijrijdster dat mijn Arabeskje met zoveel paarden eigenlijk te veel niks doet, ze wist meteen nog een vriendin van haar, gebeld is gekomen en het klikte. Dus het arabje ook weer aan het werk :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:01

Deurne kan niet toveren. Toen dat nog een particuliere opleiding was, mochten ze selecteren aan de poort (toelatingsexamen) wat ze ook deden, en uitgebreid. Als reguliere (in dit geval Helicon) mag/mocht dat niet, ze mogen het advies geven om een andere opleiding te gaan doen maar mogen iemand die aan de vereisten qua vooropleiding voldoet, niet weigeren. Dan krijg je dus leerlingen die bijvoorbeeld 'al' 6 jaar manege-ervaring hebben en daar moeten zij in een paar jaar paardenmensen van maken. Gaat 'm gewoon niet worden. Heb stagiaires gezien (en nee, geen eerstejaars) die gewoon een gevaar op stal waren door het ontbreken van ook maar enig inzicht of gevoel voor paarden.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:02

Stille mee lezer hier.

Maar ik denk dat veel mensen een kleine bijdrage vragen aan een bij rijdster om er meer zeker van te zijn dan ze ook komen bij slecht weer.

Een Nederlander wilt nou eenmaal waar voor z'n geld en dus kan het een bij rijdster extra motiveren om altijd te gaan op de dagen dat zijn afgesproken dan wanneer het geen bijdrage leverd.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:03

Waarschijnlijk is dat ook wel een verschil.. Ik betaal mijn opleiding en huishouden zelf. Toen ik nog thuis woonde betaalde ik mijn opleiding ook en mijn paard, dus dat biedt al veel minder financiële ruimte. Ik heb toen ook niet echt een potje op kunnen bouwen. De wil, daar ligt het niet aan. ;)
Maar wellicht ben ik een uitzondering die de regel bevestigd.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:06

Wendy1989 schreef:
Stille mee lezer hier.

Maar ik denk dat veel mensen een kleine bijdrage vragen aan een bij rijdster om er meer zeker van te zijn dan ze ook komen bij slecht weer.

Een Nederlander wilt nou eenmaal waar voor z'n geld en dus kan het een bij rijdster extra motiveren om altijd te gaan op de dagen dat zijn afgesproken dan wanneer het geen bijdrage leverd.

Op zich helemaal geen verkeerde gedachte, je hoort nog steeds best vaak dat berijders ineens niet meer komen opdagen. Anderzijds heb je dan wellicht geen goede bijrijder te pakken?

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:11

Ja maar wanneer weet je als je degene niet kent of het wel of geen goede bijrijder is?

Wanneer het bereid is een kleine bijdrage te leveren neemt de persoon het misschien wel meer serieus.
En dan heb ik het niet over bijdrage van 100euro of meer maar over een bijdrage van 50euro.

Ik heb gelukkig alle tijd voor me pony dus heb geen bijrijder nodig maar kan wel begrijpen dat mensen er iets voor vragen

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:12

Paulaaa schreef:
Zouden ze dat in Deurne echt aanleren of zouden dat soort meiden gewoon niet kunnen rijden :P
Serieus de eerste de beste die op mijn paard gaat zitten zagen trek ik er meteen vanaf!! Hoe durven ze zo om te gaan met een paard, laat staan een paard van een ander!

Ze zei van wel :') Want zij kon echt rijden, had ze daar geleerd, want op een manege leerde je niets en ik was maar een recreatieruiter die er niets van snapte... :') (Zou het haar mentaliteit zijn?!)

Ze loog over wel meer dingen :') (Mijn pony werd door een stalgenootje geleend om proef te rijden, want hij zocht iemand voor zijn jonge paard... Dus toen heeft ze er 1x opgezeten, niveau was niet goed genoeg en ze heeft hem zitten stalken en alles.. gewoon naar de stal gaan, die jongen tig keer per dag bellen/sms'en, zodat hij zelfs een keer naar haar ouders is gestapt.... Maar volgens haar, had ze hem dus een jaar verzorgd toen mijn pony dus van hem was (wat ie dus nooit is geweest :')) Dus vond het wel een mooi verzonnen verhaal.... Kwam er alleen te laat achter dat zij het was... Pas toen bij heel het verhaal over "Ow, ik ken die pony" legde ik de link... (Ik had alleen een voornaam en voor de rest was het "De stalkster" :')) Achteraf was het wel grappig maar op zo'n moment gaat er echt vanalles door je heen... (Zou ze stiekem???) maarja.. kon gelukkig niet... Maar toch... Zo maf dan...

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:15

Wendy1989 schreef:
Ja maar wanneer je als je degene niet kent of het wel of geen goede bijrijder is?

Wanneer het bereid is een kleine bijdrage te leveren neemt de persoon het misschien wel meer serieus.
En dan heb ik het niet over bijdrage van 100euro of meer maar over een bijdrage van 50euro.

Ik heb gelukkig alle tijd voor me pony dus heb geen bijrijder nodig maar kan wel begrijpen dat mensen er iets voor vragen

Ik heb meegemaakt dat iemand de eerste vijf maanden een bijdrage vroeg, als 'controle'. Als ze de bijrijder vertrouwde hoefde het na vijf maanden niet meer. Dus als dat het argument zou zijn.. :o

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:16

Liannetje86 schreef:
Paulaaa schreef:

Ze zei van wel :') Want zij kon echt rijden, had ze daar geleerd, want op een manege leerde je niets en ik was maar een recreatieruiter die er niets van snapte... :') (Zou het haar mentaliteit zijn?!)

Ze loog over wel meer dingen :') (Mijn pony werd door een stalgenootje geleend om proef te rijden, want hij zocht iemand voor zijn jonge paard... Dus toen heeft ze er 1x opgezeten, niveau was niet goed genoeg en ze heeft hem zitten stalken en alles.. gewoon naar de stal gaan, die jongen tig keer per dag bellen/sms'en, zodat hij zelfs een keer naar haar ouders is gestapt.... Maar volgens haar, had ze hem dus een jaar verzorgd toen mijn pony dus van hem was (wat ie dus nooit is geweest :')) Dus vond het wel een mooi verzonnen verhaal.... Kwam er alleen te laat achter dat zij het was... Pas toen bij heel het verhaal over "Ow, ik ken die pony" legde ik de link... (Ik had alleen een voornaam en voor de rest was het "De stalkster" :')) Achteraf was het wel grappig maar op zo'n moment gaat er echt vanalles door je heen... (Zou ze stiekem???) maarja.. kon gelukkig niet... Maar toch... Zo maf dan...

Het lef hé..

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:20

Zo jij maakt ook van alles mee zeg :P

Je moet iemand wel in vertrouwen nemen anders werkt het ook niet, maar kan er ook een hoop gedoe mee krijgen!

Het is ook gewoon geluk hebben en de goede treffen, die goed is voor je paard en waarmee je op een lijn zit.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:30

Achteraf kun je overal om lachen :') Maar echt... Soms sta je met je mond vol tanden :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:38

Daarom denk ik dat je als bijrijder beter bescheiden kunt blijven. Niets vervelender dan dat je iemand vrij hoog inschat en het tegen valt eigenlijk ben je er al gelijk klaar mee. Terwijl als ze meer bescheiden waren geweest je wellicht meer open had gestaan en ze een kans had willen geven.
Hier ooit eens iemand geweest deed ook een paard gerichte opleiding en die had de martingaal zo aangedaan dat het paard niet anders kon dan in de krul te lopen. Hoe het heeft kunnen gebeuren is me nog steeds een raadsel. De eigenaar& ik het idee dat we juist wat van haar hadden moeten kunnen leren en dat viel wel een beetje tegen. Toch jammer want zonder die opleiding hadden we denk ik heel anders naar haar ervaring gekeken.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:42

Anke schreef:
Ik weet het gezegde niet meer precies.
Een ander kan jou nooit iets laten voelen, wat je zelf niet toelaat.
Spiegel ervoor: voel jij jezelf "minder waard" omdat je geen eigen paard hebt?
Ik ben vaak weleens jaloers op bijrijders. Kijk er soms tegenop. Die hebben het beter dan menige eigenaar.
Veel goedkoper, weinig verplichtingen en verantwoordelijkheden. Vaste dagen en verder geen taken of gedoe.

Sorry maar als een bijrijder het beter heeft dan menig eigenaar waarom verkoop je dan niet je paarden en wordt je bijrijder? Rare opmerking van je vind ik. De meeste bijrijders dromen er wrss van om een eigen paard te hebben maar hebben daar gewoon echt niet de financiële middelen of tijd voor.

En ja je gaat jezelf als bijrijder bijna minder waard voelen als je dit topic hier eens doorleest, er wordt 90% van de tijd geklaagd over bijrijder en verteld wat voor rare dingen ze doen of welke rare gedachten ze hebben. Ik hoop dat jullie bijrijders hier ook van op de hoogte zijn, zuur als er tegen jou niets wordt gezegd maar later wel zo wordt gepraat op een topic als dit.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:47

Als ik dit topic doorlees krijg ik soms toch echt het gevoel dat bijrijders minderwaardig zijn. Ik ben gek op m'n verzorgbeesten, maar ik kan niet zelf beslissingen nemen. Ik kan niet doen wat ik wil, het paard verplaatsen. Wat dacht je van het risico om het paard kwijt te raken? Al meerdere keren gebeurd. Na een half jaar heb je een band met zo'n beest, en dan krijg je het nieuws dat ze gaat verhuizen. Dat voelt zo verdrietig en je voelt je zo machteloos!

Ik ben heel blij met m'n huidige adresje, ik mag heel veel. Zou ook dingen willen veranderen, maar ja dat kan ik niet. Ik geniet hiervan, maar kijk uit naar de tijd dat ik ooit een eigen paard kan hebben. Helemaal voor mij, helemaal zelf beslissen wat ik wil en kan... ja, dat lijkt me nog veel leuker.