Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:30

Sammyoo schreef:
donjalover13 schreef:
ik snap best dat jullie nu denken dat ik me aangevallen voel, en dat is misschien ook wel een beetje zo.. maar er word zo vaak minderwaardig gedaan over bijrijders etc. gewoon omdat ik (nog) niet het geld heb voor een eigen paard krijg ik vaak door paardeneigenaren die wel de luxe hebben, vaak het gevoel dat ik niet goed genoeg zou zijn. vandaar mijn felle reactie

Je hebt gelijk hoor, er wordt hier door een aantal bokkers nogal onaardig gedaan over bijrijders. Ik snap niet waarom ze er naar op zoek zijn.

haha dankje, ja.. overigens is niet elke paarden eigenaar zo hoor !

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:02

Ik ben ook de aardigste niet hoor zeg alles recht voor zijn raap en daar moet je tegen kunnen. :+
Bij mij kan een hele hoop tot op zekere hoogte en ik verwacht van een verzorgster cq bijrijdster inzet en eerlijkheid.
Ik heb heel veel reacties gehad in de trant van:
Ik ben Truus ik ben 15 jaar oud en heb al 9 jaar ervaring met het rijden van paarden, op de manege mocht ik altijd op de moeilijkste paarden. Een manegepaard is echt wel heel anders hoor.
Hoe groot is uw paard ik wil niet op zo'n kleintje? Groot genoeg voor de meeste.
Wat is de leeftijd van uw paard hoe groot is hij/zij en wat kan hij/zij? Wat kan jij laten we het daar eerst over hebben.
Mag ik ook naar buiten ik wil niet in de bak rijden. Nee sorry is ze niet geschikt voor. Geef niet hoor dan doe ik het er wel mee. :? Nou laat maar.

Ik heb nu sinds een aantal weken weer een meisje rijden ( begon trouwens ook met ik ben 18 heb 12 jaar ervaring met paarden, dacht van pppfff wat moet ik hier mee ze dacht het varkentje wel even te wassen, maar goed toch laten komen, vraag me niet waarom vaak ben ik er al snel klaar mee), de vorige is 2 weken geweest en ik had weer een racepaard heb daar wat van gezegd gewoon normaal dat ik mee wou kijken wat het probleem was maar schijnbaar was dat tegen het zere been oid ze had commentaar daarop en is niet meer geweest, ik zit niet op een racepaard te wachten wil zelf gewoon normaal kunnen rijden zonder het probleem van een ander er weer uit te moeten rijden voordat ik zelf wat kan gaan doen.
Deze rijdt haar en ja je kan goed zien dat het een manege ruiter is en ja ze had niet verwacht dat een paard dat niet van een manege is toch anders zou zijn, heeft intussen na een gewenning van enkele weken een rijles gehad en heeft dingen gehoord die ze in 10 jaar nog niet gehoord had. }:0
Ik moet zeggen dat de meeste na een aantal weken een grote kluif aan haar hadden dan ging ze uitproberen en als je niet consequent was dan kon je het wel vergeten }:) , maar bij haar blijft ze mega rustig. +:)+
Vd week heeft ze haar met bp gereden dat is de 1e die dat durfde. :D
Zelf rij ik haar er wel mee hoor ook gewoon bitloos, maar goed mij kent ze goed.
Het is een heel lief paard hoor super braaf maar er moet gewoon een klik zijn anders is ze niet zo braaf meer en laat ze wel zien wie de baas is. ~~}>

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:17

Geryon schreef:
donjalover13 schreef:
ik snap best dat jullie nu denken dat ik me aangevallen voel, en dat is misschien ook wel een beetje zo.. maar er word zo vaak minderwaardig gedaan over bijrijders etc. gewoon omdat ik (nog) niet het geld heb voor een eigen paard krijg ik vaak door paardeneigenaren die wel de luxe hebben, vaak het gevoel dat ik niet goed genoeg zou zijn. vandaar mijn felle reactie

Je doet zelf ook een beetje minderwaardig tegenover mensen die in jouw ogen veel geld vragen.

Het ís nou eenmaal zo dat mensen die enkel bijrijden, minder ervaring en weet hebben. Maar daar hoef je je niet minderwaardig over te voelen hoor!

Germie ik dacht dat jij in de buurt van mij woonde, maar ik zie groningen, raar van mij :+ denk dat ik in de war ben met een andere bokker haha.

Hier misschien iets gevonden

wat een vooroordeel.. Ik ken zat mensen die zelf een paard gehad hebben of op Z-niveau gereden, en nu bijrijder zijn. Die zullen net zo goed of beter rijden dan menig eigenaar! Hou is op zeg, ronduit discriminerende en respectloze opmerking.. :/
Laatst bijgewerkt door miramii op 30-10-15 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:21

Wow.. chill :') ik bedoelde vaak. En dat is zo. Niet vergeten dat het grotendeel van de bijrijders kind zijn he.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:28

Wauw.....drink een cognacje ofzo....Rotdag gehad? Ik snap Geryon wel hoor. Waarom zo reageren?

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:29

200 euro per maand is op zich niet zoveel, zeker niet als je het paard helemaal voor jezelf hebt natuurlijk, maar ik investeer die 200 euro (en dan nog zonder lessen, e.d.) liever niet in iemand anders zijn paard := klinkt banketstaaf, maar stel dat je na een jaar moet vertrekken, vind het een beetje zonde. Vooral omdat dat al een flink deel van mijn loon is :')

Natuurlijk wil ik best wat bijdragen hoor, daar niet van, maar dat is me iets tè. Ben daarom ook gestopt met de manege lessen, juist om bij te rijden :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:37

gerpiegorp schreef:
200 euro per maand is op zich niet zoveel, zeker niet als je het paard helemaal voor jezelf hebt natuurlijk, maar ik investeer die 200 euro (en dan nog zonder lessen, e.d.) liever niet in iemand anders zijn paard := klinkt banketstaaf, maar stel dat je na een jaar moet vertrekken, vind het een beetje zonde. Vooral omdat dat al een flink deel van mijn loon is :')

Natuurlijk wil ik best wat bijdragen hoor, daar niet van, maar dat is me iets tè. Ben daarom ook gestopt met de manege lessen, juist om bij te rijden :)

Ik snap niet dat je dat ziet als investering(!) in andermans paard.
Ik zie dat gewoon als kosten voor je hobby.
Je eigen paard kan ook na een jaar stuk zijn.... En dan zijn de kosten nog veel hoger.
Ook krijg je de kosten er nooit uit, dus ik snap vooral het woord investering niet.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:40

gerpiegorp schreef:

Maar je investeert ook niet in dat paard. Je investeert in je hobby, je geeft geld uit zodat je op een fijn, bij je passend paard waarmee jij een klik hebt en je verder kan en mag ontwikkelen, kan rijden ipv (bijvoorbeeld) iedere week op een ander manegepaard waarmee je iedere week weer vooraan kunt beginnen.

Het 'stel dat je moet vertrekken' deel snap ik helemaal en ik begrijp prima dat je daar goede afspraken over moet maken in zo'n geval of dat men omdat je dat een te groot risico vind, het niet doet. Maar stel, je investeert 300 euro per maand in een eigen paard en na een jaar gaat die dood, moet je gedwongen verkopen, noem maar wat....Is dat dan ook zonde? Of is het dan ineens wel 'gewoon' hobby?

Ja...wat sneeuwpop zegt dus. Imo spreek je pas van investeren als je de intentie hebt het terug te verdienen.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:00

Collie2008 schreef:
Wauw.....drink een cognacje ofzo....Rotdag gehad? Ik snap Geryon wel hoor. Waarom zo reageren?

Omdat ik geen zin heb in dat veralgemeniseren! Ik zeg toch ook niet dat alle eigenaren geld teveel hebben oid?
Ik snap haar reactie wel, maar om nou te steken dat álle bijrijders nou eenmaal dommer zijn in zin van kennis en ervaring? Ongetwijfeld dat er tussen zitten, maar allemaal?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:32

Maar wanneer je een eigen paard hebt dan investeer je in je relatie samen en in het verbeteren van je paard.. als bijrijder ben je dat geld gewoon kwijt en begin je net wat op te bouwen met t paard wordt ie verkocht.. dan vind ik het veel geld voor gewoon een hobby

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:35

De meeste bijrijders die erg goed kunnen rijden krijgen viavia aanbiedingen. Bij ons op stal was dat ook zo, de goede ruiters zaten nooit zonder rijpaard.
De meeste bijrijders die op zoek zijn, zijn niet heel erg ervaren. Manege- ervaring of iets meer, maar zo'n ruiter kun je niet op een sensibel paard zetten. Net zo goed dat er ook genoeg paarden voor mij te hoog gegrepen zijn.
Dat is realitsich en niet beledigend.
Helaas zie je toch veel minder ervaren ruiters die denken dat ze heel ervaren zijn. En dat maakt het imo gevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:38

En wanneer je je eigen paard hebt zal bijv. De verkoop je eigen keus zijn. Dan is het misschien wel "gedwongen" door geld tekort, maar nog steeds in principe je eigen keus.

De vergelijking vind ik verder niet zo op gaan in de zin van, over een jaar kan ie dood gaan/moet je hem verkopen. Als je zelf je paard koopt bepaal je tenminste ook zelf :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:43

horsies5 schreef:
Maar wanneer je een eigen paard hebt dan investeer je in je relatie samen en in het verbeteren van je paard.. als bijrijder ben je dat geld gewoon kwijt en begin je net wat op te bouwen met t paard wordt ie verkocht.. dan vind ik het veel geld voor gewoon een hobby

Je leert er toch net zoveel van?
Wanneer je het paard aan het opleiden bent is het imo wel anders. Dan ben je imo verder dan het niveau van het paard.
In dat geval kun je meestal wel (ergens) gratis rijden.

Kans dat het paard verkocht wordt is er idd, maar de kans dat je met een eigen paard blijft zitten die niet meer te rijden valt en medisch veel kost heb je ook niet.
Wanneer je zelf een financiele tegenslag krijgt, kun je ook zo stoppen of zelfs wanneer je een betere aanbieding krijgt.

Het is heel dubbel.
Investering vind ik iig geen goed gekozen woord, want je krijgt het er nooit uit. Het zijn gewoon kosten en als opbrengst krijg je (als het goed is) plezier.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:48

Geryon schreef:
Wow.. chill :') ik bedoelde vaak. En dat is zo. Niet vergeten dat het grotendeel van de bijrijders kind zijn he.

Ik denk dat er tegenwoordig juist best veel volwassen of bijna volwassen bijrijders zijn. De kinderen zijn meer verzorgsters met verzorgpony's.

En niet iedereen heeft nog een paarden netwerk in de omgeving van zijn (nieuwe) woonplaats.

Ik had dat ook niet meer toen we naar dit dorpje verhuisden. Dan zoek je toch eerst via marktplaats. Zo heb ik de haflinger gevonden die ik nu al weer ruim een jaar bij rijd. En ook contact gelegd in het verleden met achterbuurvrouw met paarden. ben nog lid van mijn oude rijvereniging in vorige woonplaats, en rijdt al vele jaren geen clublessen meer en ook geen wedstrijden dus veel mensen waar ik mee samen heb gereden kom ik niet meer tegen omdat iedereen zijn eigen weg gaat... Verhuizen voor studie of werk, kinderen etc. De nieuwe leden ken ik niet zo goed. Het oude vertrouwde raak je zo een beetje kwijt...

Wat sneeuwpop zegt herken ik wel... onbewust onbekwaam komt veel voor...
Ik stap echt niet meer zomaar op elk paard en dat terwijl ik toch al meer dan 25 jaar rijervaring heb. Er zijn genoeg paarden die zo heet of sensibel zijn dat ik daar liever weer afstap. En grapjes als bokken of steigeren is aan mij ook niet besteedt. Heb een paar vervelende ongelukken gehad met nasleep van enkele maanden, met paarden van anderen en dan ga je toch iets langer nadenken voor je ergens op stapt. Zeker met 2 kleine kindjes die van je afhankelijk zijn...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 30-10-15 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:51

Wanneer je wat stallen langs gaat, beetje kletsen en bijv op de manege gaat rijden, val je vanzelf wel op. Krijg je vanzelf het viavia plaatsje.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:00

Daar heb ik toen ook wel aan gedacht, weer manegelessen volgen... Maar marktplaats was wel succesvoller want kon gelijk weer wekelijks bij mijn oude instructrice terecht :D Toch wel anders dan manegepaard. Maar inderdaad, het was een goede opstap geweest. Ook naar nieuw paardennetwerk opbouwen. Ik moest er trouwens wel weer erg inkomen na een les pauze van een jaar of 5 ivm blessure paard en zwangerschappen/kleine kinderen. Ben blij dat de eigenaresse me die kans heeft gegeven want ik reed echt niet meer op mijn oude niveau. Nu had ik daar al wel voor gewaarschuwd toen ik reageerde op die advertentie, dus dat scheelt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:16

Ja heb je ook gelijk in. Zijn vaak verzorgster, maar willen wel bijrijder zijn. :P

In mijn jaar geen eigen paard ben ik wel naar de manege gegaan. Bepaald paard in half-pension genomen, begeleid door de manege-eigenaar, heel veel aan gehad. Nu is dat ook niet te vergelijken met gewoon manege lessen, maar toch. Paard bijna overgekocht ook, maar toch voor iets met meer talent gegaan haha.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 08:50

Apart idd. Als je een auto huurt, naar het pretpark gaat of wat dan ook. Is allemaal verbruikt geld. Je krijgt niks terug, je bent het erna ook kwijt.
Ik denk dat er verkeerd naar gekeken wordt.
En als je het niet genoeg garantie vindt. Moet je een eigen paard nemen met alle bijkomende kosten en risico's.
Echter als men GRATIS hetzelfde paard mag verzorgen/bijrijden.
Zijn alle aangegeven redenen waarom men niet gaat betalen vaak ineens weg... En kan datzelfde paard toch ook verkocht worden als je er een band mee hebt opgebouwd. Toch net zo zonde dan van de tijd en energie?
Voor mij komt dat dus over als smoezen/excuses om niet hoeven of willen te betalen voor een hobby.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:49

horsies5 schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Mijn bijrijder ziet dat ook een beetje zo, ze rijdt al 2.5 jaar en gaat nu verhuizen. Haar keuze, maar ik geef m'n paard niet mee, ze wil m'n paard graag enige tijd in bruikleen voor de sport. Ja zei ze van maar ik heb zoveel tijd erin geïnvesteerd en ik wil het paard graag naar het Z rijden. Dat mag nog steeds, maar ik verwacht niet dat zoiets zomaar rond is als ze het paard meekrijgt. Ik ben zelf M2 geklasseerd en zij heeft het paard 2 keer versneld in de L1 gestart zonder wp in 2.5 jaar tijd. Dan verwacht ik niet dat een dier ineens Z loopt als ik het een half jaartje uitleen. Maar mijn paard is door mij Z klaargemaakt. Een ander mag er van profiteren door er op te rijden, maar er is nog niemand geweest die het dier op het getrainde niveau kon rijden. Dus dan mag je in mijn ogen in je handjes knijpen dat je de kans gehad hebt.
Een hobby kost nu eenmaal geld en ik vraag niet eens een bijdrage van een bijrijder, alleen een zakje biks per maand.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:54

Voor een goede bijrijdster die paard technisch echt verbeterd zou ik best mijn paard willen verplaatsen om bijrijdster tegemoet te komen bij verhuizing. Maar dan moet het wel een win win situatie zijn.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:14

Maar dan verhuisd je bijrijder zelf en dan is dat haar keuze.. ik vind t logisch dat je je paard niet meegeeft.. zou ik zelf ook nooit doen..

En een eigen paard is nooit zomaar verkocht natuurlijk.. daar denk je over na en daar maak je zelf een keuze in.. en uiteraard kan hij ziek worden of niet meer bereden worden maar dat levert niets in op de band die je hebt opgebouwd.. enkel moet je je doelen bij stellen
Doelen bijstellen is voor mij nooit een probleem omdat mijn paard echt alles voor mij is en bij mij Hoe dan ook oud mag worden.. maar ik kan me voorstellen dat wanneer je meer sportambities hebt dat anders ligt (wat natuurlijk ook niet verkeerd is en iemands goed recht is)..
daar zit misschien ook het verschil in naar de manier waarop we kijken naar bijrijder en bijdrage etc.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:27

Ik vind een paard verhuizen op 200km afstand van waar ik woon gewoon te ver. Bovendien gaat het om een beperkte tijd (6-9 maanden), dan kan ik daarna weer een goede stal zoeken dichtbij huis, terwijl het paard nu goed staat. Als ik m'n paard 200km van huis neerzet, dan kan ik beter helemaal stoppen, want dan heb ik er niets meer aan. Ikr rij niet vaak meer, maar helemaal niet meer rijden betekent dat ik beter van alles afscheid kan nemen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:09

Ik ben ook al vanaf juni op zoek naar een ruitertje voor mijn pony maar helaas niemand is geïnteresseerd :(

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 17:26

Bijrijders die net van de manegepony's komen zijn vaak jonge meiden. Die kan je niet helemaal verwijten dat ze onvoldoende zicht hebben op de eigen kwaliteiten. Daarbij heeft deze groep vaak maar heel weinig te besteden en kunnen een bedrag van bijvoorbeeld 200 euro niet ophoesten van hun zakgeld.

Wat oudere bijrijders met meer kwaliteiten hebben vaak wel een eigen netwerk. Zij hoeven niet te betalen om een paard bij te rijden omdat ze zelf voldoende mensen kennen die blij zijn als hun paard goed getraind wordt op momenten dat ze zelf niet kunnen. Je paard laten trainen kost je als eigenaar namelijk ook geld.

Een bijrijder die aardig kan sturen en daarnaast bereid is om mee te betalen aan de maandelijkse kosten voor je paard, wordt misschien wel zoeken naar een naald in een hooiberg.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:05

Wat is aardig sturen volgens jou?
Ik denk dat de middemoot van net aan L niveau en lager wel ruim aanwezig is.
Ruiters vanaf m niveau zijn er weinig en die zullen in de meeste gevallen wel gratis kunnen rijden tenzij ze zelf hoge eisen hebben.