Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:27

Lengte en gewicht erin zetten is wel handig, zeker met mijn lengte (1.81m) om te zorgen dat iemand me niet een te kleine pony aanbiedt als die persoon een bijrijder zoekt. Hoewel dat wel eens is gebeurd, terwijl alles netjes in de advertentie stond :P

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:35

0000 schreef:
Als eigenaar, ik vind lengte en gewicht alleen interessant als het afwijkt van het gemiddelde. Eenmaal gehad dat iemand kwam proefrijden en diegene gewoon echt te zwaar was, nog geprobeerd maar ook nog vreselijk slechte balans dus heeft er maar n minuut of 5 opgezeten... Zonde van haar en mijn tijd.

Bij een gemiddeld paard is dat idd minder belangrijk, maar wanneer je een grote pony hebt of zelf slank bent en een 16 inch zadel hebt, dan is lengte en gewicht wel belangrijk.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:56

Zwartvosje schreef:
Dan zet ik dat er alsnog bij. Ben volgens mij redelijk licht voor mn lengte. Ben 1,80m en weeg 60kg namelijk :Y)

Maar waarom moet het paard dan minimaal 1.60 zijn? Want dan kan een leuke brede pony van 1.50m ook prima. Bijvoorbeeld een haflinger oid. Mijn andalusier is 1.55m, rongeribt dus daar kan je met jouw lengte en vooral gewicht echt prima op hoor. Zou dat dus uit je avertentie halen en dan inderdaad liever je lengte en gewicht benoemen, dan kan een eigenaar prima beoordelen of jij op hun paard zou passen.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:26

@Amable: Daar heb je zeker gelijk in! Mijn vorige bijrijdpaard was een quarter van 1,55 ofzo. Maar voelde me toch vaak wel te lang als ik dr op zat...
Ik heb t er vooral staan omdat ik vorige keer dat ik zocht steeds pony's aangeboden kreeg (1,43 etc.)...
Maar dan pas ik dat ook weer aan en houd ik het bij gewicht en lengte van mezelf :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:28

Sllim :j En lang voelen, tja, m.i. is het echt een beetje een modebeeld tegenwoordig dat we met onze voeten niet onder de buik van het paard uit mogen komen. Moet je eens kijken in de rest van de wereld, grote mannen op IJslanders, Arabieren, polopaarden, criollo's, andalusiers, quaters etc. Maar hier in Nederland vind een vrouw van jouw lengte en gewicht al heel snel dat het niet meer past vanwege de grote WPN-ers die we hier hebben. Onzin hoor, ook de gemiddelde D-pony kan 60 kg prima dragen, maar dat begint wel minder fijn te rijden met jouw lengte :P

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:41

Jij vind het prima, maar ik voel toch echt het paard\pony eerder uit balans raken wanneer mijn benen er onderuit komen.
Wetenschappelijk is dat ook logisch. En als een amateurruiter is mijn zit natuurlijk niet zoals een gp ruiter.

Nadiehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:39

Ik zoek nu ook al op internet. Kan niks maar dan ook niks vinden in mijn buurt. Tips?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:13

Mbt wel wedstrijd willen rijden, maar geen bijdrage kunnen betalen.
Dat zou ik hier dus al niks vinden.
Wel geld willen stoppen in luxe/eigen extra plezier. Maar niet in de basis/onderhoud vd pony.
Basis komt eerst, luxe erna.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:11

Ieder zo zijn mening lijkt mij, zowel het wel of niet te lang vinden voor pony's als het betalen van een bijdrage. :)

Maar iig bedankt voor de hulp bij mijn advertentie. Hopen dat het nu wel tot reacties leid...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:57

Deetjeeuh schreef:
joyce B schreef:
Over die mooie fotoshootfoto: niet doen... daar trek je mogelijk vervelende mannen mee aan of je foto wordt verspreid. Dat wil je niet...

Tja... En dan gaan ze naar haar profiel en dan vinden ze die foto alsnog. ;)

Maar niet via marktplaats...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:05

Anke schreef:
Mbt wel wedstrijd willen rijden, maar geen bijdrage kunnen betalen.
Dat zou ik hier dus al niks vinden.
Wel geld willen stoppen in luxe/eigen extra plezier. Maar niet in de basis/onderhoud vd pony.
Basis komt eerst, luxe erna.

ben ik het niet mee eens... ik vind het belangrijk dat iemand mijn pony fijn rijd. lessen nemen vind ik belangrijk en kan heel goed begrijpen dat als je 50 tot 100 euro per maand kwijt bent aan lessen en je brandstof dat je niet veel overhoud om bij te dragen aan stalgeld. En het blijft mijn pony dus dat stalgeld werd toch al betaald.

Nu gaat het ook om wedstrijden zie ik, maar als ik het leuk of belangrijk vind dat er wedstrijden worden gereden, wat erg prijzig is, zou dat ook voor bijdrage gaan.

Zou ik dat echt niet interessant vinden, dan zou ik inderdaad wel rekening houden met de kosten van lessen, maar de bijdrage in stalgeld prefereren boven dat iemand geld uit geeft aan wedstrijden en vervolgens zegt: kan geen bijdrage doen.

Nu heb ik makkelijk praten want mijn pony kost me aan huis natuurlijk maar een paar tientjes per maand aan onderhoud, maar ook toen hij in pension stond hoefden de meiden er niet voor te betalen. Wel mestten ze zijn box uit op hun dagen want ik kwam dan niet altijd.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 05:24

Het gaat mij vooral om een houding. Wel geld over hebben voor wedstrijden, maar niet voor het paardje zelf.

Wedstrijd rijden is een luxe.
Als je krap bij kas zit, schrap je eerst de luxe dingen.

Als ik specifiek op zoek zou zijn naar een wedstrijdruiter is het anders.

Nogmaals ik stoor me vooral aan een attitude.
Daar heb ik een hekel aan. Over het paard getilde types.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 06:44

Ik ook hoor Anke.

Als je dan hoort, ik kan geen bijdrage betalen. Maar dan wel op vakantie en leuke dingen kopen.....
Is imo net zoiets.
Net wat je kiest en ik ga niet meer betalen voor andermans hobby.
Tenminste, mijn buurmeisje bijv mag van mij wel rijden ;-)

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 07:34

Ik neem aan dat je je dan ook aan mijn "attitude" stoort Anke? Nogmaals, ieder zo zijn mening en daar laat ik het graag bij. Het enige wat ik hier vroeg was hulp bij mijn advertentie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:47

sneeuwpop schreef:
Ik ook hoor Anke.

Als je dan hoort, ik kan geen bijdrage betalen. Maar dan wel op vakantie en leuke dingen kopen.....
Is imo net zoiets.
Net wat je kiest en ik ga niet meer betalen voor andermans hobby.
Tenminste, mijn buurmeisje bijv mag van mij wel rijden ;-)

En daar ga je bij mij de mist in. Dat ik zo vaak op vakantie ga en kan staat los van het feit dat ik niet kan betalen voor een bijrijpaard. Mijn ouders betalen die vakanties maar willen niet voor een bijrijpaard betalen omdat zij vinden dat ik de eigenaar ook een gunst doe (geven en nemen). Ik moet dat dus zelf betalen en ik heb dat geld niet. Jouw uitspraak komt op mij een beetje over alsof een bijrijdster haar vakanties maar moet schrappen om jou te betalen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:31

Ik ga niet de mist in hoor.

Van mij hoef je niks. Het is de keuze van je ouders.

"Ik heb geen geld OVER voor paarden" is wat ander dan "ik kan het niet betalen".

Ik kan mijn geld ook maar 1 x uitgeven en kies daar mijn paarden voor.
Als iemand anders graag op vakantie gaat, prima, maar ik ga daarvoor niet zijn of haar hobby betalen.

Als jou ouders uit principe niet willen betalen, sorry maar dat is niet mijn probleem.

iemand die zonder schuld een bijstandsuitkering heeft en het echt niet kan betalen, vind ik een heel ander verhaal.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:43

Ik snap de reactie van Danique.
Anke zegt dat het vooral om de houding gaat, daar reageer jij (sneeuwpop) op met het voorbeeld van de vakanties.
Het is niet Daniques (de bijrijders) houding dat ze wel geld over heeft voor vakantie en niet voor een bijrijd paard.

Ik had vroeger maar al te graag gezegd, mam, als ik niet mee op vakantie ga mag ik dan een verzorg/lease pony? Nou het antwoord daarop is simpel: nee. IK zou er alles voor over hebben, maar mijn moeder niet.
Het lijkt nu alsof je zegt dat de houding van Daniuque niet goed is, vandaar dat zij er ook zo op reageerde dénk ik, maar zij heeft er verder ipc niets over te zeggen.

Verder ben ik het wel met jullie eens. Het is je goed recht als je een bijdrage wilt vragen. En ik heb enorm veel geluk gehad met het verzorgpaard dat ik heb. En voor een volgende zou ik ook evt een bijdrage kunnen leveren en dat zal ik niks slechts over te zeggen hebben. Ik zou waarschijnlijk hetzelfde doen als de rollen omgedraaid waren :)

En ik heb zoiets.. ach iedereen zijn eigen wensen :P Als er toevallig iemand is die niks vraagt dan heb je geluk, en anders heb je gewoon pech dan geen verzorgpaard :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:10

Aurelia schreef:
Anke zegt dat het vooral om de houding gaat, daar reageer jij (sneeuwpop) op met het voorbeeld van de vakanties.
Het is niet Daniques (de bijrijders) houding dat ze wel geld over heeft voor vakantie en niet voor een bijrijd paard.

Ik had vroeger maar al te graag gezegd, mam, als ik niet mee op vakantie ga mag ik dan een verzorg/lease pony? Nou het antwoord daarop is simpel: nee. IK zou er alles voor over hebben, maar mijn moeder niet.
Het lijkt nu alsof je zegt dat de houding van Daniuque niet goed is, vandaar dat zij er ook zo op reageerde dénk ik, maar zij heeft er verder ipc niets over te zeggen.

Verder ben ik het wel met jullie eens. Het is je goed recht als je een bijdrage wilt vragen. En ik heb enorm veel geluk gehad met het verzorgpaard dat ik heb. En voor een volgende zou ik ook evt een bijdrage kunnen leveren en dat zal ik niks slechts over te zeggen hebben. Ik zou waarschijnlijk hetzelfde doen als de rollen omgedraaid waren :)

En ik heb zoiets.. ach iedereen zijn eigen wensen :P Als er toevallig iemand is die niks vraagt dan heb je geluk, en anders heb je gewoon pech dan geen verzorgpaard :+

Ben het met je eens. Misschien ligt het er ook aan dat de mensen die hier in de buurt wonen + bijdrage vragen, weinig 'te bieden' hebben (als in geen bak, ook nog bijdrage voor een bak 10 km verderop, minstens 2x per week les, halve stal betalen, geen zadel ter beschikking dus altijd zonder zadel rijden etc.)

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:47

Ja snap dat je dat dan niet wilt. Het moet bij de wensen van eigenaar en bijrijder passen natuurlijk.
Je kunt alleen moeilijk tegen een eigenaar zeggen wat die wel en niet moet vragen. Het is en blijft de eigenaar en die bepaalt hoe en wat er met het paard gebeurd.
En het is jammer dat er bij jou in de buurt niets is wat bij je past. Er zijn zat leuke 'aanbiedingen' en zat eigenaren die het voor gratis doen, maar dan moet je daar maar net in de buurt wonen :P dat is vaak het probleem haha.
Ja sommigen vragen erg veel en dat zou ik zelf ook niet doen :) een beetje meer en ik kan mijn eigen paard houden is het soms haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:41

Uiteraard, het is hun paard dus hun manier van doen. Ik begrijp dat als ik het paard ook mee mag nemen op wedstrijd, van alles gebruik mag maken en het is 'mijn paard' voor mijn dagen, dat ik dan half stalgeld betaal maar voor een beetje borstelen en een halfuurtje rijden... Nah. Ik heb vanavond een proefles op de manege (want dat willen mijn ouders dan weer wel betalen, hypocriet? Nah. :') ) dus als dat bevalt ga ik ook minder actief op zoek. Misschien kom ik dan toevallig wat tegen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:16

Aurelia schreef:

Maar de houding van de ouders vind je vaak terug, omdat die ouders de zeggenschap nog hebben.
Daarbij wil ik niet voor de ouders betalen.....hun kind en zij kiezen ervoor dat ze niet willen betalen.
Ik ga niet hun dochter sponseren.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:50

Ik snap heel goed dat je niet voor de ouders/kind wilt betalen hoor. Ging er alleen om dat kind wel een goede houding kan hebben als ouders het er niet voor over hebben. Vaak zijn dat ook ouders die niks met paarden te maken (willen) hebben. Kind kan er dan wel alles voor over hebben ookal doen de ouders dat niet.
Bedoel er niet mee dat je dan moet zeggen 'Oooh in dat geval..' :P

Toen ik jouw reactie las dacht ik daar ben ik het helemaal mee eens!
Toen reageerde danique en dacht ik daar zit ook wat in.
Ik heb namelijk dezelfde houding denk ik zo als een aantal jaar geleden. Wellicht wat ouder en wijzer, maar mijn instelling blijft hetzelfde. Terwijl dat van mijn moeder is, voor een verzorgpaard ga ik niet betalen, je helpt toch, win win. Mijn moeder is zo'n niet-paardenmens. En nog meer andere dingen.
Totaal niet mijn instelling dus.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 23:02

Denk dat ouders een betere uitleg moeten krijgen mbt de kwaliteit van rijden/les op de manege tov een privépaard.
Manegelessen zijn vaak weggegooid geld. Na tig jaar kun je vaak nog niet fatsoenlijk rijden.
Terwijl je op een privépaard/clublessen veel meer leert en sneller.
Als ze dat weten en vergelijken, zullen ze er ook anders tegenaan kijken.

Mijn dochtertje krijgt nu ook les. Maar echt niet op een doorsnee manege. Ga mijn geld niet "weggooien".

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:35

Dat denk ik ook ja, dat zou veel beter zijn. Ik leerde echt niets meer op een manege.
Maar is moeilijk voor niet paarden ouders om te begrijpen denk :+ heb al vaak uitgelegd.
Heb dan wel weer een leasepony gehad, maar daar kreeg ik ook les bij, en het mocht meer omdat het bij een vriend was van mijn stiefvader.

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:45

Bah, soms zo vervelend dat als je op een advertentie ingaat en je een nette mail stuurt je gewoon geen antwoord krijgt, ookal is de mail gelezen en is er meer dan twee weken voorbij gegaan. Ik vraag me soms echt af wat dan de moeite is om gewoon even netjes te zeggen dat het niet kan ;)