Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:25

Ik zou dat geld dus nooit uitgeven aan een bijrijder paard.. voor mijn paard ben ik ieder jaar een 2500 euro kwijt.. dat is dus maar net iets meer dan 200 per maand.. voor 250 euro per maand kun je een eigen paard hebben.. en stalling was incl binnenbak dusja.. maar wat n paard kost ligt natuurlijk ook aan de regio.. een wat n bijrijder betaalt dan uiteraard ook

Ik vraag geen bijdrage maar wil wel dat ze helpen met voeren en mesten.. verder mogen ze er in principe alles mee.. alleen wil ik wel dat ze les nemen bij iemand die ik goed keur wanneer ze echt fanatiek willen dresseren.. en dat moet dan op eigen kosten
Bijrijders heb ik vooral omdat de beweging van 2 extra paarden op mijn schouders is gekomen en dat teveel is op t moment en daarnaast mis ik het gezellige samen rijden van een pensionstal.. met n bijrijder heb ik beide dingen opgelost plus nog extra hulp in de verzorging

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:49

Het blijft een markt van vraag en aanbod. Je kan zoveel vragen als je zelf redelijk vindt, maar als niemand dat wil betalen houdt het gewoon op.
Als je er moeite mee hebt om een bijrijder te vinden (zoals de titel van dit topic luidt), kan de bijdrage die je vraagt oorzaak zijn dat je niemand vindt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:59

Hier wordt 250 per maand voor fulltime lease gevraagd. Dus die 200 vind ik schappelijk

Het verschilt ook gewoon op wat voor stal je staat. Als het stalgeld al 350 is....

Ik zou zelf nooit een bijrijdpaard willen op een doe het zelf stal met een slechte buitenbak. Dan maar meer betalen voor meer luxe.

Gelukkig een eigen paard. Heb een hele leuke en betalende bijrijdster maar zij gaat waarschijnlijk stoppen. Moet dus weer op zoek helaas

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:47

darkadia schreef:
Geen raar bedrag voor fulltime lease idd. Vaak de stallingskosten. Pluspunt tov eigen is dat je vaak niet de hoge medische kosten hebt...om andere vaste lasten maar even niet te noemen.

Nou inderdaad. Fijn als jij kan wegkomen met €200 per maand in het hele totaal, maar heel realistisch is dat niet.

Is juist een fijne deal, voor €200 een 'eigen paard'. Geen verdere lasten enzo. :D

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 07:31

Dat stukje is idd heel fijn.
Geen risico's van een ziek paard, geen hoefsmid kosten.
Maar waar elke verzorgster bang voor is, wel kans dat het paard ooit verkocht kan worden, waar je zo aan gehecht bent.

Wel zie je bij deze bedragen goed het verschil tussen eigenaren en verzorgsters. Meeste eigenaren snappen het bedrag volkomen, waarbij de meeste verzorgsters het niet snappen.
Ik denk dat het toch vooral komt doordat eigenaren beter weten wat een paard echt kost en verzorgsters snel het idee hebben dat een eigen paard goedkoper is...

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:10

De meeste bijrijders / verzorgers weten idd niet wat voor kosten en tijd in een eigen paard zit.
Hier komen sommigen nooit achter of pas wanneer ze een eigen kopen en wanneer dit gebeurd realiseren ze pas hoe veel mazzel ze altijd gehad hebben.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:18

Zoals ik al eerder zei; ik heb in beide posities gestaan. Maar blijf van mening dat als je je paard bijna volledig laat betalen en verzorgen door iemand anders, je de bijrijder laat opdraaien voor jouw verantwoordelijkheden. Dan zou ik toch persé dat paard willen houden en is dat mijn verantwoordelijkheid?
Ik weet dat een paard flink duur is, maar het blijft mijn paard, niet die van de bijrijder. Anders vind ik het als de lease maar voor even is.

En.. als je op een hele dure pensionstal blijft staan, is dat overbodige luxe, als je als eigenaar er geen gebruik van maakt. Natuurlijk is de ene omgeving goedkoper dan de ander, maar als ik hier om me heen kijk, liggen de bedragen tussen 150 en 500 pm. Heel verschillend dus en daar maak ik mijn eigen keuzes in.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:24

Mijn bijrijder vertrekt helaas echt in december. Ze gaat verhuizen. Mijn paard met haar meegeven doe ik niet, ik wil m'n paard niet 200 km van huis hebben staan. Dus ik moet weer op zoek. Voor de bijrijder geen kosten, alleen zakje biks per maand. En dan staat er een sportpaard die ook nog eens braaf is op buitenrit.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:01

germie schreef:
Mijn bijrijder vertrekt helaas echt in december. Ze gaat verhuizen. Mijn paard met haar meegeven doe ik niet, ik wil m'n paard niet 200 km van huis hebben staan. Dus ik moet weer op zoek. Voor de bijrijder geen kosten, alleen zakje biks per maand. En dan staat er een sportpaard die ook nog eens braaf is op buitenrit.

waar kom je vandaan? ik ben zoekende :o

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:14

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:17

donjalover13 schreef:
germie schreef:

waar kom je vandaan? ik ben zoekende :o

Paard staat in Yde/de Punt.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:44

Anke schreef:
Erg interessant en voor bijrijders wellicht een eye opener

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=1759274

Wil even zeggen dat mijn mening over het betalen (en hoeveel) voor een bijrijdpaard voor mij helemaal niets te maken heeft met het niet weten wat een paard kost (jaren thuis eigen paarden gehad).
Ik wil namelijk niet betalen wanneer je of constant het paard aan het verbeteren bent en de eigenaar een stuk minder rijkunsten heeft. Om een paard te laten trainen moet je als eigenaar toch ook betalen dus waarom als iemand dit trainen niet fulltime als baan doet maar slechts 1 enkel paard moet je dan ineens gaan betalen om een paard voor een ander te trainen.
Ook wanneer de eigenaar zelf geen tijd meer heeft om zijn paard zelf te verzorgen vind ik niet dat hij er dan een ander voor mag laten betalen. Wanneer je hem volledig verzorgd op een pensionstal zet kost het je ook meer en niet juist minder.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:51

germie schreef:

waar kom je vandaan? ik ben zoekende :o[/quote]
Paard staat in Yde/de Punt.[/quote]

ah helaas! dat is te ver weg voor mij..

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:53

Anke schreef:

[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

sorry maar je laat het overkomen alsof ik niet weet wat een eigen paard kost. ik weet heel goed wat het allemaal kost, maar heb helaas de luxe niet om een eigen paard te houden. dus vind deze reactie niet helemaal eerlijk overkomen. wij bijrijders zijn niet dom.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:00

Nee en toch denk ik dat bijrijders wel degelijk vaak onderschatten.

Als ik hier opmerkingen lees dat je voor 200 ook je eigen paard kan hebben. Het zal vast kunnen hoor ergens in Drenthe bij een boer, maar als je hier je paard fatsoenlijk wilt houden ben je meer kwijt plus alle bijkomende kosten van DA, hoefsmid, zadelcontroles, tuig, osteo, whatever.

Ik denk dat ik gemiddeld 450 per maand kwijt ben. En ja da's een keuze ik kan hem ook op een landje pleuren met een deken op, maar ik zoek dan ook een bijrijdster die serieus met hem aan de slag gaat en niet alleen langs polderweggetjes sjokt.

Als ik dan een bedrag van 100 zou vragen is dat in de ogen van veel mensen veel, maar in realiteit dus echt een bijdrage. Overigens betaalde mijn bijrijdster minder, maar dat doet er even niet toe.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:02

donjalover13 schreef:
Anke schreef:

[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

sorry maar je laat het overkomen alsof ik niet weet wat een eigen paard kost. ik weet heel goed wat het allemaal kost, maar heb helaas de luxe niet om een eigen paard te houden. dus vind deze reactie niet helemaal eerlijk overkomen. wij bijrijders zijn niet dom.

Dat heeft helemaal niks met dom te maken, wel met (het ontbreken van) ervaring. Zo zie ik heel vaak lijstjes voorbijkomen op bokt waar iemand heel netjes de kosten op een rijtje heeft gezet en dan uitkomt op een best redelijk bedrag en daardoor volledig overtuigd is dat een paard houden er best in zit. Vrijwel iedereen vergeet sowieso al om lessen mee te tellen. Datzelfde zie ik gebeuren in het verschil bijrijd - eigen paard. Men doet net alsof het best normaal is dat je eens les neemt (en zelf betaalt) op een bijrijdpaard, maar lijkt er vervolgens wel vanuit te gaan dat de eigenaar die kosten niet mee hoeft te tellen. Ook met een eigen paard tellen die kosten wel degelijk mee.

Of men telt wel een bedrag voor tuigage en dergelijke, maar niets meer voor onderhoud en vervanging. En geloof me, dat tikt best aan. Ik snap dat wel, je kunt dat simpelweg niet weten, ik heb nog steeds momenten dat de kosten me tegenvallen omdat er weer iets stuk is, er eentje gegroeid blijkt te zijn, mijn rijbroek toch echt, echt op is of ze door de omheining heen zijn gedenderd.

Vind het ook altijd grappig dat men lijkt te denken dat paarden aan huis zoveel goedkoper zijn dan in pension en dat er dus thuis minder meebetaald hoeft te worden. Wat denk je dat het verschil is tussen een rijtjeshuis in een woonwijk en een huis met stallen en land in het buitengebied? Niet alleen qua aanschaf, maar ook het onderhoud, GWL, etc. Geloof me, één paard op pension is juist een stuk goedkoper!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:11

Collie, en dat kan ook daadwerkelijk. Maar daarom moet je goed kijken naar in welke omgeving je woont, wat je eisen zijn en wat je te bieden hebt. Het moet gewoon allemaal in verhouding zijn. ;)

Het is gewoon vraag en aanbod, het een is niet beter of slechter dan het ander. En wat maakt het uiteindelijk uit? Als het maar klikt tussen bijrijder en eigenaar. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:29

Is ook zo hoor en zo zie ik het ook. En als ik geen nieuwe bijrijder vind die wil bijdragen dan staat hij gewoon een paar dagen stil. Wordt hij heus niet slechter van

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:39

Knap om te zien dat sommige personen zich aangevallen voelen met een linkje naar een topic toe.

Hier twijfel ik ook weleens hoor.
Goedkoper gaan wonen in een rijtjeshuis en de rijdpaardjes lekker op volpension.
Super relax. Kosten zijn bijna hetzelfde. En wat een werk minder. Elke dag 2/3 uur tijd over! Zou ik ze eens lekker kunnen trainen of een lange buitenrit maken.
Maar ach..dan zie ik de kids zo genieten achterom en hinnikent van stal naar stal huppelen...dan denk ik weer, het heeft toch ook wel wat!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:50

Les heb ik niet meer, maar ik heb wel een nieuwe trailer gekocht kortgeleden. Dat zijn ook kosten die je mee moet tellen. Ook aanschaf van halsters, touwen enz.
Een paard is nu eenmaal duur.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:07

ik snap best dat jullie nu denken dat ik me aangevallen voel, en dat is misschien ook wel een beetje zo.. maar er word zo vaak minderwaardig gedaan over bijrijders etc. gewoon omdat ik (nog) niet het geld heb voor een eigen paard krijg ik vaak door paardeneigenaren die wel de luxe hebben, vaak het gevoel dat ik niet goed genoeg zou zijn. vandaar mijn felle reactie

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:13

Ik weet het gezegde niet meer precies.
Een ander kan jou nooit iets laten voelen, wat je zelf niet toelaat.
Spiegel ervoor: voel jij jezelf "minder waard" omdat je geen eigen paard hebt?
Ik ben vaak weleens jaloers op bijrijders. Kijk er soms tegenop. Die hebben het beter dan menige eigenaar.
Veel goedkoper, weinig verplichtingen en verantwoordelijkheden. Vaste dagen en verder geen taken of gedoe.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:24

donjalover13 schreef:
ik snap best dat jullie nu denken dat ik me aangevallen voel, en dat is misschien ook wel een beetje zo.. maar er word zo vaak minderwaardig gedaan over bijrijders etc. gewoon omdat ik (nog) niet het geld heb voor een eigen paard krijg ik vaak door paardeneigenaren die wel de luxe hebben, vaak het gevoel dat ik niet goed genoeg zou zijn. vandaar mijn felle reactie

Je doet zelf ook een beetje minderwaardig tegenover mensen die in jouw ogen veel geld vragen.

Het ís nou eenmaal zo dat mensen die enkel bijrijden, minder ervaring en weet hebben. Maar daar hoef je je niet minderwaardig over te voelen hoor!

Germie ik dacht dat jij in de buurt van mij woonde, maar ik zie groningen, raar van mij :+ denk dat ik in de war ben met een andere bokker haha.

Hier misschien iets gevonden

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:36

Mijn paard stond bewust 24/7 buiten in een groep met onbeperkt hooi en schuilstal.. pensionstal met binnen en buitenbak.. warm water op de wasplaats en een warme kantine.. iedere 8 weken de smid en in de zomer rondom beslag.. 1x per jaar tandarts en minimaal 1x per jaar de osteopaat.. en nog ieder jaar geënt. . dat kostte me toen 2500 euro per jaar.. dus iets meer dan 200 euro per maand.. dan heb ik natuurlijk zuinig aan gedaan en gelukkig geen dierenarts kosten hoeven maken.. maar het is wel degelijk mogelijk.. al is dat heel afhankelijk van de regio waar je woont natuurlijk ;)

Nu staan de paarden aan huis en hou ik 100 euro per maand per paard aan en dan kom ik redelijk uit met de vaste (terug kerende) kosten.. dierenarts kosten kunnen natuurlijk erg oplopen daar is n apart potje voor..

Ik zou zelf nooit meer dan 50 euro per maand vragen.. zeker niet in deze regio

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 18:17

donjalover13 schreef:

Je hebt gelijk hoor, er wordt hier door een aantal bokkers nogal onaardig gedaan over bijrijders. Ik snap niet waarom ze er naar op zoek zijn.