Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:12

Een bijrijdster heeft bij mij nog nooit een bijdrage betaald en dat hoeft wat mij betreft ook niet. Daarintegen zie ik wel graag dat er 2x per maand gelest wordt, ...op eigen kosten welliswaar.

Of een eigenaar nu wel of geen eigen bijdrage vraagt vind ik puur zaak van de eigenaar zelf en dat ligt voor iedereen weer anders. Net zo voor elke bijrijdster of je wel of niet er een bijdrage voor over hebt.
Wat ik niet vind passen is dat als je als eigenaar de kosten voor een paard niet op kan brengen, dit niet moet gaan verhalen op een bijrijder. In mijn optiek is dat zo krom als wat.
Bij sommige advertenties kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat een bijrijdster meer als extra inkomstenbron gezien wordt dat daadwerkelijk een bijrijdster.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:34

Icrack schreef:
Een bijrijdster heeft bij mij nog nooit een bijdrage betaald en dat hoeft wat mij betreft ook niet. Daarintegen zie ik wel graag dat er 2x per maand gelest wordt, ...op eigen kosten welliswaar.

Of een eigenaar nu wel of geen eigen bijdrage vraagt vind ik puur zaak van de eigenaar zelf en dat ligt voor iedereen weer anders. Net zo voor elke bijrijdster of je wel of niet er een bijdrage voor over hebt.
Wat ik niet vind passen is dat als je als eigenaar de kosten voor een paard niet op kan brengen, dit niet moet gaan verhalen op een bijrijder. In mijn optiek is dat zo krom als wat.
Bij sommige advertenties kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat een bijrijdster meer als extra inkomstenbron gezien wordt dat daadwerkelijk een bijrijdster.

Ik kijk nog wel eens bij advertenties en kom dit ook tegen. 75-100 euro voor 1-3 in de week vind ik gewoon te hoog.
Ik betaal nu 50 euro voor 2x in de week, dat vind ik heel schappelijk. Ik mag (bijna) alles, heb een leuke shet en fries om te verzorgen, eigenaar hoeft die dagen niet naar stal en hoeft mij ook niet te begeleiden. Stal+paddock uitmesten moet ik wel, maar daar doe je ook niet zo lang over.

Ik vind de 'je mag me op de blote knietjes bedanken dat je 2x per week mag komen dus betaal maar 80 euro en doe klusjes', van de zotte.

Liannetje86

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:55

Ik blijf betalen voor een verzorg/bijrijdpaard belachelijk vinden :') dus ik zeg er niets over...

Maar sommige zijn echt te maf.... Paard op een weitje met nog wat andere, vragen zo 100 euro voor een paar dagen. En dan nog voeren, stal uitmesten en alles zelf doen.. Tjah ;) En dan zeggen "Op een manege rijden is duurder" :')

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:09

miramii schreef:
Een geschikt paard zoeken is niet bepaald makkelijk in omgeving leusden! Veel vragen gelijk een bijdrage van 150 euro (of zelfs 230 voor 2X), voor 1X per week.. Voldoe aan de meeste eisen (rijervaring, 18+ e.d.), maar ja, ben wel student.

Ben ik de enige die het vreemd vind om dat soort bedragen te vragen? Ik bedoel.. een bijrijder is toch ook om de eigenaar te helpen?

probeer wat meer richting zeist, woudenberg, maarn en als t kan/lukt nog verder te gaan, die omgeving stikt van de paarden.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:24

EskeGirl schreef:
Icrack schreef:

Ik kijk nog wel eens bij advertenties en kom dit ook tegen. 75-100 euro voor 1-3 in de week vind ik gewoon te hoog.
Ik betaal nu 50 euro voor 2x in de week, dat vind ik heel schappelijk. Ik mag (bijna) alles, heb een leuke shet en fries om te verzorgen, eigenaar hoeft die dagen niet naar stal en hoeft mij ook niet te begeleiden. Stal+paddock uitmesten moet ik wel, maar daar doe je ook niet zo lang over.

Ik vind de 'je mag me op de blote knietjes bedanken dat je 2x per week mag komen dus betaal maar 80 euro en doe klusjes', van de zotte.

Dat komt qua kosten bijna neer wat een bijrijdster bij mij kwijt zou zijn. 2x prive les is iets van 40 euro totaal per maand. Daarnaast hoeven zij ook niks te doen qua klusjes oid. Hooguit eens wat met Derfen smeren als dat net op hun rijdag valt, maar daar houdt het ook wel mee op. Opzich mag een bijrijdster heel veel, mits aangetoond dat het ook vertrouwd is uiteraard.

Ik zou het niet eens durven om een bijdrage te vragen. Ik vind altijd nog zo dat de bijrijdster wat voor mij doet en ik doe wat voor de bijrijdster.
Ooit in een ver verleden zat ik in een behoorlijk financiele dip, mijn bijrijdster toendestijds stelde toen zelf voor om een eigen bijdrage te gaan betalen om "het leed" wat te verzachten. Ik vond dat een erg mooi gebaar, maar heb het wel afgeslagen. Het was tenslotte mijn probleem en niet het hare, maar toch....haar gebaar was erg hartverwarmend :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:26

Maar ik vind een groot verschil tussen geld voor priveles en geld aan eigenaar :)
Voor goede priveles zou ik best wat meer willen betalen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:34

Geld voor priveles komt hunzelf uiteindelijk ten goede idd, maar mij als eigenaar indirect ook natuurlijk. Maar om er nu zelf beter van te worden....nee dank je.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:46

EskeGirl schreef:
Maar ik vind een groot verschil tussen geld voor priveles en geld aan eigenaar :)

Ja, ik betaal ook lievervoor priveles dan de stallingskosten, alleen zullen die stallingskosten (en hoefsmid en dierenarts) toch ook betaald moeten worden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:49

sneeuwpop schreef:
EskeGirl schreef:

Ja, ik betaal ook lievervoor priveles dan de stallingskosten, alleen zullen die stallingskosten (en hoefsmid en dierenarts) toch ook betaald moeten worden.

Dat snap ik, ik zwg ook niet dat bijrijders geen bijdrage hoeven te betalen, maar als bijrijder zou ik inderdaad liever in mezelf investeren. Dat doe ik nu niet, maar ik wil wel gaan lessen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:52

Selina schreef:
-breekt in als meelezende bijrijder-
Ikzelf vind het niet meer dan normaal als je een bijdrage moet betalen. Als ik ga turnen/korfballen/dansen/manege betaal ik ook een maandelijks bedrag voor m'n hobby/sport. En even egoïstisch gezien, ik rijd dat paard niet bij om de eigenaar te helpen maar omdat ik graag wil rijden. Dat ik dan eventueel de eigenaar help komt er dan bij. Wel zie ik soms bijdragen die ik nooit zou betalen. 75 euro en dan 4x per week mesten bijvoorbeeld. Of 350 per maand op een manege (echt gezien..)
-vliegt weer weg-

Eens, sommige bedragen en of eisen van eigenaars en bijrijders zijn soms wel een beetje vreemd. Ik verwacht ook niet dat er veel mensen op reageren.
Zo zag ik ook een veulen waar je voor moest betalen om te verzorgen..... Denk niet dat die iemand gaat vinden ;-)
Op maneges zijn de prijzen vaak heel hoog en soms blijft het paard ook nog in de les lopen. Heel bijzonder dat er mensen zijn die dat doen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:25

sneeuwpop schreef:
EskeGirl schreef:

Hoefsmid en DA vind ik kosten die voor de eigenaar zijn, ik dus. Ik zie persoonlijk niet in waarom een bijrijder daar voor op moet draaien. Het wordt een ander vehaal als het kosten zijn welke voortkomen uit iets wat de bijrijdster zelf baat bij heeft. Mocht door een stom ongelukje, door mijn bijrijdster veroorzaakt oid, de DA moeten komen dan verwacht ik wel dat zij die "schade" ook (desnoods deels) voor zichzelf neemt. Bij andere zaken zoals entingen e.d dat vind ik mijn pakkie an.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 18:28

mnkortleve schreef:
donjalover13 schreef:
betalen voor een bijrijdpaard heb ik een dubbele mening over.. aan de ene kant snap ik het, want dan betaal je mee aan de stallingskosten. maar aan de andere kant zorg jij als bijrijder er dus voor dat de eigenaar zelf niet hoeft te komen, zelf de stal niet hoeft uit te mesten en alle andere klusjes niet meer hoeft te doen. ik zou het leuker vinden om te zien dat je in ruil voor de klusjes die je doet ook mag rijden, dan help je de eigenaar van het paard juist. maar zoals ik al eerder zei, snap ik het in sommige gevallen wel als er geld word gevraagd.

Moet je wel een bijrijder vinden die dat ook echt doet ik heb hem/haar nog niet gevonden.

Waar woon je je mag bij mij komen hoor een paar klusjes doen hoeft niet elke keer dan kan je lekker rijden ik geef je les en je neem les 1 keer in de maand bij mijn instuctrice op eigen kosten en kan je net zo veel komen als je wil ideaal toch.

haha ik woon bij apeldoorn.. zou wel ideaal zijn ja, als iemand mij dit zou aanbieden zou ik het graag doen! klusjes in ruil voor rijden vind ik geen probleem.. sterkernog ik vind het vanzelfsprekend, klusjes horen er gewoon bij toch?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:59

sneeuwpop schreef:
Een paard kan prima zonder extra beweging en als er iemand anders op je paard rijdt merk je dat altijd.
De eigenaren die echt een verzorgster nodig hebben, zijn er volgens mij niet veel. Ik ken er iig geen 1 die het ook niet anders zou kunnen oplossen (stapmolen,paddock etc) In de meeste gevallen is het een stukje gunnen omdat zij vroeger zelf ook een paard konden verzorgen en daar zo happy mee waren.

Priveles vind ik trouwens echt een investering in jezelf en eerlijk tegenover het paard. Het is imo niet eerlijk om steeds dezelfde fouten te blijven maken. De ijzers dus eigenlijk ook, omdat je dit voor jezelf deed. Kans op blessures door ijzers is iets groter, dus erg aardig van de eigenaar dat dit mocht.

Daarom zeg ik ook hier in de omgeving, want hier worden 9 van de 10 keer pas bijrijders aangerukt omdat er voor een korte periode (zwangerschap bijvoorbeeld) geen tijd is om te rijden en/of verzorgen. Maar ik begrijp dat dat verderop in het land dus anders ligt. :)

Wat betreft de ijzers is een heel andere discussie, de eigenaresse had het paard altijd rondom op ijzers in de zomer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:45

myk_en_shant schreef:
Sammyoo schreef:
De zorg voor twee kleine kinderen, dieren en huishouden vind ik niet een beetje hulp. De persoon in kwestie zal daarnaast toch echt een betaalde baan moeten hebben voor alle andere lasten. Een kamer huren in de binnenstad van Amsterdam is duur, een kamer in Duitsland (op het platteland?) zal niet zoveel kosten. Ik ken de kamer niet die je au-pair krijgt, maar ik zou denken dat je voor de kamer en mee-eten niet meer dan ongeveer 300 euro per maand kan rekenen. Hoeveel uur wil je daar iemand (zwart) voor laten werken?

Even gekscherend rekensommetje.

300 euro huur pm
240 euro eten en drinken pm
+- 60 euro aan gwl pm
------------------------
600 euro pm aan kosten

Met huur kamer ben je er nog lang niet.

Als je via een organisatie een au pair zoekt betaal je ongeveer 75-100 euro zakgeld per week en krijgen ze ook gratis kost en inwoning. Zorgen ze voor je kinderen maar zijn ze niet bedoeld als huishoudelijke hulp met bijbehorende klussen en taken, maar een lid van het gezin. Daarnaast betaal je meestal vliegticket en bij een buitenlandse au-pair (meestal internationaal) ook de nederlandse (in ander land die betreffende taal) les. Max 32 uur per week oppassen/helpen/werken.

Ik heb er naar geinformeerd ivm oppas voor de kinderen en bij voorkeur ook handje helpen in huis en met de paarden. De kosten vielen mij flink tegen voor wat je er voor terug mag verwachten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:44

Dieuwke_ schreef:
sneeuwpop schreef:
Een paard kan prima zonder extra beweging en als er iemand anders op je paard rijdt merk je dat altijd.
De eigenaren die echt een verzorgster nodig hebben, zijn er volgens mij niet veel. Ik ken er iig geen 1 die het ook niet anders zou kunnen oplossen (stapmolen,paddock etc) In de meeste gevallen is het een stukje gunnen omdat zij vroeger zelf ook een paard konden verzorgen en daar zo happy mee waren.

Priveles vind ik trouwens echt een investering in jezelf en eerlijk tegenover het paard. Het is imo niet eerlijk om steeds dezelfde fouten te blijven maken. De ijzers dus eigenlijk ook, omdat je dit voor jezelf deed. Kans op blessures door ijzers is iets groter, dus erg aardig van de eigenaar dat dit mocht.

Daarom zeg ik ook hier in de omgeving, want hier worden 9 van de 10 keer pas bijrijders aangerukt omdat er voor een korte periode (zwangerschap bijvoorbeeld) geen tijd is om te rijden en/of verzorgen. Maar ik begrijp dat dat verderop in het land dus anders ligt. :)

Wat betreft de ijzers is een heel andere discussie, de eigenaresse had het paard altijd rondom op ijzers in de zomer.

Laten we het omdraaien en alleen naar het feit kijken dat jij een bijrijdpaard wilt voor je plezier. Dan is het een beetje raar dat een ander dat moet bekostigen he?

Ben overigens nu officieel zoekend bijrijdster én eigenaar :+ Advertentie staat op de voorpagina van de markt, ben benieuwd of ik iets kan vinden zonder bijdrage (maar wel prive lessen) te betalen.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 00:24

Jeetje.. voor beide kanten geldt: hoe je het ook went of keert het is een wederzijdse dienst. Het ligt aan eigenaar en bijrijder om de win-win te creëren.

Een bijrijder is net zo van waarde, geen voetveeg die betaald je klusjes doet en paard verpest. Niet elke bijrijder is bereid om (veel) geld neer te leggen, dus als een eigenaar hulp nodig heeft, zal je moeten kiezen.
En een eigenaar is geen gratis hobby-bedrijf. Gratis is nou eenmaal niet overal mogelijk en zij geven/gunnen een bijrijder ook iets speciaals. Als je als bijrijder echt graag een paard wil, zal je de eisen van eigenaar in overweging moeten nemen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:45

joyce B schreef:
myk_en_shant schreef:

Even gekscherend rekensommetje.

300 euro huur pm
240 euro eten en drinken pm
+- 60 euro aan gwl pm
------------------------
600 euro pm aan kosten

Met huur kamer ben je er nog lang niet.

Als je via een organisatie een au pair zoekt betaal je ongeveer 75-100 euro zakgeld per week en krijgen ze ook gratis kost en inwoning. Zorgen ze voor je kinderen maar zijn ze niet bedoeld als huishoudelijke hulp met bijbehorende klussen en taken, maar een lid van het gezin. Daarnaast betaal je meestal vliegticket en bij een buitenlandse au-pair (meestal internationaal) ook de nederlandse (in ander land die betreffende taal) les. Max 32 uur per week oppassen/helpen/werken.

Ik heb er naar geinformeerd ivm oppas voor de kinderen en bij voorkeur ook handje helpen in huis en met de paarden. De kosten vielen mij flink tegen voor wat je er voor terug mag verwachten.

Ik denk dat je best een win win situatie kunt maken, wanneer iemand (zeker met kind) een onderkomen zoekt.
Dan kan die de oppas voor de kinderen tegelijk doen en zo al makkelijk een onderkomen verdienen. Een eigen huishouden heb je normaal ook dus...
Ik denk dat daar best vraag naar is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:47

miramii schreef:
Jeetje.. voor beide kanten geldt: hoe je het ook went of keert het is een wederzijdse dienst. Het ligt aan eigenaar en bijrijder om de win-win te creëren.

Een bijrijder is net zo van waarde, geen voetveeg die betaald je klusjes doet en paard verpest. Niet elke bijrijder is bereid om (veel) geld neer te leggen, dus als een eigenaar hulp nodig heeft, zal je moeten kiezen.
En een eigenaar is geen gratis hobby-bedrijf. Gratis is nou eenmaal niet overal mogelijk en zij geven/gunnen een bijrijder ook iets speciaals. Als je als bijrijder echt graag een paard wil, zal je de eisen van eigenaar in overweging moeten nemen.

Dit wel met het idee dat een eigenaar een verzorgster nodig heeft, want anders is het voor de eigenaar echt geen wederdienst.
Voor mij ging het ook om de gunfactor en wat ik er voor terug kreeg is een stukje van de stalkosten. Ik wou immers geen sponser zijn.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:14

sneeuwpop schreef:
miramii schreef:

Dit wel met het idee dat een eigenaar een verzorgster nodig heeft, want anders is het voor de eigenaar echt geen wederdienst.
Voor mij ging het ook om de gunfactor en wat ik er voor terug kreeg is een stukje van de stalkosten. Ik wou immers geen sponser zijn.

'Nodig hebben' is voor iedereen anders. Ik, als ex-eigenaar, was niet vanuit mijzelf naar een bijrijder op zoek gegaan als ik op financieël gebied, tijd en aandacht zelf allemaal kon geven. Zoals al eerder gezegd; je paard gaat anders lopen door een andere ruiter. Of dat beter of slechter is verschilt, maar dat neemt niet weg dat jij als eigenaar daar ook aan moet wennen.
In mijn geval ging het voornamelijk om tijd en dat kon ik op die manier oplossen. Als een bijrijder naar mij toe was gekomen, op het moment dat ik alle drie zelf kon invullen, had ik er misschien wel over nagedacht, maar had ik alsnog geen torenhoge bedragen gevraagd.

Prima dat je het een ander gunt, maar wat is gunnen in zo'n geval.. als je bijvoorbeeld 100 euro aan stalgeld vraagt, is het imo meer een geldkwestie dan een gunkwestie. Je bent geen sponsor als je een win-win creëert, maar die win-win wordt steeds meer uit proportie gehaald door beide; bijrijders die dingen gaan eisen, eigenaren die veel te veel geld/klusjes vragen.
Imo moet je jezelf als bijrijder aanpassen aan de regels van de eigenaar en de mogelijkheden van de eigenaar. Dus nieuwe zadels, trailers e.d. vragen gaat gewoon té ver. Als eigenaar kan je niet verwachten dat een bijrijder opdraait voor het feit dat jij een paard hebt. Dus een bijdrage vragen: ok, maar hoge bedragen vragen, zodat jij je paard maar kunt houden.. niet eerlijk tegenover paard óf bijrijder.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 16:47

Ik heb het geluk dat ik 2 pony's (verschillende eigenaren) mag rijden voor niks, maar als ik wel moest betalen zou ik het geen probleem vinden. Beide pony's worden niet meer door de eigenaren gereden en kosten dus alleen maar geld (even grof gezegd). Ik krijg bij de ene pony privéles, dit hoefde niet per se maar voor mijzelf vond ik het fijner om te les krijgen. Dit had wel tot gevolg dat ik ben gestopt met de manegelessen. Ik betaal dit uiteraard gewoon zelf.

Heel handig heb ik bij het ene paard al een hoofdstel gesloopt en bij de ander deze week nog de teugels en een bouwlamp :+ heb nog aangeboden om nieuwe teugels te kopen, maar dat hoefde niet..

Ik had een paar maanden terug een advertentie gezien voor een bijrijder omdat de eigenaresse op kamers ging en dus niet meer dat paard reed, je moest dan wel even 200 euro per maand betalen :') ben benieuwd of ze nog iemand gevonden heeft _O-

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:22

Ik neem aan dat je het paard dan elke dag hebt? Dan is dat helemaal geen raar bedrag.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:07

Geryon schreef:
Ik neem aan dat je het paard dan elke dag hebt? Dan is dat helemaal geen raar bedrag.

ik vind dat bedrag belachelijk hoog ! als je even doorspaart kan je een eigen paard kopen voor dat bedrag per maand. ik snap ook niet dat mensen denken dat ze uberhaupt iemand voor dat geld gaan vinden voor hun paard..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:11

Volledige lease betaal je het stalgeld minimaal...dus geen raar bedrag.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:28

donjalover13 schreef:
Geryon schreef:

ik vind dat bedrag belachelijk hoog ! als je even doorspaart kan je een eigen paard kopen voor dat bedrag per maand. ik snap ook niet dat mensen denken dat ze uberhaupt iemand voor dat geld gaan vinden voor hun paard..

Kopen ja, maar onderhouden niet.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:30

Geen raar bedrag voor fulltime lease idd. Vaak de stallingskosten. Pluspunt tov eigen is dat je vaak niet de hoge medische kosten hebt...om andere vaste lasten maar even niet te noemen.