Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:27

Ik geef idd zelf 'les' en tot nog toe bijna iedere keer. Ze rijdt meestal 1 keer in de week. Deze week heeft ze vakantie en gaat ze 4 keer. Dan ben ik er dus ook niet bij want ik werk gewoon overdag. Maar de eerste 2 maanden was ik er steeds bij, en nu af en toe nog omdat ik het gewoon gezellig vind.

Mijn vorige bijrijdster was ook echt een lot uit de loterij idd. Ze reed mijn paard net 2 weken toen paardlief in de wei finaal in elkaar geslagen werd. We hebben 16 weken moeten revalideren en dus niet kunnen rijden, maar ze was er bijna iedere dag om lekker te poetsen wandelen en vertroetelen. Heerlijk!
En ze kon en mocht er (na 'inwerk' periode) ook gewoon alles mee omdat het zo goed ging, heerlijk.
Ik mis haar echt! Maar heb goede hoop dat met tijd mijn huidige bijrijdster zich ook wel zo ontwikkeld.

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:13

Hoi allemaal!

Ik heb het topic door gelezen en schrik er toch wel van hoe ondankbaar bijrijders soms kunnen zijn! Die verpesten het dan weer voor de goede bijrijders -O-

Ik heb nog even een vraagje als bijrijder zijnde.
Ik zou het heel leuk vinden om toch weer een verzorg/bijrijdpaard erbij te hebben, ondanks dat ik wekelijks les bij iemand thuis. Helaas zijn er niet veel paarden in de buurt die hier aangeboden worden of de bijdrage ligt echt te hoog.

Het grote probleem bij mij is de tijd en het vervoer. Hoe zouden jullie tegen dit lijstje aankijken als eigenaar?:

-15 jaar, ik gok 1,67 lang ongeveer 57 kg denk ik
-8,5 jaar rijervaring, waarvan de laatste 1,5 jaar bij iemand thuis op haar paarden (les), een verzorgpony gehad (haflinger x fjord van 4 die ik heb doorgereden) en de rest van de tijd op een manege
-1 tot 3 dagen in de week beschikbaar ivm school, alleen weet ik echt niet hoe het precies zit met mijn tijd :=
-geen eigen vervoer (wel een fiets maar de meeste paarden staan niet dichtbij)
-Ik zorg al 1,5 jaar in de zomer voor haar paarden met twee vriendinnen als ze een weekend sgwm hebben (dus ervaring met het houden van paarden, tuig onderhouden, toiletteren etc.)
-ga voorzichtig met spullen om en wil ook graag leren

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:23

elise21 schreef:
Hoi allemaal!

Ik heb het topic door gelezen en schrik er toch wel van hoe ondankbaar bijrijders soms kunnen zijn! Die verpesten het dan weer voor de goede bijrijders -O-

Ik heb nog even een vraagje als bijrijder zijnde.
Ik zou het heel leuk vinden om toch weer een verzorg/bijrijdpaard erbij te hebben, ondanks dat ik wekelijks les bij iemand thuis. Helaas zijn er niet veel paarden in de buurt die hier aangeboden worden of de bijdrage ligt echt te hoog.

Het grote probleem bij mij is de tijd en het vervoer. Hoe zouden jullie tegen dit lijstje aankijken als eigenaar?:

-15 jaar, ik gok 1,67 lang ongeveer 57 kg denk ik
-8,5 jaar rijervaring, waarvan de laatste 1,5 jaar bij iemand thuis op haar paarden (les), een verzorgpony gehad (haflinger x fjord van 4 die ik heb doorgereden) en de rest van de tijd op een manege
-1 tot 3 dagen in de week beschikbaar ivm school, alleen weet ik echt niet hoe het precies zit met mijn tijd :=
-geen eigen vervoer (wel een fiets maar de meeste paarden staan niet dichtbij)
-Ik zorg al 1,5 jaar in de zomer voor haar paarden met twee vriendinnen als ze een weekend sgwm hebben (dus ervaring met het houden van paarden, tuig onderhouden, toiletteren etc.)
-ga voorzichtig met spullen om en wil ook graag leren

Ik zou het prima vinden.
Ik moet al gauw iemand hebben die niet te groot en zwaar is voor m'n pony :p
Ik zoek ook iemand voor 2 á 3 dagen haha.
Tijden zijn voor mij ook niet van belang want hij staat op vol pension en is open tot 21.00 u gemiddeld.
:)

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:30

Woon je toevalig in Brabant Roos? :+

Altijd als ik namelijk iemand een bericht stuur komt er vaak niet eens een afspraak omdat ik aangeef niet zeker te zijn over de dagen.
Ik ben altijd bang dat ik snel moet stoppen en dan de eigenaar teleur stel.
Vind het altijd sneu als een paard van bijrijder naar bijrijder gaat :n

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:51

elise21 schreef:
Woon je toevalig in Brabant Roos? :+

Altijd als ik namelijk iemand een bericht stuur komt er vaak niet eens een afspraak omdat ik aangeef niet zeker te zijn over de dagen.
Ik ben altijd bang dat ik snel moet stoppen en dan de eigenaar teleur stel.
Vind het altijd sneu als een paard van bijrijder naar bijrijder gaat :n

Stuur je ff een pb

Anke

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:59

Ik vind het belangrijk dat een verzorgster de tijd heeft en dus niet 1 of 2 keer per week ff langs komen.
Minimaal 3 keer per week. Voor minder ga ik de tijd er niet in stoppen.
Tevens als ik eens een weekendje weg wil of op vakantie ga. Dat ik met een gerust hart de dieren achter kan laten.
Dat zijn voor mij belangrijke dingen. Iemand die wil en gemotiveerd is, daar ben ik ook bereid om tijd in te stoppen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:06

Sannanasje schreef:
Mijn vorige bijrijdster was ook echt een lot uit de loterij idd. Ze reed mijn paard net 2 weken toen paardlief in de wei finaal in elkaar geslagen werd. We hebben 16 weken moeten revalideren en dus niet kunnen rijden, maar ze was er bijna iedere dag om lekker te poetsen wandelen en vertroetelen. Heerlijk!
En ze kon en mocht er (na 'inwerk' periode) ook gewoon alles mee omdat het zo goed ging, heerlijk.
Ik mis haar echt! Maar heb goede hoop dat met tijd mijn huidige bijrijdster zich ook wel zo ontwikkeld.

Jahaaaa!... zo'n bijrijdster is haar gewicht in goud waard *\o/*
Doe mij er ook zo ééntje! :j

Mijn "voorwaarde" als een bijrijdster 2á3x per week rijdt, 2x per maand les nemen, is heel redelijk zoals ik begrijp. Da's fijn om die bevestiging terug te lezen bij jullie :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:59

Anke, waarom wil jij een bijrijder? Ik heb jouw advertentie gelezen, maar persoonlijk zou ik van zo'n waslijst aan eisen echt afhaken.

edit: ik zie dat je ook een au-pair zoekt die een waslijst aan werkzaamheden krijgt tegen kost en inwoning. Misschien bedoel je het helemaal niet zo, maar als ik die twee advertenties lees, bekruipt mij het gevoel dat je op zoek bent naar gratis personeel.

JayJillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:06

Sammyoo schreef:
JayJillz schreef:
Nou om de boel wat op te fleuren gooi ik er dan maar even een positieve ervaring doorheen!

Ik had verwacht dat ik een hele tijd zou moeten zoeken naar een goede bijrijdster voor mijn dochters B pony, omdat de ruiter niet te lang/zwaar mag zijn maar ik veel ervaring wel een vereiste vind aangezien de pony zelf nog jong is en veel te leren heeft.

Ik had echter de oproep nog niet geplaatst en liep per toeval haar tegen het lijf! Ik was onze pony aan het longeren in de bak en zij kwam met een ander meisje van mijn stal terug van hun buitenrit en kwanen uitstappen in de bak bij ons. Ze vroeg of mijn dochter het leuk vond om haar pony uit te stappen omdat ik nog bezig was met longeren. Mijn dochter wilde dus niet meer van haar pony af :+

Je hebt zeker geluk, dit klinkt niet als een bijrijder, maar als iemand die voor jou de pony van je dochter verder doorrijdt. In veel gevallen moet je daar voor betalen.

Ja heb ik heel veel geluk mee! Ben ook ontzettend blij met haar! Ze begint deze week ook met springlessen met onze pony, die ik uiteraard dan betaal. De (basis) dressuurlesjes krijgt ze van mij en als ik een keer niet verder kom of iemand anders zijn of haar input wil of niet kan, dan regel ik iemand anders. Alle kosten zijn uiteraard voor mij. (Eventuele startkaart etc). Maar gelukkig vindt het meisje het zelf ook heel leuk! :D

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:41

Bedankt voor de reacties!
Ik ga even nadenken of ik gewoon op advertenties wacht of dat ik zelf een advertentie maak. ;)

Mag ik in het topic blijven om te reageren als (paardzoekende) bijrijder?
Misschien dat ik kan helpen met advertenties oid.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:25

betalen voor een bijrijdpaard heb ik een dubbele mening over.. aan de ene kant snap ik het, want dan betaal je mee aan de stallingskosten. maar aan de andere kant zorg jij als bijrijder er dus voor dat de eigenaar zelf niet hoeft te komen, zelf de stal niet hoeft uit te mesten en alle andere klusjes niet meer hoeft te doen. ik zou het leuker vinden om te zien dat je in ruil voor de klusjes die je doet ook mag rijden, dan help je de eigenaar van het paard juist. maar zoals ik al eerder zei, snap ik het in sommige gevallen wel als er geld word gevraagd.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:53

donjalover13 schreef:
betalen voor een bijrijdpaard heb ik een dubbele mening over.. aan de ene kant snap ik het, want dan betaal je mee aan de stallingskosten. maar aan de andere kant zorg jij als bijrijder er dus voor dat de eigenaar zelf niet hoeft te komen, zelf de stal niet hoeft uit te mesten en alle andere klusjes niet meer hoeft te doen. ik zou het leuker vinden om te zien dat je in ruil voor de klusjes die je doet ook mag rijden, dan help je de eigenaar van het paard juist. maar zoals ik al eerder zei, snap ik het in sommige gevallen wel als er geld word gevraagd.

Moet je wel een bijrijder vinden die dat ook echt doet ik heb hem/haar nog niet gevonden.

Waar woon je je mag bij mij komen hoor een paar klusjes doen hoeft niet elke keer dan kan je lekker rijden ik geef je les en je neem les 1 keer in de maand bij mijn instuctrice op eigen kosten en kan je net zo veel komen als je wil ideaal toch.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 00:08

Die heeft mijn voorkeur ook. Echter laat ik hen de keuze. Of meehelpen of een bijdrage betalen.

Ligt eraan hoe je het leest en hoe je ertegenover staat.
Een kamer huren en eten kost ook veel geld. Dat is nu gratis in ruil voor wat hulp.
Win-win situatie.
Jij laat het klinken alsof ik iemand uit wil buiten.
Degene die altijd uitgebuit is geworden ben ik zelf. Uiteraard mijn eigen schuld door goedheid. Daar doe ik echter niet meer aan mee.
Mes mag nu ook aan mijn kant snijden en dan graag of niet.
De juiste persoon matcht en de anderen reageren dan niet.
Des te beter. Zit er niet verlegen om. Alleen een aanwinst is welkom.
Dus ja ik ben kritisch. Dat is het mooie van eigenaar zijn, je mag je eigen eisen bepalen.
Door fouten leert men en geloof me, ik heb veel geleerd.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 08:15

De zorg voor twee kleine kinderen, dieren en huishouden vind ik niet een beetje hulp. De persoon in kwestie zal daarnaast toch echt een betaalde baan moeten hebben voor alle andere lasten. Een kamer huren in de binnenstad van Amsterdam is duur, een kamer in Duitsland (op het platteland?) zal niet zoveel kosten. Ik ken de kamer niet die je au-pair krijgt, maar ik zou denken dat je voor de kamer en mee-eten niet meer dan ongeveer 300 euro per maand kan rekenen. Hoeveel uur wil je daar iemand (zwart) voor laten werken?

Ik vind het ook niet raar dat je een berichtje kreeg van iemand die 15 euro per half uur vroeg om je paarden te trainen, dat was waarschijnlijk cynisch bedoeld vanwege hetgeen je vraagt.

Je kan als eigenaar zoveel eisen stellen als je wilt, maar wees dan niet verbaasd als het moeilijk is om een bijrijder te vinden.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:11

Sammyoo schreef:
De zorg voor twee kleine kinderen, dieren en huishouden vind ik niet een beetje hulp. De persoon in kwestie zal daarnaast toch echt een betaalde baan moeten hebben voor alle andere lasten. Een kamer huren in de binnenstad van Amsterdam is duur, een kamer in Duitsland (op het platteland?) zal niet zoveel kosten. Ik ken de kamer niet die je au-pair krijgt, maar ik zou denken dat je voor de kamer en mee-eten niet meer dan ongeveer 300 euro per maand kan rekenen. Hoeveel uur wil je daar iemand (zwart) voor laten werken?

Even gekscherend rekensommetje.

300 euro huur pm
240 euro eten en drinken pm
+- 60 euro aan gwl pm
------------------------
600 euro pm aan kosten

Met huur kamer ben je er nog lang niet.
Laatst bijgewerkt door myk_en_shant op 28-10-15 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:13

Ik hoef me niet aan jou te verantwoorden, ook niet over de uren of het zakgeld dat diegene krijgt. Of de lessen en alle andere mogelijkheden.
Heerlijk als jij een grote kamer inclusief alles kunt krijgen voor 300,- Dat is een lot uit de loterij.
Deze plek bij ons is ook een lot uit de loterij. Voor de juiste persoon. Heb er veel reacties op. Echter ben ik kritisch. Ik bied een mogelijkheid, een kans.
Heb niet iemand persé nodig. Dus ja die luxe heb ik. Gelukkig maar.
Hoef niet met een negatieve zuurpruim opgezadeld te worden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:19

Goed nieuws. Mijn (nieuwe) verzorgster gaat miv november lid worden vd vereniging. Dus kan ik haar privéles geven in de binnenbak. Ze heeft ook wedstrijdambities, dus dat is leuk voor de toekomst.
Vandaag komt Wondergirl terug na drie maanden training.
Hopelijk zijn die twee een goede match!

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:28

sneeuwpop schreef:
Dieuweke, als ik ergens half pension sta en moet mesten, dan moet ik toch nog steeds voor het voer etc betalen?
Als je als stalhouder gaat reken voor uitmesten kom je niet eens aan 2 euro per dag per stal. Voor dat geld kun je beter een gewone baan hebben, dan krijg je meer per uur.

Een winwin situatie is leuk, maar waarom moet de eigaar de risico's nemen en ook betalen en de bijrijder\verzorgster gratis zijn of haar hobby mag doen?
Ik vind dan de win -win niet zo evenredig verdeeld.
Maar goed, het niveau van de bijrijder is imo wel belangrijk. Dat kan zwaar wegen voor sommige eigenaren, maar voor andere eigenaren weer niet.

Tsjah, de meeste eigenaren (in ieder geval hier in de omgeving) zoeken een bijrijder omdat ze zelf niet genoeg tijd meer aan hun paard kunnen besteden maar het dier ook niet willen verkopen. In dat geval zie ik het inderdaad als win-win. Je kunt je paard houden, hij krijgt de beweging en aandacht die jij vindt die hij verdient. Wat betreft het voer en de stallingskosten, ja die heb je als je een paard koopt. Ik vind ook dat een bijrijder best wat kan investeren in het paard, dat deed ik ook altijd. Maar dan in de vorm van elke week privéles, nieuwe ijzers op mijn kosten (omdat ik er mee op buitenrit ging) en noem maar op. Ik vind dat ook niet meer als normaal, maar dan hoef je daarnaast toch niet nog eens te betalen voor de stalling en het voer lijkt mij. Zou een bijrijder dit niet doen dan vind ik het nog een ander verhaal, dan kan ik me voorstellen dat de eigenaar een klein bedrag vraagt. Maar ik ga hier dan ook van mijn eigen situatie uit, zo zal het niet bij iedereen op stal gaan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:17

Een paard kan prima zonder extra beweging en als er iemand anders op je paard rijdt merk je dat altijd.
De eigenaren die echt een verzorgster nodig hebben, zijn er volgens mij niet veel. Ik ken er iig geen 1 die het ook niet anders zou kunnen oplossen (stapmolen,paddock etc) In de meeste gevallen is het een stukje gunnen omdat zij vroeger zelf ook een paard konden verzorgen en daar zo happy mee waren.

Priveles vind ik trouwens echt een investering in jezelf en eerlijk tegenover het paard. Het is imo niet eerlijk om steeds dezelfde fouten te blijven maken. De ijzers dus eigenlijk ook, omdat je dit voor jezelf deed. Kans op blessures door ijzers is iets groter, dus erg aardig van de eigenaar dat dit mocht.

De meest voorkomende reden om een paard te verkopen is geld. Te weinig tijd wordt daar vaak aan gekoppelt, maar uiteindelijk gaat het er meestel om dat de eigenaar dan vind dat de hobby waar weinig tijd voor is, in verhouding teveel geld kost.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:26

Grappig genoeg zocht de eigenaresse van mijn bijrijdpaard een bijrijder vooral omdat ze het goed vindt dat er iemand anders dan alleen zij zelf op het paard rijdt. Zij is zelf vooral een recreatieve ruiter en vindt het heel fijn dat ik het paard wat bij breng op het gebied van gymnastiseren.
Ze vraagt wel een vrij hoge bijdrage (75 p/m) en was compleet eerlijk in dat ze het vraagt omdat ze het financieel nodig heeft. Dat laatste vind ik soms lastig (je wilt toch niet een bijrijder nodig hebben vanwege het geld?) maar daar tegenover staat dat ik veel leuke dingen mag doen met het paard en verder geen klusjes hoeft te doen (paard staat op volpension) dat ik het er graag voor over heb.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:21

Verzorgers moeten eens stoppen met denken dat ze de eigenaar er alleen maar mee uit de brand helpen.

En waarom beredeneren vanuit de kant van de eigenaar en de andere kant helemaal vergeten? 'Eigenaar wordt geholpen dus moet daar al blij mee zijn'.
Je kan het net zo goed andersom zien. 'Verzorgster wil een bijrijdpaard en moet daarvoor betalen zoals met elke hobby'.

Je doet elkaar een dienst. Niet alleen de verzorgster de eigenaar. In sommige gevallen doet de verzorgster de eigenaar meer een dienst, in andere gevallen juist andersom.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:36

Helemaal mee eens, het is een win-win voor beide. En als ik aan de bijdrage denk, dan denk ik vaak aan toen ik op de manege reed was ik 68 p/m kwijt om 1 uur per week rond te rijden in de bak op een paard, een paar tips te krijgen en dat was het. Nu betaal ik 75 p/m om 2-3 keer in de week te rijden en ik mag zelf bepalen in overleg of ik in de bak rijden of lekker buiten en, het allerbelangrijkste, ik kan een bijzondere band opbouwen met een paard, iets wat op de manege nauwelijks lukt. Ik heb dan geen les voor dat geld maar voor 15 euro erbij krijg ik een priveles waar ik 10 x meer leer dan in een manege les.

Tja, elke hobby kost geld en in vergelijking tot wat je kwijt bent voor een eigen paard is een maandelijkse bijdrage van 50 - 100 euro heel weinig. En je krijgt er zoveel voor terug!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:50

Ik ben nog steeds erg blij met mijn bijrijder. Nu ben ik ook niet iemand met veel eisen, ik zoek niet iemand die dressuurmatig een ster is, want mijn paard is gewoon prima gereden en ingewikkelder qua dressuur hoeft van mij ook niet (endurance paard). Het gaat er vooral om dat hij gewoon wat extra aandacht krijgt als ik het druk heb met mijn studie of een weekend naar mijn ouders ben.
Dus wat dat betreft ben ik super blij met mijn verzorgster/bijrijder. Ze rijdt niet super veel, want ze vindt het ook wel spannend (is ook een groot en soms druk paard, dus snap ik heel goed). Maar ze gaat vrijwel elk weekend en soms door de weeks erheen om te wandelen, poetsen, longeren en soms een beetje te rijden.
Vanaf deze week heeft ze ook 2x per maand les bij haar oude lesgeefster op mijn paard, vind ik erg leuk :) .

Het is voor mij fijn dat mijn paard wat extra aandacht krijgt en voor haar leuk om voor minder geld toch goed te kunnen leren rijden (ze komt van de manege). Opzich is mijn paard niet super moeilijk en hij is dressuurmatig prima te rijden. Springen is hij super makkelijk (geen geweiger oid) dus dat is ook leuk voor der.
Wel vraag ik een bijdrage van 35 per maand, deels omdat ik toch een arme student ben, en niet dat 35 dan heel veel scheelt maar daar koop ik zijn voer van. En deels zodat ik wel weet dat ze het serieus blijft nemen, het is echt geen verplichting en ze hoeft echt niet altijd te komen. Snap best dat je afhaakt als het erg smerig weer is, maar ik zit er ook niet op te wachten dat er iemand 1x per maand even langskomt ;).

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:18

Geryon schreef:
Verzorgers moeten eens stoppen met denken dat ze de eigenaar er alleen maar mee uit de brand helpen. .

Idd, ik kan daar echt niet tegen. Ze doen dit niet voor de eigenaar, maar omdat ze zelf een verzorg/bijrijpaard willen.

De reden van een eigenaars zijn heel verschillend. Degene die ik ken hebben iig geen hulp nodig, die kunnen dat ook anders oplossen.

Bay, zo denk ik ook. Zowel alsde verzorgster die ik was en nu een eigenaar.

Als het gratis kan, dan is dat ook prima. Alleen het belachelijk vinden dat er een bijdrage voor wordt gevraagd, dat deel snap ik gewoon niet.
En ja, alles binnen de redelijkheid. Stallingskosten van 100,- pm is anders dan 350,- pm en zal de bijdrage wsl ook anders zijn.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:48

-breekt in als meelezende bijrijder-
Ikzelf vind het niet meer dan normaal als je een bijdrage moet betalen. Als ik ga turnen/korfballen/dansen/manege betaal ik ook een maandelijks bedrag voor m'n hobby/sport. En even egoïstisch gezien, ik rijd dat paard niet bij om de eigenaar te helpen maar omdat ik graag wil rijden. Dat ik dan eventueel de eigenaar help komt er dan bij. Wel zie ik soms bijdragen die ik nooit zou betalen. 75 euro en dan 4x per week mesten bijvoorbeeld. Of 350 per maand op een manege (echt gezien..)
-vliegt weer weg-