Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

barrelover

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:08

Ja daar kan ik in komen serendip. Ik zag laatst ook op stal dat de bijrijder voorbij gelopen werd. Of ze nu betaalde of niet dat maakte even niet uit. Was gewoon echt een rit streek.( staleigenaar en stalruiter uit elkaar- paard van andere eigenaren die wilde dat de stalruiter bleef rijden -paard verzet naar andere stal....bijrijder wist van niks.)

Ik overleg alles. Vind dat gewoon fijn. Verwacht ook dat diegene die mijn paard dat doet met mij.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:10

Serendip90 schreef:
Belang van het paard moet sowieso voorop staan ja :)

En bij jou ligt het ook anders, als het financieel nodig is omdat je hem anders moet verkopen... En je verdient er ook niets aan (haalt alleen een deel van de kosten er uit) en ze mogen er vrij alles mee doen... Dan is een bijdrage ook redelijk hoor!

Hier is het ook, alles mag, maar als ze verder weg willen, moeten ze dat zelf regelen, zijn de kosten voor henzelf (weekendje Veluwe bij wijze van spreken). Willen ze wedstrijden rijden, ok, maar dan moeten ze dat ook zelf regelen.

Maar voor mijn gevoel --> Iemand die betaald, mag ook dingen terugverwachten (niet dat het niet is als niemand niet betaald, maar ik vind niet dat bij een betalend iemand zo maar het paard verplaatst kan worden naar iets met minder faciliteiten en nog eens verder weg omdat het voor het paard "fijner is" (meer buiten --> bij dit paard een vrolijker paard, wel is er een buitenbak, uitrijmogelijkheden). Terwijl als iemand gratis rijdt er "blij" mee mag zijn en de eigenaar het wel kan maken (natuurlijk netjes bespreken etc.) Dat is even mijn "probleempje" met betalen/niet betalen :p

Hier ga ik in mee, als je zelf op wedstrijd en dergelijke wilt, dan vind ik het niet meer dan normaal dat je als verzorgster zelf een trailer regelt en de kosten daarvoor betaalt etc.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:15

Alles is duurder vandaar dat mensen nu geld vragen!

Ik vind dat je hoort te betalen als jij leert van het paard, stel het paard is 3, moet beleerd worden, alles leren van jou dan vind ik niet dat je moet betalen eerder betaald worden want jij leert hun paard wat :)

mijn paardje heeft ook een verzorger en ik vraag 75 euro in de maand voor 2x in de week, meisje is 12 en mijn tinker is M2+8 en 13 jaar, kan ze alles mee en van leren, sta op een stal waar het 270 euro kost en alles is er, binnenbak,buitenbak,bos etc etc.

Maar ik zie idd ook dat mensen echt 150 euro oid vragen voor hun paard voor 2x in de week.. tsja .. is wel erg veel !

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:16

Paard en mogelijkheid is er... Maar om dat ook allemaal te gaan regelen is voor eigenaar niet te doen (of je moet zelf met een ander paard rijden, dan zou verzorgster gewoon mee kunnen)

Maar als de eigenaar in het belang van het paard iets bepaald (en deels ook eigen belang natuurlijk), dan moet dat ook gewoon kunnen toch? Het wordt netjes van te voren medegedeeld, mening erover hebben mag.. Maar doordat bijrijdster niets betaald, kan ze het wel minder fijn vinden, maar niet "eisen" dat het paard blijft staan op de stal die de eigenaar voor het paard minder geschikt vindt.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:19

Citaat:
Maar voor mijn gevoel --> Iemand die betaald, mag ook dingen terugverwachten (niet dat het niet is als niemand niet betaald, maar ik vind niet dat bij een betalend iemand zo maar het paard verplaatst kan worden naar iets met minder faciliteiten en nog eens verder weg omdat het voor het paard "fijner is" (meer buiten --> bij dit paard een vrolijker paard, wel is er een buitenbak, uitrijmogelijkheden). Terwijl als iemand gratis rijdt er "blij" mee mag zijn en de eigenaar het wel kan maken (natuurlijk netjes bespreken etc.) Dat is even mijn "probleempje" met betalen/niet betalen

Helemaal mee eens!
Op 1 staat mijn paard en voor hem wil ik ten alle tijde het beste.
Wil ik hem naar een andere stal verhuizen waar het voor hem veel beter is dan doe ik dat. Natuurlijk mag de verzorgster hem blijven doen als ze dat wil, maar als ze de stal te ver vindt zal ik hem niet voor haar op die stal laten staan waar hij het minder goed heeft. Als ik geld zou vragen zou ik indd (naar mijn gevoel) verplichtingen hebben tegenover de verzorgster, en zou ik hem niet 'zomaar' kunnen verhuizen.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:20

Nee dat is zo serendip. Maar inderdaad even mededelen is fijn.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:39

Want dat is even mijn probleem. Hij komt straks veel te weinig buiten, dan wordt hij chagrijnig, ik zit 100 km verderop dus mijn zusje en moeder gaan elke dag wel, maar als hij chago doet, dan durven zij straks niet meer ;) En zij zijn de enige reden (+het feit dat ik hier geen betere stal kan vinden) dat hij nog daar staat. Anders zou ik namelijk 250 euro stalgeld betalen om in de weekenden te rijden en de rest zou die dan van mijn bijrijdster zijn :') en dan moet ik daarvoor ook nog even 200km rijden om "even te rijden" :p Dat gaat zelfs mij te ver :p

En zelfs nu voel ik me al "schuldig" dat ik hem wil gaan verplaatsen, dat het voor haar (nog steeds geen 3 km van der huis vandaan hoor) verder weg is, en minder faciliteiten...

We kijken nu nog even naar mogelijkheden om in de buurt toch nog een binnenbak te kunnen gebruiken, maar dat is nog niet zeker....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:55

Serendip90 schreef:
Maar voor mijn gevoel --> Iemand die betaald, mag ook dingen terugverwachten (niet dat het niet is als niemand niet betaald, maar ik vind niet dat bij een betalend iemand zo maar het paard verplaatst kan worden naar iets met minder faciliteiten en nog eens verder weg omdat het voor het paard "fijner is" (meer buiten --> bij dit paard een vrolijker paard, wel is er een buitenbak, uitrijmogelijkheden). Terwijl als iemand gratis rijdt er "blij" mee mag zijn en de eigenaar het wel kan maken (natuurlijk netjes bespreken etc.) Dat is even mijn "probleempje" met betalen/niet betalen :p

Je betaald voor de uren op het paard, wat verwacht je nog meer voor het geld dan? Inspraak over stalling en dergelijke? Voor een 50 euro in de maand, zou dat bij mij echt niet gebeuren. Ik zou mijn besluit van tevoren mededelen en eventueel de vraagprijs er op aan passen en de bijrijder de keuze geven of ze er mee door wil gaan of niet.

Het welzijn van het paard staat bij mij boven het gemak van de bijrijder. Zou het voor de bijrijder ook moeten staan. Als een paard op een andere stal beter op zijn plek is, dan gaat dat voor. Hij moet er immers wonen, de bijrijder komt een aantal malen per week een uurtje op visite.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:03

Mindim schreef:
Serendip90 schreef:

Je betaald voor de uren op het paard, wat verwacht je nog meer voor het geld dan? Inspraak over stalling en dergelijke? Voor een 50 euro in de maand, zou dat bij mij echt niet gebeuren. Ik zou mijn besluit van tevoren mededelen en eventueel de vraagprijs er op aan passen en de bijrijder de keuze geven of ze er mee door wil gaan of niet.

Het welzijn van het paard staat bij mij boven het gemak van de bijrijder. Zou het voor de bijrijder ook moeten staan. Als een paard op een andere stal beter op zijn plek is, dan gaat dat voor. Hij moet er immers wonen, de bijrijder komt een aantal malen per week een uurtje op visite.

Hier wordt dus sowieso al niets betaald, gewoon puur gevoelskwestie, ik ben daarin een softie hoor :o Maar dat is idd ook nog zo, je kan ook de prijs erop aanpassen en dan kijken of diegene door wil gaan of niet.. Had daar nog niet eens aangedacht. En het hangt er natuurlijk ook af wat de afspraken zijn, heeft iemand van jullie hier iets over in een contract ofzo/of afgesproken hoe het zit met verhuizen en/of minimale faciliteiten?

En mjah, ik kan het op de huidige stal ook oplossen door hem elke avond nog even in de bak te (laten) zetten :S maar dat is ook niet ideaal! (Nu staat ie op een stal waar ze al relatief veel buiten komen gelukkig, maar het wordt straks wat minder.. en dat heb ik liever niet...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:32

Hier is ook nooit iets betaald hoor en dat is geen garantie voor fijne bijrijders helaas. Maar voor een minimaal bedrag heb je hier geen inspraak. Het geld zou ik vragen puur voor de gereden uren. Hier hoef je namelijk verder niets. Het is wel mijn paard en mijn beslissing waar het paard gestald wordt. Tenzij men de helft van de kosten mee draagt.
Maar zolang de onderhoudskosten, dierenartskosten, hoefsmid en harnachement en dergelijke voor mij als eigenaar alleen zouden zijn, dan ben ik degene die bepaald. En zekers als men daar maar een 50 euro per maand aan bijdraagt, tja, dan heb je hier echt geen inspraak op dat soort dingen.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:08

Van de week nieuwe advertentie gezet voor een verzorgster.
Krijg vandaag een mail dat iemand geintresseerd is maar 15 a 20 euro per keer wilt krijgen 8)7

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:11

happyhorse schreef:
Krijg vandaag een mail dat iemand geintresseerd is maar 15 a 20 euro per keer wilt krijgen 8)7

die had ik ook! :D

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:15

Nissima schreef:
Serendip90 schreef:
Ik vind de manege dan ook raar :$ (niet om je aan te vallen of wat dan ook, snap dat ze van jou alles gaat leren over verzorging etc. en dat het leuk is voor haar)... Maar wat heb je in hemelsnaam te doen op een manege waar je paard dus kennelijk opgezadeld voor je klaarstaat? :s (bestaan dat soort maneges nog ja? :S) Dan mis je juist het "leukste" gedeelte...

Ik rijd nu op een manege waar ik elke week hetzelfde paard toegewezen krijg. Dit paardje wordt geleased op de dag dat ik ook rijd. Meisje staat er dus altijd naast te kijken, rijdt in de les voor mij en trekt het paard haast uit mijn handen als ik met paard de bak uitkom. Er is voor mij dus niks aan, zo. Uiteindelijk wil ik natuurlijk ook wel met VZpaard rijden, maar omdat hij nog zo jong is en ik verschrikkelijk kan genieten van tutten en poetsen, én omdat ik veel meer wil leren dan alleen rijden, kies ik ervoor dat nog niet te doen. Ik wil niet het paard per ongeluk verpesten door er op te gaan zitten.

Ik hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk is (ik ben dus degene die gister bij barrelover was).

Ik zou dan een andere manege kiezen. Ik snap heel goed dat het heerlijk tutten en poetsen is en dat dat heel anders is met een privépaard. Alleen zou je daar geen geld voor moeten hoeven te betalen vind ik persoonlijk.
Er zijn genoeg mensen die iemand zoeken gewoon voor extra aandacht voor het paard maar niet om te rijden en dat is dan toch gewoon echt gratis voor de verzorgster. Als je er rijtechnisch aan toe bent, kan je in een later stadium met een privépaard gaan lessen en rijden, natuurlijk leer je daar enorm veel van! Maar als ik eerlijk ben, zijn de meesten privépaarden daar nu nog niet geschikt voor en willen eigenaren toch in ieder geval dat de basis er goed in zit.
Voorlopig zou ik het dus lekker bij dat tutten laten, maar daar niet voor gaan betalen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:16

happyhorse schreef:

Ha ha, had diegene dan ook wel enig niveau of dat zelfs ook niet eens???? :(:)
Wat een grapjas!

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:17

HalloDan schreef:
happyhorse schreef:

Ha ha, had diegene dan ook wel enig niveau of dat zelfs ook niet eens???? :(:)
Wat een grapjas!

Dat heeft ze verder niet in de mail gezet wat ze kon.
Heb verder ook niet nagevraagd.
Zoek gewoon iemand die gratis komt, en ze hoeft ook niks te betalen.
Ben allang blij als ze wat meer aandacht krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:18

Tja om eerlijk te zijn, moest ik een verzorgster/bijrijdster zoeken voor m'n pony, dan zou daar ook een vergoeding tegenover komen te staan.. En dan heb ik het heus niet over 150/200 euro per maand.. maar voor 2x in de week zou 50 euro per maand geen misplaatst bedrag zijn, om, zoals veel al zeggen, het kaf van het koren te scheiden. Ik zou dan wel een serieus iemand voor m'n pony willen, en mooi weer ruiters komen er dan ook echt niet in.. Een paard staat er ook als het regent en dan is het dus gewoon een stukje zekerheid dat diegene wel echt serieus is erin. En het is niet echt zo dat je dan gelijk je halve stalling al hebt betaald..
En ja, bij het rijden van een paard horen ook de k.u.t. klussen. Een paar mesthopen rapen, beest even buiten zetten zodat ie ook even wat vrije beweging heeft (kan je mooi bakkie thee doen of stal eventjes fatsoeneren.. 5 minuten werk.. ), want dat hoort er nou eenmaal ook bij. Voel je je hier te goed voor of vind je dat je dat niet hoeft te doen omdat je al betaalt... Dan stuur k je met alle liefde en plezier door naar de manege die bij onze stal om de hoek zit.. Als je alleen maar wil rijden.. Kan je dat gaan doen.

maar goed.. hoef gelukkig niet te beginnen aan een verzorgster en dat zou ook heeeelemaal niet goedkomen als ik dingen hier lees.. Ik zag dingen voorbij komen als inspraak e.d. en dan denk ik echt 'koekkoek 8)7 '
Alsof ik aan m'n verzorgster dan toestemming moet vragen of ik alsjeblieft m'n paard mag verhuizen/mee op vakantie mag nemen/ e.d.... Beeetje omgekeerde wereld.. :')

Maar goed.. Ik geef m'n pony dan ook niet graag uit handen :+ M'n ma mag eraan zitten (binnen en buiten zetten als ze overdag naar stal gaat als ik werk, gebeurt niet heel vaak) en m'n moeders bijrijdster heeft d'r 1x mogen slingeren en verder ook alleen maar binnen en buiten zetten.. En dat vind ik meer dan genoeg...
Weet zelf ook heel duidelijk hoe ik wil dat er met m'n pony om wordt gegaan en wat er wel en niet kan.. En ik denk niet dat ik dan snel op dezelfde lijn zou zitten met een verzorgster.. (aangezien ze ook niet geweldig groot is.. dus kom je vaak bij kleinere/jongere ruiters uit... en dat gaat 'em niet worden..)

Maar goed. Ik snap dat veel het als raar ervaren dat ze moeten betalen hoor of een stal uit moeten mesten.. Maar ik vind het dus totaal niet raar.. het is gewoonweg een stukje zekerheid... Hoeveel bijrijdsters ik op stal wel niet heb zien komen en gaan.. want als het regende kwamen ze mooi niet opdagen want wij hebben geen binnenbak en van regen smelt je :j

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:21

whahahaha als je een paard verzorgt moet je door weer en wind. soms zit het mee en soms zit het tegen..
gelukkig rijden mij bijrijdsters altijd dus ook door weer en wind! *afgelopen zaterdag nog 2 uur alleen door de regen buiten gereden (1 nadeel ben nu strontverkoude) maar dat heb ik allemaal voor me tutti over <3*

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:28

Ik heb ook járen lang eerst paarden bijgereden, zowel met als zonder te hoeven betalen. En nooit geen dag overgeslagen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:30

HalloDan: goed, dat ben jij. Maar wat ik al zei.. Hoeveel ik er op stal wel niet heb zien passeren die bij regen al-tijd wel wat hadden waardoor ze niet op stal waren.. op zonnige dagen waren ze de hele dag op stal te vinden.. Maar als het regende zag je ze nooit, stond paardlief hele dag op z'n box en zo is dat wel een stuk vaker voorgekomen.. Paard was leuk als het zonnetje scheen.. En daarna niet meer..

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:01

Ik vond in de regen in het bos rijden altijd leuk :') het ergste is alleen de winter, dat je tegen zo koud worden en dat doet pijn bij het afstappen... Maarja.. Thermoboots en alles komt wel goed! (iig beter dan 25+ graden :D)

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:03

Ik hoef voor mijn verzorg sheties niks te betalen, de eigenaren vinden het helemaal geweldig wat ik met ze doe!
Ze hebben zelfs de halsters, dekjes, peesbeschermers en nog veel meer mee betaald!

Maar het light er natuurlijk ook een beetje aan, als je een verzorgpony wil waar je ook op kan rijden snap ik wel dat iemand daar wel een (kleine) bijdrage voor wil.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:46

Amen chella dora

KENZiE13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:22

Mmm, ben ik mee eens, hoewel ik ook wel eens het omgekeerde heb gehad, dat ik 7,50 moest gaan betalen als ik NiET kwam! Dat is ook zo belachelijk. En dan moest ik 3 uur lang klussen om dan misschien even een paar rondjes op een van hun shetties te stappen en draven ( ze konden niets anders dan rondjes stappen en draven, zelfs opstappen was moeilijk voor ze ).

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:36

Betalen als je niet komt. Dat is pas raar. Dat heb ik nog nooit gehoord.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:54

ik heb in het begin van het topic een keer gereageerd, en tot pagina 15 actief mee gelezen. Daarna half half mee gelezen. Toch stoor ik me een beetje aan de houding van sommige mensen. Echt die attitude van dat een eigenaar toch maar heel blij met ze moet zijn en dat het wel heel erg raar zou zijn als ze moeten betalen. Dan denk ik altijd, koop maar eens zelf een paard, zal je zien hoeveel het je kost.

Ik vind het overigens wel belachelijk als je voor verzorgen zou moeten betalen. Als je als bijrijder veel klusjes doet vind ik het ook wel gerechtvaardigd dat je (vrijwel) gratis mag rijden. Maar voor degenen die alleen hoeven te rijden en het raar vinden dat ze moeten betalen, heb ik hier een heel leuk rekensommentje (met betrekking op mijn paard)

Mijn paard kost me aan stalling en verzekering 360 euro in de maand. Dat is 12 euro per dag.
Wat krijg ik daar voor:
- een schitterend paard onder mn kont(zie profiel), die bovendien ook nog erg braaf is met rijden. En zo'n kwaliteit vind je niet op een manege
- Binnenbak buitenbak
- Zelf mesten en zelf binnen en buitenzetten.

Wat zou ik krijgen als manege ruiter: een uur groepsles met 12 personen voor 19 euro per keer. Dus 1 keer per week per maand is dan al zo'n 80 euro.

Maar laten we nu eens naar het echte kostenplaatje kijken die een eigenaar heeft(ff mijn situatie)
- 310 stalliing
- 50 verzekering
- 14 hoefsmid (28 per 2 maanden)
- 11 krachtvoer
-83 afschrijving (op een auto rekent iedereen afschrijving, dus waarom op een paard niet. 85 euro is de prijs van mijn paard en zadel samen en dan een afschrijvingsperiode van 10 jaar)

In totaal kom ik dan op 468 p.m en dan heb ik nog geen meter gereden en niks extra's. Dat is 15,6 euro per dag.

Dus ik denk dat je als bijrijder een verrekte goede deal hebt als je voor 25 a 30 euro voor 1 dag in de week per maand mijn paard mag rijden.
Ik heb overigens een bijrijder voor 1 dag in de week en die hoeft niks te betalen. Het gaat me gewoon om het principe en ik word af en toe best giftig als ik de reachties van sommigen lees die niet willen betalen maar wel lekker willen rijden. Ik denk dan koop er dan zelf 1 of ga terug naar de manege, daar moet je ook gewoon betalen. Ik laat heel veel om mijn paard te betalen. Waarom zou ik alles moeten dokken en zou een ander wel gratis zijn hobby moeten beoefenen en zou ik als eigenaar nog dankbaar moeten zijn ook. Voordat ik mijn paard kocht ben ik ook betalende bijrijder geweest en daar heb ik nooit een probleem van gemaakt.

Zo ff genoeg gespuid. Ik heb overigens een bijrijder voor 1 dag in de week en die hoeft me niet te betalen. Omdat ze me veel heeft geholpen (en nog steeds) en erg waardevol voor me is. En het is bovendien een erg fijne vriendin. Maar mocht zij stoppen gaat de volgende waarschijnlijk wel 25 a 30 per dag/per week in de maand betalen.

Ik vind overigens wel dat als je betaald en het paard raakt kreupel dat je per direct niet meer zou hoeven te betalen tot dat het paard weer te rijden is.