bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:24

EliseXJoelle schreef:
Ik vind het niet nodig om geld te vragen, het is immers dan niet mijn paard. de uiteindelijke beslissingen heb je als bijrijdster nooit, wordt altijd wel gezegt dat je ze mag zien als eige paarden, maar tegen de tijd dat er beslissingen genomen moeten worden heb je niks meer te zeggen terwijl je ze mag zien als eigepaard? beetje krom vind ik dan. Zeker als je er ook nog voor betaald vind ik dat je dan dus ook wat meer er over zou mogen zeggen. Wat bv. met een Lease-contract afgesproken kan worden.
Als eigenaar van een paard zou ik eerder verplichten om lessen te nemen bij in instrecteur die jij uitkiest (bv je eige instrecteur) zodat je paardje getraind wordt op een manier die jij wil.

Ik verzorg al jaren paarden gratis voor mensen, nu 3jaar dezelfde haflinger en vind dit hardstikke leuk. Ontzettend veel van geleerd (ook door de verplichte lessen). Als het nodig is koop ik wel dingen voor ze (bv als het zweepje kapot is leg ik een nieuwe neer. zorg regelmatig voor likstenen en exta voer zoals korstjes brood/wortels/appels en snoepjes Ook de halsters die nu op stal hangen zijn van mij en worden door de eigenaar gebruikt)
Na 3jaar heb ik wel een goede band met de eigenaar, soms ook moeder-dochter confrontatie's maar dat hoort er allemaal bij :p

over wat voor beslissingen heb jij het dan?
ik heb mijn bijrijdsters altijd overal bij betrokken,en natuurlijk ik als eigenaar[ ik heb het paard nl betaald ]neemt dat de uiteindelijke beslissing
als de bijrijdster grote beslissingen wil, bv over de stalplek, nemen dan moet ze een eigen paard kopen
lijkt mij normaal dat de eigenaar van het paard die neemt :j
maar over het rijden en hoelang dat mochten ze zelf beslissen
hun de lusten en ik de lusten en de lasten, ik betaal de verz en de DA en tuigage
ik vind een bijdrage [ soort van lease] daarom heel normaal
als eigenaar heb je veel meer kosten dan dat de bijrijdster meebetaald, en toch heb je beide evenveel plezier.
echt zeggenschap heb je nooit het is ook niet jouw paard , je huurt het voor bepaalde dagen in de week.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:42

mandylfmarca schreef:
Ja ik koop hem alleen als ik een bijrijder heb, het moet niet zo zijn dat ik mijn haflinger ook ineens moet verkopen.
Tantesabine.. Ik vind het nogal raar wat je zegt.
We praten hier over iets duurs wat je aan iemand toevertrouwd niet omdat je weinig tyd hebt. Of hem hoger op wilt hebben.
Maar wegens financien.
Een paard gemiddeld kost per maand meer dan de meeste denken.
Ga maar eens een manege zoeken waar je GRATIS kan rijden.
Die vind je nergens! dan vind ik het ook belachelijk dat mensen mijn paard wel gratis willen meenemen en hem eigelijk zo ondertussen hebben verpest dat hij geen vertrouwen meer had! Ik heb hem moeten verkopen ver onder zijn prijs, en een haflinger terug gekocht. Voor mn haflinger zal ik nooooit een bijrijder nemen.

ik snap niet zo goed waarom je dan nog een bijrijder zou willen hebben? Dan is het dus puur voor het financiele aspect en niet voor het welzijn van je paard.
Ik wil je niet aanvallen, maar kan me niet zo vinden in je argumenten.
Ik vind niet dat bijrijders horen te betalen. Dat ze een vrijwillige bijdragen willen leveren, tuurlijk, graag. Maar een bijrijder komt JOUW helpen.
Als je je paard voor de helft zou verleasen en dan de helft van het staangeld enzo zou vragen,dan hb je groot gelijk, maar dan hebben jullie prcies evenveel zeggenschap over het paard. Dus als de leaser er dan wedstrijfden mee wil rijden, dan is dat haar goed recht.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:15

Wieldop schreef:
Ik heb gemengde gevoelens over betalen van geld om te verzorgen. Ik vind trouwens dat je een manege niet kan vergelijken met bijrijden, omdat je op een manege les krijgt. .....

Menig(!) bijrijder leert veel meer op een verzorgpaard dan op een manegepaard in de groepsles.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:13

Op zich is daar niks mis mee, maar mensen doen vaak voorkomen alsof het gaat om de tijd (die ze zelf niet hebben) terwijl het in werkelijkheid om de kosten gaat (die ze niet meer kunnen/willen ophoesten). Wees er dan gewoon eerlijk in!

Ik heb dit al een paar keer meegemaakt. Als we er dan niet uitkwamen wat financien betreft, kwam de aap uit de mouw: ze hadden het geld gewoon nodig.... Hier is het bij mij, in mijn zoektocht naar een pony voor mijn dochtertje, toch vaak op stukgelopen.

mirgino schreef:
max66 schreef:
mijn ervaring is wel dat paardeneigenaren gewoon een deel van de kosten terug willen zien, dit lijkt belangrijker dan dat ze hulp krijgen voor hun paard.

ik wilde beide :j en wat is daar mis mee? >;)
en niet dat de 1 belangrijker was dan de andere :n
en de bijrijdster dolgelukkig dat ze een paard had wat ze voor paar dagen p/w als eigen kon beschouden :j

allebei blij ,dus niks mis mee lijkt mij!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:24

@max66

ik heb het tegen de meiden gezegd dat ik het voor het geld deed zodat ik spullen kon kopen voor haar
tijd had ik zat ,en ik was vaak op stal als ze er was en dan meste ik uit en ging zij lekker rijden.

geld om het paard te onderhouden had ik wel,maar ook om alles zelf te doen.
ik had alleen geen zin meer om 7 dgn p/w te rijden en zij zochten een bijrijdpaard
in mijn adv zette ik alles duidelijk neer en heb ong 10 jr bijrijdsters gehad die allemaal een bijdrage deden
en daar nooit over gezeurd hebben
het is in deze regio best normaal om mee te betalen

ik snap daarom ook niet waarom men er zo op tegen is om te betalen om te rijden op andermans paard
toen ik jong was bestond dit niet
gelukkig had mijn vader wat pony`s maar deze werden wel op een camping verhuurd om te kosten te dekken

Silkee1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:06

als je het mag beschouwen als je eigen paard vind ik het niet erg dat je er voor moet betalen maar ik rij een paard voor iemand omdat zij er niet altijd tijd voor heeft dan vind ik dat je er niet voor moet betalen ;)

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:36

Het ligt denk ik gewoon aan de situatie. Ik hoef bijvoorbeeld niks te betalen en dan verzorg ik haar enzo en ze staat bij iemand thuis. Dat is iets totaal anders dan dat ze op pension staan bij een stal. Ik vind sowieso de helft van het pensiongeld wel waard, voor een paard die je min 4x mag rijden en er alles mee mag doen wat je wilt :)

Blacky94

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:13

Hee, ik ken jou :')

Maar in jou situatie denk ik dat je het wel kan vragen. Je hoeft ip alleen maar te rijden en mag er alles mee doen wat je wil. Dan snap ik het wel dat mensen geld vragen.

Ik heb zelf net ruim 3 jaar een verzorgpaard gehad (waarvan tot vorig jaar zelf 2) waar ik niks voor hoefde te betalen. Maar daar tegenover stond wel dat ik zo'n 3x per week kwam om 2-3 stallen te mesten. Ik moest toen vaak ook nog zo'n 8 km fietsen (al is dit natuurlijk wel je eigen keuze) maar ik reed dus ook lang niet elke keer. De stallen, verzorging en knuffelen stonden wat dat betreft voorop. Rijden deed ik alleen als ik tijd had. Maar voor zoiets denk ik wel van ja, je hebt zelf geen tijd, ik mest 3x per week 2-3 stallen uit dus dan vind ik het wel een beetje apart als ik dan ook nog bij moet betalen. Ik zie het rijden dan meer een beetje als compensatie van het werk. Wilde ik een keer vaker rijden of op een andere dag, dan deed ik de stallen die dagen ook gewoon :)

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:50

superwoman schreef:
Wieldop schreef:
Ik heb gemengde gevoelens over betalen van geld om te verzorgen. Ik vind trouwens dat je een manege niet kan vergelijken met bijrijden, omdat je op een manege les krijgt. .....

Menig(!) bijrijder leert veel meer op een verzorgpaard dan op een manegepaard in de groepsles.

Ik doel meer op het feit, dat je op een manege betaalt voor een paard + een lesgever. Als bijrijdster betaal je alleen voor het gebruik van het paard en niet de les (deze komt er vaak los nog bij).
Ik ben het eens dat je bij een verzorgpaard leert hoe je met een paard om moet gaan, ernaast dus. Erop vind ik een ander verhaal. Wil je beter leren paardrijden, moet je les nemen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:09

Maar dan is les op een manege paard toch vaak wel heel anders dan (prive) les op een bijrijdpaard.. OP de manege heb ik geleerd om lol te hebben, en te blijven zitten.. Maar op mijn 'bijrijdpaard' heb ik pas leren rijden.. (Ligt ook aan de manege trouwens, niet elke manege is 'niet zo goed..')

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:12

Ik heb 6 jaar op een manege gereden voor ik mijn eerste verzorgpaard kreeg, waar ik op mocht rijden. Daarop hobbelde ik wat rond en deed ik wat ik dacht dat juist was (wat ik dus geleerd had op de manege). Uiteindelijk ben ik gaan lessen en leerde ik samen met het paard.
Maar dit is mijn ervaring..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:55

Wieldop schreef:
Ik doel meer op het feit, dat je op een manege betaalt voor een paard + een lesgever. Als bijrijdster betaal je alleen voor het gebruik van het paard en niet de les (deze komt er vaak los nog bij).
Ik ben het eens dat je bij een verzorgpaard leert hoe je met een paard om moet gaan, ernaast dus. Erop vind ik een ander verhaal. Wil je beter leren paardrijden, moet je les nemen.

Je betaald met de groep voor de instructeur. Tevens betaal je om op een paard tre rijden wat wsl meerdere keren per dag wordt gereden (door minder meestal minder ervaren ruiters...)
Als je het zo bekijkt vind ik een manegeles behoorlijk duur vergeleken menig verzorgpaard.
Door en goed paard onder je kont leer je namelijk ook beter paardrijden, zelfs zonder les. Niet elk prive-paard is een goed (afgericht) paard, maar ook daarom vind ik het wel of niet betalen en hoeveel betalen erg aan de omstandigheden liggen.

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:09

mirgino schreef:

Ik weet niet, maar ik vind dat je de regio er niet bij kan betrekken, want het is puur een verschil van ervaringen en hoe je er zelf in staat. Dat heeft volgens mij niks met regio's te maken. Ikzelf woon ook in Zuid-Holland, maar heb ook een bijrijdpony waar ik niet voor hoef te betalen. En dit ben ik ook zéker niet van plan. Om maandelijks een bijdrage te gaan leveren.
We staan gewoon met een ander paard op een boerderij met twee stallen, een paddock en een buitenbak. Prima te doen! De eigenaresse hoeft hiervoor ook niet superveel te betalen. Ikhoef geen stal uit te mesten. 24 uur per dag lekker buiten. (muv slecht weer) Ik volg dressuurles bij een goede instructrice en deze betaal ik zelf. We reden boomloos dressuur en dat is niet de perfecte combinatie. Heb daarom voorgesteld om een nieuw zadel te kopen. Plus deze dan zelf te gaan betalen. Toevallig had eigenaar van vorige verzorgpaardje haar oude adel te koop, was een Wintec dressuur. Zadelmaker laten komen (kosten voor mij) helaas, boom was te smal. Boomloze zadel na laten kijken en bleek dat ook die Pommel te smal was en meneer had dus een zwelling op zijn rug. Gevolg was twee weken op rust staan.
Uiteindelijk hebben we nu een nieuw dressuurzadel, boomloze is verkocht, die goed past. Eigenaresse heeft hem betaald en ik heb de accesoires erbij gekocht. (Beugels, Dekjes, etc.) Ik geef dus wel degelijk geld uit, maar niet dat de directe bestemming op de bankrekening van de eigenaresse is. En als ze in financiële problemen zou zitten, zou ze van mij echt wel een keer wat geld kunnen krijgen. (Als ze het aanneemt..) Maar ben niet van plan 50 euro in de maand te gaan betalen.
Moet wel bij het hele verhaaltje vermelden dat er een goede band tussen mij en de eigenaresse bestaat en dat ik zelfs cadeau's krijg opgestuurd voor mijn verjaardag, voor kerst en voor het halen van mijn auto rijbewijs! Beter kan het niet! *\o/*

emma198

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:12

Ik snap heel goed dat je hier geld voor vraagte

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:36

xxPaige schreef:
mirgino schreef:

Ik weet niet, maar ik vind dat je de regio er niet bij kan betrekken, want het is puur een verschil van ervaringen en hoe je er zelf in staat. Dat heeft volgens mij niks met regio's te maken. Ikzelf woon ook in Zuid-Holland, maar heb ook een bijrijdpony waar ik niet voor hoef te betalen. En dit ben ik ook zéker niet van plan. Om maandelijks een bijdrage te gaan leveren.
We staan gewoon met een ander paard op een boerderij met twee stallen, een paddock en een buitenbak. Prima te doen! De eigenaresse hoeft hiervoor ook niet superveel te betalen. Ikhoef geen stal uit te mesten. 24 uur per dag lekker buiten. (muv slecht weer) Ik volg dressuurles bij een goede instructrice en deze betaal ik zelf. We reden boomloos dressuur en dat is niet de perfecte combinatie. Heb daarom voorgesteld om een nieuw zadel te kopen. Plus deze dan zelf te gaan betalen. Toevallig had eigenaar van vorige verzorgpaardje haar oude adel te koop, was een Wintec dressuur. Zadelmaker laten komen (kosten voor mij) helaas, boom was te smal. Boomloze zadel na laten kijken en bleek dat ook die Pommel te smal was en meneer had dus een zwelling op zijn rug. Gevolg was twee weken op rust staan.
Uiteindelijk hebben we nu een nieuw dressuurzadel, boomloze is verkocht, die goed past. Eigenaresse heeft hem betaald en ik heb de accesoires erbij gekocht. (Beugels, Dekjes, etc.) Ik geef dus wel degelijk geld uit, maar niet dat de directe bestemming op de bankrekening van de eigenaresse is. En als ze in financiële problemen zou zitten, zou ze van mij echt wel een keer wat geld kunnen krijgen. (Als ze het aanneemt..) Maar ben niet van plan 50 euro in de maand te gaan betalen.
Moet wel bij het hele verhaaltje vermelden dat er een goede band tussen mij en de eigenaresse bestaat en dat ik zelfs cadeau's krijg opgestuurd voor mijn verjaardag, voor kerst en voor het halen van mijn auto rijbewijs! Beter kan het niet! *\o/*

:D mooi toch dat jij een gratis paard hebt *\o/*

iedereen moet het voor zich zelf weten, op mijn paard geen gratis rijders :n alles kost geld en ook ik heb geen boom om andermans hobby te bekostigen

het laatste jaar dat Cheyenne nog leefde had ik al geen bijrijdster meer
mijn hele goede ging verhuizen en daarna heb ik er nog 1 gehad,maar Cheyenne begon blind te worden en had geen vertrouwen in de bijrijdster
en nu met mijn nieuwe paard wil ik geen bijrijdster,hij staat wel meer stil maar ach hij geniet van de paddock :D
7 dgn rijden p/w vind ik voor mezelf teveel, ik rij nu zo`n 4x en de andere dagen speelt hij in de paddock

ik had geen bijrijdster omdat ik het niet kon betalen,maar omdat ik ook iemand anders die geen `vol`paard kon betalen een `gedeeld`paard kon bieden
en daar was in mijn stadje vraag naar :D

ook nu heb ik al div vrouwen[ en 1 man <<) ] gehad die graag wilde bijrijden op mijn paard,maar ik begin er niet meer aan
kost mij teveel energie :j

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:43

mirgino schreef:
ook nu heb ik al div vrouwen[ en 1 man <<) ] gehad die graag wilde bijrijden op mijn paard,maar ik begin er niet meer aan

En dan vraag ik me alweer af, welke energie jij dan bedoelt. :+ Omdat je dan je paard weer moet corrigeren nadat er een bijrijder op heeft gereden? :')

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:52

xxPaige schreef:
mirgino schreef:

En dan vraag ik me alweer af, welke energie jij dan bedoelt. :+ Omdat je dan je paard weer moet corrigeren nadat er een bijrijder op heeft gereden? :')

wat een rare opmerking om daar een huilen van het lachen smily bij te zetten 8)7

nee, het kost energie om iemand weg wijs te maken op mijn paard
en hoe het op stal werkt
en hoe te zadelen en te rijden
daar heb ik de energie niet meer voor.

lijkt mij niet dat een paard gecorrigeerd hoeft te worden als er iemand anders op rijd, er zou echt geen beginner op komen.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 22:20

LecyTinker schreef:
ik snap niet zo goed waarom je dan nog een bijrijder zou willen hebben? Dan is het dus puur voor het financiele aspect en niet voor het welzijn van je paard.
Ik wil je niet aanvallen, maar kan me niet zo vinden in je argumenten.
Ik vind niet dat bijrijders horen te betalen. Dat ze een vrijwillige bijdragen willen leveren, tuurlijk, graag. Maar een bijrijder komt JOUW helpen.
Als je je paard voor de helft zou verleasen en dan de helft van het staangeld enzo zou vragen,dan hb je groot gelijk, maar dan hebben jullie prcies evenveel zeggenschap over het paard. Dus als de leaser er dan wedstrijfden mee wil rijden, dan is dat haar goed recht.

heel even gauw reageren.
ik zoek geen bijrijder meer laten we dat nu even goed duidelijk maken.
vroeger zocht ik een bijrijder.
aangezien bijrijders veel voor elkaar konden krijgen moesten ze betalen, ze konden ook lessen op onze kosten bij een instructeur die per half uur genoeg kostte.
verder hoefde ze nooit wat te doen aan mesten of iets dergelijks dat deden wij als het moest.
maargoed, er werd flink misbruik van gemaakt doormiddel van ; ik stop! kwamen we op stal of er waren spullen weg of zadels kapot en waar was de bijrijder? nergens te vinden of te bereiken alsjeblieft zeg.
nee dankjewel voor mij echt geen bijrijders meer nooit nooit nooit!

en mensen lees alsjeblieft eerst het topic door en niet alleen de beginpost.. sommige reacties hierop zijn namelijk nogal raar, topic doorlezen dan ben je al veel wijzer en word er misschien niet meer zo gereageerd maar gewoon normaal wat mensen doen die wel het topic meelezen dankjulliewel!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:26

Mijn mening:

Ik zou er zelf nooit voor betalen.
Naar mijn idee help ik de eigenaar.
Ik besteed mijn tijd en energie in een paard van een ander, ik help dus de eigenaar.
Ik ga niet betalen voor hulp.

Misschien komt dat ook wel omdat ik paarden gereden heb voor mensen die mij betaalden ;-)

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 22:28

daantjuhhh schreef:
Mijn mening:

Ik zou er zelf nooit voor betalen.
Naar mijn idee help ik de eigenaar.
Ik besteed mijn tijd en energie in een paard van een ander, ik help dus de eigenaar.
Ik ga niet betalen voor hulp.

Misschien komt dat ook wel omdat ik paarden gereden heb voor mensen die mij betaalden ;-)

kijk dan snap ik het, je reed denk ik ook wel op een bepaald niveau?
wij keken nooit naar niveau, men leerde wel van ons paard en van de instructeur die we hadden.
de bijrijder haalde de 100 euro er makkelijk uit, de lessen kostte al 35 per half uur, dan de startkaart de trailerskosten en alles.. maar, om je paard achteruit te zien gaan door middel van bijrijdsters nee.. dat nooit meer, wat dat aan gaat vond ik het ook wel erg zonde van mijn spullen die kapot gemaakt werden omdat het niet van hun was, en wij alles weer opnieuw mochten kopen en aanmeten..

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:24

Ik denk dat je het echt per situatie moet bekijken. Ik kan niet zeggen dat ik nooit zal betalen om bij te rijden, of juist wel.
Nu verzorg ik 2x per week een heel leuk paard. Ik moet ook mesten, en hun pony, waar ik niet op rijd, mesten en buiten zetten en het paard van een stalgenoot buiten zetten. Voerbakjes vullen etc. De ene week rijd ik 2x ende andere week 1x rijden en 1x longeren.
Ik hoef niks te betalen en gezien de hoeveelheid klusjes vind ik dat in mijn geval ook wel normaal.
De klusjes doe ik graag hoor, echt met plezier. Maar ik zou niet betalen om de hele ochtend stallen uit te mesten en dan een uurtje te rijden.
Deze kosteloze afspraak is dus prima naar mijn zin.

Ik zou zeker bereid zijn om wél iets te betalen als ik niks hoefde te doen en alleen maar hoefde te poetsen en rijden. Dan vind ik 100 euro per maand voor 4x per week, zoals TS zegt, niet eens echt veel geld om zo vaak te rijden. Ik rijd dan ook niet op hoog niveau, het paard wordt er niet aanzienlijk beter van als ik hem rijd dus het is puur voor mijn eigen plezier. Iets betalen als ik geen klusjes hoef te doen vind ik helemaal niet gek.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:22

Mijn Mening is: een dier, welk dan ook heb je voor je plezier, of het nou een konijn een hond een kat of een paard is.. Voor Elk dier geld: je hebt zowel lusten als lasten.. van verschonen van de kattenbak, tot wandelen met de hond en rijden op je paard.

Ik vind dan ook dat als je bijrijder laat rijden op je paard en de verzorging laat overnemen (lusten) dat hier best wat tegenover mag staan (lasten). Echter als je je bijrijdpaard buiten moet zetten en binnen moet halen, moet uitmesten, bix en hooi klaarzetten/voeren, even aanvegen, en periodieke klussen als de box uitsoppen, tuigage schoonmaken etc. dat dat de lasten zijn. Tuurlijk ziet de een uitmesten als een klusje van 10 min en niet als lasten terwijl een ander daar meer tegenop kan kijken.
Mochten deze beschreven lasten wegvallen blijven er dus uitsluitend lusten over en als je daar als eigenaar dan een financiele vergoeding tegenover zet i.p.v. arbeid, snap ik dat heel goed.

Mijn persoonlijke voorbeeld; mijn huidige paard is bijna 4, heel erg braaf maar nog neit ingereden. Er wordt gedaan aan grondwerk, VD, longeren, wandelen, af en toe een schriktraining. Oftewel vanalles vanaf de grond wat (gelukkig velen!) ook zien als lust.
Ik mest zelf, maar het kan voorkomen dat er nog iets kleins in de stal liegt, er moet door een bijrijdster dus opgestrooit worden, de bakjes moeten worden gevuld met bix en mijn paard moet worden verzorgt en er mag naar eigen inzicht beweging aan worden gegeven. Daarnaast zetten we gezamelijk (in een rooster) met alle pensionklanten de paarden binnen en buiten, en is het dus fijn als daar bij wordt geholpen door een bijrijdster. Al met al zowel lusten als lasten dus. Nu ben ik als eigenaar (denk ik) vrij makkelijk want alles mag met mijn paard. Wel wil ik dat een bijrijdster die niet bekent is met grondwerk er op eigen kosten een les (of twee) in neemt, zodat ze weet wat het inhoud en op welke manier ik met mijn paard bezig ben. Natuurlijk heeft ze hier zelf ook profijt van.
Nu is het zo dat als mijn paard straks is ingereden er 2 a 3 x pw door de bijrijdster kan worden gereden. Aangezien er dan (in mijn optiek) iets aan lusten bijkomen, vind ik het prettig als ze een kleine financiele vergoeding gaat betalen. Gewoon voor de kleine dingen als een keer een nieuw halster, een jaarlijke controle van het zadel, etc. Daarbij vind ik ook dat als je gebruik maakt van de spullen van het paard, wat ook bij/door jou gebruik slijt, daar iets klein tegenover mag staan.
Al met al denk ik dus dat ik niet kan zeggen ik ben voor of tegen.. ik denk dat je het per situatie kan bekijken wat reëel is.
Wat ik echter niet vind kloppen is: ik vind dat ik het gratis moet krijgen, want ik help de eigenaar ermee. Ik denk dat als je een eigenaar hebt die openstaat voor een bijrijder en andersom je veel profeit van elkaar hebt.. er wordt jou immers een paard ter beschikking gesteld en daar mag je dan best blij mee zijn. Daarbij is gratis maar hoe je er tegenaan kijkt.. Als jij je lasten d.m.v. arbeid inlost "betaal" je er immers ook voor ;)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:41

heb in het verleden heel veel verzorgers en bijrijders zien komen en gaan, toen was het bij mij nog gratis. er werd gewoon door bepaalde personen misbruik van de situatie gemaakt. alleen rijden en niet mesten, zonder afbellen niet op komen dagen, terwijl je op die persoon zit te wachten om nog wat dingen uit te leggen etc.
tegenwoordig moeten ze als ze mijn paarden willen verzorgen / bijrijden minimaal 1 keer per maand een priveles bij mij afnemen, kosten a 25 euro. op deze manier kan ik de vorderingen bijhouden en de verbeterpunten aangeven. en tevens hebben de verzorgers / bijrijders een stok achter de deur om toch te blijven komen. de regel is dan wel zo, kunnen ze niet 1 keer in de maand priveles hebben, betalen ze alsnog die 25 euro.
heb in het verleden te vaak energie in mensen moeten stoppen in uitleg en begeleiding en dan komen ze na een paar keer niet meer opdagen. vandaar dat ik een kleine vergoeding vraag en eigenlijks is het niet echt een vergoeding vind ik, want je krijgt er ook iets voor terug.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:26

Ik heb ook een bijrijder, maar ik vraag haar geen geld voor het zorgen voor Sjimmie. Dit eigenlijk omdat het een meisje van 13 is zonder baan. Sterker nog ik betaal haar lesjes.

In het verleden heb ik wel een bijrijder gehad die de helft van de stallingskosten meebetaalde. Natuurlijk was dat voor mij prettiger.

Maar waar vind je in hemelsnaam een leuke meid die mee wilt betalen? Ik vind het lastig hoor. Ik ben nu blij met mijn bijrijder. Een lief meisje die lekker met hem tut en verliefd op hem is. Hem af en toe eens lekker mee neemt op een buitenrit of een lesje meehobbelt tussen de manegepony's. Ik vind het prima, en mijn paard doet het ook leuk met d'r.

Ook zij mag mijn paard als eigen beschouwen. Ze mag doen met hem wat ze wilt. Als ze maar rekening houdt met zijn artrose.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:27

Ik heb nooit hoeven betalen voor de verzorgpony's die ik heb gehad. Ik kreeg op 1 plek betaald op shows met hem te rijden en help de mensen graag. Ik krijg ook veel spullen om te gebruiken. Ze zijn blij dat ik me veel inzet voor de pony en dat ze weer beweging krijgt. Ik zou het ook vreemd vinden dat ik op de ene plek betaald zou krijgen en op de andere plek moet gaan betalen..