EliseXJoelle schreef:Ik vind het niet nodig om geld te vragen, het is immers dan niet mijn paard. de uiteindelijke beslissingen heb je als bijrijdster nooit, wordt altijd wel gezegt dat je ze mag zien als eige paarden, maar tegen de tijd dat er beslissingen genomen moeten worden heb je niks meer te zeggen terwijl je ze mag zien als eigepaard? beetje krom vind ik dan. Zeker als je er ook nog voor betaald vind ik dat je dan dus ook wat meer er over zou mogen zeggen. Wat bv. met een Lease-contract afgesproken kan worden.
Als eigenaar van een paard zou ik eerder verplichten om lessen te nemen bij in instrecteur die jij uitkiest (bv je eige instrecteur) zodat je paardje getraind wordt op een manier die jij wil.
Ik verzorg al jaren paarden gratis voor mensen, nu 3jaar dezelfde haflinger en vind dit hardstikke leuk. Ontzettend veel van geleerd (ook door de verplichte lessen). Als het nodig is koop ik wel dingen voor ze (bv als het zweepje kapot is leg ik een nieuwe neer. zorg regelmatig voor likstenen en exta voer zoals korstjes brood/wortels/appels en snoepjes Ook de halsters die nu op stal hangen zijn van mij en worden door de eigenaar gebruikt)
Na 3jaar heb ik wel een goede band met de eigenaar, soms ook moeder-dochter confrontatie's maar dat hoort er allemaal bij :p
over wat voor beslissingen heb jij het dan?
ik heb mijn bijrijdsters altijd overal bij betrokken,en natuurlijk ik als eigenaar[ ik heb het paard nl betaald ]neemt dat de uiteindelijke beslissing
als de bijrijdster grote beslissingen wil, bv over de stalplek, nemen dan moet ze een eigen paard kopen
lijkt mij normaal dat de eigenaar van het paard die neemt

maar over het rijden en hoelang dat mochten ze zelf beslissen
hun de lusten en ik de lusten en de lasten, ik betaal de verz en de DA en tuigage
ik vind een bijdrage [ soort van lease] daarom heel normaal
als eigenaar heb je veel meer kosten dan dat de bijrijdster meebetaald, en toch heb je beide evenveel plezier.
echt zeggenschap heb je nooit het is ook niet jouw paard , je huurt het voor bepaalde dagen in de week.