Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:54

Sammyoo schreef:
Eerlijk gezegd schrik ik ook heel erg van de negatieve reacties over bijrijders. Dan begrijp ik ook wel de titel van het topic 'ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden?' Ik lees hier bijvoorbeeld een aantal keer dat men het als negatief ervaart dat een bijrijder wil rijden 8)7 . Dan kan je denk ik beter op zoek naar een verzorger :)* .
Misschien maar gewoon geen bijrijder zoeken als je er zulke negatieve ervaringen mee hebt. Of ervoor betalen als je wilt dat je paard op de dagen dat je zelf niet kan fatsoenlijk wordt getraind.

Ik ben gestopt met mijn paard te laten rijden of verzorgen. Helaas ook veel negatieve ervaringen en weinig positieve.
De positieve zijn overgens ook heel positief geweest en vriendinnen geworden. Maar het vertouwen is erg beschadigd, trouwens ook van de vriendinnen die er ook meerdere hebben zien gaan.
Ik had meerdere paarden, dus ook ruimte voor verzorgsters. Nu zet ik ze liever stil of verkoop ze.
Jammer, want ik was ook ooit een verzorgster die een kans heeft gekregen en daar heel dankbaar voor ben.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:08

Dat is dan jouw mening en daar is ook niets mis mee. Maar met die houding loop je wel het risico dat bijrijders afhaken ivm de hoge kosten (en kom je dus op de titel van het topic uit).
Een bijrijder is niet altijd leuk, dat weet ik, dat heb ik zelf ervaren. Maar tegelijkertijd biedt het wel meer ruimte, als de afspraken en vertrouwensband eenmaal opgebouwd zijn. Als je een bijrijder meer als last dan lust ziet, gaat het nooit werken en moet je je afvragen wat je nou eigenlijk verwacht..
Nogmaals: ik pleit niet voor gratis, maar de eisen van eigenaren worden ook steeds hoger.

Als ik een aantal meningen hier mag samenvatten, zoals ik ze interpreteer:
Een bijrijder moet
- hoge bedragen neerleggen (daar voor kan je soms bijna zelf een paard onderhouden)
- ondanks dat meehelpen en paraat staan als de eigenaar niet kan
- rijden niet op nummer één hebben staan
- maar wel hoog niveau rijden (die ruiters hebben meestal hogere ambities dan recreatief)

Correct me if i am wrong.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:10

sneeuwpop schreef:
Sammyoo schreef:
Eerlijk gezegd schrik ik ook heel erg van de negatieve reacties over bijrijders. Dan begrijp ik ook wel de titel van het topic 'ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden?' Ik lees hier bijvoorbeeld een aantal keer dat men het als negatief ervaart dat een bijrijder wil rijden 8)7 . Dan kan je denk ik beter op zoek naar een verzorger :)* .
Misschien maar gewoon geen bijrijder zoeken als je er zulke negatieve ervaringen mee hebt. Of ervoor betalen als je wilt dat je paard op de dagen dat je zelf niet kan fatsoenlijk wordt getraind.

Ik ben gestopt met mijn paard te laten rijden of verzorgen. Helaas ook veel negatieve ervaringen en weinig positieve.
De positieve zijn overgens ook heel positief geweest en vriendinnen geworden. Maar het vertouwen is erg beschadigd, trouwens ook van de vriendinnen die er ook meerdere hebben zien gaan.
Ik had meerdere paarden, dus ook ruimte voor verzorgsters. Nu zet ik ze liever stil of verkoop ze.
Jammer, want ik was ook ooit een verzorgster die een kans heeft gekregen en daar heel dankbaar voor ben.

Ik vind het jammer dat je zo'n slechte ervaring hebt! Ik denk inderdaad dat een verzorgpaard een kans bied.. mag ik vragen wat voor negatieve ervaring?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:11

Een verzorgster/bijrijder is voor mij hetzelfde :) En a. mijn paard hoeft niet te worden getraind... b. het is gewoon een gunfactor... Ik kan het ook allemaal zelf doen als het moet :)

Alles kan, alles mag, doe er niet moeilijk over... Het enige wat ik vraag is dan een beetje meedenken en respect. Ik sta volpension, dus het is puur verzorgen en rijden. Meer niet...

Maar als je op deze manier er in stapt, dan kom je echt mensen tegen, waar van je mond openvalt. Gewoon hoe brutaal en alles ze zijn. Ipv blij te zijn met een gratis pony... En nee ik hoef niet elke dag 3 bedankjes en weet ik veel wat... Maar sommige denken echt dat je hun groom bent en eisen zelfs dingen.

Dat staat los van manege mensen, sommige maneges zijn wel echt goed, maar er zijn er ook bij. (Ben op verschillende maneges gaan kijken) dus heb ook niets tegen een manegeruiter, en zelfs van die "slechte" manege mensen gehad. Dat meisje had helaas geen tijd meer met school. Het is f/gunfactor, les nemen kan op de pony, zolang iemand maar niet zit te zagen ben ik al tevreden... Zelfs een kind van 6 met een knoop in de teugels had heeft hem onder mijn begeleiding gereden en kreeg ook les op hem... Geen moeite mee....

Maar respect en gewoon waardering, dat zie ik wel graag terug. En dat lijkt serieus soms al moeilijk... maar dat komt waarschijnlijk door de generatiekloof :+ :p Serieus mensen gehad... (11 jaar) die letterlijk zei "Je mag er niet meer op rijden, want ik wil hem dan helemaal voor mezelf alleen"... En dat was voor het voorstellen/pony zien al... Daar gaat iets mis ;)

JayJillz

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:25

Nou om de boel wat op te fleuren gooi ik er dan maar even een positieve ervaring doorheen!

Ik had verwacht dat ik een hele tijd zou moeten zoeken naar een goede bijrijdster voor mijn dochters B pony, omdat de ruiter niet te lang/zwaar mag zijn maar ik veel ervaring wel een vereiste vind aangezien de pony zelf nog jong is en veel te leren heeft.

Ik had echter de oproep nog niet geplaatst en liep per toeval haar tegen het lijf! Ik was onze pony aan het longeren in de bak en zij kwam met een ander meisje van mijn stal terug van hun buitenrit en kwanen uitstappen in de bak bij ons. Ze vroeg of mijn dochter het leuk vond om haar pony uit te stappen omdat ik nog bezig was met longeren. Mijn dochter wilde dus niet meer van haar pony af :+

Ik heb haar toen voorgesteld of zij misschien dan op mijn dochters pony wilde rijden. Dat wilde ze wel! Ik zag meteen dat ze was wat ik zocht, dus aan het einde vroeg ik haar of zij onze pony wilde bijrijden (dus puur voor de leer van onze pony).

Ze komt nu 2 keer per week en is heel enthousiast. Ondanks dat ik haar vroeg als bijrijdster komt ze ook kijken als mijn dochter de pony rijdt, komt ze eerder naar stal om te helpen met poetsen en zadelen en stelt ze zelf voor dat zij de stal mest na het rijden terwijl ik de pony dan afzadel!

Ik was vroeger zelf ook een verzorgster en heel dankbaar dat deze mensen mij deze kans geboden hebben! Ik mocht hun (jonge) paarden rijden en ik heb ontzettend veel geleerd van hun aanwijzingen (eigenlijk dus gratis privelessen) die ik op een manege nooit geleerd zou hebben. Dit alles voor niks! Ik ging zo vaak als ik kon en stond in het weekend om half 8 op de stoep bij hun om te helpen met de paarden. Dat waren geweldige, leerzame tijden!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:31

miramii schreef:
Dat is dan jouw mening en daar is ook niets mis mee. Maar met die houding loop je wel het risico dat bijrijders afhaken ivm de hoge kosten (en kom je dus op de titel van het topic uit).
Een bijrijder is niet altijd leuk, dat weet ik, dat heb ik zelf ervaren. Maar tegelijkertijd biedt het wel meer ruimte, als de afspraken en vertrouwensband eenmaal opgebouwd zijn. Als je een bijrijder meer als last dan lust ziet, gaat het nooit werken en moet je je afvragen wat je nou eigenlijk verwacht..
Nogmaals: ik pleit niet voor gratis, maar de eisen van eigenaren worden ook steeds hoger.

Als ik een aantal meningen hier mag samenvatten, zoals ik ze interpreteer:
Een bijrijder moet
- hoge bedragen neerleggen (daar voor kan je soms bijna zelf een paard onderhouden)
- ondanks dat meehelpen en paraat staan als de eigenaar niet kan
- rijden niet op nummer één hebben staan
- maar wel hoog niveau rijden (die ruiters hebben meestal hogere ambities dan recreatief)

Correct me if i am wrong.

Voor mij is het niet en en.

Ruiters met hoog niveau zullen denk ik niet snel betalen, eerder betaald krijgen. Zelf zou ik overigens ook niet snel betalen, tenzij paard kwaliteit heeft.

Waarom ik een verzorger zoek is ook niet omdat het nodig is.. maar omdat het mij leuker lijkt voor m'n paard (anders dan die dag niets doen) en ik weet dat sommige meiden verzorgen leuk vinden.

Paard is alleen een beetje druk en dominant dus niet super geschikt voor penny meiden.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:35

Ik sta er echt van te kijken hoeveel noten sommige bijrijders op de zang hebben (en sommige aanbieders ook maar dat terzijde). Ik heb een poosje een paard gereden en mocht er werkelijk alles mee doen. Ook de kans gekregen om crosslessen te nemen (kan me goed voorstellen dat lang niet alle eigenaren dat willen) en wedstrijden te starten. Ik hoefde niks te betalen maar deed in ruil daarvoor wel 4/5 keer per week mesten, hield het tuig netjes, kocht zo nu en dan eens een nieuwe deken of halster als dat nodig was. Ik vind het heel vanzelfsprekend om dat soort klussen erbij te nemen, maar ik zie het dan ook als een win-win en dat geld vragen snap ik dan niet zo goed. Je helpt elkaar uit de brand. Zou het inderdaad alleen om rijden gaan, dan kan ik me voorstellen dat je iets in de richting van een leasecontract opzet.

Paard is nu inmiddels verkocht maar ik ben de eigenaresse ontzettend dankbaar voor de kans die ik heb gekregen. Maar betalen om te rijden en te mesten zou ik nooit doen.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:42

@JayJillz dat is inderdaad leuk om te horen! :o
Voor mij zijn het ook hele leerzame lessen geweest en daardoor heb ik me ook voor kunnen bereiden op het uiteindelijk zelf kopen en onderhouden van een paard. In die zin kan je ook veel betekenen voor een ruiter. Ook ik heb altijd gratis of goedkoop verzorgd en gereden, maar ik was er ook heel vaak. Het liefst elke dag van de week, al was het maar om de paarden helpen te voeren of de stallen te mesten.

En dat is mijn ervaring met mijn oude bijrijder ook. Ze hielp me, uit plezier, waar ze kon en kreeg ook redelijk wat vrijheid. Alleen buiten rijden was geen optie, omdat mijn paard soms gek deed. Dus puur uit veiligheid.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:43

miramii schreef:
Ik vind het jammer dat je zo'n slechte ervaring hebt! Ik denk inderdaad dat een verzorgpaard een kans bied.. mag ik vragen wat voor negatieve ervaring?

Vooral het niet nakomen van afspraken.
Mensen die beginnen, heel veel leren - veel begeleiding krijgen en vervolgens aankomen dat ze het toch te druk hebben of het toch wel erg alleen vinden op stal......dat weet je toch van te voren????
Daar kan ik dus niet tegen. Kost mij zoveel energie en de paarden moeten al die fouten ervaren om vervolgens na een korte periode te stoppen voor iets wat ze vooraf hadden kunnen weten.
Werd nog wel bedankt voor wat ze hadden geleerd, gelukkig dat besef wel, masr ik heb er zo weinig aan.
Om niet te zwijgen of liegen, daar kan ik al helemaal niet tegen.
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 26-10-15 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:52

Dieuweke, als ik ergens half pension sta en moet mesten, dan moet ik toch nog steeds voor het voer etc betalen?
Als je als stalhouder gaat reken voor uitmesten kom je niet eens aan 2 euro per dag per stal. Voor dat geld kun je beter een gewone baan hebben, dan krijg je meer per uur.

Een winwin situatie is leuk, maar waarom moet de eigaar de risico's nemen en ook betalen en de bijrijder\verzorgster gratis zijn of haar hobby mag doen?
Ik vind dan de win -win niet zo evenredig verdeeld.
Maar goed, het niveau van de bijrijder is imo wel belangrijk. Dat kan zwaar wegen voor sommigfe eigenaren, maar voor andere eigenaren weer niet.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:13

"Met respect en een stukje waardering". Daar sla je de spijker precies op de kop Liannetje.

Ik heb een paar bijrijders gehad waarvan 1, waar ik oprechte waardering terug kreeg. Dit was geheel niet onprettig! Ik verwacht absoluut geen knieval, maar een blijk van waardering vanaf de bijrijderszijde is idd erg fijn. Vooral ook als je zelf duidelijk je waardering laat blijken naar de bijrijdster zelf toe.

@Sammyoo; Vergeet 1 ding niet, veel bijrijders overschatten zichzelf schandelijk qua rijtechniek e.d. Als je ze vraagt naar ervaring en nivo hebben ze bijna allemaal een "cv" waar je U tegen zegt, maar in de praktijk blijkt dan toch dat ze nog net niet achterstevoren op het paard zitten. En dan vraag ik alleen maar een ruiter welke gewoon netjes kan rijden en weet dat beenbescherming niet achterstevoren en ondersteboven aan/om het been horen te zitten.

Dan nog te zwijgen over hoeveel bijrijders welke benaderd worden (ook als er al regelmatig contact was) gewoon weg niks meer van zich laten horen. Als je ze daar vriendelijk op attent maakt dat een afmelding of geen interesse bericht wel zo netjes is, blijkt gek genoeg dat veel van hun of spontaan ziek geworden zijn, familie plots opgenomen is in het ziekenhuis of nog erger, overleden of zwaar ongeluk oid. Het moet niet gekker worden dat zij dit soort smoezen nodig hebt om hun te excuseren voor iets wat voortkomt uit hun eigen gemakzucht.
Ik snap best dat er iets kan gebeuren waardoor een berichtgeving er even niet van komt. Maar het valt me wel op dat dit toch wel erg vaak voorkomt. Juist door die lafheid knap ik idd af op een aantal bijrijders.

Dus ja, sommige bijrijders maken het er zelf naar.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:07

Respect en waardering zijn bij sommigen erg ver te zoeken en ook ik zoek geen voetkussende bijrijders, maar simpelweg iemand die afspraken nakomt en afbelt / appt als ze onverwachts niet kan.

En bij mij betalen ze geen bijdrage, echter heb ik een vaste eis van 2 privélessen bij mij afnemen, mijn paarden zijn mijn lespaarden. Dus zit niet op verpeste paarden te wachten.

De bijrijders die ik nu heb, die zijn juist blij met die lessen. En gebruiken die lessen ook voor puntjes waar ze extra ondersteuning bij nodig hebben.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:42

"Betalen om te rijden en mesten zou ik nooit doen"

Tip: nooit een paard kopen..haha!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:26

Nou idd haha

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 23:40

Anke schreef:
"Betalen om te rijden en mesten zou ik nooit doen"

Tip: nooit een paard kopen..haha!

_O- _O_ slaat de spijker op z'n kop met deze post.

Overigens is mijn enige eis nu voor hun rigen veiligheid, stevig in je schoenen staan (drukke dominante pony). Maar zie maar eens zo'n verzorgster (geen rijden) te vinden, zijn alleen maar penny meisjes.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 08:23

JayJillz schreef:
Nou om de boel wat op te fleuren gooi ik er dan maar even een positieve ervaring doorheen!

Ik had verwacht dat ik een hele tijd zou moeten zoeken naar een goede bijrijdster voor mijn dochters B pony, omdat de ruiter niet te lang/zwaar mag zijn maar ik veel ervaring wel een vereiste vind aangezien de pony zelf nog jong is en veel te leren heeft.

Ik had echter de oproep nog niet geplaatst en liep per toeval haar tegen het lijf! Ik was onze pony aan het longeren in de bak en zij kwam met een ander meisje van mijn stal terug van hun buitenrit en kwanen uitstappen in de bak bij ons. Ze vroeg of mijn dochter het leuk vond om haar pony uit te stappen omdat ik nog bezig was met longeren. Mijn dochter wilde dus niet meer van haar pony af :+

Je hebt zeker geluk, dit klinkt niet als een bijrijder, maar als iemand die voor jou de pony van je dochter verder doorrijdt. In veel gevallen moet je daar voor betalen.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:06

Ik heb ook een hele positieve ervaring. Iemand die ik via de bokt markt notabene heb leren kennen. Super enthousiast, betaalt bijdrage (want risico is er altijd en voor niets gaat de zon op), was weer begonnen met paardrijden na een paar jaar pauze. Kijk de balans en het vertrouwen was er nog niet helemaal, maar nu rijdt ze al een jaar. Heeft ongeveer 2x per maand priveles van mijn eigen instructrice en het gaat super. Heb er een mooie vriendschap aan over gehouden en ik vertrouw haar voor de volle 100%. Dus goede bijrijdsters zijn er zeker :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:12

Nou ik heb het me ook weer.
Heb erbij staan dat ze kunnen kiezen of meehelpen met de klussen doen of mee betalen in het onderhoud als bijrijder.

Kreeg een berichtje wat het doel was voor het paardje.
Gezegd dat ik hoop dat ze over een paar jaar geschikt is voor mij dochtertje.
Daarna dat ze drie paarden al reed en twee van haar zelf.
Denk wat moet ze dan met nog eentje erbij?
Daarna kwam het. Ze moest wel even vermelden dat ze een vergoeding rekende van 15,-/half uur.
Punt 1 ik zoek niemand om in dienst te nemen. Punt 2 als ze daarmee begonnen was, had het me tijd en moeite gescheeld om te reageren.
Punt 3 het paardje is "over" en kost me al genoeg per maand met de hoop dat mijn dochtertje het rijden doorzet en ze daar ooit geschikt voor is.
Punt 4 wat ze niet kon weten...heb al en betaalde amazone voor 1 x per week.
Dus haar vriendelijk bedankt voor de reactie en gezegd dat dat niet hetgeen is wat ik zoek.

Ik vind dat een brutale manier van diensten opdringen.

Moet ik dan toch een waslijst erbij zetten wat ik allemaal NIET zoek?! Want blijkbaar wordt niet gelezen wat ik WEL zoek.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:15

Kodalover: Heerlijk als je een fijne hebt gevonden.
Ik heb een hekel aan de weg erheen...al die nutteloze reacties.

Gelukkig heb ik twee verzorgsters en eentje al bijna twee jaar en daar ben ik heeeeel blij mee.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:17

Ja dat ken ik. Ik word nu nog via fb heel veel lastig gevallen door 11-jarige meisjes of ze mijn paard mogen verzorgen. Geen oproep geplaatst niks, alleen zien dat je profielfoto een paard is en hoppa een pb'tje eruit. Het is ook wel geluk hebben met bijrijdsters helaas..

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:44

Nou, dat heb ik inderdaad ook wel eens. Zelfs een keer van een rietje uit alphen ad rijn, en ik woon in Enschede :')

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:12

Er zijn idd ook goede bijrijdsters ...gelukkig :)

Eén van mijn (vroegere) bijrijdster was een lot uit de loterij. Niet dat ik bijrijdsters bij bosjes verslijt by the way, tot nu toe zijn dat er maar 2 :D .
Rijtechnisch mss net even wat minder dan de tweede, maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door haar inzet, houding en door haar hartverwarmende hartelijkheid. Het rijden was voor haar geen hoofdzaak en nam mijn merrie aan de hand ook vaak genoeg mee voor een boswandeling bv of gaf haar een verwendagje gewoon omdat ze vond dat mijn merrie dat verdiende.
Nu, na anderhalf/twee jaar hebben we nog steeds een heel leuk contact. Welliswaar niet wekelijks, maar als we elkaar spreken is het weer als vanouds...da's zo fijn!

Zoals Anke al aangeeft; "Ik heb een hekel aan de weg erheen...al die nutteloze reacties".
Idd ja, en de dicussies (waar ik mij overigens niet toe laat verleiden) waarom je nee zegt tegen een meiske van 11 omdat je het gewoon niet verantwoord vind omdat ze soms ook helemaal alleen zijn op stal.

Mijn bijrijdsters betaalden geen bijdrage. Mijn merrie staat in volpension dus uitmesten oid is ook niet aan de orde. Al zag ik wel graag dat zij 2xp.m les namen. Dit in overeenstemming met het aantal rijdagen per week trouwens.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:22

Hoe vaak rijden jullie bijrijdsters per week en hoe vaak nemen/krijgen zij les? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe anderen dat doen.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 11:33

Die van mij rijdt 2 (soms 3) keer per week. en heeft 2 x p/m les

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:09

Hier op dit moment rijden ze 1x per week, grotendeels nog onder mijn begeleiding. Bedoeling is vanaf komende maand dat ze meer zelfstandig gaan rijden en minimaal 1x per maand bij mijn instructrice lessen. Heb er 2, die beiden 1x per week rijden en ik zelf 2x per week, waarvan 1 buitenrit. Het is wel de bedoeling dat zij tzt ook buiten kunnen met hem.