Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
lienieminie schreef:Ik kruip nog heeeel even onder mijn vertrouwde steentje vandaan
Ik rijd idd wel op mijn verzorgpony (de eerste verzorgpony waar ik echt op rijd) ik rijd zéker niet de sterren van de hemel en ik begrijp heel erg goed wat de eigenaren vinden van de o-zo-moeilijke-manege-pony's want dat ligt compleet aan jezelf ik vind bokkende pony's heel makkelijk omdat ik die gewoon goed kan uitzitten dat vind een ander weer moeilijk ik heb veel meer moeite met schrikkerige pony's omdat ik mezelf dan voorhoud dag ze echt óveral van schrikken. Zo heeft iedereen een ander beeld van 'moeilijke pony's' daar kan ik me echt helemaal in vinden en ook in het al 3 jaar rijden op de manege (3-jaar prive les vind ik iets heel anders overgens) want ik rij nu 10 jaar in groepsles en zit nog steeds in de half-gevorderde les. (Komt ook voornamelijk door mijn lengte) ik rijd op mijn verzorgpony puur om haar beweging te geven (aan de longeerlijn is dat een stúk lastiger bij haar en bijna gevaarlijk zelfs met al dat bokken en steigeren dus dat doe ik alleen onder begeleiding) en ik denk echt dat de eigenaren moeten bedenken of ze een bijrijder willen voor het extra bewegen van je paard/zelf te weinig tijd of het echt laten trainen van je paard waar je een ander voor betaald.
Okay en ik kruip nu echt onder mijn steentje terug
donjalover13 schreef:lienieminie schreef:Ik kruip nog heeeel even onder mijn vertrouwde steentje vandaan
Ik rijd idd wel op mijn verzorgpony (de eerste verzorgpony waar ik echt op rijd) ik rijd zéker niet de sterren van de hemel en ik begrijp heel erg goed wat de eigenaren vinden van de o-zo-moeilijke-manege-pony's want dat ligt compleet aan jezelf ik vind bokkende pony's heel makkelijk omdat ik die gewoon goed kan uitzitten dat vind een ander weer moeilijk ik heb veel meer moeite met schrikkerige pony's omdat ik mezelf dan voorhoud dag ze echt óveral van schrikken. Zo heeft iedereen een ander beeld van 'moeilijke pony's' daar kan ik me echt helemaal in vinden en ook in het al 3 jaar rijden op de manege (3-jaar prive les vind ik iets heel anders overgens) want ik rij nu 10 jaar in groepsles en zit nog steeds in de half-gevorderde les. (Komt ook voornamelijk door mijn lengte) ik rijd op mijn verzorgpony puur om haar beweging te geven (aan de longeerlijn is dat een stúk lastiger bij haar en bijna gevaarlijk zelfs met al dat bokken en steigeren dus dat doe ik alleen onder begeleiding) en ik denk echt dat de eigenaren moeten bedenken of ze een bijrijder willen voor het extra bewegen van je paard/zelf te weinig tijd of het echt laten trainen van je paard waar je een ander voor betaald.
Okay en ik kruip nu echt onder mijn steentje terug
precies ! ik ben het hier volledig mee eens. maar het lijkt mij toch logisch dat meiden zoals ik een bijrijdpaard zoeken met rijden als hoofdreden? bij mij zal het niet zo zijn dat ik kom om te rijden en weer weg ga, want ik vind alles er omheen ook super leuk, maar als ik niet zou kunnen rijden op het paard hield het voor mij ook op..
Citaat:Het is niet dat als ik niet kan rijden dat het gelijk stopt dit is de eerste verzorgpony waarbij ik daadwerkelijk rijd, een hond op stal helpt me altijd bij het uitmesten echt super schattig zo worden ook die klusjes gewoon leuk! Ik ben elke dag als ik er ben (als ik geluk heb 5x per week) ben ik hooguit 2x in de week een half uurtje/uurtje aan het rijden verder doe ik alleen klusjes, super veel knuffelen natuurlijk poetsen etc. Dus mij gaat het zeker niet alleen om het rijden! In de eerste instantie was het niet eens mogelijk om te rijden maar ik en het paard hebben zo'n enorme klik dat we dat toch gingen proberen en nogmaals ik ben zeker geen anky of jeroen dubbeldam maar het gaat wel super voor mijn gevoel, we halen de doelen waarna we streven en dat geeft mij de motivatie om steeds weer naar stal te komen en te gaan met een super gevoel en dat maakt mij zo onwijs trots!
Oke sorry uiteindelijk kon ik toch niet laten om te reageren en een beetje weg te zwijmelen
donjalover13 schreef:ik vind het jammer dat sommige mensen praten over manegemeiden (ik ben niet zo'n opschepperig kind als wat jullie bedoellen hoor! maar moest er aan denken toen ik jullie reacties las) maar ik baal er soms van dat er geen genoegen word genomen met de mening van mensen van een manege, wij kunnen er ook niks aan doen dat we geen geld hebben voor een eigen paard..
misschien is dat ook wel een reden dat er niet zo mskkelijk bijrijders gevonden kunnen worden. ik wil heeel graag, maar omdat ik niet de luxe heb voor een eigen paard vinden sommige mensen manege meiden niet voed genoeg
Paulaaa schreef:Ik vind het niet belachelijk om geld te vragen wanneer ze ook mogen rijden. Op de manege moet je toch ook betalen om te kunnen rijden? Je hebt dan wel geen les, maar je kan voor een iets hoger bedrag per maand wel vaker rijden!
Als er ook nog allerlei klusjes gedaan moeten worden vind ik het een ander verhaal. Maar mijn paardje staat volpension dus dat is bij mij niet aan de orde.
De eisen moeten zeker realistisch zijn, maar ik wil eerlijk gezegd ook iemand die fatsoenlijk kan rijden. Ik vind het belangrijk dat iemand er netjes op zit en mijn paard niet in de weg zit. En dat ze zacht in de hand zijn. Als dat in orde is, is de rest wel te leren denk ik! Ook voor iemand die van de manege komt
sneeuwpop schreef:donjalover13 schreef:ik vind het jammer dat sommige mensen praten over manegemeiden (ik ben niet zo'n opschepperig kind als wat jullie bedoellen hoor! maar moest er aan denken toen ik jullie reacties las) maar ik baal er soms van dat er geen genoegen word genomen met de mening van mensen van een manege, wij kunnen er ook niks aan doen dat we geen geld hebben voor een eigen paard..
misschien is dat ook wel een reden dat er niet zo mskkelijk bijrijders gevonden kunnen worden. ik wil heeel graag, maar omdat ik niet de luxe heb voor een eigen paard vinden sommige mensen manege meiden niet voed genoeg
Het gaat zoals eerder gezegd niet omdat ze op de manege rijden, maar dat ze denken dat ze al heel goed kunnen rijden.
En "niet goed gegenoeg"s ook vaak een bescherming voor de ruiter, want er kunnen ongelukken gebeuren of en kost een hoop tijd voor de eigenaar om ervoor te zorgen dat het wel goed genoeg is.
Mijn ervaring is dat de beste verzorgsters toch uiteindelijk overstappen naar een eigen paard. Hun grote wens, wat toen ook voor mij het geval was. Een paard die je echt zelf uit zoekt en alleen spiegelt op jezelf.
miramii schreef:Paulaaa schreef:Ik vind het niet belachelijk om geld te vragen wanneer ze ook mogen rijden. Op de manege moet je toch ook betalen om te kunnen rijden? Je hebt dan wel geen les, maar je kan voor een iets hoger bedrag per maand wel vaker rijden!
Als er ook nog allerlei klusjes gedaan moeten worden vind ik het een ander verhaal. Maar mijn paardje staat volpension dus dat is bij mij niet aan de orde.
De eisen moeten zeker realistisch zijn, maar ik wil eerlijk gezegd ook iemand die fatsoenlijk kan rijden. Ik vind het belangrijk dat iemand er netjes op zit en mijn paard niet in de weg zit. En dat ze zacht in de hand zijn. Als dat in orde is, is de rest wel te leren denk ik! Ook voor iemand die van de manege komt
Geld vragen vind ik ook geen ramp, natuurlijk ze kunnen (extra) rijden, dus dan is dat ook niet vreemd. Ik geef zelf ook aan dat ik het had kunnen doen, maar het geld niet nodig had en daarom ook niet vroeg. Ik vind jouw situatie eerlijk gezegd ook meer een lease, ze hoeven niets te doen in ruil voor het rijden. In dat geval heb je alleen de lusten en daar mag je imo inderdaad wat meer voor terug vragen.
Maar om er vanuit te gaan dat een bijrijder zich gezegend moet voelen, omdat ze voor een fiks bedrag een keertje extra kunnen rijden, stallen mag uitmesten e.d. vind ik onrealistisch.. In dat geval helpt (en ontziet) de bijrijder de eigenaar, en of je daar nou hogere bedragen voor zou moeten vragen dan een manege? In mijn opinie dus niet, omdat de verhouding dan iets gelijkwaardiger is. Er worden dingen verwacht van de bijrijder zoals vaste dagen en taken.
Daarmee bedoel ik natuurlijk een verhouding waarbij de bijrijder dus niet om dure dingen gaat vragen, maar een verhouding waarbij de bijrijder respectvol met paard, spullen en eigenaar omgaat. En deze dus ontlast dmv extra beweging voor het paard en het overnemen van klusjes.