Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:14

Wat mij er vooral aan stoort. Ze denken te kunnen rijden, maar kunnen vaak niet meer dan wat rondhobbelen of crossen.
Dat houdt dan in dat je als eigenaar weer veel tijd erin moet gaan stoppen. Gratis lessen geven etc.
Ik heb geen bezwaar ertegen als een verzorgster alles netjes in orde heeft en dan wil rijden. Mits ze dit ook zonder begeleiding op een verantwoorde manier kunnen.
Heb als eigenaar geen zin om elke keer als ik opstap. De problemen op te lossen die een verzorgster erin gereden heeft.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:23

Vooral wanneer de manege ze de hemel in hebben geprezen dat ze op de "moeilijke pony's" mochten rijden.... dat zijn de gevaarlijkste, want mijn paarden snappen geen reed van wat ze willen en moet je ingrijpen voor ze "streng" gaan worden en je paard de staak in rijden (volledig terecht van de paarden door die tegenstrijdige lompe hulpen).

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:26

Daar kan ik me goed in vinden :j. Nou hobbel ik ook maar een beetje recreatief rond of maak een rondje buiten. Ik ga binnenkort (uit eigen initiatief) lessen, omdat ik merk dat het rijden niet helemaal geweldig gaat.
De 'ik rij moeilijkste pony op manege, ik rij er alleen op' meisjes, kan ik ook niet serieus nemen.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:52

Ik kijk soms wel eens voor de leuk wat advertenties, en dan erger ik me mateloos aan mensen (vooral kinderen) die zeggen 'ik heb veel ervaring want ik rijd al 3 jaar op de manege'

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:05

ik vind het jammer dat sommige mensen praten over manegemeiden (ik ben niet zo'n opschepperig kind als wat jullie bedoellen hoor! maar moest er aan denken toen ik jullie reacties las) maar ik baal er soms van dat er geen genoegen word genomen met de mening van mensen van een manege, wij kunnen er ook niks aan doen dat we geen geld hebben voor een eigen paard..

misschien is dat ook wel een reden dat er niet zo mskkelijk bijrijders gevonden kunnen worden. ik wil heeel graag, maar omdat ik niet de luxe heb voor een eigen paard vinden sommige mensen manege meiden niet voed genoeg

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:14

Drie jaar op een manege rijden, dan ben je nog steeds een echte beginner.
Daar zijn een aantal lesklanten van mij ook achter gekomen, toen ze bij mij gingen rijden, terwijl ze al verschillende jaren bij een manege reden.
Mijn paarden mogen dan wel lespaarden zijn, maar absoluut geen manegepaarden, dus die moet je niet als manegepaarden rijden. Bij teveel en te hard aandrijven, zitten ze al direct in galop. Zit je scheef, dan lopen zij ook scheef. Vergeet je te begrenzen, dan lopen ze rechtuit etc.

Ze kwamen er hard achter dat ze nog een behoorlijke beginner waren.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:18

Ik kwam er ook achter dat een aantal jaar manege heel anders is als eigen.
Ik reed dik 10 jaar op de manege, dacht dat ik best wat kon.
Maar zit nu wel eens op mn eigen en denk: omg.. dat "simpel" sturen zo moeilijk kan zijn.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:53

Heb niks tegen manegemeiden. Echter moeten ze wel realistisch zijn over hun eigen kunnen en niet denken dat een paardeneigenaar dé manier is tot gratis rijden. Dat stoort mij enorm.
Heb een super fijne verzorgster al bijna twee jaar en dat was ook een manegemeid. Ben er super blij mee. Echter waarheid is ook dat ze niet zelfstandig kan trainen. Zelf weet ze dat en maakt er geen punt van. Ik ook niet. Echter zijn er veel tussen die wel over het paard zijn getild.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 23:02

Ik kruip nog heeeel even onder mijn vertrouwde steentje vandaan

Ik rijd idd wel op mijn verzorgpony (de eerste verzorgpony waar ik echt op rijd) ik rijd zéker niet de sterren van de hemel en ik begrijp heel erg goed wat de eigenaren vinden van de o-zo-moeilijke-manege-pony's want dat ligt compleet aan jezelf ik vind bokkende pony's heel makkelijk omdat ik die gewoon goed kan uitzitten dat vind een ander weer moeilijk ik heb veel meer moeite met schrikkerige pony's omdat ik mezelf dan voorhoud dag ze echt óveral van schrikken. Zo heeft iedereen een ander beeld van 'moeilijke pony's' daar kan ik me echt helemaal in vinden en ook in het al 3 jaar rijden op de manege (3-jaar prive les vind ik iets heel anders overgens) want ik rij nu 10 jaar in groepsles en zit nog steeds in de half-gevorderde les. (Komt ook voornamelijk door mijn lengte) ik rijd op mijn verzorgpony puur om haar beweging te geven (aan de longeerlijn is dat een stúk lastiger bij haar en bijna gevaarlijk zelfs met al dat bokken en steigeren dus dat doe ik alleen onder begeleiding) en ik denk echt dat de eigenaren moeten bedenken of ze een bijrijder willen voor het extra bewegen van je paard/zelf te weinig tijd of het echt laten trainen van je paard waar je een ander voor betaald.

Okay en ik kruip nu echt onder mijn steentje terug :D

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 23:13

lienieminie schreef:

Ik rijd idd wel op mijn verzorgpony (de eerste verzorgpony waar ik echt op rijd) ik rijd zéker niet de sterren van de hemel en ik begrijp heel erg goed wat de eigenaren vinden van de o-zo-moeilijke-manege-pony's want dat ligt compleet aan jezelf ik vind bokkende pony's heel makkelijk omdat ik die gewoon goed kan uitzitten dat vind een ander weer moeilijk ik heb veel meer moeite met schrikkerige pony's omdat ik mezelf dan voorhoud dag ze echt óveral van schrikken. Zo heeft iedereen een ander beeld van 'moeilijke pony's' daar kan ik me echt helemaal in vinden en ook in het al 3 jaar rijden op de manege (3-jaar prive les vind ik iets heel anders overgens) want ik rij nu 10 jaar in groepsles en zit nog steeds in de half-gevorderde les. (Komt ook voornamelijk door mijn lengte) ik rijd op mijn verzorgpony puur om haar beweging te geven (aan de longeerlijn is dat een stúk lastiger bij haar en bijna gevaarlijk zelfs met al dat bokken en steigeren dus dat doe ik alleen onder begeleiding) en ik denk echt dat de eigenaren moeten bedenken of ze een bijrijder willen voor het extra bewegen van je paard/zelf te weinig tijd of het echt laten trainen van je paard waar je een ander voor betaald.

precies ! ik ben het hier volledig mee eens. maar het lijkt mij toch logisch dat meiden zoals ik een bijrijdpaard zoeken met rijden als hoofdreden? bij mij zal het niet zo zijn dat ik kom om te rijden en weer weg ga, want ik vind alles er omheen ook super leuk, maar als ik niet zou kunnen rijden op het paard hield het voor mij ook op..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 23:25

Het is gewoon zo dat de moeilijkste mamegepony eigenlijk nog makkelijk is, anders is het geen manegepony. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Maar die kinderen hebben dus een verkeerd beeld van zichzelf omdat ze 'moeilijke' pony's rijden en in de gevorderde les zitten, terwijl dat vaak ook nog beginnend is.

Betreft het willen rijden snap ik wel hoor.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 23:33

donjalover13 schreef:
lienieminie schreef:

precies ! ik ben het hier volledig mee eens. maar het lijkt mij toch logisch dat meiden zoals ik een bijrijdpaard zoeken met rijden als hoofdreden? bij mij zal het niet zo zijn dat ik kom om te rijden en weer weg ga, want ik vind alles er omheen ook super leuk, maar als ik niet zou kunnen rijden op het paard hield het voor mij ook op..

Het is niet dat als ik niet kan rijden dat het gelijk stopt dit is de eerste verzorgpony waarbij ik daadwerkelijk rijd, een hond op stal helpt me altijd bij het uitmesten echt super schattig zo worden ook die klusjes gewoon leuk! Ik ben elke dag als ik er ben (als ik geluk heb 5x per week) ben ik hooguit 2x in de week een half uurtje/uurtje aan het rijden verder doe ik alleen klusjes, super veel knuffelen natuurlijk poetsen etc. Dus mij gaat het zeker niet alleen om het rijden! In de eerste instantie was het niet eens mogelijk om te rijden maar ik en het paard hebben zo'n enorme klik dat we dat toch gingen proberen en nogmaals ik ben zeker geen anky of jeroen dubbeldam maar het gaat wel super voor mijn gevoel, we halen de doelen waarna we streven en dat geeft mij de motivatie om steeds weer naar stal te komen en te gaan met een super gevoel en dat maakt mij zo onwijs trots!

Oke sorry uiteindelijk kon ik toch niet laten om te reageren en een beetje weg te zwijmelen :D

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 23:39

Citaat:
Het is niet dat als ik niet kan rijden dat het gelijk stopt dit is de eerste verzorgpony waarbij ik daadwerkelijk rijd, een hond op stal helpt me altijd bij het uitmesten echt super schattig zo worden ook die klusjes gewoon leuk! Ik ben elke dag als ik er ben (als ik geluk heb 5x per week) ben ik hooguit 2x in de week een half uurtje/uurtje aan het rijden verder doe ik alleen klusjes, super veel knuffelen natuurlijk poetsen etc. Dus mij gaat het zeker niet alleen om het rijden! In de eerste instantie was het niet eens mogelijk om te rijden maar ik en het paard hebben zo'n enorme klik dat we dat toch gingen proberen en nogmaals ik ben zeker geen anky of jeroen dubbeldam maar het gaat wel super voor mijn gevoel, we halen de doelen waarna we streven en dat geeft mij de motivatie om steeds weer naar stal te komen en te gaan met een super gevoel en dat maakt mij zo onwijs trots!

Oke sorry uiteindelijk kon ik toch niet laten om te reageren en een beetje weg te zwijmelen :D

ohh wat een leuke reactie dit! wat super dat het zo leuk gaat, (ik ga een beetje off topic nu sorry) toch denk ik als ik bij voorbaat al weet dat ik niet kan rijden, en dat het ook nooit komen gaat, dan zou ik er niet aan beginnen. maar mocht de eigenaar willen dat ik eerst een band opbouw of dat het paard genezen is van een blessure etc, dan houdt niets me tegen natuurlijk haha

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 00:41

Meld me ook hier aangezien ik na lang twijfelen op zoek ben gegaan naar een verzorgster voor mijn shet.
Eerst advertenties in de gaten gehouden maar daar zat niks tussen. Zelf een advertentie zetten zag ik nog niet zitten.
Had het bij een paar aangegeven en gevraagd of ze iemand wisten en nu komen er twee kennis maken.
Vind het spannend omdat ik nooit zulke jonge verzorgsters heb gehad. (ze zijn 13)
Gelukkig wel betrokken ouders al in het eerste gesprek.
Morgen komt de eerste kennis maken.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 08:49

Mijn verzorgster kwam in eerste instantie ook om te rijden, maar nu pony geblesseerd is en ze leert longeren, masseren, wassen, tuig uit elkaar frutten en vetten enzo is ze blij verrast dat ze dat allemaal mag en kan. Ze zei zelf 'op de manege leren we dit soort dingen niet en mogen we ook nooit wassen'
En ik ben een keer mee geweest naar die manege en vind het toch 1 van de betere maneges. Ze geven goed les, letten op voorwaarts neerwaarts enzo, laten die Kids niet alleen maar aanklooien en rondjes hobbelen

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 10:43

Ik ben op een manege gaan kijken, instructrice gesproken klonk te perfect... TE perfect --> een keer onverwacht gaan kijken. (Baalde want was wezen kijken in de vakantie, geen lessen :') dus 2 weken later nog eens....

Geen zweep en rijden vanuit zit blabla --> meppen en armspieren trainen tijdens het zagen :')

Het verschilt wel per manege moet ik zeggen. Maar ik ga voortaan kijken. Want bij de ene manege is gevorderd er op kunnen blijven zitten in galop..

Dat van moeilijke paarden... Tjah... Ik heb nu gezien hoe iemand op "het moeilijkste paard reed"... scherp bit erin gepleurd, zagen zagen zagen en schoppen schoppen schoppen en het dan raar vinden dat het paard vervelend doet...

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:14

Ik schrik heel eerlijk gezegd van sommige reacties. Ik heb in de positie gestaan van zowel eigenaar als bijrijder, maar wat een negatieve houding zeg!

Ik heb 5 jaar als bijrijder gereden, ik had geen bijrijdpaard voor het rijden, maar ik wilde wel meer dan alleen poetsen.. daar raak je na verloop van tijd ook wel zat van. Grondwerk was voor mij wel voldoende geweest.

Ik heb ook een aantal jaar een paard gehad. Ik zocht een bijrijder omdat ik mijn paard meer aandacht en beweging gunde, ivm een studie kon ik 3 a 4X rijden en mijn paard had energie over. Ik zag dit als een verdienste t.a.z. van mij, omdat MIJN paard anders te weinig aandacht kreeg. Een kleine bijdrage had ik kunnen vragen (niet gedaan, ik heb het geld niet nodig), maar bedragen boven de 50 euro vind ik echt belachelijk! Mijn bijrijder hielp met de taken en die samenwerking verliep prettig.

Ik denk zelf dat de scheidingslijn tussen verzorgpaard en lease paard verdwijnt.. als je alléén wilt rijden: tsja dan kun je beter leasen. Als je ook bereid bent tot taken, grondwerk, poetsen en dergelijk, dan word de eigenaar toch ook geholpen?

En m.b.t. rijden: ik vond het belangrijk dat mijn bijrijder hun grenzen kende en redelijk goed kunnen rijden. Als je niet weet hoe je aan de teugel moet rijden, zeg je dat en help ik je. Maar ik zie ook heel vaak dat er verwacht word dat een bijrijder minimaal niveau X moet hebben.. alsof dat wat zegt. De meeste ruiters komen ver op niveau door het juiste paard, de ruiters die de paarden daartoe opleiden hebben meestal behoefte aan een eigen paard.

Ik denk dat zowel ruiter als eigenaar realistisch moet zijn in zijn verwachtingen en eisen.

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:42

Ik vind het niet belachelijk om geld te vragen wanneer ze ook mogen rijden. Op de manege moet je toch ook betalen om te kunnen rijden? Je hebt dan wel geen les, maar je kan voor een iets hoger bedrag per maand wel vaker rijden!

Als er ook nog allerlei klusjes gedaan moeten worden vind ik het een ander verhaal. Maar mijn paardje staat volpension dus dat is bij mij niet aan de orde.

De eisen moeten zeker realistisch zijn, maar ik wil eerlijk gezegd ook iemand die fatsoenlijk kan rijden. Ik vind het belangrijk dat iemand er netjes op zit en mijn paard niet in de weg zit. En dat ze zacht in de hand zijn. Als dat in orde is, is de rest wel te leren denk ik! Ook voor iemand die van de manege komt :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:21

Hier ook vol pension en niet een bijrijder nodig gehad . wanneer ik iemand nodig gehad zou hebben, vind ik het alweer een ander verhaal. Als ze niet kwam, was dat ook goed, maar natuurlijk wel ff een berichtje -anders denk ik dat hij zijn energie al kwijt is. Ruilen vond ik ook geen probleem.

Maar toen ik een pony verzorgde en alles deed bij een boer, vond ik een bijdrage ook op zijn plaats hoor. Ik was echt syper blj met die pony waar ik ook veel heb geleerd. Beest kost met of zonder klusjes ook geld elke maand en hetv is voor de verzogster toch een hobby, geen werk? Tenminste voor mij was het toen echt het belangrijkste.
Normaal was ziek op school -ook ziek voor het paard, maar toen ik groen en geel zag mocht ik toch even naar mijn verzorgpony.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:31

donjalover13 schreef:
ik vind het jammer dat sommige mensen praten over manegemeiden (ik ben niet zo'n opschepperig kind als wat jullie bedoellen hoor! maar moest er aan denken toen ik jullie reacties las) maar ik baal er soms van dat er geen genoegen word genomen met de mening van mensen van een manege, wij kunnen er ook niks aan doen dat we geen geld hebben voor een eigen paard..

misschien is dat ook wel een reden dat er niet zo mskkelijk bijrijders gevonden kunnen worden. ik wil heeel graag, maar omdat ik niet de luxe heb voor een eigen paard vinden sommige mensen manege meiden niet voed genoeg

Het gaat zoals eerder gezegd niet omdat ze op de manege rijden, maar dat ze denken dat ze al heel goed kunnen rijden.
En "niet goed gegenoeg"s ook vaak een bescherming voor de ruiter, want er kunnen ongelukken gebeuren of en kost een hoop tijd voor de eigenaar om ervoor te zorgen dat het wel goed genoeg is.
Mijn ervaring is dat de beste verzorgsters toch uiteindelijk overstappen naar een eigen paard. Hun grote wens, wat toen ook voor mij het geval was. Een paard die je echt zelf uit zoekt en alleen spiegelt op jezelf.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:24

Paulaaa schreef:
Ik vind het niet belachelijk om geld te vragen wanneer ze ook mogen rijden. Op de manege moet je toch ook betalen om te kunnen rijden? Je hebt dan wel geen les, maar je kan voor een iets hoger bedrag per maand wel vaker rijden!

Als er ook nog allerlei klusjes gedaan moeten worden vind ik het een ander verhaal. Maar mijn paardje staat volpension dus dat is bij mij niet aan de orde.

De eisen moeten zeker realistisch zijn, maar ik wil eerlijk gezegd ook iemand die fatsoenlijk kan rijden. Ik vind het belangrijk dat iemand er netjes op zit en mijn paard niet in de weg zit. En dat ze zacht in de hand zijn. Als dat in orde is, is de rest wel te leren denk ik! Ook voor iemand die van de manege komt :)

Geld vragen vind ik ook geen ramp, natuurlijk ze kunnen (extra) rijden, dus dan is dat ook niet vreemd. Ik geef zelf ook aan dat ik het had kunnen doen, maar het geld niet nodig had en daarom ook niet vroeg. Ik vind jouw situatie eerlijk gezegd ook meer een lease, ze hoeven niets te doen in ruil voor het rijden. In dat geval heb je alleen de lusten en daar mag je imo inderdaad wat meer voor terug vragen.

Maar om er vanuit te gaan dat een bijrijder zich gezegend moet voelen, omdat ze voor een fiks bedrag een keertje extra kunnen rijden, stallen mag uitmesten e.d. vind ik onrealistisch.. In dat geval helpt (en ontziet) de bijrijder de eigenaar, en of je daar nou hogere bedragen voor zou moeten vragen dan een manege? In mijn opinie dus niet, omdat de verhouding dan iets gelijkwaardiger is. Er worden dingen verwacht van de bijrijder zoals vaste dagen en taken.

Daarmee bedoel ik natuurlijk een verhouding waarbij de bijrijder dus niet om dure dingen gaat vragen, maar een verhouding waarbij de bijrijder respectvol met paard, spullen en eigenaar omgaat. En deze dus ontlast dmv extra beweging voor het paard en het overnemen van klusjes.
Laatst bijgewerkt door miramii op 26-10-15 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:29

sneeuwpop schreef:
donjalover13 schreef:

Het gaat zoals eerder gezegd niet omdat ze op de manege rijden, maar dat ze denken dat ze al heel goed kunnen rijden.
En "niet goed gegenoeg"s ook vaak een bescherming voor de ruiter, want er kunnen ongelukken gebeuren of en kost een hoop tijd voor de eigenaar om ervoor te zorgen dat het wel goed genoeg is.
Mijn ervaring is dat de beste verzorgsters toch uiteindelijk overstappen naar een eigen paard. Hun grote wens, wat toen ook voor mij het geval was. Een paard die je echt zelf uit zoekt en alleen spiegelt op jezelf.

Ik sluit me hier volledig bij aan, echter heb ik wel een aanvulling:
elke ruiter kijkt anders tegen de definitie 'goed genoeg' aan. Sommige vinden een goede basis en vriendelijke hand voldoende, anderen vinden M1 nog maar matig..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:37

Ik vind het ook enorm per paard en situatie verschillen. Bied je als hobbelaar je hobbelpaard aan of als serieuze dressuurruiter je sportpaard.. bij het laatste biedt je gewoon meer aan en ondervindt je ook meer hinder aan een bijrijder. Het is echt niet alleen maar fijn.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:44

Eerlijk gezegd schrik ik ook heel erg van de negatieve reacties over bijrijders. Dan begrijp ik ook wel de titel van het topic 'ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden?' Ik lees hier bijvoorbeeld een aantal keer dat men het als negatief ervaart dat een bijrijder wil rijden 8)7 . Dan kan je denk ik beter op zoek naar een verzorger :)* .
Misschien maar gewoon geen bijrijder zoeken als je er zulke negatieve ervaringen mee hebt. Of ervoor betalen als je wilt dat je paard op de dagen dat je zelf niet kan fatsoenlijk wordt getraind.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:50

miramii schreef:
Paulaaa schreef:

Geld vragen vind ik ook geen ramp, natuurlijk ze kunnen (extra) rijden, dus dan is dat ook niet vreemd. Ik geef zelf ook aan dat ik het had kunnen doen, maar het geld niet nodig had en daarom ook niet vroeg. Ik vind jouw situatie eerlijk gezegd ook meer een lease, ze hoeven niets te doen in ruil voor het rijden. In dat geval heb je alleen de lusten en daar mag je imo inderdaad wat meer voor terug vragen.

Maar om er vanuit te gaan dat een bijrijder zich gezegend moet voelen, omdat ze voor een fiks bedrag een keertje extra kunnen rijden, stallen mag uitmesten e.d. vind ik onrealistisch.. In dat geval helpt (en ontziet) de bijrijder de eigenaar, en of je daar nou hogere bedragen voor zou moeten vragen dan een manege? In mijn opinie dus niet, omdat de verhouding dan iets gelijkwaardiger is. Er worden dingen verwacht van de bijrijder zoals vaste dagen en taken.

Daarmee bedoel ik natuurlijk een verhouding waarbij de bijrijder dus niet om dure dingen gaat vragen, maar een verhouding waarbij de bijrijder respectvol met paard, spullen en eigenaar omgaat. En deze dus ontlast dmv extra beweging voor het paard en het overnemen van klusjes.

Maar dan nog he..... De verzorgster doet het niet om je te helpen, maar omdat het in de buurt komt van een eigen paard. Een stuk beter dan op een manegepaard waar je niet echt een band mee kunt opbouwen.
En de klusjes horen er toch gewoon bij? Alsje nu tig boxen moet mesten is het een ander verhaal, maar met 1 box mesten, staat je paard nog steeds niet gratis.
Ik vind en vond het toen ook er gewoon bij horen.
De stalkosten zullen in verhouding wsl ook lager zijn dan vol pension en zal de bijdrage ook lager zijn. Daarbij is er nog vraag en aanbod wat de prijs kan bepalen. Sommige plaatsen zijn er heeln weinig verzorgsters omdat het houden van een paard relatief goed te betalen is. Is sommige delen zijn de stallingskosten heel heel hoog en zul je meer mensen hebben die zich geen paard kunnen veroorloven.