Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:21

*\o/* Dank, Yezzi! Doet me goed en ik doe mijn best.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:23

Yezzi schreef:
Inderdaad eens met Basilicium.

Wil jou trouwens complimenten geven voor je reageren, al je posts bevatten waardevolle informatie en zijn uitgebreid, erg fijn! Vind jou één van de beste bokkers qua reageren in topics.

mee eens :j

Basilicium

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:29

Blush blush!
...en dat terwijl ik eerst bang was voor Bokt, of eigenlijk diens bokkers, maar da's een ander verhaal _O-

On topic zou ik nog wel graag een algemene opmerking willen maken omtrent advertenties van bijrijders. Ik heb de afgelopen weken regelmatig kritisch naar advertenties gekeken op verzoek van de bokkers in dit topic. Wat me is opgevallen, is hoe vaak de advertentie opgesteld is vanuit de behoeften van de bijrijder die zich aanbiedt. Dit is heel begrijpelijk, maar het is niet altijd wat je wilt lezen alszijnde eigenaar die een bijrijder zoekt. Die eigenaar moet na het lezen van jouw advertentie goed inzien welke meerwaarde jij hebt voor de ontwikkeling van (en zorg voor) het paard. Mijn algemene tip is dan ook om je eigen advertentie altijd even na te lezen alsof jij zelf die eigenaar bent.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 06:53

Jij hebt het goed begrepen!
Wat heeft de eigenaar eraan om zijn pony/paard met jou te willen delen...?

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:24

Basilicium schreef:
Blush blush!
...en dat terwijl ik eerst bang was voor Bokt, of eigenlijk diens bokkers, maar da's een ander verhaal _O-

On topic zou ik nog wel graag een algemene opmerking willen maken omtrent advertenties van bijrijders. Ik heb de afgelopen weken regelmatig kritisch naar advertenties gekeken op verzoek van de bokkers in dit topic. Wat me is opgevallen, is hoe vaak de advertentie opgesteld is vanuit de behoeften van de bijrijder die zich aanbiedt. Dit is heel begrijpelijk, maar het is niet altijd wat je wilt lezen alszijnde eigenaar die een bijrijder zoekt. Die eigenaar moet na het lezen van jouw advertentie goed inzien welke meerwaarde jij hebt voor de ontwikkeling van (en zorg voor) het paard. Mijn algemene tip is dan ook om je eigen advertentie altijd even na te lezen alsof jij zelf die eigenaar bent.

Goede tip maar lastig uit te voeren xD Ik ben zelf niet zo zelfverzekerd dus zal nooit zeggen dat ik ergens goed in ben. Mezelf verkopen vind ik dus erg lastig en ik weet ook niet zo goed wat een eigenaar zou willen naast iemand die betrouwbaar is.. Hebben jullie ook tips of voorbeelden? :o

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:02

maliejane schreef:
Ik ben zelf niet zo zelfverzekerd dus zal nooit zeggen dat ik ergens goed in ben. Mezelf verkopen vind ik dus erg lastig en ik weet ook niet zo goed wat een eigenaar zou willen naast iemand die betrouwbaar is.. Hebben jullie ook tips of voorbeelden? :o

Jazeker! Ik denk dat je in jouw geval sowieso even moet kijken of je een verzorgpony wilt (waar je al dan niet ook op kan rijden), of dat je echt een bijrijdpaard wilt waarmee je daadwerkeljik gaat trainen. Afhankelijk van je antwoord daarop bied je namelijk een andere dienst aan.

Als verzorgster (die ook rijdt) mag je gerust claimen dat je een helpende hand vormt voor de eigenaar, het werk in termen van verzorging verlicht, de pony bezig houdt en aandacht geeft et cetera. Dit zijn claims die je stuk voor stuk ook écht waar kan maken. Er is niets aan gelogen, dus waarom niet benoemen in je advertentie?

Als bijrijdster (die echt gaat trainen met het paard) mag je gerust claimen dat je het paard op conditie houdt en soepel houdt. Eigenaren zijn vaak heel benieuwd of je ook lessen wilt volgen met je bijrijdpaard, mocht je hiertoe in staat zijn dan levert het vermelden daarvan je ook vaak een grote plus op. Je mag die voordelen best benoemen, zolang je als bijrijder maar eerlijk bent over het niveau en je manier van rijden.

Kortom, ga bij jezelf na welke dienst je precies aan wilt bieden en kijk op basis daarvan wat de voordelen zouden zijn die jij waar kan maken. Zoalng je het bij objectieve voordelen houdt, zou het niet uit moeten maken of je zelfverzekerd bent of niet. Ik bedoel, als jij aanbiedt dat je ook best mee wilt helpen met het uitmesten van de stal dan ís dat gewoon een voordeel voor de eigenaar, want je neemt diegene het werk uit handen. Er is niets arrogants aan, er is niets aan gelogen en er is ook niet persé zelfverzekerdheid nodig om te claimen dat jij door die bereidheid de eigenaar ontlast van taken in de verzorging.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:25

maliejane schreef:
Basilicium schreef:
Blush blush!

Goede tip maar lastig uit te voeren xD Ik ben zelf niet zo zelfverzekerd dus zal nooit zeggen dat ik ergens goed in ben. Mezelf verkopen vind ik dus erg lastig en ik weet ook niet zo goed wat een eigenaar zou willen naast iemand die betrouwbaar is.. Hebben jullie ook tips of voorbeelden? :o

Maar dat vind ik dus juist al een goede. Het is voor iedere eigenaar ook anders: de 1 wil graag iemand die zelfstandig het paard kan rijden, en dus ook voelt waar het paard vast zit en dit kan loswerken. De ander wil graag iemand die het paard alleen wat bewegingen en aandacht geeft. Weer een andere eigenaar wil graag iemand een kans geven, die het zelf ook heeft gehad (of niet).

Ik behoor tot de laatste, maar dat betekent ook dat ik er zelf heel veel tijd en energie in steek. Ik vind dat leuk om te doen, maar dat moet wel gewaardeerd worden. Als je als bijrijder/verzorger op zoek bent naar een paard/pony waar je zelf mee aan de slag kan gaan, dat is dit niet wat je zoekt en zal het niet gaan klikken tussen ons.

Dus juist als ik bovenstaande lees (MalieJane), zal ik je sneller uitnodigen! Ik heb nu ook een meisje op 'proef' die zelf paarden heeft gehad, maar echt recreatief. Er gaat nu een wereld voor haar open!

edit Baslilicum: Ik ben het eens met je voorgaande posts, maar de laatste post wat minder: In mijn geval ben ik nu nog erg veel tijd kwijt aan mijn verzorger, maar dat ligt ook aan mij. Mijn verzorger gaat nu nog niet alleen naar mijn pony, en zeker niet zelfstandig rijden. Maar ook qua uit de wei halen en poetsen, wil ik daar nog bij zijn. Het zijn misschien kleine dingen die verkeerd gaan, maar ik zie ze wel meteen. Bijvoorbeeld het vastzetten: dit werd met een gewone knoop gedaan. Doordat ik het meteen zag, kon ik de paardeknoop laten zien en de functie ervan. Logisch misschien (dat dacht ik nl ook van iemand die eigen paarden heeft gehad) maar niet iedereen gebruikt hem blijkbaar. Zij vond het heel fijn dat ik het meteen zag en uitlegde hoe ie wel vast moest staan.

Daarna het poetsen: ik vraag meer met de stem, daar reageert mijn pony prima op. Dus ook de hoeven. Als je er dan naast gaat staan en aan de hoeven sjorren, begrijpt ie dat niet. Ik laat even zien hoe hij het voetje geeft, en dan weet ze dat. Zo zijn er iedere keer nieuwe dingen merk ik, want de ene keer gaan we longeren, dus hoeft ie geen bit in, de andere keer rijden, en deed zij het hoofdstel in. Ook daar wilde ik bij zijn, want daar zit ook een heel verschil in hoe mensen dit doen..

Verder: hij mag niet zomaar een snoepje aannemen, het voer weigeren kent hij dus. Maar als je dit een keer 'vergeet', zal mijn pony daarna ook nog vragen om een snoepje. Ik hou niet van dat geschooier dus dat moet ie niet doen. Maar ook niet dat opdringerige: dat zet ik hem een pas terug en is het goed. Maar doe je dat niet, zal ie steeds verder gaan.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:46

Bedankt voor jullie snelle reacties!

@ Basilicium, Er zitten zeker punten bij die ik kan gebruiken om mijn advertenties te verbeteren. Als ik je reactie zo lees denk ik dat ik meer op zoek ben naar een verzorgpaard dan een bijrijdpaard. Ik ben al mijn rij jaren recreatief bezig geweest en heb hierdoor het gevoel dat ik niet voldoende ervaring heb om te kunnen claimen dat ik het paard in conditie zal houden of kan trainen. Rijden vind ik zowel in de bak als buiten leuk, maar dressuurmatig zal ik veel moeten leren.

Ik ga in ieder geval nog even goed kijken naar mijn advertentie en er wat bij zetten over dat ik vind dat alle klusjes erbij horen (voeren, uitmesten, in of uit de wei halen etc.). Dit soort dingen deed ik bij mijn laatste verzorgpaard ook altijd.

@ Marocje, Waar ik naar op zoek ben is contact met paarden. Het maakt mij dus niet uit of ik dan zelfstandig of samen met de eigenaar aan de slag ga. In dit korte stukje merk ik al dat er wat kennis is weggeglipt in de afgelopen jaren. Ik zou bijvoorbeeld niet meer weten hoe de paardenknoop gaat terwijl ik dit 5 jaar geleden nog 3x per week deed. Dit zet me wel aan het denken dat ik de eigenaar zal vragen om in ieder geval de gang van zaken even uit te leggen en wat basis trucjes weer even met me kan opfrissen. Ik ben er wel van overtuigd dat als ik dit weer 1x gezien heb ik het me weer zal herinneren en het dan zelfstandig kan oppakken mocht de eigenaar dat willen.
Bij mijn vorige verzorgpaard heb ik ook de eerste 4x begeleiding gehad zodat ik wist hoe zij alles aanpakte en daarna ging het allemaal prima. Ik had altijd goed contact met de eigenaresse en heb daar een paar hele leuke jaren gehad. Soms heb ik er echt spijt van dat ik er toen mee gestopt was. Al ben ik eerlijk genoeg om te zeggen dat het me anders waarschijnlijk een schooljaar gekost had en ik ook niet zo goed voor het paard had kunnen zorgen als dat ze verdiende.
Veel succes met dit meisje en hoop dat het allemaal goed zal blijven gaan :)

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:30

Wauw Marocje, door jouw verhaal besef ik me wel ineens dat je inderdaad niet zomaar mag veronderstellen dat bepaalde handelingen basiskennis zijn (zoals die knoop) en dat de eigenaar inderdaad nodig is om de verzorger/bijrijder te laten zien hoe alles werkt. Dit zijn echter wel investeringen die je vooral in het begin moet doen. Denk je niet dat, indien een bijrijder/verzorger lang genoeg blijft, je die investering ook weer terugwint?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:02

Ja zeker, daarom doe ik het ook met liefde! Het is nu een investering, maar straks is het natuurlijk de bedoeling dat zij zelfstandig kan gaan. We gaan nog steeds ook samen dan, maar zij zal ook alleen kunnen gaan om lekker te tutten en wandelen ed. Het longeren en rijden zal nog langer duren voor ik daar echt het vertrouwen in heb, maar ook dat begint gewoon rustig aan.

Zij heeft inmiddels 1 les bij mijn instructrice gehad, en ze vond dit geweldig. Dat is natuurlijk heel fijn om te horen, en andersom ook" mijn instructrice vond dat ik een goede verzorger/bijrijder voor mijn pony had gevonden! Dat was natuurlijk super leuk om te horen, omdat zij mijn pony ook al langer kent, en een jaar geleden vloog hij nog in paniek de andere kant op, wanneer er iets 'vreemds' gebeurde.

Dus het is voor alle partijen goed, en daar heb ik zeer zeker een investering nu voor over, die ik straks driedubbel terug win. Dan heb je alleen nog een kans dat een verzorger na de investering zegt, toch niet genoeg tijd te hebben, vriendje, studie, zelf een paardje aanschaft of iets anders waardoor ze stopt. Dan zou ik toch wel ff balen, maar ook dit is een gok.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:41

De paardenknoop ben ik ook vergeten :') maar heb dit nooit van iemand geleerd, op de manege ook niet. Had het toendertijd gewoon op internet op gezocht en proberen maar.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:45

Dat is in mijn optiek ook niet erg! We moeten het allemaal leren en vervolgens blijven doen, anders kon geen van ons het. Ik vond alleen de ervaring van Marocje een goede herinnering aan alle eigenaren dat je nooit zomaar aan moet nemen dat iets tot de basisvaardigheden behoort. Als je zelf iedere dag knopen legt en op een bepaalde manier om hoefjes vraagt dan vergeet je al snel dat niet iedereen weet hoe die routine eigenlijk in elkaar steekt.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:51

Klopt :)
Ik vind het sowieso wennen bij een vreemd paard. Ik vraag altijd hoe ze hem altijd vastzetten. En dingen zoals corrigeren. Wat doe je als hij loopt te bedelen, hapt, dwars doet ik zeg maar wat. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manier, maar het is meestal wel zo fijn als het 1 manier is voor het paard :))

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:00

Precies, dat bedoelde ik er ook mee te zeggen. En het is heel fijn als je dit dat gewoon uit kan leggen, zonder belerend over te komen. Maar stel dat ik nu alle vrijheid had gegeven, ervan uit was gegaan dat een eigen pony, genoeg ervaring betekent. Dan was de kans groot dat het snel mis is gegaan, en had ik een verzorger die zich enorm schuldig zou voelen over een kapot halster(touw) (Of erger, kapotte pony). Want dat is wat er kan gebeuren: mijn pony rukt zich in paniek los, en wanneer je het touw niet meteen los krijgt, betekent dit een gebroken touw.

Nu gebeurt dit natuurlijk niet dagelijks, en wordt het al een heel stuk minder, maar 1 keer verkeerd vast staan en de schade is veel groter. Dan kan die ene keer, net een keer te veel zijn..

Tja, een pony met gebruiksaanwijzing :+

Precies Aurelia, dat soort vragen vind ik ook heel fijn altijd, dat betekent ook dat je hier bewust mee bezig bent. Zo heb ik al best wat mensen gehad die even langs lopen " Ah, lieve pony" en willen wat lekker geven.. Uhm, nee dus, dat wil ik niet. Vervolgens kan ik hem 3x corrigeren omdat ie niet moet schooien.. Maar ook het corrigeren zelf: De 1 geeft een tik, bij mijn pony is een lichte stemverheffing ruim voldoende, die is gewoon erg gevoelig. Maar ook heel duidelijk: doe jij een stapje opzij omdat pony daar wil staan? Dan kan je vervolgens nog 3 stappen opzij doen.. Dan leg ik ook uit wat er gebeurt, en dat jij nooit aan de kant hoeft voor hem, maar hij voor jou. En dat zijn maar minieme signalen, maar hij begrijpt ze dondersgoed (sterker nog, het is zijn eigen taal). :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:17

emily2105 schreef:
Ik heb ook nooit gezegd dat je niks kan leren van een ander paard. Het is gewoon een hele mooie kans voor mij om een paard te mogen rijden zo vaak als ik wil dat z2 heeft gelopen.

Ik snap je heel goed!
Ben zelf ook blij dat ik de kans heb gekregen paarden met ervaring op hoger wedstrijdniveau te rijden. Heb M en Z paarden van anderen gereden en zelf een Z1 leerpaardje gehad.
Rijd nu ook een Z1 dressuur paardje en kan in de lessen werken op mijn oude trainingsniveau en verder leren om mezelf te verbeteren. Met een stug-niet voor de sport geschikt-recreatiepaard had ik dat niet kunnen doen. En merkte met andere paarden die ik reed dat ik dan echt veel minder gemotiveerd was omdat ik er minder plezier in had. En dat een paard M of Z heeft gelopen betekent echt niet dat het allemaal makkelijk of vanzelf gaat...

Een jonger minder ervaren dier vind ik ook leuk hoor, maar wel 1 die fijn in zijn lijf zit en fijn te rijden is.
Ieder zijn eigen voorkeur.

SophieXAnni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:07

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:11

Ik vind dat er een beetje drie-dubbel in staat dat je niet per se hoeft te rijden. 1x is genoeg :) Verder een nette advertentie. Er staat alleen niet in hoe veel je weegt, dit kan ook van belang zijn indien je gaat rijden op een paard/pony en of je een bijdrage kunt/wilt betalen. Veel succes, hoop dat je snel wat vind! :))

SophieXAnni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:13

guusje_h schreef:
Ik vind dat er een beetje drie-dubbel in staat dat je niet per se hoeft te rijden. 1x is genoeg :) Verder een nette advertentie. Er staat alleen niet in hoe veel je weegt, dit kan ook van belang zijn indien je gaat rijden op een paard/pony en of je een bijdrage kunt/wilt betalen. Veel succes, hoop dat je snel wat vind! :))

Bedankt voor de tips!

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:16

Misschien een wat duidelijkere fiets afstand (bijv in een straal van 5km?). Voor de rest leuke advertensie!

SophieXAnni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:19

LinekeP schreef:
Misschien een wat duidelijkere fiets afstand (bijv in een straal van 5km?). Voor de rest leuke advertensie!

Oke dankjewel!

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:22

Dag Sophie Anni,

Bij deze wat op- en aanmerkingen. Er staan enkele algemene dingen in waar alle bijrijders met advertenties misschien wat aan hebben. Neem niet zomaar alles over wat ik zeg hoor, kijk waar jij je in kan vinden en waarvan je denkt dat het je advertentie inderdaad beter maakt.

"Ik kom met de fiets dus het liefst niet te ver van deze dorpjes." - Dit is zeer onduidelijk voor je lezer. Probeer concreet te zijn over hoeveel kilometer jij bereid bent maximaal te fietsen. Voor de één is een straal van 1km de max, voor een ander 5km. Dit kan jouw lezer dus niet voor jou invullen (Lineke merkte dit ook al terecht op. Ik vermeld het toch even, omdat ik merk dat heel veel bijrijders vaag zijn over afstanden in hun advertenties).

"Ik rijd 6 jaar op een manege" - dit suggereert dat je zes jaar geleden begonnen bent en nog steeds rijd, maar dit laatste is niet waar, omdat je later aangeeft dat het paardrijden bij de manege momenteel over is. Schrijf het daarom eventueel in verleden tijd.

Wat Guusje al zei over niet te veel in herhaling vallen, dit valt mij ook op.

"Ik zal altijd voorzichtig zijn met u spullen.
Zoekt u een leuke verzorgster voor u pony('s)"
In deze zinnen moet de "u" voor "spullen" en "pony(s)" eigenlijk "uw" zijn, want het is een bezittelijk voornaamwoord.

Ik mis in je advertentie of jij zelf nog eisen hebt (behalve locatie). Mag het ook een paard zijn? E-pony? Of wil je toch liever de stokmaat van die fjord aanhouden? Dat het rijden geen hoofdzaak voor je is, betekent dat dat je ook best een shetlander wilt verzorgen? Kijk even of je dit soort voorkeuren in de advertentie wilt zetten. Het kan hierdoor wel moeilijker worden iemand te vinden. Aan de andere kant: als je toch al weet dat je bepaalde paarden niet wilt, kan je daar net zo goed meteen duidelijk over zijn. Het hoeft geen lang stukje te worden, je kan eventueel in één zin zeggen wat je wel of niet wilt qua verzorgpaard.

SophieXAnni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:26

Ik heb niet echt eisen, het maakt me niet uit wat voor pony of paard het is eigenlijk. Dat over de afstand ga ik nu even aanpassen. Dankjewel voor de uitgebreide tips Basilicum.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:56

Fijn al die tips :)
Zou ik al een advertentie erop zetten, ook al ben ik niet per direct al beschikbaar? (Verhuis 'pas' halverwege juli en eerste paar weken natuurlijk druk met klussen, kan natuurlijk wel eerder kennismaken) Niet dat ik verwacht dat er gelijk iemand reageert haha.
En dat zet ik het er duidelijk in natuurlijk. Of zou ik gewoon wachten tot ik echt 'beschikbaar' ben zegmaar?

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:05

Ik denk dat het geen kwaad kan om alvast vooruit te kijken naar augustus. Wie weet is er een eigenaar die zojuist gehoord heeft dat zijn verzorger per/na deze zomer moet stoppen en is diegene nu al vooruit aan het blikken.

Wel vind ik het zelf, in ieder geval op marktplaats, nogal een afknapper wanneer een advertentie meerdere maanden oud is. Ik heb dan niet het gevoel dat dat aanbod nog écht geldt, ook al is dat misschien wel zo, het voelt raar om te reageren op een advertentie van twee à drie maanden geleden. Als je rond augustus écht toe bent aan een verzorgpony en nog niets gevonden hebt, zou ik de advertentie dus wel even vernieuwen.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:24

Bedankt! Ja dan ga ik hem zeker er opnieuw opzetten! Ik vind dat zelf ook altijd ja als ik rondkijk op marktplaats, ook voor andere dingetjes.