Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liannetje86

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:06

Heel bot gezegd... 90% wil alleen maar rijden, rijden en rijden :')

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:35

Liannetje86 schreef:
Heel bot gezegd... 90% wil alleen maar rijden, rijden en rijden :')

yep en liefst zonder toezicht, zonder les en zonder bemoeienis vd eigenaar (die ze zien als sponsor)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 21:41

Haha en die ook nog eens een trailer voor ze koopt en overal naar toe brengt als ze willen, 24/7 klaarstaan, je salaris naar hun rekening overstorten voor onnodige dure dingen met veel glitters :')

(Maar even serieus, alleen verzorgen is lastig... Zie je echt heel weinig mensen doen en volhouden :S Snap dat zelf ook nooit zo goed... (Maarja, ik heb een pony en rij zelf nauwelijks, omdat ik het rijden niet meer leuk vind... En het verzorgen en wat grondwerken zo veel leuker vind... maar dat vinden mensen ook raar ;))

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:06

Klopt, er zijn er helaas nog maar weinig die het niet om het rijden gaat. Ik denk dat veel verzorgers het nog wel zouden doen als er uitzicht is op rijden.

Hoewel ik ook een keer een meisje heb gehad die een paar keer mee ging om proef te draaien en het geen probleem vond dat mijn pony niet goed liep en we dus een paar weken alleen grondwerk zouden doen. Dat wist ze vanaf het begin en ze nam toch elke keer haar cap mee, want "je weet maar nooit". >;)
Ik snap dat echt niet. Ze is na drie keer grondwerken dan ook afgehaakt want ze wilde toch echt NU rijden. En ja we hebben het over een 20 plusser.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door MissCharlie op 23-10-15 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:10

Ik zou zelf ook niet geinteresseerd zijn in alleen verzorgen. Het is maar net waar je interesses liggen en aan wat je gewend bent.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:14

Ik denk niet dat als er in een advertentie staat dat er later/geen mogelijkheid is tot rijden, iedereen per definitie afhaakt vanwege het niet kunnen rijden. Ik denk dat het ook te maken heeft met het net van een manege afkomen (volgens mij zijn er niet veel maneges die tijd besteden aan leren aan de kids hoe te longeren, vrijheidsdressuur te doen, etc. correct me if im wrong) en nauwelijks tot geen ervaring hebben met de dingen die WEL gedaan mogen worden met het paard en dan een beetje zoiets hebben van ik heb er geen ervaring mee, ik kan het niet, dus ik reageer ook maar niet.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:16

Haha geweldig zijn die he.. tijdens het kennis maken al met een cap en laklaarsjes met grote sporen eraan klaarstaan :') Niets over de pony vragen qua karakter, maar wel wat ie heeft gelopen.

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:19

Ligt ook net waar je interesses ligt inderdaad, maar vind het wel altijd krom dat mensen wel reageren op advertenties waar het eigenlijk alleen om verzorgen gaat! Of zoals bij MissCharlie, ''niet erg vind dat de pony niet goed liep.. dusja, dan wéét je.. dat is voorlopig niet rijden of zelfs niet...'' . Zeg dan meteen, nee sorry. Niks voor mij!

Ik zit in een situatie waar iedereen verbaasd is dat ik niet wil rijden. Maar sinds ik angst heb ook niet echt de behoefte heb om te rijden.

Ik heb bij de particulier waar ik reed ook niks geleerd over grondwerk, wist ook 4/5 jaar lang niet hoe je een paard moest opzadelen, hoofdstel in doen mocht ik nooit. We mochten de paarden niet zelf uit stal halen, longeren mochten we niet. Alleen poetsen, later uitmesten en rijden (maar niet aan teugels zitten, dus maar een beetje hobbelen) ben nu ook de uitdaging aan gegaan om grondwerken te leren bij huidige verzorgpaard.. het is net waar je open voor staat. Inderdaad komen vele net van de manege af en die weten meestal niet wat er rondom een paard eigenlijk allemaal moet gebeuren...

Oprecht wist ik eerst ook niet wat je allemaal wel niet met een paard kan beleven :oo De eigenaresse van mijn verzorgpaard leert mij ook ontzettend veel... En doet ook moeite om mij dingen uit te leggen. :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:46

Geryon schreef:
Ik zou zelf ook niet geinteresseerd zijn in alleen verzorgen. Het is maar net waar je interesses liggen en aan wat je gewend bent.

Ben ik het ook wel mee eens.
Voor mij heeft rijden ook nooit echt op nr 1 gestaan maar om helemaal niet te kunnen rijden zou voor mij ook afvallen. Zeker voor langere termijn denk ik dat het haast onmogelijk is. De meeste zijn toch met paarden begonnen om te rijden. En misschien ook niet direct maar in de toekomst denk ik dat het voor vele toch wel een mogelijkheid moet zijn.
Voor vele zal het toch uiteindelijk gaan kriebelen. Denk dat het erg lastig wordt om iemand te vinden die blijft en niet iemand die het na een half jaar weer wel gezien heeft.

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 23:58

Ik ben zo iemand die voor verzorgen is gaan zoeken (en eventueel rijden als ik begeleiding krijgt)

Bij mij heeft het oprecht wel eens gekriebeld om toch weer die angst te overwinnen en te gaan rijden.. maar oprecht zal ik niet bij mijn verzorgpaard weg willen, die der sinds vorig jaar april inmiddels.. Je bouwt er toch een band mee :o ...

Maar voor denk dat iedereen uiteindelijk wel iemand vind... Soms is het lastig zoeken, het is een spelt in de hooiberg af en toe. Had hiervoor 2 mensen die hun paarden aanboden die persé wouden dat ik reed juist (ja, zelfs die heb je!), maar die paarden zijn veel te klein voor mijn gevoel of ze woonde te ver. Dus die had ik moeten afwijzen :) Die wouden niet dat ik alleen voor verzorgen kwam :P

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 00:00

Toen ik van de manege af kwam was ik heel blij geweest met een pony waar ik niet op mocht rijden :') alleen waren er 0,0 advertenties in de buurt. zelfs me over een enorme angst heen gezet en gaan vragen aan de deur, niks. Via een vriendinnetje bij een boer terecht gekomen waar ik een jaar of 5/6 heb rondgeslenterd. Begonnen met een pony waar ik inderdaad alleen verzorging deed, superleuk! En op een gegeven moment mochten we ook op 'de grote tuiger' rijden die hij ook had, maar evenlater verkocht was. En later kwam mijn liefste Eefje als jong dier waar ik enorm fijne jaren mee heb gehad. En ik mocht er alles mee uiteindelijk. Ligt er ook wel aan dat het een boer is en geen paardeneigenaar die er zelf ook iets mee doet.
Eerlijk is eerlijk, ik zou nu niet meer reageren op een advertentie waarbij je alleen maar mag verzorgen. Het was enorm leuk om mee te beginnen van de manege af, maar nu niet meer. Ik ben 22 en heb meer ambitie dan alleen knuffelen poetsen tutten en wandelen.

Overigens bedoel ik niet het niet-rijden. Want het is erg leuk als je mag rijden! Maar er is ook heel veel leuks vanaf de grond! :)
Met mijn vorige vz paard ook vanaf de grond begonnen op 3 jarige leeftijd en later pas werd ze ingereden.
En nu (na verhuizen) weer een superleuk dier gevonden (met een gezellige eigenaar :D ) ook nog niet ingereden. Leuk proces om mee te maken en ik vind dat je een paard beter leert kennen zo vanaf de grond.

Doorbetalen bij langdurige blessure.. Ik heb het meegmaakt (leasepony tussen manegetijd door). Pony stond bij de dierenarts uiteindelijk en wij doorbetalen.. Mooi niet, pony was gewoon verkocht. :')
En dit was bij een 'vriend' dus je weet het nooit haha.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 07:02

Ik als verzorgster heb een half jaar een paard gedaan waarbij ik niet mocht rijden. Geen probleem op zich, maar reed de eerste tijd op de nog manege. Er was wel uitzicht op rijden, maar helaas verhuisde het paard toen.
Nu ik een adresje heb waar ik wel mag rijden... heerlijk. Ik betaal een bijdrage en mag ontzettend veel! Ik rij ook lang niet altijd, ga vaak genoeg lekker wandelen/grondwerken/longeren. Weet niet of ik weer een adres zou willen zonder mogenlijkheid tot. Is dat zo raar?

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 07:05

FlorienM schreef:
Ik heb sinds een tijdje ook een advertentie op de boktMarkt staan voor mijn E-pony van 27. Heb daarin gezet dat ik niet iemand zoek om bij te rijden maar meer voor de verzorging (beetje tutten,grondwerk, wat klusjes als voeren etc) Wel mag er af en toe als ik er bij ben gereden worden, maar omdat ik slechte ervaringen heb met bijrijdsters die heel fanatiek en "aan de teugel" (lees zagen tot die van pijn z'n hoofd naar beneden doet) wil ik niemand standaard er op hebben.
Ik heb nog steeds geen serieuze reacties gehad!

Toen ik nog geen eigen pony had zou ik voor zo iets een moord plegen. Vraag ik dan nou iets raars?

Ik had ook helemaal het perfecte plaatje in mijn hoofd dat ik een meisje heel blij kon gaan maken door mijn E-pony te gaan verhuren. Valt best tegen vind ik! Maar niet opgegeven, hopelijk komt er vanzelf een geschikt iemand op je pad. Ik blijf in ieder geval zoeken naar een lief penny meisje die mijn pony helemaal geweldig vind :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 07:52

Denk dat als rijden jouw hobby is, je graag wilt rijden.
Echter is een mooie optie: rijden op de manege en al het andere bij een verzorgpony.
Denk dat er voor alles een oplossing is.

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 12:41

Normaal ben ik een stille meelezer maar nu wou ik toch ook even reageren :o

Zelf valt het mij ook wel op dat heel veel mensen toch een verzorgpony zoeken voor het rijden. Zelf snap ik dat ook wel want het is natuurlijk heel leuk als je vaker kan rijden als bijv. 1x pw op de manege. Ik ben zelf ook heel lang bezig geweest om een verzorgpony te vinden. Maar toen ik begon met zoeken had ik ook de gedachte van, oh leuk een verzorgpony. Daar kun je vrijheidsdressuur me doen en lekker mee gaan rijden, veel op buitenrit, gezellig met vriendinnetjes enz. Nou ik kreeg al vrij snel in de gaten dat het niet zo gaat. Uiteindelijk na meer dan een jaar zoeken zou ik al blij zijn geweest met een shet waar je mee kan wandelen. Gelukkig na een hele tijd een leuke pony gevonden om ook mee te rijden. Helaas is die pony nu verhuisd maar ik daarna heb ik ook niet lang zonder verzorgpony gezeten. ik kreeg (in de eerste instantie) het aanbod om een d-pony wat extra aandacht te geven. Maar dat is nu ook uitgegroeid naar 2 paarden die ik mag rijden, verzorgen en waar ik grondwerk mee mag doen. Ook krijg ik, in ruil voor dat ik op woensdag de stallen, voer&verzorging doe, 1x pw gratis *D les *\o/* En als ik wil kan ik met nog een paard grondwerk mee doen en longeren. En af en toe (vaak in de vakantie) mag ik nog op een pony die daar op stal staat mee springen :D Beter kun je het als verzorgster niet wensen volgens mij :Y)

Duss tip voor de nog zoekende onder ons: Zet niet al je punten op het rijden maar kijk ook of je een een paardje kan verzorgen die bv. op een pensionstalling staat. je weet nooit hoe ver het kan uitgroeien :o /3

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:02

Het gaat inderdaad ook vaak via via. Of op een grotere stal, waar mensen je geschikt vinden. Ik had het destijds, reed paardje 5 dagen per week, maar na fikse val ging het niet lekker meer. Uiteindelijk knoop doorgehakt om te stoppen met dat paardje. Had binnen een week een ander paardje op dezelfde stal die ik mocht rijden.

En het al dan niet rijden.. Ik reed vroeger 1x per week op manege en hielp ernaast op arabierenfokkerij. Had 5 verzorgpaardjes (4 jaarlingen en 1 volwassen merrie) samen met mijn vriendin. Vaak 2-3x per week op stal. Op de merrie mochten we op zondag dan altijd stappen met n dekje en dekensingel. Echt rijden was er niet bij, maar ik vond het geweldig. Heb er veel geleerd (ook over dingen die ik zelf nooit zou willen met een paard) en lang verzorgd.
En vaak met eenmaal meer ervaring wordt het ook makkelijker iets te vinden. Trouw zijn en afspraken nakomen zijn naar mijn mening ook belangrijke punten.

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 13:47

Ik was dit topic even aan het doorlezen. Het verbaast mij echt dat alle verzorgsters alleen maar willen rijden. Ik rijd ook nog bij een manege en vind het hele poets/knuffel/grondwerk verhaal juist super leuk! Zelf rijden ik en een vriendin gratis bij iemand op een fries. We poetsen, rijden, mesten uit (alleen we weten nog steeds niet waar de mesthoop is...), wassen soms de ramen van de stal als we dat nodig vinden en letten op wondjes, plekjes en hoeven. We vetten ook het tuig. Wij gebruiken het immers!
Voor mij is dit heel normaal. Ik vind het echt apart dat andere mensen het lef hebben om alleen te komen om te rijden.
Alle eigenaren, heel veel succes met het vinden van geschikte verzorgers of bijrijders!

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:44

Jullie hebben wel een slecht beeld van verzorgers als ik het zo lees toen ik bij mijn verzorgpony begon (alweer bijna jaar geleden) was het niet zeker of ze nog kon rijden (ze was ook weer 21 met peesblessure) maar ik rijd op de manege dus ik zocht vooral een verzorgpony om lekker mee te troetelen en met de shet mocht ik met de kar na een paar maanden ging het zo goed dat we het rijden toch weer hadden opgepakt.

In de winter moet ik altijd vóór het donker thuis zijn (ja ik ben 17 maar het ligt midden in de polder en na de liquidatie in mijn straat ben ik zelf ook heel erg bang geworden) dus dan fiets ik snel naar stal mest ik 4 stallen uit even snel poetsen/knuffelen dan voeren, aanvegen, opruimen en weer gelijk naar huis

Ik wil mezelf absuut niet omhoog prijzen maar zo gaat dat hier in de buurt gewoon wij zijn dat gewend (ik betaal geen bijdrage) hiermee wil ik alleen zeggen dat ze nog wel bestaan!

Oke ik kruip weer terug onder mijn steen in de meelees-modus :')

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:09

Ze zijn er ook wel hoor ;) Ben nu ook tevreden..

Maar er zijn serieus mensen bij... Die denken dat je een gat in de lucht springt dat je ze sponsort en ze nog eens alles krijgen wat ze willen ook, want zij rijden toch o zo geweldig op je paard... Er zitten echt types bij die zo denken... Dat je bij hen in dienst bent ipv de eigenaar van het paard.

En die types die komen de meeste denk ik wel in een vorm tegen.. niet allemaal even extreem.. maar er zijn er genoeg die ik hier in de buurt ken die iemand weg hebben gestuurd omdat ze een soort grootheidswaanzin kregen ;) "Ik heb een zadel gezien van 450 euro, dat moet je voor mij kopen" - zinnetjes en weet ik veel wat er nog meer voorbij komt bij andere :') Dus ik kijk nergens meer raar van op..

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:21

Ik denk misschien wel een geschikt iemand gevonden te hebben, maar ze is donderdagavond al komen kijken en rijden en heb nog steeds niks gehoord :?
Ze zei zelf al wel dat ze er een paar dagen goed over na ging denken...
Ik ben zelf nogal een ongeduldig type dus ik kan me dat helemaal niet goed voorstellen. Als je ergens enthousiast over bent dan wil je zo snel mogelijk beginnen lijkt mij toch?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:41

Ik ben zelf ook ongeduldig :$ dus aan mijn antwoord heb je weinig.

Ik weet niet wat je eisen zijn? x aantal keer per week etc? Dat ze misschien die dingen nog moet regelen...

Mijn ervaring met mensen die niet snel weer iets laten horen... Horen we nooit meer wat van :') (kei leuk als je ze later dan tegenkomt :'))

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:48

Liannetje86 schreef:
Ik ben zelf ook ongeduldig :$ dus aan mijn antwoord heb je weinig.

Ik weet niet wat je eisen zijn? x aantal keer per week etc? Dat ze misschien die dingen nog moet regelen...

Mijn ervaring met mensen die niet snel weer iets laten horen... Horen we nooit meer wat van :') (kei leuk als je ze later dan tegenkomt :'))

Ik heb niet echt eisen ofzo, behalve dat iemand lief moet zijn voor m'n paard. Ja ze zei ook wel eerlijk dat ze er goed over na wilde denken omdat ze van plan is om 4x per week te komen en dat wel een hoop meer tijd gaat kosten natuurlijk. Het is eigenlijk alleen maar goed dat ze alle voors en tegens afweegt.
Maar ik ben ongeduldig haha en zie het wel zitten met haar! Vind 2 dagen netjes afwachten al best wat :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:23

Persoonlijk heb ik liever dat ze daarover eerst nadenken.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:29

ook ik heb even meegelezen.. is het echt zo gek dat mensen een verzorgpaard zoeken vanwege het rijden? ik bedoel, alle verzorging hoort er bij, longeren en grondwerk ook en dat is geen probleem en vind ik ook erg leuk. maar ik wil graag meer leren (qua rijden) en ik wil verder komen en beter worden, plus dat het rijden mij veel lol oplevert dat ik het gewoon heel erg leuk vind om te doen. ik zou niet reageren op een advertentie waar ik alleen maar mag poetsen en tutten, tuurlijk vind ik poetsen en tutten ook heerlijk, maar rijden is voor mij eigenlijk wel een prioriteit..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:44

Rijden is inderdaad niet het belangrijkste, maar een zeer leuke bijkomstigheid.
Ik vind alleen verzorgen niet heel erg, maar ik zou er nooit een bijdrage voor betalen. Ik zag laatst voorbij komen: poetsen, mesten, grondwerken en wandelen: 80 euro per maand voor 2-3x in de week 8)7

Ik neem aan dat het gros van de mensen een paard heeft om op te rijden. Het gros van de verzorgsters zal dus iets zoeken om mee te rijden. En een deel niet, en die moet je dan net treffen. Ik heb adresjes gehad met shetjes, een lievd haf en nu een geweldige shet en fries. Het vertrouwen en de vrijheid die ik krijg...
Ik heb niet eens altijd zin om te rijden, maar heb wel altijd de mogenlijkheid :D