Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

diemth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 22:56

Ik volg dit topic nog stilletjes, aangezien ik inmiddels 3 maand geleden een leuke nieuwe bijrijder gevonden heb. Zij betaalt voor het bijrijden, en we hebben ook een contract opgesteld. Dit voor duidelijkheid van beiden, wat de rechten en de plichten naar elkaar zijn. Het is namelijk toch vervelend dat mocht de pony of de bijrijder een keer ziek worden, het niet duidelijk is of en hoe lang er nog een vergoeding betaald dient te worden of iets dergelijks.

Ik had ik het met mijn vorige bijrijder geen contract, maar toen zij (door eigen problemen) zelf nog maar af en toe kon rijden, betaalde ze zonder overleg ook zo ineens niet meer. Dus toen toch maar besloten dat soort dingetjes vast te leggen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:14

darkadia schreef:
Paulaaa schreef:
Ik reed toen ik 12 was een oud pony'tje bij een boer en daar moest ik toen ook al 100gulden voor betalen. Ik vond dat niet meer als normaal en was dolblij met die pony, ging soms wel 2x per dag! Ik had eigenlijk gehoopt een lief meisje te vinden die ik net zo blij met mijn paardje kan maken, als ik toen was. Maar dat valt dus nog best tegen!!

Is er iemand die een contract op heeft gesteld met haar bijrijder?

Ik heb vorig jaar zomer zelf veel gedoe gehad met mijn toenmalige leasepaard, niks op papier dus uiteindelijk geen poot om op te staan en paardje verkocht. Was er kapot van (en mis hem nog altijd). Heb om die reden toen ik mijn eigen kocht in september in eerste instantie wel met contracten gewerkt. Ook voor een stukje zekerheid en duidelijkheid naar hun kant toe en het feit dat het meerdere malen jongere meiden waren. En dan iig de do's en don'ts duidelijk ergens stonden. Nu heb ik 2 volwassen dames met wie het super gaat en hebben we geen contract gedaan. Wel over gehad, maar beiden akkoord om het zonder en op basis van vertrouwen te doen. En nog altijd heel blij mee.

@geryon ik heb je paard vanavond even geknuffeld, leuk dier!

Super leuk om te lezen dit! Ik ben zelf nog altijd verliefd op 'm :P

Contract heb ik zelf nooit aan gedacht, maar in sommige situaties lijkt het mij zeker handig!

Hier nog geen geschikte gegadigde helaas.

darkadia

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:34

@Geryon Ik PB je even ;)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:38

Maar war spreken jullie daarvoor af? Als paard tijdelijk niet bereden kan worden bijv ivm blessure? Doorbetalen? Als bijrijder tijdelijk niet kan wegens bv een maand stage ergens. Ik roep maar wat.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 08:54

Bij kreupelheid deed ik in het begin doorbetalen (maand volmaken) , maar bij langdurig kreupel zijn niet.
Als de verzorgster niet kan vond ik dat niet mijn probleem. Wel was ik makkelijk met ruilen, dus is dat nooit een probleem geweest.
Bij langdurig niet kunnen door stage hangt het van been boel dingen af. De tijd en hoe de onderlinge relatie is (geworden) Bij hele fijne verzorgsters zal je makkelijk zijn dan bij verzorgsters die steeds "wat" hebben.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:59

Mijn bijrijdster betaald niet, dus ik heb ook geen contract.
Vind ik wel zo fijn omdat ik dan gewoon de controle houd, als er iets mis gaat kan ik haar gewoon wegsturen en ik hoef me niet schuldig te voelen als pony weer eens kreupel staat en ze niet kan rijden.
Mocht ze wedstrijdjes willen starten of willen lessen moet ze dat wel zelf betalen en dat vinden zij en haar moeder ook prima en niet meer dan logisch.

diemth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:38

Precies wat sneeuwpop zegt. Mocht het een korte kreupelheid of ziekte zijn, wordt er gewoon doorbetaald. Kan iedereen gebeuren en de kosten van de verzorging/ stalling liggen dan ook niet stil. Mocht er een chronischer probleem zijn, dan kan in overleg besloten worden dat mijn bijrijder tijdelijk (voor de duur van de blessure) stopt met betalen of helemaal stopt met bijrijden (en dus betalen).

Ik vind dit op zich niet meer dan logisch, maar ik heb wel gemerkt dat dat niet voor iedereen zo is.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:40

Hier ook dezelfde regeling als sneeuwpop gehanteerd. Bij langdurig was er mogelijkheid tot opzeggen. Korte blessures niet. Ik zie dat als verschil bijrijdpaard of manege. Bij manege heb je rij garantie bij n lease/bijrijd gaat het ook om verzorging en alles erom heen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:12

Mjah maar ik sta bijvoorbeeld bij een stal zonder binnenbak. In de winter kan het dus voorkomen dat de bak te nat is, er niet gereden kan worden. Dan ben ik toch een prutsmuts als ik ga vragen of ze wil betalen om de pony te poetsen en hem wat aandacht te geven? :')

Ik vind wel, dat als iemand betaald, je ook de nodige faciliteiten moet kunnen aanbieden... Nu is het vervelend als de bak te nat is, en ze kan mits het nog niet donker is en mits er meer mensen zijn die meerijden zo het bos in. (Wat vaak wel is, na schooltijd zijn ook haar vriendinnen er) maar toch zou ik, als iemand betaalde vinden dat ik voor iets goeds zou moeten zorgen. Er is wel een binnenbak in de straat, maar die wordt niet meer verhuurd. Daar mijn paard neer zetten, is geen optie (heb er gestaan, maar hij stond er zo weinig buiten, beloftes die niet nagekomen werden etc.) Dus anders zou ik zelf (vind ik) iets moeten regelen (trailer/binnenbak) (dan zou ik dus een andere auto moeten regelen, een trailer, iemand zoeken die haar wil brengen etc.) Nu kan ze misschien ooit met vriendinnetjes meerijden, prima... maar stel we hebben een rotwinter, veel sneeuw, ijzel etc. Dan hoeft mijn pony niet over die gladde wegen heen... Dan maar minder rijden. Andere stal is geen optie... Hier in de buurt is er niets wat voldoet aan mijn eisen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:54

Tja wat is kortdurig? 2 weken, een maand, 3 maanden?
Ik heb zelf ook wel hetzelfde gevoel als jullie, maar waar Is de grens. Lastig

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 14:17

Mijn vroegere bijrijder wilde ook blijven betalen toen de merrie aan het eind vd dracht niet meer bereden kon worden. Dat wilde ik zelf toen niet.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 17:30

Toen mijn verzorgpaard even niet meer kon rijden doordat ze aan het eind van de drachtigheid was heb ik ook gewoon doorbetaald, vond ik helemaal niet raar.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:27

Dat kun je als eigenaar toch niet maken?!

Of ik vind dat gewoon heel maf... Kan ook..

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:29

Daar heb ik helemaal nog niet aan gedacht maar wij hebben ook alleen een buitenbak die in de winter regelmatig nat is. In principe is de bak wel altijd te rijden, alleen is het de vraag of je daar zin in hebt tussen de blubber.

Er is vanochtend iemand bij mijn paardje komen kijken, super lieve meid. Precies wat ik zoek, alleen is ze met haar 1.70m en 72kg best groot. Misschien wel te groot voor mijn E-pony? Bij het opstappen werd hij ook ineens onrustig terwijl hij dat normaal nooit doet. Ik ben zelf maar 1.61m en 52kg, maar zou hij dat verschil van 20kg echt kunnen merken?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:38

Op zich is het niet gek. Je deelt een stukje zorg en kosten samen met de eigenaar. Ook als een dier niet gereden kan worden, blijven de kosten en heeft het ook zorg nodig.
Een betrokken bijrijder die rijden niet als hoofdzaak heeft, zal er geen problemen mee hebben. Iemand die echt op het rijden belust is waarschijnlijk wel.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:51

Mjah ik zou het zelf waarschijnlijk ook doen :') maar ik zou mezelf gewoon een prutsmuts vragen als ik geld zou vragen en ze niet eens "the full package" kan bieden :) Stel met een beetje pech, 3 maanden nauwelijks rijden... Dan is dat toch kei lomp?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:35

Het gewicht en de lengte zou moeten kunnen met een E pony. Tenzij die heel tenger en licht gebouwd is met zwakke rug. Maar het verschil voelen ze wel natuurlijk. Vorige week nog gezien met een D pony dat die toch ook wel anders liep in begin dan normaal. Maar later werd dat wel beter gelukkig.

Probeer nu mijn vriendin, die bij ons aan huis haar pony heeft staan, te helpen aan een verzorgster/bijrijdster.
Er bieden zich maar weinig aan in onze regio en de meesten hebben niet eens het fatsoen om te reageren. Waarom zet je dan een advertentie? denk ik dan? Of laat je hem staan als je al wat hebt?

Gaat om een leuke brave Welsh K merrie van 1,45 die wel en kilootje of 100 kwijt mag...
Ze kan leuk lopen, maar moet wel even op gang komen in het begin. Vooral als ze net uit het land komt :o
De eigenaresse komt 4 dagen per week dus 3 dagen per week is de pony geheel ter beschikking, de andere 4 dagen eventueel ook mogelijk om te komen en wat met de pony te doen op ander dagdeel of samen met de eigenaresse.
We zijn nu zo ver dat we zelf waarschijnlijk een advertentie gaan plaatsen met oproepje. Als iemand tips heeft... :D
De pony is braaf genoeg voor tieners met rijervaring maar bij ons op stal lopen ze in groepshuisvesting dus daar moeten ze wel op een veilige en zelfstandige manier zich kunnen handhaven.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door joyce B op 20-10-15 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:45

joyce B schreef:
Het gewicht en de lengte zou moeten kunnen met een E pony. Tenzij die heel tenger en licht gebouwd is met zwakke rug. Maar het verschil voelen ze wel natuurlijk. Vorige week nog gezien met een D pony dat die toch ook wel anders liep in begin dan normaal. Maar later werd dat wel beter gelukkig.

Nee hoor hij is niet tenger gebouwd, hij oogt als een klein paard ipv een pony. Alleen zijn rug is niet heel sterk en hij is wat overbouwd waardoor hij normaal wel al snel op de voorhand valt...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:38

guusje_h schreef:
Toen mijn verzorgpaard even niet meer kon rijden doordat ze aan het eind van de drachtigheid was heb ik ook gewoon doorbetaald, vond ik helemaal niet raar.

Dat vind ik eigenlijk niet kunnen.
Eigenaar beslist voor de drachtigheid, dus zal daar imo ook in zijn geheel voor moeten betalen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:44

Raamzicht schreef:
Tja wat is kortdurig? 2 weken, een maand, 3 maanden?
Ik heb zelf ook wel hetzelfde gevoel als jullie, maar waar Is de grens. Lastig

Wanneer een paard zich verstapt of een hoefzweer heeft, duurt dat zo'n 1 a 2 weken. Gebeurd het na de eerste week van de maand, dan zou ik geen geld terug geven, maar zou wanneer het paard beter is, ook niet gelijk laten betalen. Eerst maar weer eens aankijken en wat opbouwen...

Maar idd, het is imo geen rijgarantie, maar een stukje "eigen paard" . natuurlijk betaald de eigenaar het meest of iig heeft aanschaf en risico van dierenarts etc - dus is het geen gelijkwaardig delen.
Belangrijkste is dat beide partijen zich er prettig bij voelen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:21

Ik heb besloten om toch maar geen rijden aan te bieden. Kan niet aan het idee wennen, hij is al zo gevoelig. :o Voor de rest mag alles, en daar vraag ik dan niks voor.

Wat betreft het doorbetalen of niet, ligt echt aan de situatie vind ik!

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 15:54

Ik lees ook al een tijdje mee!
Inmiddels ook een advertentie gemaakt om een verzorger te zoeken voor mijn pony :)
Ben benieuwd hoe lang het gaat duren!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:20

Sannanasje schreef:
Mijn bijrijdster betaald niet, dus ik heb ook geen contract.
Vind ik wel zo fijn omdat ik dan gewoon de controle houd, als er iets mis gaat kan ik haar gewoon wegsturen en ik hoef me niet schuldig te voelen als pony weer eens kreupel staat en ze niet kan rijden.
Mocht ze wedstrijdjes willen starten of willen lessen moet ze dat wel zelf betalen en dat vinden zij en haar moeder ook prima en niet meer dan logisch.

Zo doe ik het ook :j Ik heb geen bijrijder vanwege financiele redenen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:52

Geheel onverwacht een advertentie tegengekomen die me aansprak.
Was niet echt op zoek, maar toch een bericht gestuurd en zondag kennismaken.
Ben wel benieuwd.

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:34

Ik heb sinds een tijdje ook een advertentie op de boktMarkt staan voor mijn E-pony van 27. Heb daarin gezet dat ik niet iemand zoek om bij te rijden maar meer voor de verzorging (beetje tutten,grondwerk, wat klusjes als voeren etc) Wel mag er af en toe als ik er bij ben gereden worden, maar omdat ik slechte ervaringen heb met bijrijdsters die heel fanatiek en "aan de teugel" (lees zagen tot die van pijn z'n hoofd naar beneden doet) wil ik niemand standaard er op hebben.
Ik heb nog steeds geen serieuze reacties gehad!

Toen ik nog geen eigen pony had zou ik voor zo iets een moord plegen. Vraag ik dan nou iets raars?