Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 08:59

Ben aan het rond kijken voor een fanatieke bijrijder.
Hier ligt op 300 meter lopen een accomodatie waar je ook aan de lessen deel kan nemen. Geen manege, geen stallen. Puur mensen met eigen paarden. Ideaal.
Krijg ik een reactie: Mag ik er dan ook mee rijden op mijn manege?
Dus vraag waarom? Ben dan heel benieuwd...is het alleen om op te scheppen? Of zit daar een super goede lesgever?
Hoewel ik het wel een vreemde keus vind als eerste en enige vraag.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:09

Ik snap je denkwijze wel en ook niets mis mee.. maar ik zou me als eigenaar zo ongemakkelijk voelen.. ik zou het gevoel hebben dat ik haar dan moeilijker weg kan sturen als t om een of andere reden niet meer zou gaan want ja ze heeft net n nieuw duur zadel speciaal voor mn paard gekocht
En er zijn nog wel meer situaties waarbij ik dat lastig zou vinden.. hebben jullie dat dan niet? Of gaan jullie daar dan anders mee om?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:15

horsies5 schreef:
Ik snap je denkwijze wel en ook niets mis mee.. maar ik zou me als eigenaar zo ongemakkelijk voelen.. ik zou het gevoel hebben dat ik haar dan moeilijker weg kan sturen als t om een of andere reden niet meer zou gaan want ja ze heeft net n nieuw duur zadel speciaal voor mn paard gekocht
En er zijn nog wel meer situaties waarbij ik dat lastig zou vinden.. hebben jullie dat dan niet? Of gaan jullie daar dan anders mee om?

Dit dus. Ik zou het niet prettig vinden. Heb bewust een boomloos zadel gekocht nu, omdat mijn boomzadel na tig keer de passer later komen, niet lekker bleek te liggen. Mijn pony verandert zo ontzettend snel telkens.. Tja, en het zijn nogal een uitgaven dan, als het toch niet helemaal klikt of je wil zelf verder met je pony, is het toch lastiger iemand 'weg te sturen'.

Maarja, ook hier zijn veel verschillende situaties: voordat het mijn pony was, kocht ik ook dingen voor hem.. Ik wilde daar juist de boer niet mee opzadelen (maar de pony :+ ) terwijl hij er niks mee deed..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:38

Ik heb vroeger bij een boer gereden die de paarden enkel had om mee te fokken. We mochten best rijden, maar hij had nauwelijks spullen daarvoor. De meiden die daar reden die kochten dan ook allemaal hun eigen spullen. Want waarom zou hij geld uit geven aan materiaal als hij het zelf toch niet gebruikt. Daarnaast mochten we de paarden al kosteloos "gebruiken" dus je zou het niet in je hoofd halen om om beter passend materiaal te vragen. Iedere situatie is anders.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:14

Ik heb voor mij bijrijdpaarden nooit iets gekocht, behalve snoepjes :D Ik als bijrijdster zou me er ook ongemakkelijk bij voelen, het is tenslotte niet mijn paard. Bovendien betaal ik een aardig bedrag per maand + lessen dus ook nog spullen kopen zou een beetje veel van het goeie zijn :+
Ik heb wel voor mijn leasepaard een halster en zadeldekje gekocht toentertijd maar dat was omdat hij geen eigen spullen had en ik was de enige die iets met hem deed. Ik heb die spullen ook weer meegenomen toen ik wegging, ik heb ze namelijk helaas niet lang mogen gebruiken.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:19

Ik reed in mijn tiener tijd op haflingers was bij een boer enne die had ook geen tuig ik kreeg een zadel en hoofdstel van mensen waar ik jaren lang de pony´s deed verzorgen zadel is nu zon 50 jaar oud maar kun je gerust nog mee rijden als het moet was een heerlijke zadel.

Maar op een dag ging ik weg bij de haflingers reden een meisje was stiekem gekomen en die gebruikte mijn spullen op de haflinger waar ik eerst op reed,ik moest dus maar op die wilde gaan rijden nou die kon bokken stond ze bekend om maar wat heb ik veel van haar gehouden op haar 17de jaar is ze geslacht die boer wilde van haar af een vervlogen droom in jongere jaren om haar te kopen ging in rook op hij vroeg 5000 gulden voor haar op een dag was ze weg.
Mijn hart brak ik nam me spullen mee en ben nooit meer geweest.

Als verzorgsters eigen spullen kopen dat mag van mij maar blijf niet allemaal zeuren ja dat zadel is fijner koop dan even zelf een singel ik ga echt niet alles kopen voor een bijrijdster enne dat zadel gebruikte ik zelf toch niet eens.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:59

Ik heb alles zelf gekocht voor mijn huidige leasepaard. Omdat ik zelf weet wat ik fijn vind en ik het ook een investering vind in de spullen. Meeste spullen zijn gangbare maten die ik ook op andere paarden zou kunnen gebruiken, mocht ik ooit een eigen paard kopen. Maar goed, bij mijn vorige bijrijdpaard had ik alleen een paar dingetjes gehaald, zoals dekjes een hoofdstel en wat andere pruttels. Nu heb ik eigenlijk spullen goed voor twee paarden, maar ach, ik vind het ook gewoon heel leuk en de vrijheid krijg ik van de eigenares.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:30

Ik koop ook dingen voor mijn verzorgpaard, maar dit zijn geen grote dingen. Ik wilde bitloos rijden, dus zelf (met toestemming) een bitloos hoofdstel gekocht. Touwhalster had ik nog liggen en voor de shet wel een touwhalster gekocht.

Dekjes heeft ie genoeg en setjes maken mij echt heel weinig uit. Een zadel eisen vind ik wel heel apart, ik zou zelf ook niet snel een zadel kopen voor een paard die niet van mij is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:06

Als verzorgster bij een boer heb ik ook veel voor de pony gekocht. Mocht gratis rijden. Later ook de hoefsmid betaald, gewoon omdat ik dat nodig vond

Bij mij vond ik de eigen spullen van verzorgsters juist echt niet fijn. Heb zelf genoeg en ligt alleen maar in de weg.....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:53

Sammyoo schreef:
Ik vind het erg belangrijk dat het gezellig is met een bijrijder. Niet alleen met het paard moet er een klik zijn, maar ook met mij. Als ik sommige verhalen boven lees, is die klik soms ver te zoeken.

Nou inderdaad, wel zo leuk dat je je bijrijder ook aardig vind etc. anders wordt het wel heel dramatische constructie.

Zucht.. bijrijders....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:01

Vandaag zou er iemand de mijne komen uitproberen, maar afgezegd. Ze had blijkbaar nog een afspraak.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:58

Hier is het rustig met de winter voor de deur in de zomer zat aanloop worden de dagen weer kouder en korter dan zie je ze niet meer.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:56

Over dat kopen:

Persoonlijk vind ik dat de eigenaar voor spullen moet zorgen. Extra spullen, een andere borstel, een setje omdat dat leuk is etc. betaal ik vaak ook nog zelf. Maar dekjes etc mag de verzorgster gewoon kopen als ze dat graag wil. Er is genoeg "Ja, als je gaat shoppen, geen dekjes meer, de kast ligt vol" zegt ze zelf al :') Dus mjah... Ooit ziet ze dan een keer iets, of ze deed mee aan een rit, had ze dat zelf gekocht. Prima...

Bij het zadel twijfel ik. Het past, het is voor mij goed genoeg, maar zij wil graag wat anders. Ik heb ook een verzorgster gehad die niet op mijn dressuurzadel kon rijden (hele erge springhouding, want dat was ze gewend..) toen kwam het veelzijdigheidszadel dat ik sowieso wilde halen gewoon sneller ;) Maar dat is dan ook weer een ander verhaal.

Haha in de winter is het echt moeilijk om iemand te vinden, 90% denkt dat ze smelten :p (En merk het zelf ook... Met dit weer (Regen) hang ik toch minder op stal rond dan met mooi weer.. Want om nu in de regen drollen te gaan scheppen doe ik alleen als ik chago ben en heel veel rust wil :') niemand die me dan komt storen :p)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:29

HIer zijn ook alle spullen gewoon aanwezig, vind een verzorger het leuk zelf een halster of dekje te hebben prima. Maar geen grote dure zaken, dat zijn mijn zaken.

Winter..inderdaad, dan is het vroeg donker, het regent enzovoort..
Ik geef toe zelf ook liever langer licht, droogte en zekere warmte te hebben, maar in de winter is het soms wel heel gezellig.
Waterkokertje met chocomelk poeder staat al weer klaar om mee naar stal te gaan.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:32

Ik kom me hier ook melden, ik lees al lang genoeg mee :+
Ik ben zelf gezegend met leuke verzorgers (die ook op bokt zitten en wellicht meelezen haha) , maar heb ook al een paar mindere situaties meegemaakt met eerdere mensen.
Ik ben best verbaasd wat sommigen hier pikken van hun bijrijders :=. Is dat dan gewoon omdat je het niet erg vindt of omdat er zo weinig bijrijders zijn dat je dan maar iemand aanhoudt om die reden?

Interessant ook, de discussie over het wel of niet kopen van spullen voor een paard. Ik ben op zoek naar een nieuw zadel en houd daarbij enigszins rekening met mijn verzorgster. Uiteraard hak ik wel zelf de knoop door, maar vind het wel netjes aangezien zij meer dan ik rijd.
Verder vind ik het juist erg leuk als mensen spulletjes als borstels, halsters enzo voor pony kopen, ik zie dat ook wel een beetje als een bedankje voor het gebruik van je paard en je spullen. (die van mij betaalt namelijk geen bijdrage)

Overigens erger ik me best wel aan de verzorgers die hier sluikreclame posten, op zoek naar een bijrijdpaard. Heel slim maar niet netjes :P

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 00:07

ik ben sinds vorige week eigenaresse van een shetlander hengstje (5 maanden oud)
wist van te voren al dat ik op maandag en dinsdag niet kon, maar zie maar eens een volwassen iemand met ervaring te vinden die een shetlandertje wil verzorgen, waar in principe nog niks mee gedaan kan worden (absoluut geen kinderen, want hij is echt hengst :Y) )
nu met mijn beste (paarden) vriendin afgesproken dat zijn mijn pony er bij pakt als ik er niet ben, en ik die van haar als zij er niet is :)) onze dagen passen precies in elkaars rooster :D

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 17:39

xZiva_ schreef:
ik ben sinds vorige week eigenaresse van een shetlander hengstje (5 maanden oud)
wist van te voren al dat ik op maandag en dinsdag niet kon, maar zie maar eens een volwassen iemand met ervaring te vinden die een shetlandertje wil verzorgen, waar in principe nog niks mee gedaan kan worden (absoluut geen kinderen, want hij is echt hengst :Y) )
nu met mijn beste (paarden) vriendin afgesproken dat zijn mijn pony er bij pakt als ik er niet ben, en ik die van haar als zij er niet is :)) onze dagen passen precies in elkaars rooster :D

Maar heeft deze pony het persé nodig iedere dag opgepakt te worden? Een beestje van 5 maanden kan imo prima twee dagen stil staan, sterker nog, mijn driejarige staat 7 dagen per week 'stil'

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:49

Hij moet echt leren om een halster om te hebben en aan een touwtje meelopen enz. En het 'er bij pakken' betekent even uit de wei, zonder mama gepoetst en gekriebeld worden, wat veulenbrokjes en weer terug :))

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:03

@xZiva_ Voor die 2 dagen dat je hem niet pakt, maakt echt niet uit hoor. Voor een jong paard is het ook belangrijk om lekker paard te kunnen zijn. Halster en dat soort dingen leren heb je geen 7dagen in de week voor nodig.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:19

Er is per ongeluk toch een nieuw zadel gekomen ;) heb een oude al verkocht... Stalgenootje zocht een goedkoop zadel, ik heb hem eigenlijk niet te koop staan, dus toen dacht ik "ik rij minder, waarom ook niet". Verzorgstertje wel heel happy... En ponylief ook :) (en alle andere bemoeimensen ook ;))

Verzorgstertje helemaal happy, fotootje op fb... Word ik toegevoegd door een meisje van de vorige stal op FB.... "Unblock je oude verzorgster eens" (geen hoi, geen inleiding van joh...) Dus ik zeg "Nee, geen zin in" "Maar ze is nu heel aardig" "Dan nog, ik hoef geen contact met haar" "OW dat is wederzijds" :') Kind ook maar weer van FB afgegooid.... Oude verzorgster heeft spullen gejat onder het mom miscommunicatie... Maar soms vraag ik me echt af.. ben ik zo oud dat ik niet snap dat kindjes (ja sorry, denk dat ze een jaar of 13 is?) zo maar een "bevel" (doe dit, doe dat" sturen ipv een normale vraag)...

Na haar brutale berichtje van "je kan je spullen komen ophalen maar ik hoef je niet te zien" en nog 10 verwijten.. Ga ik niet op fb schijnheilig aardig zitten doen... Ook na alle leugens niet. En dan kunnen mensen dat als kinderachtig zien, voor mij is het drama ontwijken..

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:46

Hoi hoi!

Mag ik me ook melden als bijrijder?
Want ik ben opzoek naar een verzorgpony :o (nee echt :P )

Nou ik ben Sarah, ik ben 13 jaar oud en word in januari 14.
Ik rij 5 jaar engels, en ben sinds een maand over gestapt naar Western, dus ik kan allebei (western niet pro ofzoiets, maar ik heb de zit en hoe je je handen houd enzo wel Door :)) )
Ik kom Door weer en wind. En vind alles leuk, maar ik vind recreatief rijden het leukst, maar rijden hoeft natuurlijk niet erbij te horen.
Ik zoek een paardje in omgeving Leiden/Rijnsburg en eventueel oestgeest. Het liefst binnen 10 km. Ik heb ook ervaring met verzorgpaarden.
Als u nog meer wilt weten kunt u gerust een pb sturen!

Mvg Sarah :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:52

soesje321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:55

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:44

EN sowieso @soesje321 mogen er geen oproepjes als deze geplaatst worden, alleen discussie over dingen waar we tegen aan lopen als bijrijder/eigenaar zoals mensen die gekke eisen stellen enzo ;)

Paulaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:23

Heeey!! :wave:

Mag ik me hier ook melden? Ik zou heel graag van jullie wat advies krijgen!!

Ik heb na lang nadenken besloten om mijn Vitell te gaan verhuren. Ik heb altijd dressuur wedstrijden gereden tot M2 niveau en heb Vitell al 12 jaar. We zitten nu op een punt dat we niet meer verder komen en omdat ik geen recreatieruiter ben heb ik besloten dat het voor hem en mij beter is als er iemand anders op gaat rijden. Verkopen is voor mij echt geen optie en op deze manier kan ik toch nog van hem genieten, zonder dat er een hoop frustratie bij komt kijken!
Vitell is een E-pony (oogt als een klein paardje) van 15 jaar en is super lief en betrouwbaar. Hij vindt het ook leuk om buitenritjes te maken en te springen en vanwege zijn karakter zou ik er ook nog een kind op durven zetten.

Nu is mijn vraag aan jullie wat vinden jullie een schappelijk bedrag wat ik per maand zou kunnen vragen? Ze mogen dan onbeperkt komen en hebben hem voor zichzelf alleen. Hij staat volpension dus er hoeven ook geen klusjes e.d. gedaan te worden.