Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:31

Wa verzekering dekt normaal gesproken wanneer het op t erf gebeurt heb ik begrepen.. buiten dekt die niet.. ook niet als je zelf zou rijden en hij trapt een deuk in n auto ofzo
Dat is iig wat ik begrepen heb van mijn verzekering destijds.. woon nu in Duitsland en daar moet je de paarden apart verzekeren

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:10

WA dekt ook een deuk in de auto bij ons hoor. Hoe het buiten met vallen zit weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:11

Geryon schreef:
Bedankt voor jullie reacties op mijn situatie!

Ik sta op dezelfde stal als darkaria, heerlijk luxe! Zie dat je ook ong. hetzelfde als mij gaat vragen. Dus zit wel goed denk ik!

Pony kent alle knopjes van het Z paarden. Maar wil hem niet meer op dat niveau hebben, dus zoek eerder bijrijder die lekker wilt hobbelen of wilt bijleren tm max L2.

Hebben jullie enig idee hoe het zit met de verzekering? Stel bijrijder valt van je paard?

Als het goed is ben je zelf verantwoordelijk/aansprakelijk voor alles wat er met je bijrijder gebeurd. Dus wanneer ze van het paard valt etc. Omdat het jóú paard is. Enkel niet wanneer het duidelijk aantoonbaar is dat het haar schuld is. :) Nalatigheid etc.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 18:22

Dat denk ik zelf ook. Maar daar ben je door je WA voor verzekerd toch of niet? Althans, als je WA je paard als je huisdier ziet. Niet iedere maatschappij doet dat en dan is je paard niet gedekt. Dan moet je een extra voor je paard nemen.

Ik heb overigens mijn vraag bijgesteld naar eens per week (dressuurmatig) rijden en eventueel een tweede keer longeren, grondwerken of het bos in oid. En dan is les ook niet per se nodig want eens per week doet niet zoveel met 'm. :)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:07

Ik verwen ze te veel, geef ze te veel vrijheid en dan gaat het mis... Nouja mis...

Ik heb 3 zadels... 1tje moet ik echt gaan verkopen, doe ik niets meer mee... Veelzijdigheidszadel en dressuurzadel worden nog gebruikt. Fijne kunststof (want we hebben alleen buitenbak) zadeltjes... Geen diepe wrong etc want daar hou ik niet van...

"Kun je niet die 2 zadels verkopen en dan een ander zadel kopen"... Want het zadel ligt natuurlijk niet goed... Ze heeft er vorige week 6-7 uur mee gereden.... Een of andere tocht... En ponylief heeft geen last van zijn rug of wat dan ook... Loopt er gewoon goed onder... Maar het is niet zo'n zadel als ze tegenwoordig willen kennelijk...

Ik word er een beetje moedeloos van... Het ging zo super en dan komen ze met dit soort vragen... En ik wil best wel meedenken als ze graag iets wil. Maar een zadel gaan kopen waar ik zelf niet mee kan rijden omdat ik het verschrikkelijk vind :S Is ook zoiets...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:12

Gewoon zeggen: nee dat doe ik niet.
En dan is het klaar/probleem opgelost.
Duidelijk grenzen aangeven is belangrijk.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:18

Mjah.. Moet ik ook gewoon doen... Maar stond echt even met mijn mond vol tanden :S

Ik had zoiets echt nooit durven vragen... Toen bij mijn verzorgpony het zadel gestolen was, kwam er wel heel snel een andere. Die was totaal anders en moest ik ook aan wennen, maar nooit is het in me opgekomen om uberhaubt zoiets te vragen...

Gaat het om een borstel van 5 euro die ze wil hebben... Maar een zadel zit net een ander prijskaartje aan.... En om dat nu speciaal voor iemand te gaan kopen :S (Wel ooit een veelzijdigheids aangeschaft omdat een verzorgster echt niet op een dressuurzadel kon rijden... maar dat wilde ik zelf al een tijd hebben, toen kwam het gewoon wat eerder :))

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:42

Misschien een stomme vraag maar weet je zeker dat ze echt niet bedoeld dat ze denkt dat het zadel niet goed is? En weet je zeker dat het echt om de zit van het zadel zelf gaat?

Ik weet natuurlijk niet of je zelf nog rijdt maar ken genoeg verhalen van eigenaren die zelf niet meer rijden maaar er van overtuigd zijn dat het zadel goed ligt... terwijl dat niet het geval is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:45

Ik meld me ook in het topic :)

Mijn paard heeft twee bijrijders waar ik erg blij mee ben, en dat werkt ook echt heel fijn. Beide bijrijders rijden bij ons op stal in de lessen, maar ook in het showteam (carrousel), en lessen daardoor dus ook bij mijn instructrice. Ze rijden beide voor niets, en hoeven, als er niets bijzonders is, ook niet meer te doen als rijden. Als er wel bijzonderheden zijn verwacht ik dat ze zich dan ook voor mijn paard inzetten, maar dat is gelukkig sporadisch. Zo vraag ik ze wel een keer te mesten als ik met vakantie ga, of als er een wondje is deze te verzorgen. Reden voor het aanmelden is dat ik graag met de anderen wil meedenken :)

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:53

Renee_S schreef:
Misschien een stomme vraag maar weet je zeker dat ze echt niet bedoeld dat ze denkt dat het zadel niet goed is? En weet je zeker dat het echt om de zit van het zadel zelf gaat?

Ik weet natuurlijk niet of je zelf nog rijdt maar ken genoeg verhalen van eigenaren die zelf niet meer rijden maaar er van overtuigd zijn dat het zadel goed ligt... terwijl dat niet het geval is.

Ik rij hem zelf ook nog (niet heel vaak meer helaas... Moet hem wat vaker gewoon "inpikken" want rijd hem nu alleen als zij een paar dagen niet kan of als hij zo vervelend is dat ik denk "eens kijken of hij ergens last van heeft of het gewoon door andere dingen komt) :) Maar het gaat echt om de zit, want ze wil een zadel met wrongen en een diepe zit. En die van een stalgenootje (die inmiddels verkocht is) lag er kennelijk super op... Nou... Heb het gezien.. scheef en alles.. Bij zijn schouder te krap... maar dan staan die vriendinnetjes langs de kant te knikken dat ie goed ligt ;) Dus weet ook wie het zeggen... Zolang het maar een "duurder merk" is, is alles perfect en goed :')

Hij wordt ook regelmatig nagekeken, dus als het zadel niet goed zou liggen, zouden ze het daar ook merken. En dan zou ie er ook na die rit last van hebben moeten gehad, lijkt me zo?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 23:03

Pff bizar Liannetje86! Ik heb ooit wel een eigen zadel gehad voor een verzorgpaardje, maar had dat vooraf overlegd met de eigenaar, en daarbij was de intentie haar paard na een jaar over te nemen. Ik zat totaal niet lekker op haar zadel en vond het ook niet fijn liggen. Hiermee kon ik fijner zitten en binnen een maand had ik geen martingaal meer nodig en een veel meer ontspannen paard onder mn kont. Dus ja als je zadel niet goed zou liggen had je dat echt wel gemerkt na zon lange rit denk ik. Hoewel sommige paarden erg hard zijn voor zichzelf.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 23:21

Ik heb een zeikerd eerste klas :+ (Wat ook niet altijd ideaal is :') )

Toen ik hem kocht, had hij een heel scheef statuszadeltje erop liggen. Mijn ene knie kwam echt een paar cm voor de andere als ik erop zat. Dus meteen een nieuw zadel gehaald. Heel lang problemen gehad met aansingelen omdat hij het zadel en pijn aan elkaar koppelden... Dus met aansingelen heel veel problemen gehad. Sindsdat ik over gestapt ben op deze zadels (veelzijdigheids en dressuurvariant) is dat gewoon over. Hij kijkt nog zuur, maar hij springt niet meer achteruit of wat dan ook. Ook is hij ruimer gaan lopen, meer gaan ontspannen. Dus kan me gewoon niet voorstellen dat het waar is wat ze zeggen. Ook als ik hem laat nakijken, dan is er niets met zijn rug...)

Wat ik ook raar vindt, als het zadel echt zo slecht zou liggen, dan zou ik dat zelf toch ook moeten horen op stal? Ze krijgt les van iemand, die zou dat dan ook moeten zien etc. + het feit wat ze volgens haar wel geweldig vonden liggen.... Dat zadel sloot achter gewoon niet aan, was scheef, zat te strak op zijn schouder... En daarna drukte hij dus ook echt zijn rug weg toen ik met mijn vingers langs zijn ruggengraat ging... Dat doet hij bij dit zadel niet.

Dus ik ga me nu heerlijk dom druk zitten maken :$ binnenkort er maar weer iemand bij halen om het nog eens na te kijken.... Terwijl het eigenlijk gewoon nergens op slaat...

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 01:18

Mijn kaak was ook op de grond gaan liggen.. wat een lef

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:27

Jeetje, hier ook :oo

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:03

Nou dan zo te horen gaat het haar inderdaad puur om dat ze graag ook een fancy leren dressuurzadel met diepe zit en grote wrongen heeft...

Als ze die per se wil, gaat ze er maar voor sparen toch!
Vorige verzorgster van pony die ik nu rijdt heeft de helft van zijn harnachement zelf gekocht, en als ik iets wil vervangen betaal ik het ook zelf. In overleg met de eigenaar ivm juiste maat enzo natuurlijk.

Ik betaal verder niet voor die pony maar ik ben de enige die m rijdt, dus vind het ook niet meer dan normaal dat ik de spullen voor het rijden zelf koop

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:11

Op mijn paard komt geen met diepe zit en veel wrong, die diepe zit zorgt voor een slechtere druk verdeling en de meeste zadels zetten de ruiter in stoelzit. Zo'n zadel is dus geen verbetering voor het paard. Overigens Lianne, je kan het zadel best prima zelf bekijken als je het zeker wil weten. De ruggengraat moet vrij liggen, schoft met ruiter minimaal 2 vingers ruimte, achter de schouder, niet voorbij de laatste rib en overal de kussens aangesloten, dus je hand even langs de kussens achter de schouder en onder de rug om te voelen of de druk overal gelijk is.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:22

Wat een lef zeg van je bijrijder. Ik heb een nieuw zadel gekocht en mijn bijrijder vind m ook lekker zitten maar ben niet van plan omdaar op te letten. Bijrijders kunnen komen en gaan, kan zo maar zijn dat ze straks te weinig tijd heeft ivm school en dan zal ik met een zadel zitten waar ik niks mee doe.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:20

Amable, dat ook gedaan. Vriendinnetje van mij heeft een cursus zadelmakerij gehad, die heeft er ook naar gekeken. Want ik twijfelde inderdaad over de schouder (want bij het dressuurzadel heb ik net wat minder ruimte bij de schouder voor mijn gevoel, zweetbladen zijn langer en daardoor oogt het zo ;)) Dus ook meteen advies gevraagd.

Maar het is vooral bij mij zo: hij heeft er geen last van, loopt niet meer in zijn standaard houdingetje, maar ruimer. En hij doet het gewoon goed. Maar zo'n diepe zit en alles vind ik gewoon echt niets.. Te gedwongen, zoals je ook al zegt Amable, grote kans op stoelhouding.

xxdomiixx Ik hoop dat dat deze toch langer blijft, ze doet het eigenlijk best goed. Dit is echt het enige... Want dan heeft ze het er op whatsapp met andere over... En dan is het een beetje dat groepsgebeuren.

Alleen moet het niet te vaak gebeuren :') Anders gaat ie spontaan met pensioen op zijn 16e... Ben er toch elke dag... dus af en toe rijden moet ook lukken ;) Nog maar een half jaar school ;) Dat scheelt ook.. En minder lief zijn :') "Weet je zeker dat je geen seatsaver wil? De rit is lang?" Minder vrijheden geven, zelf ook gewoon mijn pony inpikken en die dingen.. Maar als ik dan zie hoe het gaat, denk ik weer van "aah, laat ze maar"... Haar instructeur bespreekt ook de les vaak even met mij, dus weet ook hoe dat gaat en zie hem ook echt vooruit gaan.

Heb wel even contact opgenomen met een ruiterzaak... Zelfde merk zadel is er ook in het leer met diepere zit/meer wrong... Maar zij zijn er zelf ook minder van ;) Dus dat scheelt. En ik weet dat ze gewoon eerlijk zijn en niet per se willen verkopen. (Vorige keer ook... ik ging met het goedkopere zadel naar huis, terwijl ik een duurdere ook heel mooi vond.. maar ze zeiden ook als die goed ligt, waarom dan voor een duurdere kijken met een andere pasvorm? En ze weten ook hoe fanatiek ik met rijden ben... Dus heb daar wel vertrouwen in dat ik er ook echt eerlijk advies krijg. Heb ook eerlijk gezegd dat ik het niet zo zie zitten om het te kopen puur voor haar... Maar kan natuurlijk wel even de opties bekijken ;) (kijken kijken, niet kopen :'))

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:28

Ik vind dat je het zelfs al vraagt best ver gaan :o

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:38

Ik weet niet hoe duur het zadel is en hoeveel je terug krijgt voor het oude, maar misschien kan ze het verschil bij betalen? Of in ieder geval een deel bij dragen?
Al is het maar een symbolisch bedrag zodat ze snapt dat niks voor niks komt...

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:56

Ik weet zelf ook nog niet wat ik er dan op wil leggen... Want ik blijf gewoon met de huidige zadels rijden :') Dus vandaar ook dat informeren ;)

Ze zit zelf vooral op MP/boktmarkt te kijken... Maar ik ben niet zo van de 2e hands zadels. Ze had nu iets gezien voor 350,-, verwacht nog wel 200 euro terug te kunnen krijgen voor mijn zadel.. Heb ook gisteren even een PB'tje gestuurd naar iemand die op boktmarkt hetzelfde zadel aanbiedt... maarja... 17"dus ik heb er zelf al niets aan. En de winkel waar ik gewoon altijd naar toe ga, heeft dezelfde zadels nieuw.. Dus meteen even geïnformeerd ;)

Maar om een zadel te gaan kopen speciaal voor haar gaat me te ver. Mag ze eventueel in overleg zelf doen. Maar voor iemand van 14 is dat natuurlijk wel weer erg veel geld. Dus twijfel een beetje... Ik ga er nu mijn probleem van maken dat zij iets wil... Maar aan de andere kant wil ik haar graag tevreden houden... (En ze heeft al een Kingsland jas gekregen en alles, dus eigenlijk vind ik mezelf al best aardig :') (En ja Amable :') als je me in een ruitershop tegen komt, dan is nog steeds de helft "omdat ze het leuk vinden" :'))

Maarja, wat als ik hieraan toegeef, wat is het dan de volgende keer? Ik wil ook geen sponsor worden ;) Af en toe waardering showen, prima... Maar dit is wel een erg duur "dankjewel" ;)

De vorige vroeg ook aan mij of ik een trailer wilde kopen... en de sarcastische "Joh, met een C1 kom je niet ver, zal ik dan ook een grote Jeep erbij kopen in een bijpassende kleur?" werd opgenomen als een "Ja, natuurlijk, want ik wil wedstrijden rijden" :') Dus een zadel valt nog mee joh ;)

Nouja... Ik ga lekker mijn huiswerk maken en ik wacht wel het mailtje af.. Vanuit daar kan ik altijd verder kijken...

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:16

Jij bent echt te lief! Hier is het zo dat dingen in overleg best gekocht mag worden, ook tuig, maar ik ga ze niet sponsoren. Ik zorg ervoor dat alles wat nodig is er is e.d. Maar dat soort vragen zouden ze bij mij echt kunnen vertrekken als ze er vanuit gaan dat ik dat wel even koop.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:32

Ik vind je ook veel te lief

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:46

Komt vooral omdat het zo lastig is om iemand te vinden... En ik gewoon het niet zoek om dat weer te gaan doen... Ze doet het gewoon goed. Dus is dan zo zonde...

Maar ga stoppen met het te lief doen... Is nodig, anders irriteer ik me straks zo erg :') En maak het er eigenlijk zelf naar..

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:57

Als een bijrijder een ander zadel wil, dan koopt ze hem zelf maar, wel uiteraard laten controleren door een goede zadelmaker / passer.

Die regel heb ik bij mijn paarden ook, ik heb alleen maar vzh zadels, willen ze een andere, dan kopen ze die zelf maar. Voordat hij in gebruik genomen wordt, is hij uiteraard gecontroleerd door mijn zadelmaker. Die weet waar hij bij mijn paarden op moet letten.

Ik laat mij niet op kosten jagen door een bijrijder, zij willen het, dus zij dragen de kosten.