Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 08:00

Sneeuwpop, tja, ik vind eens per maand dan helaas toch weer te weinig. In de vakantie neem ik altijd wel een privéles op de manege samen met mijn zusje, soms zelfs twee. Maar ook niet altijd. :)

Er is niets voor niets een reden dat ik gestopt ben met lessen op een manege. ;) En dat is niet het niet willen/geen tijd hebben. Daarnaast vind ik (voorlopig in ieder geval) het verzorgen, longeren en wandelen meer dan genoeg! Ik vermaak me prima. :)) Maar als ze is ingereden, ja, dan zal ik best meer willen gaan rijden. En ja, dan steek ik mijn geld liever in een priveles op mijn verzorgpony dan op een manegepaard. :P

En verder sneeuwpop, er zijn genoeg mensen die wel willen maar niet kunnen. Daar moet ook rekening mee worden gehouden. ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:22

Daar hoeft een eigenaar geen rekening mee te houden,he.

Eens per maand is misschien niet veel, maar beter dan niks.

Stoppen op de manege snap ik,dat is omdat het minder leuk is. Echter kan het bij een eigenaar ook twijfels geven over hoe graag je het wil en of je makkelijk stopt als het toch wat minder spannend/uitdagend wordt of gewoon minder leuk.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:32

Hoeveel (prive)lessen je zou 'moeten' nemen, ligt naar mijn idee aan hoe vaak je mag rijden op je verzorgpaard. Iemand die andere dag rijd, ontwikkelt zich vaak sneller dus kan meer lessen gebruiken anders komt die niet vooruit. Iemand die maar 1 keer per week rijd lijkt mij 1 keer per 2 maanden ook voldoende (ligt natuurlijk ook aan de kwaliteit/inhoud van de lessen, anders 1x per maand).

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:37

xxdomiixx schreef:
Hoeveel (prive)lessen je zou 'moeten' nemen, ligt naar mijn idee aan hoe vaak je mag rijden op je verzorgpaard. Iemand die andere dag rijd, ontwikkelt zich vaak sneller dus kan meer lessen gebruiken anders komt die niet vooruit. Iemand die maar 1 keer per week rijd lijkt mij 1 keer per 2 maanden ook voldoende (ligt natuurlijk ook aan de kwaliteit/inhoud van de lessen, anders 1x per maand).

Ligt niet aan de kwaliteit/inhoud van de lessen, ligt er aan hoe "goed" iemand kan rijden. Als een verzorger afdoende ervaring heeft om op een privé paard te kunnen rijden moeten er meer lessen gevolgd worden. En ja dat is dan misschien in het begin elke week maar gaat het beter dan kunnen ze vaak wel naar om de week. 1x in de maand les vind ik erg weinig en leer je helemaal niets!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:46

wat weinig is en wat veel is, ligt aan wat je doel is. Als je een ambitieuze wedstrijdruiter bent kan ik me voorstellen dat 1x per maand weinig is. Maar niet iedereen heeft het doel om wedstrijden te rijden, en in andere gevallen kan ik me ook wel in denken dat 1x per maand niet genoeg is. Maar er zijn ook zeker gevallen waarin 1x per maand prima kan, 1x per 2 maanden is bijv. bij natural horsemanship niet raar.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:52

Over hoe graag je het wilt en dat je zo weer stopt is flauwekul. Als het gaat om een verzorgpaard dan. Kijk als het echt om het bijrijden gaat, niks meer niks minder, oké dan wel misschien. Maar mijn plezier in de paarden ligt echt niet alleen in het rijden. Als ik geen lessen neem wil niet zeggen dat ik niet graag een paard verzorg en dat ik er zomaar mee stop. Ik wil graag samen met een paard een band opbouwen en samen verder komen. Op wat voor manier dan ook, dat kan ook rijden zijn. Dát vind ik leuk aan paarden, dat je er ermee samen kunt werken en elkaar goed leert kennen en samen leuke dingen doen.
Les vind ik ook wel eens leuk, maar het is zeker geen ambitie om wedstrijdruiter te worden. (Wil niet zeggen dat ik het niet leuk zou vinden om eens wedstrijden te rijden of te lessen om mijn niveau omhoog te krikken en dat ik daar niet gemotiveerd of enthousiast over zou zijn).
'Paarden' is voor mij niet alleen rijden.

Maar goed zoals ik al eerder zei, het is maar net wat de eigenaar zoekt. Als je een paard op een bepaald niveau hebt lopen kan ik me voorstellen dat je niet een recreatie ruitertje als ik er op laat hobbelen ook al neem ik les, maar goed dan zou het van mijn kant uit ook niet klikken waarschijnlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 16:36

Sneeuwpop, oh nee hoor. Wij zijn zeker niet gestopt omdat het minder leuk was. Ik had toen geen verzorgpaard en ik wilde ontzettend graag met de paarden om blijven gaan. Helaas was het toen voor mijn ouders een onzekere tijd waardoor het niet realistisch was om mij én mijn zusje te laten paardrijden. Daar heb ik dan geen keus in, dat is geen kwestie van graag willen maar gewoon wat wel/niet haalbaar is.

Verder verzorg ik nu twee paardjes waarbij ik de eerste paar maanden niet uit de wei kon ivm veulen. Ben ik toen gestopt? Nee. Vond ik het af en toe minder leuk, soms wel ja. Ik was soms langer onderweg dan dat ik bij de paarden was. (Of even lang). Ondertussen mag ik gelukkig een heleboel dingen doen, ik ben ook echt ontzettend blij dat zij mij deze kans heeft gegeven. :D

Ik heb verder ook niet perse wedstrijdambities, in ieder geval niet met deze pony. Maar zal ik lessen? Jazeker. Op het begin waarschijnlijk elke week wel, later waarschijnlijk 1x per twee/drie weken. Dat zien we dan nog wel. :) Om te blijven verbeteren, zorgen dat er geen foutjes etc. insluipen.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:21

Leukk Deetjeeuh dat je zoveel mag!
Ik heb het ook écht getroffen met mijn verzorgpaard en baal ook heeeeeeel hard dat ik moet stoppen. Denk dat ik never nooit meer zoiets vind. Ik mag doen en laten wat ik wil wanneer ik wil :)
Mijn verzorgpaard was nog groen toen ik haar begon te doen. We hadden echt GEEN klik hahahaha, eerder het tegenover gestelde :') Nu ben ik echt verdrietig dat ik haar moet gaan missen :(
Voor haar eerst met een welsh A begonnen te verzorgen, daarna mocht ik het grote paard ook rijden (in de wei), die werd verkocht, toen met een ander paard (die ik altijd al ernaast deed) met vrijheidsdressuur begonnen. Wist er toen nog niet zo heel veel van haha. Die helaas ook verkocht. Toen met huidige verzorgpaard begonnen. De bitch dat het was in het begin. Heel veel vanaf de grond gedaan het eerste jaar, want ze was niet ingereden hahaha.
Na een jaar of 6 gewoon weg moeten, echt raar.....

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:26

Deetjeeuh schreef:
Sneeuwpop, oh nee hoor. Wij zijn zeker niet gestopt omdat het minder leuk was. Ik had toen geen verzorgpaard en ik wilde ontzettend graag met de paarden om blijven gaan. Helaas was het toen voor mijn ouders een onzekere tijd waardoor het niet realistisch was om mij én mijn zusje te laten paardrijden. Daar heb ik dan geen keus in, dat is geen kwestie van graag willen maar gewoon wat wel/niet haalbaar is.

Verder verzorg ik nu twee paardjes waarbij ik de eerste paar maanden niet uit de wei kon ivm veulen. Ben ik toen gestopt? Nee. Vond ik het af en toe minder leuk, soms wel ja. Ik was soms langer onderweg dan dat ik bij de paarden was. (Of even lang). Ondertussen mag ik gelukkig een heleboel dingen doen, ik ben ook echt ontzettend blij dat zij mij deze kans heeft gegeven. :D

Ik heb verder ook niet perse wedstrijdambities, in ieder geval niet met deze pony. Maar zal ik lessen? Jazeker. Op het begin waarschijnlijk elke week wel, later waarschijnlijk 1x per twee/drie weken. Dat zien we dan nog wel. :) Om te blijven verbeteren, zorgen dat er geen foutjes etc. insluipen.

Het ging me niet om jouw reden, ieder zijn keuze.

Ik als eigenaar vind het gewoon een puntje minder wanneer er een tijd niet is gereden.
Kan ik kiezen uit 2 waarvan de 1 wel nog actief is, zal ik eerder die kiezen.
Daarbij kan ik met proefrijden alleen beoordelen op wat ik dan zie, niet op hoe het over 3 weken eruit zou kunnen zien.

Ik post in dit topic om te laten zien hoe een eigenaar het kan zien. Want de meeste lezen hier om hun kansen te vergroten.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:30

_PatriciaH schreef:
Ligt niet aan de kwaliteit/inhoud van de lessen, ligt er aan hoe "goed" iemand kan rijden. Als een verzorger afdoende ervaring heeft om op een privé paard te kunnen rijden moeten er meer lessen gevolgd worden. En ja dat is dan misschien in het begin elke week maar gaat het beter dan kunnen ze vaak wel naar om de week. 1x in de maand les vind ik erg weinig en leer je helemaal niets!

Hmm, mijn ervaring is toch anders.
Ik leer zelfs als ik ga kijken bij lessen van anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:32

Sneeuwpop,

Uiteraard zou je kiezen voor iemand die op dat moment actiever is. Dat zou ik ook zeker doen als ik eigenaar was. :j Maar het was ook even om aan te geven dat je er soms gewoon niet voor kiezen. Daarnaast moeten eigenaar en verzorgster ook echt op elkaar aansluiten. Anders werkt het nooit, en gelukkig werkt het hier wel goed!

Ik vind het ook fijn om reacties van eigenaren te lezen hoor, ondanks dat ik al voorzien ben. :j Net zoals ik het fijn vind om te laten zien hoe verzorgsters het kunnen zien.

Maar zou jij bijv. een afspraak maken voor over 3 weken zodat diegene nog lessen kan nemen? Of zou je dat liever niet hebben?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:36

Mij, als eigenaar, maakt het echt niet uit of iemand al jaren niet meer gereden heeft of juist al wel heel lang. Vandaag potentiele verzorger op stal gehad, heeft al heel lang niks meer met paarden gedaan maar wil het graag weer oppakken. Ik vind de klik belangrijker en de motivatie en bereidheid om te ontwikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:39

xxdomiixx schreef:
Mij, als eigenaar, maakt het echt niet uit of iemand al jaren niet meer gereden heeft of juist al wel heel lang. Vandaag potentiele verzorger op stal gehad, heeft al heel lang niks meer met paarden gedaan maar wil het graag weer oppakken. Ik vind de klik belangrijker en de motivatie en bereidheid om te ontwikkelen.

Daar ben ik het helemaal mee eens! Vooral de bereidheid om te leren. (Ook de klik natuurlijk, maar daar valt voor iemand zelf niet echt aan te werken.) +:)+

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:44

Deetjeeuh schreef:
Sneeuwpop,

Uiteraard zou je kiezen voor iemand die op dat moment actiever is. Dat zou ik ook zeker doen als ik eigenaar was. :j Maar het was ook even om aan te geven dat je er soms gewoon niet voor kiezen. Daarnaast moeten eigenaar en verzorgster ook echt op elkaar aansluiten. Anders werkt het nooit, en gelukkig werkt het hier wel goed!

Ik vind het ook fijn om reacties van eigenaren te lezen hoor, ondanks dat ik al voorzien ben. :j Net zoals ik het fijn vind om te laten zien hoe verzorgsters het kunnen zien.

Maar zou jij bijv. een afspraak maken voor over 3 weken zodat diegene nog lessen kan nemen? Of zou je dat liever niet hebben?

Waarom 3 weken?
Een les hoeft maar 1 uurtje te duren. Desnoods huur je een paard op de manege voor vrijrijden.

Ik heb 1x iemand gehad die een poos niet had gereden. Dit overgens pas verteld toen ze bij mij was en niet daarvoor. Zag dat het haar tegen viel met rijden .
Had er ook verder geen vertrouwen in, dus zonde van onze tijd.
Was dus ook een stukje eerlijkheid en dan " ik moet wennen want heb zonlang niet gereden... "
Ik zorg ook dat mijn paard niet te fris voor ik er een vreemde ruiter op zet.
Vind het ook niet netjes als een eigenaar zegt " oh ja, hij is al een poos niet meer gereden.... "

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:49

Tuurlijk hoeft het maar één uurtje te duren, maar aan de andere kant. In één uurtje ben ik zeker niet meteen op het niveau dat ik was. Tenminste, ik zou me er niet fijn genoeg bij voelen haha.

Ik vind dat iedereen tegenover elkaar eerlijk moet zijn, zowel eigenaar als (potentiële) verzorgster/bijrijder.

loezzzzie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:32

ogh pff houd op! elke dag kijk ik nog steeds tevergeefs op marktplaats naar een leuk verzorgpaard! zelf ben ik niet zo heel ervaren dus er hoeft ook niet veel bij te komen kijken.!

ik heb vroeger een hele lieve halfinger als verzorgpaardje gehad... maar...
ik kwam daar... ik mocht 1 dagje lekker rijden ( het was geweldig )
en de volgende dag waren al die mensen weg?! stal leeg, huis leeg... en ik had zoiets van.. wtf?
inmiddels jaren geleden maar wat een kak zooi was dat :(

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:37

sneeuwpop schreef:
_PatriciaH schreef:

Hmm, mijn ervaring is toch anders.
Ik leer zelfs als ik ga kijken bij lessen van anderen.

Dat ligt dus aan ervaring, een manegeruiter snapt er echt geen bal van als het naar een les gaat kijken boven het niveau!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:12

Dat is niet mijn ervaring. Ik heb als jong meisje zelfs al veel opgestoken van het kijken naar het rijden van andere op hoger niveau.
Kijken naar de reactie van het paard op de hulpen.eerst kon ik daar niet veel (soms wel wat) mee Later toen ik wat ouder was en priveles kreeg (14) , herkende ik dingen. Dan valt het kwartje toch echt een stuk sneller. Heb er dus in 2 delen wat van opgestoken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:14

Deetjeeuh schreef:
Tuurlijk hoeft het maar één uurtje te duren, maar aan de andere kant. In één uurtje ben ik zeker niet meteen op het niveau dat ik was. Tenminste, ik zou me er niet fijn genoeg bij voelen haha.

Ik vind dat iedereen tegenover elkaar eerlijk moet zijn, zowel eigenaar als (potentiële) verzorgster/bijrijder.

Het gaat na een uurtje al wel een stuk beter dan zonder dat uurtje hoor.

Idd, iedereen moet eerlijk zijn en vooral niet teveel verwachten van de ander ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:16

Sneeuwpop, ik ben het inderdaad met je eens dat je van kijken al een heleboel leert! :j
En wat dat ene uurtje, dat je dan al weer wat beter bent, ben ik ook met je eens.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 07:46

Veel vinden kijken saai en zijn alleen geïnteresseerd als ze zelf (direct) kunnen rijden.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 11:50

Ik vind het reuze interessant om naar andere ruiters te kijken als zij aan het rijden zijn. Toen ik net begon met wat privélessen op een manege keek ik ook naar de lessen die bezig waren als ik de pony aan het verzorgen was. Altijd al leuk en interessant gevonden en ik heb er ook zeker veel van geleerd. Ik imiteerde vooral de zit en later herkende ik ook bepaalde hulpen :) Kun je heel veel van leren hoor!

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:09

Ik kom net bij mijn (waarschijnlijk) nieuwe verzorgpaard vandaan. Rijden ging niet super omdat ik echt strontverkouden ben en 0 conditie heb op het moment :') Maar ik kreeg alsnog opmerkingen dat het er netjes uit zag, dus dat zat wel goed volgens mij. Ik ga vrijdagochtend nog een keer langs. Weet alleen nog niet helemaal hoe ik het ga oplossen met mijn huidige verzorgpony, want ik kan natuurlijk niet zeggen van: 'hey ik stop er vanaf morgen mee'. Over 2 maanden gaat deze wel naar Koeweit voor een verdere dressuur/spring-carriere helaas... Hij word nu hier in NL getraind. Maar tegen die tijd kan ik hopelijk mijn eigen knollie op gaan halen *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:11

guusje_h schreef:
Ik kom net bij mijn (waarschijnlijk) nieuwe verzorgpaard vandaan. Rijden ging niet super omdat ik echt strontverkouden ben en 0 conditie heb op het moment :') Maar ik kreeg alsnog opmerkingen dat het er netjes uit zag, dus dat zat wel goed volgens mij. Ik ga vrijdagochtend nog een keer langs. Weet alleen nog niet helemaal hoe ik het ga oplossen met mijn huidige verzorgpony, want ik kan natuurlijk niet zeggen van: 'hey ik stop er vanaf morgen mee'. Over 2 maanden gaat deze wel naar Koeweit voor een verdere dressuur/spring-carriere helaas... Hij word nu hier in NL getraind. Maar tegen die tijd kan ik hopelijk mijn eigen knollie op gaan halen *\o/*

Over 2 maanden gaat je huidige bijrijdpony naar Koeweit, en tegen die tijd heb jij waarschijnlijk een eigen paard? Met andere woorden, je zoekt voor gedurende twee maanden een bijrijdpony om er daarna mee te stoppen omdat je een eigen pony krijgt? Sorry, maar als dit het geval is vind ik dat erg egoïstisch van je...

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:14

Dat is niet zo, sorry als ik het zo heb verwoord. Het paard wat ik nu erbij ga doen, dus de nieuwe, gaat over 2 maanden naar Koeweit. Ik ga hem dus voor 2 maanden rijden totdat hij daarheen gaat. En na die 2 maanden komt het eigen paard. Nogmaals sorry, nu ik het teruglees kan het inderdaad verkeerd overkomen.