Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:02

Vaak zijn dingen duidelijk maken maar van korte duur. Vervolgens vallen ze vaak weer in het oude, niet gewenste patroon.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:04

Ik heb besloten dat ik mijn driejarige Appaloosa merrie toch maar verkoop. Heb er zelf genoeg om te rijden. Zou haar dan aanhouden voor de nieuwe verzorgster. Aangezien zij zegt wedstrijdambitie te hebben. Echter mist de afgelopen weken de betrokkenheid.
Besloten om dus niet eentje extra aan te houden.
Vind het wel heel jammer. Het is echt een toppaardje.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:33

Jammer is dat, maar je kan geen paard aanhouden alleen voor een verzorger/bijrijder natuurlijk. Zeker niet als je dan zoveel energie en vooral onzekerheid kost..

Ja, blijkbaar wel idd. Had het niet zo snel verwacht eigelijk dat de knoop werd doorgehakt. het ging een paar keer goed, dus ik dacht dat we weer een stap verder konden (lees, erop) gaan. Maar dit was dus verkeerd gedacht, en ik heb me zo zitten opvreten.. Daarna na meer irritaties dus over afspraken die weer niet duidelijk waren (overgekomen), en toen was ik er klaar mee. Dan doe ik het wel zelf, hoe graag ze ook wilde: ik laat mijn pony niet 'verpesten' om een ander een plezier te doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 16:36

Anke jammer maar begrijpelijk, kost toch best wat en dan aanhouden voor iemand anders. Wel lastig denk ik, wil de vaste berijder haar niet kopen?

Marocje ik snap je, veel ellende en je dier wordt er slechter van, dat levert alleen maar stress en narigheid op.

Hier een grote verandering. Had een tijd geleden een verzorgster gevonden op een vreemde heel toevallige manier. Alleen kon zij niet naar de vorige stal komen, veel,te ver weg en niet te combineren met haar zoontje. De paarden zijn vorige week verhuisd naar een locatie toevallig dicht bij haar in de buurt. Dat was dus een fijne bijkomstigheid.

Nu zit ik met een gipsbeen en kan niet naar de paarden toe, lastig dus. Nieuwe omgeving en paarden zonder baas die komt. Ben een paar keer gebracht door mensen en heb haar toen gebeld omdat ik vanwege gipsbeen haar voorlopig ook niet zie. Maar ja wat dan. Dan maar alleen erheen sturen met een grte gebruiksaanwijzing. WAt waar ligt, welk halster van wie, hoeveel ze allebei krijgen enz.

Belt ze zelf op dat ze al een aantal keren was langsgereden voor ze er stonden en meteen na mijn telefoontje is ze erheen gegaan. De dag erop ben ik gebracht en zag je duidelijk dat er dingen gedaan waren.

Gister met scootmobiel erheen gegaan, alles geveegd, paarden netjes gekamd, staart uitgeplukt, wei voor een groot deel poepvrij. *\o/* en een schriftje bij de spullen van haar zoontje :') voor de peuterspeelzaal. Heel uitgebreid ingevuld, wat er allemaal gedaan was. Wat ze mogen van mij en wat niet. Kortom iemand met egen initiatief, volwassen, heel sympatiek in omgang en totaal geen interesse in rijden. Sterker nog ze heeft ooit paardgereden maar dat niet doorgezet. Maar toch erg paardervaren, beheerst alles wat je moet kennen voor paarden :j heeft dierverzorging gedaan en is vrijwilligster bij de manege voor gehandicapten waar ik haar heb leren kennen. En woont dichtbij en heeft nagenoeg iedere dag tijd om even langs te schieten. Voor nu wel erg handig ook. Hebben de paarden toch een vast mens dat ze zien.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:32

Dat klinkt ook ideaal :) Zo fijn dat er toch nog "fatsoenlijke" mensen zijn die gewoon snappen wat er moet gebeuren en zelf het zo fijn mogelijk maken voor iedereen!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:50

Heerlijk!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:19

Was ook erg blij verrast dat gewoon de poep was weggehaald. Toch niet de meest fijne klus om te doen. Maar gewoon uit zichzelf gedaan. Daar word je toch blij van. :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:42

Mijn bijrijder gaat toch echt verhuizen ;( En ik heb besloten m'n paard niet aan haar mee te geven. Heb net een nieuwe trailer waar nog geen rit mee gemaakt is en wil af en toe wel blijven rijden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:31

Logische keuze.

Hier baal ik wel. Ze komen vandaag pas ff na vier en moeten rond half zes alweer weg. Nog geen 1,5 uur.
Is een weekenddag. Staat er momenteel vijf bij huis. Genoeg dus die graah aandacht willen hebben.

Ik mis die instelling om zo lang mogelijk bij de paardjes te kunnen zijn....vraag me echt af of er überhaupt nog zulke verzorgsters bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 18:31

Hoe oud zijn je verzorgers Anke? :) Inderdaad jammer dat ze maar zo kort kunnen blijven! Zeker als je er 5 hebt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:14

Kunnen of willen..dat is een groot verschil.
14 en 16 jaar. De oudste start met de paardenopleiding. Verwacht je toch wel meer motivatie en inzet.
Wil ook de stage bij ons gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:17

Pff, dan verwacht je zeker meer inzet! Helaas is het ook weer voor sommigen niet mogelijk om lang(er) bij de paarden te blijven. Aan de andere kant moet je dan natuurlijk niet 5 paarden willen verzorgen. (En het hangt ervanaf of het af en toe is of regelmatig)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:22

Had afgelopen woensdag een afspraak met een 23-jarige die ook een eigen pony had gehad.
Niks meer gehoord. Dus eens ff geïnformeerd. Twijfelde ze nog. Dus ik vraag waarover. Blijkt dat ze eigenlijk een verzorgpony als bijbaantje wil...?! Het wordt met de dag gekker.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 19:55

Anke schreef:
Had afgelopen woensdag een afspraak met een 23-jarige die ook een eigen pony had gehad.
Niks meer gehoord. Dus eens ff geïnformeerd. Twijfelde ze nog. Dus ik vraag waarover. Blijkt dat ze eigenlijk een verzorgpony als bijbaantje wil...?! Het wordt met de dag gekker.

Raar is dat he? Als jij je pony ergens wilde brengen om hem/haar wat bij te brengen, was je daar zelf wel mee gekomen..

Anke schreef:
Hier baal ik wel. Ze komen vandaag pas ff na vier en moeten rond half zes alweer weg. Nog geen 1,5 uur.
Is een weekenddag. Staat er momenteel vijf bij huis. Genoeg dus die graah aandacht willen hebben.

Ik mis die instelling om zo lang mogelijk bij de paardjes te kunnen zijn....vraag me echt af of er überhaupt nog zulke verzorgsters bestaan.

Hmm, dat vraag ik mij dus ook af. Vroeger mocht ik alleen de zaterdag naar de paarden, maar dan was het ook echt de hele dag! 's Ochtends zo vroeg mogelijk naar de manege, en na mijn les naar mijn adresje waar ik mee hielp met stallen mesten ed (en blij was als ik een paard mocht poetsen, rijden deed ik daar niet: verschil prive paarden en manege paarden is gewoon immens en wist ik toen ook wel..)

karuna schreef:
Marocje ik snap je, veel ellende en je dier wordt er slechter van, dat levert alleen maar stress en narigheid op.

Dit dus inderdaad, en daar leen ik mijn pony niet voor.. Mijn zoon vindt paardrijden ook superleuk, maar die moet eerst nog wat lessen volgen voordat hij er echt op kan. Wel met mij ernaast erop gezeten, maar meer dat een paar drafpasjes hebben ze nog niet gedaan. Hij lest dus op een andere (rustige) pony. Maar dan richt ik me veel liever daarop, dat hij op een gegeven moment op mijn/onze pony kan..

karuna schreef:
Hier een grote verandering. Had een tijd geleden een verzorgster gevonden op een vreemde heel toevallige manier. Alleen kon zij niet naar de vorige stal komen, veel,te ver weg en niet te combineren met haar zoontje. De paarden zijn vorige week verhuisd naar een locatie toevallig dicht bij haar in de buurt. Dat was dus een fijne bijkomstigheid.

Nu zit ik met een gipsbeen en kan niet naar de paarden toe, lastig dus. Nieuwe omgeving en paarden zonder baas die komt. Ben een paar keer gebracht door mensen en heb haar toen gebeld omdat ik vanwege gipsbeen haar voorlopig ook niet zie. Maar ja wat dan. Dan maar alleen erheen sturen met een grte gebruiksaanwijzing. WAt waar ligt, welk halster van wie, hoeveel ze allebei krijgen enz.

Belt ze zelf op dat ze al een aantal keren was langsgereden voor ze er stonden en meteen na mijn telefoontje is ze erheen gegaan. De dag erop ben ik gebracht en zag je duidelijk dat er dingen gedaan waren.

Gister met scootmobiel erheen gegaan, alles geveegd, paarden netjes gekamd, staart uitgeplukt, wei voor een groot deel poepvrij. *\o/* en een schriftje bij de spullen van haar zoontje :') voor de peuterspeelzaal. Heel uitgebreid ingevuld, wat er allemaal gedaan was. Wat ze mogen van mij en wat niet. Kortom iemand met egen initiatief, volwassen, heel sympatiek in omgang en totaal geen interesse in rijden. Sterker nog ze heeft ooit paardgereden maar dat niet doorgezet. Maar toch erg paardervaren, beheerst alles wat je moet kennen voor paarden :j heeft dierverzorging gedaan en is vrijwilligster bij de manege voor gehandicapten waar ik haar heb leren kennen. En woont dichtbij en heeft nagenoeg iedere dag tijd om even langs te schieten. Voor nu wel erg handig ook. Hebben de paarden toch een vast mens dat ze zien.

Klinkt als een hele fijne verzorger!

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 23:35

Anke schreef:
Logische keuze.

Hier ben ik :) ik wil altijd zo vaak mogelijk en zo lang mogelijk bij de paardjes zijn maar heb wel mijn principes, school gaat voor dus nu ben ik 4 dagen in de week op stal te vinden maar het liefste zou ik elke dag gaan....

Stuntel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:07

Hoe staan jullie als eigenaar tegenover een bijrijdster welke bij een beginnend contact niks vraagt over het bijrijdpaard in kwestie? Denk daarbij aan het ras, schofthoogte karakter, nivo e.d.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:14

Hangt er heel erg vanaf wat je zelf wil. Misschien maakt het een verzorger/bijrijder niet uit nl, en zou ze net zo blij zijn met een welshje als met een KWPN-er. Of Fjord, Fries..

Wanneer het diegene wel duidelijk is wat de bedoeling is, en ze zelf al kon kijken of ze in dat plaatje past?

Ik bedoel, als de vraag is: 2 keer in de week rijden op mijn paard, en hem recreatief rijden dus klein sprongetje soms, en wat buitenritjes? Dan maakt het lijkt mij niet uit wat voor een paard het is? En dan zou ik ook denken dat diegene geen 1.80 is, want anders had ze wel naar een schofthoogte gevraagd?

Mijn eerste vraag was (als verzorger zijnde toen) wat de reden van zoeken was.. Vond dat toch wel belangrijk dat dit aansloot.. De wedervraag was wat mijn lengte/gewicht was, aangezien het om een pony ging.. Toch wel fijn om bepaalde dingen al uit te sluiten natuurlijk, voor het daadwerkelijke contact..

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:15

Reageert ze op een advertentie waar dat soort info misschien al instond? Of komt ze viavia, heeft degene die jullie in contact bracht misschien al wat verteld?
Zo niet, dan wel bijzonder. iig karakter en niveau zou ik toch wel graag willen weten.

Ik ben trouwens nog steeds helemaal gelukkig met mijn bijrijdmeisje! Ik ben een weekje weg geweest dus zij heeft de hele week gereden.
Ik rijd normaal alleen in het weekend ivm tijd en fulltime baan en opbouwen na rugblessure van paard, dus er is wel even aanzienlijk meer gereden dan normaal, met toestemming hoor, want ik had haar nog niet geleerd longeren.
Maar halleluja! Paardje is aanzienlijk losser in haar rug dan ze in lange tijd is geweest! Blijkbaar is rijden voor haar rug fijner dan longeren en wandelen enzo.
Paardje was ook helemaal relaxed en gelukkig, dus ik ben een blij ei! En bijrijdmeisje mag nooit meer weg :Y)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:22

Tot op heden heb ik alle interesse altijd via een advertentie gehad, daarin stond al het type paard e.d. Maar die keer dat een potentiele bijrijdster vroeg naar het karakter van de paarden gaf haar wel meteen een enorme plus en zij is het toen uiteindelijk ook geworden. Het feit dat ze oprecht interesse in de paarden toonden en graag vooraf al wat over ze wilde weten vond ik erg tof :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:07

Ik als bijrijdster vind wat info over het paard ook wel fijn in de advertentie. Gewoon schofthoogte, ras, bijdrage en hoe hoog, wat karakter van paard is etc. Als iemand een bijrijder voor een D-pony neerzet maar geen schofthoogte, reageer ik wel maar ben ik er met 1.81m te groot voor.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:55

Ik had idd in mijn advertentie zijn karakter ed al vermeld, omdat het je een hoop berichtjes en vragen scheelt. En ik door eerdere niet goed klikkende bijrijders ook wel wat kritischer was geworden in mijn eisen.
Hier ook nog steeds heel gelukkig met de huidige dames die mij nu sinds een maandje ondersteunen. Afgelopen week heeft ie week op rust gestaan. Geen probleem, ze kwamen extra om met hem te wandelen en aandacht te geven, als we samen gaan en ik ben wat later is vaak de stal al gedaan e.d. En paardlief vind het inmiddels ook allemaal wel prima :) hoewel ie nog steeds t liefste in mij kruipt bij enge dingen haha.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:22

Hier een jonge hengst laten castreren. Koker moet gekoeld. Daar wordt hij dan wat druk van. Rondlopen en af en toe naar de buik schoppen.
tja...dan moet ik het toch echt zelf doen.
Mis iemand die gewoon volhoud en weet wat ie moet doen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:31

Ik heb op dit moment een advertentie online staan en morgen komt er iemand kijken.. ik heb er eigenlijk niet heel specifiek iets over de paarden in staan maar wel een foto.. meisje dat morgen komt vroeg ook of ik nog meer foto's had en dat vond ik wel erg leuk! Vind het vooral ook fijn als de persoon die reageert aangeeft wat zij graag wilt met t paard/de paarden, wat ze wel/niet leuk vind om te doen en wat haar doel is..

Ik vroeg ook nooit zo naar karakter omdat ik vanaf papier het zelf moeilijk inschatten vind terwijl als ik het paard zie ik meteen weet of het wel of niet klikt ;) en ras zou me niet uitmaken.. schoft hoogte wel ivm mn lengte en gewicht

Stuntel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:37

Ik heb dit "meiske" zelf benaderd aan de hand van haar advertentie. Een foto heeft ze niet gezien, daar is ook (nog) niet naar gevraagd. Met het mailen over en weer hebben we het voornamelijk gehad over haar rijden en wat ze zelf graag zou willen en zo. Ik vraag haar het hemd van het lijf, maar krijg geen wedervragen. Dit verbaast mij enigszins, ik had wel een stukje interesse en betrokkenheid verwacht eigenlijk, maar dat is mijn persoonlijke gedachte natuurlijk. Dus ja, ik sta wel een beetje in dubio wat ik er mee aan moet :-)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:41

Gewoon een keer afspreken. Merk je het snel genoeg.