Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:49

Ja, jij ziet dat, je kent je pony's en hebt ervaring . Maar het gaat er toch ook om dat de bijrijder een klik met het paard heeft, zich prettig voelt bij jou etc? Dat het volgens jou wel zou passen hoeft toch niet te betekenen dat ze het dus maar meteen moeten toezeggen? Als we een paard gaan kopen vinden de meeste mensen het niet meer dan normaal vaker te mogen gaan kijken. Een bijrijdpaardje is voor velen bijna of helemaal net zo belangrijk, plus het gaat ze toch een fiks bedrag kosten, mij lijkt een paar keer mogen rijden en evt wat bedenktijd niet meer dan normaal. Maar deze betreffende eigenaresse doet net alsof ze een potentiële bijrijder daar een enorme gunst mee verleent. Ik vind dat wat vreemd. En aangezien ze zich afvraagt waarom ze niemand kan vinden, naar mijn mening speelt haar eigen houding daar toch wel een rol in.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:49

Ik merk zelf dat volwassenen het ook best lastig vinden om op een pony te stappen, ook al is het echt een leuk dressuurgefokt ding. Er is toch ergens een drempel en veel volwassene zien het niet zitten om met een pony tussen de paarden te gaan starten.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het in het begin ook even wennen vond, maar nu vind ik het juist alleen maar leuk!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:53

Mag ik als iemand aan verzorgerskant ook reageren? Dat ik jouw (iemand anders zijn) paard mag rijden, is inderdaad heel fijn of zelfs een dienst/gunst. Een verzorgster mag imo ook wel eisen hebben en niet iedere pony te pakken die ze kan krijgen. Je geeft er toch geld aan uit en spendeert een deel van je vrije tijd/hobby aan zo'n paard. Maar als je per se een dressuuegefokte KWPN van minstens 1.65m wil, krijg je het lastig. Ik sta open voor allerlei rassen, maar dat niet iedere verzorger open staat voor koudbloeden is ook te begrijpen, iedereen heeft z'n eigen smaak. Ik zelf ben juist niet zo gek op bijvoorbeeld arabieren.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:59

Mja het hele afknappen op rassen herken ik hier ook, en was voor mij ook reden om die niet expliciet in de advertentie te zetten.
Heb een draver ;) Maar hij is sensibel, en enorm werkwillig, en bij hem zie ik vaak wel al na 1x rijden of t gaat werken of niet. Tuurlijk is er tijd nodig aan elkaar te wennen, en ik werk daarom ook met een proefperiode van een maand, maar aan hoe mensen feedback op het rijden al dan niet oppakken, openstaan om nieuwe dingen te leren, dat is voor mij wel belangrijk.

En zowel bij dravers, maar ook andere rassen als arabieren, hafjes fjorden e.d. zitten eecht wel exemplaren bij die wel leuk kunnen lopen, sensibel/pittig zijn of juist rustig. Ras is zeker niet alles bepalend.

Hier door paardje in de lappenmand gestopt met zoektocht, maar nog wel enkele potentiele in de wacht staan, zodra hij weer voldoende hersteld is. En verder heb ik nu nog steeds een hele leuke lieve verzorgster van 15 voor hem :)

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:08

Goh, zijn vanmiddag weggeweest en lees nu pas verdere reacties, met enige verbazing moet ik zeggen wel <<)
Ja, ik verleen een gunst/dienst door iemand dit paardje aan te bieden.
Het is mààr een Haffie misschien, wél ééntje die niet 100 maar 1000% bomproof en betrouwbaar is, die heel veel kent, makkelijk te rijden is, ook in groot verkeer en al, én, behalve een goudeerlijk en braaf karakter er ook nog is 3 uitstekende gangen op zitten heeft, dus, wie zou willen er iets uithalen kwa sport, zou ook niet verkeerd komen denk ik zelf

Wil ook reageren op "proefperiode" die ik evtl toe zou laten, mag je op de manége ook gratis ??
Je bent wél met een ander zijn dier, een levend wezen, bezig hé?!
Ook, wààr zet ik dat het maar een weekje proef zou zijn, ik zei ook , eventueel overéén te komen (periode), wél goed lezen asjeblief ;-)

Intussen heb ik een tweeling zusjes die komen kijken morgen, en die geen probleem hebben met prijs of paardjes
We zien wel morgen.
Er is in samenspraak véél overéén te komen, maar gratis bied ik hem niet aan, dan gaat ie de weide in, wordt ie ook niet slechter in, en dan bedoel ik met een (mini)vriendje dag en nacht in een grote weide met schuilstal, en niet overdag in de weide en 's nachts binnen op stal

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:10

En ja, dat een Haffie niet leuk zou kunnen lopen ?
Ja, het is geen warm-/volbloed, maar er zijn er toch wel die heel goed meekunnen hoor in de sport, en ze zijn lekker veelzijdig, lopen zowel jumping als zelfs in de cross, en niet alleen in Oostenrijk en Duitsland, vindt echt dat deze gouden schatten serieus onderkend zijn :o

Dat niet iedereen voor het ras te vinden is, ja, dàt kan ik dan wél weer verstaan ;)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 22:45

Is ook een groot verschil in soorten binnen elk ras.
Zowel van bouw als van looplust en temperament.
Het moet gewoon matchen. Zowel voor de ruiter, als voor het paardje, als voor de eigenaar.

Had een reactie van een sympathieke moeder die graag een bijrijpaardje wilde. Echter bleken alle drie haar kids ook te rijden. Logisch dat zij deze dan graag met haar kids wilde delen. Echter past dat niet bij mijn idee.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:20

Als volwassene snap ik het ook goed hoor, dat men voorkeur heeft voor een ras. Ik ook namelijk en anders rij ik liever niet.
Als kind maakte het me niet zo heel veel uit.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:06

Sinds een paar weken hebben wij voor het eerst een bijrijder voor één van onze paarden en ik ben er helemaal blij mee. Ik was niet echt op zoek maar keek wel eens naar de advertenties op Bokt. Pas stond daar een leuke advertentie van een jonge meid uit de buurt die graag wilde dressuren op een paard met ervaring. Ze reed gelijk leuk weg met onze Sam en ze is ook nog eens gezellig. Ze mag zo vaak komen als ze wil (en tijd heeft) en als ze wil starten kan ze met mij mee op wedstrijd. Ze hoeft niets te betalen, als ze maar wel lessen neemt. Ik ben blij dat er iemand voor Sammy komt, daar hoef ik geen geld voor!

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:40

Goedemorgen

Ik lees met verbazing. Er is blijkbaar een hoop veranderd in de afgelopen 20 jaar.
Toen ik in het verleden te weinig tijd had om mijn paarden de beweging te geven die nodig was, vroeg je een andere ruiter het paard af en toe te rijden. Deze deed dat of voor een kleine vergoeding of voor een wederdienst.

Als ik mijn hond laat meegaan met een uitlaatservice omdat ik werk, betaal ik. Ookal genieten zij van mijn hond.
Geldt overigens ook voor de BSO.

Nu klinkt eigenlijk door dat de bijrijder-verzorger-hulpje blij mag zijn en moet betalen omdat een eigen paard nog duurder zou zijn.

Maar van wie komt de hulp vraag. ..juist van ons omdat we ons paard niet optimaal kunnen rijden/verzorgen alleen.

diemth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:19

Dat ben ik deels met je eens bumper, deels niet. Van ons komt een hulpvraag, klopt. Maar velen die reageren zijn zelf op zoek naar een verzorgpaard. Dus ook van hun komt een vraag: een vraag om een leuk paard om bij te rijden.

Als degenen niet op zoek zou zijn en jij vraagt hen je paard te rijden, dan kan het zijn dat het voor hen een extra 'last' is en dat je moet betalen o.i.d..

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:49

diemth schreef:
Dat ben ik deels met je eens bumper, deels niet. Van ons komt een hulpvraag, klopt. Maar velen die reageren zijn zelf op zoek naar een verzorgpaard. Dus ook van hun komt een vraag: een vraag om een leuk paard om bij te rijden.

Als degenen niet op zoek zou zijn en jij vraagt hen je paard te rijden, dan kan het zijn dat het voor hen een extra 'last' is en dat je moet betalen o.i.d..

Ja mee eens hoor dat het win win is als de andere ruiter ook zoekt.
Ik had mn eisen aan vaardigheid en betrouwbaarheid. Maar vind het hier soms wat doorslaan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:55

Grootste verschil met vroeger vind ik de betrokkenheid.
Vroeger wilde je liefst elke dag naar je verzorgpony en alle klusjes deed je zowat fluitend.
Nu wil het gros maar 1/2 keer per week en dan liefst zo min mogelijk hoeven te doen en kunnen rijden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:10

Idd, tegwoordig hebben veel "verzogsters" het gewoon te druk.

Ik vraag me trouwens/af of de kosten 20 jaar geleden ook zo hoog waren.
Ik weet wel dat toen ik jong was er ook nauwelijks verzorgpaarden op de manege of pensionstallen te vinden. Gelukkig woonde ik in de polder en had ik fijne buren met pony's

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:21

Ik vond het verschil sowieso groter: je had de manege en kinderen met hun verzorgpony (van een boertje oid) En je had mensen met eigen paarden, de pension paarden.. En viavia kwamen die dan wel aan een bijrijder..

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:21

Tijden zijn dan idd veranderd als ik het zo lees. Ben zelf zwaar aan het nadenken of ik weer een paard ga kopen.

Ik kom nog uit het stenen tijdperk dat je boven de 120 punten een winstpunt had en dat uitmesten, de stal aanvegen en sjouwen met emmers water de gewoonte zaak vd wereld was.

En af en toe het buurmeisje met blosjes op de wangen van geluk mijn paard uitstapte na een training. Beugels op maatje nul en stappen maar.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:29

bumper schreef:
Tijden zijn dan idd veranderd als ik het zo lees. Ben zelf zwaar aan het nadenken of ik weer een paard ga kopen.

Ik kom nog uit het stenen tijdperk dat je boven de 120 punten een winstpunt had en dat uitmesten, de stal aanvegen en sjouwen met emmers water de gewoonte zaak vd wereld was.

En af en toe het buurmeisje met blosjes op de wangen van geluk mijn paard uitstapte na een training. Beugels op maatje nul en stappen maar.

Bij mijn laatste vezorgpaard deed ik dit ook allemaal, helpen met het hooi sjouwen naar zolder, stal vegen, uitmesten, en toen die verkocht werd helpen spullen inladen. Ik vindt het heel normaal.

En waar ik laatst ben wezen kijken voor een verzorgpony ook, iemand ging weg daar en ze wou na de tijd even de hooikamer zadelkamer etc schoonmaken, heb ik geholpen met vegen etc. Terwijl ik daar voor het eerst was.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:32

Dan ben je een (overigens zeer waardevol) unicum, xTiffany

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:36

X Tiffani er blijven altijd juweeltjes bestaan die ook erg gewaardeerd worden.
Als eigenaar wil je graag het beste voor je dier en kun je heel erg genieten en je bijrijder alles gunnen wanneer je zoveel inzet ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:38

Niet alle paardeneigenaren zoeken een verzorgster of bijrijdster omdat ze er zelf geen tijd voor hebben, maar omdat ze mensen met minder kansen een mogelijkheid willen bieden om ook plezier met een paardje te hebben. ;)

bumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:40

KoudbloedKim schreef:
Niet alle paardeneigenaren zoeken een verzorgster of bijrijdster omdat ze er zelf geen tijd voor hebben, maar omdat ze mensen met minder kansen een mogelijkheid willen bieden om ook plezier met een paardje te hebben. ;)

Die zijn in mijn ogen ook uniek
Dat is pas bewonderingswaardig.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:56

Ze zijn er heus wel, maar helaas zijn het er niet veel die zo denken. Ook kwa eigenaren zitten er echt wat tussen die gewoon super zijn, wat hierboven al wordt gezegd.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:57

bumper schreef:
KoudbloedKim schreef:

Die zijn in mijn ogen ook uniek
Dat is pas bewonderingswaardig.

In dit topic zitten er toch best veel volgens mij, die daarom een bijrijder hebben of zoeken. Dus zo uniek is het niet :) ik kom het in ieder geval heel vaak tegen.

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:44

Ik had vrij snel een verzorgpaardje gevonden. :j Ik was een jaar gestopt met rijden omdat ik bang was om te rijden na enkele vallen, maar wél behoefte had om tussen de paarden te zijn voor ontspanning. Had dus een advertentie geplaatst (na 3 maanden twijfelen, bang voor wat ik zal treffen :') ) voor een paardje en áls ze wilde dat ik ging rijden, moest dit met begeleiding gezien ik niet zeker ben van mijn eigen rijstijl (slechte basis rijden en veel onzekerheid/angst)

Wat voor soort paard, maakt mij niet uit. Was bereid kleine bijdrage te doen, rijden is voor mij geen must, ik wil gewoon lekker troetelen en grondwerken en als ik niet langer dan 3 kwartier moest reizen :Y)

Heb een top paardje gevonden met een lieve eigenaresse. Hele fijne stal en word goed geholpen met nieuwe dingen. Doe er grondwerk mee en verzorg die lekker. Ondanks een jaar blessure gewoon gebleven en wandelen. :)

Ik vind dat mensen niet al te kieskeurig moeten zijn. Je hebt zelf niet de mogelijkheid om een eigen paard te nemen, wees dan blij dat je de mogelijkheid hebt óm een band op te bouwen met een paardje. Wie weet wat je treft, zelfs het gene wat je niet verwacht kan je zo'n klik hebben. Als ik zal willen rijden zal ik ook wel voor een maatje meer gaan voor paard en niet voor een pony (maar ben dan ook 1.78), maar dat is voor mij niet belangrijk. Maar ik ben meer van de lang leven de lol en samen nieuwe dingen leren (in mijn geval op de grond). Als er een haflinger op mijn pad was gekomen, gaf ik die ook zo de kans :) (maar dit is meer voor de recreatie mensen, als je wedstrijd gericht bent... zal je andere voorkeuren hebben natuurlijk.)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:45

Volgens mij zijn het de meeste eigenaren die het doen omdat ze zelf ooit ook een kans hebben gekregen...
De meeste eigenaren weten het via anderen of komen er zelf snel achter dat een bijrijder investering kost.
Inwerken van meerdere waarvan er een aantal toch niet gaat werken, risico verhogend op fouten en schade, corrigeren van je paard (rechtrichten) en wanneer het net lekker gaat, dan kopen ze zelf een paard.