Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Basilicium

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 16:35

Oja? Dat zou voor mij juist een gevalletje "al zou je er geld bij leggen..." zijn :j

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:30

manege hier least zelf hun ponys dus denk niet dat ze het leuk vinden als ik een brief je op hang helaas

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:37

tja, ik meld mij ook, na sluiting van mijn topic =-(

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:42

weet niet of hier mensen zitten die op mijn, intussen helaas gesloten, topic reageerden, maar had nog reactie op die mensen hun mening getypt, alleen, ik kon ze helaas niet meer plaatsen

Tja, zal proberen wat samengevat te reageren want had niet zoveel reacties ineens verwacht :-/

Het gaat dus om een Haflinger (en had idd zelf ook al het idee dat het aan het "Haflinger" zijn kan liggen, hoewel dat toch prima paardjes kunnen zijn, of toch deze :-p )

Het gaat om iemand vinden, waar het mee klikt, van kant ruiter en van kant Haffie
Die samen iets kunnen opbouwen, want bij ons krijgt ie niet zoveel aandacht (meer) ivm onze (jonge) ponies en paarden
We willen hem liever niet verkopen, hebben hem enorm verwaarloosd, meer dood dan levende (dierenarts gaf hem nog hooguit enkele weken toen ie net bij ons was, hadden wij hem niet bij ons gepakt, was ie nu niet op zoek naar aandacht zeg maar)
We zoeken iemand voor langere periode
Hij is superlief, braaf, echt bomproof en kan met alles en iedereen, maar, het is natuurlijk een Haffie, dus af en toe is eten, en zeker in zijn geval, belangrijker haha
En als laatste, ja, in het noorden van Nl, denk ik wel dat je iets voor 70/80 kan vinden, bij ons is dat helaas een totale utopie, vindt je nog geen weide voor in onze buurt

Heb intussen zoekertje op marktplaats aangepast, maar of het gaat helpen?
Vraag nu 50 maandelijks voor 2 dagen per week?

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:49

Hoi allemaal, ik meld me hier ook even.

Ik rijd sinds een tijdje bij een vrouw die sportpony's fokt, maar nu staan er zoveel jonkies dat ik het alleen niet meer red. Ik ben dus op zoek naar iemand die kan helpen met het doorrijden/zadelmak maken van jonge pony's en ze eventueel uit kan brengen in de wedstrijdsport. Locatie bevindt zich in Oosterhout (bij Nijmegen) en het valt nog niet mee om iemand te vinden. Plaats heeft het volgende te bieden:

- Talentvolle jonge pony's (allemaal boven de 1.44)
- Mogelijkheid om wedstrijden te gaan rijden
- Geen bijdrage, wel zou het fijn zijn als je af en toe de stallen op kunt strooien of het tuig in kan vetten.
- Mooie rijbaan, welke onder bijna alle weersomstandigheden wel te rijden is.

Zo'n gek aanbod is het toch niet? Het lastige is alleen dat ervaring met jonge beesten wel een must is, dus dan kom je al snel bij de wat oudere meiden/vrouwen uit en deze hebben het vaak te druk om vaker dan 2 keer per week te komen. Daarentegen hebben de eigenaren alles voor de pony's over en vinden ze het alleen maar leuk als je met ze op pad wilt.

Eigenaresse zit alleen niet op bokt, en ik weet niet zo goed of ik namens haar een advertentie op de boktmarkt aan mag maken?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:54

Manon262: Ik zag je topic net, maar die was toen al gesloten.

Ik snap de reacties nooit zo goed dat mensen 150 euro te veel vinden voor een bijrijdpaard waar ze full time naar toe mogen en niks hoeven te doen. Maar is misschien regio afhankelijk. Mijn stalling kost alleen 315 euro in de maand en dan heb ik het niet eens over de bij komende kosten, dus zou zelf in mijn handjes knijpen bij een fulltime paard voor dat bedrag.

Maar goed, zolang de meeste mensen spontaan vergeten dat bijrijden ook een mogelijkheid is om hun hobby goedkoop uit te oefenen en alleen de (arrogante) houding hebben dat je als eigenaar blij moet zijn met hulp zal er weinig veranderen. Zelf heb ik dan zoiets van bekijk het maar, dan ga je maar lekker op de manege op een afgestompte knol rondhobbelen als je dat blijkbaar wel geld waard vind.

Ik heb overigens zelfs een fantastische bijrijder en die hoeft niet te betalen omdat ik toen ik opzoek was mijn zoekpool zo groot mogelijk wilde houden. Zij lest 1x per week. Maar in principe ben ik wel erg grote voorstander van betalende bijrijder.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:56

Helaas is voor mij alles te ver weg wat hier langskomt, misschien moet ik maar verhuizen :z

Manon:ik had gereageerd, super aanbod maar kan ook geen manegelessen betalen dus dit ook niet. Je nieuwe aanbod vindt ik wel beter.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:57

@Knuffeldier,

Ik als eigenaar van een Fjord weet gewoon dat mensen daar (lees: Fjord/Haflinger) niet (veel) voor willen betalen.
Ook niet toen ik nog op de dure Veluwe woonde.

Dat jij veel betaald voor een stalling doet niet onder aan het bedrag dat mensen over hebben voor een bepaald type paard.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 30-07-15 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:58

Vindt het ook niet te duur hoor, fultime paard voor dat geld en nog 1 x in de week les is super hoor, alleen voor mij niet mogelijk(en wel meer mensen). Verder niks mis mee

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:02

Bizar joh dat met mensen dat mensen zo erg naar een ras kijken als het gaat over bijdrage betalen. Maar goed ik heb wel een zwak voor fjorden en haflingers. Eigenlijk voor alles wat kort en rond is en met een dikke net erop, dus ben enigszinds bevooroordeeld :D (zelf een PRE die een kort rond proppie is met speknek)

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:26

Hey, super bedankt al met de reacties, ga effe eten en reageer zo dan :-)
Had intussen wel de adv al aangepast ;-)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:42

Er zijn idd echt mensen die een koudbloed weigeren, vinden ze niet leuk genoeg of lekker rijden.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:47

Dat merken wij ook nu de eigenaren opzoek zijn naar een extra leaser voor Vera, zij is een trekpaard en mensen zijn daar veel minder in geinteresseerd dan toen met hun kwpn'ers

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:20

Hey, ben ik weer :-)
Tja, heb toch ook echt de indruk dat mensen weigeren omdat het niet "interessant" genoeg is om een koudbloedje te rijden, alsof dat er toe doet?! Ze zouden eigenlijk best blij mogen zijn dat ze, afhankelijk van wat hun doel is met rijden, aan zo'n prijs kunnen rijden.
Staan zelfs open voor een "proefperiode" van een week of overéén te komen, om te zien of het klikt tussen paardje en ruiter.
Nou ja, inzwischen heb ik ook zoiets als, nou ja, als je idd liever veel meer centjes gaat geven aan een afgestompt, elkaar volgende, afgestompt manégepaardje gaat rijden, nou, doe dan toch (no offense vr manégepaardjes! Die moeten er ook wel zijn, maar je begrijpt me vast wel !)

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:22

Moest ik er een warmbloedje of onze jonge Fries opzetten, zou snel iemand vinden, maar dat is geen optie, doe ik niet aan, en geef ik ook zeker niet in onvervaren handen, jonge dieren, horen een nette opleiding te krijgen en worden bij ons enkel onder begeleiding gereden en een wildvreemde, zonder enige referenties gaat er echt niet op, en dan nog ben ik heel selectief :-/

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:32

Apart is het he. En mensen lezen ook echt niet goed.

Kwpners en liefst vanaf 1.68 m. Daer staan ze voor in de rij.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:38

@ Manon26: Ik vind je redenatie echt heel raar. De meeste mensen die op de manege rijden, doen dat maar eens per week en dat kost ze dan vaak maar ongeveer eenderde van wat jij vraagt. Je lijkt te denken dat iedereen maar ambitie, zin en tijd heeft om vaker te rijden maar dat is helemaal niet zo...De vergelijking met rijden op een manege raakt in de meeste gevallen kant noch wal omdat de meeste manegeruiters perfect tevreden zijn met het lesuurtje eens in de week.
En ja, de mensen met serieuze ambitie in de sport komen niet af op een haflinger. Als ze dan toch een hoop geld moeten steken in de hobby, dan waarschijnlijk liever dat uitgeven aan een paard waar ze ook verder mee kunnen komen. Of aan een eigen paard. Of aan een paard dat al verder opgeleid is. Er zijn heel veel mogelijkheden die voor een sportruiter gewoon interessanter zijn. Dat maakt die mensen niet ondankbaar of arrogant, zij hebben gewoon een duidelijk doel voor ogen en zijn bereid daarvoor te gaan. Zouden meer mensen moeten doen.
Je vraagt gewoon gruwelijk veel geld en doet daarbij net alsof je zo geweldig soepel en meedenkend bent maar dat valt in de praktijk ook wel reuze mee hoor. Proefperiode van een week is echt peanuts, alsof je in een week paard of eigenaar al fatsoenlijk kunt leren kennen. Ik snap goed dat mensen afhaken, dan wel op de advertentie dan wel op dit soort berichten.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:49

Haflingers kunnen mooi lopen in de dressuur (blijft dan wel bij de pony's volgens mij). Proefperiode van een week vind ik ook weinig, ik wist pas wat ik aan mijn bijrijders had na een maand (had wel al vermoedens maar daar heb je niks aan). En 150 voor fulltime, ja misschien regio afhankelijk maar lijkt mij toch wel wat veel. Ik kon toen ter tijd een paard leasen voor 75 euro per maand en dan 4 keer per week rijden incl. wekelijkse les.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:56

Meestal heb ik na één keer zien rijden al aardig in de gaten of de klik er wel of niet is.
Daar heb ik echt geen week nodig om een bijrijder uit te testen.
Het klikt gelijk of het klikt niet punt.
Als het niet klikt, heb ik het idee dat het ook nooit zal gaan komen. Of het duurt zo allemachtig lang, dat je denkt van Tja wat moet ik hier mee.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:58

Ik had het zelf meer over vertrouwen en niet de klik. Klik kan ook altijd later nog komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:05

Manon262 schreef:
Hey, ben ik weer :-)
Tja, heb toch ook echt de indruk dat mensen weigeren omdat het niet "interessant" genoeg is om een koudbloedje te rijden, alsof dat er toe doet?! Ze zouden eigenlijk best blij mogen zijn dat ze, afhankelijk van wat hun doel is met rijden, aan zo'n prijs kunnen rijden.
Staan zelfs open voor een "proefperiode" van een week of overéén te komen, om te zien of het klikt tussen paardje en ruiter.
Nou ja, inzwischen heb ik ook zoiets als, nou ja, als je idd liever veel meer centjes gaat geven aan een afgestompt, elkaar volgende, afgestompt manégepaardje gaat rijden, nou, doe dan toch (no offense vr manégepaardjes! Die moeten er ook wel zijn, maar je begrijpt me vast wel !)

En toch begrijp ik best waarom mensen niet (veel) willen meebetalen aan een Fjord/Haflinger.

En ja een koudbloed is heel anders dan bv een KWPN-er en ja mijn voorkeur gaat ook uit naar een warmbloed.
Daarnaast zijn er ook leuke/vlotte paardje te huur/lease/bij te rijden die geen koudbloeden zijn.
Het is niet of een koudbloed van een particulier of een afgestompte manegepaard.

En nee: Men hoeft dus niet blij te zijn dat ze voor zo'n prijs een koudbloed mogen rijden....

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:08

Persoonlijk vind ik een normale prijs 25 euro per dag in de week
1x per week 25
2x 50
3x 75 in de maand

Ik lease mijn leasepaard 2 dagen in de week, gemiddeld dus 8x in de maand, voor 50 euro
mijn manege was 4x in de maand 1 uurtje voor 54
Dus voor mij komt leasen nu beter uit en vind het ook veel leuker.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:09

Anke schreef:
Apart is het he. En mensen lezen ook echt niet goed.

Kwpners en liefst vanaf 1.68 m. Daer staan ze voor in de rij.

Geef mij maar een kleintje ;)

Ik ben maar 1,63...

Heb verschillende pony's gereden als volwassene.
Nu rijd ik een haflinger ruin bij.
De eigenaresse had inderdaad alleen het niveau (Z dressuur paard) in de advertentie staan en niet het ras/stokmaat. Vermoed om de reden die hierboven genoemd wordt.
Ik was bang dat het een grote reus zou zijn, dus voor mij was het een meevaller toen ik voorzichtig informeerde of ze iets meer kon vertellen en voor haar positief dat iemand reageerde die geen probleem had met "koudbloed"pony's :D

Maar goed, ik heb makkelijk praten. Als je 1,80 bent voel je je misschien te groot voor een pony terwijl ik met een paard van 1,70 of hoger me erg klein voel...

Het is een heerlijk veelzijdig beestje en kan me er alleen mee redden en voelt erg vertrouwd nu ik hem al een tijdje rijd. En heb genoeg verschillende paarden gereden om te weten dat een sport-type paard niet altijd makkelijk of fijn te rijden is.

Ik heb overigens wel een aantal maanden nodig gehad om te wennen hoor. Een proeftijd van een week was 'm ook niet geworden en gelukkig verwachte de eigenaresse ook niet dat het gelijk fantastisch goed zou gaan O:)

Ik denk dat veel eigenaren erg hoge verwachtingen en eisen hebben en dat dat voor bijrijders niet altijd makkelijk is. Andersom heb je natuurlijk ook bijrijders die denken dat ze Anky zijn maar absoluut niet weten waar ze mee bezig zijn.

Een proeftijd van een maand zonder bijdrage zou misschien meer mensen over de streep helpen als je een minder geliefd ras hebt...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:20

myk_en_shant schreef:
Meestal heb ik na één keer zien rijden al aardig in de gaten of de klik er wel of niet is.
Daar heb ik echt geen week nodig om een bijrijder uit te testen.
Het klikt gelijk of het klikt niet punt.
Als het niet klikt, heb ik het idee dat het ook nooit zal gaan komen. Of het duurt zo allemachtig lang, dat je denkt van Tja wat moet ik hier mee.

Dit vind ik raar...

Een paard moet wennen aan een nieuwe ruiter, een ruiter moet wennen aan een nieuw paard en er moet wederzijds begrip en vertrouwen groeien. Dat lukt echt niet vaak al met 1 keer rijden.
Ik ben echt mijzelf niet met de eerste keren rijden op een nieuw paard. Je merkt wel of het echt niet past, maar een klik kan ook iets later komen hoor, als je op elkaar afgestemd raakt en wederzijdsvertrouwen krijgt!
Paarden kunnen ook eenkennig zijn en het niet gelijk voor een vreemde willen doen.

Als het echt niet past dan zie je dat inderdaad wel, maar ik let er de eerste keer meer op wat het algemene beeld is van de rijervaring en wat voor type ruiter ze zijn en hoe mijn pony of paard op hun manier van rijden reagert. Dan help ik nog door wat tips of aanwijzingen te geven over de aanpak die past bij de pony of wat ze in hun rijden iets aan zouden moeten passen en hoe dat gaat geeft aan of het zou kunnen gaan lukken op een ontspannen manier. Maar een klik vind ik heel iets anders...
DAt gaat veel verder!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 16:39

Ik zit ook wel in een andere situatie dan de meeste eigenaren, mijn paarden zijn lespaarden en zijn dus gewend aan wisselende ruiters. Daarom zie ik ook gelijk of het hem wel gaat worden of niet.