bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xHelene

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:21

Volgens mij gaat er iets fout :+

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:06

xHelene schreef:
Ik snap de gedachte wel. Bij jou zal het misschien niet van toepassing zijn maar soms is de situatie heel anders. Als paarden eigenaren door de week geen tijd hebben voor hun paard en daarom iemand zoeken die er (bijna) elke dag heen gaat zowel voor rijden als voor de verzorging en klusjes (denk aan land uitmesten, invetten, aanvegen enz) dan steek je dus veel tijd in het paard en rijd niet elke dag. Die extra dagen (de dagen dat er wel bent maar niet rijdt) zijn eigelijk puur voor de eigenaar zodat het paard verzorgt word. In zulke gevallen snap ik dat er geld word gevraagd door de verzorger.

In jouw geval zou het andersom zijn. Jullie helpen de verzorgers/bijrijders en hebben ze niet nodig. In jullie geval zou ik het niet raar vinden als jullie geld vragen.

Edit: dit was niet in reactie op bovenstaand bericht maar die daarboven.

Wij hadden een verzorger/bijrijder nodig door tijdgebrek, daar hoorde ook uitmesten bij, en de algehele verzorging van het paard. Dat is nog steeds mijn probleem, je koopt een paard niet voor de weekeinden maar voor de hele week. Dus ik ga niet iemand geld vragen voor mijn tijdgebrek op te lossen. Dan had je maar beter na moeten denken om een paard te kopen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:07

dat klopt wat je zegt maar meestal wordt er toch gewoon geld gevraagd hoor! Zoals ik op pagina 33 al vertelde: soms vind ik het niet helemaal terecht om te moeten betalen (hoewel "mijn" eigenaar het niet uitmaakt of zijn paard nu bereden wordt of niet, hij heeft haar voor de fok).

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:22

max66 schreef:
dat klopt wat je zegt maar meestal wordt er toch gewoon geld gevraagd hoor! Zoals ik op pagina 33 al vertelde: soms vind ik het niet helemaal terecht om te moeten betalen (hoewel "mijn" eigenaar het niet uitmaakt of zijn paard nu bereden wordt of niet, hij heeft haar voor de fok).

Ja en dan moet je zelf weten of er dan misbruik wordt gemaakt van jou (als bijrijder) omdat je zo graag het gevoel wilt hebben dat het jouw paard is en eindelijk lekker kunt rijden. Terwijl het een probleem is van de eigenaar dat hij/zij te weinig tijd heeft om het paard alle dagen van aandacht te voorzien.

En omdat de eigenaar dan denkt "ik heb maar de helft van de maand de tijd dus ik zoek een bijrijder en die betaald de helft van mijn kosten omdat ik maar de helft van de maand mijn paard zie" vind ik onredelijk. Het is en blijft jouw probleem dat je geen tijd hebt en daar hoeft een ander niet voor te betalen. Als jouw paard er beter van wordt kun je beter die bijrijder betalen voor het werk wat diegene doet, ze onderhoud de conditie van je paard, houd een oogje in het zeil, mest de stal uit, onderhoud je harnachement gaat misschien weleens mee op wedstrijd al je moet rijden. Kortom zie het niet als een makkelijke manier om je stallingsgeld te financiëren maar iemand die eigenlijk (letterlijk en figuurlijk) onbetaalbaar is.

Tis gewoon te makkelijk om het maar op de rug van een bijrijder te schuiven om wat geld te betalen omdat ze jouw tijdgebrek oplost. En jullie bijrijders die zo graag willen moeten niet laten misbruiken...

En nog even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over meiden (of jongens) die ene paar keer komen je paard moe raggen in een bos en te beroerd zijn om een bit af te spoelen. Ik heb het over mensen die serieus zijn en de verantwoording kunnen dragen om over jouw bezit te kunnen passen en zorgen dat het dier in ieder geval niet achteruit gaat in de dagen dat er iemand bij je paard komt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:37

Dat vind ik echt onzin Fred_kroket: In de meeste gevallen wordt een paard niet beter van de bijrijder hoor!
Zelfs op mijn "Z-niveau" kan ik ook niet zeggen dat mijn paarden zoveel baat hebben dat ik ze rij, ik maak gewoon nog een hoop fouten. En menig bijrijder haalt dat niveau écht niet.
Véél mensen die een bijrijder hebben/zoeken, hebben geen probleem met te weinig tijd,in de meeste gevallen kun je een paard namelijk gewoon "stil laten staan" . Er is meestal wel een stalmaatje die het paard even binnen en buiten wil zetten.
Echter zijn veel eigenaren ook verzorgsters geweest en willen zo de kans terug geven aan de mensen die dat ook willen. Dit HOEFT niet gratis, want een verzorster kan er veel van leren en maakt gebruik van een relatief duur(voor de eigenaar vaak onvervangbaar) paard en de rest van de spullen. Eigenaar heeft alle risico's nog van een paard dat kreupel en ziek kan worden en menig foutje van de verzorgster kan leiden tot grote problemen en kosten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:41

Fred_Kroket schreef:
Wij hadden een verzorger/bijrijder nodig door tijdgebrek, daar hoorde ook uitmesten bij, en de algehele verzorging van het paard. Dat is nog steeds mijn probleem, je koopt een paard niet voor de weekeinden maar voor de hele week. Dus ik ga niet iemand geld vragen voor mijn tijdgebrek op te lossen. Dan had je maar beter na moeten denken om een paard te kopen.

Klopt, het blijft een probleem van de eigenaar wanneer die geen tijd (meer) hebben, dat is een groot verschil met eigenaren die wel tijd hebben, maar niet elke dag willen rijden. Had je idd beter na moeten denken voordat je een paard ging kopen :P

denkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:55

tjah voor beiden is wat te zeggen.
Tuurlijk, wanneer je een paard koopt moet je zeker zijn dat je het kunt betalen maargoed het leven staat niet vast,
er kan van alles gebeuren waardoor het lastiger wordt om je paard te kunnen geven wat hij nodig heeft (lees: betalen wat hij nodig heeft)
Ik vind het niet raar dat er geld gevraagt wordt aan bijrijders. Je hebt dan immer een 'eigen' paard het kost je alleen niet de volle mep
daarnaast help je de eigenaar natuurlijk uit de brand dus vind ik ook dat je niet achterlijk veel geld kunt gaan vragen van een bijrijder.
Ik denk dat je het per situatie moet bekijken hoe het zit. Als je je paard gewoon kunt betalen maar je hebt (tijdelijk) geen tijd, of je kunt wel
wat hulp gebruiken of om wat voor reden je dan ook een bijrijder zoekt, dat je het gewoon zelf kunt betalen maar dat wanner hij of zij bijv wedstrijden/ ander dekje, hoofdstel e.d. wil hij zij dit zelf moet betalen.
als het zo is dat je financieel in de knoop zit vind ik dat je eerlijk moet zijn tegenover de bijrijder maar ook als deze situatie zo blijft, zou ik verkoop
overwegen.
Ik heb om dezelfde reden mijn paard na 10 geweldige jaren moeten verkopen omdat ik punt 1 niet voldoende tijd had punt 2 het financieel te lang niet kon rondbreien en punt 3 mijn bijrijders het wegens prive omstandigheden lieten afweten.

er is dus voor beide wat te zeggen maar dat je eerst een bijrijder zoekt voor je een paard zoekt... discutabel hoor....

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 03:55

superwoman schreef:
Fred_Kroket schreef:

Klopt, het blijft een probleem van de eigenaar wanneer die geen tijd (meer) hebben, dat is een groot verschil met eigenaren die wel tijd hebben, maar niet elke dag willen rijden. Had je idd beter na moeten denken voordat je een paard ging kopen :P

Je begrijpt niet helemaal wat ik bedoel geloof ik, als je een paard koop en niet elke dag wil rijden om wat voor reden dan ook. En wel je paard in conditie houden en dus iemand anders nodig hebt en daar ook nog geld voor gaat vragen vind ik een slaatje uit iemand slaan. Zeker als diegene heel graag wil maar zelf geen geld heeft om een compleet paard met het hele financiële plaatje te betalen.

Dat is mijn mening... simpel toch meningsverschillen zijn goed voor de mensheid...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 03:57

superwoman schreef:
Dat vind ik echt onzin Fred_kroket: In de meeste gevallen wordt een paard niet beter van de bijrijder hoor!
Zelfs op mijn "Z-niveau" kan ik ook niet zeggen dat mijn paarden zoveel baat hebben dat ik ze rij, ik maak gewoon nog een hoop fouten. En menig bijrijder haalt dat niveau écht niet.
Véél mensen die een bijrijder hebben/zoeken, hebben geen probleem met te weinig tijd,in de meeste gevallen kun je een paard namelijk gewoon "stil laten staan" . Er is meestal wel een stalmaatje die het paard even binnen en buiten wil zetten.
Echter zijn veel eigenaren ook verzorgsters geweest en willen zo de kans terug geven aan de mensen die dat ook willen. Dit HOEFT niet gratis, want een verzorster kan er veel van leren en maakt gebruik van een relatief duur(voor de eigenaar vaak onvervangbaar) paard en de rest van de spullen. Eigenaar heeft alle risico's nog van een paard dat kreupel en ziek kan worden en menig foutje van de verzorgster kan leiden tot grote problemen en kosten.

Nee het hoeft niet gratis maar het kan wel en je hoeft er niet vanuit te gaan dat het betaald hoeft te zijn. Ik vind dat je er vanuit moet gaan dat iemand onbetaald is en mocht je een reden vinden (een lease constructie o.i.d.) kun je een bedrag vragen. Toch blijf ik (zie mijn één na laatste post) het een slaatje slaan uit een groep mensen die graag een paard willen maar dat niet kunnen betalen.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 04:12

superwoman schreef:

ik moet zeggen dat ik het hier toch even niet mee eens ben
er zijn wel bijrijders waar het paard beter van wordt .
ik heb er zo een namelijk , die meid doet dr stinkende best en is er altijd als we afgesproken hebben
ook neemt ze soms zelf het initiatief door op haar kosten te gaan lessen met mijn paard ( waar mijn paard dus ook weer wat van leert )
en nee ik vraag hier geen geld voor . bij sommige bijrijders zou je ze zelfs geld toe moeten stoppen .

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 04:15

wopkelover schreef:
superwoman schreef:

ik heb er zo een namelijk , die meid doet dr stinkende best en is er altijd als we afgesproken hebben
ook neemt ze soms zelf het initiatief door op haar kosten te gaan lessen met mijn paard ( waar mijn paard dus ook weer wat van leert )
en nee ik vraag hier geen geld voor . bij sommige bijrijders zou je ze zelfs geld toe moeten stoppen .

Kijk dat bedoel ik, onze paarden werden beter van "onze" bijrijder aangezien we alleen maar door het bos reden (af en toe weleens in de bak) maar mijn vader was nou eenmaal geen dressuur ruiter... Dat deed zei weer waardoor ze lekker los werden en na een tijdje een nette galopwissel konden lopen!

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 04:18

nou dan heb je toch 2 vliegen in een klap

ik heb namelijk meer tijd voor mezelf ( want voor de tijd heb ik echt geen bijrijder nodig dit kan ik ook zelf als ik er de tijd voor neem )
mijn paard wordt er alleen maar beter van in mijn geval .
en zij heeft ook nog eens een beestje waar ze haar liefde aan kan geven + dat ze ook nog eens af en toe het paard van mn moeder erbij neemt (dus 2 op een dag ) geweldig gewoon .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 09:31

Ik heb 7 jaar lang dag in dag uit m'n paarden verzorgd, soms ging ik als ik om 23 uur nog uit m'n werk kwam nog langs, of ging ik om 05.00 uur voor m'n werk aan er al weer langs als ze bijvoorbeeld een wondje hadden wat afgespoten moest worden, of een hoefzweer die in de hoefzak moest. VAkanties moest ik altijd van alles regelen. Maar zelfs toen m'n jonge ruin oud genoeg was om bereden te worden had ik niet de tijd om 2 paarden goed te rijden. En bovendien werden ze te duur. Eerst betaal je 75 euro per maand, en als dat dan op den duur oploopt naar 165 excl. biks per paard per maand, tja, mijn inkomen groeit niet zo snel. Uiteindelijk heb ik een stal gezocht met een goede buitenbak, maar ook waar ik gewoon niet meer dagelijks hoefde te komen. Een verademing zeg. Ruin helaas weggedaan uit gezond financieel oogpunt. Mijn paard staat nu op een leuke stal, maar helaas wel 30 km van m'n huis. Dit betekent dus gewoon dat ik echt niet elke dag langs kan gaan, dan betaal ik me blauw aan km's. Maar het hoeft ook niet, want er wordt heel netjes om m'n paard gedacht. Perfect voor mij.
Ik heb dus wel een verzorger/bijrijder. Die betaalt niets, gewoon omdat ik de baas over m'n paard wil blijven. Mijn paard loopt op Z-niveau, en het is waar dat de bijrijder dit niet haalt. Maar je biedt wel weer iemand de kans om te leren van je paard. Vroeger (tot m'n 26e) betaalde ik ook niets voor verzorgpaarden. Ok, ik beleerde ze zelf, heb in die tijd zo'n 28 beleerd zonder er ooit 1 cent voor te krijgen. Maar ik kon gewoon lekker rijden zonder op een manegepaard te hoeven stappen, want ook daar had ik het geld niet voor. Ik heb nooit de kans gehad om een ervaren paard te rijden, maar die bied ik m'n bijrijder dus wel. Er rijdt nu iemand op die anders ook niet de middelen had gehad om op een manege te gaan lessen. WAarom mag zo iemand niet genieten van deze mooie sport? Op deze manier kan het. Ik heb zo de kans gehad en ik bied iemand weer die kans.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:46

wat goed van jou gernie! Zo hebben jullie er allebei profijt van toch?!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:08

wopkelover schreef:
superwoman schreef:

er staat "de meeste"!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:49

superwoman schreef:

Ik ben het hier ook niet mee eens. Ik snap wel dat een Z stal vooral veel paarden op niveau ziet maar de grote meerderheid aan paarden is toch echt recreatief danwel fokpaard. En die worden doorgaans wel beter van een beetje bijrijder (nee ik heb het niet over 11 jarige my little pony meisjes). Bovendien stond er een berichtje eerder ook niet dat het paard er beter van zou worden, maar dat het niet slechter wordt. Dat vind ik nog wel een verschil, want ook een Z-paard wordt niet slechter van correct getraind worden op een lager niveau.

En dat 'de meeste' mensen geen tijd tekort komen geloof ik ook niet aangezien onderzoek uitwijst dat de meeste mensen anno 2011 juist (ook zonder paard) tijd tekort komen.

xx_star_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:12

Ik vind dat beide gelijk hebben. Aan de ene kant is het logisch dat je er geld voor vraagt, maar aan de andere kant zij doen wel je paard voor je. Ik snap wel dat ze het veel vinden, 100 euro in de maand maar hebben ze ooit bedacht hoeveel een eigen pony kost? Misschien kun je t komen evt. minderen (dat je 2 bijrijders neemt) dat ze minder hoeven te betalen? 100 euro per maand blijft natuurlijk voor veel mensen (te) veel..

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:31

In nederland is dit blijkbaar een 'gewoonte' om bijrijders te zoeken. Hier in België verklaren ze je gek. Betalen om een andermans paard te mogen rijden? Dat doe je hier enkel in de manege...
Als er gereden moet worden (door ofwel tijdsgebrek ofwel hogerop niveau brengen), dan wordt daarvoor betaald of is het gratis 'als vriendendienst'... Als je iemand nodig hebt om de kosten te dragen... Welja, dan hou je hier geen paard... (toch over het algemeen)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:03

inesje15 schreef:
In nederland is dit blijkbaar een 'gewoonte' om bijrijders te zoeken. Hier in België verklaren ze je gek. Betalen om een andermans paard te mogen rijden? Dat doe je hier enkel in de manege...
Als er gereden moet worden (door ofwel tijdsgebrek ofwel hogerop niveau brengen), dan wordt daarvoor betaald of is het gratis 'als vriendendienst'... Als je iemand nodig hebt om de kosten te dragen... Welja, dan hou je hier geen paard... (toch over het algemeen)

Toch niet wat ik zie in België. Heel vaak wordt er halve stal aangeboden. Lijkt me toch ergens wel het zelfde als bijrijder.
Want volgens mij heb je weinig meer te zeggen als een doorsnee betalende bijrijder hier zo.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:08

Ik vind niet dat je geld mag vragen voor een bijrijdpaard. Omdat die jij die mensen een gunst verleent. Het word wel anders als de eigenaar ook bijv. jou naar wedstrijden brengt, en hele goede facaliteiten heeft, maar dan vindt ik alsnog niet dat je 100 euro mag vragen! Dat vindt ik echt absurd veel... 60 ofzo kan nog wel maar ik vindt TS' bedrag een beetje te veel. Ik zou het geld er zelf niet voor over hebben. Zelfs niet als er goede facaliteiten zijn..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:44

Maar wat is lease dan? Dan huur je toch een paard op de manege, voor een paar dagen in de week en meestal voor nog meer? Heb het op 1 manege gezien, en weet wel dat ik dát dus niet zou willen: dan zou ik liever de helft van dat leasebedrag besteden aan een leuk bijrijdpaardje..

En ik zie het ook wel een beetje als: niet de kosten en verantwoording als met een eigen paard, maar de helft van de kosten en een paar dagen van de week een 'eigen paard'.

Met verantwoording bedoel ik dus niet, dat je gekke dingen kan doen en dat je dan niet aansprakelijk bent. Maar wel dat jij niet degene bent die alle belangrijke beslissingen neemt en de kosten van de da en hoefsmid ed..

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:16

Tigra_ schreef:
inesje15 schreef:

Toch niet wat ik zie in België. Heel vaak wordt er halve stal aangeboden. Lijkt me toch ergens wel het zelfde als bijrijder.
Want volgens mij heb je weinig meer te zeggen als een doorsnee betalende bijrijder hier zo.

Ik ken niemand, maar echt niemand die een halve stal aanbiedt...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:27

Heb een tijdje in oost vlaanderen gewoond, daar zie je op kapaza heel regelmatig halve stal aangeboden worden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:29

inesje15 schreef:
Tigra_ schreef:

Kijk maar eens op kapaza.be, je wordt er bijna mee dood gegooid.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:40

Tigra_ schreef:
inesje15 schreef:

Kijk maar eens op kapaza.be, je wordt er bijna mee dood gegooid.

Er zijn er maar 7 over gans westvlaanderen :P Dat vind ik niet zo veel :D