Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xHelene schreef:Ik snap de gedachte wel. Bij jou zal het misschien niet van toepassing zijn maar soms is de situatie heel anders. Als paarden eigenaren door de week geen tijd hebben voor hun paard en daarom iemand zoeken die er (bijna) elke dag heen gaat zowel voor rijden als voor de verzorging en klusjes (denk aan land uitmesten, invetten, aanvegen enz) dan steek je dus veel tijd in het paard en rijd niet elke dag. Die extra dagen (de dagen dat er wel bent maar niet rijdt) zijn eigelijk puur voor de eigenaar zodat het paard verzorgt word. In zulke gevallen snap ik dat er geld word gevraagd door de verzorger.
In jouw geval zou het andersom zijn. Jullie helpen de verzorgers/bijrijders en hebben ze niet nodig. In jullie geval zou ik het niet raar vinden als jullie geld vragen.
Edit: dit was niet in reactie op bovenstaand bericht maar die daarboven.
max66 schreef:dat klopt wat je zegt maar meestal wordt er toch gewoon geld gevraagd hoor! Zoals ik op pagina 33 al vertelde: soms vind ik het niet helemaal terecht om te moeten betalen (hoewel "mijn" eigenaar het niet uitmaakt of zijn paard nu bereden wordt of niet, hij heeft haar voor de fok).
Fred_Kroket schreef:Wij hadden een verzorger/bijrijder nodig door tijdgebrek, daar hoorde ook uitmesten bij, en de algehele verzorging van het paard. Dat is nog steeds mijn probleem, je koopt een paard niet voor de weekeinden maar voor de hele week. Dus ik ga niet iemand geld vragen voor mijn tijdgebrek op te lossen. Dan had je maar beter na moeten denken om een paard te kopen.
superwoman schreef:Fred_Kroket schreef:Wij hadden een verzorger/bijrijder nodig door tijdgebrek, daar hoorde ook uitmesten bij, en de algehele verzorging van het paard. Dat is nog steeds mijn probleem, je koopt een paard niet voor de weekeinden maar voor de hele week. Dus ik ga niet iemand geld vragen voor mijn tijdgebrek op te lossen. Dan had je maar beter na moeten denken om een paard te kopen.
Klopt, het blijft een probleem van de eigenaar wanneer die geen tijd (meer) hebben, dat is een groot verschil met eigenaren die wel tijd hebben, maar niet elke dag willen rijden. Had je idd beter na moeten denken voordat je een paard ging kopen
superwoman schreef:Dat vind ik echt onzin Fred_kroket: In de meeste gevallen wordt een paard niet beter van de bijrijder hoor!
Zelfs op mijn "Z-niveau" kan ik ook niet zeggen dat mijn paarden zoveel baat hebben dat ik ze rij, ik maak gewoon nog een hoop fouten. En menig bijrijder haalt dat niveau écht niet.
Véél mensen die een bijrijder hebben/zoeken, hebben geen probleem met te weinig tijd,in de meeste gevallen kun je een paard namelijk gewoon "stil laten staan" . Er is meestal wel een stalmaatje die het paard even binnen en buiten wil zetten.
Echter zijn veel eigenaren ook verzorgsters geweest en willen zo de kans terug geven aan de mensen die dat ook willen. Dit HOEFT niet gratis, want een verzorster kan er veel van leren en maakt gebruik van een relatief duur(voor de eigenaar vaak onvervangbaar) paard en de rest van de spullen. Eigenaar heeft alle risico's nog van een paard dat kreupel en ziek kan worden en menig foutje van de verzorgster kan leiden tot grote problemen en kosten.
superwoman schreef:Dat vind ik echt onzin Fred_kroket: In de meeste gevallen wordt een paard niet beter van de bijrijder hoor!
Zelfs op mijn "Z-niveau" kan ik ook niet zeggen dat mijn paarden zoveel baat hebben dat ik ze rij, ik maak gewoon nog een hoop fouten. En menig bijrijder haalt dat niveau écht niet.
Véél mensen die een bijrijder hebben/zoeken, hebben geen probleem met te weinig tijd,in de meeste gevallen kun je een paard namelijk gewoon "stil laten staan" . Er is meestal wel een stalmaatje die het paard even binnen en buiten wil zetten.
Echter zijn veel eigenaren ook verzorgsters geweest en willen zo de kans terug geven aan de mensen die dat ook willen. Dit HOEFT niet gratis, want een verzorster kan er veel van leren en maakt gebruik van een relatief duur(voor de eigenaar vaak onvervangbaar) paard en de rest van de spullen. Eigenaar heeft alle risico's nog van een paard dat kreupel en ziek kan worden en menig foutje van de verzorgster kan leiden tot grote problemen en kosten.
wopkelover schreef:superwoman schreef:Dat vind ik echt onzin Fred_kroket: In de meeste gevallen wordt een paard niet beter van de bijrijder hoor!
ik moet zeggen dat ik het hier toch even niet mee eens ben
er zijn wel bijrijders waar het paard beter van wordt .
ik heb er zo een namelijk , die meid doet dr stinkende best en is er altijd als we afgesproken hebben
ook neemt ze soms zelf het initiatief door op haar kosten te gaan lessen met mijn paard ( waar mijn paard dus ook weer wat van leert )
en nee ik vraag hier geen geld voor . bij sommige bijrijders zou je ze zelfs geld toe moeten stoppen .
wopkelover schreef:superwoman schreef:Dat vind ik echt onzin Fred_kroket: In de meeste gevallen wordt een paard niet beter van de bijrijder hoor!
ik moet zeggen dat ik het hier toch even niet mee eens ben
er zijn wel bijrijders waar het paard beter van wordt .
ik heb er zo een namelijk , die meid doet dr stinkende best en is er altijd als we afgesproken hebben
ook neemt ze soms zelf het initiatief door op haar kosten te gaan lessen met mijn paard ( waar mijn paard dus ook weer wat van leert )
en nee ik vraag hier geen geld voor . bij sommige bijrijders zou je ze zelfs geld toe moeten stoppen .
inesje15 schreef:In nederland is dit blijkbaar een 'gewoonte' om bijrijders te zoeken. Hier in België verklaren ze je gek. Betalen om een andermans paard te mogen rijden? Dat doe je hier enkel in de manege...
Als er gereden moet worden (door ofwel tijdsgebrek ofwel hogerop niveau brengen), dan wordt daarvoor betaald of is het gratis 'als vriendendienst'... Als je iemand nodig hebt om de kosten te dragen... Welja, dan hou je hier geen paard... (toch over het algemeen)
Tigra_ schreef:inesje15 schreef:In nederland is dit blijkbaar een 'gewoonte' om bijrijders te zoeken. Hier in België verklaren ze je gek. Betalen om een andermans paard te mogen rijden? Dat doe je hier enkel in de manege...
Als er gereden moet worden (door ofwel tijdsgebrek ofwel hogerop niveau brengen), dan wordt daarvoor betaald of is het gratis 'als vriendendienst'... Als je iemand nodig hebt om de kosten te dragen... Welja, dan hou je hier geen paard... (toch over het algemeen)
Toch niet wat ik zie in België. Heel vaak wordt er halve stal aangeboden. Lijkt me toch ergens wel het zelfde als bijrijder.
Want volgens mij heb je weinig meer te zeggen als een doorsnee betalende bijrijder hier zo.
inesje15 schreef:Tigra_ schreef:Toch niet wat ik zie in België. Heel vaak wordt er halve stal aangeboden. Lijkt me toch ergens wel het zelfde als bijrijder.
Want volgens mij heb je weinig meer te zeggen als een doorsnee betalende bijrijder hier zo.
Ik ken niemand, maar echt niemand die een halve stal aanbiedt...